دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۲
شماره ۳۱۶۱- Sep, 8, 2003
ورزش
Front Page

فراتر از محبوبيت
009845.jpg

اشكان نعمت پور- «دير يا زود، بالاك سلطان فوتبال اروپا خواهد بود. او از زيدان هم خطربارتر است.» زماني كه اين سخن بر لبان قيصر مي رفت، ميشائيل بالاك پرده غبار گرفته سالها خاطره را به كناري زده بود و در فوتبال آلمان- كه يك دهه چهره تابناكي در سطح جهاني به خود نديده بود- قوام مي يافت. شايد تنها حس ميهن دوستي- كه ژرمن ها به واسطه آن شهره اند- فرانس بكن بائر را به غلوي اين چنين وا داشت. اما بالاك را مي توان مهره ارزشمندي دانست كه در زمره برترين هاي دنيا جاي دارد. ظهور چنين پديده هايي است كه پس از افول ستاره هاي بزرگ اوايل دهه نود، كارشناسان فوتبال آلمان را به آينده خوشبين كرده است، آينده اي كه بر پايه حضور در ديدار نهايي جام جهاني پيشين و ميزباني دوره بعدي رقابتها چشمگير مي نمايد.
به هر روي بالاك نيز- به سياق قانون نانوشته بوندس ليگا- به مانند بسياري از بازيكناني كه در فوتبال ژرمنها چهره شدند راه بايرن را در پيش گرفت تا فصل فوق العاد ه اي را در مونيخ سپري  كند. او براي دومين فصل متوالي توانست عنوان برترين بازيكن سال را برازنده خود سازد، اما اين بار دردانه ژرمن دست نيافتني مي نمود. در راي گيري مجله كنگره ، بالاك با اختصاص دويست وشصت و سه راي از هشتصد وشصت وهفت راي گردآوري شده، بر ستيغ افتخار ايستاد، او با فراي بويچ، نزديك ترين رقيبش، نود وشش راي فاصله داشت. البر- كه حالا بايد پيراهن ليون را برتن كند- نيز با تنها نودوشش راي بر رده سوم تكيه زده بود.
خاطرات تلخ گذشته
هافبك ملي پوش بايرن در نخستين فصل حضورش در قلب باواريا، يارانش را به سوي قهرماني دوگانه در ليگ و جام حذفي رهنمون شد. اكنون همگان در مونيخ تمام اهتمام خود را براي كاموري در جام قهرمانان گماشته اند. بالاك در سال ۲۰۰۲ با لوركوزن تا ديدار نهايي بازيها صعود كرد و سال پيش نيز، هنگامي كه روياي بايرن در اروپا رنگ باخت، همراه آنها بود؛ از اين رو تجربه والاي او در اين رقابتها مي تواند به مدد ساير هم تيمي هايش بيايد. اما بكن بائر بر اين عقيده استوار است كه تمام كيفياتي كه برشمرده شده تنها مي تواند گوشه اي از غايتي باشد كه انتظار ستاره بي بديل ژرمنها را مي كشد؛ با دلبستن به همين آرزوها است كه رفته رفته يادهاي نه چندان خوشايند پيرامون بالاك به روزهاي دور مي پيوندد. پيشتر يكبار برتي فوكتس حميت او را در ميدان زير سئوال برده بود و بر بي انگيزگي وي پاي فشرده بود، اما اكنون اين گفتارها تنها نقشي كمرنگ از روزهايي بسيار دور هستند.
009815.jpg
بكن بائر- كه هنوز برجسته ترين شخصيت ورزشي آلمان به شمار مي رود- بالاك را چنين توصيف كرده است: «دير يا زود به سلطان فوتبال اروپا تبديل خواهد شد. او پنج سال جوان تر از زيدان است اما پيرامون دروازه حريفان خطرناك تر عمل مي كند. ميشائيل هيچ گاه بختي را كه به كف آورده هدر نمي دهد. او خريد فوق العاده اي بود.» به هر جهت، آوازه بالاك حتي از مستطيل سبز نيز فراتر رفته است. شركت بزرگ كوكا كولا- حامي مالي بايرن و تيم ملي آلمان در جام جهاني ۲۰۰۶- نيز از اين امر غافل نمانده و تك  خال باواريا را در تيررس تبليغات خود قرار داده. او در سراسر آلمان چهره اي بسيار دوست داشتني است و مي تواند سوژه اي نادر براي مديران تبليغاتي كوكاكولا باشد. چندي پيش پرشمارگان ترين مجله زنان در آلمان اقدام به راي گيري براي برگزيدن محبوب ترين ورزشكار كشور كرد كه بالاك با اختلافي خيره كننده نسبت به سايرين، بيشترين آرا را به خود اختصاص داد.« فكر مي كنم اگر از من سئوال مي شد فرد ديگري را بر مي گزيدم، اين بدترين رايي است كه تا به حال آورده ام!» از اين رو است كه او تمامي ويژگيهاي مورد نظر شركتهاي بزرگ را دارا است. ستاره اي با محبوبيتي وافر در داخل و خارج زمين. در آلمان به هر جا كه بنگريد مي توانيد تابلوهاي تبليغاتي كه تصاوير مشائيل بالاك بر آنها نقش بسته بيابيد، مردي كه عاشق سرعت است و ماشينهاي سريع- خصوصاً اگر نقره اي يا سياه باشند- نظر او را بيش از هر چيز ديگري به خود جلب مي كنند، اين بهترين راه براي ايجاد فاصله ميان بالاك و رسانه ها است!
جملات دردسرساز
بالاك همه گاه عادت دارد نظراتش را بي پرده بيان كند، رفتار پر تشويشي كه به دغدغه اي براي او تبديل شده. هافبك بايرن هراز چندگاهي ناچار است پس از اظهار نظري تند به ستيز با اطرافيانش برخيزد. خصومت با برتي فوگتس مربي اش در لوركوزن كه به مطبوعات كشيده شد هنوز در يادها باقيمانده بود كه در ميانه هاي فصل پيش به انتقاد از اوتمارهيتسفلد برخاست. بالاك از مربي سويسي، به دليل اينكه به او در ميانه ميدان بيش از حد وظايف دفاعي واگذار مي شود، خاطري آزرده داشت: بايرن با من قرارداد بسته تا براي تيم گل بزنم اما چگونه دروازه حريفان را باز كنم در حاليكه حتي نمي توانم تا پشت محوطه هجده قدم آنان پيش بيايم؟ هيتسفلد كه انضباط مخصوص ژرمنها از خصيصه هاي بارز او است به سرعت بازيكن عاصي خود را پنج هزار پوند جريمه كرد. با اين وجود بالاك فصل را با زدن ده گل و قرار گرفتن در رتبه سوم بهترين گلزنان بايرن به پايان برد.
بسياري بالاك را مترادف با بكام مي دانند، دو ستاره با خصوصيات نظير هم. او نيز همه گاه بر پوشيدن پيراهن شماره سيزده- چه در جام جهاني و چه پس از آن در بايرن- تاكيد مي ورزد. در حقيقت خرافات با تاروپود وي سرشته شده و نقشي تعيين كننده در حرفه اش يافته است. به طور نمونه، پدر بالاك نتوانست در جريان برگزاري  جام جهاني به شرق دور سفر كند تا بازيهاي پسرش را به نظاره بنشيند چون ستاره آلمانها اعتقاد داشت: او براي تماشاي ديدار نهايي ليگ قهرمانان به گلاسكو آمد و ما شكست خورديم! اما ميشائيل هرگونه موهوم پرستي را رد مي كند: «هميشه خرافاتي نيستم. اما به خوبي مي دانم چه چيزهايي را مي پسندم. احساس را حتي ذهني و فيزيكي، زبان اعتماد به نفس باعث موفقيت در فوتبال است». اما اين تنها زباني نيست كه بالاك با آن صحبت مي كند. جدا از آلماني، او روسي را بسيار بهتر از انگليسي مي فهمد كه مي تواند مورد توجه رودمن آرامويچ قرار بگيرد! قابليتي كه براي يك ستاره فوتبال مي تواند قابل توجه باشد. در مدرسه آلماني، رياضيات ، تاريخ و روسي را به خوبي فرا مي گرفتم اما به همان ميزان در شيمي و انگليسي ضعيف بودم. حتي اسپانيايي را هم بهتر از انگليسي در مي يافتم. شايد احمقانه به نظر بيايد زيرا بيشتر افراد روسي را دشوارتر از انگليسي مي پندارند ولي خب براي من شرايط به  گونه اي ديگر رقم مي خورد.
حالا بالاك فصل تازه را با شوري ديگر آغاز كرده، مردي كه مي خواهد كاميابي در ليگ قهرمانان، بوندس ليگا و يورو ۲۰۰۴ را در هم آميزد. رقابتهاي دشوار آينده در راهند و پسر طلايي مونيخ آماده تر از هرگاه ديگر، با انگيزه والا آتيه را به انتظار نشسته: هر چقدر ستيزها دشوارتر باشند، بهتر بازي خواهم كرد.

ستاره هاي آبي
پيتر ون دن هوگن باند از هلند
009830.jpg

بهرام توكلي - پيتر ون دن هوگن باند متولد ۱۴ مارس ۱۹۷۸ با ۱۹۳ سانتي متر بلندي قامت و ۷۳ كيلوگرم وزن در شهر ماستريخ هلند و در محله Geldrop آيندهوون ديده به جهان گشود. از ۱۴ سالگي ورزش شنا را به صورت كاملاً حرفه اي تحت نظر Jacco Verhaeren سرشناس ترين مربي شنا در هلند و جهان آغاز نمود. در حقيقت تمامي شناگران موفق سالهاي ۱۹۹۲ به بعد دست پرورده اين مربي صاحب نام هلندي بوده اند. پيتر از همان ابتداي راه به عضويت باشگاه سرشناس هلندي- پي اس وي آيندهوون- در آمد و پله هاي ترقي و پيشرفت را روز به روز بالا رفت.
اولين سال حضور اين شناگر به سال ۱۹۹۴ برمي گردد كه او تنها ۱۶ سال سن داشت. در مسابقات شناي قهرماني جوانان اروپا در شناي مسافت بلند در ۴۰۰ و ۲۰۰ و ۱۰۰ متر آزاد مقام اول را به دست آورد. اين آغاز راه بود و پس از آن با توجه به قرار گرفتن در رده سني بزرگسالان نتايج خوبي به دست نياورد تا اين كه بار ديگر با تلاش بيشتر و تحمل تمرينات سخت و طاقت فرسا در سال ۱۹۹۹ در مسابقات شناي قهرماني اروپا در مسافت بلند ۶ مدال طلا در مواد ۵۰ متر پروانه، ۵۰ متر آزاد، ۱۰۰ متر آزاد، ۲۰۰ متر آزاد، ۱۰۰*۴ و ۲۰۰*۴ متر آزاد امدادي تيمي به دست آورد و ستاره بي چون و چراي مسابقات لقب گرفت. در ادامه كسب افتخارات اين شناگر بايد به حضور موفق او در مسابقات شناي المپيك ۲۰۰۰ سيدني اشاره كنيم. پيتر در مسابقات المپيك در شناي ۱۰۰ متر آزاد با برپايي ركورد جديدي براي جهان مدال طلا را به دست آورد، سپس در ۲۰۰ متر آزاد نيز عليرغم حضور يان تروپ شناگر سرشناس استراليايي مقام اول را تصاحب نمود. در ۵۰ متر آزاد سوم شد و در ۲۰۰*۴ متر آزاد و امدادي تيمي نيز مدال برنز را به دست آورد. بدين ترتيب او يكي از بهترين هاي مسابقات المپيك ۲۰۰۰ سيدني ناميده شد، پيتر در مسابقات قهرماني جهاني در فوكوكاي ژاپن ۴ مدال نقره به دست آورد و در آخرين حضور خود در مسابقات شناي قهرماني جهان در بارسلون اسپانيا در ۵۰ متر آزاد سوم شد و در ۱۰۰ و ۲۰۰ متر آزاد مدال نقره را تصاحب نمود. او شناگر خاص شناهاي سرعت است. تنها شناگري كه توانسته در يك دوره مسابقات شناي قهرماني اروپا ۶ مدال طلا را به دست آورد. در بين بهترين هاي شناي جهان اين عناوين به شناگران اختصاص دارد: الكساندر پوپوف «شناگر قدرتي روسها»،  مايكل كليم از استراليا «شناگر لحظه ها»، يان تروپ «هميشه قهرمان»، گرانت هاگت «شناگر ماشيني» و پيتر ون دن هوگن باند «مرد ركوردها».
كارشناسان شنا در جهان اعتقاد دارند كه اندازه هاي شناي پيتر ون دن هوگن باند با الكساندر پوپوف و يان تروپ برابر است. يك مقايسه و يك آناليز كامل از شناي شناگران مطرح جهان اين نتيجه را به همراه داشت. در مقايسه توانايي ها، قدرت بدني، تحمل تمرينات سخت و اساساً ساختار بدني (آناتومي اندامها) نزديكي زيادي بين سه شناگر وجود داشت. زماني كه الكساندر پوپوف ركورد جديد جهاني در شناي ۱۰۰ متر آزاد (۴۷/۴۸ ثانيه) را در تركيه به ثبت رساند، خيلي ها بر اين باور بودند كه اين ركورد مدت ها پابرجا خواهد بود. يان تروپ اعلام داشته بود كه تلاش مي كند ركورد ۱۰۰ متر آزاد را از آن خود نمايد. اما پيتر ۲۳ ساله با تلاشي فراوان ركورد جهاني را خلق كرد. پيتر در خانواده اي ورزشكار و ورزشدوست متولد شد. پدرش بازيكن واترپلو بود و در حال حاضر پزشك تيم فوتبال باشگاه آيندهوون و مادرش دارنده مدال نقره در شناي ۸۰۰ متر آزاد در مسابقات شناي قهرماني جوانان اروپا. بدين ترتيب توجه خانواده به پرورش فرزند خود و خصوصاً حضور در رشته هاي ورزشي در رشد و شكوفايي او كاملاً  مؤثر بود. او شنا را در ۴ سالگي آموخت و در سنين ۹ و ۱۰ سالگي در مسابقات گروه سني حضور پيدا نمود. در ۱۵ سالگي دو مدال طلا و يك نقره حاصل حضور اين شناگر در مسابقات شناي المپيك جوانان اروپا بود. سال بعد به عضويت تيم ملي جوانان هلند در آمد. اولين مربي او مادرش بود و در حال حاضر نيز دانشجوي رشته پزشكي است. پيتر علاقه فراواني به فوتبال و باشگاه خود دارد و در عين حال از تماشاي كنسرت موسيقي لذت زيادي مي برد.

سايه روشن ورزش

يك توضيح
009840.jpg

در اين دوره از مسابقات مقدماتي جام ملتهاي آسيا ۲۹ تيم شركت كننده درهفت گروه چهارتيمي به رقابت مي پردازند.
از هر گروه دو تيم به مرحله نهايي صعود خواهند كرد، كه با احتساب تيم ميزبان (چين) و ژاپن قهرمان دوره گذشته جمعا ۱۶ تيم در چهار گروه چهار تيمي به رقابت خواهند پرداخت.
قبل از آنكه تيمهاي هفتگانه مقدماتي انتخاب شوند، تعدادي از تيمهاي درجه سوم آسيا در بازيهاي پيش مقدماتي در هفت گروه به رقابت پرداختند و از بين آنها تعداد هفت تيم به مرحله مقدماتي راه پيدا كردند.
كره شمالي از جمله تيمهايي بود كه در مرحله پيش مقدماتي با پيروزي در مقابل هندوستان توانست صعود كند و در گروه ايران (گروه چهارم) قرار گرفت.
اين توضيح از آن جهت آمد تا علاقه مندان به فوتبال در جريان كامل گروه بندي و صعود تيمها قرار بگيرند.
خط هاي جديد راه آهن
معراج مژده - فكر مي كرديم اين راه آهن با تشكيلات جديد و مديران رده بالايي كه امسال گرد آورده است و كميته هاي مختلف ورزش را تدارك ديده راحت به دسته اول صعود مي كند. دومين شكست راه آهن در مقابل عقاب رقم خورد. بودجه كلان و مردان  شناخته شده ورزش و فوتبال،  كارشناسان بزرگ همه در پشت تيم راه آهن قرار داشتند،  اما مگر تمام موفقيت در فوتبال به اين عوامل بستگي دارد. ريشه و اساس راه آهن بازيكن ساز با اساس تيم فعلي كه به نظر مي رسد برمبناي ذهنيات دوستان از ورزش دورافتاده شكل گرفته تفاوت هاي بسياري دارد. زماني كه حرف عمل به ميان مي آيد وظايف سنگين تر مي شود. در ابتداي راه مديران خوش فكر ورزش راه آهن كه دلشان براي اين تيم مي سوزد، تلاش بسياري كرده اند كه راه آهن را با امكانات موجود و نيروهاي كارآمد به يك تيم واقعي كه سالها شاهدش بوديم تبديل كنند.
متأسفانه هميشه تمام اين راهها به مهره هايي تبديل مي شود كه آگاهي هايشان نسبت به فوتبال كم است و دودستي فوتبال راه آهن را بيست سال است چسبيده اند و رها نمي كنند. آنان كه در رأس ورزش راه آهن نشسته اند و دل صاف و هدف خيري دارند، اما راه را نمي شناسند. اين ريلهاي موازي سالهاست دراختيار يك لوكوموتيو قرار دارد و گروهي در واگن آن رايگان به اين سو و آنسو سفر مي كنند. راه آهن نيازمند خط ها و ريل هاي جديد است.
009825.jpg

تدبير يك كاپيتان
اردن تيم قلدر و آماده اي بود اما آنها در مقابل بازيكنان حرفه اي ما دوام نياوردند. همه ديدند كه دايي چگونه از تجربيات چندين ساله خود بهره گرفت. شايد براي عده اي قابل باور نباشد كه دايي روي گل اول كه بسيار هم روحيه ساز بود، حتي حريف را كمي شارژ كرد، يا نيكبخت واحدي روي گل دوم كاملاً مدافع اردني را به جلو پرتاب كرد تا ضربه سر را راحت تر بزند. اينها در فوتبال حرفه اي امروز جهان اتفاق مي افتد و علي دايي نيز با بهره گيري از بازي هاي اروپايي و درگيري هاي درون محوطه جريمه خوب آموخته است كه چگونه توپ را از حريف بگيرد و چگونه آن را آرام از روي زمين به درون دروازه بفرستد. دايي در مقابل اردن در نقش يك ليدر ورزشي به بهترين شكل عمل كرد. او علاوه بر اينكه دو گل زد، روي پاس هاي خود بارها بازيكنان كناريش را به دروازه حريف نزديك كرد. او گل چهارم را روي هوشياري و فداكاري و در يك لحظه وارد دروازه اردن كرد. دايي علاوه بر كارهاي فني در تمام مواقع بازي مواظب رفتار بازيكنان ايران نيز بود. او اجازه نداد هيچيك از بازيكنان ايران به داور نزديك شوند و سرانجام نيز باعث شد،  ايران با چهار گل بازي را ببرد و خسارت كمتري نيز متوجه تيم ما براي بازيهاي آينده شود. تدبير يك كاپيتان سرحال، دونده، متعصب و گلزن كاملاً در چهره علي دايي مشخص بود.
009835.jpg

داوران ما و داوران آسيا
مبارك است،  داوران ما در رقابت هاي جام جهاني جوانان كه در امارات برگزار مي شود جزو ۴۵ داور معرفي شده فيفا نيستند. داوران ايران متأسفانه به دليل اتوريته و قدرت رئيس كميته داوران ما در ليست ۹ نفره داوران و كمك داوران آسيايي هم قرار ندارند. بحرين،  قطر، سوريه، سنگاپور، تايلند، تركمنستان، كره جنوبي، چين، هنگ كنگ هم در جمع قاضيان جام جهاني جوانان قرار دارند. به جز داوران ايران، به اين جمع شش داور از آفريقا، ۶ داور از آمريكاي شمالي و مركزي و ۹ داور از آمريكاي جنوبي، ۳ داور از اقيانوسيه و ۱۲ داور از اروپا را اضافه كنيد. يعني ايران با اين همه داور درجه ۱ و ۲ و بين المللي و ملي نبايد يك داور و يا يك كمك داور براي قضاوت بازيهاي جوانان داشته باشد. جاي تبريك دارد. پس كميته داوران ما طي اين سالها چه كرده است و ارتباطش با رئيس كميته داوران آسيا چگونه بوده است. فوتبال ما اين كلاس و رده را داراست كه بتواند يك داور در ليست داوران آسيا داشته باشد.

لاليگا در فصل جديد
سلتاويگو

نام رسمي: رئال كلاب سلتا
009820.jpg

تأسيس: ۱۹۲۳
رئيس باشگاه:هوركيو گومز آروخو
سرمربي: ميگوئل آنخل لوتينا
آدرس سايت:www.celtavigo.net
ورزشگاه اختصاصي: بالايدوس (۳۲ هزار نفر)
لباس اصلي: پيراهن آبي آسماني
لباس دوم: يك دست آبي تيره
حامي مالي: سيتروئن كمپاني اتومبيل سازي
طراح لباس: آمبرو
بودجه:۴۲ ميليون يورو
افتخارات داخلي:قهرماني در رقابت هاي دسته دوم : ۳ بار ۹۲-۱۹۹۱ ۸۲،-۱۹۸۱ ۳۶،-۱۹۳۵
مقام فصل پيش: چهارم
پيش بيني مقام اين فصل: بين سوم تا پنجم
اسامي بازيكنان:
دروازه بانان: پابلو گاولرو (آرژانتين) خوزه مانوئل پينتو (پرتغال)
مدافعان: مگنولو ادواردو بيرزو (آرژانتين) فرناندو گابري كيكرز (آرژانتين) پابلو كوريا، پابلو كونترياس فواني فران، سباستين آريل مندز (آرژانتين) سرجيوفرناندز، سيلوينهو (برزيل)، فوان ولسكو.
هافبك ها: آنجل لوپز، لوئيز ادواردو، اشميت ادو (برزيل) اورتون بيووانلا (برزيل) پابلو گوستاو لوپز (آرژانتين) آلخاندرو كاسترو فرناندز، خوزه ايگناسيو، پيترلوكين (فرانسه).
009810.jpg

الكساندر مستوي (روسيه) روگرو نونز واگنر (برزيل) ويراي اورتگا،
مهاجمان: ساوميلوسوويچ (صربستان و مونته نگرو)، هنريكو داسيلوا كاتانها، فوسلو.
آرزوهاي مدفون شده
گاليسيا منطقه اي واقع در شمالغربي اسپانياست. از دل اين منطقه دو تيم فوتبال به نام هاي دپيورتيولاكرونيا و سلتاويگو بيرون آمده كه اولي متعلق به بندر لاكرونيا و دومي متعلق به بندر ويگو است. همواره بين اين دو تيم رقابت ديرينه اي بوده است و بازي  دو تيم حتي از بازي با رئال مادريد و بارسلون نيز اهميت بيشتري داشت. در سال هاي اخير هواداران لاكرونيا به واسطه پيشرفت چشمگيرشان همواره به ويگوها فخر مي فروختند اما اين حقارت نيز سرانجام به پايان رسيد و سلتاويگو فصل پيش با كسب عنوان چهارم فرصت حضور در رقابت هاي ليگ قهرمانان را بدست آورد. اما هنوز يك بازي مقدماتي مي بايست انجام مي شد تا صعود سلتا قطعي شود. اين تيم در ويگو با سه گل برابر اسلاويا پراگ پيروز شد. پيروزي با اين نتيجه ذخيره خوبي براي صعود بود.
در ديدار برگشت در پراگ اسلاويا تنها ۲ گل حريف را پاسخ داد و سرانجام در يك شب فراموش نشدني در ۲۸ آگوست ۲۰۰۳ منطقه گاليسيا دومين نماينده اسپانيا را به ليگ قهرمانان فرستاد.
اين تيم در گروه H با تيم هاي آ.ث.ميلان، آژاكس و اف ث بروژ همگروه است كه به نظر مي رسد بازي هاي سختي را در پيش خواهد داشت.
ميگوئل آنخل لوتينا سرمربي سلتا بعد از اولين حضور تيمش در ليگ قهرمانان گفت: اين اولين تجربه ماست و به نظر بسيار دشوار است. ما در اين گروه دو رقيب بزرگ به نام هاي آ.ث.ميلان و آژاكس داريم آنها ستاره هايي در اختيار دارند كه براي مبارزه با آنها بايد تاكتيك هاي خاصي بينديشيم.
اولين بازي ما مقابل آ.ث.ميلان است و به طور حتم هواداران روسونري آنها را تنها نمي گذارند. وي در پايان گفت: ما هميشه آرزو داشتيم تا با بزرگان اروپا روبرو شويم و اكنون كه اين فرصت را بدست آورديم به راحتي از آن نخواهيم گذشت.
سلتا داراي دفاع مستحكمي است .آنها فصل پيش رتبه دوم بهترين خط دفاع را با دريافت ۳۶ گل بعد از والنسيا كه ۳۵ گل خورده بود از آن خود كردند.
اين تيم در خط مياني نيز با مغز متفكر خود الكساندر مستوي به خوبي هدايت مي شود. با اضافه شدن ميلوسوويچ مهاجم كشور صربستان و مونته نگرو به نظر مي رسيد خط حمله اين تيم نيز سر و ساماني بگيرد.
سلتا از نظر نفرات بسيار پرمهره تر از آژاكس هلندي است اما سابقه آژاكس به اين تيم كمك مي كند تا رقيب سختي براي سلتا باشد.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   انديشه  |   سفر و طبيعت  |   سياست  |   علم  |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |