يكشنبه ۶ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۹
تقويت صنعت نفت روسيه به عنوان نشانه اي از رقابت روبه رشد اين كشور در اقتصاد جهاني تلقي مي شود
استراتژي روسيه در بازار جهاني انرژي
روسيه نگران آن است كه با ورود نفت عراق به بازارهاي جهاني نفت خام اورال اين كشور كمتر رقابتي و ارزان تر شود
001724.jpg
دولت روسيه سرگرم اجراي استراتژي اي است كه بتواند تا سال ۲۰۲۰ جايگاه خود را به عنوان يك قدرت بزرگ در بازارهاي انرژي جهان تثبيت كند.
البته به نظر مي رسد ورود عراق به بازار جهاني نفت موجب شود تا روسيه بار ديگر اين استراتژي را مورد ارزيابي مجدد قرار دهد.
دولت روسيه در ماه مه امسال،  استراتژِي انرژي اين كشور را تصويب كرد. طبق اين مصوبه روسيه تا سال ۲۰۲۰ بايد هر سال بين ۴۵۰ تا ۵۲۰ ميليون تن نفت خام و ۷۰۰ ميليارد متر مكعب گاز توليد كند. از آنجا كه مصرف داخلي اين كشور ثابت است، بخش اعظم از اين توليدات بايد صادر شود. در سال ۲۰۰۲، روسيه ۳۷۹ ميليون تن نفت خام توليد كرد كه در مقايسه با ميزان توليد سال ۲۰۰۱، ۹درصد بيشتر است.
اگرچه استراتژي انرژي روسيه پس از مدت بيش از يكسال بحث و گفتگو تصويب شده، اما با اين وجود به نظر مي رسد كه تغييرات عمده اي در اين استراتژي بايد صورت گيرد. تا سال گذشته هدف استراتژي انرژي روسيه اين بود تا سهمي از بازار عربستان سعودي به عنوان مهمترين عرضه كننده نفت به آمريكا را به خود اختصاص  دهد. جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا و دلاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در نشست مشترك خود در روز ۲۴ ماه مه امسال در مسكو يك بيانيه مشترك همكاري انرژي امضا كردند.
در نشست انرژي بين اين دو كشور كه در ماه اكتبر ۲۰۰۲ در هوستون برگزار شد، مقامات روسي و آمريكايي براي افزايش صادرات نفت روسيه به آمريكا اعلام آمادگي كردند. در اين نشست مقامات روسي اعلام كردند كه آماده هستند تا به مدت پنج سال روزانه يك ميليون بشكه نفت به آمريكا صادر كنند.
به طور مشخص، در اكتبر ۲۰۰۲، شركت نفتي دولتي روزنفت روسيه و شركت آمريكايي همكاري نفتي ماراتون تصميمي را آشكار كردند تا به طور مشترك در طرح بازاريابي نفت اورال در مناطق شمالي آمريكا كه هدف آن عرضه نفت از مناطق اورال روسيه به آمريكاي شمالي است همكاري كنند. طبق اين برنامه قرار بود عرضه نفت به آمريكا در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۳ آغاز شود اما اكنون به نظر مي رسد كه تا تحقق اين طرح در عمل فاصله زيادي باقي مانده است.
در آستانه جنگ عراق، كه روسيه شديدا با آن مخالف بود، طرح هاي روسيه براي عرضه نفت به آمريكا تا حد زيادي غيرواقع بينانه به نظر مي رسيد. بعلاوه در آستانه جنگ عراق، يك تضاد بالقوه بين روسيه و شركتهاي نفتي آمريكايي شدت گرفت. مقامات آمريكايي در آن زمان اعلام كردند كه شركتهاي روسيه اميد چنداني براي سهم گرفتن از قراردادهاي مربوط به توسعه ذخاير نفتي عراق به دليل مخالفت روسيه با جنگ تحت رهبري آمريكا را ندارند.
لوك اويل روسيه تهديد كرد كه چنانچه دولت بعد از جنگ عراق به شركت هاي غربي اجازه توسعه ميدان نفتي القرنه را بدهد، به يك دادگاه بين المللي در ژنو شكايت خواهد كرد تا هرگونه اقدام براي توسعه اين ميدان را ممنوع كند و تمامي نفت خام توليدي عراق را مصادره نمايد. شركت لوك اويل در سال ۱۹۹۷ قراردادي براي توسعه اين ميدان نفتي امضا كرد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ حدود ۴ ميليارد دلار در آن سرمايه گذاري كند. اكنون لوك اويل اصرار دارد كه صاحب حقوق لازم براي توسعه اين ميدان نفتي است.
در عين حال، تقويت صنعت نفت روسيه به عنوان نشانه اي از رقابت روبه رشد اين كشور در اقتصاد جهاني تلقي مي شود. ادغام ۱۵ ميليارد دلاري شركتهاي يوكوس سيب نفت كه منجر به ايجاد چهارمين شركت بزرگ نفتي خصوصي  جهان با حجم سرمايه در گردش ۳۵ ميليارد دلاري شد، يك بازيگر استراتژيك در صنايع جهاني نفت به روسيه تقديم كرد كه قادر است فعاليتهاي خود را در مقياس جهاني انجام دهد.
از سوي ديگر، بخش نفت روسيه نيازمند قيمتهاي ثابت و قابل پيش بيني نفت خام است. روسيه نگران آن است كه با ورود نفت عراق به بازارهاي جهاني، نفت خام اورال اين كشور كمتر رقابتي و ارزان تر شود.
وزير نفت روسيه، پس از ديدار ماه مه گذشته خود با عبدالله العطيه رئيس اوپك گفت: روسيه آماده است تا با ساير توليدكنندگان در زمينه كاهش صادرات در صورت پايين آمدن قيمت ها همكاري كند.
البته او در آن زمان اين سطح پايين قيمت را ذكر نكرد و تنها گفت كه روسيه خواستار سطح ۲۰ تا ۲۵ دلار براي هر بشكه است. در گذشته نيز روسيه دوبار وعده داده بود تا صادرات نفت خود را كاهش دهد اما چندان به اين وعده ها پايبند نبوده است.
العطيه نيز گفته بود كه اوپك خواستار آن است تا روسيه به عضويت كامل آن در آيد.
در اين خصوص ايگوريوسف وزير نفت روسيه با اشاره به اين كه روسيه يك توليدكننده غيراوپكي باقي خواهد ماند گفت: الحاق روسيه به اوپك مستلزم مذاكرات است. با اين وجود، روسيه دعوت اوپك براي حضور به عنوان ناظر در نشست يازدهم ژوئن در قطر را پذيرفت.
شركت هاي بين المللي براي توسعه
حوزه هاي نفتي عراق دعوت مي شوند
وزير نفت عراق در وين اعلام كرد كه وي انتظار دارد توليد نفت خام عراق تا شش ماه ديگر به روزانه ۲ ميليون و هشتصد هزار بشكه برسد.
ابراهيم بحرالعلوم، وزير نفت عراق همچنين گفت: به زودي عراق از شركت هاي نفتي بين المللي براي توسعه حوزه هاي نفتي جديد در اين كشور دعوت مي كند.
به گفته وي با كمك هاي بين المللي، توليد نفت خام عراق تا سال ۲۰۰۵ به ۴ ميليون بشكه در روز و تا سال ۲۰۱۰ به ۶ ميليون بشكه مي رسد.
در همين حال دولت آمريكا اعلام كرد: شركت نفتي هالي برتون برنامه هاي جديدي را طراحي كرده است كه براساس آن وزارت نفت عراق و شركت هاي مهندسي ارتش آمريكا براي بالا بردن ميزان توليد نفت عراق تا سقف ۲ ميليون و پانصد هزار بشكه تا بهار سال ۲۰۰۴ با يكديگر همكاري مي كنند. به گزارش ايسنا به نقل از منابع خبري اينترنتي، پروژه هاي عمده اي مربوط به صنايع بالادستي نفت عراق طرح ريزي شده است كه از جمله آنها توسعه حوزه هاي نفتي جديد در مناطق شمالي و جنوبي عراق مي باشد كه حداقل ۲۵۰ هزار بشكه به توليد نفت خام اين كشور اضافه خواهند كرد.
همچنين برنامه هاي توسعه حوزه هاي گازي جديد نيز در جهت پاسخگويي به تقاضاهاي جديد منطقه طرح ريزي شده اند.

خبر هاي گونا گون
قطر اوراق قرضه اسلامي منتشر مي كند
مديران  صندوقهاي  سرمايه گذاري  در اروپا اعلام  كردند قطر قصد دارد اين هفته  اوراق  قرضه  اسلامي  منتشر كند.
به  گزارش  واحد مركزي خبر، قطر اوايل  ماه  سپتامبر مجوز انتشار اوراق  را به  بانك  انگليسي  «اچ  اس بي سي  ماركتس » و «بانك  اسلامي  قطر» واگذار كرد. برخي  از مسئولان  قطري  هفته  گذشته  براي  تبليغ  اين  اوراق  از كوالالامپور و سنگاپور ديدن  كردند.
يك  سرمايه  گذار در پاريس  گفت  اوراق  قرضه  قطر اين هفته  يا هفته  آينده منتشر خواهد شد. وي  پيش بيني  كرد انتشار اين  اوراق  با استقبال  روبه رو شود.
منابع  وابسته  به  بازارهاي  مالي  دو هفته  قبل  در كوالالامپور اعلام  كردند قطر قصد دارد اوراقي  به  ارزش  ۵۰۰ ميليون  تا ۶۰۰ ميليون  دلار با سررسيد هفت  ساله  با امكان  بازگرداندن  آنها پس  از پنج  سال  منتشر كند.
كمك بانك جهاني به افغانستان
بانك  جهاني  اعلام  كرد: ۵۱۵ ميليون  دلار براي  بازسازي  افغانستان  در دو سال آينده  به  اين  كشور كمك  خواهد كرد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از كابل ، از مجموع  ۵۱۵ ميليون  دلار مبلغ  ۲۱۵ ميليون  دلار آن در سال  ۲۰۰۳ و مبلغ  ۳۰۰ ميليون  دلار آن در سال  ۲۰۰۴ به  افغانستان  كمك  خواهد شد.
بانك  جهاني  در امور كارهاي  زيربنايي ، بهداشت ، آموزش  و پرورش  به  افغانستان  كمك  كند و از مبلغ  ۱۰۰ ميليون  دلار تاكنون  ۳۵ ميليون  دلار آن پرداخت  شده  است .
نشست  سالانه  بانك  جهاني  كه  در شهر دوبي  برگزار شده  بود ضرورت  و شتاب در بازسازي  افغانستان  مورد بحث  و بررسي  قرار گرفت  و انتظار مي رود درهفته  آينده  راهكارهاي  مبارزه  با كشت  و قاچاق  مواد مخدر ارزيابي  شود.
بيش از ۲۴۴ ميليون مشترك تلفن همراه در چين
تعداد مشتركان  تلفن  همراه  در چين  درماه  اگوست  با افزوده  شدن  ۶۷/۴ ميليون  مشترك  جديد به  ۱۲/۲۴۴ ميليون  نفر رسيد.
به  نوشته  روزنامه  ليبراسيون،  چين  موقعيت  خود را به عنوان  اولين  بازار جهاني تلفن  همراه  تثبيت  كرده  است .
شمار مشتركان  تلفن  همراه  در چين  در هشت  ماه اول  امسال  با رشد ميانگين  در حدود ۷۶/۴ ميليون  مشترك  جديد در ماه  به  ۱۱/۳۸ ميليون  نفر رسيد.
با اين  حال  كارشناسان  براين  باورند كه  رشد بازار تلفن  همراه  امسال  كمتر از سال  ۲۰۰۲ است .زيرا دو شركت  مخابراتي  چايناموبايل  و چاينا يونيكام  در سال  گذشته  هر ماه  ۵ تا ۶ ميليون  مشترك  جديد داشتند.
تلاش براي جلوگيري از افزايش قيمت نفت در تايلند
تاكسين شيناتراوا نخست وزير تايلند از مقامات شركت نفت اين كشور خواست اقداماتي براي جلوگيري از تأثير جدي كاهش سقف توليد اوپك بر بهاي نفت اين كشور انجام دهند.
به گزارش واحد مركزي خبر از كوالالامپور، نخست وزير تايلند در عين حال گفت: به نظر وي اين تصميم اوپك بر اقتصاد اين كشور به ويژه نرخ سوخت تأثير ندارد.
يازده كشور عضو اوپك در اجلاس اخير خود در وين تصميم گرفتند نهصد هزار بشكه از ميزان توليد روزانه خود را از اول ماه نوامبر كاهش دهند.
تاكسين شيناتراوا گفت، خوشبختانه مدت زمان كاهش توليد نفت اوپك موقت خواهد بود و معيار كشورهاي عضو، پايين نگه داشتن قيمت است.
نخست وزير تايلند گفت:دولت اين كشور نمي تواند در برابر افزايش هفتاد و سه سنتي نفت كاري انجام دهد فقط بايد براي جلوگيري از افزايش بيشتر قيمت اقداماتي صورت داد.
بهشت سارقان خودرو
در سال گذشته ميلادي بيش از يك ميليون و ۳۰۰ هزار خودرو از كشورهاي منطقه غرب اروپا سرقت شد كه بيشترين آمار مربوط به انگليس، فرانسه و ايتاليا است.
به گزارش اداره پليس اروپا، انگليس با ۳۹۱ هزار، فرانسه ۲۹۷ هزار و ايتاليا با ۲۶۳ هزار خودرو سرقت شده در جايگاه اول تا سوم اين فهرست قرار دارند.اتريش با ۶۲۷۵ و لوكزامبورگ با ۶۲۶ خودرو سرقتي، آخرين رديف هاي اين فهرست را به خود اختصاص داده اند.
۸۰۰ هزار دستگاه از خودروهاي سرقت شده كه براي فروش به كشورهاي ديگر انتقال يافته بود توسط مأموران پليس كشف و ضبط شد و بيشتر خودروهايي كه هيچ نشاني از آنها به دست نيامده به روسيه، جمهوري چك، منطقه خاورميانه و آفريقا منتقل شده و به فروش رسيده است.بنا بر اين گزارش، سارقان خودرو در اروپا هر سال بيش از ۵/۷ ميليارد يورو از اين راه درآمد كسب مي كنند.
نمايشگاه بين المللي موتورسيكلت و دوچرخه در پاريس
نمايشگاه بين المللي موتورسيكلت و دوچرخه در ورساي در پاريس آغاز بكار كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر در اين نمايشگاه موتورسيكلت، دوچرخه و اسكوتر به نمايش درمي آيد.ميزان فروش اسكوتر در سال ۲۰۰۳ در مقايسه با ۲۰۰۲، ۲۴ درصد افزايش داشته است اما در مقابل ميزان فروش موتورسيكلت هاي سيلندري در همين مدت ۸ درصد كاهش يافته است.انتظار مي رود ۴۰۰ هزار نفر از نمايشگاه امسال ديدن كنند. اين نمايشگاه تا پنجم اكتبر در پاريس برپاست.

بين الملل
اقتصاد
بانك و بورس
صنعت
گزارش
|  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |