اشاره:
بيست و يكمين دوره مسابقه هاي دانش آموزي كشوري، در رشته هاي مطالعه و تحقيق شعر و داستان اواخر مردادماه در كرمان برگزار شد. ويژگي جشنواره امسال غيررقابتي بودن جشنواره بود كه برخي ديدگاههاي مثبت و انتقادي را نيز به دنبال داشت.
فاطمه راكعي كه علاوه بر نمايندگي مجلس، دستي هم در شعر دارد و كانون شعر جوان را نيز فعالانه پي مي گيرد، در اين مسابقه ها حضور داشت. ارزيابي وي از اين دوره از مسابقه ها را
در قالب گفت وگوي حاضر مي خوانيد.
مريم جباري
* خانم راكعي؛ آيا قبلاً هم تجربه حضور در جشنواره هاي ادبي را داشتيد؟
- غير از سالهاي اوليه انقلاب كه در برخي از اردوهاي دانش آموزي به عنوان مدرس و شاعر حضور داشتم، متأسفانه در سالهاي اخير هيچ گونه حضوري در برنامه هاي فرهنگي و ادبي دانش آموزي نداشتم و امسال براي اولين بار در بيست و يكمين جشنواره ادبي دانش آموزي شركت كردم.
* به نظر شما برگزاري جشنواره هاي ادبي تا چه اندازه در پيشرفت فرهنگي- فكري دانش آموزان تأثير دارد؟
- دانش آموزان در سني هستند كه به لحاظ روحي، نياز به تشويق و مطرح شدن دارند، و مسلماً اين جشنواره ها در رشد فرهنگي و ادبي دانش آموزان تأثير به سزايي دارد، اما نكته جالبي كه من در جشنواره ادبي ديدم و بايد به آن اشاره كنم، اين است كه دانش آموزان هنگام داوري رتبه بندي نشده بودند؛ يعني نفرات برگزيده اول تا سوم انتخاب نشدند و صرفاً تعدادي از دانش آموزان با استعداد در حوزه مطالعه و تحقيق شعر و داستان از استان هاي مختلف انتخاب شدند و آثارشان را ارائه كردند و از همه دانش آموزان به شكل يكساني تقدير شد. شايد دليل در پيش گرفتن چنين رويه اي، به ظرافتي باز گردد كه بايد در مرزبندي و رتبه دادن به دانش آموزان لحاظ شود. به عنوان مثال دانش آموزي ممكن است از نظر من شاعر، شرايط ابتدايي براي اول شدن را داشته باشد، ولي همان دانش آموز در نظر داور ديگر رتبه دوم را كسب كند، پس چه بهتر كه تشويق عمومي باشد و بين دانش آموزان حساسيت ايجاد نشود. اين مسئله را نبايد فراموش كنيم كه كارهاي ارائه شده در سطح دانش آموزي است و نبايد از بچه ها فراتر از آن توقع داشت.
* شما ويژگي شعر دانش آموزي را در چه مي دانيد؟ و آيا مي توانيم اصولاً چنين تقسيم بندي را قائل شويم؟
- قطعاً زبان روان و صميمي از ويژگي هاي اصلي شعر دانش آموزي است. ما انتظار نداريم شاعران نوجوان و جوان ما با الفاظ كليشه اي و قديمي واژه هايي مثل اندر، همي ،گفتا و... را در اشعارشان به كار ببرند. شاعر امروز، بايد زبان امروزي داشته باشد.
* در دفتر شعر جوان هم با شاعران دانش آموز و آثارشان در ارتباط هستيد؟
- در دفتر شعر جوان با طيف سني ۱۵ تا ۲۵ سال در ارتباط هستيم؛ يعني حوزه دانش آموزان و دانشجويان را مورد توجه قرار مي دهيم. در رده هاي سني دانش آموزي ما شاعران خوب و با استعدادي داريم كه زبان محكم، شگردهاي ادبي قوي و از همه مهمتر خلاقيت در سرودن شعر را دارند كه حتي مي توان روي آينده شعري برخي از اين نوجوانان حساب كرد. در سطح دبيرستان نيز بچه ها در زمينه شعر استعداد خوبي دارند، اما در اين مرحله دبيران ادبيات مي توانند در پرورش استعدادهاي آنها نقش به سزايي ايفا كنند. همچنين مهم است كه دانش آموز چقدر با انجمن ها و محافل شعري آشنايي دارد و در اين زمينه چقدر مطالعه مي كند. در اين مرحله البته آموزش و پرورش و مربيان ادبي مسئوليت سنگيني دارند. معلم ادبيات بايد آگاهي كامل و تسلط كافي روي شعر داشته باشد و با شناخت لازم به دانش آموز اطلاعات بدهد. به قول بعضي از شاعران جوشش و كوشش شرط اصلي سرودن شعر است. در كوشش دانش آموزان مي توانند از ديگران كمك بگيرند ولي جوشش بستگي به استعداد و خلاقيت شاعر دارد. نوجوان تمايل زيادي دارد تا صميمانه حرفهايش را در قالب شعر به مخاطب ارائه كند.
|
|
* با توجه به اين كه شما مسئول دفتر شعر جوان هستيد و از نزديك با جمعي از نوجوانان و جوانان شاعر سروكار داريد، اشعار نوجوانان امروز چه مضاميني را شامل مي شود؟ آيا اشعار شاعران جوان عمدتاً ياس آلود است؟
- روش ما در دفتر شعر جوان به اين صورت است كه بچه ها در جلسات هفتگي، آثارشان را مي خوانند و دوستانشان آثارشان را نقد مي كنند و از نظر موضوع هيچ وقت محدوديتي ندارند. مدتي بعد از قطعنامه اي كه در جنگ پذيرفته شد و جنگ ايران و عراق خاتمه يافت، نقطه عطفي بود كه نوجوانان با شور و شوق انقلابي به موضوعات حماسي و دفاع مقدس بپردازند اما بعد از مدتي شعرهاي حماسي در عرصه شعر كم رنگ شد و مقداري افت پيدا كرد و كم كم احساس شد ياس اجتماعي در زبان شعر نسل نوجوان و جوان حرف اول را مي زند كه اين ياس تبديل به انزواي جوانان و ميل آنها بر بازگويي مسائل شخصي شان شد. خوشبختانه در پاسخ به سؤال شما بايد بگويم اين مسئله امروز در عرصه شعر جوان ما مدتي است كه تغيير پيدا كرده است و بچه ها به سوژه هاي اميدواركننده روي آورده اند.
امروزه جوان شاعر خودش را در عرصه اجتماعي حفظ كرده است و نسبت به چند سال پيش با اميدواري بيشتري مي نويسد. در واقع اصلاحات، به كشور و جوانان اين اميد را داد كه كشور از آن خودشان است و فرزندان ما با اين مفاهيم آشنا شدند و به همين دليل از ياس اجتماعي قوي كه در زماني محسوس بود، خبري نيست.
* به نظر شما نظام آموزشي مدارس تا چه حدي دانش آموزان را با تكنيك (مثلاً شعر) آشنا مي كنند؟
- متأسفانه به مسئله شعر و ادبيات خلاق و پويا اهميت لازم داده نمي شود و اين ضعف آموزشي به حساب مي آيد. اين بي توجهي حتي در سيستم هاي آموزشي و سطح دانشگاه ها هم بروز دارد. به يك سري مطالعات خاص در مورد ادبيات كلاسيك بسنده مي شود و آن هم بستگي به علاقه و ذوق استادان دارد و اين كه چقدر آثار ادبي و كلاسيك را بخوانند آن را براي دانشجويان تحليل كنند، در واقع خانه از پاي بست ويران است؛ چه برسد به اين كه دانش آموزان را با ادبيات معاصر و ادبيات جهان و شيوه هاي تكنيك هاي ادبي آشنا كنند.
* همزمان با جشنواره ادبي، در حوزه هاي شعر و داستان و تحقيق كلاسهاي آموزشي كوتاه مدتي هم تشكيل شد، نظرتان در مورد بازدهي آموزش اين كلاس ها روي دانش آموزان چيست؟
- به هر حال بي تأثير نيست، اما بايد برنامه ريزي دقيق بر روي همين كلاس هاي آموزشي كوتاه مدت انجام شود، يعني از استادان ادبيات با تجربه دعوت به عمل آورند و همين كه دانش آموز در اين كلاس هاي فشرده با چهره برجسته ادبي آشنا مي شود، غنيمت است و از طرفي طي اين دو روزي كه جلسات آموزشي برگزار شد، مسلماً خلاقيت و ابتكار و ذوق دانش آموز را سبب مي شود و تصور نمي كنم كه هدف مسئولين جشنواره از تشكيل اين كلاس ها اين بوده باشد كه بچه ها به طور كامل آموزش ببينند، بلكه آنها هم عقيده دارند بچه ها در اين مدت با شيوه هاي نقد ادبي و نحوه گفتمان در مورد مسائل ادبي تا حدودي آشنا شوند كه اين خود امري مثبت و مؤثر است.
* خانم راكعي، همان طور كه مي دانيد بخشي از جشنواره نيز به حوزه مطالعه و تحقيق و داستان اختصاص داشت . به نظر شما با توجه به اهميت مسئله پژوهش، چگونه مي توان مسئله پژوهش و تحقيق را در كشور نهادينه كرد؟
- اگر بخواهيم مسئله پژوهش در كشور و جامعه نهادينه شود، ابتدا بايد آن را از سطح پيش دبستان شروع كنيم. يعني بچه ها بايد مسئله تحقيق و آزمايش و روش هاي اصول علمي متناسب با سنشان برايشان جا بيافتد و به طور انتزاعي امور و مفاهيم را نياموزند. تا جايي كه مطلع هستم در بسياري از كشورها سالهاست كه اين روش اجرا مي شود؛ يعني بچه ها از دوران پيش از دبستان با مفهوم پژوهش و تحقيق آشنا شدند كه بيشتر يادگيري آنها هم از طريق مشاهده عيني است. يعني كودك ياد مي گيرد چيزهايي كه مي شنود در عمل تجربه كند و به دنبال سؤالاتش برود. در حالي كه در كشور ما دانش آموزي كه در مورد يك شخصيت برجسته ادبي مي خواهد تحقيق كند، از همان ابتدا مربيان و راهنمايان او مسيري كليشه اي ساختاري را به او مي دهند و از او مي خواهند از تحقيق ديگران رونويسي كند. دانش آموز نمي داند كه چرا تحقيق مي كند و از اين تحقيق به چه نتيجه اي مي خواهد برسد و چه استفاده اي از تحقيق مي كند. متأسفانه نه تنها در سطوح آ موزش ابتدايي به اين امور مهم اصلاً توجه نمي شود، بلكه اين فضا در آموزش متوسطه نيز كم رنگ است. حتي در سطح دانشگاه ها نيز دانشجويان غير از دو واحد روش تحقيق، مطلبي در اين زمينه نمي خوانند. به همين دليل كشور به لحاظ پژوهشي ضعيف است و در حدي نيست كه بتواند همانند بعضي از كشورهاي پيشرفته علمي و صنعتي به پژوهش و يافته هاي جديد علمي - تخصصي دست يابد.
|
|
* نقش كتابخانه هاي مدارس را در امر مطالعه و تحقيق دانش آموزي چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- هر چه كتابخانه ها مجهزتر باشند، مسلماً به مطالعه و تحقيق در كشور كمك بهتري مي شود. از جمله كتابخانه هاي آموزش و پرورش در حوزه هاي مختلف به پژوهش در اين نظام كمك بسياري مي كند. با وجودي كه امروزه عصر اطلاعات و ارتباطات است، سيستم هاي كامپيوتري نيز مي تواند براي كسب سريع اطلاعات مؤثر باشند و به نظر مي رسد تجهيز كتابخانه ها به سيستم هاي كامپيوتري از ضروريات باشد. اگرچه كامپيوتر و ابزارهاي جديد اطلاع رساني نمي توانند جاي فرهنگ مكتوب و ادبيات مكتوب يا به معني كلي كتابخانه هاي سنتي را بگيرند. بنابر اين در زمينه گسترش، توسعه و غني سازي كتابخانه هاي موجود در مدارس به لحاظ ادبيات مكتوب تلاش شود و كتابخانه ها هر روز پربارتر و بهتر از پيش باشند.
اما علاوه بر مسائل ياد شده، ضعف ديگري كه كتابخانه هاي مدارس دارند، نبود پرسنل متخصص در زمينه كتابداري است كه اميدوارم مسئولين آموزش و پرورش به اين مسئله هم توجه لازم را داشته باشند، چرا كه يك كتابدار حرفه اي در اطلاع رساني و راهنمايي به دانش آموزان نقش بسيار مهمي مي تواند ايفا كند.
* به نظر شما چرا تا به امروز مسئله تحقيق چه در سطح دانش آموزي و چه در سطوح بالاتر در كشورمان نهادينه نشده است؟
- متأسفانه، به رغم اين كه كشور ما نسبت به بسياري از كشورها پيشرفته است و به لحاظ علمي و پژوهشي، محققان برجسته اي نيز داشتيم و داريم، با اين وجود روش تحقيق و تحقيق و پژوهش در كشور ما نهادينه نشده است. يك علت اصلي نبود روحيه پژوهش گروهي در كشور است كه همين فقدان باعث شده تا بچه ها در مدارس در سطوح پايين تر نيز به طور انفرادي و جداگانه تحقيق را انجام مي دهند، در حالي كه اين سنين بهترين زماني است كه بچه ها تحقيق را در قالب گروه و به طور جمعي ياد بگيرند، چرا كه از اين طريق تبادل اطلاعات بين بچه ها صورت مي گيرد و از طرفي روحيه پژوهش گروهي به آنها منتقل و تقويت مي شود. متأسفانه در سطح دانشگاه ها و پژوهشگاه ها نيز نبود اين روحيه محسوس است و فردگرايي در تحقيق بيشتر رايج است. اين مسئله بزرگترين لطمه را به حوزه پژوهش در كشور زده است.
* شما تحقيقات ارائه شده دانش آموزان در جشنواره ادبي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- در ميان تحقيقاتي كه به طور نمونه در جشنواره ديدم، دانش آموزان موضوعات مورد علاقه شان را انتخاب كرده بودند و مشخص بود با انگيزه، وقت و انرژي زيادي صرف كار تحقيقي كرده اند، اما هيچكدام از آنها بر مبناي روش علمي بنا نشده بود و اكثر آنها در زمينه روش هاي تحقيق علمي آگاهي نداشتند. در حالي كه اگر فرد هر كاري را به طور اصولي انجام دهد از پراكندگي و تكرار مسائل كه وقت گير است جلوگيري مي كند.
* آيا اين تكرار در موضوعاتي كه دانش آموزان براي تحقيق انتخاب كرده بودند ديده مي شد؟
- بله، متأسفانه اكثر موضوعات تكراري بود. شما فكر كنيد با اين جمعيت عظيم دانش آموزي كه ما داريم و با اين همه تنوع موضوع، چقدر آموزش و پرورش به سهم خود مي تواند در پيشرفت علم كشور نقش داشته باشد.
آموزش و پرورش بايد به مربيان و معلمين روش هاي نوين تحقيق علمي را آموزش دهد و در تعيين موضوعات و سوژه يابي كه واقعاً نياز به مطالعه و تحقيق فراوان تري دارد علاقه دانش آموز را در نظر بگيرند و موضوعات را تحميل نكنند.