پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۶ - Sep.25, 2003
فوتبال مقدماتي جام ملت هاي آسيا
ايران در مقابل شيوه تهاجمي اردن چگونه بازي مي كند
015776.jpg
اردن در بازي برگشت با همه قوا به دروازه ايران هجوم مي برد. در اين ميان بازيكنان خط مياني ما چون علي كريمي نقشي مهم در خنثي سازي حملات حريف دارند. كريمي با بازيكني از حريف در بازي رفت ديده مي شود.
گروه ورزشي: فردا تيم ملي فوتبال ايران در امان پايتخت اردن به مصاف اين تيم مي رود. محمود الجوهري مربي مصري اردن شكست تيمش در تهران را يك حادثه تلقي كرد و با اطمينان سخن از پيروزي پرگل اردن در كشورش گفت. اردن خوب مي داند كه در بازي فردا كاپيتان تيم ملي فوتبال ايران در زمين نخواهد بود، به همين دليل خيالش از بابت يارگيري دو مدافع اين تيم يعني الوادت و الملاتاح راحت است. اين دو در بازي رفت تحت حركات علي دايي فشار زيادي را متحمل شدند و درنهايت علي دايي دو گل زد و در تمام مراحل بازي نيز حريف را تحت فشار قرار داد. پيروزي با چهار گل مي تواند ضريب اطمينان ايران را زياد كند، اما نبايد از برنامه اردن و الجوهري نيز غافل بود. تمرينات اردن طي دو هفته گذشته روي سيستم هاي تهاجمي بنا شده است، مسلما الجوهري موقعيت خود را بيش از اردن دوست دارد و حتما با شيوه اي هجومي در مقابل ايران ظاهر مي شود تا نتيجه بازي رفت را جبران كند. اين خواسته الجوهري است، اما پتانسيل تيمي اردن چه اندازه است؟ آيا نيرو و نفر مورد نياز را براي اجراي كارهاي تاكتيكي خود و تهاجم بيشتر دارد. مؤيد منصور، عبدالله ابوزما و حتي الشقران اين خاصيت را ندارند كه به راحتي به درون محوطه جريمه ما نفوذ كنند خاصيت اين بازيكن در شوتزني از راه دور و ضربه هاي سنگين ايستگاهي است. الجوهري تيمي از نظر قدرت بدني سرآمد ساخته است، چون عراق و لبنان و حتي قطر. بازيكنانش نيز در اكثر درگيري هاي فيزيكي موفقند الشقران در جناح راست رحمان رضايي را عاصي كرد، اتفاقا اردني ها قدرت بدني توأم با خشونت را يكجا دارند. اما از نظر روح فوتبال و اصالت فردي كه ايراني ها دارند دچار كمبودند. اردن در بازي رفت نشان داد كه از نظر روحي نيز دچار نوسان است، پس از گل دوم ايران كاملا از هم فروريخت. عامر الصباح دروازه بان اردن كه اتفاقا بهترين بازيكن اردن هست نيز اين ضعف روحي را روي گل مبعلي كاملا نشان داد. اما يادمان باشد كه تماشاگران اردني بسيار متعصب و گاه پرخاشگرند. سابقه تماشاگران اردني در فوتبال چندان خوب نبوده است و اين را كنفدراسيون فوتبال آسيا نيز به خوبي مي داند. حتي اتفاق افتاده است كه بعضي از داوران تحت تأثير دشنام هاي تماشاگران اردني به سود اين تيم سوت زده اند. پس به اين نتيجه مي رسيم كه اردن از نظر قدرت بدني، آمادگي جسماني، اجراي وظايف تاكتيكي نكات مثبتي دارند، اما از نظر حمايت هاي فردي، تاكتيك هاي فردي و روحي و رواني دچار ضعف عمده اند. شكنندگي اردن در عصبي بودن و خشونت ذاتي آنهاست كه مي تواند منجر به اخراج آنها نيز شود. اخطارهايي كه الملاتاح، ابوزما و ياسين در مقابل ايران گرفتند اگر كمي شديدتر بود مي توانست باعث اخراج آنها شود.
اردن، عامر الصباح را درون دروازه دارد. الملاتاح، الوادت و عاقل سه دفاع مياني اردن به حساب مي آيند كه الوادت نقش پوششي را نيز انجام مي دهد. محمود شلبايه در سمت چپ (پيستون چپ)، سليمان در سمت راست (پيستون راست) بازي مي كنند و ياسين هافبك دفاعي و آخر آنهاست و در سمت او قاسم يا عمر صباح بازي خواهند كرد و الشقران كه يك هافبك تهاجمي است در سمت راست بازي مي كند. مؤيد منصور (گلزن اردن در مقابل ايران) و عبدالله ابوزما كاپيتان اردن در خط حمله قرار دارند كه ممكن است الجوهري براي آن كه شكل حمله اي به تيمش بدهد، الشقران را به خط حمله بياورد و به جاي ياسين در هافبك مركزي از الخليل صالح با شماره ۲۳ بهره ببرد. اما ايران در غياب دايي و با علم به نتيجه چهار بر يك در بازي رفت در امان چگونه بازي خواهد كرد. ميرزاپور درون دروازه است. گل محمدي در دفاع آخر، نصرتي و بختياري زاده در كنار او بازي خواهند كرد. حسين كعبي در پيستون راست و نيك بخت در پيستون چپ قرار مي گيرند. جواد نكونام در هافبك مركزي، نويدكيا در سمت چپ وي و علي كريمي كمي جلوتر در سمت راست بازي خواهند كرد.
در غياب دايي خط حمله ما را فرهاد مجيدي و ادموند بزيك تشكيل مي دهند. شايد مبعلي به هافبك بيايد و كريمي در كنار مجيدي قرار بگيرد. اين بستگي به شرايط بازي دارد. شرط اول در اين بازي احتياط است و شعاع حركت نكونام، نيك بخت و كعبي را بايد محدودتر كرد و درصد ريسك را پايين آورد.
با اين شرط تيم ما مي تواند با نتيجه معقول از اردن بازگردد. درواقع بايد براي كل بازي هاي گروه يك استراتژي داشت و چندان به زدن گل در اردن فكر نكرد.

طرح بزرگ ورزش همگاني به اجرا در مي آيد
015772.jpg
گروه ورزشي: فدراسيون ورزشهاي همگاني با همكاري نيروي مقاومت بسيج و شهرداري ها طرح بزرگ ورزش همگاني را در سراسر ايران به اجرا در مي آورد.
محمد عليپور رئيس فدراسيون ورزشهاي همگاني با بيان مطالب فوق گفت: خوشبختانه ورزش همگاني امروز براي آحاد مردم جا افتاده و اگر چه هنوز تا استانداردهاي بين المللي فاصله زيادي داريم اما همين كه مردم ما متوجه بحث ورزش همگاني شده اند گام بزرگي در جهت رشد و اعتلاي ورزش در بين خانواده هاست.
رئيس فدراسيون ورزشهاي همگاني فعاليتهاي هر كدام از انجمنهاي اين فدراسيون را در حد فعاليت يك فدراسيون دانست و گفت: بي اغراق نيست اگر بگويم هر كدام از انجمنهاي ما با توجه به حجم كاري كه انجام مي دهند در حد يك فدراسيون تلاش مي كنند.

آغاز تكواندو قهرماني جهان
هادي ساعي د ر آستانه كسب طلا
گروه ورزشي: پيكارهاي جهاني تكواندو كه از ديروز در شهر «گارميش پارتن كرش» آلمان آغاز شده است، امروز دومين روز خود را با برگزاري پيكارهاي اوزان هفتم و دوم پشت سر مي گذارد. امروز از كشورمان يوسف كرمي در وزن هفتم و بهزاد خداداد در وزن دوم بر روي «شياپچانگر» ظاهر خواهند شد. كرمي ابتدا به مصاف حريفي از مغولستان مي رود و در دور دوم با برنده كويت و مالزي روبرو خواهد شد. خداداد نيز در دور اول با قهرماني از غنا مبارزه خواهد كرد و در دور دوم با برنده مالزي و سوئيس روبرو مي شود. فردا و در آغاز روز سوم فيض الله نفجم در وزن اول و مجيد افلاكي در وزن ششم به مصاف حريفان خود خواهند رفت. در آغاز اين پيكارها هادي ساعي چهره برجسته تكواندو ايران پس از شكست حريفاني از كشور هاي مختلف در آستانه كسب مدال طلا قرار گرفت.

مسئولان كميته ملي پاراليمپيك ايران در يونان
گروه ورزشي: مسئولان كميته ملي پاراليمپيك ايران براي شركت در اجلاس روساي كميته هاي ملي پاراليمپيك كشورهاي عضو كميته بين المللي پاراليمپيك راهي آتن پايتخت يونان شدند. محمود خسروي وفا رييس و مسعود اشرفي دبيركل كميته ملي پاراليمپيك جمهوري اسلامي ايران، صبح روز چهارشنبه تهران را به مقصد استانبول و سپس آتن ميزبان بازي هاي المپيك و پاراليمپيك ۲۰۰۴ ترك كردند.
اين اجلاس با شركت نمايندگان بيش از ۱۰۰ كشور شركت كننده در بازي هاي پاراليمپيك آتن و مسئولان كميته بين المللي پاراليمپيك برگزار مي شود.

تيم واليبال بانوان دانشگاه آزاد در مرحله نيمه نهايي پيكارهاي قطر
گروه ورزشي: تيم  واليبال  بانوان  دانشگاه  آزاد اسلامي  كه  به  نمايندگي  از ايران  درپيكارهاي  بين المللي  دوحه  قطر شركت  كرده  است  با كسب  پيروزي  مقابل  تيم سودان  به  مرحله  نيمه  پاياني  اين  مسابقات  راه  يافت .
تيم  واليبال  بانوان  دانشگاه  آزاد اسلامي  در نخستين  ديدار خود مقابـــل تيم  سوريه  با نتيجه  ۳ بر يك  شكست  خورد و با پيروزي  ۳ بر صفر مقابل  تيم سودان  به  عنوان  تيم  دوم  گروه  اول  به  مرحله  دوم  صعود كرد.
در مرحله  دوم  اين  رقابت ها تيم  واليبال  بانوان  دانشگاه  آزاد اسلامي امروز  به  مصاف  تيم  قطر ميزبان  اين  رقابت ها مي رود.
در ديگر ديدار اين  مرحله  تيم  سوريه  برابر امارات  عربي  متحده  قرارخواهد گرفت .

بسكتبال جام ملت هاي آسيا
صعود ايران به مرحله دوم قطعي شد
گروه ورزشي: تيم ملي بسكتبال ايران در بيست و دومين دوره رقابت هاي جام ملت هاي آسيا كه در شهر «هاربين» چين جريان دارد با كسب دو پيروزي متوالي خود را به جمع ۸ تيم برتر اين بازيها رساند. تيم ايران ابتدا از سد تايپه گربه سياه چند سال اخير خود گذشت و سپس با پيروزي ارزشمند مقابل سوريه يكي از مدعيان دوره قبل اين بازيها صعودش را به مرحله دوم قطعي ساخت. شكست دادن تيم پرقدرت سوريه آن هم با (۱۴) امتياز اختلاف كار بزرگي بود كه ملي پوشان بسكتبال ايران تحت هدايت «ننادترايكوويچ» و مصطفي هاشمي  به آن نايل آمدند. تيم ايران در پيكار با تايپه نيز با نتيجه ۸۳ بر ۷۴ پيروز شد تا امروز بر سر كسب عنوان سرگروهي به مصاف تيم ميزبان مدعي شماره يك قهرماني برود.
تيم ايران به احتمال قوي در دور دوم با تيم هاي لبنان، قزاقستان و ازبكستان همگروه خواهد شد. «ننادترايكوويچ» مربي صربستاني تيم ملي ايران در مورد بازي امروز با چين گفت: اگر چه حريف سختي انتظار تيم ما را مي كشد، اما مي خواهيم در مقابل قدرت شماره يك بسكتبال قاره حداقل يك بازنده سربلند باشيم.
ديدار دو تيم ايران و چين ساعت ۱۶ به وقت تهران انجام مي شود. در بازي با سوريه جابر روزبهاني، مهدي كامراني، صمد نيكخواه بهرامي، كرم احمديان، بهزاد افرادي و ايمان زندي تركيب اصلي تيم ايران را تشكيل مي دادند.

دوپينگ كشتي گير مولداوي محرز شد
تيم ملي كشتي جمهوري اسلامي ايران، نايب قهرمان مسابقات جهاني نيويورك است
با اثبات شدن اتهام كشتي گير مولداوي از سوي كميته مبارزه با دوپينگ «IOC»؛ تيم ملي كشتي آزاد بزرگسالان ايران بالاتر از تيم هاي ملي آمريكا و روسيه به عنوان نايب قهرماني سي و هفتمين دوره مسابقات جهاني ۲۰۰۳ آمريكا دست يافت.
به گزارش خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا) پس از تماس تلفني محمدرضا طالقاني با ميشل دوسن، دبير فيلا؛ مثبت بودن نتيجه آزمايش دوپينگ گنادي تولبيا حريف محمد اصلاني در دور نيمه نهايي تأييد شد تا الكساندر زاهاروك به مدال نقره اين مسابقات دست يابد و محمد اصلاني نيز مدال برنز را بدست آورد.
با اين حساب تيم كشورمان با ۳۲ امتياز، نايب قهرمان مسابقات جهاني آمريكا شد و طي روزهاي آينده جام نقره خود را دريافت خواهد كرد.
طبق آخرين اخبار كسب شده IOC نيز رسما مثبت بودن نتيجه دوپينگ كشتي گير وزن ۵۵ كيلوگرم مولداوي را اعلام كرده و تا يك هفته ديگر اين مسأله از طريق فيلا و رافي مارتينتي به كشورهاي ذينفع ابلاغ مي شود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |