پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۶ - Sep.25, 2003
وزير امور اقتصادي و دارايي:
حذف رانتهاي اقتصادي به طور جدي دنبال مي شود
وزيرامور اقتصادي  و دارايي  در دبي  گفت : در برنامه هاي  اقتصادي  ايران،  خصوصي سازي  و حذف  انحصارات و مبارزه  با مفاسد اقتصادي  از  نظر حذف  رانتهاي  اقتصادي ، به  طور جدي  دنبال  مي شود.
طهماسب  مظاهري  كه  به  منظور شركت  در اجلاس  مشترك  بانك  جهاني  وصندوق  ين المللي  پول  در امارات  بسر مي برد روز چهارشنبه  به  خبرنگار اعزامي  ايرنا گفت : شفافيت  درامور و توسعه  فعاليت  بخش  خصوصي  از راههاي  دستيابي  به  رشد اقتصادي  در دنيا مطرح  است . وي  گفت : اجماع  جهاني  درچارچوب  اين  محور قرار دارد و رشد اقتصادي « شرط لازم » و عدالت  اجتماعي  «شرط كافي » توسعه  يك  كشور است .
طهماسب  مظاهري  افزود: تفكري  كه  اكنون  صاحب نظران  اقتصادي  به آن  رسيده انددر طرح  ساماندهي  اقتصادي  ايران  بر آن  تكيه  شده  است .
وي  تأكيد كرد: سمت  و سوي  برنامه هاي  اقتصادي  ايران  برخلاف  جهت  دستورالعمل هاي  اقتصادي  مطرح  دردنيا براي  دستيابي  به  رشد اقتصادي  پايدار نبوده  است اما قدر مسلم  نواقصي  دارد كه  با تدبر و هم  انديشي  رفع  خواهد شد.
وي  ابراز اميدواري  كرد:با استفاده  از دستاوردهاي  بشر و همزمان  حفظ منافع  كشور به  رشد اقتصادي  مطلوب  دست  يابيم  و بتوانيم  در تقسيم  كار جهاني  نقش  و سهم  به  حق  خود را بدست  آوريم .
به  گفته  مظاهري ، دنيا به  اين  اجماع  رسيده  است  كه  ديگر مفاهيم  غني  وفقير، توسعه  يافته  و نيافته  وجود ندارد و همه  در يك  جامعه  بين المللي قرار دارند و اين  در واقع  معناي  كامل  جهاني  شدن  است .
وي  شروع  اين  حركت  را دستاورد بزرگي  براي  بشر قلمداد كرد و آن را حاصل كار فكري  نهادها و موسسه هاي  بين المللي  در سالهاي  اخير دانست .
وزيراموراقتصادي  و دارايي  پيگيري  جلسات  بين المللي  براي  يافتن راهكارهاي  دستيابي  به  رشد اقتصادي  و تأثير نتايج  اين  جلسات  بر يكديگر را از جمله  حركتهاي  نوين  در عرصه  اقتصاد بين المللي  عنوان  كرد.
وي  ابراز اميدواري  كرد مسئولين  ايراني  با حضور جدي  تر در اين  مجامع از دستاوردهاي  فكري  صاحب نظران  در تمامي عرصه ها اعم  از اقتصادي ، سياسي ، اجتماعي  و فرهنگي  بهره  جويند.
مظاهري  در پايان  خاطر نشان  كرد كه  در حاشيه  اين  نشست  دو روزه  ملاقاتهاو مذاكراتي  با برخي  از مسئولين  بانك  جهاني  ازجمله  رئيس  و برخي  از معاونان  وي  و وزير دارايي  افعانستان  خواهد داشت . وي  همچنين  قرار است  از شهر اينترنتي  دبي  ديدن  كند.

رضا ويسه :
ايران برنده مناقصه ۸۰۰ ميليون دلاري خط ۳ مترو تهران شد
015782.jpg
گروه اقتصادي: تأسيس شركتهاي پيمانكاري عمومي براي حضور در مناقصه طرح هاي بزرگ عمراني و صنعتي در سازمان گسترش و نوسازي صنايع از زمان رياست اكبر تركان بر اين سازمان شدت پيدا كرد. اكبر تركان و معاونان اين سازمان معتقد بودند، شركتهاي ايراني از نظر ساخت تجهيزات و ماشين آلات، توانايي ساخت طرح هاي بزرگ صنعتي و پالايشگاهي و نيروگاهي را دارند، ولي عنصر زمان بندي و تأمين منابع ارزي از كاستي هاي آنهاست. در سالهاي اخير شركتهاي پيمانكاري عمومي ايجاد شده توسط اين سازمان بر ضعف هاي يادشده تا اندازه اي غلبه كرده و اكنون در مناقصه هاي مهمي برنده شده اند.
رضا ويسه، رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع و معادن خبر داده است «شركتهاي اين سازمان برنده مناقصه ۸۰۰ ميليون دلاري خط ۳ مترو تهران شده اند و مي توانند آن را اجرا كنند».
ويسه با انتقاد از نظام بانكي كشور در تخصيص ارز به شركتهاي پيمانكاري عمومي گفت: در مناقصه خط ۴ مترو تهران به ارزش يك ميليارد دلار يك شركت چيني برنده شد، زيرا توانايي تأمين مالي داشت.
ويسه با انتقاد از سيستم بانكي كشور گفت: فاز ۴مترو با ارزشي بيش از يك ميليارد دلار به دليل عدم همكاري سيستم بانكي از دست شركتهاي ايران گرفته شد.
وي افزود: يك شركت چيني تنها به دليل كمك و همكاري خوب سيستم بانكي اين كشور جهت فاينانس توانست اين فاز را از دست شركتهاي ايراني كه توان اجراي آن را داشتند بيرون آورد.
ويسه گفت: اين شكست بزرگي براي شركتهاي ايراني بود كه تنها به دليل عدم همكاري سيستم بانكي به وجود آمد.
رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع افزود: بانكهاي چيني با نرخ بهره يك يا دو درصد شركتهاي خود را ياري كردند در حاليكه شركتهاي ايراني مجبورند به نرخ سود ۱۶ تا ۱۸ درصد از سيستم بانكي داخلي تسهيلات دريافت كنند. وي گفت: بانكهاي داخلي حتي حاضر نيستند در پروژه هاي داخلي كه آبروي كشور و اعتبار بين المللي ايران در خطراست شركتهاي ايراني را ياري دهند.
ويسه كه با خبرگزاري فارس گفت و گو كرده خبر داده است: كاهش قيمت خودرو با اتخاذ سياستهاي گذشته درخصوص افزايش ظرفيت توليد به دست آمده است و ادامه پيدا خواهد كرد. با توجه به روند رو به رشد توليد، كاهش قيمت خودرو همچنان تا پايان سال ادامه پيدا خواهد كرد.
رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع درخصوص اقدامات صورت گرفته براي بالا رفتن كيفيت خودروهاي توليدي گفت: با توجه به استانداردها و برنامه هاي در نظر گرفته شده، تا پايان سال ۵۰ درصد بر كيفيت خودروهاي توليدي افزوده خواهد شد.
وي با اشاره به اقدام بسيار مهم شركتهاي ايران خودرو و سايپا جهت بالا بردن كيفيت خودروهاي توليدي و خدمات بعد از فروش آنها اظهار داشت: با توجه به نارضايتي روزافزون مردم نسبت به كيفيت خودروهاي توليدي و خدمات بعد از فروش، مقرر شده تا شركتهاي ياد شده خود راساً اقدام به ايجاد واحدهاي خدمات بعد از فروش كنند تا مديريت آن مستقيما در اختيار خودشان باشد. ويسه در ارتباط با تعلل دولت در واردات خودرو گفت: نگراني مسئولين از ايجاد مشكل براي صنايع داخلي و به خطر افتادن بيش از ۶۰۰ هزار فرصت شغلي باعث شده تا در مورد واردات خودرو با احتياط بيشتري عمل كنند.
وي افزود: ايجاد رقابت براي بالا بردن كيفيت خودروها تنها با افزايش ميزان توليد خودروسازان داخلي امكان پذير است.
رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع گفت: مطمئن باشيد واردات خودرو در داخل رقابت ايجاد نخواهد كرد.

كارخانه۳۰۰ هزار تني ميبد به بهره برداري رسيد
گروه اقتصادي: ۸ سال پيش در همين روزها، گروهي از خبرنگاران مطبوعات و ساير رسانه ها به همراه حسين محلوجي وزير معادن و فلزات وقت به ميبد يزد رفتند تا شاهد شروع عمليات اجرايي «فولاد ميبد» باشند.
در آن روزها، محلوجي وعده داد كه اين طرح تا پايان برنامه دوم توسعه به بهره برداري مي رسد. محلوجي از وزارت صنايع و معادن رفت و اسحاق جهانگيري جانشين او در وزارت معادن و فلزات شد و اين وزارتخانه نيز با وزارت صنايع ادغام شد. طرح فولاد ميبد يزد، پس از ۸ سال از شروع عمليات اجرايي روز سه شنبه اول مهرماه ۱۳۸۲ به بهره برداري رسيد.
اسحاق جهانگيري، وزير صنايع و معادن در مراسم افتتاحيه اين واحد صنعتي گفت: اين طرح توسط متخصصان داخلي طراحي و اجرا شده است و ايران در زمينه مديريت و ساخت كارخانه هاي فولاد به نقطه خيلي خوبي رسيده است.
جهانگيري درباره تاخير در اجراي اين طرح گفت: در كشوري كه ساخت يك مدرسه ۷ تا ۸ سال طول مي كشد، ساخت اين كارخانه در اين مدت، زمان زيادي نيست.
وي افزود: ساخت يك واحد ۸۰۰ هزار تني فولاد در مجتمع فولاد مباركه با روش احياي مستقيم با استفاده از توان متخصصان ايراني و كمك شركتهاي فولادساز ژاپني دردست اجراست.
هزينه اجراي اين طرح ۳۲۰ ميليارد ريال به اضافه ۹/۲ ميليون دلار است.
توليدات اين كارخانه ۳۰۰ هزار تن چدن در سال است و سالانه ۶۰۰ هزار تن سنگ آهن، ۵۰ هزار تن سنگ آهك، ۳۰ هزار تن سنگ كوارتزيت و ۱۰ هزار تن سنگ منگنز به عنوان مواد اوليه نياز دارد.
مديرعامل فولاد ميبد به خبرنگاران گفت: ساخت اين كارخانه با استفاده از توان شركت ها و متخصصان ايراني
۷۰ ميليون دلار صرفه جويي ارزي دارد. با راه اندازي فولاد ميبد ۵۰۰ نفر به طور مستقيم و بيش از ۵ هزار نفر به صورت غيرمستقيم شاغل خواهند شد. ۴۹ درصد سهام اين كارخانه به شركت ملي فولاد، ۲۷ درصد مردم و ۲۴ درصد به مجموعه صنعتي قائم الرضا تعلق دارد.

خبرها و نكته ها
گام بعدي
محمدصادق جنان صفت
اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن و رضا ويسه معاون وي در بزرگترين سازمان صنعتي كشور خبر دادند كه شركتهاي ايراني توانايي مديريت و ساخت طرحهاي بزرگ صنعتي و عمراني را به دست آورده اند. وزير صنايع گفت: متخصصان ايراني توانايي ساخت كارخانه ۸۰۰ هزار تني فولاد را كسب كرده اند و رضا ويسه اعلام كرد كه شركتهاي ايراني خط ۳ مترو تهران را اجرا و مديريت خواهند كرد.
با توجه به اينكه در ايران سالانه صدها ميليون دلار براي اين گونه طرحها سرمايه گذاري مي شود، خبرهاي جهانگيري و ويسه مايه اميدواري و يك گام به پيش به شمار مي آيد. گام مهم و بعدي اين است كه اجراي طرحهاي بزرگ صنعتي و عمراني توسط شركتهاي ايراني «اقتصادي» شود. به اين معني كه در زمانبندي طرحها و تحويل سرموقع دقت كافي صورت پذيرد تا از خواب سرمايه جلوگيري شود و طرحها غيراقتصادي نشوند. يك اقدام مهم ديگر كه بايد صورت پذيرد فراهم كردن شرايط مناسب براي استفاده از سرمايه هاي ارزان قيمت و مازاد بين المللي است كه به اقتصادي شدن اجراي طرحها كمك مي كند. در صورتي كه «اقتصادي» كردن اجراي طرحهاي صنعتي و عمراني مورد توجه قرار نگيرد و در گام اول در جا بزنيم، نبايد خرسند و مسرور باشيم.

۱۲ ميليارد تومان داد و ستد در بورس فلزات
گروه اقتصادي: بورس فلزات در نيمه دوم شهريور ماه در تهران راه اندازي شد تا برخي ابهامها در بازار اين محصولات از بين برود. با راه اندازي بورس فلزات تهران كه در آن چند نوع فلز مثل فولاد، مس و آلومينيوم به شيوه هاي مختلف از جمله خريد آني داد و ستد مي شود، قيمت گذاري اين محصولات نيز از شيوه دستوري خارج و اكنون قيمت ها به صورت آزاد داد و ستد مي شود. بورس فلزات در يك هفته منتهي به سه شنبه يك مرداد ماه شاهد داد و ستد ۱۲۳ ميليارد ريال از اين محصولات بود.
ارزش كل بازار روز سه شنبه بورس فلزات، ۳۸ ميليارد و ۵۶۷ ميليون و ۵۸۰ هزار ريال بود.برخلاف روزهاي گذشته، ميزان تقاضا براي هشت هزار و ۸۸۰ تن فلز در اين روز ۲۱ هزار و ۲۴۰ تن بود.همچنين حجم معاملات در بورس فلزات هشت هزار و ۷۰۰ تن بود.فولاد در ميان ديگر شاخص هاي بازار با حجم معاملاتي هفت هزار و ۷۰۰ تن، به ارزش ۲۲ ميليارد و ۷۳۷ ميليون و۴۴۰ هزار ريال معامله شد. در مقابل اين مقدار فولاد عرضه شده، ۱۹۰ هزار و ۵۸۰ تن تقاضا ارائه شده بود.
۷۴۰ تن مس با ارزش ۱۲ ميليارد و ۲۹۹ ميليون ريال دومين فلز معامله شده در بورس فلزات بوده كه بعد از فولاد بيشترين حجم معامله را به خود اختصاص داد.ميزان عرضه و تقاضاي اين فلز به ترتيب ۸۴۰ و ۷۶۰ تن بود. كمترين حجم فلز معامله شده در اين بازار مربوط به آلومينيوم با ۲۶۰ تن و ارزش سه ميليارد و ۵۳۱ ميليون و ۱۴۰ هزار ريال بود.
براي ۳۴۰ تن آلومينيوم عرضه شده كه مقدار آلومينيوم شمس خالص، آلومينيوم بيلت ۶ اينچ، آلومينيوم بيلت ۷ اينچ و آلومينيوم بيلت ۸ اينچ را در بر مي گيرد ۹۰۰ تن تقاضا ارائه شد.بر اساس اين گزارش در اولين هفته فعاليت بورس فلزات تهران، بيش از ۱۲۳ ميليارد ريال كالا معامله شد.
از روز شنبه تا سه شنبه هفته جاري، جمعا ۱۲۳ ميليارد و ۳۶۶ ميليون و ۸۰ هزار ريال انواع مس، آلومينيوم و فولاد مورد خريد و فروش قرار گرفت.
در روز شنبه مس عرضه نشد. برخلاف آن يك ميليارد و ۷۶ ميليون و ۴۰ هزار ريال آلومينيوم در دو معامله خريد و فروش شد.
در روز يكشنبه، ارزش كل معاملات انجام شده به حدود ۸۰ ميليارد ريال رسيد. اين در حالي بود كه علاوه بر آلومينيوم، مس و فولاد نيز مورد معامله قرار گرفتند.
در روز دوشنبه مس عرضه نشد، اما برخلاف آن چهار ميليارد و ۴۹۳ ميليون و ۷۲۰ هزار ريال آلومينيوم معامله شد.

نرخ واحد پول چين تا سال ۲۰۰۸ شناور مي شود
پكن - خبرگزاري جمهوري اسلامي: روزنامه  هنگ  كنگي  ساوت  چاينا مورنينگ  پست  روز چهارشنبه  به  نقل  از يك  اقتصاددان  چيني  نوشت  كه  نرخ  يوان  واحد پول  چين  احتمالا تا سال  ۲۰۰۸ شناور خواهد شد. اين  نشريه  به  نقل  از خو بي ليانگ  اقتصاددان  ارشد آكادمي  علوم  چين آورده  است  كه  دولت  چين  تمامي  شرايط اقتصادي  جهاني  و نگراني هاي  كشورهاي ديگر را در نظر دارد و براي  شناور كردن  نرخ  ارز خود تلاش  خواهد كرد. وي  اقدامات  دولت  چين  در خصوص  حفظ ارزش  «يوان » در زمان  حاضر را منطقي  توصيف  كرد و افزود كه  چين  مي خواهد به  عنوان  يك  بازيگر جهاني در صحنه  اقتصاد بين المللي  ايفاي  نقش  كند و بنابر اين  ، اصلاحات  در سيستم ارزي  خود را در نظر خواهد گرفت .
اين  اقتصاددان  چيني  تصريح  كرد كه  به  احتمال  قوي  ارزش  يوان  تا سال  ۲۰۰۸معادل  ۳/۰  درصد افزايش  خواهد يافت  و تا قبل  از آن  بعيد است  تغيير عمده اي  در ارزش  پول چين  صورت  گيرد.
اين  در شرايطي  است  كه  كشورهاي  غربي  بويژه  آمريكا ، چين  را براي  تقويت ارزش  پول  اين  كشور تحت  فشار زيادي  قرار داده  و حتي  در برخي  موارد تهديد به  اتخاذ تدابير مقابله  جويانه  تجاري  كرده اند. چين  اعتقاد دارد كه  اين  كشورها از جمله  آمريكا بايد مشكلات  اقتصادي  خود را با اتخاذ تدابيري  در داخل  كشور حل  كنند.

دينار جديد عراق ۲۳مهر معرفي مي شود
وزير دارايي  عراق  در نشست  سالانه  ۲۰۰۳ بانك  جهاني  و صندوق  بين المللي  پول  در دبي  برنامه  اصلاحات  اقتصادي  اين  كشور را تشريح  كرد.
به  گزارش  خبرنگار اعزامي  ايرنا به  دبي ، «كامل  الجيلاني» اظهار داشت : اين  اصلاحات  از سوي  حكومت  موقت  ائتلافي  در همكاري  نزديك  با شوراي  حكام  عراق  اتخاذ شده  است .
به  گفته  وي ، اين  اصلاحات  در بخشهاي  سرمايه گذاري  مستقيم  خارجي ، بانكداري  تجاري  داخلي  و ورود بانكهاي  بين المللي ، ماليات ، تعرفه ها و بانكداري  مركزي  است .
وي  افزود: قانون  جديد سرمايه گذاري  خارجي  به  ميزان  قابل  توجهي  بازار عراق  را به  روي  سرمايه گذاري  مي گشايد. سرمايه گذاري  خارجي  منافع  مهمي  را براي مردم  عراق  از  نظر ايجاد اشتغال ، انتقال  فناوري  و افزايش  رقابت  كه  دورنماي  رشد آينده  اين  كشور را تقويت  خواهد كرد، فراهم  مي آورد.
در قانون  جديد سرمايه گذاري  خارجي  مواردي  مانند صد در صد مالكيت  خارجي در تمام  بخشها به  غير از منابع  طبيعي ، اجازه  مالكيت  مستقيم ، بازگرداندن  تمام  منافع  به  طور كامل  پيش بيني  شده  است .
به  گفته  وي ، بانكهاي  بين المللي  مي توانند نقش  مهمي  در تقويت  بخش بانكداري  در جذب  سرمايه  و   رقابت  در نظام  بانكداري  و نوين  كردن  آن  ايفا كنند.
به  گفته  وي ، در بخشي  از اين  برنامه  بانكهاي  خارجي  مي توانند شعب  و دفاتري  در عراق  ايجاد كنند، به  شش  بانك  خارجي  اجازه  مي دهد صد در صد سهام  بانكهاي  محلي  را در مدت  پنج  سال  خريداري  كنند و بعد از پنج  سال  محدوديتي  براي  ورود بانك  خارجي  نخواهد بود.
وزير دارايي  عراق  افزود: نظام  بانكداري  تجاري  قوي  براي  رشد درازمدت  اقتصادي  و ثبات  مالي  ضروري  است . لذا عراق  يك  نظام  بانكداري  تجاري  باز، كاملاً شفاف  و قابل  رقابت  بين المللي  را ايجاد خواهد كرد.
الجيلاني  افزود: در برنامه  اصلاحات  اقتصادي  عراق ، اين  كشور يك  نظام  مالياتي  شامل  نرخ  پائين  ماليات  به  منظور ايجاد انگيزه  قوي  براي  سرمايه گذاري  آينده ، ايجاد اشتغال  و كاهش  اندازه  بخش  دولتي ، تسهيل  براي  كاهش هزينه هاي  اداري  جمع آوري  ماليات ، شفافيت  براي  كم كردن  امكان  طفره  رفتن  از پرداخت  ماليات  و فساد و عدالت  كه  تضمين  كند تمام  بخشها سهم  منطقي براي  ماليات  دارند را پيش بيني  كرده  است .
وي  افزود: تجارت  آزاد يك  عامل  اصلي  در رشد اقتصادي  آينده  عراق  است .
يك  نظام  تجاري  كارآمد بايد بشدت  موانع  تجاري  را به  منظور به  حداقل  رساندن  تمام  اشكال  حمايت  از توليدات  داخلي  كاهش  دهد و كاهش  بوروكراسي  اداري  و ايجاد يك  شرايط اقتصادي  رقابتي  را به دنبال  داشته  باشد.
وي  درباره  ديگر موضوعهاي  اقتصادي  عراق  گفت : بانك  مركزي  عراق  يك  واحد پول  ملي  جديد به  عنوان  «دينار جديد عراق» را از پانزدهم  اكتبر(۲۳مهر) معرفي خواهد كرد و يك  پول  واحد عراق  را جايگزين  نظام  چند ارزي  كه  اكنون  وجود دارد، خواهد كرد.

چشم انداز بهبود اقتصاد جهان
طبق آمار منتشر شده در گزارش سالانه اقتصاد جهان، اقتصاد جهان در نيمه دوم سال ۲۰۰۳ شاهد رشد نسبي بوده است. برخي كارشناسان پيش بيني كرده اند، روند رشد اقتصاد تا پايان سال آينده هم ادامه پيدا كند و به مرز ۱/۴ درصد برسد كه نسبت به سال ۲۰۰۳ با نرخ رشد ۲/۳ درصد موفقيت چشمگيري محسوب مي شود.
آنها اعلام كرده اند رشد اقتصادي دنيا تحت تأثير رشد اقتصادهاي بزرگي از قبيل ايالت متحده آمريكا، ژاپن و اروپاست و توسعه وپيشرفت اين مناطق روي كل اقتصاد جهان اثر مثبت خواهد داشت.
در آمريكا، نرخ بهره بسيار پائين است و اين مسئله باعث شده مصرف كنندگان قدرت خريد بالاتري پيدا كنند و خريد كالاهاي مصرفي بين مردم آمريكا رونق گيرد. افزايش خريد و فروش باعث به گردش افتادن پول در چرخه اقتصاد داخلي شده است و امكان ساخت و ساز را در كشور افزايش مي دهد. با افزايش سرمايه ملي تجهيزات صنعتي بيشتري دراختيار صنعتگران قرار خواهد گرفت و كشور شاهد رشد صنعتي بيشتري خواهد بود. در كنار هم قرار گرفتن تمامي اين عوامل راه را براي رشد اقتصادي آمريكا باز مي كند و اثر مثبتي روي كل اقتصاد دنيا مي گذارد. اما وضعيت ژاپن كمي با شرايط حاكم در آمريكا متفاوت است. پژوهشگران بيان كرده اند آمار سودهاي مشاركتي در ژاپن رو به افزايش است و همين امر باعث افزايش فعاليت تجاري و تمايل بيشتر مردم به مشاركت در اين بخش شده است. همچنين ميزان بالاي سرمايه گذاري داخلي و خارجي در ژاپن نيز به بهبود وضعيت اقتصاد اين كشور كمك شاياني كرد. اما متأسفانه روند رشد اقتصادي كشور كندتر از انتظار مسئولان بود. اروپا هم با استفاده از فن آوري هاي روز دنيا توانست هزينه هاي دولت خود را كاهش دهد و مبلغ بيشتري را صرف سرمايه گذاري نمايد اما باز هم نتوانست با رشد اقتصادي دنيا هماهنگ شود.
پژوهشگران عقيده دارند رشد اقتصادي كشورهاي پيشرفته وابسته به بهبود عملكرد اقتصادهاي در حال توسعه آسيايي است. زيرا در صورت بهبود وضعيت اقتصادي كشورهاي آسيايي قدرت خريد و تقاضاي مردم براي كالاهاي مختلف افزايش پيدا مي كند و به تبع آن بازار كالاهاي توليد شده در كشورهاي پيشرفته نيز وسعت بيشتري مي يابد. بدون ترديد افزايش توليد و صادرات در كشورهاي پيشرفته، روند رشد اقتصادي اين كشورها را بهتر از پيش خواهد كرد. اما نكته اي كه اغلب اقتصاددانان ناديده مي گيرند تأثير تنشهاي ژئوپوليتيك و حملات تروريستي در يك بخش از جهان روي وضعيت رواني و اقتصادي كل دنياست. زيرا در چنين بحران هايي امكان انتقال فن آوري هاي جديد به ديگر كشورهاي دنيا و صادرات محصولات به آنها كاهش مي يابد و باعث اختلال در روند رشد اقتصاد كشورهاي دنيا مي شود.
در گزارش آمده است: روند كند بازسازي عراق نيز در روند كند بازسازي اقتصاد آمريكا مؤثر است زيرا اقتصاد تمام دنيا به هم وابسته است و ايجاد اشكال در يك گوشه دنيا به ديگر قسمتها آسيبهاي جدي وارد مي كند.
پژوهشگران اعلام كرده اند رشد اقتصاد جهاني در سال ۲۰۰۳ معادل ۲/۳ درصد خواهد بود كه نسبت به سال گذشته تنها ۲/۰ درصد رشد دارد. آنها دليل رشد كند اقتصاد جهاني را نامناسب بودن وضعيت اقتصادي اروپا و ژاپن اعلام كردند و گفتند: همين رشد اندك اقتصاد نيز به دليل رشد اقتصادي آمريكاست. توليد ناخالص داخلي آمريكا در نيمه اول سال ۳/۲ درصد رشد داشته است كه موجب افزايش مصرف هاي شخصي و سرمايه گذاري هاي شهري و روستايي شده است. در مقابل رشد توليد ناخالص داخلي در اروپا در سه ماهه اول سال تنها ۱/۰ درصد بود. در حالي كه طبق برآوردها انتظار مي رفت اقتصاد اروپا ۷/۵ درصد رشد يابد. وضعيت ژاپن هم بهتر از كشورهاي اروپايي نيست. پژوهشگران اعلام كرده اند رشد توليد ناخالص داخلي ژاپن در سه ماهه دوم سال معادل
۶/۰ درصد بوده است، اما با بهبود وضعيت اقتصادي آمريكا و وسيع تر شدن بازار كالاهاي ژاپني تا چندين دوره آينده شاهد رشد اقتصادي بيشتري در اين قطب راكد اقتصادي دنيا خواهيم بود.
طبق اطلاعات موجود در گزارش رشد تجارت جهاني از ۹/۲ درصد در اواخر سال ۲۰۰۲ به ۳/۴ درصد در اواخر سال ۲۰۰۳ خواهد رسيد و به دنبال آن روند بازسازي اقتصاد جهاني با سرعت بيشتري صورت مي گيرد به علاوه سقوط سطح تورم هم به بهبودي وضعيت كمك خواهد كرد.
پژوهشگران اين وضعيت را يك ايده آل اقتصادي تعريف كردند و اظهار داشتند: در اوايل مارس سال ۲۰۰۳ وضعيت بازارهاي دنيا رو به بهبود بود و عدالت به بازارهاي اقتصادي دنيا بازگشت. اين ترقي با توجه به ركود شديد بازارهاي بين المللي در سال گذشته بسيار خوشايند است. آنها ضمن توصيف شرايط موجود اعلام كردند: كاهش ارزش دلار به بهبود وضعيت اقتصادي آمريكا كمك بزرگي كرد. در حالي كه افزايش ارزش يورو باعث ركود بازارهاي اروپا شد اما با همكاري اقتصادي خواهيم توانست اقتصاد جهان را بازسازي كنيم.

از دهم آبان ماه
اوپك سقف توليد نفت خام را ۹۰۰ هزار بشكه كاهش مي دهد
گروه اقتصادي: وزراي نفت يازده كشور توليدكننده نفت عضو اوپك ديروز در اجلاسي كه در وين تشكيل شده بود تصميم گرفتند از اول نوامبر مصادف با دهم آبان ماه سقف توليد اين سازمان را ۹۰۰ هزار بشكه كاهش دهند.
به گزارش خبرگزاري رويترز به دليل افزايش تقاضاي نفت در زمستان امسال اوپك در نظر دارد براي مقابله با كاهش ناگهاني قيمت در اثر افزايش عرضه نفت در ماه هاي سرد نيمكره شمالي ميزان توليد خود را كاهش دهد. اين كاهش توليد شامل عراق نمي شود.
شيخ احمد فهد الصباح وزير نفت كويت در مصاحبه اي با خبرنگاران گفت: وزراي نفت كشورهاي عضو اوپك توافق كرده اند از اول نوامبر روزانه از عرضه ۹۰۰ هزار بشكه نفت از توليدات ۱۰ كشور عضو اوپك به بازار جلوگيري كنند و سقف توليد نفت را به ۵/۲۴ ميليون شبكه در روز برسانند.
در همين حال ابراهيم بحرالعلوم وزير نفت عراق در كنفرانس خبري در وين در مقر سازمان كشورهاي صادركننده نفت اعلام كرد عراق به عنوان عضوي از اوپك باقي خواهد ماند.
به گزارش رويترز به نظر مي رسد كه تصميمات اتخاذ شده توسط كشورهاي عضو اوپك در اجلاس وين باعث افزايش هزينه واردات انرژي در فصل زمستان نيم كره شمالي در كشورهاي واردكننده نفت شود.
طبق اين گزارش قيمت نفت خام سبك آمريكا پس از اعلام اين خبر ناگهان ۷۰ سنت افزايش يافت و به ۹۰/۲۷ دلار به ازاي هر بشكه رسيد. گري راس، كارشناس نفت گفت: به نظر من اين قيمت براي نفت خام سبك بسيار بالا است و نشان مي دهد قيمت گذاري نفت در اوپك تنها بر حسب ميزان سودآوري و درآمد كشورهاي عضو صورت مي گيرد.
اوپك اعلام كرد قيمت سبد نفتي را بين ۲۲ تا ۲۸ دلار براي هر بشكه حفظ خواهد كرد. خبرنگاران گزارش دادند پيش از برگزاري اجلاس بسياري از وزراي نفت كشورها اعلام كرده بودند كه هيچ تغييري در سطح توليد خود ايجاد نخواهند كرد، اما به دليل كاهش اخير قيمت ها اين احتمال كه افزايش عرضه نفت كشورهاي غيرعضو اوپك از جمله روسيه باعث ايجاد اختلال در بازار شود، موجب تغيير نظر آنها و تصميم گيري جديد آنها گرديد. كارشناسان ميزان افزايش عرضه نفت از كشورهاي غير اوپك در سال ۲۰۰۴ را معادل ۴/۱ ميليون بشكه برآورد كردند درحالي كه عليرغم افزايش سطح مصرف كشورهاي صنعتي و رشد تقاضاي بقيه كشورها، سطح تقاضا تنها ۱/۱ ميليون بشكه در روز افزايش پيدا مي كند.
در آخر وزراي نفت كشورهاي عضو اوپك تأكيد كردند در چهارم دسامبر تشكيل جلسه خواهند داد و به بررسي سياست هاي جديد و اثرات سياست هاي پيشين خواهند پرداخت.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامعله شده
نام شركت
۶-
۴۸۶۹
۱۵۳۹۳
مارگارين
۲۵
۱۰۸۲۵
۴۷۵۵۳
لبنيات پاك
۲۴
۱۷۴۶
۹۱۰۵۳
بيسكويت گرجي
۱۴
۳۲۶۹
۱۳۵۵
قند مرودشت
۱۴۵-
۱۹۲۳۶
۵۴۶۴
قند اصفهان
۱-
۳۹۹۶
۱۸۷۹
پارس مينو
۹
۷۸۵۴
۸۵۱۲۳
پتروشيمي خارك
۵
۱۷۹۰۵
۴۴۵۴
پتروشيمي اصفهان
۶-
۶۱۴۷
۶۷۱۳
پتروشيمي اراك
۱۷-
۸۲۲۰
۱۰۱۵۹
پتروشيمي آبادان
۱-
۹۸۹۶
۴۷۴۰۸۵
داروسازي جابرابن حيان
۴-
۶۱۳۲
۱۱۰۰۳
كيميدارو
۶۵-
۸۳۵۱
۲۹۱۳۷
پارس دارو
۲۰-
۱۲۸۲۷
۵۵۸۹
داروسازي فارابي
۱۲
۲۱۹۶۳
۲۱۱۰
داروسازي سينا
۱۰۳-
۱۳۹۱۱
۵۰۱۰
داروسازي اكسير
۱۶۵
۳۴۷۷
۳۵۰۰۰
شيمي دارويي داروپخش
۱
۲۳۹۲
۶۰۶۵۱
كف
۱-
۲۶۰۸
۱۷۸۴
پاكسان
۷۵۰
۱۵۷۶۴
۱۸۱۲۵۰
كربن ايران
۱۳-
۱۹۰۱
۲۵۲۵۵
ايران تاير
۱-
۶۶۰۳
۳۷۶۰
لاستيك دنا
۴۵-
۱۲۶۰
۱۰۰۰۰
درخشان تهران
۹۴
۶۱۷۴
۱۵۹۳۲
چيني ايران
۳
۳۴۹۵
۱۰۰۲۴
كاشي تكسرام
۱۶۱۴
۳۵۰۸۰
۳۰۴۳۶۱
سيمان تهران
۲۵۴۷
۳۲۹۶۷
۱۰۶۱۱۳
حق تقدم سيمان تهران
۱۰۰-
۶۳۰۶۳
۵۵۴۲
سيمان شمال
۲۷
۴۴۲۵۶
۱۶۴۱
سيمان كرمان
۱۰۳۳
۲۳۸۸۲
۵۲۰۶۶۴
سيمان فارس و خوزستان
۷۴۹
۱۵۷۴۵
۲۳۲۰۳۵
سيمان شرق
۱-
۲۵۵۰۰
۲۱۶۰۲
سيمان شاهرود
۸۰۹-
۵۲۲۷۸
۱۰۰۹۸
سيمان بهبهان
۱۲۱
۴۳۷۲
۱۴۱۰۵۹
ماشين سازي اراك
۹
۲۸۵۹
۵۵۱۰
حق تقدم ماشين سازي اراك
۱۵۹-
۸۵۰۳
۳۰۵۲۲
صنايع آذرآب
۲-
۱۳۳۹
۷۴۸۰
بسته بندي ايران
۳۹
۲۲۸۲
۲۴۸۱۱
سرما آفرين
۸-
۱۳۲۰
۱۴۲۸۶
صنعتي بوتان
۲۷
۸۴۸۰
۱۵۱۶۸۲۷
ايران خودرو
۸۴۵
۱۸۵۷۲
۱۷۳۴۳۱
سايپا ديزل
۵۲۵
۱۳۸۷۵
۱۸۹۰۵
حق تقدم زامياد
۱۸۷-
۳۸۴۱
۱۹۴۴۸۹
محورسازان ايران خودرو
۱۳-
۱۳۹۱۸
۲۰۲۱
سايپا آذين (سهامي عام)
۲۳
۱۶۲۳
۲۴۵۴۷
شركت ساختمان اصفهان
۳۶۸۶-
۷۰۶۰۷
۱۰۹۰۱۰
خدمات انفورماتيك
۶۳
۳۲۰۱
۳۹۷۷۱۹
توسعه صنايع بهشهر
۱-
۳۴۶۴
۱۳۷۱۴۴
سرمايه گذاري ملي ايران
۲۵
۲۱۲۶
۱۶۶۲۵۲
سرمايه گذاري سپه
۱۲۸-
۲۵۱۷
۱۸۶۷۱۴۲
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲
۱۶۱۳
۱۵۲۵۶
سرمايه گذاري ملت
۳-
۴۳۱۱
۳۰۲۷۷
سرمايه گذاري بانك ملي
۱
۴۳۸۶
۲۸۱۹۸۹
سرمايه گذاري غدير
۳۲
۲۹۷۳
۳۹۸۲۶
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۱-
۱۵۲۱
۱۰۷۹۰۸۵
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱۵-
۲۰۷۸
۲۱۰۴۵
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰
۱۶۴۹
۱۰۰۰۰۰
پيچك
۱۵
۱۱۵۰۶
۱۸۰
ويتانا
۰
۲۵۸۱
۱۱۰
كارتن مشهد
۱-
۴۹۹۹
۲۰۰۰
صنعتي رنگين
۲-
۱۹۶۶۲
۴۸۹
سيمان همگتان
۱۰
۱۸۰۳
۸۹۲
كمپرسورسازي تبريز

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۷۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۱۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۶۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۸۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۳۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۵۵۵

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |