بازگشت به دنياي واقعي
خيلي ها معتقدند رئاليسم جادويي در آمريكاي لاتين متولد شده است و در كشور ما به ويژه با «صدسال تنهايي ماركز» آن را مي شناسند، در حالي كه اين طور نيست.
عباس پژمان، مترجم كتاب تولدي ديگر، اثر ماري داريوسك با بيان اين مطلب، به برخي ويژگي هاي رئاليسم جادويي مثل حضور خرافات، اسطوره، پديده هاي غيرطبيعي و زبان شاعرانه اشاره كرد و گفت: البته عده اي عقيده دارند اين پديده ها هميشه در رئاليسم جادويي به صورت جزء مطرح مي شوند.
پژمان كه در نشست بررسي آثار داريوسك و رئاليسمي ديگر سخن مي گفت، درباره رمان تولدي ديگر ادامه داد: كتاب تا صفحه ۴۰ رئاليستي است اما از اين بخش به بعد رئاليسم جادويي مي شود و در بخش هايي نيز از رئاليسم جادويي خارج مي شود. همه وقايع در پنج شبانه روز اتفاق مي افتد. در حقيقت دو داستان در اين كتاب مطرح مي شود: داستان زيستن كه تا زمان حضور مرد در داستان است و ديگري داستان اضطراب كه از غيبت مجدد شروع مي شود و زن در قالب استعاره اين غيبت را بيان مي كند.
بلقيس سليماني، ديگر سخنران برنامه نيز درباره «تولدي ديگر» گفت: كتاب با معنايي كه در ذهن من از واژه رئاليسم جادويي داشتم، همسويي نداشت، اما شايد بتوان آن را امري جادويي نام نهاد.
نويسنده كتاب «تفنگ و ترازو» افزود: نويسنده به حدي در توصيف مبالغه مي كند كه تأثير امور جادويي مطرح شده در آثار نويسندگان آمريكاي لاتين را ندارد.
سليماني، نويسنده را در اين اثر فوق العاده جزئي نگر دانست و اضافه كرد: اين امر برپايه اطلاعات علمي، برگرفته از دانش هاي بسيار عاميانه نشأت مي گيرد.
او گفت: نويسنده از دانايي هاي روزگار خودش بهره مي گيرد تا بگويد چگونه يك شبه شكل مي گيرد. او مرتب با كلمات بازي مي كند و از آنجا كه روايت خيلي جزيي نگر است، تأثير چنداني ندارد.
اين منتقد ادبي در آخر صحبت هايش، اضافه كرد: وقايع، اكثراً در ذهن نويسنده رخ مي دهد و اين امر او را به ادبيات زنانه نويسي نزديك مي كند. حضور آگاهانه زن و غيبت آگاهانه مرد هم از ديگر موارد مورد توجه در داستان است.
فتح الله بي نياز، ديگر منتقد حاضر در جلسه گفت: در رئاليسم جادويي، فاصله گيري از واقعيت مستمر نيست بلكه حالت گريز دارد.
وي تفاوت رئاليسم جادويي را با امر تخيل، بازگشت رئاليسم جادويي به دنياي واقعيت دانست و افزود: در ادبيات شفاهي و مكتوب بسياري از كشورها از جمله كشور خودمان رئاليسم جادويي وجود دارد و اصلاً ادبيات عرفاني ما مملو از رئاليسم جادويي است. در آثاري مثل اسرارالتوحيد و تذكره الاوليا.
بي نياز ادامه داد: در اين اثر هيچ اتفاق بيروني نمي افتد. داستان آنقدر به درون مي پردازد كه كشش خود را از دست مي دهد و مثل آثار جويس و ويرجينياولف نيست.
نوزدهمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه با پرسش و پاسخ به پايان رسيد.
جواد محقق: جريان هاي سياسي در عرصه دفاع مقدس مخربند
آثار مربوط به دفاع مقدس، از مرحله گزارش و خاطره گذشته و به مرز ادبيات رسيده است و اين حركت اگرچه آرام، اما اميدبخش است.
جواد محقق، شاعر و سردبير رشد نوجوان با بيان اين مطلب گفت: رسوب هيجانات آني در كنار پختگي ذهن و زبان نويسندگان دفاع مقدس، به اين حركت مدد مي رساند و ما را نسبت به آينده اميدوار مي كند. او با تأكيد بر اينكه جنگ ما، جنگ دفاعي بوده است، گفت: هيچ ايراني غيرتمندي نمي تواند نسبت به آن متعهد نباشد. اين جنگ از آنجا كه در تقسيم بندي نهايي به رويارويي دو جبهه اسلام و كفر مربوط مي شود، هر مسلماني را هم با خود همراه مي كند. شبه روشنفكران، نه تعهد ملي داشتند و نه اعتقاد ديني و طبيعي است كه در اين عرصه هيچ كاره باشند. وي افزود: نگرش ملي متعلق به ملتي است كه هشت سال با تمام توان در سنگر مبارزه مهاجم مقاومت كردند. شبه روشنفكران جمعيت محدود و كم تواني هستند كه بيشتر اسم و رسم و هياهو دارند تا توان تأثيرگذاري ملي. آنان همين كه سرباز بي جيره و مواجب دشمن نباشند، كافي است. انقلاب را مردم آفريدند و خودشان آن را پاسداري كردند.
محقق در مورد نقش جريانات سياسي فعلي در ادبيات دفاع مقدس گفت: در اين عرصه جريانات سياسي بيشتر مخربند؛ نگاه ابزاري اهل سياست به هنر هنرمند، كاسب كارانه است، بخصوص اگر سود آن تنها به اهل سياست برسد، هنرمند، زيان كار اين معامله است.
وي در واكنش به اين پرسش كه نظر شما در مورد نقش توليت برخي نهادهاي نظامي در زمينه ادبيات دفاع مقدس چيست، گفت: خيلي به تقسيم بندي شغلي در ادبيات دفاع مقدس معتقد نيستم. در همه جاي جهان جنگ را نظاميان اداره مي كنند، پس حق دارند كه متولي پيام رساني آن هم باشند. اگر يك خلبان نظامي مثل اگزوپري بنويسد، چه كسي معترض مي شود؟
محقق تصريح كرد: مهم، نحوه نگاه و تأثيرگذاري مثبت و كارآيي نهادهايي است كه متولي چنين كارهايي هستند. يعني بنده نقادي منصفانه را بهتر و نتيجه بخش تر از تخطئه و تنقيد مي دانم. ما بايد محصول نهايي را ببينيم و آن را ملاك بگيريم و نقادانه به اصلاح روش ها در پروسه توليد بپردازيم. بخصوص در ايران كه به دليل مباني ديني، مردم عادي هم پا به پاي نظاميان در اين جهاد مقدس شركت كردند. محقق تأكيد كرد: هيچ كس نمي تواند قيموميت ادبيات را به عهده گيرد. ادبيات محصول خلاقيت نويسنده در خلوت خودش است.