دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۷ - Oct.6, 2003
صفحه آخر
Front Page

شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ: عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَي تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مُؤُونَتُهُ وَ يَبْقَي أَجْرُهُ.
دو كار با هم چه ناهمگون است: كاري كه لذتش برود و گناهش بماند و كاري كه رنجش برود و پاداشش بماند.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
يادم از كشته خويش آمد و هنگام درو
مزرع سبز فلك ديدم و داس مه نو
گفت با اينهمه از سابقه نوميد مشو
گفتم اي بخت بخفتيدي و خورشيد دميد

از سوي دفتر مطالعات ادبيات داستاني وزارت ارشاد؛
نقد «همسايه ها»ي احمد محمود منتشر مي شود
نقد رمان «همسايه ها»ي احمد محمود منتشر مي شود. فيروز زنوزي جلالي
- داستان نويس - با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: اين پژوهش را براي دفتر مطالعات ادبيات داستاني وزارت ارشاد انجام مي دهم كه قصد داريم در آنجا، كليه رمان هاي احمد محمود را نقد كنيم.
وي افزود: «باران در سرزمين سوخته» كتاب اول از اين رشته است كه نقد كتاب «همسايه ها» را شامل مي شود و شامل ۲۱۸ صفحه است. الان يك و نيم ماه است كه اين كتاب در وزارت ارشاد به سر مي برد و بد نمي بود اگر در همين اولين سالگرد درگذشت محمود منتشر مي شد.
زنوزي جلالي گفت: احتمالا انتشارات معين كه ناشر آثار احمد محمود است، اين اثر را منتشر مي كند و كتاب دوم هم در دست نگارش است و شامل نقد و تحليل داستان يك شهر و زمين سوخته مي شود. احتمال مي دهم اين مجموعه در كل، شامل چهار يا پنج كتاب شوند. مدتي است كه چاپ مجدد رمان همسايه ها از احمد محمود، مورد بحث است.

اسلامي ندوشن از «معماي حافظ»مي گويد
صدوسومين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه، در آستانه روز بزرگداشت حافظ، با عنوان «معماي حافظ» و سخنراني دكتر «محمدعلي اسلامي ندوشن» روز پانزدهم مهرماه در خانه كتاب برگزار مي شود.
اين مراسم به مناسبت فرا رسيدن روز بزرگداشت غزلسراي بزرگ فارسي زبان «حافظ شيرازي» است كه ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۱۵ مهرماه در خانه كتاب برگزار مي شود.

احمد دهقان، تاريخ جنگ ايران و عراق را نوشت
مراحل نگارش «تاريخ جنگ ايران و عراق» براي گروه سني نوجوانان توسط يك رمان نويس به پايان رسيد.
احمد دهقان، نويسنده معاصر با اعلام اين خبر گفت: مدت زيادي از سال هاي عمر را پس از پايان جنگ، صرف تاريخ نگاري براي نوجوانان و جوانان نموده ام.
به گزارش خبرگزاري مهر، وي بااشاره به اين كه بيان تاريخي جنگ و مسائل مربوط به آن براي نسلي كه جنگ را از نزديك نديده است، يك ضرورت بزرگ است، افزود: شايد در اين زمينه آثار قابل توجهي براي بزرگسالان داشته باشيم اما براي نسل نوجوان، فعاليت هاي موثري در اين زمينه صورت نگرفته و اين موضوع، بر رسالت و مسئوليت اهل فرهنگ و تاريخ مي افزايد.
به گفته احمد دهقان، مجموعه «تاريخ جنگ براي نوجوانان» را كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به زودي منتشر مي كند. نويسنده در نگارش و تدوين اين اثر، از حوادث، خاطرات، زندگي نامه ها، وقايع نگاري و برداشت ها و خاطرات شخصي خود در صحنه هاي جنگ، كمك گرفته است، از وي پيشتر داستان و رمان هاي بزرگسالانه خوانده ايم.
احمد دهقان، متولد ۱۳۴۵ در كرج است و فوق ليسانس مردم شناسي دارد، از آثار مشهور وي مي توان به كتاب «سفر به گراي ۲۷۰ درجه» و «هجوم» اشاره كرد.

پس از سالها دوري از صحنه آواز ايران
صديف ،مرصع خواني مي كند
016454.jpg
استاد رامبد صديف، پس از چند سال دوري از صحنه موسيقي آوازي با اجراي مقاماتي كه خود آنها را مرصع خواني مي نامد،در روزهاي ۱۶ تا ۱۸ مهر ماه در فرهنگسراي نياوران حضور خواهد يافت تا گوشه هاي ديگري از توانايي خود را در معرض قضاوت علاقه مندان و پيگيران جدي موسيقي قرار دهد.
صديف كه نخستين بار در سالهاي پاياني دهه ۶۰ و پس از چند دهه غيبت به آواز خواني در تالار وحدت پرداخت، براي نخستين بار «ترجيع بند» را در دستگاه چهار گاه خواند و سپس كنسرتهاي چندي با چند نوازنده و خواننده برگزار كرد.
اگرچه به اعتقاد اكثر اهل موسيقي نتوانست موفقيت آن اجرا و كاست را تكرار كند.
وي در گفت و گويي با همشهري ضمن توضيح مرصع خواني در آواز مي گويد: مرصع خواني عبارت است از تركيب دو شيوه بداهه خواني و مركب خواني كه نشان دهنده درك خواننده از فرهنگ موسيقايي ايران زمين و شامل رديف هاي مختلف ساز و آواز، چگونگي بكارگيري گوشه ها و استفاده از تحريرها و موتيف هاي ساز و آواز است. بنابراين نوازندگان نيز بايد ساليان متمادي در اين راه وقت صرف كرده باشند تا بتوانند از عهده جواب آواز برآيند.
استاد صديف با اشاره به استاد جليل شهناز به عنوان نمونه مناسب از اين دست نوازندگان گفت: از آنجا كه در كنسرت اخير امكان اين همكاري وجود نداشت، سعي گرديد تا از نوازندگان جوان استفاده گردد كه البته اين امر سبب شد تا قبل از كنسرت ساعات متمادي به تشريح چارچوب هاي كلي اجرا پرداخته شود.
همچنين در حين اجرا نيز همواره بايد سعي كنم ساختارها را بيشتر رعايت كنم و آنچنان كه بايد خود را به امواج درخشان و سحرانگيز ملودي ها و گوشه ها نسپارم.
صديف از موسيقي به عنوان يكي از خرده فرهنگ هاي موجود در جامعه كه نمي تواند از ساير مقوله هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي و سياسي آن جامعه جدا باشد،ياد كرد وگفت: نمي توان انتظار داشت در جامعه اي كه در بسياري از مقوله هاي ياد شده بحران و گرفتاري وجود دارد، موسيقي به عنوان تافته اي جدا بافته از اين آفات و بلايا مبرا باشد.
متأسفانه الگوهاي رويارويي با موسيقي و سياستگذاري هاي كلان موسيقي دچار بحران و بي هدفي هستند.
در كشور ما ارشاد اسلامي و صدا و سيما متوليان عمده موسيقي هستند، اما برخلاف انتظار در جاهايي كه بايد حضور داشته باشند، غايبند و در جاهايي كه نبايد حضور داشته باشند، حاضرند.
به عنوان مثال، براي دلجويي از آهنگسازي مسن كه اجازه اجراي آهنگ هايش را نمي دهند! او را پژوهشگر، اديب و عالم معرفي مي كنند.
به او جايزه پژوهش مي دهند و با اين كار پژوهش و بعد نظري موسيقي كشور را تحقير مي كنند. ديگري را به آموزش آواز مي گمارند، آن يكي را به عنوان كارشناس آواز به جامعه معرفي مي كنند و همه ساله عده اي محدود كه خود، هم داورند و هم منتخب، هديه ها و جوايز سالانه را در ميان حلقه محدود خود دست به دست مي گردانند.
در همه رشته ها و شاخه هاي موسيقي اعم از موسيقي فيلم، بومي، سنتي، آئيني و از همه بيشتر آواز، خود را صاحب نظر مي دانند و سالهاست كه در قالب هيأت هاي داوري خود را به جامعه هنري كشور تحميل كرده اند.
در بخش توليد نوار تأييدكننده هاي نهايي مجوزها معمولاً صاحبان شركت هاي تجاري تكثير و انتشار نوار هستند و مشكلاتي از اين قبيل كه بارها توسط ساير هنرمندان به آنها اشاره شده است، بدون پاسخ باقي مانده است.
در اجراي صديف مازندراني (نوازنده تار) و وحيد فتايي (نوازنده تنبك) و سامر حبيبي (نوازنده كمانچه) وي را همراهي خواهند كرد.

نگارستان
كنج خلوت
016452.jpg
۱- سرلورنس آلماتادما
Sir Lawrence Alma-Tadema
تولد: درونتيپ ۱۸۳۶/ مرگ: ويسبادن ۱۹۱۲
۳- سبك: نئوكلاسيك (هنرمندان اين سبك تلاش مي كردند نگاهي نو به قواعد و اصول نقاشي كلاسيك داشته باشند)
۴- زندگينامه نقاش: آلماتادما، آلماني است. وي در سال ۱۸۷۰ به انگلستان رفت. او به جهت پيروي از سبك نئوكلاسيك در به تصوير كشيدن فضايي نو از رم، يونان و مصر باستان استاد بود.
۵- نام تابلو و مشخصات: «كنج خلوت»/ تاريخ نقاشي: ۱۸۹۵/ رنگ روغن روي بوم/ ۴۵*۲/۶۴ سانتيمتر/ زنان يوناني از طبقه متمول به تصوير كشيده شده اند. نور نقاشي، نور خورشيد و تابش صبحگاهي است.
۶- محل نگهداري تابلو: يك گالري خصوصي

بهارستان
شعر كوه و شعر من
بنفشه اي خوشرنگ
دميده بود در آغوش كوه، از دل سنگ
به كوه گفتم:
- شعرت خوش است و تازه و تر
و گر درست بخواهي، من از تو شاعرتر
كه شعرت از دل سنگ است و شعرم از دل تنگ.
فريدون مشيري
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

داستانك
نور آبي
اتاق بزرگ تاريك شد. همه نشسته بودند. نور نرم آبي، مانند ابري از بالاي سرشان گذشت. شيري غريد. فيلم شروع شده بود.
احمد زاهدي لنگرودي
روزنگار
افتتاح
«منت خداي را كه آنچه درنظر داشتيم، امروز بعون الله تعالي از قوه به فعل آمده و به انجام اين مقصود مهم، به عنايات الهي موفق شديم. زهي روز مبارك و ميموني است كه روز افتتاح مجلس شوراي ملي است.»
... روز ۱۴ مهرماه سال ۱۲۸۵ بود و صداي لرزان مظفرالدين شاه كه در نخستين جلسه مجلس شوراي ملي سخن مي گفت در كاخ گلستان مي پيچيد. شاه به سختي بيمار بود به گونه اي كه دو تن زير بازوانش را گرفته بودند و چون بر تخت نشست با بغضي در گلو گفت كه سال ها در آرزوي چنين روزي بوده است. اما افتتاح مجلس به واقع نتيجه كوشش و جانفشاني رادمرداني بود كه از سال ها پيش در انديشه اصلاح امور كشور و جلوگيري از استبداد بودند. گروهي از مورخان، ريشه جنبشي را كه به صدور فرمان مشروطيت و افتتاح مجلس در ايران انجاميد، از تأسيس دارالفنون به عهد اميركبير جسته اند و كوشش هاي ميرزاحسين خان سپهسالار، سيد جمال الدين اسدآبادي، ميرزاي شيرازي، ميرزا ملكم خان، آخوندزاده، ميرزا حسن خان رشديه، امين الدوله، حاج زين العابدين مراغه اي و كسان ديگر را موثر دانسته و ارج نهاده اند. آنچه مسلم است فزوني گرفتن آمد و شد ايرانيان به اروپا از اواخر عهد ناصري، انتشار جرايد و گسترش وسايل ارتباطي مانند تلگراف و پست باعث شد آگاهي مردم و علما از اوضاع جهان و عقب ماندگي كشور افزايش يابد. شيوه استبدادي علي اصغرخان امين السلطان و به ويژه عين الدوله به عهد صدارتشان، آتش خشم مردم را شعله ور كرد. در اين
هنگام علمايي چون سيدمحمد طباطبايي و سيدعبدالله بهبهاني به انديشه مقابله با استبداد برآمدند. پايمردي و دورانديشي ايشان، به ويژه مرحوم طباطبايي بر شور و آگاهي مردم افزود و به رغم مخالفت ها و كارشكني هاي گروهي از درباريان و علما، كار عدالتخواهي جنبش پيش رفت و به مشروطه خواهي انجاميد. سرانجام مظفرالدين شاه كه به رغم كم توجهي به اوضاع كشور و هوسبازي گاه گاهش، در آن روزهاي آخر عمر، نيكنامي در تاريخ را آرزو مي برد، پاي فرمان مشروطه امضا گذاشت. هرچند روزگار براي اين جنبش نوپا داستان ها داشت و مشروطه، با همه نيكي اش، سرانجامي درخور نيافت و حسرت آزادي و پيشرفت بر دل جنبشيان ماند.
يورش
روز ششم اكتبر سال ۱۹۷۳، مصر و سوريه با استفاده از غفلت نيروهاي اسرائيلي كه سرگرم حضور در مراسم «يوم كيپور» بودند، همزمان به اسرائيل حمله كردند. نيروهاي مصري در صحراي سينا پيشروي زيادي كردند و سوري ها به آزادكردن بلندي هاي جولان كوشيدند. شش سال پيش از آن و در جريان جنگ هاي شش روزه، اسرائيلي ها ۵۰۰/۲۳ مايل مربع از اراضي صحراي سينا و نوار غزه را از مصر، كرانه غربي رود اردن و بيت المقدس شرقي را از اردن و بلندي هاي استراتژيك جولان را از سوريه اشغال كرده بودند. هنگامي كه در سال ۱۹۷۰، انورسادات رئيس جمهور مصر شد باتوجه به اوضاع نامساعد اقتصادي كشورش به فكر صلح با اسرائيل افتاد، اما دست بالاي اسرائيلي ها كار را دشوار مي كرد. پس انديشيد با حمله به اسرائيل ضرورت صلح با مصر را به ياد اسرائيلي ها بياورد. او در سال ۱۹۷۲ مشاوران و مستشاران شوروي را اخراج كرد و باب مراوده با آمريكا را گشود، چراكه اين كشور را كليد هرگونه صلحي با اسرائيل مي دانست. پس با سوري ها ائتلاف تازه اي بست و براي حمله به اسرائيل آماده شد. پس از آغاز حمله غافلگيركننده روز ششم اكتبر ۱۹۷۳، عراق و اردن به كمك نيروهاي مهاجم شتافتند. پس از چند روز نيروهاي اسرائيلي حمله هاي موثري را آغاز كردند. آمريكا براي اسرائيلي ها تجهيزاتي فرستاد، اما ريچارد نيكسون، رئيس جمهور وقت ايالات متحده، براي فرستادن پيام مثبت به مصري ها، اعزام نيروهاي كمكي براي اسرائيل را به تعويق انداخت. در اواخر اكتبر ناگهان اعلام شد كه مصر و اسرائيل آتش بس اعلام كردند. سوريه در اين ميان بازنده اصلي بود و بخش بيشتري از بلندي هاي جولان را از دست داد. اعضاي اتحاديه عرب، مصر را از اين اتحاديه اخرا ج كردند و صلح ميان مصر و اسرائيل از آن پس پيش رفت و به انعقاد پيمان كمپ ديويد انجاميد. اما آغاز جنگ ۱۹۷۳ مهمترين واقعه زندگي انورسادات نبود. وي در سال ۱۹۸۱، در مراسم رژه اي كه به مناسبت سالگرد همين تهاجم برگزار مي شد به دست عضوي از گروه هاي اسلامگراي مصري ترور شد و جان باخت.
استعفاي ديكتاتور
در چنين روزي در سال ۲۰۰۰، اسلوبودان ميلوسويچ، ديكتاتور يوگسلاوي ناچار به استعفا شد. او كه ماه پيش از آن به طمع كاستن از نفوذ مونته نگرويي ها در كابينه، تن به انتخابات رياست جمهوري داده بود، ناباورانه از وويسلاو كوشتونيتسا كه توسط ائتلافي از ۱۸ حزب حمايت مي شد،  شكست خورد اما ادعا كرد كه در انتخابات تقلب شده است و كوشيد با تجديد انتخابات و جبران شكست به هر نحو كه شده برسر قدرت باقي بماند.
ساعت ۱۱ صبح روز قبل از استعفاي ميلوسويچ تصميم دادگاه قانون اساسي يوگسلاوي مبني بر لغو انتخابات اعلام شد. رهبران گروه هاي مخالف تا ساعت ۳ بعدازظهر به ميلوسويچ فرصت دادند كه قدرت را ترك كند. هواداران كوشتونيتسا كم كم در خيابان ها جمع شدند و ميان آنها با پليس درگيري هاي مختصري روي داد. معترضان ساختمان پارلمان را در محاصره گرفتند. پس از آن همه چيز به سرعت اتفاق افتاد، ارتش نيروهايش را از شهر خارج كرد،  نيروهاي محافظ پارلمان از آن خارج شدند و حتي گروهي از آنان به مردم پيوستند. پارلمان به دست مردم افتاد. راديو تلويزيون و خبرگزاري رسمي كشور به مخالفان پيوست و بريتانيا و ايالات متحده از مردم حمايت كردند. هنگامي كه روسيه هم اعلام كرد كوشتونيتسا را رئيس جمهور يوگسلاوي مي داند، تير خلاص به ديكتاتوري زده شد. اسلوبودان ميلوسويچ، ديكتاتوري كه تا چند روز قبل هيچ كس تصور نمي كرد چنين ساده سقوط كند، از قدرت كناره گرفت و دو سال بعد در دادگاه بين المللي، پاسخگوي اتهام جنايت عليه بشريت و نسل كشي مسلمانان بوسني بود.
rooznegar@hamshahri.org
سلامتي
براي ميانسالان
اگر بيش از چهل سال داريد و در خانواده تان سابقه حمله يا سكته قلبي وجود دارد هرچندگاه يكبار به متخصص قلب مراجعه كنيد و سلامتي قلب خود را تحت نظر بگيريد. حتي اگر پيش از اين هرگز از ناحيه قلب مشكلي نداشته ايد، از بررسي چندگاه يكبار عملكرد قلب غفلت نكنيد.
گشتي در دنياي خبرها
اعتياد به تكنولوژي
لندن: بسياري از مردم جهان اعتياد به تكنولوژي پيدا كرده اند. «اعتياد تكنولوژي» عبارتست از معتاد شدن به تكنولوژي روز مانند ارسال پيام هاي نوشتاري با تلفن همراه و گپ زدن در اينترنت.
مسئول كلينيك ترك اعتياد در شهر لندن كه هر سال ۶ هزار نفر را درمان مي كند مي گويد: در گذشته اغلب با مراجعه كنندگان به شرط بندي، پرخوري و موادمخدر اعتياد داشتند اما اين روزها مردم به دليل اعتياد به گپ اينترنتي و يا ارسال پيام هاي كوتاه به اين كلينيك مراجعه مي كنند.
برخي از افراد در روز بيش از ۷ ساعت در اينترنت گپ مي زنند و يا پيام كوتاه ارسال مي كنند.
پليس زن
تهران: حضور پليس زن در جامعه ايران بازتاب گسترده اي در خبرگزاري رويترز داشته است.
اين خبرگزاري ديروز نوشت: ۲۱۵ پليس زن پيش از آغاز مسئوليت خود در شهرها در برابر رئيس جمهور رژه رفتند. اين افراد كه دوره هاي آموزشي را پشت سر گذاشته اند از اين پس در كلانتري ها و پاسگاهها انجام وظيفه خواهند كرد.
آنها همچنين در تحقيقات جنايي مشاركت فعال خواهند داشت.
اولين رئيس زن
رياض: براي نخستين بار يك استاد زن به عنوان رئيس يك دانشكده در عربستان منصوب شد. در حال حاضر تنها ۶ درصد زنان عربستان شاغل هستند و اغلب آنان در مشاغلي چون پرستاري و معلمي انجام وظيفه مي كنند.
زنان در عربستان حق رانندگي ندارند. پيش از اين تحصيلكردگان اين كشور خواستار اصلاحات در زمينه حقوق اجتماعي زنان شده بودند.
جلوگيري از فاجعه
كوالالامپور: پرواز شنبه شب شركت هواپيمايي مالزي از كوالالامپور به مقصد پرث استراليا به دليل خرابكاري افراد ناشناس به تعويق افتاد.
هنگامي كه مهندسان دو ساعت پيش از اين پرواز مشغول بازديد سيستم هاي مختلف هواپيما بودند متوجه شدند كه كابل هاي هواپيما از ۷ نقطه مختلف قطع شده است كه پليس پس از بررسي موضوع اعلام كرد، افراد ناشناس اين خرابكاري را انجام داده اند.
در صورتي كه هواپيما با اين نقص پرواز مي كرد، فاجعه اي بزرگ رخ مي داد.
جداسازي دوقلوها
رياض: دوقلوهاي بهم چسبيده مصري در عربستان از يكديگر جدا شدند. اين عمل جراحي را پزشكان عربستاني انجام دادند كه توأم با موفقيت بود. هزينه اين عمل جراحي را مقامات اين كشور پرداختند. قبلا در سال ۲۰۰۲ هم، دوقلوهاي بهم چسبيده مالزيايي نيز در بيمارستانهاي عربستان از يكديگر جدا شده بودند.
كارمندان اعصاب خردكن
منچستر: نتايج يك آمارگيري كه از كارمندان ادارات مختلف بعمل آمده حاكي از آن است كه معمولا اعصاب خردكن ترين كارمندان هر اداره به عنوان «كارمندان منظم» معرفي مي شوند اما كارمندان منظم چه ويژگي هايي دارند و چگونه مي توان آنها را شناخت؟
ميز اين كارمندان همواره مرتب است، هرگز با تأخير در محل كارشان حاضر نمي شوند و زودتر از ساير كاركنان به خانه نمي روند. همچنين اين كارمندان شيك پوش هستند و هرگز از شغل خود ابراز نارضايتي نمي كنند. كارمندان منظم همواره به رؤساي خود احترام مي گذارند و صاحب بهترين وسايل اداري در مؤسسه هستند.
دستگاه سيگارسنج
پاريس: اخيرا دستگاهي به بازار آمده كه نشان مي دهد يك فرد تا چه اندازه اي سيگار كشيده است .اين دستگاه در حقيقت ميزان منواكسيد كربن موجود در بدن را مشخص مي كند.
همچنين والدين براي اينكه متوجه شوند كه آيا فرزندشان سيگاري است يا خير مي توانند از اين دستگاه كمك بگيرند. قيمت اين دستگاه ۴۰ پوند است.
ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۳ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴ دقيقه

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    يادداشت    |
|   صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |