نوشته: فاضل چلبي
ترجمه: محمدعلي توحيد
«فاضل چلبي» مدير اجرايي مركز مطالعات انرژي جهاني در لندن با ارائه مقاله اي در مجله بررسي اقتصادي خاورميانه ميس (MEES) به بررسي برخي ديدگاه هاي مخالف با شركت نماينده عراق در شرايط گذار در اجلاس اوپك پرداخته است.
وي در اين مقاله با بررسي مراحل شكل گيري اين سازمان و روند عضويت برخي كشورها در اين سازمان و روند عضويت آنان و با تأكيد بر سياسي نبودن اوپك كه تنها به عنوان يك سازمان اقتصادي براي حفظ منافع توليد كنندگان نفت تشكيل شده است، مخالفت با حضور نماينده عراق در گردهمايي هاي اين سازمان را مردود دانسته است.
در حال حاضر «ابراهيم بحرالعلوم» به اين سمت منصوب شده است.
از هنگامي كه نيروهاي ائتلافي عراق را اشغال كردند؛ حق اين كشور براي حضور در گردهمايي هاي اوپك از سوي سخنگوي اين سازمان به دليل فقدان يك دولت مشروع از نظر پذيرش بين المللي مورد ترديد قرار گرفت.
به همين دليل نماينده عراق از حضور در اجلاس آخر اوپك محروم شد. براساس برداشت جاري، در گردهمايي هاي اوپك بايد فقط وزراي مشروع و يا معاونان آنان به نمايندگي از كشورهاي عضو شركت كنند.
شكل گيري اخير شوراي اداره عراق و دولت انتقالي موضع اوپك در قبال عراق را تغيير نداده است و تأكيد شده كه اگر سازمان ملل متحد دولت انتقالي كنوني عراق را به رسميت بشناسد آنگاه نماينده عراق مي تواند حضور در گردهمايي هاي اوپك را ادامه دهد. به زبان ديگر، عضويت عراق در حال حاضر با دو فاكتور مشروط قابل قبول است و وزير نفت تعيين شده عراق صلاحيت حضور در جلسات اوپك را ندارد تا زماني كه سازمان ملل متحد دولت انتقالي عراق را برسميت بشناسد.
با نگاهي به بطن اوپك، تاريخ و مواضع آن و فراتر از همه منافع درازمدت اين سازمان به اين نتيجه مي رسيم كه اين رويكرد در قبال عراق غيرمنصفانه است.
زمانيكه در سال ۱۹۶۰ اوپك در عراق بنياد گذاشته شد هدف آن دفاع از منافع اعضاء در مقابل شركت هاي بزرگ نفتي به دليل تحميل منافع يك طرفه خود به كشورهاي صاحب نفت بود.
اوپك هرگز يك سازمان سياسي نبوده وهمه كشورهاي عضو مقتدر و داراي پشتوانه شناسايي سياسي بين المللي نبوده اند.
در واقع اوپك يك گروه اقتصادي صادركننده كالا (نفت) است و شكل گيري آن شبيه ديگر گروه هاي همگن است كه از توليدكنندگان و صادركنندگان كالا تشكيل شده تا از منافع خود در تجارت بين المللي دفاع كنند و از بي ثباتي قيمت كالاي خويش جلوگيري كنند.
در واقع بسياري از گروه هاي مشابه (از جمله در مورد قهوه، مس، الماس و غيره) بدون موفقيت فعاليت كرده اند. اما اوپك به دليل اهميت نفت در اقتصاد جهان موفق بوده چرا كه نقش نفت در اقتصاد كشورهاي عضو نيز جايگاه مهمي داشته است.
در سال ۱۹۶۱ زمانيكه اوپك قصد داشت دفتر مركزي خود را در ژنو برپا كند به دليل غيرسياسي بودن وعملكرد صرفا اقتصادي امكان تضمين مصونيت ديپلماتيك از سوي دولت سوئيس را نيافت و به همين دليل مركز اوپك به وين انتقال يافت چرا كه بنيادگذاران سازمان اعلام كرده بودند كه يك سازمان بين الملل با رويكردهاي سياسي نمي باشند و تنها گروهي از صادركنندگان كالا هستند كه با آنان بايد به همين عنوان برخورد كرد.
در آن زمان صدراعظم اتريش «برونو كرايسكي» با اعطاي مصونيت ديپلماتيك به سازمان موافقت كرد و اين سياست كه دولت اتريش در پيش گرفت موجب شد تا بسياري از سازمان هاي بين المللي به وين نقل مكان كنند.
علاوه بر اين تاريخ اوپك نشان مي دهد كه پذيرش اعضا به مشروعيت آنان يا عضويت در سازمان ملل بستگي نداشته است.
در واقع در يكي از مواد بيانيه تشكيل اوپك تاكيد مي شود هر كشوري با مقدار معيني از صادرات نفت خام مي تواند عضو اين سازمان شود. در اين مورد كلمه« كشور» بدون هيچ شرطي مورد تأكيد قرار گرفته است و تنها شرط توليد و صادركننده نفت بودن است نه مشروعيت دولت، مستعمره بودن و يا تحت اداره خارجي و اشغال بودن.
اين از بررسي تاريخ اوپك نيز به روشني هويدا است. در زمان تشكيل اوپك در سال ۱۹۶۰ زمانيكه كويت كه خود يكي از بنيانگذاران اوپك بود، توسط جامعه بين المللي مورد پذيرش نبود و دولت مشروعي از اين جهت نداشت و تا سال ۱۹۶۱ تحت حمايت انگليس بود. يك سال پس از آن نيز نماينده كويت «احمد سعيدعمر» وزير نبود و تنها مدير شركت ملي نفت كويت بود. او حتي در صادرات نفت نيز دخالت نداشت و تنها به اكتشاف و پالايش مي پرداخت.
در آن زمان كويت حتي عضو اتحاديه عرب نيز نبود و عضويت هيچ سازمان بين الملل را نيز يدك نمي كشيد.كويت در سال۱۹۶۱ استقلال يافت و در سال ۱۹۶۳ به عضويت سازمان ملل پذيرفته شد.
قطر نيز در سال ۱۹۶۱ به عضويت اوپك درآمد، زمانيكه هنوز مستقل نبود، از سوي مجامع بين المللي مورد شناسايي قرار نگرفته بود و دولت مشروعي نداشت. نماينده قطر در آن زمان حسن كمال مشاور مصري امير قطر بود. قطر در سال ۱۹۷۱ استقلال خود را كسب كرد و در همان سال به عضويت سازمان ملل پذيرفته شد.
مشابه آن زمانيكه ابوظبي در سال ۱۹۶۸ به اوپك پيوست، نماينده اين كشور دكتر نديم پاچه چي مشاور شيخ زايد بود و وي در سال ۱۹۷۱ به عنوان دبيركل اوپك انتخاب شد و يازده سال بعد اين كشور استقلال خود را كسب كرد و داراي يك دولت مشروع شد و در همان سال به عضويت سازمان ملل پذيرفته شد.
از هنگام شكل گيري هيچگاه اوپك يك ابزار سياسي نبوده بجز سال ۱۹۷۳ كه توليد نفت را به عنوان يك ابزار فشار سياسي در جريان جنگ مصر و اسرائيل محدود كرد . اين رويكرد نيز نه از سوي اوپك كه از سوي كشورهاي عرب و در پي جلسه جداگانه آنان به عنوان دولت هاي عرب عملي شد. بنابراين نه بيانيه هاي رسمي اوپك و نه تاريخ اوپك هيچ شاهدي براي منع عراق از شركت در اجلاس اين سازمان را ندارد. و جداي از همه اين شواهد، مهمترين مسئله اين است كه منع عراق از شركت در اجلاس اوپك نه به نفع اوپك است و نه به نفع عراق. سال ها تشكيل دولت مشروع در عراق به طول مي انجامد، در اين حال سئوال اين است كه رفتار اوپك در قبال عراق در جهت منافع اين سازمان است؟
عراق توان توليد نفت بالايي دارد كه اگر از اوپك منفك شود، توسعه منابع نفت اين كشور و افزايش توليد براي اوپك مشكل ايجاد مي كند و اين امر تنها با همكاري عراق قابل حل است. اين رويكرد اوپك مي تواند پاسخ مشابهي نيز از سوي عراق داشته باشد كه به ترك سازمان روي آورد تا بتواند آزادانه توليد كند به هر اندازه كه نياز داردصادر كند و از سهميه اوپك پيروي نكند.
عراق تنها يك توليد كننده عمده نفت نيست، بلكه از بنيانگذاران اين سازمان در سال ۱۹۶۱ است به اين دليل تاريخ اين سازمان و منافع درازمدت آن ايجاب مي كند كه عراق را در ميان اعضاي خود حفظ كند.