چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۴۹- Aug, 27, 2003
ليگ برتر انگليس در گام سوم
سرخ هاي جزيره
008035.jpg
هفته سوم ليگ برتر
اشكان نعمت پور - ليگ برتر با فراز و فرودهاي هميشگي خود آغاز شده و چون هميشه، با شتاب و فشرده پيش مي رود. تنها دو روز پس از ديدارهاي آرسنال و ليورپول، اين دو تيم به همراه منچستريونايتد، ديگر مدعي جدي قهرماني، با رقباي خود روياروي خواهند شد. كوچك ترين لغزشي در اين راه مي تواند هريك از اين بزرگان را از كورس قهرماني خارج كند، داعيه قهرمانيشان را تنها به يادها بسپارد و بخت ديگران براي كاموري را افزون تر سازد... رقابت هاي ليگ برتر در سال ۱۹۹۲ با حضور بيست تيم بنيان نهاده شد. منچستر يونايتد كه بتدريج با درايت الكس فرگوسن در راه تغيير چهره به يكي از بزرگ ترين باشگاه هاي جهان گام برمي داشت، با جذب اريك كانتونا، تك خال ليدز - قهرمان آخرين دوره مسابقات دسته اول - جام قهرماني اولين فصل بازي ها را به دست آورد. از آن پس شياطين سرخ هفت بار ديگر مدال زرين فتح رقابت ها را بر گردن آويختند تا در انگليس از دهه نود با عنوان «عصر يونايتد» ياد شود. تنها عهده دار شدن هدايت آرسنال توسط آرسن ونگر بود كه روند موفقيت هاي منچستر را قطع كرد. اما عليرغم ادعاهاي مربي فرانسوي هنوز هيچ تيمي موفق نشده مردان فرگوسن را از اريكه قدرت به زير آورد. دو قهرماني آرسنال در سال هاي (۱۹۹۸-۲۰۰۰) و يك قهرماني بلكبرن در سال ۱۹۹۵ چيزي از ركورد شگفت انگيز من يوها در ليگ برتر نمي كاهد. تنها تيم نامداري كه هنوز در رؤياي فتح ليگ به سر مي برد ليورپول، پرافتخارترين باشگاه تاريخ فوتبال انگليس است كه آخرين صدرنشيني آنها به بيش از سيزده سال پيش بازمي گردد.

آرسنال - آستون ويلا
آرسنال بار ديگر فصل را با انديشه قهرماني آغاز كرده است. اگرچه ساخت ورزشگاه جديد تيم سپري شد آرسن ونگر، عليرغم ضعف هاي فراوان و نياز مفرط به تقويت تيم تنها به خريد ينس لمان بسنده كرد اما هيچ گاه نمي توان از كيفيت بالاي مثلث فرانسوي تيم (پاتريك ويرا، روبر پيرس و البته تيري آنري) چشم پوشيد. بازي هاي فصل گذشته توپچي هاي لندن، چه در ليگ برتر و چه در ليگ قهرمانان، نشان داد آرسن ونگر براي در آغوش كشيدن جام قهرماني، نياز مبرمي به تقويت خط دفاعي آرسنال دارد. دريافت كارت هاي قرمز پياپي - عملا با دريافت بيش از پنجاه كارت قرمز در دوران مربيگري ونگر، كيفيت اخلاقي آرسنال زير سئوال رفته - مصدوميت هاي گاه به گاه و اشتباهات نابخشودني، بارها تيم لندني را در رسيدن به پيروزي هاي حياتي ناكام گذارده اند تا جايي كه كارشناسان از خط دفاع آرسنال با عنوان پاشنه آشيل اين تيم ياد مي كنند. در اين ميان، هواداران تيم تنها به هنرنمايي مردان خط آتش خود دل بسته اند تا شايد بتوانند يكبار ديگر عنوان قهرماني ليگ برتر را براي آنان به ارمغان آورند. به هر روي گمان نمي رود ونگر و مردانش امروز در هايبري برابر استون ويلا دچار مشكل عمده اي شوند. ظاهرا طالع نحس پسران ويلاپارك پايان ناپذير است. پس از شكست هاي پياپي زير نظر جان گريگوري و پس از آن گراهام تايلور، كه با رقم زدن دو فصل مصيبت بار آنان را تا آستانه سقوط پيش برد، دوگ اوليس - رئيس باشگاه - دست ياري به سوي ديويد اولري دراز كرد تا شايد او بتواند اين تيم آشفته را سامان دهد. اما اولري براي تسري انگيزه نبرد مردان جوان و مستعدش، هماهنگ كردن آنان و به جلو راندن تيم به زمان نياز دارد. آستون ويلا هنوز از توان كافي براي رقابت با ساير تيم هاي ليگ برتر، خصوصا بزرگاني مانند آرسنال برخوردار نيست. -شروع متزلزل ليگ نشان از اين امر داشت - بنابراين مي توان غايت اولري در اين جدال دشوار را كسب حداقل امتياز از هايبري دانست، هرچند او از بخت كمي براي رسيدن به هدف خود برخوردار است.

منچستريونايتد - ولوز
هنگامي كه الكس فرگوسن اقدام به فروش ديويد بكام كرد بسياري از هواداران يونايتد برآشفته شدند و به شدت نسبت به اين تصميم اعتراض كردند و آن هنگام كه سباستين ورون در فهرست فروش تيم قرار گرفت، همه حيرت زده مي پرسيدند چه بر سر يكي از محبوب ترين باشگاه هاي دنيا خواهد آمد؛ اما مرد اسكاتلندي به روشني به آنچه انجام مي داد آگاه بود. او پس از هفده سال حضور در اولدترافورد و پرورش ستارگاني بزرگ از اريك كانتونا تا كين، بكام و گيگز، از تجربه كافي براي هدايت يونايتد در ورطه پرفراز و نشيب ليگ برتر برخوردار است. چنان كه شروع مقتدرانه «من يو» در ليگ و درهم كوبيدن بولتون نگون بخت با چهار گل نشاني از اين داشت كه روند حركتي تيم، هيچ گاه بسته به ستاره ها نبوده است. پس از آن منچستر در ميداني دشوار برابر نيوكاسل محك خورد تا ثابت شود فرگوسن هنوز انگيزه مبارزه جويي و حس جاه طلبي خود را حفظ كرده، او در بيست و ششمين دقيقه بازي با نيوكاسل چنان از تصميم نادرست داور برآشفت كه به نزاع با داور چهارم ديدار برخاست و در پي آن از زمين بازي اخراج شد.
فرگوسن هنوز هم هر فصل را به مانند نخستين سال حضور خود در اولدترافورد آغاز مي كند و همين شور و انگيزه است كه موجبات كاميابي شياطين سرخ را فراهم مي آورد، تا جايي كه فرگوسن آن را تنها سلاح خود در فصل پيش براي مبارزه با رقباي سرسخت يونايتد خوانده است.
به هر جهت در ازاي فروش دو ستاره بزرگ تيم، فرگوسن چند چهره جديد را به مجموعه اش افزود كه برترين آنان اريك جمباجمباي كامروني است. هافبك سيه چرده در بازي مقابل نيوكاسل نمايش دلپذيري از خود به نمايش گذارد. روي كين پيش ترها عنوان كرده بود ديگر از توان لازم براي طي كردن فاصله ميان دو محوطه جريمه برخوردار نيست و ترجيح مي دهد بيش تر به امور تدافعي بپردازد؛ اما حضور جمباجمبا در ميانه ميدان شياطين سرخ اين بخت را براي او فراهم آورد تا در كارهاي تهاجمي تيم نقش پررنگ تري ايفا كند و همانند ديدار سنت جيمز پارك، با پاس هاي ويرانگر خود موجب پيروزي تيمش شود. در سوي ديگر ميدان، ولوز را مي توان از اكنون مغلوبي بزرگ پنداشت. دريافت نه گل در دو ديدار نخست برابر بلكبرن و چارلتون نشان داد ولوز - كه براي اولين بار طعم حضور در ليگ برتر را مي چشد - در سراشيبي سقوط قرار دارد. بي ترديد در اولدترافورد شكستي سنگين انتظار آنان را مي كشد.

ليورپول - تاتنهام
پسران آنفيلد به تدريج شرايط آرماني خود را بازمي يابند. اگرچه به نظر نمي رسد آنها بحران هاي موجود را به طور كامل پشت سر گذاشته و كاملا مهياي نبرد جهت فتح ليگ شده باشند اما قرمزپوشان اقبال زيادي داشتند كه در راه رسيدن به روزگار اوج خود، به مصاف تاتنهام شوربخت مي روند. بازگشت دوباره استيون جرارد - قلب تپنده حركات ليورپول - به تركيب تيم، آغاز دوباره گلزني هاي مايكل اوون - كه مقابل كرواسي نشان داد از چه تيزهوشي والايي در گشودن دروازه رقبا برخوردار است -فرارهاي سريع و حركات تكنيكي هري كيول كه مي تواند بنيان دفاعي هر تيمي را برهم بريزد به  كالبد ليورپول ملال آور روح تازه اي دميده و اميد پيشي گرفتن از ديگر مدعيان ليگ را در دل دوستداران تيم زنده كرده است.
اگر «ژرار هوليه» از روش هاي احتياط آميز هميشگي خود اجتناب ورزد، پيروزي بر تاتنهام دور از دسترس نخواهد بود بردي كه مي تواند رأي به بركناري گلن هادل بدهد. مربي پيشين تيم ملي انگليس، در دوران بازيگري محبوب ترين ستاره وايت هارت لين به شمار مي رفت، بازگشت او به تاتنهام در قالب مربي تيم هواداران تيم را به كسب نتايج بهتر اميدوار كرد اما بازي هاي بسيار ضعيف تاتنهام و شكست هاي متوالي در خانه كه به اين فصل نيز تسري يافته، او را در آستانه اخراج قرار داده است. اگرچه مردان هادل در مسابقه قبلي خود توانستند ليدز را در وايت هارت لين از پيش رو بردارند اما ظاهرا هنوز به ثبات لازم نرسيده اند، بنابراين انتظار نمي رود بتوانند امروز در وايت هارت لين چندان موفق عمل كنند. شكست در اين بازي مي تواند به  شمارش معكوسي كه براي اخراج هادل شروع شده، شتابي دوچندان ببخشد.

جشنواره بزرگ معلولين و جانبازان ايران
... و زندگي ادامه دارد
008055.jpg
سيامك قليچ خاني: تحولات اخير جامعه ورزشي جانبازان و معلولين در نحوه برداشت و نگرش اجتماعي جامعه، ضرورت بازسازي سريع و هوشيارانه اي را محتوم مي ساخت. انگار جو كلي ورزش جانبازان و معلولين پس از شكست واليبال اين نياز را مي طلبد. اين نياز مصادف شد با جشنواره بزرگ جانبازان و معلولين (كوثر) و آغاز يك دوره جديد كه بتواند ورزش در سطح اين عزيزان را به شكل و در چهره واقعيش معرفي كند. فضايي كه تا حدودي مي رفت به سردي گرايش پيدا كند با حمايت و تأييد مسئولين و فعاليت رسانه ها، سبزي خاصي گرفت كه بوي سلامت، شادابي و زندگي از آن به مشام رسيد.
يك حركت و يك برنامه چنان كرد كه همگان پي ببرند جانبازان و معلولين ما تا چه اندازه به سلامت، تحرك، تربيت بدني و ورزش نياز دارند. اين افتخارآفرينان هم اكنون كه بوي دود و باروت را پس زده اند و قفسه سينه اشان را در مقابل رايحه انسانيت، دوستي و سرزندگي باز كرده اند.
خيل عظيمي كه با هر امكاناتي كه داشتند در كنار هم به حركت درآمدند، همه با هم به راه افتادند و حركت، فعاليت، سلامت و تندرستي را در لابه لاي دوستي ها و مهرباني ها جستجو كردند. جانبازان و معلولين عزيز نسل پرافتخاري هستند كه در اين اعصار قدمت قهرماني، پهلواني و انسانيت داشته اند و متوليان ورزشي اين عزيزان آنها را در راهي سازنده، پيوند زده اند.

جابجايي ۷۵ ركورد
در رقابتهاي فرهنگي ورزشي جانبازان و معلولان كشور با عنوان ميلاد كوثر پانزده ركورد جهاني و ۶۰ ركورد ملي بهبود يافت.
در اين رقابت ها حد نصاب رقابتهاي پارالمپيك در رشته هاي ورزشي وزنه برداري، دووميداني، نابينايان و معلولان نيز ارتقا يافت و اين نشان از سطح كيفي مطلوب اين دور از مسابقات است.
حدود چهار هزار ورزشكار جانباز و معلول مرد در ۱۵ رشته ورزشي با هم رقابت كردند و بيش از ۱۲۰۰ نفر از بانوان ورزشكار جانباز و معلول در ۱۲ رشته و حدود هزار ورزشكار نابينا در هشت رشته ورزشي نيز مسابقات خود را برگزار كردند.
برگزاري چنين جشنواره اي از حدود يك سال پيش طراحي شده بود و از هفت ماه پيش با حضور نمايندگان نهادهاي مختلف، اعضاي ستاد اجرايي اين مسابقات مشخص شدند و در مجموع حدود ۹۰۰ نفر شامل متصديان اصلي و اجرايي در برگزاري اين جشنواره  بزرگ مشاركت كردند.
فيليپ كريون رئيس كميته پارالمپيك جهان نيز در مراسم افتتاحيه حضور داشت. كريون بارها با بيان مطالبي، برگزاري چنين مسابقاتي در اين ابعاد گسترده را هم از قول خود و هم به نقل از مسئولان پارالمپيك جهاني شگفت انگيز توصيف كرد.
فيليپ كريون همچنين ظرفيت ورزش جانبازان و معلولان را در ايران بالا دانست و تأكيد كرد: بايد در بعد منطقه اي به ويژه در سطح آسيا و خاورميانه اين كشور در اولويت قرار گيرد و خود من مصمم هستم كمك هاي پارالمپيك را در ابعاد مختلف به سوي ايران سوق دهم. برگزاري چهار سال يك بار جشنواره فرهنگي- ورزشي جانبازان و معلولان جزو رئوس برنامه هاي فدراسيون ورزشهاي جانبازان و معلولان قرار گرفته و از هم اكنون براي چهار سال آينده در حال تدارك و برنامه ريزي هستند و با تعيين گروه هاي تخصصي به ثبت تجارب جشنواره چهارم و رفع نقايص آن در دوره هاي آتي پرداخته اند.

سايه روشن ورزش
علم روز در ورزش
همه ورزش ما فوتبال نيست و همه نگاه ها و تيترها نيز به فوتبال نخواهد بود. بايد باور كنيم كه ورزش هاي پايه ما در حال شكل گيري اند. دووميداني به خود آمده است. شنا خود را از پوسته داخلي نجات داده است دوچرخه سواري به روزهاي خوش باز مي گردد، واليبال به ديوارهاي بلند مقام جهاني نزديك مي شود، هندبال،بدمينتون به حركت درآمده اند، بسكتبال در جست وجوي راهي است تا خود را به غافله پيشرفت برساند و ورزش هاي ديگر نيز به خود آمده اند. هرچند هنوز كشتي و فوتبال براي خود محبوبيت ويژه اي دارند. وزنه برداري قهرمان بزرگي را طلايه دار كرده است و ورزش هاي رزمي صياد مدال ها شده اند. تمام اين حركت در سايه نگاه تازه به ورزش است، نگاه علم و دانش به مقوله اي كه فرايند مثبتي به بار خواهد آورد. ورزش ما دچار چالش هاي زيادي است اما اصل و ريشه آنرا ذاتاً در خود دارد. ورزش ما سرشار است از استعدادهاي بيشمار با پتانسيل فراوان كه اگر صحيح هدايت شود به شاهراه قهرماني خواهد افتاد. اين علم روز را از تمام رشته ها دريغ نكنيد.

پهلوانان معاصر كشتي
008050.jpg

معراج مژده ـ عرصه كشتي در جهان هميشه براي ورزش ما ارزش ديگري داشته و دارد. بيش از نيم قرن سابقه حضور در مسابقات المپيك و جهاني انتظاراتي را به وجود آورده كه آرام بخش بسياري از كمبودهاي خيل عظيم ورزش دوستان جامعه ما بوده است. يادمان باشد كه مردم چگونه خلأعاطفي و اجتماعي خود را گاه در پس قهرماني هاي تختي گم مي كردند. يادمان باشد كه از كشتي گيران ما چگونه در جيپ هاي روباز استقبال مي شد. المپيك ملبورن، المپيك رم، يوكوهاما، ورشو، توكيو و استانبول و امروز نسل تازه اي از كشتي كه همچون شيران دهه هاي گذشته به ميدان مي روند. تختي، حبيبي، صنعتكاران، سيف پور، سروري، فردين، موحد، فرضيان، سيدعباسي ،فره وشي، قرباني، جوادي، حيدري، نوايي و حتي سوخته سرايي، سليماني و انوري نه چندان دورتر پوراسدالله، واعظي، عقيلي، صحرايي، مومني و... را هم داشتيم. خيلي از نام ها از قلم افتاده است، اما امروز يلان ديگري داريم. از عليرضا دبير مرد با تدبير كشتي گرفته تا عليرضا حيدري پهلوان نامداري كه دوران مهديزاده را به خاطر مي آورد. اين پهلوان هاي معاصر چند هفته ديگر در ينگه دنيا به روي تشك مي روند. اين ميدان با ديگر مسابقات تفاوت هاي فاحشي دارد. از يكسو رقيبان هميشگي ما به مقابله مي آيند و از سوي ديگر ميزبان آمريكاست كه براي خود حديث هاي جداگانه اي دارد. اين ميدان را دست كم نگيريم و با آمادگي كامل، هوشياري و بينايي قدم به ميدان بگذاريم كه طلاي اين مسابقات در تاريخ ماندگارتر خواهد بود. اين طلا ارزش اجتماعي بزرگي براي ورزش ما خواهد داشت.

حكايت مربيان بلغاري
محمد رضا منصوريان - حكايت حضور مربيان وزنه برداري بلغارستان در ايران و عاقبت به خير شدن آنها هم داستان جالبي شده است. بلغارها به دليل سابقه و اعتباري كه در ورزش وزنه برداري در دنيا دارند هميشه مورد توجهند و اين دليل بسيار محكمي براي استفاده از مربيان سرشناس اين كشور است. داستان آمدن ايوانف بلغاري به ايران را كه حتماً مي دانيد. مربي كار بلدي كه بسياري از ستارگان امروز وزنه برداري ايران نظير رضازاده، توكلي، باقري و... جهش موفقيت آميز خود در اين رشته را مديون او مي دانند و حتي پا را از اين هم فراتر گذاشته و به اين نكته نيز اعتراف مي كنند كه حضور ايوانف در ايران نقطه عطفي در وزنه برداري ايران شده است. ايوانف با تيم ملي ما در المپيك سيدني خوش درخشيد و با مدال هاي طلاي توكلي و رضازاده اعتبار بين المللي خود را بالا برد.مسائلي پيش آمد و ايوانف در ايران نماند و نهايتاً هم سر از مصر درآورد. او در ورشو لهستان با مصري ها استارت زد و در حال حاضر نيز در حال آماده سازي وزنه برداران اين كشور براي حضور در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن است. با رفتن ايوانف مسئولان وزنه برداري ايران باز هم به سراغ مربي بلغاري ديگري با نام اسلاونيكولوف رفتند كه او هم در مسابقه هاي جهاني لهستان به دليل ركورد شكني حسين رضازاده شهره خاص و عام شد و در پايان قرارداد يك ساله اش به كشور مالزي رفت و سرمربي تيم ملي اين كشور شد.و اين حكايت هنوز ادامه دارد.دو مربي بلغاري در حال حاضر با نام هاي استيوچف و كوليف مردان وزنه برداري ايران را زير پوشش برنامه هاي خود قرارداده اند. كوليف در مدت كوتاه حضورش در ايران با جوانان شايسته اين رشته در شهر بالي اندونزي قهرمان آسيا شد و استيوچف هم مي خواهد با ملي پوشان وزنه برداري ايران در ونكوور كانادا شگفتي آفرين باشد. اين پيش بيني هنوز وجود دارد كه استيوچف و كوليف هم در ادامه همان راه هموطنان خود به دلايل روشني كه به آنها اشاره شد ايران را ترك كرده و سر از تيم هاي ديگري درآورند. شايد بد نباشد كه فدراسيون وزنه برداري كشورمان با داير كردن دفتري در تهران به طور رسمي درصدد جذب مربيان بلغاري برآمده و كارلژيونر شدن آنها را جدي تر انجام دهد.

آشنايي با باشگاه هاي ايتاليا
امپولي
نام باشگاه: امپولي S.P.A
سال تأسيس: ۱۹۲۱
رئيس باشگاه:  فابريزيوكورسي
008040.jpg

مدير باشگاه : جوزپه ويتالي
سرمربي: دانيلي بالديني
آدرس سايت: www.empolifc.com
ورزشگاه اختصاصي: كارلو كاستيلسي
اسپانسر مالي: سامونتاناد كارخانه لبنيات و بستني سازي
طراح لباس: ايريا
مقام فصل پيش: دوازدهم
پيش بيني مقام اين فصل: بين دهم تا سيزدهم
اولين بازي اين فصل: با يوونتوس خارج از خانه
بازيكنان تازه وارد: آگوزتيني (هافبك- سيه نا)، پوچي (دروازه بان- تورينو)، گازپارتو (مهاجم- پراتو)، لانزارو (مدافع- رم)، رازاك (هافبك- سنت اتين) و توري(مدافع- پراتو)
بازيكنان خارج شده: آتزوري (پالرمو)، برتي (پالرمو)، بوريلو (ميلان)، كاپليني (بازيكن آزاد)، گريگو (پارما) و ونوكي (پالرمو).
اهداف خريد: كالستروم (هافبك- دورگاردنز)، ماركيوني (هافبك- پارما)، اوليويرا (مهاجم- يوونتوس)، پاسكواله (مدافع- اينتر)، ونولي (مدافع- بولونيا) و تامبوريني (مدافع- ويچنتزا)
008045.jpg

امپولي بدون ستاره هاي رنگارنگ
امپولي واقع در شمال ايتاليا متعلق به استان توسكاني است كه مركز آن فلورانس است.
البته به واسطه پيشرفت امپولي در زمينه توريسم، صنعت و هنر اين شهر يكي از مهم ترين شهرهاي استان توسكاني به شمار مي رود.
تيم فوتبال امپولي در سال ۱۹۲۱ تأسيس شد و همواره يكي از تيم هاي متوسط فوتبال ايتاليا محسوب مي شود كه همواره در بين دسته اول و دوم در رفت و آمد است.
اين تيم در اولين ديدار اين فصل به تورين سفر مي كند تا به مصاف يوونتوس برود. دانيلي بالديني سر مربي اين تيم در مورد بازي با قهرمان فصل پيش مي گويد: براي ما نخستين بازي در برابر فاتح اسكودوتو در فصل قبل بسيار سخت است.
يووه ستارگان زيادي در اختيار دارد و هر كدام از آنها به تنهايي مي توانند نقش تعيين كننده اي را در تيم خود داشته باشند.
وي در ادامه افزود: ما براي خنثي كردن حملات حريف بايد مركز زمين را در اختيار بگيريم تا آنها نتوانند بازي سازي را از آنجا آغاز كنند.
امپولي فصل پيش در دل آلپي و كارلوكاستليس ورزشگاه اختصاصي خود دوبار با يووه ديدار كرد اما در هر دو بازي شكست خورد. امپولي تاكنون دوبار در سالهاي ۱۹۹۲ و ۱۹۸۷ موفق به شكست دادن حريف با نتيجه يك بر صفر شده است. هدف اصلي امپولي در اين فصل حفظ موقعيتش در سري A است.
008060.jpg

مردي از جنوب
آنتونيو دي ناتالي مهاجم جوان امپولي فصل پيش موفق شد سيزده گل به ثمر برساند و نام خود را در بين گلزنان كالچو قرار دهد.
او متولد ناپل در جنوب ايتالياست و عليرغم پيشنهاداتي كه از باشگاههاي پارما، كيه وو و پروجا داشت به باشگاهش وفادار ماند تا آبي پوشان امپولي را در اين فصل همراهي كند.
اولين باشگاه دي ناتالي امپولي بود كه در سال ۱۹۹۶ به عضويت آن درآمد. او در آن زمان تنها ۱۹ سال داشت و در اولين فصل تنها يك بازي براي تيمش انجام داد. او سپس به تيم هاي ايپرزولا، ويارگيو، واريسي ملحق شد و در نهايت باز هم به امپولي رفت. او از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ به همراه امپولي در دسته دوم بازي مي كرد كه در آن سال امپولي موفق به صعود به دسته اول شد. او تاكنون براي امپولي ۱۲۵ بازي انجام داده و در اين تعداد بازي۳۷ گل نيز به ثمر رسانده است.
او تاكنون ۳ بازي ملي نيز در پرونده خود دارد اولين بازي ملي او مقابل تركيه در سال ۲۰۰۲ بود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
روزنت
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |