سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۴۱
ديدگاه
حجم تقاضا و هماهنگي در صنعت حمل ونقل
اكبر اسلامي 
در سفرهاي برون شهري، بسياري از تغييرات تقاضا ناشي از رفتارهاي اقتصادي و اجتماعي است. با فرا رسيدن ايام فراغت، حجم متراكمي از سفرها بر سطح حمل ونقل ريلي فشار مي آورد. در تعطيلات روزهاي آخر هفته، به خصوص در فصل تابستان نيز حجم متراكمي از تقاضا در قطار ظاهر مي شود. الگوي سفرهاي ايام فراغت هرگز قابل كنترل نيست. توسعه سفرهاي برون شهري با مقاصد تفريحي و زيارتي حجم تقاضا براي استفاده از بخش مسافري راه آهن را افزايش مي دهد و همين امر موجب مي شود كه تقاضاي متراكمي براي استفاده از تسهيلات حمل ونقل ريلي به وجود آيد.
مطالعات موردي نشان داده است در ايران به هنگام تعطيلات عيد نوروز، اعياد مذهبي و سوگواري ها ميزان تقاضا بيش از ظرفيت ناوگان حمل ونقل است. اگر چه اين مشكل را از طريق ترميم ظرفيت ناوگان مي توان مرتفع ساخت، ولكن افزودن بر ظرفيت سرويس دهي ناوگان به خصوص با قيمت نازل ممكن است تغيير در نوع تقاضا را پديد آورد؛ چنانچه افزايش قيمت حمل ونقل هوايي ايران در سال هاي اخير موجب انتقال حجمي از تقاضاي سفر به حمل ونقل زميني به خصوص راه آهن شد. مثلاً بهاي بليت يك نفر رفت و برگشت به مشهد مقدس با هواپيما حدود ۵۱ هزار تومان است ولي بهاي بليت رفت و برگشت به مشهد مقدس با قطار درجه يك حدود ۱۰ هزار تومان است. با اين تفاوت كه قطار به عنوان وسيله اي مطمئن با نرخ ارزان و ظرفيتي بيشتر در جابه جايي مسافر نقش مهمي در اقتصاد هر كشور داراست. متأسفانه اهميت خاصي به بخش مسافري راه آهن داده نمي شود و هميشه در همه جا سخني از توسعه انواع ديگر حمل ونقل است. چرا كه انعطاف ناپذيري بخش مسافري راه آهن، موجب عدم توسعه حمل ونقل با قطار شده و ساير محسنات آن را تحت الشعاع قرار داده است.
امكانات حمل ونقل راه آهن ايران در برابر كل نياز حمل ونقل كشور بسيار اندك است و تاكنون حدود ۷ درصد از مجموعه حمل ونقل زميني را به عهده داشته، لذا با اين وضع نمي تواند پاسخگوي نياز فعلي و آينده باشد.
براي افزايش توان حمل ونقل يا بايد خطوط موجود را دو خطه كرد و يا شيوه هايي به كاربرد كه سرعت تجاري در خطوط يك خطه فعلي، افزايش يابد. در اين تحول، علاوه بر رفع تنگناها و به كارگيري سيستم هاي مدرن و مسائل نيروي انساني، مي  بايستي سازماندهي و مديريت حمل ونقل هم، به نحوي باشد كه بتواند با استفاده از شيوه هاي نوين مديريت در ارگان هاي دست اندركار حمل ونقل، هماهنگي لازم به عمل آورند تا امكانات و تأسيسات لازم در مبدا‡ و مقصد ايجاد شود و در مجموع سرعت سير واگن ها افزايش يابد. ليكن، تشكيلات حمل ونقل كشور بايستي به صورت يك مجموعه هماهنگ و كارآمد درآيد تا اركان اقتصادي كشور متعادل شود زيرا چنانچه اين شبكه عظيم حمل ونقل منظم كار نكند، اختلال هايي در اثر حمل ونقل نامناسب به وجود مي آيد و چه بسا از حركت باز مي ايستد.

حمل و نقل
آب و كشاورزي
اقتصاد
بانك و بورس
رويداد
صنعت
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  حمل و نقل  |  رويداد  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |