سه شنبه ۱ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۷۵- Sep, 23, 2003
گزارش
اصلاحات جهاني
بررسي دستور كار اجلاس ۵۸ مجمع عمومي ملل متحد
پنجاه و هشتمين نشست مجمع عمومي ملل متحد از امروز (سه شنبه) در مقر سازمان ملل در نيويورك آغاز مي شود. امنيت، اصلاحات در سازمان ملل و وضعيت عراق از موضوعات مهم مذاكرات مجمع عمومي است. درباره اصلاحات نهادينه در سازمان ملل سخنراني هاي بسياري مي شود اما انتظار نمي رود تغيير واقعي صورت گيرد.
كوفي عنان دبيركل سازمان ملل رهبران همه ۱۹۱ عضو سازمان ملل را براي شركت در اين نشست دعوت كرده و از آنها خواسته است كه پيشنهادهاي خود را براي اصلاح اين نهاد به همراه خود به نيويورك ببرند.
كارشناسان سازمان ملل مي گويند فضاي حاكم در اين سازمان بسيار محتاطانه و سرد است. كارشناسان و ديپلمات هاي سازمان ملل اين سازمان را همچنان متأثر از درگيري هاي شديد ديپلماتيك پيش از جنگ عراق و ناخشنود از به حاشيه رانده شدن بعد از اين جنگ توصيف مي كنند. سازمان ملل از چندين جبهه مورد انتقاد قرار گرفته است. برخي آن را به دليل عدم حمايت از جنگ و ديگران به دليل ناموفق بودن در جلوگيري از وقوع جنگ سرزنش مي كنند. انفجار دفتر سازمان ملل در بغداد كه به كشته شدن ۲۲ نفر و از
جمله سرجيو دومللو نماينده ويژه اين سازمان در عراق انجاميد، اين نهاد بين المللي را تكان داد. جوانا و شلر از كارشناسان سازمان ملل در سازمان ديده بان حقوق بشر مي گويند: فضا چنان بد است و همه چنان دلسرد هستند كه زمان اصلاً براي ارائه هيچ طرح و موضوع جديدي مناسب نيست.
011742.jpg

آمريكا پيش نويس قطعنامه اي را با موضوع افزايش نقش سازمان ملل در بازسازي عراق ميان اعضاي شوراي امنيت توزيع كرده است. واشنگتن اميدوار است افزايش مشاركت سازمان ملل به اشغال عراق مشروعيت بين المللي بدهد و كشورها را براي اعزام نيرو به عراق و كمك مالي به آن تشويق كند.بحث در باره اين پيش نويس ادامه دارد.ووضعيت كنوني روابط ميان اعضاي شوراي امنيت چندان بد نيست. فرانسه و روسيه خواستار جبران مواضع گذشته خود هستند، اما درك آنها از ضرورت هاي كنوني عراق با آمريكا بسيار متفاوت است. فرانسه و آلمان خواستار انتقال قدرت به يك نهاد بين المللي يا يك دولت جديد در عراق هستند.
فرانسوي ها معتقدند كه سلطه آمريكا در عراق همچون آهنربايي تروريسم را جذب مي كند و تنها با تحويل قدرت و كنترل اوضاع از سوي آمريكا وضعيت امنيتي عراق بهبود مي يابد.
مشاركت مالي كشورها در بازسازي عراق از موضوعات مورد بحث در مجمع عمومي است. بوش اخيراً از كنگره خواستار ۸۷ ميليارد بودجه اضافي براي بازسازي عراق و افغانستان و مبارزه با تروريسم شده است. اين رقم كلان بحث هاي بسياري را درباره توان آمريكا در تأمين هزينه اشغال عراق به تنهايي، در داخل اين كشور دامن زده است. مشاركت مالي كشورها در بازسازي عراق به مشخص شدن نقش سازمان ملل در اين موضوع بستگي دارد.
بسياري از كشورها از مشاركت در بازسازي عراق بدون حضور سازمان ملل خودداري مي كنند.
دستور كار دبير كل براي نشست مجمع عمومي طرح اصلاحات سازمان ملل است. عنان اخيراً گفته است كه زبان براي اصلاح راديكال سازمان ملل فرا رسيده است. انفجار دفتر سازمان ملل در بغداد موجب شد كه عنان به سوي اصلاحات نهادينه اي كه مدت هاست درباره آن سخن گفته مي شود اما هنوز اقدامي درباره آن صورت نگرفته، بيشتر جذب شود. عنان مي گويد با افزايش اعضاء شوراي امنيت اين شورا بهتر مي تواند با چالش هايي چون تروريسم و تعصب مذهبي مقابله كند.
اما اصلاحات موردنظر چيست؟ اهداف اصلاحات دبيركل سازمان ملل شوراي امنيت و مجمع عمومي است. او گفته است كه شوراي امنيت بايد توسعه يابد و دمكراتيك تر شود. گفته مي شود كه عنان از پيشنهادهاي مفصل خود براي تغييرات اساسي در سازمان ملل در مجمع عمومي پرده برمي دارد.پنج عضو داراي حق وتوي شوراي امنيت از زمان تشكيل اين سازمان در سال ۱۹۴۵ در اين موقعيت بوده اند. آلمان، ژاپن، برزيل و هند از جمله كانديدهاي اضافه شدن اعضاء دائم شوراي امنيت هستند با اين حال كارشناسان احتمال اصلاحات در شوراي امنيت را اندك مي دانند. اگرچه سازمان ملل طي اين دوران توسعه يافته و اعضاء آن از ۵۱ كشور به ۱۹۱ كشور افزايش يافته است، اما همچنان تنها ۵ كشور عضو دائم اين شورا هستند و ۱۰ كشور غيردائم به مدت دو سال به صورت دوره اي در اين شورا حضور دارند. بسياري از ناظران سازمان ملل مي گويند اين پنج عضو دائم هرگونه اقدامي در جهت توسعه «حلقه داخلي» خود را با مانع روبرو مي كنند چون از احتمال تهديد قدرت خود بيم دارند. آنها از افزايش اعضاء دائم شورا حمايت نمي كنند، نه حالا و نه در آينده نزديك.
بسياري از كارشناسان مي گويند دستور كار مجمع عمومي بايد كوتاه، ساده و متمركزتر شود. اين از جمله اصلاحات پيشنهادي براي مجمع عمومي است، زيرا اين مكان، مكان مهمي است كه كشورها مي توانند در آن حرف خود را بزنند، اما اين امكان اكنون از نظر برخي كسالت بار شده است. لهستان سال گذشته پيشنهاد داد كه يك گروه كاري دستور كار مجمع عمومي را بررسي كند. اما اين پيشنهاد با مشكل روبرو شد. روابط ميان آمريكا و سازمان ملل اين روزها مورد توجه قرار دارد. نشانه هايي از تيرگي در روابط ميان آمريكا و سازمان ملل ديده مي شود.
اين احساس قوي در سازمان ملل وجود دارد كه آمريكا پيش از جنگ عراق در رفتار با ديگر اعضاء سازمان ملل متكبرانه برخورد كرد و اكنون كه با هزينه هاي بالا و تلفات و خسارات روبروست، به سازمان ملل روي آورده است. جورج بوش قرار است با لحني آشتي جويانه در مجمع عمومي سخنراني كند و دراين سخنراني براي گوش دادن و همكاري با جامعه جهاني تمايل نشان دهد. از سوي ديگر اولويت هاي آمريكا و سازمان ملل اكنون در يك راستا قرار ندارد. آمريكا تلاش هاي بين المللي خود را بر تروريسم و امنيت متمركز كرده در حالي كه عنان در يكي از سخنراني هاي اخير خود گفت، مردم ديگر كشورهاي دنيا بيشتر نگران فقر، جنگ داخلي، تجارت آزاد و ايدز هستند.
رياست مجمع عمومي در نشست امروز از جمهوري چك به سنت لوسيا واگذار مي شود. رئيس جديد مجمع عمومي بر موضوعاتي چون توسعه به ويژه براي كشورهاي كوچك تكيه دارد. شعار او اين است: «هيچ كشور كوچكي را پشت سر خود جا نگذاريد. پيشرفت به سوي تحقق اهداف بيانيه هزاره كه در سال ۲۰۰۰ اعلام شد از ديگر شعارهاي اين مجمع است.»
فارن پاليسي
ترجمه: نيلوفر قديري

سايه روشن سياست
نامه اروپايي - خشم آمريكايي
موضوع ارسال نامه مشترك آلمان، فرانسه و انگليس به ايران همچنان مورد توجه رسانه هاست.
خبرگزاري رويتر از برلين به نقل از يك منبع دولت آلمان گزارش داد، فرانسه، آلمان و بريتانيا «سوءتفاهم» ايجادشده با آمريكا را در ارتباط با نامه ارسالي به ايران برطرف ساختند. در اين نامه پيشنهاد مشوق هايي به ايران در صورتي كه اين كشور برنامه مورد منازعه غني سازي اورانيوم خود را متوقف كند، داده شده است.
فرستادن اين نامه موجب برانگيختن خشم شديد واشنگتن در ماه گذشته شد، اما اين منبع گفت كه آمريكا درباره هدف اين نامه دچار سوءتفاهم شده است. وي افزود: اين سوءتفاهم ها از بين رفته است. منبع يادشده اين موضوع را در پي ديدار رهبران آلمان، فرانسه و بريتانيا در برلين بيان كرد. ديپلماتها جمعه گذشته گفته بودند كه در نامه  ارسالي به ايران چشم انداز مشاركت و همكاري در زمينه فناوري با اين كشور مطرح شده است، در صورتي كه تهران نيز برنامه اختلاف برانگيز غني سازي سوخت هسته اي خود را متوقف و نيز پيماني كه مانع گسترش جنگ افزار هسته اي است امضا كند.
اين منبع افزود: سه كشور بزرگ اروپايي تاكيد كرده اند كه ايران چنانچه قراردادهاي بين المللي همچون پيمان منع گسترش جنگ افزار هسته اي (ان. پي .تي) را رعايت كند، فقط مي تواند در انتظار تحولي مثبت باشد.
انگيزه نطق پوتين
شبكه تلويزيوني الجزيره قطر روز يكشنبه در گزارشي گفت: رئيس جمهور روسيه در حالي درباره خطر هسته اي ايران سخن گفت كه به زمان برگزاري نشست رهبران روسيه و آمريكا در واشنگتن نزديك مي شويم. اكرم خزام رئيس دفتر شبكه الجزيره در مسكو در اين زمينه چنين گفت: اظهارات ولاديمير پوتين، نوعي اطمينان دادن به ايالات متحده است. در عين حال پوتين پس از ديدار با معاون وزير خارجه آمريكا از مسكو اين سخنان را بيان كرد.
اين مقام آمريكايي در جريان ديدار خود از مسكو بطور مشخص مساله پرونده هسته اي ايران را مطرح كرد. اخيرا نيز بسياري از ناظران و تحليلگران نظامي و سياسي در مسكو ابراز عقيده كردند كه پوتين خط مشئي را در پيش گرفته كه بطور كامل به خط مشي ايالات متحده نزديك است. در همين حال خبرگزاري رويتر از مسكو گزارش داد: ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در واكنش به اتهامهايي كه مي گويد روسيه به گونه اي غيرمسئولانه فناوري هسته اي را در اختيار ايران قرار مي دهد، گفت: شواهدي در اختيار دارد كه نشان مي دهد شركتهاي غربي نيز در بخش هسته اي ايران فعاليت مي كنند. ايران تحت فشار قرار گرفته است تا ثابت كند برنامه هسته اي اين كشور صلح آميز است و مقامهاي آمريكايي اعمال نفوذ مي كنند تا روسيه را وادار كنند كه فعاليتهايش را در جمهوري اسلامي ايران متوقف كند.
ايران، پيشتاز بود
راديو آمريكا گفت: سازمان بين المللي انرژي اتمي مي گويد: ايران بايد برنامه اتمي خود را به طور كامل و با تمام جزئيات در برابر سازمان بين المللي انرژي اتمي عريان سازد و در اين راه هيچگونه داد و ستد و يا ارفاق مخصوصي براي ايران منظور نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار صداي آمريكا از وين، سخنگوي سازمان بين المللي انرژي اتمي گفت: براي ايران در ازاي انجام تعهدات خود هيچگونه مزيت و امتياز بخصوصي در نظر گرفته نخواهد شد و با ايران نيز بايد مانند ساير كشورها رفتار كرد.
اين سخنگو افزود: معيار و ضابطه سازمان براي همگان يكسان است. پروتكل الحاقي در حال حاضر در ۳۷ كشور جهان جاري است و هيچكس نيز از جهت سوءاستفاده از اختياراتي كه در پروتكل منظور شده است شكايتي نكرده است و پروتكل الحاقي بخوبي عمل مي كند. وي تصريح كرد: نكته اي را كه بايد بخاطر داشت اين است كه ايران يكي از كشورهايي بود كه خود در كار تدوين پروتكل الحاقي مشاركت و اصرار داشت و بارها و بارها كليه كشورها را تشويق مي كرد كه پروتكل را امضا كنند.
تركيه در منگنه ايران و اسرائيل
تركيه از نقش مؤثر ايران و اسرائيل در عراق، اظهار نگراني كرد. به نوشته روزنامه القبس حلمي اوزكوك، رئيس ستاد مشترك ارتش تركيه با اشاره به اين مطلب، بر ضرورت حضور ارتش اين كشور در عراق براي مقابله با حوادث احتمالي آينده كه امنيت ملي و قومي تركيه را تهديد مي كند، تاكيد كرد.
بر پايه گزارش القبس اوزكوك در شوراي امنيت ملي تركيه تاكيد كرد: اسرائيل بيش از هر كشور ديگري، فعاليت خود را در عراق آغاز كرده و ايران نيز در نواحي جنوبي عراق و مناطق كردنشين داراي نقش فزاينده اي است كه اين وضعيت منافع ملي تركيه را به خطر انداخته است. سايت بازتاب با اعلام اين خبر افزود: انتشار گزارشي مفصل از نقش ايران و اسرائيل در عراق از سوي دستگاه هاي اطلاعاتي تركيه، مقامات ترك را به تكاپوي جدي انداخته است. در اين گزارش تاييد شده است اسرائيل همكاري خود را با كردهاي عراق در ابعاد سياسي، نظامي و اطلاعاتي افزايش داده است كه در صورت تشكيل حكومت فدرال، منافع ملي تركيه به خطر خواهد افتاد.
درباره يك بيانيه
بخش فارسي راديو بي بي سي گفت: در آستانه سال تحصيلي جديد در ايران، انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه ها با صدور بيانيه اي خطاب به مسئولين دولتي جمهوري اسلامي ايران و به ويژه دست اندركاران دستگاه قضايي خواستار انجام برخي اصلاحات در رويه هاي آموزش عالي و برخوردها با جامعه دانشگاهي و دانشجويان شد. اين راديو افزود: امضاءكنندگان بيانيه مذكور همچنين در چندين مورد انتظارات و معيارهاي خود را براي گزينش وزير آموزش عالي تشريح كردند.
اين بيانيه به بي بي سي گفت: انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه ها در حقيقت يك تشكل چپ يا طرفدار دوم خرداد و اطلاح طلبان است، منتهي اساسا فعاليت سياسي اساتيد در دانشگاه هاي ايران قابل قياس با دانشجويان نيست و به عقيده بنده انجمن اسلامي مدرسين پيش از آنچه يك تشكل محكم و جدي صنفي باشد، يك نام هست. بنابراين آنها با اين بيانيه خواسته اند در آستانه شروع سال تحصيلي اعلام وجود كرده باشند.

سياست
ادبيات
اقتصاد
ايران
سفر و طبيعت
فرهنگ
مدارا
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  مدارا  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |