چهارشنبه۱۲ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۶ - Sep.3, 2003
پيكر آيت الله حكيم در نجف به خاك سپرده شد
گزارش واشنگتن پست از افزايش ناامني در عراق
انفجار در مركز پليس بغداد يك كشته و ۱۴ زخمي برجا گذاشت
شبكه تلويزيوني سي. ان. ان ظهر ديروز از وقوع انفجار مهيبي در مركز پليس شهر بغداد خبر داد.
اين شبكه خبري به نقل از شاهدان عيني گفت: اين حادثه در اثر انفجار يك دستگاه خودروي بمب گذاري شده رخ داده است و خسارات و تلفاتي نيز به جا گذاشته است.
اين انفجار كمي بعد از ساعت ۱۱ صبح ديروز به وقت بغداد رخ داد و شدت انفجار به حدي بود كه شعله هاي آتش از فاصله زياد ديده مي شد و منطقه اطراف اين حادثه را دود غليظي فرا گرفته بود.
براساس گزارش هاي اوليه، اين انفجار بزرگ يك كشته و ۱۴ مجروح به جا گذاشته است.
در همين حال روزنامه واشنگتن پست ديروز گزارش داد، تلفات نيروهاي آمريكايي در عراق با توجه به تداوم حملات نيروهاي بازمانده ارتش صدام حسين و ساير نيروها بصورت چشمگير در حال افزايش است.
اين روزنامه آمريكايي نوشت: روزانه بطور ميانگين بيش از ده سرباز آمريكايي در عراق كشته يا زخمي مي شوند.
واشنگتن پست شمار سربازان زخمي آمريكايي را از آغاز اشغال عراق تاكنون يك هزار و ۱۲۴ نفر عنوان كرد.
اين روزنامه افزود: فرماندهي مركزي نيروهاي آمريكايي تنها در مواقعي كه يك سرباز آمريكايي كشته مي شود، آماري از شمار زخمي شدگان ارائه مي دهند اما بسياري از آمارهاي مربوط به سربازان زخمي شده آمريكايي منتشر نمي شود.
به نوشته واشنگتن پست، افزايش تعداد زخمي شدگان آمريكايي از روز اول ماه «مي» - ارديبهشت - كه بوش پايان عمليات جنگي در عراق را اعلام كرد موجب نگراني فرماندهي مركزي نيروهاي آمريكايي در عراق شده است.
واشنگتن پست همچنين نوشت: تلاش دولت بوش براي جلب كمك ساير كشورها براي بازسازي عراق بدليل ادامه نگراني در مورد امنيت كنوني اين كشور و نيز نقش محوري آمريكا در عراق با مخالفت شديد ديپلماتها و مقامات ساير كشورها مواجه شده است.
اين نگرانيها در مورد امنيت عراق با بمب گذاري در مقر سازمان ملل در بغداد در ۱۹ اوت و كشته شدن شماري از كارمندان اين سازمان شدت بيشتري گرفت.
همچنين ترديد در مورد سياستهاي اشغالي آمريكا بطور چشمگيري چشم اندازهاي مورد انتظار از نشست مادريد را كه قرار است در ماه اكتبر در مورد نحوه بازسازي عراق انجام شود، كاهش داده است. برخي از مقامات سازمان ملل خواستار به تعويق افتادن اين نشست تا زمانيكه اين سازمان و دولت بوش به توافق بيشتري در مورد نقش جامعه جهاني در عراق دست يابند و نيروهاي حاضر سازمان ملل در عراق تقويت شوند، هستند.
اين روزنامه به نقل از پل برمر حاكم آمريكايي عراق افزود: با توجه به روند كند بازسازي عراق و افزايش هزينه ها برخلاف برآوردهاي قبلي، دولت بوش بدنبال جلب كمك ساير كشورهاست.
انصارالاسلام تكذيب كرد
بنيانگذار گروه «انصار الاسلام» هرگونه رابطه بين اين گروه با انفجارهاي نجف، مقر سازمان ملل و سفارت اردن در بغداد را تكذيب كرد.
به گزارش تلويزيوني الجزيره قطر، «ملا كريكار» مقاومت گروه انصارالاسلام را در برابر نيروهاي اشغالگر عراق رد نكرد ولي گفت: «انفجار سفارت اردن و مقر سازمان ملل متحد در بغداد يا حادثه اي كه براي آقاي حكيم روي داد و فاجعه اي هولناك بود، كار گروه انصارالاسلام نبوده است و افراد اين گروه مرتكب چنين اقداماتي نمي شوند».
وي افزود: من از اصول و اهداف گروه انصارالاسلام و ميزان تدين و تعهدات شرعي افراد آن به دستورات اسلام، آگاهي كامل دارم و مي دانم آنها چنين اعمالي را مرتكب نمي شوند.
صدام حسين نيز پريشب دخالت خود را در انفجار نجف تكذيب كرد اما افكار عمومي عراق همچنان وي را عامل اين انفجار مي داند.

پايان آتش بس بين دولت تركيه و كردها
حزب كارگران كردستان تركيه كه اصلي ترين گروه مسلح چريكي كرد در اين كشور است دوشنبه شب در بيانيه اي كه از خبرگزاري كردي مستقر در آلمان منتشر شد اعلام كرد، آتش بس يكجانبه چهارساله با دولت تركيه را پايان مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين بيانيه آمده است: در مرحله كنوني ادامه آتش بس يك جانبه غيرممكن شده و ما در ارزيابي جديد از اوضاع اعلام مي كنيم كه آتش بس يك جانبه از اول سپتامبر (۱۰ شهريور) پايان يافته است و تنها وقتي مي تواند ادامه يابد كه دوجانبه باشد.
اين گروه در سال ۱۹۹۹، مدتي بعد از دستگيري عبدالله اوج آلان رهبر اين حزب با هدف دستيابي به يك راه حل سياسي آتش بس يكجانبه اعلام كرد.

شواردنادزه خبر داد
روابط نظامي ويژه آمريكا و گرجستان
خبرگزاري غيردولتي «قفقازپرس» ديروز گزارش داد، رئيس جمهوري گرجستان از برقراري روابط ويژه نظامي اين كشور با آمريكا خبر داد.
به گزارش ايرنا از باكو به نقل از قفقازپرس، وي در جلسه فوق العاده شوراي امنيت گرجستان حفظ تماميت ارضي و داشتن روابط نزديك با غرب را از اهداف دولت تفليس دانست و افزود، آمريكا و ساير كشورهاي غربي كمك ارزشمندي در شكل گيري نيروهاي نظامي گرجي ارائه كردند. براساس اين گزارش، شواردنادزه وجود روابط حسن همجواري گرجستان با كشورهاي همسايه را مورد اشاره قرار داد و در عين حال بر ضرورت تحكيم قدرت دفاعي كشورش تأكيد كرد.
بر پايه گزارش قفقازپرس، شواردنادزه گفت: گرجستان با روسيه و ساير كشورهاي همسايه روابط دوستانه و حسن همجواري را ادامه مي دهد.
شوارد نادزه به زمان برقراري روابط ويژه نظامي كشورش با آمريكا و ماهيت اين رابطه اشاره نكرد. در سالهاي اخير نزديكي گرجستان به آمريكا مايه كدورت روسيه شده است. شواردنادزه در زمان اتحاد شوروي سابق مدتها وزير امور خارجه بود و تحولات شگرف سياست خارجي اين كشور در دوران گورباچف در زمان وزارت وي رخ داد.

پيكر آيت الله حكيم به خاك سپرده شد
نجف - ايرنا: پيكر شهيد آيت الله  سيد محمد باقر حكيم  ظهر ديروز پس  از وداع  مسلمانان  و دوستداران  آن شهيد در كنار آرامگاه  پدرش  آيت الله سيد محسن  حكيم  در «باب  القبله» حرم  مطهر حضرت  علي  (ع ) به  خاك  سپرده  شد.
پيكر شهيد آيت  الله  حكيم  در ميان  خيل  عظيم  جمعيت  عزادار تشييع  و باپخش  دعاي  اذن  دخول  از بلندگوها وارد حرم  اميرالمومنين  علي  (ع ) شد.
پيكر شهيد حكيم  پس  از طواف  در حرم  مطهر حضرت  علي  (ع ) و قرائت  دعاهاي مخصوص  زيارت  آن حضرت  به  نيابت  از آن شهيد، به  خاك  سپرده  شد.
براساس  اين  گزارش ، شمار بسياري  از دوستداران  آيت  الله  حكيم  كه  در آيين تشييع  شركت  كرده  بودند به  دليل  كمبود جا نتوانستند به  داخل  صحن  و حياط حرم  مطهر راه  يابند.
خبرنگاران  كه  از پشت  بام هاي  اطراف  حرم  به  تصويربرداري  از اين  آيين مشغول  بودند، حضور اين  تعداد جمعيت  را كم  سابقه  خواندند.
تشييع كنندگان  در اين  مراسم  شعارهايي  در حمايت  از مرجعيت  شيعه  در عراق و همچنين  عليه  صدام  و نيروهاي  آمريكايي  سر دادند.
آنان  همچنين  با سردادن  شعارهايي ، بيعت  مجدد خود را با شهيد
آيت  الله حكيم  اعلام  كردند و وعده  دادند كه  راه  او را ادامه  خواهند داد.

وليعهد عربستان در مسكو
شاهزاده  عبدالله  بن  عبدالعزيز آل  سعود وليعهد عربستان  سعودي  براي يك ديدار رسمي سه  روزه  از روسيه  و
گفت  وگو با مقامهاي  اين  كشور ديروز وارد مسكو شد.
عبدالله در مدت  اقامت  خود در روسيه  با رئيس  جمهوري ، نخست  وزيرو وزير انرژي  و همچنين  شهردار مسكو ديدار و راههاي  گسترش  روابط دوجانبه در زمينه هاي  مختلف  را با آنها مورد بحث  و بررسي  قرار مي دهد.
در مدت  اقامت  وليعهد عربستان  سعودي  در روسيه  بين  دو كشور چند موافقت نامه  در زمينه هاي  مختلف  از جمله  همكاري  در بخش  نفت  وگاز به  امضا خواهدرسيد.
يكي  از موضوعات  اصلي  مذاكرات  عبدالله  با مقامهاي  روس  بويژه  رئيس جمهوري  روسيه  را عضويت  اين  كشور در سازمان  كنفرانس  اسلامي تشكيل  مي دهد.
پوتين  در سفر اخير خود به  مالزي  پيشنهاد عضويت  روسيه  در سازمان  كنفرانس اسلامي را ارائه  داد.به  گفته  محافل  خبري  در مسكو مقامهاي  روس  براي  سفر عبدالله  به  مسكو كه اولين  ديدار يك  مقام  سعودي  از روسيه  در ۷۰ ساله  اخير است اهميت  ويژه اي  قايل  هستند.
گفته  مي شود در مذاكرات  وليعهد عربستان  سعودي  با مقامهاي  روسيه  راههاي همكاري  بيشتر روسيه  با اوپك  براي  تثبيت  قيمت  بازار نفت  نيز مورد بحث  وبررسي  قرار خواهد گرفت .
دو طرف  مسايل  مختلف  بين المللي  از جمله  مبارزه  با تروريسم  بين المللي ،وضعيت  خاورميانه ، بحران  عراق  و راههاي  برقراري  ثبات  در منطقه  را بررسي خواهند كرد.

اعتراف ديكتاتور سابق آرژانتين
ديكتاتور سابق  آرژانتين  از كشته  و ربوده  شدن  ۸ هزار نفر در طول  حكمراني رژيم  نظامي  اين  كشور بين  سال هاي  ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ خبر داد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه ، ژنرال  «رينالدو بيگنونه » در مصاحبه  اي كه  روز دوشنبه  انتشار يافت  با اعلام  اينكه  ۸ هزار نفر درزمان رژيم  نظامي اين  كشور ربوده  و به  قتل  رسيدند گفت  بازجويان  فرانسوي  نحوه ربودن  و شكنجه  مخالفان  رژيم  و نيز اعدام  مخفيانه  آنان  را به  ارتش آرژانتين  آموزش  داده  بودند.
وي  گفت : سركوب  وحشيانه  مخالفان  از سوي  رژيم  نظامي دقيقا براساس اقداماتي  كه  در الجزاير با مخالفان  صورت  مي گرفت ، الگوبرداري  شده  بود و بازجويان  فرانسوي  با برگزاري  كنفرانس ها و جلسات  بحث  و تبادل  نظر، شيوه اجراي  اين  عمليات  را توضيح  مي دادند.

۲۰۰ شخصيت فلسطيني خواستار پايان اختلافات عرفات و ابومازن شدند
شخصيتهاي بلندپايه فلسطيني ديروز در آستانه نشست پارلماني روز پنجشنبه فلسطين از ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و محمود عباس نخست وزير خواستند تابه اختلافات خود پايان دهند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بيش از ۲۰۰ شخصيت سياسي و دانشگاهي و ديگر مقامات فلسطيني با امضاي درخواست  نامه اي خواستار هم پيماني عرفات و محمود عباس و تمركز و توجه آنها بر مبارزه با اسرائيل شدند.
مقامات فلسطيني در اين درخواست كه ديروز در روزنامه ها به چاپ رسيد از عرفات و محمود عباس خواستند تا به همه اختلافات داخلي خود پايان دهند و براي حل بحران كنوني نهادهاي فلسطيني وارد عمل شوند.
شخصيتهاي فلسطيني همچنين از ياسر عرفات و محمود عباس خواستند تا براي حل همه اختلافاتشان به مذاكره متوسل شوند. ياسر عبده ربه وزير امور دولتي تشكيلات خودگردان فلسطين، حنان اشراوي و حاتم عبدالقادر از نمايندگان پارلمان فلسطين از جمله امضا ءكنندگان اين درخواست هستند.
در همين حال شائول موفاز وزير دفاع اسرائيل ديروز خواستار اخراج سريع ياسر عرفات طي دو ماه آينده شد و گفت، حضور او روند صلح را پيچيده تر مي كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، موفاز گفت: اسرائيل با اخراج نكردن عرفات طي دو سال گذشته مرتكب يك اشتباه تاريخي شده است.
اين در حاليست كه منابع خبري عرب از تلاش تازه مصر براي برقراري يك آتش بس جديد ميان فلسطيني ها و دولت اسرائيل خبر مي دهند.
شارون ديدار با سولانا را لغو كرد
منابع ديپلماتيك اتحاديه اروپا اعلام كردند، آريل شارون نخست وزير اسرائيل كه قرار بود عصر روز دوشنبه با خاوير سولانا رئيس امور سياست خارجي اتحاديه اروپا گفتگو كند، ديدار خود را به دليل شرايط نامناسب جسمي لغو كرد.
به گزارش تلويزيون العربيه، يك مقام اتحاديه اروپا گفت: دفتر شارون اعلام كرده بود كه وي خسته است و تمامي ديدارهاي خود را در روز دوشنبه لغو كرده است.
سولانا پيشتر در ديدار از تل آويو با «سيلوان شالوم» وزير خارجه و «شيمون پرز» وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي ديدار و گفتگو كرده بود.
او مي خواست در ديدار از شارون از او بخواهد به اعمال خشونت عليه فلسطيني ها پايان دهد و به آتش بس پايبند بماند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |