گروه شهري: بزرگترين جايگاه سوختگيري و نخستين جايگاه سوخت گاز طبيعي به همراه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز ديروز در منطقه ۷ شركت واحد اتوبوسراني افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در اين مراسم بحث حفظ محيط زيست و رفع آلودگي هوا را از مهمترين مسايل شهر تهران برشمرد و گفت: براي اصلاح وضعيت زيست محيطي ،تهران نيازمند تصميمات بزرگ و جدي است كه از آن جمله تغيير نوع سوخت وسايل نقليه است. وي از تمام سازمانها خواست با همه وجود اين ضرورت را باور كرده و با هماهنگي با يكديگر انجام اين كار را اولويت نخست اقدامات خود قرار دهند.
به گفته وي رفع بخشي از معضل آلودگي هوا در دست شهرداري و ناوگان حمل و نقل عمومي است و شهرداري تهران در حد توان بنا دارد رفع آلودگي هوا را در اولويت نخست كار خود قرار دهد. احمدي نژاد افزود: علي رغم فشارهاي سنگيني كه به دلايل مختلف بر بودجه شهرداري وارد شده است، همچنان حاضريم در جهت توسعه شبكه گازسوز كردن ناوگان حمل و نقل عمومي سرمايه گذاري كنيم و قطعاً هرجا زمين مناسب براي احداث جايگاه هاي سوخت گاز طبيعي شناسايي شود سريعاً دراختيار سازمان بهينه سازي مصرف سوخت قرار خواهيم داد و اميدواريم آنها هم حداكثر تا پايان امسال كار احداث شش جايگاه ديگر را به اتمام برسانند.
وي از كارخانه هاي توليد خودرو نيز خواست به منظور تأمين امنيت مردم با دقت خطوط توليد خودروهاي گازسوز خود را كنترل كنند تا خداي ناكرده بعضي نواقص فني مردم را دچار مشكل نكند. وي همچنين از كارشناسان شركت واحد تقاضا كرد اين مسئله را جدي گرفته و ضمن سرعت در كار كيفيت فني اتوبوسهاي گازسوز را قبل از ورود به چرخه خدمت رساني كنترل و از ضريب بالاي ايمني آنها اطمينان حاصل كنند.
احمدي نژادي ادامه داد، براساس گزارش شركت مطالعات و تحقيقات شهرداري تهران با آغاز سال تحصيلي جديد ۲۵۰ هزار سفر در ساعات اوج (صبح زود) به ترافيك شهر اضافه خواهد شد. وي به منظور كاستن از فاصله ميان رشد نيازها با تسهيلات و امكانات مربوط به معابر و حمل و نقل عمومي گفت: حتي اگر طبق قراردادهاي شركت هاي سازنده خودرو با شهرداري تهران، تا آخر امسال دوهزار دستگاه اتوبوس جديد وارد ناوگان حمل و نقل عمومي شود باز هم از نيازها و تقاضاي موجود عقبيم و تنها در صورت ورود ۵ هزار دستگاه اتوبوس گازسوز اضافه مي توان اميدوار به افزايش سهم حمل و نقل عمومي و كاهش مصرف سوخت و بهبود وضعيت آلودگي محيط زيست و حتي ثابت نگهداشتن و يا كاهش قيمت بهاي بليت اتوبوسهاي شركت واحد بود.
وي در اين باره خواستار هماهنگيهاي لازم از جانب نهادهاي تصميم گيرنده شد تا بدين وسيله مديريت شهري بتواند از محل صرفه جويي مصرف سوخت براي بهبود و رفع معضل ترافيك بهره برداري كند.
مهدي هاشمي مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت نيز در اين مراسم استفاده از سيستم «سي.ان.جي» را براي كشور امري حياتي دانست و گفت: متأسفانه مصرف بنزين و گازوئيل در عرصه حمل و نقل عمومي بسيار بالاست و خوشبختانه در حال حاضر بحث گازسوز كردن اتوبوسها به دليل آلودگي محيط زيست و مصرف بالاي سوختهاي فسيلي به صورت جدي در شهرداري تهران مطرح شده است.
به اعتقاد وي به همين دليل ظرف مدت ۴۰ روز با صرف هزينه اي حدود ۵/۱ ميليون دلار هزينه نخستين جايگاه سوخت گاز طبيعي در اين محل ساخته و راه اندازي شد در حالي كه زمانبندي اجراي چنين پروژه اي در دنيا ۷ تا ۸ ماه است.
هاشمي خبر داد: تا آخر امسال تمام ايستگاه هاي شركت واحد با ظرفيت ۵ هزار دستگاه اتوبوس به سيستم سي.ان.جي مجهز خواهند شد و ظرف ۱۵ روز آينده نيز ايستگاه ياقچي آباد هم مورد افتتاح و بهره برداري قرار خواهد گرفت.
محمود طرفين مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه نيز طي سخناني گفت: پروژه گازسوز كردن اتوبوسها از سال ۱۳۷۰ در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفت و در سال ۱۳۷۲ نيز نخستين اتوبوسهاي گازسوز «ال.پي.جي» نيز مورد بهره برداري قرار گرفت كه متأسفانه موفق نبود.
وي خبر داد: قرار شده است با كمك سازمان بهينه سازي مصرف سوخت قيمت گاز مصرفي اتوبوسهاي گازسوز ۱۰ درصد قيمت معادل گازوئيل محاسبه شود.
وي همچنين گفت: تاكنون ۱۵ هزار متر مربع زمين براي ساخت ايستگاه هاي گاز طبيعي به سازمان بهينه سازي تحويل شده است و به زودي دو مركز سوختگيري ديگر در مناطق ۵و۴ شركت واحد با ظرفيت سوخت رساني به ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس افتتاح خواهد شد.