يكشنبه ۶ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۹
گردشگري و امنيت
وزير اطلاعات: نمي توان به توسعه ي كامل دست يافت مگر اين كه بخش گردشگري كشور توسعه پيدا كند
001726.jpg

حجت الاسلام علي يونسي وزير اطلاعات، در ديدار با رئيس ستاد برگزاري مراسم روز جهاني جهانگردي (۵ مهر)، گفت: توسعه و امنيت مكمل يكديگرند و ما با افتخار وظيفه  تامين امنيت گردشگراني را كه به عشق بازديد از مظاهر تاريخي، فرهنگي و ديني كشور به ايران سفر مي كنند عهده دار هستيم.
وي ادامه داد: براي همه  كارشناسان وزارت اطلاعات بديهي و روشن است كه امنيت پايدار، مرهون توسعه  پايدار است و توسعه ي پايدار تضمين كننده ي امنيت ملي است.
به گزارش ايسنا، وزير اطلاعات، با تاكيد بر سياست وزارت اطلاعات مبني بر حمايت از صنعت گردشگري كشور، افزود: در حال حاضر ايران يكي از امن ترين نقاط دنيا محسوب مي شود و جهانگرداني كه به ايران مي آيند بدون نياز به هماهنگي با مسئولان به كوير ايران سفر مي كنند و خطري آنها را تهديد نمي كند.
وي، تصريح كرد: وزارت اطلاعات مانند دستگاه هاي امنيتي ساير كشورها به برقراري امنيت اجتماعي و سياسي توجه دارد و به اين باور رسيده كه هر بيگانه اي جاسوس نيست. يونسي، با اشاره به اين كه امروز امنيت چون بهداشت به صورت يك دغدغه درآمده است، ادامه داد: امنيت به يك كشور محدود نمي شود بلكه ناامني در يك كشور در ساير كشورهاي جهان نيز ايجاد ناامني مي كند. مي بينيم كه امروز كشور ابرقدرتي مانند آمريكا آسيب پذيرتر از ساير كشورها شده است.
001718.jpg

وي افزود: از سوي ديگر با جهاني شدن بيماري سارس در يك كشور اين بيماري به سرعت در تمام جهان شيوع پيدا كرده و امنيت همه ي كشورها را به خطر مي اندازد به همين علت هم صنعت گردشگري مي تواند سرنوشت مردم دنيا را به يكديگر گره بزند، چرا كه اگر شهروندان ساير كشورها براي بازديد از جاذبه هاي تاريخي، مذهبي و طبيعي از ايران به كشورمان سفر كنند، دولت هايشان نيز براي حفظ جان شهروندان خويش در برقراري امنيت در ايران مي كوشند. امروزه مي بينيم كه به دليل ناامني كسي به افغانستان سفر نمي كند، اما اگر آنجا تبديل به محل امني براي ديدار و زندگي شود مردم به آنجا هم مي روند. وي، با اشاره به مشتركات مذهبي و تمدني ايران و عراق گفت: عراق كشوري با جاذبه هاي گردشگري و آثار حوزه ي تمدن ايران است. بسياري از آثار تمدن اين كشور از جمله كاخ كسري جزء آثار تمدن ايران بوده و بايد تلاش كرد تا امنيت به اين كشور بازگردد.
يونسي، درباره حل معضل بيكاري در كشور گفت: ايجاد اشتغال و حل معضل بيكاري امري جدي است كه امروزه به صورت يك آسيب اجتماعي درآمده است و نمي توان با پديده  شوم بيكاري مقابله كرد مگر با توسعه در ابعاد مختلف كه يكي از آنها توسعه ي صنعت گردشگري كشور است.
وي افزود: در دهه ي اخير نسل سوم در كشور ما دچار بيماري خودكم بيني شده است و عظمت و بزرگي اسلام و ايران را نمي بيند به همين جهت بايد از طريق تبليغات، افتخارات تاريخي خود را به آنان بشناسانيم و از گسستگي اين نسل با نسل قبل جلوگيري كنيم. بايد بگويم كه ايرانيان پيش از اسلام بدون جنگ و خونريزي از ورود اسلام استقبال كردند و فرهنگ اسلامي  و ايراني با يكديگر عجين شده و به شكوفايي رسيده است.
يونسي، با تاكيد بر لزوم تبليغات براي معرفي ايران به جهان گفت: مقبره ي بسياري از رهبران مذهبي ساير كشورها در ايران است كه بايد به معرفي آنان پرداخت، اين امر موجب پيوند بين ملت ها مي شود. آثار باستاني ايران را نمي توان محدود كرد، به نوعي اين آثار متعلق به جهانيان است. وزير اطلاعات، در باره ي بازگرداندن آثار باستاني ايران موجود در موزه هاي ساير كشورها گفت: آثار تمدن ايران زمين زينت بخش تمام موزه هاي دنيا است كه بايد به كشور بازگردانده شود و اميدواريم هرچه زودتر اين كار صورت گيرد.
وي افزود: در هزاران نقطه از كشور آثار تاريخي مدفون است كه اين آثار به همه  ايرانيان تعلق دارد، اما غارتگران آنها را تخريب و حفاري غيرمجاز مي كنند، در همين جا از مردم جيرفت مي خواهم كه اجازه ندهند ميراث ملي كشور غارت شود.
001720.jpg

يونسي گفت: اتكا به ثروت نفت ما را از بسياري منابع محروم كرده است و حال به اين نتيجه رسيديم كه نفت تمام شدني است و بايد از ساير منابع طبيعي، تاريخي، مذهبي كشور بهره ببريم كه اين منابع كمي هم نيستند، مقبره امام رضا(ع) خود ثروتي براي كشور ما محسوب مي شود.
وي افزود: ايرانيان خارج از كشور بايد به ايران بيايند تا پيوند بيشتري با تاريخ و تمدن خويش برقرار كنند. ما هيچ كسي را از تابعيت ايران محروم نمي كنيم و اين امر در قانون اساسي كشور هم وجود دارد، چرا كه ايران مال ايراني است.
وزير اطلاعات، درباره سفرهاي اخير مردم به عتبات عراق گفت: بسياري از مردم كشور ما به عشق زيارت عتبات به عراق سفر مي كنند و تعداد زيادي هم در اين سفر كشته مي شوند، البته اين سفر كه با عشق صورت مي گيرد قابل تحسين است، اما براي جلوگيري از تلفات بيشتر در حال انجام مذاكراتي براي ساماندهي تردد مردم ايران و عراق در جنوب كشور هستيم.
وي گفت: اگر از منظر مذهبي به صنعت گردشگري نگاه كنيم، مي بينيم در قرآن كريم و احاديث و روايات به سير و سفر مانند نماز و روزه توجه شده است و حال اين كه امري به اين مهمي كه در قرآن مؤكدا توصيه شده چطور فراموش شده است را بايد مورد بررسي قرار داد. يونسي، افزود: عدم توجه به اين امر به فرهنگ بومي  و مذهبي ما بازمي گردد كه در طي اين سال ها مظلوم مانده است.
وي، با اشاره به اهميت ايرانگردي تصريح كرد: شناساندن ايران به ايراني امري مهم است و به همين دليل بايد آن بخش از آثار و تمدن ايران را كه هنوز سر از خاك برنياورده است كشف و به مردم شناساند و راه حفظ آثار تاريخي مدفون ماندنشان نيست.
وزير اطلاعات، در باره ي ميزان شناخت نسل سوم از فرهنگ و تاريخ ايران گفت: بيش از سه ميليون ايراني در خارج از كشور زندگي مي كنند كه بسياري از آنان و همين طور فرزندانشان كشور خويش را به خوبي نمي شناسند و از تمدن و فرهنگ و مذهب آن غافل مانده اند. آنان نمي دانند كه ايران سال هاي سال ابرقدرت جهان بوده است و مقبره  بسياري از شخصيت هاي بزرگ ايراني در ساير كشورهاي جهان است.
وي با اشاره به اين كه بهتر است در كنار روز جهاني جهانگردي روزي را هم به نام ايران داشته باشيم، افزود: تاريخ ايران را بايد از تاريخ پادشاهي آن تفكيك كرد، چرا كه آثاري از جمله تخت جمشيد، زيگورات، بيستون و... ساخته  دستان هنرمندان ايراني است نه پادشاهان، به همين دليل هم بايد به علم تاريخ بشر پرداخت و به پژوهشگران و تاريخ شناسان توجه خاص كرد و امكانات مورد نياز را در اختيارشان قرار داد، عدم توجه كافي ما به اين امر مهم موجب شده است تا كشورهايي كه بيش از چهارصد سال از عمرشان نمي گذرد به كشف آثار و تمدن ايراني دست بزنند و تمدن خودمان را به خودمان بازگردانند!
وي تصريح كرد: به ايران شناسي توجه بيشتري بايد داشت و نبايد اينگونه باشد كه مردم فقط به اماكن زيارتي در شهرها بپردازند چرا كه سياحت جزء صفات مؤمنان است. وزير اطلاعات گفت: مجتهدان حوزه ها بايد به ترويج اين امر بپردازند، چرا كه فرهنگ و دين اسلام به آن توجه داشته و از سوي ديگر اسلام مذهبي آسيب پذير نيست كه ورود گردشگران خارجي بتواند به آن ضربه بزند، فرهنگ اسلام غالب بر تمام اديان است و گردشگران خارجي با سفر به كشور ما به هويت اصلي دين ما پي مي برند. يونسي گفت: درباره  جذب سرمايه هاي خارجي پس از مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام از هرگونه سرمايه گذاري در كشور حمايت به عمل مي آيد و تامين امنيت و سودآوري آن نيز تضمين شده است.

گزارش
اقتصاد
بانك و بورس
بين الملل
صنعت
|  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |