پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۶ - Sep.25, 2003
الْولَايَاتُ مَضَامِيرُ الرِّجَالِ.
حكمراني ها، ميدان هاي مسابقه مردان است.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
چون ساغرت پرست بنوشان و نوش كن
اي نور چشم من سخني هست گوش كن
پيش آي و گوش دل به پيام سروش كن
در راه عشق وسوسه اهرمن بسيست
عبدالعلي دستغيب، منتقد ادبي:
بايد به سرزمين خود احترام بگذاريم
شرط وطن دوستي اين است كه به سرزمين خود احترام بگذاريم و از آن دفاع كنيم
عبدالعلي دستغيب با بيان اين مطلب افزود: مگر اين كه ما نادان باشيم در جهاني كه همه براي حفظ موجوديت محدوده سرزمين و زبان خود كوشش مي كنند، نسبت به آن بي تفاوت بوده و آن را دور بريزيم.
اين پژوهشگر و منتقد ادبي با اشاره به اين كه كسي كه ريشه ندارد، هيچ چيزي ندارد، گفت: سرزمين، زبان، آداب و رسوم ما، ريشه ماست.
وي تصريح كرد: تجاوز يك كشور به كشوري ديگر، تنها تجاوز به سرزمين نيست، تجاوز به فرهنگ نيز هست چرا كه با فقر منابع فرهنگي، مقدمات بردگي و بندگي يك كشور نيز فراهم مي گردد.

سفر به چزابه و ليلي با من است در سينما تك
015770.jpg
در ادامه سري فيلمهاي به نمايش درآمده در برنامه نگرشي نو به سينماي دفاع مقدس در سينما تك، فيلم سفر به چزابه و ليلي با من است به ترتيب فردا و شنبه پنجم مهر در موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش درخواهد آمد.
سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران هر هفته روزهاي شنبه و پنجشنبه فيلمهايي را بصورت دوره اي به نمايش مي گذارد. اين موزه از علاقه مندان به سينما جهت عضويت در سينما تك دعوت به عمل آورده است.

فيلم هاي دفاع مقدس با واقعيت همخواني ندارد
رئيس  اداره  سمعي  وبصري  ارشاد فارس  گفت : بيشتر فيلمهاي  جنگي  كه  به  عنوان دفاع  مقدس  ساخته  شده  با واقعيات  و روحياتي  كه  در جبهه هاي  نبرد وجود داشت ، همخواني  ندارد.
«بهروز مرامي » درگفتگو با ايرنا افزود: آشنا نبودن  كارگردان ها و فيلمسازان  به  واقعيات  موجود در جبهه هاي  دفاع  مقدس  كه  بعضي  ناشي  از حضورنداشتن  در اين  حماسه  بوده است ، به  اين  ناهمخواني  دامن  مي زند.
وي  يادآور شد: البته  بيشتر تكنيكهاي  موجود سينمايي  فقط در محدوده  روايت  و بيان  يكسري  حالات  كاربرد دارند و در بيان  حالات  عرفاني  دست  و پا بسته  عمل مي كنند.
رئيس  اداره  سمعي  و بصري  ارشاد فارس  تصريح  كرد: در اين  عرصه  لازم  است  خلاقيتهايي  بكار برده  شود تا بتوان  گوشه هايي  از حماسه  بزرگ  فرزندان  اين  آب  و خاك  در دفاع  جانانه  از ميهن  و مكتب  را به  تصوير كشيد.
وي گفت: براي  شناخت  سينماي  دفاع  مقدس  بايد دفاع مقدس  و انقلابي  كه  مبناي  وجودي  اين  دوران  بوده  را به  درستي  شناخت  تا با بينشي  صحيح  نسبت  به  اين  برهه  مبادرت  به  ساخت  فيلم  كرد.
مرامي  گفت : در سينماي  جنگي ، جنگ  به  روايتي  اومانيستي  به  تصوير كشانده  مي شود، اما همانگونه  كه  رزمندگان  اسلام  در خلق  حماسه  بزرگ  و فراموش  نشدني توفيق  پيدا كردند، هنرمندان  و فعالان  در عرصه  سينما اگر اراده  كنند و به اين  واقعيات  باور داشته  باشند، توان  ساخت  فيلمهاي  ماندگار از دوران  دفاع  مقدس  را خواهند داشت .
وي  ضرورت  مساعدت  با اهالي  سينما براي  يافتن  مجال  تهيه  فيلمهاي  مبتني بر حقايق  دوران  دفاع  مقدس  را مورد تأكيد قرار داد، هرچند نمونه اي از فيلم جنگي مورد نظر خود ارائه نكرد.

بخشي از شاهنامه فردوسي بررسي مي شود
بيست و هفتمين جلسه شاهنامه شناسي شنبه ۵ مهرماه با حضور يوسفعلي ميرشكاك توسط مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري برگزار مي شود.
در اين برنامه كه به همت مركز آفرينشهاي ادبي حوزه هنري برپا مي گردد، يوسفعلي ميرشكاك بخشي ديگر از شاهنامه را مورد نقد و بررسي قرار مي دهد و نكات اخلاقي، اجتماعي، شعري و تاريخي را كه در سروده هاي اين شاعر بلندآوازه ايراني وجود دارد با مخاطبان در ميان مي گذارد. اين برنامه ساعت ۳۰/۱۶ روز شنبه پنجم مهرماه در سالن شماره ۲ تالار انديشه حوزه هنري واقع در تقاطع خيابان حافظ و سميه برگزار مي شود.

در فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ تهران برگزار مي شود
يادواره سراسري حماسه و پايداري
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با حمايت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس يادواره سراسري حماسه و پايداري را در فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ تهران برگزار مي كند.
اجراي بيش از ۶۰ نمايش خياباني، دهها نمايشگاه عكس و كتاب، نشست و نقد و بررسي فيلم و جلسات گفت وگوي آزاد با موضوع ارتباط نسل جوان و نوجوان با دستاوردهاي دفاع مقدس، ايستگاه هاي نقاشي، قصه و گريم، شب هاي شعر و خاطره رزمندگان، اجراي موسيقي، شب هاي قرآني، مسابقات ادبي و برنامه هاي متنوع ديگر از برنامه هاي اين يادواره است. به منظور بررسي، تحليل و ارائه راهكار، همايش هاي آسيب شناسي هنر دفاع مقدس نيز با حضور هنرمندان گرايش هاي مختلف، منتقدين و صاحبنظران برپا مي شود.
همچنين همايش آسيب شناسي و روش شناسي نقد ادبيات پايداري باعنوان ادبيات پايداري و موج نو به همت خانه نقد و با همكاري فرهنگسراي پايداري و هنر در فرهنگسراي هنر با حضور دكتر فرزان سجودي، مديا كاشيگر، دكتر مسعود كوثري، حسن ميرعابديني، علي عبداللهي و مجتبي رحماندوست در تاريخ ۷/۷/۸۲ برگزار مي شود.

آينده سينماي ايران با فيلم كوتاه شكل مي گيرد
«اميرشهاب  رضويان» كارگردان  سينما معتقد است  كه  آينده  سينماي  حرفه اي ايران  متاثراز آثار فيلمسازان  كوتاه  خواهد بود.
وي  در گفت  و گو با ستاد برپايي  جشنواره  ملي  فيلم  كوتاه  تهران ، افزود:عرصه  مديريت  حوزه  سينماي  كوتاه  با وجود فراز و فرودهاي  بسيار در طول سالهاي  اخير به  توليد فيلم  كوتاه  توجه  داشته است .
بيستمين  جشنواره  ملي  و هشتمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  كوتاه  تهران ،اواخر مهرماه  برگزار مي شود.
كارگردان  فيلم  «تهران  ساعت  ۷ صبح» به  برپايي  جشنواره  فيلم  كوتاه  تهران اشاره  كرد وادامه  داد: چه  بخواهيم  وچه  نخواهيم  تنها در رويدادهاي  هنري مجالي  براي  نمايش  آثار سينماگران  عرصه  فيلم  كوتاه  فراهم  مي شود.رضويان ، رقابت  سالم  و عرضه  كيفي  آثار را زمينه اي  براي  ارتقا توليدات عرصه  سينماي كوتاه  دانست  و گفت : رقابت  ناسالم  به  تقليد كوركورانه  درحوزه  توليد فيلم  مي انجامد.

۳۰ فيلم كيارستمي در نمايشگاه ايتاليا
«عباس  كيارستمي » كارگردان  ايراني  در حاشيه  نمايشگاه  آثار خود در شهر «تورينو» در شمال  ايتاليا، براي  گروهي  از جوانان  علاقه مند اين  كشور دوره  كوتاه  مدت  آموزش  فنون  سينما داير كرد.
به  گزارش  ايرنا، براي  گزينش  ۲۵ نفر جهت  شركت  در اين  دوره  در شهر تورينو يك  آزمون  برگزار شد كه  در آن  ۴۰۰ داوطلب  حضور داشتند.
كيارستمي درباره  نمايشگاه  آثار خود كه  در ساختمان  موزه  ملي  سينما در شهر تورينو گشايش  يافت ، گفت : اين  رويداد، فرصتي  براي من  فراهم  آورد تا ببينم  تا كنون  چه  مسيري  را طي  كرده ام  و به  كجا رسيده ام .
در نمايشگاه  يك  ماهه  آثار كيارستمي  ۳۰ فيلم  كوتاه  و بلند ساخته  وي كه  تاكنون  در خارج  از ايران  نمايش  داده  نشده ، پخش  مي شود.
همچنين  در اين  نمايشگاه  آثار وي  در زمينه  عكاسي  به  معرض  تماشاي  علاقه مندان  گذاشته  مي شود.
آثار سينمايي  و ويديويي  و همچنين  عكس هاي  ارائه  شده  اين  كارگردان  ايراني ، از سوي  جوانان  ايتاليايي  علاقه مند مورد بررسي  كيفي  و هنري  قرار خواهد گرفت .
دو كتاب  «همراه  با باد» و «روباهي  در كمين » شامل  سروده هايي  از كيارستمي  و گوشه هايي  از زندگينامه  وي  به  زبان  ايتاليايي  نيز در اين  نمايشگاه  عرضه  مي شود.

فيلمسازان جهان در جشنواره تهران
در بخش هاي جنبي هشتمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، آثار فيلمسازاني از كشورهاي جهان به نمايش در مي آيد.
به گزارش ستاد خبري جشنواره فيلم كوتاه تهران، اين فيلم ها در ۴ بخش مرور خواهند شد. بخش هاي جنبي جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران عبارتند از: مروري بر فيلم هاي كوتاه كشور بوسني، مروري بر آثار كوتاه كشور ژاپن، مروري بر فيلم هاي كوتاه كشور آلمان و مروري بر فيلم هاي كوتاه از بريتانياي كبير كه شامل كشورهاي انگلستان، اسكاتلند و ايرلند مي شود.
امسال بر بخش بين الملل جشنواره فيلم كوتاه تهران در مجموع آثاري از ۳۶ كشور جهان به نمايش در مي آيد.
بيستمين جشنواره ملي و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران از بيست و هشتم مهر تا سوم آبان به همت انجمن سينماي جوانان ايران برگزار مي شود.

با حضور دكتر «سيدحسن حسيني» در حوزه هاي هنري انجام مي شود
بررسي اشعار بيدل دهلوي
چهارمين جلسه بيدل شناسي با حضور دكتر «سيدحسن حسيني» توسط مركز آفرينشهاي ادبي حوزه هنري برگزار مي شود.
در اين جلسات كه به همت مركز آفرينشهاي ادبي حوزه هنري برگزار مي شود شخصيت و آثار شاعر بزرگ «سبك هندي» در زبان فارسي بيدل دهلوي مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. حسيني در اين جلسات با خواندن ابياتي از ديوان بيدل به نكات و ظرايف شعري اين شاعر اشاره مي كند.
اين برنامه ساعت ۳۰/۱۰ صبح امروز پنجشنبه سوم مهرماه در سالن شماره ۲ حوزه هنري واقع در تقاطع خيابان حافظ و سميه برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
خاك سرخ
صداي گلوله اي در دشت مي پيچد. گله فرار مي كند. يكي انگار كم شده باشد. آنجا افتاده است. شكارچي مي رسد بالاي سرم و پايش در خاك سرخ فرومي رود. من ماغ مي كشم.
احمد زاهدي لنگرودي

روزنگار
بازداشت دوباره
در چنين روزي در سال ۱۳۱۵، نصرت الدوله فيروز كه چند سال پيش از آن، به اتهام اختلاس از وزارت ماليه عزل و در دادگاه محكوم شده بود، دوباره توقيف و به زندان شهرباني منتقل شد.
نصر ت الدوله فرزند محمدحسين خان فرمانفرما بود و از جواني به كار سياست پرداخت. بسيار جوان بود كه حاكم ايالات كرمان و فارس شد. در زمان احمدشاه قاجار و در دولت وثوق الدوله به وزارت خارجه برگزيده شد. قرارداد معروف ۱۹۱۹ در زمان وزارت او منعقد شد و او كه به همراه احمدشاه در سفر فرنگ بود، بسيار كوشيد شاه را به تأييد قرارداد راضي كند. نصرت الدوله در آن هنگام به دولت بريتانيا بسيار نزديك بود. احمدشاه حاضر نشد قرارداد را تأييد كند و در بازگشت به كشور با استقبال بي نظير مردم و رجال آزاديخواه روبرو شد. نصرت الدوله با قبول شكست سنگين سياسي، در لندن ماند و كوشيد با جناحي از هيأت حاكمه بريتانيا طرح تازه اي بريزد تا در بازگشت به ايران و با حمايت انگليسي ها قدرت را فراچنگ آورد. ولي جناح ديگري در دولت بريتانيا پيش دستي كرد و هنگامي كه نصرت الدوله به تهران بازگشته بود و انتظار كودتايي به نفع خود را مي كشيد، صداي گلوله قزاق هاي تحت فرمان رضاخان ميرپنج را شنيد كه در شهر مي پيچيد. نصرت الدوله از جمله رجالي بود كه به زندان سيدضياء، رئيس الوزراي دولت كودتا افتادند.
او پس از اين حادثه از بريتانيايي ها فاصله گرفت و در حلقه نزديكان سيدحسن مدرس درآمد. از سوي ديگر با سياستمداران جواني چون تيمورتاش،  به قدرت گرفتن رضاخان كمك كرد و پس از به سلطنت رسيدن او از اركان اصلي حكومت سلطان تازه محسوب مي شد. با گذشت چند سال، قدرت رضاخان مستقر شد و ثبات پيدا كرد و آنگاه تسويه ها آغاز شد. از جمله سيد حسن مدرس بازداشت و تبعيد شد. اواخر سال ۱۳۰۷، داور،  وزير عدليه كه از دوستان نصرت الدوله به حساب مي آمد لايحه اي را به مجلس برد كه در آن با استناد به اصول ۲۵، ۶۹ و ۷۰ متمم قانون اساسي و گزارش ديوان جزا درخواست تعقيب قانوني فيروز فيروز (نصرت الدوله) به اتهام ارتشاء مطرح شده بود. اتهام نصرت الدوله فيروز، گرفتن چند هزار تومان رشوه از حسن آقا مهدوي، فرزند حاج امين الضرب براي رفع توقيف از املاك او بود كه به ادعاي اداره تأمينات اين مبلغ از طريق انعقاد يك قرارداد صوري ميان انبار غله و يك تاجر ارزاق عمومي در تهران ردوبدل شده بود.
نصرت الدوله در دادگاه با اعتماد به نفس از خود دفاع كرد. در پاسخ رئيس دادگاه شغل خود را «سياست» عنوان كرد و به كنايه گفت: من خبط سياسي كرده ام ولي آفتابه دزد نيستم. بسياري از صاحبنظران عقيده دارند كه محاكمه و عزل او دلايل سياسي داشته و پرونده ارتشاء بهانه بوده است. به نظر مي رسد وارد كردن اتهام گرفتن چند هزار تومان رشوه به فرزند فرمانفرما كه ثروت افسانه اي اش زبانزد بود، چه بسا به قصد تحقير او بوده است. ارديبهشت سال ۱۳۰۹ حكم زندان و جريمه نقدي او صادر شد. مستوفي الممالك وساطت كرد و بنابراين شد كه او از زندان به منزلش منتقل شود و همانجا تحت نظر باشد.
يكي دو سال بعد تيمورتاش، وزير مقتدر دربار نيز به سرنوشت او دچار شد و جانش را باخت. نصرت الدوله كه مي ديد عمر سياسي اش بسيار زود به پايان رسيده است، خشمگين، آزرده و بيكار بود و مدام از وضعيت مملكت و كارهاي رضاشاه انتقاد مي كرد.
حكومت حتي اين انتقادهاي در پستو را تاب نياورد و او را دوباره بازداشت كرد. چند روز پس از بازداشت، نصرت الدوله فيروز به سمنان تبعيد شد و همانجا در سن ۴۸ سالگي و به شكل مرموزي درگذشت.
سقوط كابل
در چنين روزي در سال ۱۹۹۶ نيروهاي طالبان به حومه شرقي كابل رسيدند و پايتخت افغانستان در آستانه سقوط قرار گرفت. ملا محمدعمر، رهبر شبه نظاميان طالبان گفت كه برهان الدين رباني، رئيس جمهور، آماده تخليه پايتخت مي شود و به نيروهاي دولتي پيشنهاد داد خود را تسليم طالبان كنند و مورد عفو قرار گيرند.
اين بزرگترين چالشي بود كه دولت مجاهدين پس از آغاز جنگ هاي داخلي در سال ۱۹۹۲ با آن روبرو مي شدند. دولت از زمان ظهور طالبان در جنوب كشور، همواره پاكستان را به سازماندهي و حمايت از اين گروه متعصب
شبه نظامي متهم مي كرد. پاكستان اين اتهام را رد كرده بود.
سه روز بعد كابل سقوط كرد و طالبان وارد اين شهر شدند.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي ميانسالان
يكي از شايع ترين دلايل كاهش ديد چشم ها پس از شصت سالگي، تحليل  رفتن سلول هاست. سلول هاي بينايي ممكن است در اثر مصرف سيگار، آلودگي هوا، رژيم نامناسب غذايي، بي نظمي گردش خون و يا دلايل وراثتي از ميان بروند.
نظريه موردقبولي هم وجود دارد كه برخورد نور به شبكيه چشم، باعث از ميان  رفتن بعضي سلول ها مي شود كه بقاياي آن ديد را مختل مي كند.
براي پيشگيري از بروز اين گونه عوارض در درجه اول بايد سيگار را ترك كنيد.
علاوه بر آن، در رژيم غذايي خود از سبزيجات، به ويژه كدو، فلفل قرمز و فلفل زرد استفاده كنيد. چربي كم بخوريد و در هواي آفتابي از عينك تيره استفاده كنيد.

گشتي در دنياي خبرها
قديمي ترين فسيل انسان مدرن
واشنگتن: محققان آمريكايي مي گويند، جمجمه مردي كه در كشور روماني كشف شده است، مربوط به ۳۴ تا ۳۶ هزار سال قبل و قديمي ترين فسيل انسان امروزي است.
البته صورت، فك و دندانهاي فسيل كشف شده بزرگتر از اعضاي سر يك انسان معمولي است. به همين دليل احتمال داده مي شود كه جمجمه كشف شده متعلق به اولين نسل انسانهاي امروزي باشد.
پس انداز صفر
توكيو: در سال گذشته، بيش از ۲۲ درصد از شهروندان ژاپني حتي يك ين هم پس انداز نكردند كه اين رقم در ۴۰ سال اخير بي سابقه بوده است.
همچنين در اين مدت پس انداز ۶۰ درصد از شهروندان در سال گذشته نسبت به سال پيش از آن كاهش يافت چون آنها براي جبران هزينه هاي زندگي مجبور شدند به پس اندازهاي خود مراجعه كنند.
البته ۲۷ درصد شهروندان، به دليل خريد وسايل خانه، خودرو و يا املاك نتوانستند به ميزان دلخواه پس انداز كنند.
انگلي كه رفتار را تغيير مي دهد
پراگ: يك دانشمند از جمهوري چك مي گويد يك نوع انگل در بدن گربه، خرگوش وحتي گوشت خام وجود دارد كه در صورت ورود به بدن انسان واكنش هاي جالبي را موجب مي شود.
اين نوع انگل، زنان را كم دقت مي كند. در حقيقت، كم دقتي و خونسردي زناني كه حامل اين انگل هستند ۶/۲ برابر بيشتر از ساير زنان است. به همين دليل، زنان حامل اين انگل دچار سوانح رانندگي متعددي مي شوند. چون زمان واكنش آنها در حين رانندگي افزايش مي يابد و با تأخير عكس العمل نشان مي دهند. اما اين انگل در مردان موجب بروز حسادت و شك و ترديد مي شود.
پاسخ محبت
كانبرا: يك كانگورو در استراليا صاحب خود را از مرگ حتمي نجات داد هنگامي كه مرد كشاورز در مزرعه خود مشغول كار بود، ناگهان درختي بزرگ روي وي سقوط كرد و كشاورز زير تنه درخت بيهوش شد.
اما كانگوروي باهوش به سراغ همسر كشاورز رفت و آنقدر سر و صدا راه انداخت تا توجه وي را جلب كرد. سرانجام، همسر كشاورز با كانگورو همراه شد و به محل وقوع حادثه رسيد.
يك سال قبل در پي مرگ مادر اين كانگورو، همسر كشاورز او را به خانه برد و با دادن شير به اين حيوان، از مرگش جلوگيري كرد. در حقيقت، بچه كانگورو جواب محبت هاي خانواده كشاورز را با نجات دادن جان مرد خانواده داد.
فرار بزرگ
هلسينكي: بيش از ۷ هزار راسو از يك مزرعه توليد پوست در فنلاند فراري داده شدند اما تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين فرار بزرگ را به عهده نگرفته است.
در تاريكي شب افراد ناشناسي وارد اين مزرعه شدند و با گشودن قفل قفس هاي اين حيوانات، آنان را فراري دادند.
صاحبان اين مزرعه مدعي شده اند، گروه هاي حافظ محيط زيست عامل فرار اين راسوها بوده اند.
بزرگراه در تصرف خوك ها
اكلاهماسيتي: بزرگراه اصلي اكلاهما به تصرف بچه خوك ها درآمد به همين دليل رفت و آمد خودروها براي چندين ساعت در اين معبر پرتردد مختل شد.
هنگامي كه كاميون حامل ۸۰۰ بچه خوك در اين بزرگراه واژگون شد، حيوانات داخل آن در سراسر بزرگراه سرگردان شدند و تلاش نيروهاي پليس، آتش نشاني و اورژانس براي جمع آوري آنها چندين ساعت به طول انجاميد.
مأموران امنيتي مي گويند اگر اين بچه  خوك ها بالغ بودند، مسدود شدن بزرگراه چند ساعت بيشتر طول مي كشيد.
محدوديت تازه براي سگ ها
رم: مقامات ايتاليا عمليات گسترده اي را براي كنترل سگ هاي وحشي در اين كشور آغاز كرده اند. در پي حمله چند سگ به شهروندان در شهرهاي ايتاليا، مقامات مسئول قانون جديدي را براي جلوگيري از تكرار چنين حوادثي وضع كرده اند.
براساس قانون جديد، صاحبان ۹۲ نژاد مختلف از سگ ها موظف به بيمه كردن حيوانات خود هستند. به عبارت ديگر، در صورت حمله سگ به شهروندان، صاحب سگ بايد كليه هزينه هاي درمان و غرامت درخواستي از سوي شهروند آسيب ديده را بپردازد.همچنين در صورتي كه صاحبان سگ ها، به حيوانات خود در اماكن عمومي پوزه بند نزنند، ۲۳۲ دلار جريمه و محكوم به تحمل سه ماه حبس خواهند شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۵ و۵۵ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |