چهارشنبه۱۲ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۶ - Sep.3, 2003
طرح ايجاد يگان ويژه حفاظت از ميراث فرهنگي معوق مانده است
گروه علمي فرهنگي: با وجود پيگيريهاي به عمل آمده، هنوز سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، اجازه ايجاد يگان ويژه محافظت از آثار تاريخي و فرهنگي را نداده است و اجراي اين طرح محقق نشده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي محمدرضا بهمنش سرپرست واحد پاسداران ميراث فرهنگي استان تهران، با اعلام اين مطلب، گفت: كمبود نيروهاي حفاظتي از ميراث فرهنگي استان، تخريب اين اموال را در مدت زمان كوتاهي به دنبال خواهد داشت.

پيشگامان سلامت، دانش آموزان را آموزش مي دهند
گروه علمي فرهنگي: مديركل  دفتر بهداشت  و تغذيه  وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد  دوهزار و ۱۰۰ نفر از اعضاي  انجمنهاي  دانش آموزي  پيشگامان  سلامت  از اول  مهرماه  امسال ، به  ارايه  آموزشهاي  بهداشتي  و سلامتي  به  دانش آموزان  مي پردازند.
غيرتمند به ايرنا گفت : اعضاي اين  تشكل  بهداشتي ، به  ارايه  آموزش  مهارتهاي  زندگي ، پيشگيري  از  ايدز، آموزش  بهداشت  و تغذيه ، محيط زيست  و شناخت  بيماريها مي پردازند. وي  افزود: در اجراي   اين  طرح  هر يك  از اعضاي  انجمن  پيشگامان  سلامت  به ارايه  آموزشهاي  ياد شده  به  ۲۱ نفر از دانش آموزان  مي پردازند و در استان تهران  حدود ۶۰ هزار دانش آموز از اين  آموزشها بهره مند خواهند شد.
غيرتمند اظهار داشت : تا پايان  سال  ۱۳۸۳ حدود ۳۰۰ هزار نفر از دانش آموزان  تحت  تعليم  پيشگامان  سلامت  قرار مي گيرند. وي  گفت : طرح  پيشگامان  سلامت  امسال  در استانهايي  كه  آمادگي  داشته  باشند به  اجرا در مي آيد.
مديركل  دفتر بهداشت  و تغديه  توضيح  داد: رابطان  و مربيان  بهداشت  در مدارس  بر فعاليت  پيشگامان  سلامت  نظارت  مي كنند.
وي  گفت  كه  در آينده ، اعضاي  انجمنهاي  پيشگامان  سلامت  جايگزين  مربيان  بهداشت  مدارس  مي شوند كه  اكثر آنان  در مرز بازنشستگي  قرار دارند.

نهمين كنفرانس آموزش فيزيك ايران در اصفهان گشايش يافت
گروه علمي فرهنگي: نهمين  كنفرانس  «آموزش  فيزيك  ايران» روز سه شنبه  طي  آييني  با حضور «مرتضي  حاجي»، وزير آموزش  و پرورش  در تالار رودكي  ملك  شهر اصفهان  گشايش يافت .
در اين  كنفرانس  علمي، يك  هزار نفر از استادان، كارشناسان ، صاحبنظران  ودبيران  فيزيك  كشور شركت  دارند.
شركت كنندگان  در اين  كنفرانس، طي  سه  روز مهم ترين  موضوعات  مربوط به  علم  فيزيك ، شيوه هاي  آموزشي  و نحوه  آشنايي  دبيران  فيزيك  كشور باجديدترين  يافته هاي  اين  رشته  علمي را مورد بحث  و تبادل  نظر قرار خواهندداد.حاجي وزير آموزش  وپرورش  طي  سخناني  در اين  كنفرانس  گفت : سرعت تحولات  و پيشرفت  علم  در دنيا آن قدر زياد بوده  كه  متاسفانه  فاصله   كشوربا كشورهاي  پيشرفته  افزايش  يافته  است .وي  افزود: در برنامه  سوم  تلاش  بر اين  بوده  تا اين  فاصله  كمتر شود.
حاجي  تصريح  كرد: افزايش  سهم  كشور در صحنه  علمي دنيا و كاهش  فاصله  باكشورهاي  توسعه  يافته  نيازمند كار و تلاش  زياد است .

خاطره بازار قديم ري ، دوباره زنده مي شود
012455.jpg
گروه علمي فرهنگي: با اتمام مرمت و بازسازي سردر هم شأن مجموعه بازار ري ملهم از عناصر موجود در بافت معماري آن ، اين مجموعه تاريخي با پنج قرن قدمت ،نما و شكوه اوليه خود را باز يافت.
بازار ري از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۲ با اعتباري بالغ بر يك ميليارد و پانصد ميليون ريال از محل اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي و نيز مشاركت مردمي مرمت شده و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
مرمت بازار تاريخي ري، استحكام بخشي، تقويت پايه ها، پاكيزه سازي سطح آجرها از رنگ و دود و تعويض آجرهاي پوسيده طاقها از جمله اقدامات بازسازي اين بازار بود. برچيدن سقف هاي مسطح و بازسازي آنها به شكل اوليه، بازسازي  طاق و چشمه هاي تخريب در راسته كاروانسراي دوقلو در غرب و شرق اين  بازار، بندكشي مجدد، بازسازي ورودي هاي غربي، شرقي، جنوبي و ورودي اصلي و... از ديگر برنامه هاي بازسازي و احيا ي اين بازار تاريخي به شمار مي رود.
مجموعه بازار شهرري با توجه به وقف نامه موجود در موزه آستان حضرت عبدالعظيم(ع) از آثار دوران صفويه است كه به سبب تخريب و دخل و تصرفات انجام شده بازشناسي پيشينه بخش صفوي امكان پذير نيست و آنچه اكنون از بازار ري باقيمانده مربوط به دوره قاجار است.
با توجه به وقف نامه موجود ساخت اين بازار به دوره صفويه بر مي گردد. در سال ۹۵۰ ه .ق به منظور حل مشكل تهيه خواروبار زوار و درخواست متولي وقت آستان حضرت عبدالعظيم(ع)، اين بازار به دستور شاه طهماسب صفوي با ساخت ۲۴ باب دكان در سمت حرم ايجاد شده است.
پرده برداري از سر در بازار تاريخي ري در هفته دولت با حضور روساي ادارات شهرستان ري، مسئولين ميراث فرهنگي، كسبه و اهالي ري در فضاي تاريخي بازار ري صورت گرفت.

نخستين همايش كاستي ها و راهكارهاي بخش فرهنگ برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: «نخستين همايش كاستي ها و راهكارهاي بخش فرهنگ»، در نخستين هفته مهرماه از سوي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود.
محمد سميعي دبير كميته هاي علمي اين همايش، با اعلام اين خبر گفت: در اين همايش كه با هدف بررسي كاستي هاي موجود در بخش فرهنگ كشور و راهكارهاي توسعه آن برگزار مي شود گزارشات نهايي ۱۱ كميته تخصصي در كنار مقالات ارائه شده به دبيرخانه همايش قرائت خواهند شد.
وي افزود: در اين همايش ۱۱ كميته تخصصي مركب از كميته هاي «كتاب، سينما و هنر، مطبوعات و خبرگزاري ها، فن آوري و اطلاعات، روابط فرهنگي بين المللي، آموزش و پژوهش فرهنگي، توسعه فضاهاي فرهنگي، ميراث فرهنگي، گردشگري، حج و اوقاف و امور خيريه و فرهنگ قرآني» گزارش نهايي خود از كاستي هاي موجود در بخش هاي مذكور، راهكارهاي رفع آن و توسعه فرهنگ كشور را مطرح خواهند ساخت.
سميعي تصريح كرد: بررسي چالش ها و چشم اندازهاي آينده، تنظيم اهداف، راهبردها و سياست هاي كلان، بررسي مواد برنامه سوم، تدوين راهكارها و پيشنهاد مواد برنامه چهارم، قوانين مربوط به بحث ارتباط دولت و فرهنگ، اشتغال زايي و پيشنهاد پروژه هاي بزرگ در بخش فرهنگ، محورهاي اصلي گزارشات كميته هاي يادشده در اين همايش را تشكيل خواهند داد. وي همچنين ضمن آن كه اصلي ترين هدف همايش را انعكاس كاستي ها، ضعف ها و بحران هاي فرهنگي جامعه معاصر و راه هاي مرتفع ساختن اين نقائص و برون رفت از بحران فعلي برشمرد، ياري رساندن به برنامه چهارم توسعه و افزايش سهم فرهنگ در آن را نيز يكي ديگر از دلايل برگزاري اين همايش دانست.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |