چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۶۹- Sep, 17, 2003
اقتصاد- فوتبال
مردي كه از سردسير آمد
زير ذربين
* رومن آبراموويچ سي و شش ساله، در چهارسالگي پدرومادرش را از دست داد و تحت سرپرستي عمويش، پرورش يافت. او هم اكنون پنج فرزند دارد.
* در اوايل دهه نود وارد عرصه تجارت بين المللي نفت شد و پس از مدتي موفق به بنيان نهادن شركت «سيبنفت»، چهارمين شركت بزرگ نفتي دنيا شد.
* نيمي از كمپاني «روزال»، دومين شركت بزرگ آلومينيوم سازي گيتي، از آن ميلياردر روس است.
* فعاليت آبراموويچ در سياست به نمايندگي در پارلمان روسيه ختم شده است. ثروت او بين ۷/۵ تا ۳/۶ د دلار تخمين زده شده است. او حالا رئيس بزرگ باشگاه چلسي انگلستان است و قصد دارد از اين باشگاه،يك بزرگ ديگر چون منچستر يونايتد در عرصه ورزش و اقتصاد بسازد.
011040.jpg

اشكان نعمت پور- نه كسي برگذشته او واقف است و نه فردي از غايت نهايي اش در سرمايه گذاري بر چلسي آگاه؛ اما آنچه مشهود است رومن آبراموويچ توانسته در مدتي كوتاه رنگي ديگر بر فوتبال اروپا بنشاند و شوري دوباره در دل هواداران چلسي، كه اميدي به فروغ يافتن روياهايشان نداشتند بيافريند. نه كس بر گذشته او واقف است و نه فردي از غايت نهاني اش آگاه؛ تنها همه مي دانند او مردي است كه از سردسير آمده.
اكنون رومن آبراموويچ، در جاي جاي قاره سبز شناخته شده است، مردي كه با در پيش گرفتن سياقي نوين در زمان افول توان مالي تيم ها، به يكي از قدرتمندترين مردان اروپا در عرصه فوتبال تبديل شده است. صرف رقم ۱۴۰ ميليون پوند براي خريد چلسي و (۶۰ ميليون پوند جهت خريدن سهام باشگاه و هشتاد ميليون پوند در راستاي پرداخت بدهيهاي آن) و سپس انگيختن چهره هاي شاخص براي پيوستن به جمع  آبي پوشان در ازاي پرداخت رقمي بيش از يك صد و ده ميليون پوند، در تاريخ فوتبال بي مانند است.
هيچ فردي، هيچ كجا، تاكنون چنين بي درنگ رقمي شگرف را به كالبد بي رمق باشگاهي تزريق نكرده اما چنين برمي آيد آنچه سربرآوردن ميلياردر روس در ميان پرآوازگان اين ورزش را فرا عادي نموده، انزوايي است كه سبب شده بود پيش تر نه تنها بستگي به باشگاهي نداشته باشد بلكه او را در خارج از روسيه ناشناخته باقي گذارده بود. به هر جهت گمان نمي رود دويست و پنجاه ميليون پوند در ثروت چندين ميلياردي آبراموويچ و در قبال شور والاي او چندان چشم گير باشد.
اهتمام وي براي خريد منچستر يونايتد و تاتنهام، قبل از چلسي بوده است اما در نهايت نام آبي پوشان استنفورد بريج تيمي پرآوازه با مجموعه اي تهي از افتخارات - و تنها يك عنوان قهرماني ليگ كه به ۴۸ سال پيش بازمي گردد- از صندوقچه جادويي آبراموويچ در مي آيد و هيچ فريبي در كار نيست. سرمايه گذاري او «تا زماني كه اقبال به چلسي رو كند» امتداد خواهد يافت تا در نهايت با تكميل تغيير چهره تيم كنوني، آنان به يكي از برترين هاي دنيا تبديل  شوند.
011045.jpg

همه گاه سرمايه گذاراني را مي توان يافت كه از ديرباز مشتاق به هزينه در تيم هاي فوتبال بوده اند، از جك واكر كه قهرماني ليگ برتر در سال ۹۵ را براي بلكبرن به ارمغان آورد تا سيلويو برلوسكني كه در ميلان سرشت سياست و ورزش را در هم تنيده اما ورود آبراموويچ آن زمان وجهي متمايز مي يابد كه بدانيم به هنگام غوطه  خوردن فوتبال اروپا در ورطه گردابهاي هولناك مالي، سرمايه او چلسي را از اضمحلال رهانيد.
هنوز مي توان سايه تباهي را كه در پي مشكلات پخش تلويزيوني براي تيم ها بوجود آمد احساس كرد. ديگر سرمايه گذاران، باشگاههاي فوتبال را- جدا از منچستر يونايتد- محمل مناسبي براي به وديعه نهادن پولهاي خود نمي دانند و منفعتي را براي خود متصور نمي شوند. حضيض مالي سراسر قاره سبز را در برگرفته و بسياري از مجموعه هايي كه روزگاري در زمره بهترين ها جاي داشتند، در آستانه زوال قرار دارند.
لاتزيو- قهرمان پيشين كالچو- پس از فزوني يافتن بدهي هاي شركت «cirio» كه حمايت مالي آن را برعهده داشت، تنها به يمن مداخله سرمايه گذار خصوصي جديدي از دغدغه تلاشي رهايي يافت و به تقريب مي توان گفت ليدز كه به مرحله نيمه نهايي جام قهرمانان ۲۰۰۱ گام نهاده بود،حالا تمامي ستاره هاي نام آور خود را فروخته است.
... و بدهيهاي هنگفتي كه با بنيان نهادن دهكده ويژه چلسي، گريبان باشگاه را گرفته بود سيري قهقرايي را فراروي آن ترسيم كرده بود كه مديران تيم گريزي براي رهيدن از آن نداشتند، در استنفورد بريج رانيري ناچار بود به بازيكناني كه در اختيار دارد بسنده كند و بازيكنان و نمايندگانشان به كاهش حقوق و بستن قراردادهاي كوتاه مدت رضايت داده بودند اما به ناگاه رومن آبراموويچ چون افسوني دلفريب آبي پوشان را در بر گرفت و بازار نقل و انتقالات را زير و زبر كرد.
ورود تزار گونه او به «كينگز رود» سبب شد تا شايعات بسياري پيرامونش موج بزند. بدبينان نخست لب به انتقاد از آبراموويچ گشودند كه وي سرمايه گذار هوشياري است كه نه ميلي به خريد بازيكن دارد و نه اشتياقي به فوتبال و تنها در جست وجوي جنجال هاي تبليغاتي است اما سقم اين نظريه با آنچه چندي بعد در لندن روي داد، آشكار شد.
گمان مي رفت يك ستاره جديد سراز چلسي در خواهد آورد. البته شايد فهرست مردان تازه وارد تيم- گلن جانسون، جرمي، وين بريج، دمين داف، جوكول، خوان ورون، آدرين موتو، هرنان كرسپو و سرانجام پيتر كينون، مدير اجرايي منچستر يونايتد!- در اروپا بهترين نباشد اما روي كاغذ، تنها رئال مادريد، بايرن مونيخ، منچستر يونايتد، يوونتوس و ميلان مجموعه اي قدرتمند تر را گرد آورده اند.
011050.jpg

استيلا بر اروپا
چنين برمي آيد چلسي آشكارا در نيمي از دادوستدهاي انتقالات تابستاني حضوري پرثمر داشته. غياب باشگاه هاي ايتاليايي- كه حتي دست به كاهش دستمزد بازيكنانشان زدند- كاملاً ملموس بود. تنها منچستر يونايتد (كلبرسون، جمباجمبا و كريستيانو رونالدو)، بايرن مونيخ (ماكاي، دميشليس)، بارسلونا (رونالدينيو) و رئال مادريد (بكام) اندكي پرتوان ظاهر شدند. حتي به نظر مي رسد بارسا با پرداخت بيست ميليون پوند بابت تك خال برزيلي دچار دردسرهاي مالي فراواني شده است.
به راستي غايت مرد روس از دگرگون ساختن بازار ملال آور تابستاني چه بوده؟ آيا او تنها در پي يك سرمايه گذاري مطمئن و هوشيارانه- و شايد فرار از ماليات هاي گوناگون- بوده يا فوتبال را اسباب سرگرمي خود ساخته است؟
آبراموويچ در مقام پاسخ اظهار مي كند پس از نظاره تفوق چهار بر سه منچستر يونايتد بر رئال مادريد تصميم به سرمايه گذاري در فوتبال انگليس كرده است. ظاهراً نمي توان برانگيزه او ترديد روا داشت اما سرجي استيپاشين، از مقامات برجسته كنگره روسيه- كه آبراموويچ از اعضاي آن به شمار مي رود- مدعي است «سيبنفت» شركت نفتي مالك جديد چلسي از پرداخت مالياتي دويست ميليون پوندي سرباز زده: «پول سرمايه گذاري شده در فوتبال را از اين جا آورده است.» با اين وجود اكنون كمتر كسي را مي توان يافت كه بر آبراموويچ خرده بگيرد، توني بنكس، وزير پيشين ورزش و از هواداران پرآوازه چلسي، يكي از اين معدود منتقدان است: «فكر نمي كنم بايد اجازه داد كسي به سادگي بدون اينكه شناخت چنداني از پيشينه اش داشته باشيم، يك باشگاه را از آن خود سازد. بايد پيش از اينكه حوادث روي داده را بستاييم؛ بيشتر پيرامون رومن آبراموويچ دانست.»
شائبه اي در رابطه با عملكرد قانوني او وجود ندارد اما هاله اي از ابهام آتيه استمفورد بريج را در برگرفته، آيا اشتياق به حضور پررنگ در عرصه فوتبال هم چنان ادامه خواهد يافت؟ و چرا مردي كه همه گاه از اجتماع و شهرت گريخته چنين به پرطرفدارترين ورزش دنيا روي آورده است؟
مي توان گفت آبراموويچ سعي در انتقال زندگي اش- تجارت، روابط اجتماعي و خانواده- به لندن داشته است. او دوست دارد پنج فرزندش- كه تحت حمايت محافظان بي شماري قرار دارند- در انگليس پرورش يابند: «اينجا صدها سال تجربه پشتوانه آموزش است، نمي توان با اين امر بديهي به ستيز برخاست. آبراموويچ در جواب تمام ابهامات مي گويد: «به رويايم براي تصاحب يك باشگاه فوتبال جامه تحقيق پوشانده ام، همين. برخي به انگيزه ام به ديده ترديد مي نگرند و بعضي من را ديوانه مي خوانند اما مردان جوان توانگر بسياري در روسيه هستند. ما آنقدر عمر نمي كنيم كه هم پول درآوريم و هم تمام آن را خرج كنيم.»

منزلت وزنه برداري
011070.jpg
محمد رضا منصوريان : كسب ۱۰ مدال طلا، ۵ نقره و ۴ برنز حاصل تلاش مردان افتخارآفرين وزنه برداري ايران درسي و پنجمين دوره مسابقه هاي وزنه برداري قهرماني آسيا در شهر چنگ خوانگ دائو كشور چين بود. افتخار حاصله از بابت دريافت چنين مدال هايي كه توام با به دست آوردن مقام قهرماني آسيا شده است شادي مضاعفي است كه در دنياي امروز داراي اهميت ويژه اي است.
از جمله ممتازترين ويژگي هاي اين قهرماني كه با ثبت يك ركورد جهاني و يك ركورد آسيايي همراه شده است، نگاه اميدوارانه و مطمئن كساني است كه قبل از حضور تيم ايران در صحنه مسابقه هاي جهاني ونكوور كانادا كه ميدان انتخاب بهترين وزنه برداران دنيا براي حضور در المپيك نيز مي باشد مي توانند به دست آوردهاي حاصله از اين ميدان جهاني خوشبين تر از هر زماني باشند و ديگر اينكه اين بار در كنار بزرگان اين رشته،گروهي از نوخاستگان اين رشته توانسته اند گام هاي اوليه را بخوبي برداشته و خود را به عنوان جانشيناني لايق و شايسته براي بزرگان اين رشته معرفي نمايند.
جداي از يكه تازي حسين رضازاده كه اين روزها نه تنها در ايران بلكه در جهان نيز خود را بدون رقيب نشان مي دهد، همواره اين دغدغه وجود داشته است كه در ديگر اوزان وضعيت نيروهاي موجود چندان اميدواركننده و مطمئن نيست و اين حس زماني قوت بيشتري پيدا مي كرد كه مي ديديم نامداران ديگر ما نظير شاهين نصيري نيا و حسين توكلي به دلايل گوناگوني نتوانسته اند از ثبات و تداوم لازم در دنياي قهرماني برخوردار باشند.
اما حضور مقتدرانه وزنه برداران اعزامي ايران به چين نشان داد كه براي رفع كاستي ها و نواقص موجود تمامي پيش بيني هاي لازم انجام شده و از همه مهم تر برنامه هاي سازندگي در ميان چهره هاي مستعد اين رشته ورزشي بصورتي كاملا علمي و منظم به مرحله اجرا درآمده است. حضور دو مربي كاربلد بلغاري به نام هاي كوليف و استويچف هم بهترين فرصتي است كه وزنه برداران ما در كنار آن ها بتوانند به رفع نواقص تكنيكي خود پرداخته و از آموزش هاي نوين برخوردار شوند. اما امروز در كنار تحولات موجود وزنه برداري ايران،نوع برخوردها و نگاهها به اين ورزش در شأن و لياقت هاي آن نيست. و جالب اينجاست كه كسب چنين افتخارات وسيعي با دارا بودن حداقل امكانات و تجهيزات به دست مي آيد و در ورزشي كه قوي ترين مرد جهان و قهرمانان و ركوردداران المپيك در آن فعاليت مي كنند، هنوز هم گرفتاري ها و نارسايي هايي ديده مي شود كه نمي توان به راحتي از كنار آن ها گذشت.
قبل از اعزام تيم ملي وزنه برداري به چين سري به محل اردوي قهرمانان تيم ملي و ساختمان  خوابگاه آن ها در مجموعه ورزشي آزادي زدم. محلي سوت و كور با حداقل امكانات.
كوروش باقري قهرمان جهان در سال ۲۰۰۱ مي گفت: خيلي جالب است كه در خوابگاهي كه ما در اينجا زندگي مي كنيم و حتي گاهي اوقات آب گرم هم ندارد اكثرا قهرمانان جهان و المپيك حضور دارند و در فاصله بسيار كوتاهي تا اينجا هتلي به نام هتل المپيك وجود دارد كه هرگز اجازه اقامت ما در آنجا را كسي صادر نكرده است. حال اگر قرار است كه به هنگام وزنه زدن افكار من و ساير دوستانم معطوف به چنين نكاتي باشد و چنين تبعيض هايي را در ورزش شاهد باشيم، چگونه مي  توان موفقيت ها راافزايش داد. باور همگاني اين است كه اندازه هاي قهرمانان وزنه برداري ايران فراتر از قاره آسيا است و در صورت رفع مشكلات و كاستي هاي آن مي توان افق روشن تري را براي آن پيش بيني كرد.
مهندس مصطفي هاشمي طباء رياست كميته ملي المپيك ايران مي گويد: وزنه برداري اميد اول ما براي كسب مدال و آن هم از نوع درجه يكش در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن است. و ما در كنار گفته هاي ايشان اين را مي گوئيم كه: انجام چنين كاري معادله پنهاني ندارد. از شما حركت، از خدا بركت.
نتايج كسب شده از سوي وزنه برداران كشورمان در مسابقه هاي قهرماني آسيا - چين
دسته ۷۷ كيلوگرم
محمدعلي فلاحتي نژاد يك طلا و ۲ نقره
فلاحتي نژاد با زدن وزنه ۲۰۸ كيلوگرم، نيم كيلوگرم، ركورد حركت دو ضرب اين دسته آسيا را بهبود بخشيد.
سيد مهدي پانزوان: ششم
دسته ۸۵ كيلوگرم
محمدحسين برخواه: يك طلا، دو نقره
شهروز قرباني: يك برنز
دسته ۹۴ كيلوگرم
كوروش باقري: ۲ طلا، يك نقره
اصغر ابراهيمي: ۳ برنز
دسته ۱۰۵ كيلوگرم
محسن بيرانوند: ۳ طلا
دسته به اضافه ۱۰۵ كيلوگرم
حسين رضازاده: ۳ طلا
رضازاده در حركت يك ضرب اين دسته با زدن وزنه ۲۱۳ كيلوگرم، نيم كيلوگرم ركورد حركت يك ضرب اين دسته را كه در اختيار خودش بود، ترقي داد.
«حسين رضازاده»: از عملكردم راضي هستم
بهترين وزنه بردار سي وپنجمين دوره مسابقات وزنه برداري قهرماني مردان آسيا، از عملكرد خود در اين پيكارها ابراز رضايت مي كند. وي گفت: پيش از آنكه رقابت هاي دسته به اضافه ۱۰۵ كيلوگرم آغاز شود، به مربيان گفته بودم كه توان بهبود ركورد حركت يك ضرب اين دسته را دارم. قوي ترين مرد جهان در سال هاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ در ادامه اظهار داشت: در صورتي كه مربيان اجازه مي دادند، ركورد جديدي هم براي حركت دو ضرب اين دسته بر پا مي كردم.

سايه روشن ورزش
اسپانياي جديد در ورزش
011060.jpg

معراج مژده: اسپانيا ديگر در فوتبال و دوچرخه سواري سرآمد اروپا نيست. تيم اسپانيا در مسابقات بسكتبال قهرماني اروپا توانست بر ايتاليا غلبه كند و به فينال اين دوره از مسابقات راه پيدا كند. اسپانيا اگرچه در فينال مغلوب بلند قامتان ليتواني شد، اما نشان داد كه در اين رشته برنامه ريزي بلندمدتي انجام داده است.
با وجود قدرتهاي اول بسكتبال اروپا چون فرانسه و ايتاليا، رسيدن اسپانيا به مقام نايب قهرماني يك شگفتي تلقي مي شود. اين اتفاق در شهر استكهلم سوئد روي داد و ايتاليا با دو امتياز ملغوب اسپانيا شد. در آنسو تيم ليتواني نيز با اختلاف چهار امتياز بر فرانسه غلبه كرد. در فينال نيز اگر شانس با اسپانيا همراه بود، قهرماني دور از دسترس نبود. اسپانيايي ها در ورزش خود هرگز مرعوب فوتبال و هياهوي آن نشده اند، گاوبازي و دوچرخه سواري نيز جايگاه خود را دارد.
كلاً اسپانيايي ها در تمام رشته هاي ورزشي اقدام به سرمايه گذاري كلان نموده اند. بايد در سالهاي آينده منتظر ظهور اسپانياي جديدي در ورزش باشيم.
هر كه بامش بيش، برفش بيشتر
اوتمار هيتزفلد مربي  متين و آرام بايرن مونيخ نيز از برنامه ريزي فدراسيون جهاني فوتبال انتقاد كرد. هم زماني مسابقات باشگاه هاي آلمان با باشگاه هاي اروپا و جام ملت هاي اروپا باعث شده است كه بايرن مونيخ از بازي هاي ملي آلمان بيشترين ضربه را بخورد. البته اين عارضه از آن جهت متوجه بايرن شده است كه ۱۴ بازيكن اين تيم در ليست جناب رودي فولر قرار دارند و چاره اي جز استفاده از اين بازيكنان كه آماده تر از بقيه اند نيست. هيتزفلد معتقد است بازيكنان ملي بايد در پايان روز سه شنبه به باشگاه هاي خود تحويل داده شوند تا فرصت بازسازي آنها وجود داشته باشد. كشاندن بازيها به روز چهارشنبه باعث تخليه نيروي بازيكنان مي شود و آنها ديگر رمقي براي بازي در باشگاه خود ندارند. درشرايط فعلي ينس يرميس، سباستين دايسلر، ميشائيل بالاك و كلوديو پيزارو، بيكسنته ليزارازو بازيكنان مصدوم بايرن مونيخ به حساب مي آيند. فيفا بدون توجه به صحبت  هاي هيتزفلد برنامه هاي خود را چون سابق اعلام نموده است و به نظر مي رسد به جناب هيتزفلد گفته است «هركه بامش بيش،  برفش بيشتر.»
كريم باقري و پرسپوليس
011035.jpg

پرسپوليس متحول شده است. اين يك واقعيت انكارناپذير است. پرسپوليس مغموم و مغبون سال گذشته حالا با درسهاي روز فوتبال سر به آسمان مي سايد. سه بازي و ۱۴ گل زده واقعاً نتايج عجيبي است. چگونه مي توان باور كرد پرسپوليس ۸ گل به پگاه بزند، در مشهد ابومسلم را ببرد و فجر سپاسي شيراز مدعي قهرماني سال گذشته را با پنج گل شكست دهد. جالب است كه از اين ۱۴ گل زده، شش گل را علي دايي به ثمر رسانده است. او با بگوويچ پرسپوليس را به حركت در آورده است. علاوه بر پيروزيهاي پرگل كار بزرگي كه پرسپوليس كرده است به حركت در آوردن بقيه بازيكنان است. كريم باقري نيز به روزهاي بزرگي خود باز مي گردد. اگر كريم راه بيفتد تيم ملي كشورمان نيز صاحب يك هافبك وسط واقعي خواهد شد. در واقع حركت پرسپوليس به سود فوتبال ملي ما نيز تمام خواهد شد. حالا مي توانيم اميدوار باشيم كه صاحب يك باشگاه منسجم، با يك مديريت قوي، با مربيگري حساب شده و بازيكناني يكپارچه هستيم. اين پرسپوليس مي تواند در آسيا نيز براي ما افتخار كسب كند، اين دايي قادر است هر تيمي را به حركت در آورد. عجب خريدي پرسپوليس كرد. كريم باقري واقعي را نيز به زودي خواهيد ديد.
«لاكتف و هريستف» در واليبال ايران
براي  رشد و گسترش  والـيبال  رده هاي  گوناگون  سني  ايران  از مربيان  خارجي  بهره  خواهيم  گرفت .
«محمدرضا يزداني خرم » گفت: «يوري  لاكتف » از روسيه  و «هريستف » مربي  بلغاري  تيم  ملي  واليبال  هند دوگزينه  فدراسيون  واليبال  هستند. يزداني خرم  افزود: واليبال  ايران  نياز به  بهره  گرفتن  از دانش  مربيـــان خارجي  در رده هاي  گوناگون  سني  دارد. رئيس  فدراسيون  واليبال  با ابراز رضايت  از كسب  عنوان  سومي آسيا توسط تيم  ايران  در چين  اظهارداشت :كسب  عنوان  سومي اين  رقابت ها، نتيجه  مطلوبي براي  واليبال  ايران  به  شمار مي رود. وي  با اشاره  به  كسب  جواز حضور تيم  ايران  در رقابت هاي  واليبال  مقدماتي بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۴ آتن  در قاره  آسيا كه  ارديبهشت  ماه  سال  جاري  در ژاپن برگزار خواهدشد، گفت:  پس  از بازگشت  كادرفني  از چين ، در خصوص  چگونگي  تشكيل  اردوهاي  آمادگي  اين  تيم ، ديدارهاي  تداركاتي  و ديگر مسائل  به تبادل  نظر خواهيم  پرداخت .
يزداني خرم  افزود :جوانگرايي  سرلوحه  كار «پارك  كي  وون » سرمربي  تيم ملي  واليبال  ايران  قرار دارد. رئيس  فدراسيون  واليبال  از دست اندركاران  چيني  برگزاري  مسابقات  واليبال  قهرماني  مردان  آسيا در شهر تيان  جين  ابراز گلايه مندي  كرد و گفت:  چيني هــــابراي  اينكه  تيم  كشورشان  با كسب  عنوان  قهرماني  اين  مسابقات  جواز حضور دربازي هاي  المپيك  آتن  را كسب  كنند دست  به  هر كاري  زدند.

آشنايي با باشگاه هاي اسپانيا
راسينگ سانتادر
نام رسمي: رئال راسينگ كلاب سانتادر SAD
011075.jpg

سال تأسيس: ۱۹۱۳
رئيس باشگاه: آنجل گوتيرز كوتيرلو
سرمربي: لوئيس لوكاس آلكاراز
آدرس سايت: www.realracingclubes
ورزشگاه اختصاصي: ال ساردينرو (۲۲ هزار نفر)
لباس اصلي: سفيد
لباس دوم: سفيد با راه راه سبز
حامي مالي: (OID)
بودجه: ۲۳ ميليون يورو
افتخارات
قهرمان لاليگا دسته دوم: دو بار (۱۹۵۰-۱۹۴۹)، (۱۹۶۰-۱۹۵۹)،(۳۱-۱۹۳۰)
نايب قهرمان لاليگا: يك بار
مقام فصل پيش: شانزدهم
پيش بيني مقام اين فصل: بين پانزدهم تا هفدهم
اسامي بازيكنان راسينگ سانتادر
دروازه بانان: دودو آوات (رژيم اشغالگر قدس) فرانسيسكو بورخا، خوزه ماريا كابيلوس
مدافعان: ايلان بوچر(رژيم اشغالگر قدس) جوناما، جوونال، مورا، نرو، پابلوسزار، سيتيس، تكسيما
011055.jpg

هافبك ها: آيوزي، يوزي، بنيايون (رژيم اشغالگر قدس) كولانتيس، كورومينا، متبونيا، ديه گو ماتيو(آرژانتين) فرناندو موران، مديمي نافيت (فرانسه) پابلولاگو تكسكي
مهاجمان: رودولفو بوريپو، ايپليني، فرانسيسكو خاوير گوئه ررو ماريو رويگوئه رو
آلكازار باسانتاندربه سوي آينده اي روشن
در ۱۴ ژوئن ۱۹۱۳ باشگاه ريسينگ سانتاندر بنا نهاده شد و طي مراسم باشكوهي با حضور بنيانگذارانش افتتاح گرديد. ۲ سال بعد با فروپاشي باشگاه رئال سانتاندر بسياري از بازيكنان اين تيم به ريسينگ پيوستند و بعدها نام اين دو باشگاه با يكديگر ادغام شد.
اين باشگاه در سومين دوره رقابت هاي لاليگا بعد از آتلتيكو بيلبائو كه با ۲۲ امتياز قهرمان شد به دليل تفاضل گل كمتر مقام دوم را به دست آورد.
بعد از اين مقام از طرف دولت نام رئال از پيشوند نام ريسينگ حذف شد.
در دهه چهل اين تيم دوران بحراني را سپري كرد و به جز يك دوره پنج ساله در دهه پنجاه تحركات زيادي در اين تيم رخ نداد. بهترين دوره سانتادر در دهه نود بود كه آنها توانستند دوره هاي بيشتري را در لاليگا سپري كنند. البته تمامي كارشناسان اسپانيا معتقد هستند كه اين تيم تنها بايد براي حضور در دسته اول تلاش كنند و هيچ اميدي به حضور در جمع تيم هاي بزرگ ندارند. اين تيم دوره پيش با فاصله بسيار نزديك نسبت به تيم هاي سقوط كننده در لاليگا ماندگار شد.
011065.jpg

بزرگترين تحول در اين باشگاه حضور لوئيس آلكارز سرمربي فصل قبل ركراتيوو است.
كوچي كويس مربي ناموفق سانتاندر اگر چه موفق شد اين تيم را در لاليگا نگه دارد اما مديران اين باشگاه با مخالفت با او آلكارز را جانشين وي كردند.
سانتاندر در اين فصل با بودجه ۲۳ ميليون يورويي ايوسو(تنريف)، اپيتيه (پالاماس)، فوونال(اسپانيول B) چه ما(ختافه)، دود و آواته (مكابي هايفا) كويانتس (پالاموس) را به خدمت گرفته است و از سوي ديگر از اين تيم لمنس به اسپانيول، مونيتيس به رئال مادريد، ديه گو آلونسو به والنسيا، سارابيا و اسماعيل به  ترآ سا فروخته شده اند.
سانتاندر اكنون موقعيت خوبي در جدول دارد و اميدوار است بتواند اين روند را تا پايان فصل حفظ كند.
ستاره اي از مونته ويدئو
ماريوروگرد مهاجم اروگوئه اي تيم سانتاندر در خط حمله اين تيم وزنه بزرگي محسوب مي شود. او از سال ۲۰۰۲ به اسپانيا آمد و هنوز گلهاي زيادي را براي سانتاندر به ثمر نرسانده است. فصل پيش او تنها ۵ گل زد.
او كه عضو تيم ملي اروگوئه است در ۱۴ سپتامبر ۱۹۷۸ در مونته ويدو اروگوئه به دنيا آمد و اكنون با ۲۵ سال سن يكي از چهر ه هاي برجسته سانتاندر به حساب مي آيد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
علم
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |