دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۷ - Oct.6, 2003
نمايش رمزگونه هاي هستي در تهران
016436.jpg
گروه علمي فرهنگي: نمايشگاهي از آثار نقاش جوان نعيمه رزاقي كه مضامين آثارش ملهم از نگرش رمزگونه هستي انسان و جهان است، از ۱۵ مهرماه در نگارخانه سعدآباد تهران گشايش مي يابد.
اين نقاش جوان انسانهاي تنهايي را در فضايي مملو از راهها، ستاره ها، نهالها و... به تصوير كشيده است. در آثار ارايه شده همه چيز نه تازه است و نه كهنه، همه چيز آن چنان است كه به نظر مي رسد و هنوز طرحي ريخته نشده است.
۲۷ اثر نقاشي كه در بيشتر آنها آكريليك، رنگهاي گياهي و ورق طلا استفاده شده، مملو از نقوش، تركيبي از خطوط ساده و طرحهاي هندسي است كه از ديرباز مورد استفاده انسانها در بيان معاني بصري بوده است.
مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه فردا سه شنبه ۱۵ مهر از ساعت ۴ تا ۸ شب در نگارخانه سعدآباد واقع در خيابان وليعصر، خيابان سرلشكر فلاحي (زعفرانيه)، خيابان كمال طاهري، شماره ۵۰ برگزار مي شود و نمايشگاه تا ۲۲ مهر همه روزه به جز ايام تعطيل از ۱۰ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ داير است.

مجلس به تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رأي داد
گروه علمي فرهنگي: نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي در جلسه  علني  روز يكشنبه  خود به  تشكيل  «سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري » رأي  مثبت  دادند.
به  گزارش  ايرنا، شور دوم  «لايحه  تشكيل  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري» در جلسه  علني  ديروز مجلس  مطرح  و مورد رسيدگي  قرار گرفت .
براساس  اين  مصوبه ، سازمان هاي  ميراث  فرهنگي  كشور و ايرانگردي  وجهانگردي  از وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  منتزع  واز ادغام  آنها سازمان ميراث  فرهنگي  و گردشگري  باكليه  اختيارات  و وظايفي  كه  سازمانهاي  ياد شده به  موجب  قوانين  و مقررات  مختلف  دارا بوده اند و كليه  امكانات ، اموال  ونيروي  انساني  زير نظر رئيس  جمهوري  تشكيل  مي شود.
رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  باحكم  رئيس  جمهوري  منصوب  مي شودو كليه  وظايف  و اختيارات  وزير و وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي درامور ميراث فرهنگي  و ايرانگردي  و جهانگردي  به  رئيس  اين  سازمان  منتقل  مي شود.
به  موجب  مصوبه  مجلس ، وظايف  حاكميتي  سازمان  ايرانگردي  و جهانگردي  به سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  منتقل  مي شود و وظايف  اجرايي  وامور تصدي آن  با همه  امكانات ، اعتبارات ، نيروي  انساني ، اموال  و دارايي ها، تعهدات و اعتبارات  درقالب  يك  شركت  دولتي  باعنوان  شركت  توسعه  ايرانگردي  و جهانگردي به  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  وابسته  مي شود.
اين  سازمان  براساس  اساسنامه  سازمان  ميراث  فرهنگي  كشور مصوب 
۲۸/ ۴/۱۳۶۷اداره  مي شود.

نمايندگان مجلس از ويژگي هاي وزير علوم، تحقيقات و فناوري مي گويند
وزير علوم، بايد توانايي جلب حمايت نخبگان كشور را داشته باشد
گروه علمي فرهنگي: عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، اصلاح نظام آموزشي، تكيه بر توسعه علمي و ساماندهي جنبش دانشجويي را از وظايف شاخص وزير علوم، تحقيقات و فناوري برشمرد.
«رضا طلايي نيك» كه با خبرنگار همشهري درباره ويژگي هاي وزير علوم، تحقيقات و فناوري سخن مي گفت: با اشاره به چالش هاي وزارت علوم گفت: فردي كه مسئوليت اداره اين وزارتخانه را به عهده مي گيرد، علاوه بر توانمندي ويژه در هدايت دانشگاه ها بايد موقعيت مناسبي نيز براي تعامل و جلب حمايت هاي مسئولان و نخبگان كشور داشته باشد.
وي تصريح كرد: تحولات سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كشور تا حد زيادي بر سرنوشت و كارآيي دانشگاه ها تأثير مي گذارد، بنابراين وزير علوم بايد توانايي تأثيرگذاري ويژه در دولت و ساير اركان  حكومت را داشته باشد.
به گفته طلايي نيك، اگر رويكردهاي قضايي، كانونهاي سياستگذاري همچون شوراي انقلاب فرهنگي و مراجعي چون شوراي نگهبان از وزير علوم حمايت منطقي نداشته باشد، دانشگاه ها و مجموعه اين وزارتخانه چشم انداز مطمئني نخواهد داشت.
نماينده مردم بهار و كبودر آهنگ در مجلس، ويژگي ديگر وزير علوم براي اداره مجموعه تحت نظر خود را مقبوليت بين استادان و رؤساي دانشگاه ها و فعالان جنبش دانشجويي برشمرد و افزود: وزير علوم بايد در رويكردهاي علمي و آموزشي و فارغ از جريانات سياسي به محققان و استادان برتر در پيشبرد توسعه علمي تكيه كند ودر واقع نبايد محدوديت در ايفاي نقش برجستگان علمي و پژوهشي در دانشگاه ها و وزارت علوم مانع اعمال مديريت وزير باشد.
وي خاطرنشان كرد: از سوي ديگر دانشگاه ها نياز به اختيارات و استقلال بيشتري براي اصلاح نظام آموزشي دارند و وزير علوم بايد در مديريت راهبردي و نظارتي بر دانشگاه ها نقش مؤثرتري ايفا كند.
طلايي نيك با بيان اينكه نشاط آموزشي و سياسي براي رشد استعداد دانشجويان ضروري است، اظهار داشت: حوادث هزينه زا و ناپايدار، ولي مكرر، موجب انحراف و به حاشيه  رفتن بخش مهمي از توان دانشجويان و دانشگاه ها شده است.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس ادامه داد: هر چند كه تأثير حركت هاي دانشجويي در تحولات سياسي و فرهنگي قابل انكار نيست، ولي به علت عدم انسجام در كانونهاي سياست گذاري و مديريت كلان كشور دانشگاه ها به وضعيت ابهام آميز و نگران كننده اي گرفتار شده اند.
طلايي نيك در پاسخ به اين سئوال كه آيا عدم حضور وزير علوم در مراحل تدوين برنامه چهارم توسعه، منجر به حضور كمرنگ وزارت علوم در برنامه بعدي توسعه نمي شود، گفت: عدم ايفاي نقش وزير، به طور حتم مي تواند آينده و جايگاه دانشگاه ها را در سالهاي آتي با آسيب پذيري مواجه سازد.
نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ تصريح كرد: نكته مهم ديگر اين است كه بلاتكليفي لايحه تغيير ساختار وزارت علوم فرصت ارزنده توسعه علمي و آموزش عالي را به هدر مي دهد و بنابراين تعلل و جابه جايي وزير به طور طبيعي در اتلاف فرصت تأثير مي گذارد. از سوي ديگر، با توجه به پديده نامطلوب پديده فرار مغزها اين نگراني تشديد مي شود كه در جذب نخبگان فرصت هاي ارزنده اي در حال از دست رفتن است.
طلايي نيك همچنين در بخش ديگري از اين گفت وگو به اختلال در سازماندهي و برنامه ريزي آموزشي و تأمين امكانات براي سال تحصيلي جديد به علت فقدان وزير علوم اشاره كرد و گفت:  يكي ديگر از مشكلات عدم حضور وزير علوم ركود در برنامه ريزي ويژه و مشاركت دانشگاه ها در رويكردهاي ملي خارج از دانشگاه بوده است كه فقدان وزير باعث شد قرار دادن اين فعاليت ها در برنامه سال تحصيلي با عدم جديت مواجه شود.
همچنين علي اصغر اميد شعردوست عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز در گفت وگويي اختصاصي با خبرنگار همشهري جامعيت در ويژگي هاي علمي و مديريتي را مهمترين ويژگي هاي وزير علوم برشمرد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت: مجموعه ويژگي هاي علمي، مديريتي، سياسي و اجتماعي براي وزير علوم ضروري است چرا كه دانشگاه هاي كشور مجموعه اي از مسايل علمي، سياسي و فرهنگي را شامل مي شوند و توجه به يكي از اين ابعاد باعث لطمه خوردن حوزه آموزش مي شود.
نماينده مردم تبريز در مجلس فقدان وزير علوم در آغاز سال تحصيلي را امري نامطلوب خواند و اظهار داشت: سيستم مديريتي در نظام اجرايي كشور و بويژه در آموزش  عالي به نحوي سازماندهي شده است كه عدم حضور وزير تأثير آني و لحظه اي بر عملكرد دانشگاه ها نخواهد داشت. وي افزود: فقدان وزير در بلندمدت باعث مي شود كه تصميم گيري هاي اساسي در اين وزارتخانه به تعويق بيفتد و اين مسئله باعث ركود در فعاليت  هاي آموزش عالي كشور مي شود.
گفتني است، هفته گذشته «جعفر توفيقي» معاون آموزشي وزارت علوم از سوي رئيس جمهوري به عنوان وزير جديد اين وزارتخانه به مجلس معرفي شد و قرار است روز چهارشنبه هفته جاري نمايندگان درباره برنامه هاي اين وزير پيشنهادي و رأي اعتماد به او تصميم گيري كنند.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |