شنبه۲۲ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۵ - Sep.13, 2003
دبير شوراي عالي اطلاع رساني:
۷۰ درصد سفرهاي درون شهري براي كسب اطلاعات است
گروه شهري: نخستين همايش استفاده از فناوري اطلاعات در فرآيندهاي شهرسازي با حضور استانداران، شهرداران و كارشناسان IT شهرداري و شركت هاي انفورماتيك سراسر كشور در دفتر مطالعات سياسي و
بين المللي برگزار شد.
نصرالله جهانگرد دبير شوراي عالي اطلاع رساني طي سخنراني با عنوان ICT و توسعه شهري پايدار گفت:  در تهران با جمعيت سيالي بالغ بر ده ميليون نفر مواجه هستيم همچنين دو ميليون خودرو، ترافيك سنگين تزاحم و تلاقي از هم گسيختگي فراواني را به وجود آورده است.
وي با اشاره به اين كه هيچ گونه طرح جامعي در توسعه شهر تهران عملي نشده و بسياري از سرمايه گذاري ها در اين شهر راكد مانده خاطرنشان كرد كه نقش فناوري اطلاعات در رسيدن به شهري سالم و پاك بسيار تعيين كننده است.
نماينده ويژه رئيس جمهور زيرساخت هاي دانايي براي توسعه شهر را شامل جمع آوري  داده ها،  حمل و نقل،  جمعيت شناسي ،GIS)) سيستم اطلاعات جغرافيايي، منابع،  آلودگي هوا و ساختمان هاي هوشمند دانست و گفت: ما ابتدا بايد اين پرسش را مطرح كنيم كه كاربران و شهروندان چه نيازهايي دارند و در اين زمينه با دو مسئله روبه رو هستيم اول توسعه شهري و دوم خود فناوري اطلاعات براي پشتيباني از توسعه شهري.
جهانگرد گفت: ICT (فناوري اطلاعات و ارتباطات) مي تواند كليه خدمات شهري را در فضاي مجازي توسعه دهد و با ايجاد طرح جامع و ارتباط بخشي بين كانون هاي مختلف تصميم گيري جامعي را در اين ميان به وجود آورد.
وي مزاياي استفاده از ICT براي توسعه شهري را شامل تسهيل و افزايش اثر بخشي برنامه ريزي شهري، مشاركت بهتر در برنامه ريزي و افزايش مقبوليت اجتماعي و بهبود شرايط اكولوژيكي دانست. وي در بخش ديگري از سخنراني خود گفت: طبق بررسي هاي انجام شده ۷۰ درصد سفرهاي درون شهري براي كسب اطلاعات و تنها ۳۰ درصد براي خود كالا و خدمات است. وي افزود:  اگر به شهروندان اطلاعات خوب بدهيم از طول سفر و به دنبال آن آلودگي هوا و ترافيك به شدت كاسته خواهد شد.
وي ضمن انتقاد از اين كه اغلب پروژه هاي سرمايه گذاري شده طي سال هاي گذشته در زمينه ترافيك درباره سخت افزار شهري بوده گفت: در بسياري از مطالعات و پروژه ها بر اين نكته تأكيد مي شود كه اگر منحني تقاضاي خودرو شخصي به شكل فعلي ادامه يابد حتي در صورت اجراي پروژه مورد نظر باز هم از ميانگين سرعت خودروها كاسته خواهد شد.
همچنين حيدر محمدي دبير همايش نقش فناوري اطلاعات در فرآيندهاي شهرسازي در سخنراني افتتاحيه اين همايش گفت:  علي رغم اين كه ادبيات فناوري اطلاعات در جهان و ايران نوپاست اما اين فناوري با رشد چشمگير و فزاينده اي رو به رو بوده و امروز به جوانب گوناگون زندگي بشر نفوذ كرده و فرصت هاي فراواني را پيش روي بشريت قرار داده است. محمدي با اشاره به توسعه سازمان هاي مجازي و مواجه شدن مديريت توسعه با تحولاتي ژرف گفت: توان فوق العاده اين فناوري ها در انباشت و مديريت اطلاعات و تحليل محتواي آنها،  توانمندي مديران را در تصميم گيري هاي كلان وراهبردي سازمان گسترش داده است. در اين ميان شهرداري به عنوان نهادي كه با حجم گسترده اي از اطلاعات شهري روبه رو بوده و ارائه خدمات شهري، بخش عمده فعاليت آن را تشكيل مي دهد،  نمونه مناسبي از سازمان هايي است كه مي تواند با به كار گيري اين ابزار تحولات گسترده اي را در راستاي خدمت رساني به مردم ايجاد كند.

شهردار در ديدار با شماري از شهروندان اعلام كرد:
شهربازي از اوين مي رود
014100.jpg
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران روز پنجشنبه گذشته،با حضور در منطقه ۱۰ شهرداري تهران ضمن بازديد از نواحي، خيابانها و كوچه پس كوچه ها و طرح هاي عمراني منطقه، طي يك ملاقات مردمي و دستور رسيدگي به مسائل و مشكلات شهروندان اين منطقه را صادر كرد.
شهردار تهران، منطقه ۱۰ را برخوردار از تراكم بالا و بافت مسكوني نسبتاً فرسوده تا فرسوده دانست و گفت: ۹۶ درصد عرصه هاي منطقه زير ۲۰۰ متر مربع، و ۵۴ درصد زير ۱۰۰ متر مربع هستند.
به گفته احمدي نژاد مهمترين مشكل منطقه عدم امكان بازسازي و ساخت و ساز است كه اكثريت اهالي اين منطقه به دليل مصوبات اخير شوراي عالي شهرسازي از اين امتياز و فرصت محروم مانده اند.
اين در حالي است كه به گفته شهردار تهران اصلاح معابر اين منطقه كه در قالب طرح هاي بازسازي و مشاركت مردم قابل انجام است هم تحت تأثير مصوبات ابلاغ شده، معطل خواهد ماند.
احمدي نژاد درباره موضوع انتقال نمايشگاه بين المللي به خارج از شهر گفت: در شرايط فعلي وجود نمايشگاه بين المللي براي تهران كاربري مزاحم دارد، طبق قانون موظفيم از هرگونه كاربري مزاحم براي شهر تهران با تمام توان جلوگيري كنيم اين در حالي است كه هنوز هيچكدام از مسئولين نمايشگاه بين المللي طرح هاي خود را مبني بر خروج از شهر در مهلت تعيين شده (پايان شهريور ماه) به شهرداري اعلام نكردند.شهردار تهران همچنين خبر از جابجايي مركز تفريحي شهر بازي منطقه اوين داد و گفت: امسال قرار است طرح پل روگذر در محل شهربازي تهران به اجرا گذاشته شود كه به همين دليل انتقال اين مركز تفريحي به مكان ديگري اجتناب ناپذير است.
وي ادامه داد: تا سه ماه آينده تكليف اهالي محدوده ميدان توحيد تا ميدان جمهوري اسلامي كه در طرح بزرگراه قرار دارند نيز مشخص خواهد شد و چنانچه قرار بر طرح تعريض باشد حتماً امسال املاك آنها خريداري خواهد شد و اگر قرار بر احداث زيرگذر باشد از طرح خارج و ساكنين اين محدوده مي توانند نسبت به بازسازي يا فروش ملك خود اقدام كنند.
احمدي نژاد همچنين اظهار اميدواري كرد با تشكيل ستادي تحت عنوان «ستاد مهر» كه از حدود يكي دو ماه قبل در معاونت حمل و نقل شهرداري تهران فعاليت خود را آغاز كرده است بخشي از معضلات ترافيكي حاصل از آغاز سال تحصيلي و بازگشايي مراكز آموزش كاهش يافته و متاثر از اقدامات و طراحي هاي انجام شده تحت كنترل درآيد.

گفت و گو با شهردار تهران
دردها و درمانهاي شهر بزرگ...
014175.jpg
دكتر احمدي نژاد در گفت وگو با روزنامه همشهري، طرح ها و برنامه هاي شهرداري تهران را براي چهارسال آينده برشمرده و درباره مسائلي همچون فروش تراكم، بهسازي ترافيك، توسعه حمل و نقل عمومي و... نكات تازه اي را مطرح كرد. مشروح اين گفت وگوي انتقادي را  بخوانيد.

سالانه ۸۰۰ هزار نفر بر اثر آلودگي هوا مي ميرند
014105.jpg
گروه شهري: نمايندگان چندين شركت نفتي بزرگ دنيا و صندوق محيط زيست بانك جهاني در سنگاپور به منظور بررسي راهكارهاي موجود براي كاهش آلودگي هواي شهرهاي آسيايي به مذاكره پرداختند.
به گزارش ايسنا، صندوق محيط زيست بانك جهاني اعلام كرد: مرگ و مير ناشي از بيماريهاي تنفسي و آلودگي هوا هر ساله جان ۸۰۰ هزار نفر در جهان را مي گيرد كه تنها در آسيا ۵۰۰ هزار نفر هر ساله جان خود را از دست مي دهند.

طرحهاي جامع و تفصيلي تهران همزمان تدوين مي شوند
014095.jpg
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از تدوين همزمان طرحهاي جامع و تفصيلي شهر تهران خبر داد و گفت: براساس اين طرحها، فروش مازاد تراكم منتفي و ميزان تركم هر منطقه نيز مشخص مي شود.مهندس مهدي چمران در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به طولاني بودن زمان تدوين طرح جامع شهري افزود: در اين شرايط شهرها دستخوش تحولات جديد شده و در نتيجه طرحهاي جامع و تفصيلي نيز به تبع اين تحولات از كارايي و جامعيت لازم برخوردار نخواهد شد.
به گفته وي، تصميم تدوين همزمان طرحهاي جامع و تفصيلي با موافقت وزير مسكن و شهرسازي، شوراي عالي شهرسازي، شهرداري و شوراي شهر تهران صورت مي گيرد. رئيس شوراي شهر تهران اين امر را تجربه اي جديد در كشور دانست و با اظهار اميدواري نسبت به الگوشدن اين تجربه در شهرسازي نوين براي ساير شهرها افزود: براين اساس جمع آوري اطلاعات اين دو طرح به صورت همزمان صورت گرفته و مبادله مي شود.
مهندس چمران با اشاره به آماده شدن طرحهاي جامع و تفصيلي شهر تهران تا پايان سال ۸۳ تصريح كرد:  اطلاعات جمع آوري شده طرح تفصيلي توسط مشاوران ۲۱گانه تا پايان مردادماه تحويل داده مي شود، براين اساس مشاوراني كه طرحهاي خود را با تاخير ارائه مي دهند، جريمه مي شوند.

نمايش ۵۰ هزار گونه پرنده و ۴ هزار پروانه در تهران
نمايشگاهي كه حدود ۵۰ هزار گونه پرنده و چهار هزار پروانه از مناطق مختلف دنيا را در خود جاي مي دهد در صورت حمايت مسئولان برگزار مي شود.
به گزارش «ميراث خبر»،  «علي قره آغاجي» مجري برپايي اين نمايشگاه گفت: «قرار است در قالب اين نمايشگاه، گونه هاي مختلف پروانه ها و پرندگان كه از نقاط مختلف جهان جمع آوري شده اند، به نمايش گذاشته شوند.» وي با اشاره به اين كه همه پرندگان اين مجموعه تاكسيدرمي شده هستند افزود: «برپايي اين نمايشگاه علاوه بر اين كه مي تواند منبع خوبي براي پژوهشگران و كارشناسان رشته  هاي مختلف باشد منبع بسيار مناسبي براي هنرمندان و خلق آثار هنري به شمار مي رود.»

واگذاري سيم كارتها اواسط هفته آغاز مي شود
ادامه واگذاري سيم كارتهاي تلفن همراه از اواسط هفته جاري آغاز خواهد شد. واگذاري سيم كارتهاي تلفن همراه از اواسط هفته جاري (دوشنبه و سه شنبه) آغاز مي شود و اولويت هاي واگذاري متعاقبا اعلام خواهد شد.

يك عضو كميسيون عمران:
زمين خواران ، دامنه  هاي البرز را تصاحب كرده اند
خبرگزاري فارس: يك عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت:  ارزش افزوده ۳۰۰ درصدي در بخش مسكن هجوم رانت خواران و فرصت طلبان را به بازار زمين و مسكن در پي داشته است.
محسن نريمان گفت: زمين خواران دامنه هاي البرز را تصاحب كرده و ضمن ساخت و ساز در آن به تخريب اراضي طبيعي پرداخته اند.
وي ادامه داد: دولت وظايف خود را در جهت حفاظت از دامنه هاي البرز انجام نداده و عده اي با سندسازي و جعل به تصاحب اين زمينها پرداخته اند.
وي حمايت از تعاونيهاي مسكن را خواستار شد و افزود: در صورت ارائه زمين ارزان قيمت به تعاونيهاي مسكن به طور حتم اقشار كم درآمد و كارمندان دولت هم به راحتي مي توانند صاحب خانه شوند.

به دليل نبود جايگاه سوختگيري اتوبوس هاي گازسوز قابل استفاده نيست
گروه شهري: معاون  شركت  واحداتوبوسراني  تهران  اعلام  كرد كه  به  دليل  كمبود جايگاه هاي  سوخت  رساني  گاز طبيعي ، تحويل  خودروهاي  جمعي  اين  شركت  به  تعويق  افتاده است .
احمد تويسركاني  گفت : در حال  حاضر ۳۰۰ دستگاه  اتوبوس  گازسوز توليد داخل  آماده  تحويل  است ، ولي به  دليل  نبود ايستگاه  سوخت  رساني ، تحويل  اين  اتوبوس ها از شركت هاي  داخلي به  تعويق  افتاده  است .
وي  گفت : اين  اتوبوس ها براي  سوخت  از گاز طبيعي  استفاده  خواهند كرد، اماهم اكنون  ايستگاه هاي  سوختگيري  گاز تنها جوابگوي  ۲۰۰ دستگاه  از اين  اتوبوس ها است .
وي  تصريح كرد: ناوگان  حمل  و نقل  عمومي  تهران  نياز به  اتوبوس  جديد دارددرحالي  كه  به  دليل  اين  مشكل ، امكان  ورود اتوبوس  جديد به ناوگان  اتوبوسراني پايتخت  امكان پذير نيست .
وي تأكيد كرد: ايستگاه هاي  سوخت  گاز طبيعي  شركت  واحد ظرفيت  روزانه  ۲۰۰ دستگاه  اتوبوس  را دارند كه  باافتتاح  چهار ايستگاه  در مناطق  ۴ ، ۵ ، ۷ و ۱۰ تا پايان  دي  ماه  اين  ظرفيت  به ۷۰۰ دستگاه  خواهد رسيد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |