شنبه۲۲ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۵ - Sep.13, 2003
آغاز پيكارهاي كشتي آزاد قهرماني جهان
سقوط طلايي و دبير با اجراي فن كمر در كمر
براي كشتي گيري مثل عليرضا دبير كه داراي هوش و ذكاوت بالايي است تحمل شكست ديگري برابر سرافيم بارزاكوف بلغاري بسيار تلخ و معني دار است. باخت دوباره دبير به بارزاكوف با اجراي فن كمردركمر همان فني كه قهرمان بلغاري با آن شهره خاص و عام شده است در حقيقت نتيجه غفلت قهرمان خوب كشتي ما و مربيان وي است.
014110.jpg
مسابقه هاي كشتي آزاد قهرماني جهان از عصر ديروز در سالن ۱۲ هزار نفري مديسن اسكوار گاردن نيويورك آغاز شد.
به دليل تعداد بالاي شركت كننده، مسابقات بر روي ۵ تشك برگزار مي شود كه سه تشك آن به كشتي مردان اختصاص دارد. در كنترل امنيتي سالن مسابقات نيز سخت گيري هاي زيادي مي شود و محل اسكان كشتي گيران كشورمان در فاصله ۵۰ متري سالن مسابقات قرار دارد.
تمامي مدعيان كشتي جهان در رقابت هاي نيويورك حضور دارند كه نه تنها تيم ايران بلكه، كشتي گيران روسيه و آمريكا نيز با قرعه هاي دشوار روبرو شده اند.
همگروهي ۳ كشتي گير آمريكايي در اوزان ۶۰ ، ۷۴ و ۸۴ كيلوگرم با ملي پوشان كشورمان و همگروهي «آباس» در وزن ۵۰ كيلوگرم باباتيروف (روسيه) و عبدالله يف (آذربايجان) از جمله اين موارد است.
همچنين همگروهي ماگمداف روسي با تايمازوف، كشتي گير قدرتمند ازبكستان در وزن ۱۲۰ كيلوگرم و تي گيف ۹۶ كيلويي با تاسويف نفر سوم جهان از اوكراين از جمله قرعه هاي بد تيم روسيه مي باشد. در سي و هفتمين دوره پيكارهاي كشتي آزاد قهرماني مردان و زنان جهان در سال ۲۰۰۳ جمعا ۲۴۳ كشتي گير مرد حضور دارند .
پيروزي اصلاني بر حريف چيني
در شروع پيكارهاي كشتي آزاد قهرماني جهان و در وزن ۵۵ كيلوگرم محمد اصلاني در اولين كشتي خود برابر لي ژنگ يو حريف چيني قرار گرفت كه در پايان با نتيجه (۴-۵) به پيروزي رسيد.
حذف نابهنگام كاپيتان
محمد طلايي كاپيتان تيم ايران در آغاز مبارزه هاي وزن ۶۰ كيلوگرم به مصاف اريك گوئررو حريف آمريكايي اش رفت كه روي اجراي فن كمردركمر حريف نتيجه كشتي را (۱-۳) واگذار كرد. با توجه به وضعيت حريف ايتاليايي طلايي در اين وزن حذف كاپيتان تيم ايران امري بديهي است.
تكرار حادثه صوفيه براي دبير
همان حادثه اي كه در فينال رقابت هاي سال ۲۰۰۰ جهان در صوفيه بلغارستان موجب شكست عليرضا دبير چهره خوب كشتي ايران در وزن ۶۶ كيلوگرم برابر سيرافيم بارزاكوف بلغاري شد اين بار نيز در شروع پيكارهاي اين وزن در نيويورك گريبانگير اين كشتي گير شد و او در دور اول و در شرايطي كه در وقت قانوني (۱-۲) اين حريف را پشت سر گذاشته بود در شروع وقت اضافه با همين فن كشتي را باخت. دبير كه با سكه داور فاعل فن كمردركمر بود با فرصت طلبي بارزاكوف ۲ امتياز داد تا وي نتيجه اين كشتي را (۲-۳) به سود خود تمام كند. چنين بنظر مي رسد كه عليرغم گفته هاي مربيان تيم ملي هنوز هم معضل اجراي فن كمردركمر نزد قهرمانان كشتي ما بار رواني سنگيني دارد و آنان نتوانسته اند در كشتي هاي خود اجراي صحيح آن را بپذيرند.
حيدري توانا نشان داد
عليرضا حيدري در اولين كشتي توانايي بسياري از خود نشان داد و توانست ايگورسامسونف حريف خود از كشور لتوني را (۰-۱۰) مغلوب كند.

وزنه بردار ايراني ركورد آسيا را شكست
014125.jpg
گروه ورزشي: محمدعلي  فلاحتي نژاد وزنه بردار دسته  ۷۷ كيلوگرم  ايران  به  مدال  نقره رقابت هاي  وزنه برداري  قهرماني  آسيا دست  يافت  و نيم  كيلوگرم  ركورد آسيايــي اين  دسته  در حركت  دو ضرب  را بهبود بخشيد.
فلاحتي نژاد ديشب در پيكارهاي  اين  دسته  كه  در شهر چنگ  خوانگ  دائو، چين  برگزار شد، با حدنصاب  مجموع  ۵/۳۶۲ كيلوگرم  به  كار خود پايان  داد و پس  از وزنه بردار چيني  بر سكوي  دوم  ايستاد.
اين  وزنه بردار ايراني  در حركت  يك  ضرب  خود با زدن  وزنه  ۱۵۵ كيلوگرم به  كار خود پايان  داد و در حركت  دو ضرب  با زدن  وزنه  ۲۰۸ كيلوگرم ، نيم كيلوگرم  ركورد آسيا را ترقي  داد.
در اين  دسته  وزنه بردار چيني  با حدنصاب  مجموع  ۳۶۵ كيلوگرم ، ۱۶۵ به اضافه  ۲۰۰، به  مقام  نخست  دست  يافت  و وزنه بردار قرقيزستاني  با مجموع ۵/۳۳۷ كيلوگرم ، ۵/ ۱۵۲ به  اضافه  ۱۸۵، در مكان  سوم  ايستاد.
سيدمهدي  پانزوان  ديگر وزنه بردار كشورمان  در اين  دسته  با حدنصاب  ۳۲۰كيلوگرم  در مكان  ششم  جاي  گرفت . اين  رقابت ها امروز پيگيري  مي شود و محمدحسين  برخواه  و شهروز قرباني دو وزنه بردار كشورمان  در دسته  ۸۵ كيلوگرم  به  روي  صحنه  مي روند.

گروه جامعه شناسي ورزش فعال مي شود
014120.jpg
گروه ورزشي: باتوجه به تشكيل و فعال شدن حوزه هاي گوناگون جامعه شناسي در كشور دكتر محمد عبداللهي رئيس انجمن جامعه شناسي ايران با صدور حكمي مسئوليت راه اندازي و فعال كردن گروه علمي - تخصصي جامعه شناسي ورزش را به بهرام قديمي مديركل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي محول كرد.
در بخشي از حكم آمده است كه با همفكري و همكاري ساير كنشگران فعال در اين حوزه و براساس آئين نامه مربوط، تشكيل جلسات ماهانه را برنامه ريزي و در جدول نشست هاي گروه هاي تخصصي وارد و اعلام نماييد.
دانشگاه آزاد پيشتاز شطرنج قهرماني باشگاهها
دور نهم رقابتهاي شطرنج ليگ برتر باشگاه هاي ايران، به ميزباني باشگاه راه آهن تهران در محل فدراسيون اين رشته ورزشي برگزار شد كه در پايان اين دور تيم دانشگاه آزاد اسلامي تهران در صدر قرار گرفت.
در پايان دور نهم تيم دانشگاه آزاد اسلامي با كسب ۵/۲۵ امتياز صدرنشين است و تيمهاي سايپا و شهرداري رضوانشهر به ترتيب با ۲۵ و ۵/۲۴ امتياز در مكانهاي دوم و سوم قرار دارند.
در پيكارهاي اين دور، تيم هاي سايپا، دانشگاه آزاد تهران، دانشگاه آزاد خراسان بر حريفان خود پيروز شدند.

مدال برنز آسيا براي واليبال ايران
014115.jpg
چين - علي شاكري: تيم  ملي  واليبال  ايران  با پيروزي  مقابل  تيم  استراليا عنوان  ســـومي دوازدهمين  دوره  مسابقات  واليبال  قهرماني  مردان  آسيا را به  خود اختصـــاص داد.
در اين  ديدار كه  ظهر ديروز در سالن  ورزشي  شهر تيان جين ،چين  برگزار شد، ملي پوشان  واليبال  كشورمان  با نتيجه  ۳ بر ۲ از سد تيم بلندقامت  استراليا گذشتند تا براي  نخستين  بار بر سكوي  سومي رقابت هاي آسيايي  قرار گيرند.
در اين  ديدار ملي پوشان  واليبال  كشورمان  به  رهبري  «پارك  كــــي  وون» سر مربي  كره اي  خود گيم هاي  اول  و دوم  و پنجم  را با نتايج  ۲۵ بر ۲۱ ، ۲۵بر ۱۸ و ۱۵ بر ۱۲ از آن خود كردند و گيم هاي  سوم  و چهارم  را با امتيازمشابه  ۲۵ بر ۲۱ به  حريف  واگذار كردند.
تيم  ملي  واليبال  ايران  پيش  از اين  عنوان  چهارمي رقابت هاي  واليبال قهرماني  مردان  آسيا را به  خود اختصاص  داده  بود.
اسامي ملي پوشان  واليبال  ايران  در اين  مسابقات  عبارت  بود از:پيمان  اكبري ، بهنام  محمودي ، محمد تركاشوند، اميرحسين  منظمي ، اميرحسيني ، محمد شريعتي ، عليرضا نادي ، محمود افشاردوست ، محمد منصوري ، عباس  قاسميان ، افشين  اوليايي  و احسن  الله  شيركوند.
پارك كي وون: راه طولاني و سختي را در پيش داريم
پارك كي وون گفت: تيم ايران براي رسيدن به مقام سوم آسيا تلاش زيادي از خود نشان داد. سرمربي تيم ملي واليبال بزرگسالان كشورمان پس از پيروزي ايران برابر استراليا اظهار داشت: من تمام سعي خود را كردم تا بتوانيم به نتيجه برسيم، ما يك راه طولاني و سخت را در پيش داريم و بايد براي رسيدن به هدف خود تلاش بيشتري كنيم. وي درخصوص نقاط ضعف تيم ايران و شكست در برابر كره و چين گفت: تيم ما نقاط ضعف زيادي دارد كه بايد برطرف شود، مشكلات دفاع، دريافت و سرويس از جمله اين موارد است.
پارك مقام سومي ايران را حاصل تلاش تيمي دانست و افزود: من نمي توانم بازيكن خاصي را به عنوان بهترين بازيكن نام ببرم چرا كه با همكاري يكديگر اين مقام را كسب كرديم، نه تنها با اتكا به يك فرد خاص.
سرمربي كره اي واليبال ايران درخصوص بهترين تيم اين دوره از مسابقات اظهار داشت: چين بهترين تيم اين دوره از رقابت ها بود. آنها بسيار قدرتمند هستند و از بازيكنان بسيار خوبي سود مي برند.

ركورد جديد ايران در دو ۱۰۰ متر
گروه ورزشي: در نخستين روز از مسابقات دووميداني قهرماني جوانان باشگاه هاي كشور ركورد جديدي در دو ۱۰۰ متر ايران به ثبت رسيد.
در نخستين روز اين مسابقات امير پياهو از تيم استقلال اهواز ركورد جديدي در دو ۱۰۰ متر براي ايران به نام خود ثبت كرد و ۶ صدم ثانيه ركورد كشورمان را بهبود بخشيد. ركورد پياهو ۱۰ ثانيه و ۷۶ صدم ثانيه بود. در ساير مواد و در ۱۱۰ متر با مانع مجتبي پوستچي با ۱۴ ثانيه و ۸۳ صدم ثانيه،  در ۴۰۰ متر محمد عاكفيان با ۴۸ ثانيه و ۱۷ صدم ثانيه،  در ۱۵۰۰ متر سجاد رحماني با ۳ دقيقه و ۵۹ ثانيه و ۸۸ صدم ثانيه، در پرتاب نيزه حميد جمشيدي با ۵۴ متر و ۴۲ سانتي متر و در پرتاب ديسك احسان حدادي با ۵۵ متر و ۳۸ سانتي متر در مكان اول قرار گرفتند.

ناكامي جودوكاران ايران در رقابت هاي جهاني
گروه ورزشي: در جريان مسابقه هاي جودو قهرماني جهان و انتخابي بازي هاي المپيك آتن كه در شهر اوزاكا ژاپن برگزار مي شود ۴ جودوكار كشورمان با شكست روبرو شدند، محمود ميران در وزن ۱۰۰+ كيلوگرم به حريفاني از ژاپن و روسيه باخت و حذف شد. مسعود خسروي نژاد در وزن منهاي ۱۰۰ كيلوگرم ابتدا حريف كره اي خود را ضربه فني كرد اما در دور بعد مقابل حريف كانادايي خود شكست خورد. عباس فلاح در وزن منهاي ۹۰ كيلوگرم نتيجه را به حريف كره اي خود واگذار كرد و كاظم ساريخاني در وزن منهاي ۸۱ كيلوگرم در مقابل حريف آلماني خود مغلوب شد.

پرسپوليس - فجر سپاسي
در شروع رقابت هاي هفته سوم ليگ برتر همچنين امروز تيم فوتبال پرسپوليس در ورزشگاه آزادي ميزبان تيم فجر شهيد سپاسي شيراز است. اين مسابقه ساعت ۱۹ آغاز مي شود. تيم پرسپوليس با دو پيروزي در حال حاضر صدرنشين اين مسابقه ها است.

سپاهان با ذوب  آهن امروز در فولادشهر
گروه ورزشي: ديدار تيمهاي فوتبال ذوب آهن اصفهان و فولاد مباركه سپاهان از هفته سوم رقابتهاي ليگ برتر باشگاه هاي كشور امروز به ميزباني تيم ذوب آهن در فولاد شهر برگزار مي شود. نتيجه مساوي به جايگاه دو تيم در جدول رقابتهاي ليگ برتر لطمه وارد مي كند و براي جلوگيري از اين مساله يكي از دو تيم بايد با پيروزي ميدان مسابقه را ترك كند. اصغر فروتن سرپرست تيم فوتبال ذوب آهن اصفهان به تماشاگران دو تيم توصيه كرد بدون پرداختن به مسائل حاشيه اي تيم مورد علاقه خود را تشويق و از اهانت به بازيكنان و مسئولين تيم حريف خودداري كنند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |