دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۷ - Oct.6, 2003
هفته ششم ليگ برتر فوتبال ايران
برخورد نزديك از نوع سوم
016450.jpg
گروه ورزشي: ليگ برتر متفاوت از هميشه حركت مي كند. شايد تكرار مكررات باشد كه باز بنويسم ليگ برتر از مجموعه فوتبال پيشي گرفته است و باشگاهها شرايط زندگي حرفه اي را درك كرده اند. روزي كه محسن صفايي فراهاني ليگ برتر را كليد زد امروز را مي ديد هر چند كه نگاه دولتي هنوز بر استقلال و پرسپوليس سايه انداخته تا اين دو تيم مانند مجموعه كنوني فوتبال با افكار كهنه به حركت آهسته خود ادامه دهند و حيف كه سازمان تربيت بدني ابعاد تشكيلات فوتبال و باشگاههايي مثل استقلال و پرسپوليس را درك نكرده است و حالا هفته ششم و مثالي ديگر از تفاوت اين ليگ هفته ششم ليگ برتر امروز با دو بازي آغاز مي شود و فردا با انجام بازيهاي باقيمانده كامل مي شود.
اين بار ديگر در پيش درآمد بازي سنتي استقلال و پرسپوليس صحبت از دواخطاره شدن، احتياط و اضطراب نيست هر بازي ارزش خود را دارد.
قرمز و آبي اين بار در اهواز
در يكي از بازيهاي حساس اين هفته استقلال اهواز ميزبان پرسپوليس تهران است. استقلال اهواز خيلي زود شرايط ليگ حرفه اي را درك كرد. شفيع زاده در حال فراگيري اصول مديريت است و امروز متوجه اشتباهات گذشته اش شده است.
براي استقلال اهواز در كنار ستاره هاي صيد شده بايد يك مربي آگاه، مسلط و داراي مقبوليت عامه قرار مي گرفت تا اين تيم قدرت واقعي اش را نشان مي داد هر چند اهوازيها فعلاً با بوستاني بومي بهتر نفس مي كشند.
براي استقلال اهواز اصلي ترين دغدغه  هماهنگي زوج شيردل و شيري در ميان ميدان است تا با تكيه بر آنها مثلث رضايي، خليفه اصل و آدريانو آلوز بيشترين بازدهي را داشته باشند.
پرسپوليس نيز در اين بازي مشكلات خاص خود را دارد. شايد غيبت حامد كاويانپور يك توفيق اجباري براي قرمزها باشد اما علي دايي در پرسپوليس- بلكه در فوتبال ايران- جايگزيني ندارد. پرسپوليس كه با سه مهاجم بازي مي كند ۱۳۵ دقيقه- يك بازي كامل مقابل پيكان و يك نيمه در مصاف با سپاهان- با هافبكهاي ايستا كه سرعت بازي را مي گيرند در واقع خود را خلع سلاح كرده بود و حالا مثلث باقري ،محمدوند و جباري مي تواند سه مهاجم قرمزها را به خوبي تغذيه كند. در اين خط در غياب دايي، حضور عيسي تراوه و جواد كاظميان قطعي است و گزينه سوم از ميان سهراب انتظاري و اصلانيان انتخاب مي شود. ديدار آبي و قرمز اين بار در اهواز شكل مي گيرد و برخوردي است از نوع سوم.
در انتظار بازي زيبا از پيكان
در تهران نيز پيكان به مصاف فجر سپاسي مي رود. فجر در اين بازي سياوش اكبرپور را نيز در اختيار ندارد تا تمام اميدهايش به پرتابهاي بلند امير فلاحي و امير عليزاده خلاصه شود هر چند كه جوانان غلام پيرواني اكثراً غيرقابل پيش بيني بازي كرده اند. ضعفهاي فجر- كه اتفاقاً هيچ ارتباطي با نحوه مربيگري پيرواني ندارد- اين امكان را به پيكان مي دهد كه تا حدودي از لاك دفاعي خارج شود. اگر خط دفاعي پيكان روي ضربات بلند اوت اشتباهات فردي نداشته باشد، مي توان گفت كه پيكان راه آسانتري نسبت به حريف براي كسب ۳ امتياز اين بازي دارد. هر چند كه پيكان زيبا بازي نمي كند و در اين بازي نيز نبايد انتظار بيشتري از مجموعه پيكان داشت.
فهرست بازيكنان دواخطاره
طبق قانون جديد بازيكنان  سه  اخطاره  سومين  دوره  رقابتهاي  فوتبال  ليگ  برتر كشور از حضور در مسابقه  بعدي  تيم  خود محروم  مي شوند و اين در حالي است كه پنج  هفته  از اين رقابتها سپري  شده  و  تاكنون  هيچ  بازيكني  سه  اخطاره  نشده  است  و تنها بازيكناني  كه  كارت  قرمز گرفته  اند از حضور در بازيهاي  تيم  خود محروم شده  اند. فهرست  بازيكنان  دو اخطاره  ليگ  برتر به  اين  شرح  است : صمد زارع ، مهرزاد معدنچي  و حسين  فخري  از فجر سپاسي ، محسن  بنگر و علي  شريفي  از شموشك  نوشهر، حميد عزيززاده  و فرشاد بهادراني  از ذوب  آهن، مرتضي  كاشي  و سيامك  فراهاني  از پيكان، علي  آقابزرگ  نژاد و بيژن  حسيني  از پگاه  گيلان، احمد
مومن  زاده  و لفته  حميدي  از فولاد خوزستان  و روح الله  سميعي  نيا از برق  شيراز.
برنامه و داوران
بازيهاي امروز
*استقلال اهواز با پرسپوليس تهران، ورزشگاه تختي اهواز
داور: رحيم رحيمي مقدم - كمكها: محمد پيروزرام و محمد نجفي
*پيكان تهران با فجر سپاسي شيراز، ورزشگاه ايران خودرو
داور: نويد مظفري - كمكها: محمدرضا فلاح و عليرضا فنايي.

خبرهايي از كشتي
اولين گام براي حضور در ميدان هاي گزينشي المپيك
016444.jpg
گروه ورزشي: مسعود مصطفي جوكار و مراد محمدي در وزن ۶۰ كيلوگرم، عليرضا دبير در ۶۶ كيلوگرم و پژمان درستكار و فريدون قنبري در ۸۴ كيلوگرم ۵ كشتي گيري هستند كه فدراسيون كشتي مي خواهد در يكي از ميدان هاي گزينشي بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن سهميه هاي باقيمانده براي حضور در اين ميدان را با حضور آنها به دست آورد.
شهر براتيسلاوا در كشور اسلواكي در روزهاي ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه سال جاري ميزبان مدعيان حضور در بازيهاي المپيك است.
اگر غيبت محمد طلايي عضو تيم ملي كشتي آزاد ايران در نيويورك به دليل آسيب ديدگي گردن توجيه پذير است، بنظر مي آيد كه عدم دعوت از مجيد خدايي نماينده ۸۴ كيلويي كشورمان در مسابقه هاي جهاني در جمع افراد دعوت شده كمي قابل تامل است. از سوي فدراسيون كشتي به اين موضوع كه كشتي گيران مورد نظر با كداميك از مربيان تمرينات خود را انجام خواهند داد اشاره اي نشده است.
ظاهر قضيه اين است كه عملكرد گروه مربيان حاضر در تيم ملي مورد تاييد نيست و حضور تركيبي عبدالله موحد و منصور
برزگر هم تنها در حد مطرح شدن در مطبوعات جدي است.
اين در حالي است كه اين ۵ كشتي گير قرار است در سالن توفيق جهانبخت از ساعت ۱۷ امروز تمرينات خود را آغاز كنند.
فلاح حكم گرفت
محمدرضا طالقاني  رييس  فدراسيون  كشتي  ، ديروز طي  حكمي  اكبرفلاح  را به  عنوان  مسئول  فني  تيم  كشتي  آزاد اميدهاي  المپيك  منصوب  كرد.
اكبر فلاح  در مسابقه هاي  كشتي  آزاد قهرماني  جوانان  جهان  در سال  ۲۰۰۳ كه اوايل  شهريورماه  گذشته  در شهر استانبول  تركيه  برگزار شد ، مسئوليت  فني  وسرمربيگري  تيم  كشتي  آزاد جوانان  ايران  را برعهده  داشت .
فلاح  كه  عنوان هاي  قهرماني  و نايب  قهرماني  جهان  در سالهاي  ۹۳ و ۹۵ رادر اختيار دارد ، كار خود را با تيم  اميدهاي  المپيك  از روز اول  آبان  ماه آينده  آغاز خواهد كرد.

وحيد هاشميان از تيم ملي كناره گيري كرد
016448.jpg
گروه ورزشي: وحيد هاشميان از تيم ملي فوتبال ايران كناره گيري كرد. وحيد هاشميان يكي از بهترين بازيكنان كنوني بوخوم است و با چهار گل زده در جمع بهترينهاي بوندس ليگا قرار دارد اما مسائلي كه در گذشته بر او رفت باعث شد تا وي از تيم ملي كناره گيري كند. هاشميان گفت: مثل هر ايراني آرزوي موفقيت براي تيم ملي را دارم اما حواشي اطراف تيم ملي و مسائلي كه در اين تيم وجود دارد باعث شده قيد بازي در تيم ملي را بزنم. او مي گويد مربيان گذشته تيم ملي بارها من را به بازي گرفتند. هر زمان كه دعوتم مي كردند خودم را سريع به تيم ملي مي رساندم اما گويا تركيب اصلي را مربيان تعيين نمي كردند. شنيدم زمانيكه ديگر مهاجمان تيم ملي آسيب ديده نبودند اعلام مي كردند كه راه تيم ملي از تهران مي گذرد و تمام بازيكنان مي بايست در اردوهاي تيم ملي در تهران شركت كنند اما بعدا ديديم كه بازيكنان مورد نظرشان مستقيم از يك كشور ديگر به تيم ملي مي پيوستند و مقابل اردن ثابت هم بازي كردند.

شكست ديگري براي هالي فيلد ۴۱ ساله
گروه ورزشي: هالي فيلد قهرمان سابق بوكس سنگين وزن جهان در ۹ راند نفس گير مقابل هموطنش جيمز توني به زانو درآمد و نشان داد كه در سن ۴۱ سالگي به پايان كارش در مشتزني حرفه اي رسيده است.

تيم ملي بدمينتون ايران در راه جاكارتا
گروه ورزشي: تيم ملي بدمينتون ايران براي شركت در مسابقات قهرماني آسيا ۱۹ مهرماه سال جاري عازم جاكارتا مي شود. در اين رقابت ها كه از روز ۲۲ مهرماه آغاز مي شود ۳۶ تيم آسيايي شركت دارند كه در رده هاي انفرادي، دوبل و تيمي در دو قسمت زنان و مردان پيكار خواهند كرد. ملي پوشان اعزامي بدمينتون را باقري، شيري، شاه حسيني و سليماني تشكيل مي دهند. سرمربي اين تيم محمود انصاري است. آخرين مرحله از اردوي آماده سازي تيم ملي بدمينتون از روز دهم مهرماه در سالن بدمينتون مجموعه ورزشي انقلاب آغاز شده است كه تا روز هجدهم مهرماه ادامه خواهد داشت.

چهار مربي دووميداني كشورمان به تايلند اعزام شدند
گروه ورزشي: در پي دعوت كنفدراسيون دووميداني آسيا چهار مربي كشورمان براي حضور در كلاس مربيگري درجه دو گرايش پرتابها به تايلند اعزام شدند. فدراسيون دووميداني اعلام كرد كه مربيان اعزامي كشورمان را نعيما خواجوي، پژمان معتمدي، فريبرز ملك و مصطفي بهرامي تشكيل مي دهند. اين كلاس از امروز به مدت يك هفته برگزار مي شود.

محروميت و جريمه نقدي براي واحدي نيكبخت
گروه ورزشي: طبق اعلام نظر كميته انضباطي فدراسيون فوتبال، عليرضا واحدي نيكبخت جدا از محروميت يك جلسه اي به دليل دريافت كارت قرمز از سوي داور ميدان در ديدار استقلال و سايپا از حضور در بازي استقلال و فولاد نيز منع شد و يك بازي ديگر را نيز از دست داد. جدا از اين محروميت براي واحدي نيكبخت جريمه نقدي نيز در نظر گرفته شد و او بايد مبلغ پانصد هزار تومان به حساب فدراسيون فوتبال واريز كند. با توجه به اعلام نظر كميته انضباطي فدراسيون فوتبال، واحدي نيكبخت براي حضور در ديدار استقلال و پرسپوليس مشكلي نخواهد داشت.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |