دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۴ - Sep.22, 2003
يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَي الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظَّالِمِ عَلَي الْمَظْلُومِ.
روز [غلبه] مظلوم بر ظالم، سخت تر از روز [غلبه]
ظالم بر مظلوم است.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
گفت برخيز كه آن خسرو شيرين آمد
سحرم دولت بيدار به بالين آمد
تا ببيني كه نگارت به چه آيين آمد
قدحي در كش و سرخوش به تماشا بخرام
سينماي دفاع مقدس در سينماتك
سينماي دفاع مقدس در سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران با نمايش ده فيلم و بحث و بررسي در مورد سينماي دفاع مقدس با حضور كارگردانهاي مطرح و منتقدان سينمايي تا دوازدهم مهرماه ادامه دارد.
در سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران فيلمهايي چون: افق، عروسي خوبان، مهاجر، سجاده آتش، هور در آتش و كيميا به نمايش درآمده و تا پايان دوره نوزدهم (دوازدهم مهرماه) فيلمهاي سفر به چزابه، ليلي با من است و آژانس شيشه اي را به نمايش مي گذارد.
در اين مدت سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران سعي داشته تا با برپا كردن سلسله ميزگردهاي دفاع مقدس در مورد توليد در اين سينما و نگرشهاي نو و آينده به سينماي دفاع مقدس با حضور كارگردانان مطرح سينما چون خسرو سينايي، كمال تبريزي، سعيد سهيلي، رخشان بني اعتماد، مرتضي سرهنگي، محمود گبرلو، اكبر نبوي و در آخرين روز از اين سلسله ميزگردهاي دفاع مقدس آقايان رسول ملاقلي پور، حبيب الله كاسه ساز، ناصر شفق و مسعود فراستي با حضور علاقمندان به بحث و بررسي سينماي دفاع مقدس پرداختند.
علاقمندان براي ديدن فيلمها مي توانند روزهاي شنبه و پنجشنبه هر هفته رأس ساعت ۳۰/۱۶ به سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران واقع در خيابان كارگر شمالي، جنب پارك لاله مراجعه كنند.

۲۰ فيلم برگزيده ايراني بر پرده سينماهاي پاريس
015564.jpg
برنامه نمايش آثار ايراني (پرتره تهران) كه از ۱۹ شهريورماه در پاريس آغاز شده، تا ۲۹ مهرماه در فرانسه ادامه خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، فيلمهاي «مادر» از علي حاتمي، «هامون»، «ليلا»، «اجاره نشين ها» و «پري» از داريوش مهرجويي، «دستفروش»، «بايكوت» و «ناصرالدين شاه آكتور سينما» ساخته محسن مخملباف از جمله آثار نمايشي اين برنامه هستند.
«نرگس» و «زيرپوست شهر» از رخشان بني اعتماد، «قلعه»، «ندامتگاه زنان»، «تهران پايتخت ايران است» و «اون شب كه بارون اومد» از كامران شيردل، «كلوزآپ» از عباس كيارستمي،«دندان مار» از مسعود كيميايي،  «آژانس شيشه اي» از ابراهيم حاتمي كيا، «عروس» از بهروز افخمي، «دو زن» از تهمينه ميلاني،  «من ترانه ۱۵ سال دارم» از رسول صدر عاملي و «زير نور ماه» ساخته رضا ميركريمي ديگر فيلمهاي حاضر در برنامه پرتره تهران هستند.

۳۵ كشور جهان در جشنواره فيلم كوتاه
۶۲ فيلم كوتاه از ۳۵ كشور جهان در بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران به نمايش گذاشته مي شود.
به گزارش ستاد برپايي جشنواره فيلم كوتاه تهران، هيأت انتخاب از مجموعه ۶۹۲ فيلم ارسالي از ۵۰ كشور، ۶۲ اثر را براي حضور در بخش مسابقه اين رويداد هنري برگزيد.
«فرانسه»، «استراليا»، «آلمان»، «ژاپن»، «انگلستان»، «آمريكا»، «روسيه»، «كوبا»، «بوسني و هرزگوين» و «لهستان» از جمله كشورهاي حاضر در جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران هستند. بيستمين جشنواره ملي و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران از ۲۸ مهر تا ۲ آبان ماه برگزار مي شود.

مهدي فخيم زاده:
فيلمسازان بايد خود را با شرايط وفق دهند
«مهدي  فخيم زاده» كارگردان  سينما اعتقاد دارد، بحران  جزء جدا ناشدني صنعت  سينما است  كه  ميزان  آن با توجه  به  شرايط و امكانات ، افزايش  و ياكاهش  مي يابد.
وي ديروز به ايرنا گفت : فيلمسازان  ناگزيرندبا شرايط بحراني ، خود را وفق  دهند و گرنه  مقهور شرايط مي شوند.
فخيم زاده ، نبود سالن  و امكانات ، مخاطب  گريزي ، هزينه  بالاي  توليد فيلم و بي توجهي  برخي  از نهادهاي  فرهنگي  را از عوامل  بحران زا در حوزه  سينماعنوان  كرد.
كارگردان  فيلمهاي  «همسر» و «خواستگاري» با اشاره  به  اينكه  مخاطب  ازسينما قهر نمي كند، خاطرنشان  كرد: مخاطب  مجبور به  صبر است  تا اثر موردنظرش  را ببيند، تجربه  نشان  داده  هر فيلمي كه  از متوسط سينماي  ايران  فراترباشد مورد اقبال  قرار مي گيرد.
اين  فيلمساز، گراني  بليت  سينماها و نامناسب  بودن  پراكندگي  جغرافيايي سالنهاي  سينما و امكانات  آنها را از دلايلي  برشمرد كه  باعث  از دست  دادن مخاطبان  گذرا شده  است .
وي  سينماي  ايران  را به  دو قطب  «خوب» و «بد» تقسيم  كرد و گفت : در حال حاضر در سينماي  ايران  اثري  از فيلمهاي  متوسط نيست .

غزليات شمس نقد و بررسي مي شود
ارزيابي يكصد نشست برگزار شده توسط كتاب ماه ادبيات و فلسفه و تأثير اين نشست ها بر محيط علمي و فرهنگي كشور با صاحبنظران، متفكران و مراكز علمي شنبه آينده برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي خانه كتاب، علي اصغر محمدخاني سردبير كتاب ماه ادبيات و فلسفه در آستانه برگزاري يكصدمين نشست كتاب ماه با اعلام اين خبر گفت: اين نشست ها در حد امكان توانسته است مباحث ادبي و فلسفي و نقد كتاب را از منظر هاي متفاوت بررسي كند و رويكردهاي مختلفي را با نگاه نويني به چالش بگذارد و راهكارها و پيشنهادهاي متناسبي را در اين حوزه ارائه دهد. برگزاري اين نشست ها پاسخ عملي و حقيقي به مقوله گفتگو و فكر كردن جمعي به فرهنگ، انديشه و ادبيات است. وي در ادامه با اشاره به برگزاري صد و يكمين نشست در روز هشتم مهرماه گفت: اين نشست با عنوان «صداي خاموش: تأملي در غزليات شمس» به مناسبت روز بزرگداشت مولوي برگزار مي شود و به بررسي غزليات شمس مي پردازد.
محمدخاني افزود: در طول چند قرني كه از غروب مولانا مي گذرد، زندگي،  شخصيت، آثار و انديشه هاي او همواره به ديده اعجاب و تحسين نگريسته شده، اما هنوز تمام ابعاد شخصيت و آثار او مطالعه و شناسايي نشده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
ماهيگير
غروب بود، پشت به دريا، رو به ساحل، خوشحال از صيد روزانه آواز مي خواند: «دريا موجه كاكا - دريا موجه...»
دريا خنديد. ساحل احساس خطر كرد.
سپيده دم «ماهي»، بچه هايش را صدا زد: ساحل! دريا! از امروز هر سه با هم آواز پدر را سر مي دهيم. بچه ها رو به دريا فرياد مي زدند:« دريا موجه كاكا - دريا موجه ...»
محسن احمدي

روزنگار
نفت
در چنين روزي در سال ۱۳۳۳، اولين گروه از كارشناسان كنسرسيوم خارجي نفت كه پس از كودتاي ۲۸ مرداد و سقوط دولت دكتر مصدق، قرارداد استخراج و فروش نفت ايران را با دولت ايران امضا كرده بودند، وارد تهران شدند. وظيفه اين گروه رسيدگي به وضعيت پالايشگاه نفت آبادان بود و بنا داشتند هزينه تعمير و بازسازي پالايشگاه را برآورد كنند. ورود اين گروه كارشناسي، از نخستين اقدامات عملي براي ورود دوباره جريان نفت ايران به بازار جهاني بود كه پس از ملي شدن نفت و در اثر تلاش هاي بريتانيا به كلي مختل شده بود. گروهي از كارشناسان عقيده دارند چنانچه وضعيت پيش از كودتا ادامه مي يافت و دولت مي توانست وضعيت اقتصادي ايران را بدون درآمد نفت به توازن برساند، وابستگي تاريخي كشور به فروش نفت از ميان مي رفت و اوضاع اقتصادي ايران از بنيان اصلاح مي شد؛ اما بروز برخي اختلافات داخلي و وقوع كودتاي ۲۸ مرداد مانع از به نتيجه رسيدن اين روند شد.
درست هفده سال بعد از ورود نخستين كارشناسان كنسرسيوم به تهران، در سي ويكم شهريور سال ۱۳۵۰، شاه اعلام كرد تا آخر اين سال درآمد ايران از فروش نفت به ارقام نجومي خواهد رسيد. اين فرآيند نتيجه سرسختي اي بود كه كشورهاي عضو اوپك در اجلاس كاراكاس (۱۸ تا ۲۱ آذر ۱۳۴۹) در پيش گرفته و خواستار افزايش قيمت جهاني نفت شده بودند. شركت هاي بزرگ نفتي در ابتدا به درخواست اوپك توجهي نكردند، اما هنگامي كه اوپك براي نخستين بار تهديد به تحريم فروش نفت كرد، صحنه عوض شد و شركت هاي نفتي شرايط اوپك را قبول كردند. يك سال پس از آن شركت هاي عضو كنسرسيوم نفت ايران، تحت تأثير شرايط تازه، به لغو قرارداد كنسرسيوم رضايت دادند.
افزايش قيمت نفت در اين مرحله و جهشي كه چند سال بعد پيدا كرد، درآمدهاي ارزي ايران را به شكل حيرت انگيزي افزايش داد. افزايشي كه به گفته صاحب نظران بنيان هاي حكومت پهلوي را متزلزل كرد و باعث بروز عوارض سياسي، اجتماعي و اقتصادي شد كه در نهايت مردم را به برپا كردن انقلاب اسلامي و ساقط كردن شاه واداشت.
هماهنگي خطوط
روز ۲۲ سپتامبر سال ۱۸۵۱، چارلز ماينت، مدير شركت راه آهن «اري» در نيويورك، با تلگراف به مأمورين شركت در ايستگاه گوشن در ۱۴ مايلي شهر اطلاع داد قطاري را كه در آن ايستگاه توقف كرده بود، روانه مقصد كنند. اين نخستين باري بود كه از تلگراف براي هماهنگي حركت قطارها استفاده مي شد. پيش از آن حركت قطارها براساس يك جدول زمانبندي تنظيم مي شد. قاعده اي به اسم «قانون توقف قطارها» به كار گرفته مي شد كه براساس آن هر قطاري كه به يك ايستگاه مي رسيد و مطابق جدول زمانبندي مي دانست قطاري از روبه رو مي آيد، موظف بود تا يك ساعت پس از زماني كه براي رسيدن قطار مقابل به ايستگاه برنامه ريزي شده است منتظر بماند. اگر باز هم قطار مقابل نمي رسيد، دستياران لكوموتيوران بايد با يك پرچم قرمز روي ريل به سوي ايستگاه بعدي حركت كنند. بيست دقيقه بعد قطار به دنبال آنان حركت مي كرد. اگر قطاري از روبه رو مي آمد با ديدن پرچم قرمز توقف مي كرد، در غير اين صورت قطار با رسيدن به ايستگاه بعدي دستياران لكوموتيوران را سوار مي كرد و طبق همين قاعده مسير خود را ادامه مي داد.
با به كارگيري تلگراف براي تنظيم حركت قطارها توسط چارلز ماينت و متداول شدن اين روش، جريان حمل و نقل در سراسر ايالات متحده سرعت گرفت و اين شيوه در سراسر جهان رواج يافت.
نخستين شبكه - نخستين آگهي
015562.jpg

در چنين روزي در سال ۱۹۵۵، اي تي وي، نخستين شبكه تلويزيون خصوصي بريتانيا آغاز به كار كرد و انحصار بي بي سي را شكست. برنامه هاي اين شبكه ابتدا تنها در لندن قابل دريافت بود. نخستين برنامه تبليغاتي اين شبكه تلويزيوني، به نوعي خميردندان مربوط مي شد. در اين آگهي تبليغاتي، مسواك و تيوب خميردندان درون يك مكعب يخي نمايش داده مي شد (كه يعني اين خميردندان، دهان را خنك مي كند.) نخستين شبكه تلويزيون خصوصي جهان ۱۴ سال پيش از آن در نيويورك افتتاح شده بود.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي مردان
پوست، بزرگترين عضو بدن ماست. عضوي كه از ما محافظت مي كند، به تنظيم دماي بدنمان ياري مي رساند و در توليد ويتامين «د » در بدن مشاركت دارد. پوست همچنين غدد چربي و عرقي، موها، رگ هاي خوني و اعصاب را در خود جاي داده است. اين عضو از ورود آب اضافي به بدن جلوگيري مي كند و خاصيت ارتجاعي فراواني دارد. خانم ها معمولاً اهميت حفاظت از پوست را بيشتر مي دانند، هر چند بسياري از آنها در عين حال كه به پوست صورت خود رسيدگي مي كنند، نسبت به آسيب هايي كه مواد شوينده به پوست دست هايشان مي رساند كم توجه هستند. مردان اصولاً كمتر از خانم ها به پوستشان توجه دارند. پوست عضو بسيار مهمي است و در سلامتي انسان نقشي اساسي دارد. از آن مواظبت كنيد.

گشتي در دنياي خبرها
توليد برق از ماه
اسلو: ساكنان شمالي ترين نقطه نروژ، از ماه انرژي الكتريكي و گرمايي دريافت مي كنند. اخيرا يك نيروگاه توليد برق در نزديكي سواحل شهر «همرفست» در دريا نصب شد كه جزر و مد آب دريا تحت تاثير جاذبه ماه باعث به حركت درآمدن توربين اين نيروگاه و در نتيجه توليد برق مي شود.
اين نيروگاه ظرفيت توليد ۷۰۰ هزار كيلووات انرژي در سال را دارد. به عبارت ديگر اين مقدار انرژي براي توليد برق و گرماي ۳۰ خانه كافي است.
سرعت آب در هنگام بالاآمدن آب دريا ۵/۲ متر در ثانيه است كه جاري بودن آب طي ۱۲ ساعت، پره هاي توربين را به حركت درمي آورد.
مراسم گراميداشت برادران رايت
شيكاگو: يكصد سال قبل در روز ۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ برادران رايت موفق به پرواز كردن شدند زماني كه آنها با هواپيما در آسمان پرواز مي كردند سرعت باد ۴۰ كيلومتر در ساعت بود. روز شنبه آمريكايي ها براي گراميداشت يكصدمين سالگرد پرواز آنها در آسمان تصميم گرفتند اقدامي مشابه انجام بدهند. به همين دليل مهندسان و طراحان، هواپيمايي كاملا مشابه با هواپيماي برادران رايت ساختند اما با وجود سه بار تلاش، اين هواپيما در آسمان پرواز نكرد چون سرعت باد تنها ۸ كيلومتر در ساعت بود. در حال حاضر هواپيمايي كه برادران رايت با آن پرواز كردند در موزه هوايي واشنگتن در معرض ديد عموم قرار دارد.
ايست سنج و تلفن همراه
وين: از ماه آينده ميلادي رانندگان در شهر وين اتريش مي توانند هزينه ايست سنج ها (پاركومتر) را از طريق فشاردادن چند كليد روي گوشي تلفن همراه خود پرداخت كنند.
رانندگان پس از توقف خودروشان در كنار دستگاه هاي ايست سنج از طريق تلفن همراه با سايت مركز ترافيك تماس برقرار كرده و مدت زمان دلخواه براي توقف خودرو خود را (۳۰ ۶۰، و يا ۹۰ دقيقه) مشخص مي كنند كه هزينه اين توقف در قبض تلفن آنها منظور خواهد شد. آنها همچنين مي توانند با مراجعه به اين سايت و واردكردن رمز عبور، ريز هزينه توقف در زير ايست سنج ها را دريافت كنند. با توجه به اينكه ۸۵درصد از مردم اتريش صاحب تلفن همراه هستند پيش بيني مي شود كه حداقل ۵۰درصد از رانندگان شهر وين از اين طريق هزينه ايست سنجها را پرداخت نمايند.
تلافي تأخير
ورشو: كاميون داران لهستان براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به سرعت عمل پايين ماموران گمرك كشور آلمان به مسدودكردن يكي از مرزهاي مشترك اين دو كشورپرداختند.پس از اينكه مسئولان گمرك آلمان براي انجام تشريفات گمركي آنها را به مدت ۲۴ ساعت پشت مرز معطل نمودند، رانندگان لهستاني، مرز را با كاميونهاي خود مسدود كردند و اجازه ورود كاميونهاي آلماني را به خاك لهستان ندادند.
اعتصاب رانندگان تاكسي
آتن: رانندگان تاكسي در يونان از امروز به مدت ۴ روز دست به اعتصاب خواهند زد. دولت يونان به دليل برگزاري رقابتهاي المپيك در سال آينده رانندگان تاكسي را موظف كرده از تاكسي مترهايي كه رسيد چاپ شده در اختيار مسافران قرار مي دهد استفاده كنند. روي اين رسيد بايد شماره پلاك تاكسي، مشخصات راننده، مقصد، مسيرحركت و نرخ كرايه درج شود. از سوي ديگر رانندگان تاكسي مي گويند براي اجراي اين طرح بايد به آنان يكسال فرصت داده شود و همچنين مجاز به سواركردن چند مسافر به طور همزمان باشند و در خطوط ويژه اتوبوس حركت كنند.
تاكسي هاي يونان جزو ارزان ترين تاكسي هاي اروپا هستند اما سرويس دهي آنها بسيار ضعيف است. رانندگان تاكسي اغلب چند برابر ظرفيت مسافر سوار مي كنند و مسافران ناچارند شخصا به جابجاكردن چمدانهاي خود بپردازند.
رونق خالكوبي در ويتنام
هوشي مينه: در گذشته خالكوبي در كشور ويتنام سمبلي براي شناسايي مجرمان به شمار مي آمد اما امروزه نسل جوان اين كشور علاقه زيادي نسبت به خالكوبي روي بدنشان نشان مي دهند. نكته جالب اينكه جوانان ويتنامي از افرادي كه خالكوبي را انجام مي دهند دعوت به عمل مي آورند تا به منازل آنها رفته و آنجا بدنشان راخالكوبي كنند. پرطرفدارترين نوع خالكوبي، خالكوبي ابرو است كه زنان ويتنامي مي توانند با مراجعه به آرايشگاه ها و حتي بيمارستانها اين عمل را انجام بدهند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۲۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۵ و۵۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه باران: نمايشگاه عكاسي گروهي OM/ تا چهارم مهر/ دركه، شهيد احمدپور، شماره ۷/ تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲.
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي آبرنگ گروهي از هنرمندان بزرگداشت مرحوم سياوش كسرايي/ از سوم تا هشتم مهر/ ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶/ تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸.
* نگارخانه شيث: نمايشگاه نقاشي باعنوان شقايق هاي خونين، آثار منوچهر اسماعيلي/ از ۳۰ شهريور تا سوم مهر/ چهار راه ولي عصر، ضلع جنوبي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي، شماره ۴۱/ تلفن: ۶۷۰۹۱۸۵.
* نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي بدري ورانلو با عنوان «نجوا»/ تا هفتم مهر/ فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي اشراق/ تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲.
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه نقاشي رضا درخشاني «نغمه هاي شبانه»/ از اول تا نهم مهر/ انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران/ تلفن:
۲-۲۲۸۷۰۸۱.
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي گروهي/ تا سوم مهر/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵.
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي سهيلا دولت آبادي/ تا سوم مهر/ خيابان دروس، شهيد كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹.

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |