چهارشنبه۱۲ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۶ - Sep.3, 2003
وَلْيَكُنْ نَفَقَتُكَ عَلي نَفْسِكَ و عَيالِكَ قَصْداً.
در مصارف مالي خود و خانواده ات معتدل و ميانه رو باش.
امام رضا (ع) - مستدرك، ج ۲، ص ۴۲۳
امروز با حافظ
شبي خوشست بدين قصه اش دراز كنيد
معاشران گره از زلف يار باز كنيد
و ان يكاد بخوانيد و در فراز كنيد
حضور خلوت انست و دوستان جمعند
سلامتي
براي معاشران سيگاري ها
نيكوتين موجود در سيگار از اعتياد آورترين مواد تخديرآور و ترك سيگار از دشوارترين خرق عادت هاست. بسياري از كساني كه با سيگاري ها زندگي مي كنند از سويي در معرض مخاطرات ناشي از دود دست دوم سيگار، مانند خطر ابتلا به سرطان ريه و حمله قلبي قرار دارند،  و از سوي ديگر در ترغيب سيگاري ها به ترك سيگار توفيقي به دست نمي آورند. بنابراين نيازمند روش هايي هستند كه بتوان به وسيله آنها از مخاطرات دود دست دوم سيگار محفوظ بمانند.
براي به حداقل رساندن تأثيرات دود سيگار موجود در فضا توصيه مي شود خانه يا حداقل اطاق هاي شخصي خود را به دستگاه هاي تهويه فيلتردار مجهز كنيد.روزي چند بار در فضاي باز به تنفس عميق بپردازيد. براي كمك به تخليه سموم از بدنتان از سونا يا حمام بخار استفاده كنيد. مقدار كافي آب بياشاميد. ميوه تازه و سبزيجات مصرف كنيد. براي كاهش احتمال ابتلا به سرطان از ويتامين هاي سي و اي و سلنيوم معدني به ميزاني كه پزشكتان تجويز مي كند استفاده كنيد. علاوه بر اين ها مي توانيد از گياهان دارويي نظير چاي سبز، زردچوبه و زنجيل كمك بگيريد.

روزنگار
غائله
روز دوازدهم شهريورسال ۱۳۲۴ در تبريز بيانيه اي به زبان آذري منتشر شد كه آغاز غائله اي پيچيده و بزرگ بود. سيد جعفر پيشه وري در اين بيانيه خودمختاري آذربايجان را جزو مرام خود معرفي مي كرد.
او كه پس از تصدي كوتاه مدت پست وزير داخله جمهوري بلشويكي گيلان در سال هاي ۱۲۹۹ و ۱۳۰۰ به شوروي گريخته بود، در سال ۱۳۱۵ با اين ادعا كه از تصفيه كمونيستي در شوروي فرار كرده است به ايران بازگشت، اما دستگير و زنداني شد.
در سال ۱۳۲۰، پس از استعفاي رضاشاه و به سلطنت رسيدن محمدرضا پهلوي، پيشه وري با استفاده از فرمان عفو شاه جديد، از زندان آزاد شد و روزنامه «آژير» را منتشر كرد. اين روزنامه در خدمت حزب توده بود. او چندي بعد براي شركت در انتخابات دوره چهاردهم مجلس شوراي ملي از تبريز نامزد شد و آراي زيادي كسب كرد. در مجلس اما، اعتبارنامه او به دليل سوابق كمونيستي اش رد شد و روزنامه اش هم تعطيل شد. پيشه وري پس از بازماندن از ورود به مجلس و تعطيلي «آژير» به آذربايجان بازگشت و سوار بر احساسات مردم رنج ديده آن ديار كه رد اعتبارنامه نماينده منتخب، بر آتش خشمشان افزوده بود، اعلاميه خودمختاري را صادر كرد.
حزب دموكرات آذربايجان به رهبري پيشه وري سه ماه بعد توانست ادارات دولتي تبريز و بخش مهمي از خط آهن آذربايجان را تصرف كند.
روز ۲۵ آذر سال ۱۳۲۴ دولت مركزي به سفارت شوروي در تهران اطلاع داد كه قصد اعزام قواي دولتي براي سركوب متجاسرين را دارد، اما روس ها به قواي اعزامي تهران اجازه فراتر رفتن از قزوين را ندادند و ادعا كردند نهضت تبريز «مستقل و خلقي» است و بدون دخالت آنان شكل گرفته است.
غائله آذربايجان يك سال بعد توسط قوام السلطنه، نخست وزير وقت و با توسل به آنچه مورخان «بازي زيركانه» خواندند، پايان يافت.


هشدار
012430.jpg

روز سوم سپتامبر سال ۲۰۰۰ سازمان ناسا تصويري از سوراخ لايه ازن منتشر كرد كه نشان مي داد سطح آن به يازده ميليون مايل مربع، وسيع ترين سطح تا آن زمان رسيده است. دانشمندان عقيده داشتند كاهش بي سابقه دماي استراتوسفر در فصل بهار نيمكره جنوبي زمين به افزايش قطر سوراخ لايه ازن كمك كرده است. غالبا كاهش ميزان تراكم ازن بر فراز قطب جنوب از ماه جولاي (تير - مرداد) آغاز مي شود. اين هنگامي است كه نخستين تابش هاي خورشيد بر هواي سردي كه در طول زمستان نيمكره جنوبي، در قطب به دام افتاده است، اثر مي گذارد و باعث بروز واكنش هاي شيميايي در آن مي شود.
دانشمندان كاهش غلظت ازن بر فراز قطبين را از آن رو به دقت تحت نظر دارند كه لايه ازن، كره زمين را از تأثيرات مخرب اشعه ماوراي بنفش خورشيد محفوظ نگاه مي دارد.پيگيري دانشمندان ناسا در سال ۲۰۰۰ نشان داد كه افزايش قطر سوراخ لايه ازن تا روز نهم سپتامبر اين سال، تا بخش هاي جنوبي كشور شيلي توسعه يافت و براي نخستين بار در تاريخ، شهرهاي پر جمعيت را در معرض مخاطرات ناشي از اشعه ماوراي بنفش خورشيد قرار داد.


نخستين ترن برقي براي كاهش آلودگي هوا
توماس اديسون، مخترع مشهور آمريكايي، روز سوم سپتامبر سال ۱۹۳۱ شخصا هدايت نخستين قطار برقي كه از ايستگاه هوبوكن به سوي مونت كلير در ايالت نيوجرسي به حركت درآمد را به عهده داشت. راه اندازي اين قطار به منظور جلوگيري از افزايش آلودگي هواي اطراف شهر نيويورك برنامه ريزي شده بود.
انرژي الكتريكي مورد نياز اين ترن ، از طريق سيم هايي كه بر فراز خط آهن كشيده شده بود تأمين مي شد و ترن، شبيه اتوبوسي بود كه در قسمت جلو اطاقكي براي راننده داشت.

در نشست خبر كنسرت تلفيقي ايران ــ ارمنستان عنوان شد
انتقاد حسين عليزاده از افراط  كاري موسيقي تلفيقي در ايران
012435.jpg
حسين عليزاده، آهنگساز و نوازنده  صاحب نام تار پيش از اجراي كنسرت مشتركش با گاسپاريان (هنرمند نامي ارمنستان) در نشستي با خبرنگاران حضور يافت و از روند افراطي حاكم بر موسيقي تلفيقي ايران انتقاد كرد.
به گزارش همشهري، وي كه به اتفاق گاسپاريان، رامين صديقي، (مدير نشر هرمس) و چند تن از هنرمندان كنسرت مشتركشان در محل كاخ نياوران (مكان برگزاري كنسرت) با خبرنگاران گفتگو مي كرد افزود: آنچه در كنسرتهاي تلفيقي حساسيت مرا برانگيخته است، انگيزه اجراهاست كه متأسفانه همانند تمامي زمينه ها، در اين مورد نيز تقليد صرف در دستور كار قرار گرفته است، بنابراين اكنون كه در دنيا برگزاري كنسرت تلفيقي در بورس قرار گرفته است، ما هم از ظاهر كار آنها عكس  برداري مي كنيم، در حالي كه در غرب وقتي سراغ اين گونه  كارها رفتند، پشتوانه فكري و بسترسازي مناسبي براي آن صورت داده بودند. وي به اجراي مشترك خود با گاسپاريان اشاره كرد و گفت:  كنسرت ما نه مدرن است و نه سنتي، بلكه ارائه دو بينش موسيقايي با دو جغرافياي فرهنگي متفاوت به شنوندگان است.
عليزاده به نبود رابطه ميان آهنگسازان و نوازندگان ايراني با نوازندگان و آهنگسازان ديگر كشورها اشاره كرد و گفت: بايد پيله تاريخي خود را بگشاييم و در فرهنگهاي اطرافمان غور و تأمل و تفحص افزونتري صرف كنيم و اين گونه است كه خلاقيت در كارمان بروز و ظهور پيدا كرده و هر كاري كه با نبوغ و خلاقيت همراه باشد، به طور حتم در مدرن ترين شكل خود همه موفق خواهد بود. وي افزود: در كارهاي فرهنگي،  هنري ارتباط خوبي ميان كشورهاي خاورميانه وجود ندارد و ما از موسيقي هنري كشورهايي چون عربستان، هند و پاكستان چيز زيادي نمي دانيم و با اين فرهنگهاي غني بيگانه ايم.
وي به سابقه كارهاي خود در موسيقي تلفيقي اشاره كرد و گفت: ۳۵ سال است كه بر روي موسيقي تلفيقي اجراي برنامه دارم كه شما بسياري از آنها را نديده ايد، ساليان سال در خارج از كشور كنسرت داده ايم و شما نگاه به وضعيت فعلي نكنيد كه فضا بهتر شده است چون در يك دوره، اصلا موسيقي مشكل داشت و همه هنرمندان نمي توانستند كنسرت دهند.
حسين عليزاده در ادامه نشست خود با خبرنگاران گفت: در كشور و ميان برخي هنرمندان ديدي وجود دارد مبني بر اين كه اگر به تركيب سازها دست بزنند سنت ها به هم مي ريزد ما هميشه اين ترس را در خود نهفته داريم. وي افزود: ما مدعي كشوري با فرهنگ كهن هستيم و همواره هم، نگران از دست دادن اين فرهنگ هستيم، البته نظر اولي نيز محترم است اما يك نوع موسيقي كه عنوان سنتي ندارد حق هر كاري و هر نوع اجرايي را دارد.
در ادامه نشست جيوان گاسپاريان هم گفت: از سياست دور بوده ايم. من ذاتا هنرمند به دنيا آمده ام و هنر كليه ملت ها را دوست دارم به خصوص موسيقي ايراني كه ريشه همه مقام ها در اين موسيقي است و من مفتخرم كه با استاد عليزاده اجراي برنامه خواهم كرد. وي تأكيد كرد: هيچ موسيقي بدي وجود ندارد، بلكه موسيقيدان بد است كه نمي داند چه عرضه مي كند.
صديقي، مدير بخش موسيقي نشر هرمس نيز گفت: قرار بود كه براي هموطنان ارامنه در باشگاه آرارات و اصفهان برنامه بگذاريم اما اين برنامه لغو شد اما تلاش خواهيم كرد كه اين برنامه را مجددا طرح ريزي كنيم.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست رامين صديقي به انتقاد خبرنگاران مبني بر اينكه نبايد در زير نام هنرمندي پاسخ داد و گفت: مي گويند پفك چه ارتباطي به موسيقي دارد من هم مي گويم لوازم صوت و تصوير چه ربطي به موسيقي دارد.
عليزاده هم تصريح كرد: در كشوري زندگي مي كنيم كه بايد بيش از پيش به هنر بها داده شود اما با تأسف مسايل هنري در درجه چندم اهميت قرار دارند آن هم با يكسري سلايق خاص. وي افزود: در دنيا متداول است كه دولت ها به برگزاري كنسرت كمك مي كنند اما در ايران مركز موسيقي از برگزاري كنسرت ها درصد مي  گيرد!
عليزاده گفت: اي كاش به مسيري برويم كه انجمن موسيقي و مركز موسيقي خود اسپانسر كارهاي هنري شوند. به گفته اين آهنگساز، ما دولت حامي هنر نداريم، از طرف ديگر خود موسيقيدانان هم از برگزاري كنسرت انگيزه مالي ندارند پس خواهشمنديم خبرنگاران براي اسپانسرها فرقي نگذارند چه فرقي دارد اين اسپانسر سوني باشد يا كاله؟ من مي گويم هيچ كدام نباشد.
كنسرت مشترك حسين عليزاده و گاسپاريان در ساعت۲۱ روزهاي ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ شهريور در محل كاخ نياوران برگزار مي شود و قرار است عليزاده در اين اجرا با ساز «سلانه» نيز قطعاتي را بنوازد.
همچنين به گفته رامين صديقي قرار است كارگاه آموزشي يك روزه ساز دودوك با حضور گاسپاريان در ساعت ۱۱ تا ۱۲ و ۳۰ دقيقه روز شنبه در محل كاخ نياوران برگزار شود.

مديرعامل فارابي و دبير جشنواره كودك:
فيلم هاي بدون پروانه در جشنواره اصفهان به نمايش درنمي آيد
اصفهان- خبرنگار همشهري: همزمان با برگزاري جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان واحد كودك و نوجوان فارابي تأسيس مي شود.
دبير اين جشنواره و مديرعامل بنياد سينمايي فارابي در نشست مشترك دست اندركاران هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان با اعضاي شوراي اسلامي شهر اصفهان با اعلام اين خبر گفت: مقدمات برگزاري يك جشنواره خوب، سالم و با كيفيت فراهم شده و در جشنواره هجدهم فيلمي بدون مجوز و پروانه نمايش اكران نخواهد شد.
رضاداد با اشاره به اينكه سينماي ايران به عنوان سينماي سالم در جهان شناخته شده و سينماي كودك از همه بخش هاي اين سينما سالم تر است گفت: از سال آينده در كنار جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اصفهان بازار بين المللي خريد و فروش فيلم هاي كودكان و نوجوانان داير مي شود.
دبير جشنواره هجدهم با اشاره به مشكلات و محدوديت  سينما در ايران تلاش مسئولان فرهنگي كشور براي افزايش سهم كشورمان در سينماي دنيا را مورد تأكيد قرار داد و گفت: با وجود افراد مستعد و باذوق در بخش سينماي كودك در كشور و رشد نسل جديد در اين بخش حمايت همه جانبه از اين افراد ضروري است و بايد نگاه به سينماي جوان در اولويت كاري مسئولان فرهنگي قرار گيرد.
در اين جلسه اعضاي شوراي اسلامي شهر اصفهان رعايت شئونات اسلامي، صرفه جويي در هزينه ها و ضابطه مند كردن آنها - مشاركت همه ارگانها و نهادهاي فرهنگي، استفاده از فيلم هاي سالم و آموزنده و افراد با تجربه براي دوبله كردن اين فيلم ها، آسيب شناسي جشنواره هاي قبلي اصفهان - تأمين خواسته ها و انتظارات مردم، اطلاع رساني مطلوب قبل از برگزاري جشنواره و تبادل نظر با علماي شهر اصفهان در برگزاري جشنواره را مورد تأكيد قرار دادند.

مقام نخست چهارمين جشنواره سمرقند براي گروه موسيقي صبا
مقام نخست چهارمين جشنواره موسيقي به گروه موسيقي صبا از ايران رسيد.
در اين جشنواره كه هر دو سال يكبار و با همكاري يونسكو در شهر سمرقند ازبكستان برگزار مي شود چندين گروه از كشورهاي مختلف جهان به مدت يك هفته به اجراي موسيقي و آواز مي پردازند.
اين جشنواره در تاريخ ۲۵ اوت با پيام رئيس جمهور ازبكستان و سخنان احمد جلالي رئيس ايراني كنفرانس عمومي يونسكو افتتاح شد و ۳۰ اوت و در مراسم پاياني جشنواره كه با حضور احمد جلالي رئيس ايراني كنفرانس عمومي و مقامات ازبكستان برگزار شده بود، هيأت داوران جايزه ويژه جشنواره را به گروهي از كشور روسيه اهداء كرد و سپس هفت گروه به ترتيب مقام هاي جشنواره را كسب كردند.
در گروه صبا رضا مهيني، پژمان حسيني پور، سياوش پورفضلي و حميد پورافضل به همراه فاضل جمشيدي سرپرست و خواننده گروه اجراي برنامه كردند.

موفقيت نقاش ايراني در استراليا
يكي از آثار نقاشي عباس مهران، جايزه اول هنر تاريخ طبيعي موزه استرالياي جنوبي را در دسته اول (رنگ و روغن، اكرليك و تركيب مواد) برد.
مسابقه هنري موزه آثار طبيعي ماه گذشته براي نخستين بار در شهر آدلايد استراليا برگزار شد.
عباس مهران، نقاش ايراني الاصل اهل نيريز، ساكن استراليا، با تجسم بخشيدن به تجربيات متنوع زيستي و فرهنگي خود در خلق نقاشي ها و چاپ هاي بديع، لايه هاي گوناگوني از مفاهيم فرهنگي و اجتماعي را به نمايش گذاشته است.
وي در آثارش سبك سنتي فرشها، نقاشي ها و تصويرگري هاي ايراني را با برداشت هاي فرهنگ خود از دنياي غرب درهم مي آميزد، تجارب او از فرهنگ هاي متنوعي كه در خلق آثارش الهام بخش بوده اند احترام و قدرداني، توصيف شكوه زندگي، محيط زيست و تفاوت هاي فرهنگي انسانها را بيان مي كند.

عليرضا داوودنژاد:
سينماي ايران درگير بيم و اميد است
012440.jpg
چه كساني اصرار دارند كه بخش خصوصي سينماي ايران داراي تشكيلات مستقل صنفي نباشد؟
به گزارش ايسنا عليرضا داوود نژاد، در آستانه روز ملي سينما، در يادداشتي آورده است: چه كساني علاقه مند هستند كشمكش هاي درون صنفي اتحاديه را كه ناشي از حركت آن به سوي چشم اندازي پررونق از سينماي ملي است تحريف كنند و آن را تبديل به بهانه اي براي كوبيدن اتحاديه بنمايند؟ چه كساني از اينكه عده اي از پيشكسوتان صنف اساسنامه اي تدارك ديده اند و در پي برگزاري مجمع عمومي و انتخابات شوراي مركزي هستند، ناراحتند؟
به گزارش ايسنا، وي مي افزايد: چه كساني از اينكه توليد كنندگان داخلي در مقابل موج واردات مقاومت مي كنند عصباني مي شوند؟ چه كساني از اينكه اين نيروها در قالب يك تشكل صنفي به تلاش براي رونق توليد توسط بخش خصوصي بپردازند خشنود نمي شوند؟
داوود نژاد معتقد است: سينماي ايران همچنان درگير بيم ها و اميدهاست. از سويي خبر تاسيس پانصد سالن نمايش براي فيلم هاي ايراني، تدارك رساندن توليد داخلي به مرز دويست فيلم و احداث شهر ك هاي بزرگ سينمايي اميدهايي  ا ست كه آينده اي شيرين براي سينماي ملي ترسيم مي نمايد و از سوي ديگر اختلاف ها و انحصار طلبي ها و گروه گرايي ها مشكلاتي است كه بيم هايي اضطراب آور به سينما تحميل مي كند. چه ساز و كاري آينده ما را تامين مي كند؟ گرايش به ساز و كارهاي بخشنامه اي تا چه ميزان در تشويق نيروهاي ذوقي، تخصصي، خلاق و نخبه سينما به توليدات برتر موثر است؟ افزايش نمايش فيلم هاي خارجي چگونه مي تواند از دايره رقابت سازنده با توليد داخلي خارج نشود؟ فيلم هاي خارجي چقدر و تا چه ميزان مطالبات تماشاگر را در نظر مي گيرند؟ ما چقدر تصميم داريم در جهت سفارشات مردم كار كنيم؟ در چشم انداز ما از سينما، ابتكار عمل به دست چه جرياني از توليد و توزيع و نمايش خواهد بود؟ سهم بخش خصوصي چيست؟ تعريف تشكيلات صنفي توليد و توزيع كدامست و جايگاه آ ن كجاست؟ آيا گرايش به افزايش تاثير مجمع عمومي تهيه كنندگان بر برنامه ها و سياست هاي سينمايي نشانه حركت به سوي شور توليد و رونق و كارآفريني نيست؟ اين فيلمساز معتقد است: ملتي كه مصمم به انتخاب سرنوشت و ماندگاري و تاثيرگذاري بر جريانهاي فرهنگي دنياست، قدر ذوق و تخصص و تجربه را مي داند و نيروهاي خود را ارج مي گزارد و زمينه را براي تشكل و اتحاد و فعاليت آنها بيش از پيش فراهم مي آورد.

باد سرخ در جشنواره بريستول انگليس
فيلم  كوتاه  ۳۵ ميليمتري  باد سرخ  ساخته  علي  محمد قاسمي ، به  بخش مسابقه  جشنواره  بريستول  انگليس  راه  يافت .
به  گزارش  روابط عمومي انجمن  سينماي  جوانان  ايران ، نهمين  دوره جشنواره  بين المللي  بريستول  انگليس  از ۲۱ تا ۲۵ آبان  ۸۲ برگزار خواهدشد و فيلم  كوتاه  باد سرخ  در بخش  مسابقه  جشنواره  روي  پرده  خواهد رفت .

بماني در جشنواره پرتغال
فيلم  بماني  ساخته  داريوش  مهرجويي  در بخش  مسابقه  جشنواره  فيلم فيگوئيرا دافوز پرتغال  به نمايش  در مي آيد.جشنواره  فيلم  فيگوئيرا دافوز از ۱۳ تا ۲۳ شهريور در كشور پرتغال برگزار خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
به طور كاملاً تصادفي!
ظاهراً به طور خيلي تصادفي با او آشنا شد. خيلي زود با هم صميمي شدند و خيلي زود از رازهاي زندگي يكديگر باخبر.
زن از شكستهايي كه در زندگي خورده بود و مثل بغضي راه گلويش را گرفته بود خيلي زود با او حرف زد. درحقيقت، دريچه قلبش را به روي او گشود و او را همچون دوستي كه هميشه به دنبالش بود و نيافته بود، پذيرفت.
فكر مي كرد كه خيلي خوب است كه او را يافته و سنگ صبوري دارد. با دعوت دوست تازه يافته به خانه حسن نيت خود را ثابت كرد و از احساس راحتي و صميميتي كه او هنگام ورود به خانه اش داشت اصلاً تعجب نكرد.
زن تازه وارد اما سياس تر از آن بود كه همه رازهاي قلبش را بازگوكند و در مورد اين كه براي شناختن همسر اول شوهرش از روي كنجكاوي خود را سر راه او قرار داده بود حرفي به ميان نياورد.
مرجان كاشانيان

گشتي در دنياي خبرها
دستگيري روي صحنه
اريگون: بازيگر يكي از نمايشنامه هاي شكسپير تنها ۵ دقيقه پيش از آغاز زمان نمايش دستگير شد.
وي روز قبل از اجراي نمايش به جرم حمل سلاح غيرمجاز از سوي پليس تحت تعقيب قرار گرفت كه ماموران ديروز مكان استقرار وي را شناسايي كردند و زمان دستگيري وي با زمان آغاز نمايش مصادف شد. كارگردان نمايش از پليس خواست دستگيري وي را به پس از اجراي نمايش موكول كند اما با مخالفت پليس مواجه گرديد.
به همين دليل كارگردان روي صحنه حاضر شد و واقعيت را براي تماشاگران منتظر بيان كرد.
ازدواج در كنار زباله ها
واشنگتن: يك زوج در آمريكا در كنار مخزن بازيافت زباله با يكديگر ازدواج كردند. اين زوج جوان كه يكي از آنها رئيس ايستگاه بازيافت و ديگري كارمند ايستگاه بود در همين مكان با يكديگر آشنا شدند به همين دليل تصميم گرفتند در كنار مخزن بازيافت زباله ها زندگي مشترك خود را آغاز كند.
نكته جالب اينكه، مراسم ازدواج آنان با حضور ۲۵۰ نفر ميهمان برگزار شد.
مقابله با ۱۰۰ يني ها
توكيو: در سراسر ژاپن فروشگاههايي به چشم مي خورد كه قيمت هر تكه از اجناس اين فروشگاهها ۱۰۰ ين است. با توجه به قيمت مناسب اجناس و مواد خوراكي ارائه شده در اين فروشگاهها تقريباً كليه افراد جامعه توان خريد از اين اماكن را دارند.
ديروز يكي از گرانترين فروشگاههاي زنجيره اي اين كشور براي مقابله با فروشگاههاي ۱۰۰ يني اقدام به حراج اجناس خود به قيمت يك ميليون ين كرد.
در ميان اجناس حراجي اين فروشگاه، اجناس ارزشمندي چون كت  هاي پوست، قاليچه هاي ايراني و مجسمه هاي قيمتي به چشم مي خورد كه ارزش هر يك از آنها بيش از يك ميليون ين است.
جراحي پلاستيك
سائوپائولو: زنان كشور برزيل بيش از زنان ساير كشورهاي جهان تن به عمل جراحي پلاستيك مي دهند. براساس آخرين آمار منتشر شده، بيش از نيمي از زنان برزيلي حاضرند روي صورت خود جراحي پلاستيك انجام دهند.
به عبارت ديگر ۸۶درصد از زنان اين كشور براي بهبود شكل ظاهري صورت خود تلاش مي كنند در حاليكه متوسط اين رقم در سطح جهان، ۶۷ درصد است.
همچنين ۹۰ درصد از زنان برزيلي، لوازم آرايش را از ملزومات زندگي مي دانند.
سرعت براي جبران تأخير
لندن: يك راننده قطار در انگليس كه قصد داشت تاخير ۲۰ دقيقه اي خود را جبران كند، مسافرانش را تا آستانه مرگ پيش برد.
اين راننده قبل از براه انداختن قطار از طريق بلندگو به مسافران گفت: نفس هاي خود را در سينه حبس كنيد و چون قصد داريم با سرعتي غير قابل تصور تاخير خود را جبران كنيم. اين راننده تا حدي به قطار سرعت داده بود كه اغلب مسافران همراه با چمدانهايشان نقش بر زمين شده بودند و حتي قطار در يك پيچ تند در آستانه واژگون شدن قرار گرفت. در حال حاضر، راننده در بازداشت بسر مي برد.
تعويق پرواز با بالن
لندن: دو خلبان ماجراجوي انگليس قصد دارند با بزرگترين بالن جهان خود را به حاشيه جو برسانند. قرار بود اين عمليات ديروز انجام شود كه به علت نامساعدبودن شرايط جوي ۲۴ ساعت به تعويق افتاد.
در صورتي كه اين دو خلبان بتوانند، بالن ۳۸۷ متري خود را به ارتفاع ۳۹۶۰۰ متري از سطح زمين برسانند ركوردي جهاني از خود برجاي خواهند گذاشت.
خدمات تازه در آرايشگاهها
نيويورك: پيش از اين در آرايشگاههاي مردانه شهر نيويورك مشتريان تنها به كوتاه كردن موهاي خود و تراشيدن ريش هايشان مي پرداختند اما هم اكنون در اغلب آرايشگاهها، انواع خدمات ارائه مي گردد. مشتريان مراجعه كننده به اين آرايشگاههاي مدرن مي  توانند علاوه بر اصلاح سر و صورت با پرداخت ۱۰۰ دلار به مدت يكساعت خدماتي ديگر نيز دريافت كنند. اين خدمات عبارتند از: كوتاه كردن ناخن هاي دست و پا، ماساژ پوست صورت و حتي واكس زدن كفش ها.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۴ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۵۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۵ و ۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۳۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* خانه هنرمندان: نمايشگاه نقاشي وارطان واهراميان / تا ۱۶ شهريور / خيابان ايرانشه
* خانه هنرمندان: نمايشگاه نقاشي وارطان واهراميان / تا ۱۶ شهريور / خيابان ايرانشهر، خيابان موسوي، باغ هنر.
* موزه هنرهاي زيبا: نمايشگاه عكس «ژاپن پنهان» آثار كيجورو ياهاكي / ۱۳ تا ۲۶ شهريور/ زعفرانيه، خيابان شهيد طاهري، مجموعه فرهنگي - تاريخي سعدآباد.
* نگارخانه اشراق: نمايشگاه هنرهاي تزئيني گل آذين آثار آزاده هاشمي / تا ۱۷ شهريور / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت / تلفن:
۳-۷۳۲۴۱۱۲
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه نقاشي مژگان موسي پور / تا ۱۴ شهريور / خيابان ولي عصر، نرسيده به ونك، توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي پريسا سوري / از ۱۴ تا ۱۹ شهريور / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك/ تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |