پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۶ - Sep.25, 2003
به مناسبت عيد سعيد مبعث برگزار شد
ديدار مسئولان ارشد نظام با مقام معظم رهبري
رهبر معظم انقلاب: زورگويان جهان تلاش مي كنند الگويي را كه ملت ايران به جهان اسلام نشان داده است درهم بشكنند
015762.jpg
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي:
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  با تبريك  عيد شريف  مبعث  به  مردم  عزيز ايران  وامت  اسلامي ، تصريح  كردند: ملت  بزرگوار ايران  با تكيه  بر درسهاي  بزرگ  بعثت ،راه  عزت  و سعادت  را با كمال  قدرت  ادامه  خواهد داد.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  در اين  ديدار كه  در خجسته  سالروز مبعث  پيامبرخاتم  و با حضور روساي  سه  قوه ، رييس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، شخصيتهاي كشوري  و لشكري ، جمعي  از مردم  و سفيران  و نمايندگان  كشورهاي  اسلامي  برگزارشد، جامعه  بشري  را بيش  از هميشه  نيازمند پيام  بعثت  دانستند و خاطرنشان كردند: بعثت ، بشريت  را به  توحيدو يكتاپرستي  بعنوان  روش  حقيقي  زندگي  وكوتاه  كردن  دست  قدرتهاي  غيرالهي  از زندگي  بشر دعوت  مي كند تا سعادت حقيقي  و آباداني  دنيا و آخرت  انسان  محقق  شود كه  البته  تحقق  اين  هدف  عظيم و دشوار، نيازمند تلاش  و مجاهدت  و پايداري  است .
ايشان  دعوت  به  تزكيه  و تربيت  نفس ، تجليل  از علم  و دانش ، حركت  و قيام ا لله ، وحدت  و برادري ، و تقوا و پرهيزگاري  را از ديگر پيامهاي  بعثت  نبوي برشمردند و افزودند: اين  پيامهاي  تعالي  بخش  و زندگي ساز در تمامي  دوران تاريخ ، نياز حقيقي  بشر بوده  و خواهد بود و امت  اسلامي  بايد براي  حل  مشكلات خود و دستيابي  به  جامعه  و مدنيت  شايسته  خويش ، به  اين  پيامها و درسهاي جاودان ، تمسك  جويد و با تكيه  بر احساس  عزت  اسلامي ، درك  قدرت  ناشي  از وحدت و ايستادگي  در مقابل  دشمنان  اين  راه  را با عزم  و اراده  راسخ  بپيمايد.
ايشان  وظايف  مسئولان  و نخبگان  ملتها را در راه  تشكيل  جامعه  و مدنيت عظيم  اسلامي ، بسيار سنگين  برشمردند و افزودند: بفرموده  پيامبر اسلام ، اصلاح توده هاي  هر ملت ، به  اصلاح  نخبگان  و زبدگان  آنها وابسته  است  بنابراين زمامداران ، علما، روشنفكران  و نخبگان  بايد وظايف  سنگين  خود را در مسيرايستادگي  امت  اسلامي  در مقابل  دشمنان  و پيمودن  راه  تعالي  و پيشرفت  جهان اسلام ، ادا كنند.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  درماندگي  رژيم  صهيونيستي  را در برابر مقاومت ملت  فلسطين  نمونه  روشني  از آثار مبارك  و تعيين كننده  پايداري  در برابردشمنان  اسلام  خواندند و خاطرنشان  كردند: در هر نقطه اي  كه  امت  اسلامي  دربرابر دشمن  بايستد اينگونه  آثار خجسته  ظهور خواهد يافت .
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  با اشاره  به  تلاش  آمريكا براي  تغيير نقشه خاورميانه  و مسلط كردن  صهيونيستها بر ملتها و كشورهاي  منطقه  و نيز سركوب بيداري  ملتهاي  مسلمان  افزودند: استكبار در اوج  دشمني  با امت  اسلامي ،تمامي  كينه هاي  خود را متوجه  ملت  ايران  كرده  است  چراكه  بيداري ، مقاومت  ووحدت  كلمه  مردم  ايران  را مانع  تحقق  اهداف  نامشروع  خود مي داند.
ايشان  مسئله  اصلي  امروز را حفظ هويت  جمهوري  اسلامي  و هويت  اسلامي  كشورخواندند و با تاكيد بر لزوم  پرهيز مسئولان  از دل  بستن  به  جاذبه هاي  دنيوي و يا تاثيرپذيري  از ارعاب  و تهديدات  دشمن  افزودند: زورگويان  جهان  تلاش مي كنند الگويي  را كه  ملت  ايران  به  جهان  اسلام  نشان  داده  است  درهم  بشكننداما ملت  ايران ، انقلاب  و نظام  اسلامي  خود را به  قيمت  خون  صدها هزار شهيد وفداكاري  و ايثار همه  مردم  بدست  آورده  است  و هيچ  قدرتي  نخواهد توانست  عزم و اراده  عظيم  ملي  را در اين  كشور بزرگ  اسلامي  خدشه دار سازد.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  در همين  زمينه  خاطرنشان  كردند: طنين  فريادامام  خميني  ( رض  ) در اين  كشور همچنان  و هميشه  بگوش  مي رسد و ملت  ايران با پيمودن  راهي  كه  امام  راحل  عظيم  الشان  نشان  داده  است  دستاوردهاي  خودرا با كمال  قدرت  حفظ و دل  دوستان  اسلام  را در سراسر جهان  شاد خواهد كرد.
در اين  ديدار قبل  از سخنان  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  ، رييس  جمهور ضمن تبريك  بعثت  پيامبر مكرم  اسلام  به  ملت  شريف  ايران  و مسلمانان  جهان  تصريح كرد: روح  بعثت ، يكتاپرستي  و آزادي  از هوس ، ستم  و جهل  و تبعيض  است . حجت الاسلام  و المسلمين  خاتمي  با اشاره  به  لزوم  تجلي  توحيد در همه  شئون اقتصادي ، سياسي ، اجتماعي  و فرهنگي  مسلمانان  افزود: مشكلات  دروني  جهان اسلام ، تهديداتي  كه  متوجه  استقلال  و آزادي  ملتهاست  و تحقير و استثمار واستعمار كشورهاي  اسلامي  بدست  قدرتهاي  ظالم  جهاني  نشان  مي دهد كه  پيام  بعثت در ميان  مسلمانان  آنگونه  كه  بايد و شايد درك  نشده  است  و امت  اسلامي  بايدبا درك  صحيح  اين  پيام  راهگشا و سعادت  بخش ، با شجاعت  به  آن  عمل  كند.

رئيس مجلس:
بايد زمينه حضور مردم را در انتخابات فراهم كنيم
015778.jpg
مهدي  كروبي  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : جوانان  ايران  اسلامي به  عنوان  بهترين  سرمايه  كشور محسوب  مي شوند.
به گزارش ايرنا وي  دوشنبه  شب  درجمع  منتخبين  تشكل ها و گروههاي  غيردولتي  استان  يزد در محل  استانداري  اين  استان  افزود: جوانان  در تمامي صحنه ها حضوري  فعال  دارند و در دوران  دفاع  مقدس  نيز نقشي  تاريخي  ايفا كردند.
كروبي  ازاين  قشربه  عنوان  بهترين  ياران  حضرت  امام (ره ) و مقام  معظم  رهبري ياد كرد واظهار داشت : جوانان  همواره  در راهپيمايي ها، تظاهرات  و مقابله  باگروههاي  الحادي  و التقاطي  و مجامع  ملي  و مذهبي  حضوري  فعال  داشته  و دارند.
وي  با تأكيد بر استفاده  از توانمندي ها و استعدادهاي  جوانان  گفت : امكانات بيشتري  در اختيار اين  قشر گذاشته  خواهد شد.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : در سال هاي  اخير سرمايه گذاري  زيادي  براي جوانان  صورت  گرفته  كه  نمونه  آن تشكيل  مجلس  دانش آموزي  است . كروبي  با اشاره  به  برخي  كاستي ها و نواقص  در جامعه  اظهار داشت : بايد بااتحاد و يكپارچگي  براي  رفع  اين  نواقص  تلاش  كرد. وي  نقد ونقادي  را موجب  پويايي  جامعه  دانست  وگفت : با نقد صحيح  مي توان جامعه اي  بااميد و نشاط ايجاد كرد. رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي با اشاره  به  انتخابات  دوره  هفتم  مجلس  گفت : بايد زمينه  حضور گسترده  مردم  را در پاي  صندوق هاي  اخذ راي  فراهم  كنيم .

انگليس خواستار حضور ايران در بازسازي عراق شد
بازسازي عراق، كشور همسايه ايران اكنون در كانون توجه شركت ها و كشورهاي دنياست. سهم ايران در بازسازي اين كشور چگونه تعيين مي شود؟ آيا حضور آمريكا در عراق مانع از فعاليت شركت هاي ايراني در عراق خواهد شد؟
طهماسب مظاهري وزير اقتصاد ايران در گفت وگو با «رويتر» اعلام كرد: با اينكه ايران، دولت آمريكايي بغداد را به رسميت نمي شناسد، اما انگليس از ايران خواسته است در بازسازي عراق حضور داشته باشيم. ايران آماده است در اين كشور فعاليت كند.
مظاهري در دبي گفت: در تماس هايمان با دولت انگليس اين كشور از ما خواسته است كه نقش خود را ايفا كنيم و ما نيز اعلام آمادگي كرده ايم.
وي در ادامه تأكيد كرد: انگليس و آمريكا نمي توانند ايران را در عراق ناديده بگيرند. ايران همسايه عراق است و مي تواند منابع و خدمات زيادي را ارائه دهد.

موافقت مقام معظم رهبري با عفو ۷۰۸ نفر از محكومان
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي : در خجسته سالروز بعثت پيامبر رحمت و رافت حضرت محمد مصطفي (ص)، با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامي، صدها نفر از محكومان دادگاههاي عمومي، انقلاب و نظامي سراسر كشور مشمول عفو يا تخفيف مجازات قرار گرفتند.
رئيس قوه قضاييه در نامه اي به محضر حضرت آيت الله خامنه اي درخواست كرده بود ۷۰۸ نفر از افرادي كه استحقاق برخورداري آنان از عفو يا تخفيف مجازات براساس آيين نامه در كميسيون عفو و بخشودگي بررسي شده است مورد عفو قرار گيرند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي ضمن تبريك و تهنيت عيد سعيد مبعث با اين پيشنهاد موافقت كردند.

ديدار رئيس شوراي اتحاديه بين المجالس با رؤساي قواي مقننه و مجريه
سرخيو پائز وردوگو رئيس  شوراي  اتحاديه  بين  المجالس  بامداد ديروز  به  منظور ديداري  سه  روزه  ازايران  و گفت  و گو با مقامات  ايراني  وارد تهران شد.
به گزارش ايرنا، وي  كه  به  دعوت  رسمي  گروه  پارلماني  اتحاديه  بين  المجالس  مجلس  شوراي اسلامي  به  ايران  سفر كرده  است ، در طول  اقامت  خود در تهران  با سيد محمدخاتمي رييس  جمهوري ، مهدي  كروبي  رييس  مجلس  شوراي اسلامي  ، غلام  حيدر ابراهيم باي  سلامي  رئيس  شوراي  بين  المجالس  مجلس شوراي  اسلامي  و اعضاي  اين  شورا ديدار و گفت  وگو خواهد كرد.

قدرداني كرزاي از ايران و پاكستان
حامد كرزاي رئيس جمهوري افغانستان از كمكهاي جمهوري اسلامي ايران و پاكستان به افغانستان قدرداني كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران و پاكستان جايگاه خاصي در قلب مردم افغانستان دارند.
كرزاي كه در پنجاه و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل سخن مي گفت، افزود: ما مصمم هستيم روابط سازنده اي را با پاكستان و كليه كشورهاي همسايه براساس احترام متقابل بنا كنيم.
به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري افغانستان گفت: افغانستان از كشوري جنگ زده به كشوري با فرصتهاي اقتصادي تبديل شده است و اين كشور جنوب آسيا، آسيايي ميانه و خاورميانه را با يكديگر پيوند مي دهد.
كرزاي همچنين از كمكهاي آمريكا و آلمان در بازسازي افغانستان و تشكيل ارتش و نيروهاي پليس اين كشور قدرداني كرد.

مذاكرات وزراي خارجه ايران و كانادا
درباره دادگاه متهمان پرونده زهرا كاظمي و رأي شوراي حكام
گروه سياسي: وزراي خارجه ايران و كانادا درباره راي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، پرونده زهرا كاظمي و كيوان تابش گفت وگو كردند.
آسوشيتدپرس و ايرنا هر كدام از جنبه اي به اين ديدار پرداختند.
آسوشيتدپرس درباره اين ديدار به نقل از بيل گراهام نوشت: خرازي در اين ديدار به وي قول داد تا دادگاه پرونده زهرا كاظمي علني برگزار شده و خانواده كاظمي و نمايندگان دولت كانادا بتوانند در آن شركت كنند.
ايرنا نيز به نقل از مسئول رسانه  اي هيات ايراني در نيويورك نوشت: كمال  خرازي  در اين  ملاقات  از فضاي  سياسي  حاكم  بر اجلاس  اخير شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  در وين  انتقاد كرد. وي  به  بيل  گراهام وزير خارجه  كانادا گفت : جمهوري  اسلامي  ايران  باآژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  همكاري  مثبت  و شفافي  دارد و توقع  منطقي  اين  است  كه  در نتيجه  اين  روند همكاري  فزاينده ، كاملاً شفاف  و مثبت  ايران  با آژانس ، فشارها كمتر شود.
كانادا يكي  از سه  كشور ارائه  دهنده  قطعنامه  اخير شوراي  حكام  درباره برنامه هاي  هسته اي  ايران  بود. بنا بر گزارش فوق ، دو موضوع  فوت  شدن  زهرا كاظمي  در ايران  و كشته شدن  كيوان  تابش  به  دست  پليس  كانادا از جمله  موارد گفت  و گوي  خرازي  و گراهام  بود. وزير خارجه  جمهوري  اسلامي  تصريح  كرد، زهرا كاظمي  يك  خبرنگار تبعه ايران  بوده  و دولت  ايران  اين  پرونده  را با حساسيت  پيگيري  مي كند.
او خاطر نشان  كرد، جمهوري  اسلامي  به  دليل  ابعاد انساني ، همكاري  خوبي با كانادا داشته  و اين  روند را ادامه  خواهد داد.
خرازي  در اين  گفت وگو، موضوع  كشته شدن  كيوان  تابش ، تبعه  ايراني  به دست  پليس  كانادا را نيز مورد توجه  قرار داد. وي  با تأكيد بر نگراني هاي  موجود، خواستار همكاري  بيشتر و پيگيري  جدي  مقامات  كانادا در خصوص  اين  پرونده  شد.
گراهام  وزير خارجه  كانادا در اين  ملاقات  ابراز اميدواري  كرد كه  روند همكاري  مقام هاي  ايران  درباره  پرونده  زهرا كاظمي  ادامه  يابد.وي تصريح  كرد كه  مقام هاي  كانادا موظف  به  همكاري  در رابطه  با پرونده  كيوان  تابش  هستند.
خرازي و گراهام به منظور شركت در پنجاه وهشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك به سر مي برند. خرازي همچنين روز سه شنبه در نيويورك با وزيران خارجه كشورهاي بلژيك، سودان، الجزاير و قبرس ديدار كرد.
خرازي در ملاقات جداگانه با همتايان الجزايري و سوداني خود، مسائل مربوط به اجلاس آينده سران كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در مالزي را مورد بررسي و تبادل نظر قرار داد. وي در اين ملاقات ها در شرح مواضع و ديدگاه هاي جمهوري اسلامي پيرامون فعاليت هاي هسته اي ايران، گفت: ايران براساس مفاد معاهده منع اشاعه سلاح هاي هسته اي، محق به در اختيار داشتن دانش فني هسته اي و استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است.
وي تاكيد كرد: همكاري هاي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي، از روند مثبت و فزاينده اي برخوردار است.

در نامه اي به رئيس جمهور انجام شد
پيشنهاد ۲۰۰ استاد بسيجي دانشگاه هاي كشور درباره پروتكل الحاقي
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: ۲۰۰ تن  از استادان  بسيجي  از ۷۰ دانشگاه  كشور با ارسال  نامه اي  به  رئيس جمهوري ، ضمن  حمايت  از مواضع  اصولي  دولت  و مسئولان  نظام  در برابر فشارهاي  بين المللي  درخصوص  فعاليت هاي  هسته اي  صلح آميز ايران ، پيشنهادهايي  براي دفع  اين  فشارها ارائه  كردند.
در اين  نامه پيشنهاد شده  است : با مذاكره  و گفتگو با كشورهاي  منطقه ، جنبش  عدم  تعهد و سازمان  كنفرانس  اسلامي ، زمينه  يك  پيمان  مستحكم  و كارآمد براي  منع  تكثير سلاحهاي  هسته اي  به  صورت  منطقه اي  فراهم  شود.
آنان  ابراز اميدواري  كرده اند كه  درسايه  چنين  پيماني ، تلاش ها در جهت تامين  صلح  و امنيت  فراگير و منطقه اي  عاري  از سلاح هاي  هسته اي  به  عمل  آيد و به  پيماني  مستحكم  و كارآمد هدايت  شود.
استادان بسيجي ، در اين  نامه ، موضوع  خروج  از ان .پي .تي  را نيز در صورت  ادامه  فشارهاي  غيرمنطقي  به  ايران ، براي  جلوگيري  از فعاليت هاي  صلح آميزهسته اي ، به  عنوان  يك  راهكار مطرح  كرده اند.
اين  نامه  انتقال  تكنولوژي  هسته اي  براي  مقاصد نظامي به  رژيم  اشغالگرقدس و آفريقاي  جنوبي  را از جمله  مفاد نقص  شده  اين  معاهده  عنوان  كرده  ومي افزايد: جنجال آفريني هاي  كنوني ، صرفا بهانه اي  بيش  نيست  و به  نظر مي رسد هرگونه  مماشات  در برابر فشارها و تهديدها به  گستاخي  دشمنان  بينجامد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |