دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۷ - Oct.6, 2003
شهري
Front Page

آلودگي هواي تابستان زنگ خطري براي بحران آلودگي هوا در زمستان است
ساخت غيراصولي برج ها آلودگي هواي تهران را تشديد كرده است
گروه شهري: رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران ، گفت : ساخت  و ساز غير اصولي  برج هاي  مسكوني و تجاري  در تهران ، آلودگي  هواي  تهران  را تشديد كرده  است .
«مهدي  چمران » ديروز  در گفت وگو با ايرنا،  به  ساكن  ماندن  هواي  وارونه  شهر تهران  در فصل  زمستان  به  دليل  وجود برج هاي  بلند مرتبه  غير اصولي  در تهران اشاره  و تصريح  كرد: ساخت  و ساز بي رويه  و غيراصولي  برج ها، امروز شرايط بحراني  آلودگي هوا در تهران  را رقم  زده  است .
وي  افزود: وجود برج هاي  بلند مرتبه  در شمال  شهر موجب  شده  است  تا در فصل زمستان  و با وارونگي  هوا، كوران  طبيعي  هوا در تهران  متوقف  شده  و تنفس  هوا براي  شهروندان  تهراني  با مشكل  صورت  گيرد.
وي  اظهارداشت : اين  مشكلي  است  كه  در سال هاي  گذشته  به وقوع  پيوسته  و جلوگيري  از ادامه  يافتن  آن ، وظيفه  تمامي  مسئولان  ذي ربط است .
به  گفته  وي ، بررسي  راه هاي  كاهش  آلودگي  هوا در شوراي  شهر تهران  پيگيري  مي شود و اين  شورا طرح ها و ايده هاي  اجرايي  خود را اعلام  خواهد كرد.
چمران  به  شرايط بحراني  آلودگي  هوا در تابستان  امسال  اشاره  و تصريح  كرد: آلودگي هواي تابستان امسال، زنگ خطري براي افزايش بحران آلودگي هوا در زمستان امسال است.
رئيس  شوراي  شهر تهران ، با تأكيد بر اينكه  آلودگي  هواي  تهران  چيزي  نيست  كه  يك شبه  و با يك  طرح  حل  شود، گفت : براي  مواجهه  با بحراني شدن  آلودگي هوا در زمستان  امسال  بايد از هم  اكنون  براي  آن  برنامه ريزي  كرد.

ترافيك  مربوط به  همه  است  و تمام  ادارات  در آن سهيم  هستند
مشكل ترافيك تهران بدون دخالت دولت حل نمي شود
016432.jpg
گروه شهري: نايب  رئيس  شوراي  شهر تهران  گفت : مشكل  ترافيك  در تهران  بدون  دخالت  دولت و ارگان هاي  متولي  حل  نمي شود.
حسن  بيادي  روز يكشنبه  در گفت  وگو با ايرنا خاطرنشان  كرد: شهرداري  به  تنهايي  قادر به  حل  معضل  ترافيك  تهران  نيست . به  گفته  وي ، دولت  در اين  زمينه  كمك هايي  كرده  كه  كافي  نيست . وي  با اذعان  به اينكه  مديريت  واحد شهري  تاكنون  هيچ  پيشرفتي  نداشته ، گفت : اجراي  مفيد اين  طرح  بدون  همكاري  ساير دستگاه ها امكان  پذير نيست .
نايب  رئيس  شوراي  شهر تهران  تأكيدكرد: مشكل  ترافيك  مربوط به  همه  است  و تمام  ادارات  در آن سهيم  هستند.
به  عقيده  وي ، تمام  مسايل  مربوط به  ترافيك  بايد با هماهنگي  و محوريت  شهرداري  و شوراي  شهر و همكاري  ساير ادارات  اعمال  شود.
بيادي  تصريح  كرد: شوراي  شهر تهران  طرح هاي  خوبي  براي  پل هاي  غيرهمسطح  و زير گذر و تغييرات  هندسي  خيابان ها دارد كه  بدون  همكاري  دولت به  نتيجه  نمي رسد. وي  افزود: دولت  مي تواند با اختصاص  كمك هاي  بلاعوض  به  سيستم  مترو براي گسترش  خطوط راه آهن  سبك شهري ، افزايش  ناوگان  اتوبوسراني ، افزايش  خطوط تاكسي ها و خروج  خودروهاي  فرسوده از سيستم ، به  حل  معضل  ترافيك  شهر تهران  كمك  كند. نايب  رئيس  شوراي  شهر تهران ، همخواني  تعداد خودروها با مساحت  خيابان  ها در اين  شهر را ضروري  دانست  و گفت : درحال  حاضر هيچ  كنترلي  بر عرضه  خودرو در پايتخت  وجود ندارد. بيادي  افزود: ورود و خروج  خودروها در ناوگان  حمل  و نقل  شهري  تهران  بايد بر اساس  برنامه  و هماهنگي  صورت  گيرد. وي  تصريح  كرد: مساحت  خيابان هاي  شهر تهران  يك  استاندارد خاص  دارد كه تعداد خودروها بايد متناسب  با اين  استاندارد باشد. نايب  رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران ، خاطرنشان  كرد: براي  حل  مشكل  ترافيك ضمن  كنترل  بر عرضه  خودروها در شهر بايد مساحت  خيابان ها را افزايش  داد.
بيادي  تصريح  كرد: در حال  حاضر نه  تنها خودروهاي  فرسوده  از ناوگان  حمل و نقل  تهران  خارج  نشده اند، بلكه  اتومبيل هاي  جديد، بدون  كنترل  وارد شهر مي شوند.

به منظور آموزش قوانين ترافيكي
شهرك ترافيك در جنوب شرق تهران احداث مي شود
016428.jpg
گروه شهري: قائم  مقام  شهردار منطقه  ۱۵ تهران  گفت : به منظور آموزش قوانين  ترافيكي  و مسايل  شهروندي ، شهرك  ترافيك  در جنوب  شرق  تهران  احداث  مي شود.
حسين  فخراييان  ديروز در گفت وگو با ايرنا  افزود: اين  شهرك  در ضلع  جنوبي  بزرگراه  آزادگان  با ميدان  بسيج  و با كمك  بخش خصوصي  و نظارت  كارشناسان  ترافيكي  احداث  مي شود. وي  اظهار داشت : در اين  شهرك  تمام  قوانين  ترافيكي  اعم از علايم  راهنمايي و رانندگي ، رعايت  حقوق  ترافيكي  و تخلفات  رانندگي  به  شهروندان  تهراني آموزش  داده  خواهد شد.
وي  تصريح  كرد: در طراحي  اين  شهرك  سعي  شده  است  تا آموزش  ترافيك  در كنار مسايل  رفاهي  شهروندان  در كنارهم  باشد تا اقشار مختلف  جامعه  به  آنجا مراجعه كنند. به  گفته  وي ، احداث  اين  شهرك  ترافيكي  در مرحله  مذاكره  با بخش  خصوصي  و متوليان  ترافيك  تهران  است  و در صورت  انجام  توافقات  كار احداث  آن تا پايان  فصل  پاييز آغاز خواهد شد.
قائم  مقام  شهردار منطقه  ۱۵ تهران  با بيان  اينكه  تفكر ورود شهروندان  به  اين  شهرك  با زمان  خروج  آنها تاحد بسياري  تفاوت  خواهد داشت ، افزود: وجود عالي ترين  نمونه هاي  ترافيكي  دراين  شهرك  از ويژگي هاي  خاص  آن به  شمار مي رود و شهروندان  تهراني  را به  رعايت اين  قوانين  ترغيب  مي كند.

نگاه
يك مقام مسئول: اكثر آمبولانس هاي كشور فرسوده هستند. (جرايد)
016430.jpg
فريد مرتضوي

معاون سازمان حفاظت محيط زيست:
در تهران به ازاي هر يكهزارنفر، ۲۰۰خودرو تردد مي كند
ايرنا:معاون  انساني  سازمان  حفاظت  محيط زيست ، گفت : سرانه  خودرو براي  شهرتهران  به  ازاي  هر هزار نفر ۲۰۰ خودرو است  كه  اين  رقم  يك  پنجم  سرانه  كشورهايي همچون  آمريكا است .
«يوسف  حجت» ديروز در سومين  سمينار تقويت  و بهبود مديريت  كيفيت هواي  تهران ، افزود: خودروسازي  در چند ساله  اخير به شدت  رشد كرده  و اين  امرموجب  شده  تا معضل  آلودگي  هواي  تهران  با رشد سريعي  به  آستانه  بحراني  برسد.
وي بابيان  اين  كه  تعداد خودروهاي  تهران  ۳۰ درصد افزايش  يافته است ، تأكيدكرد: بااين  روند افزايش  خودرو، مي بايست آلودگي  هوا نيز ۵۰تا ۶۰ درصد افزايش مي يافت ، ولي  با اقدامات  صورت  گرفته  در رابطه  با كاهش  آلودگي  هوا ميزان آلودگي  تغيير محسوس  پيدا نكرده  است .وي  گفت : به دليل  جمعيت  بالاي تهران  كه  ۲۰ درصد جمعيت  كل  كشور است  و همچنين استقرار ۳۵ درصد صنعت  در اين  شهر، فشار بيش  از حدي  به تهران  وارد مي شود كه موجب  معضلات  بزرگي  همچون  آلودگي  هواي  آن شده  است .
وي  ادامه  داد: همچنين  از هر دو خودروي  توليدي  در كشور، يك  خودرو واردچرخه  حمل  و نقل  تهران  مي شود كه  اين  رقم  ساليانه  بالغ  بر ۴۰ هزار خودرو درسال  است .معاون  انساني  سازمان  حفاظت  از محيط زيست ،مشكل  ديگر آلودگي  هواي  تهران را استفاده  بي رويه  از خودروهاي  شخصي  براي  تردد در شهر دانست  و افزود:در تمام  دنيا سهم  خودروهاي  شخصي  در حمل  ونقل  يك  سوم  و سهم  خودروهاي  عمومي جمعي  دو سوم  است  كه  در كشور ما اين  ارقام  كاملا برعكس  است .وي  با بيان  اين  كه  در چند سال  اخير، رعايت  استانداردهاي  زيست  محيطي در صنعت  خودروسازي  شكل  گرفت ، خاطر نشان  كرد: در حال  حاضر تمام  خودروهاي ساخت  داخل  با استاندارد تطابق  دارند و صددرصد خودروهاي  توليدي ، مجهز به كاتاليست  هستند.وي  تصريح كرد: با رعايت  استانداردهاي  مورد نظرسازمان  محيط زيست ، متوسط آلودگي  خودروهاي  توليدي  كشور ۲۰ درصد آلودگي  خودروهاي  توليد چندسال  گذشته است .وي  از اجباري  شدن  رعايت  استاندارد براي  خودروهاي توليدي  از ابتداي سال  ۸۴ خبر داد و افزود: به  دليل  اين  كه  خودروي  پيكان  قادر به گذراندن  اين استاندارد نيست ، توليد آن متوقف  خواهد شد و خودروهاي  ديگري  نيز كه  اين استاندارد را رعايت  نكنند توليدشان  متوقف  مي شود.

گزارش عضو هيات رئيسه شوراي شهر
روند بازپس گيري اموال شهرداري تهران
گروه شهري: عضو هيأت  رئيسه  شوراي  اسلامي  شهر تهران ، روند بازپس گيري  اموال  شهرداري  تهران  را مطلوب  ارزيابي  كرد.
مهندس  «اميررضا واعظ آشتياني » ديروز در گفت وگو با ايرنا  گفت : مقاومت  در بازپس دادن  اين  اموال ، اجتناب ناپذير است .
اين  عضو شوراي  شهر تهران  در مرداد سال  جاري  اعلام  كرد: عده اي  از افراد كه  اموال  شهرداري  تهران  از گذشته  در اختيارشان  بوده ، با گستاخي  تمام  اين اموال  را تحويل  نمي دهند. آشتياني  گفته  بود: در چند سال  گذشته  امكانات  شهرداري  تهران  اعم  از منزل مسكوني ، اداري  و تجاري  بدون  هيچگونه  مجوز شرعي  و عرفي  در اختيار افرادي  قرار گرفته  است . وي  افزود: اين  اموال  متعلق  به  مردم  و بيت المال  است  و بايد پس  گرفته  شود. خزانه دار شوراي  شهر تهران  اظهار اميدواري  كرد، بازپس گيري  اموال  شهرداري  تهران  هرچه  سريعتر از طريق  راه هاي  مسالمت  آميز انجام  شود.
آشتياني  تصريح  كرد: اگر در باز پس دادن  اين  اموال ، مقاومت هايي  صورت  بگيرد شهرداري  تهران  از طريق  مراجع  قضايي ، قاطعانه  پيگيري  مي كند.
وي  گفت : اين  اموال ، در اختيار افرادي  است  كه  قبلا در شهرداري  تهران مسئوليتي  داشته اند و حالا ديگر مسئوليتي  در اين  نهاد ندارند و يا در اختيار اشخاصي  است  كه  مسئوليتي  در شهرداري  تهران  نداشته اند و به  صلاحديد شهردار وقت  تهران ، اين  امكانات  در اختيارشان  قرار گرفته  است .

وزارت بهداشت فرانشيز درمان جراحي بيماران سرطاني را پرداخت مي كند
گروه شهري: بيماران سرطاني كه در بيمارستان بستري و قادر به پرداخت فرانشيز درمان جراحي و يا راديوتراپي نيستند مركز مديريت پيوند و بيماريهاي خاص وزارت بهداشت، فرانشيز آنها را پرداخته و اين بيماران را رايگان درمان مي كند. دكتر سيدمحمد كاظمي رئيس مركز مديريت پيوند و بيماريهاي خاص وزارت بهداشت، در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه تاكنون سرطان جزو بيماريهاي خاص محسوب نشده است، يادآور شد: سرطانها طيف وسيعي دارند كه برخي به راحتي قابل درمان و برخي علاج ناپذيرند. وي با اشاره به گراني داروهاي اين دسته از بيماران يادآور شد: برخي از داروهاي آنها تحت پوشش و حمايت هاي بيمه قرار دارد ولي نظير بيماريهاي خاص تحت حمايت كامل بنياد امور بيماريهاي خاص نيستند.

سازمان پارك ها اعلام كرد
آغاز طرح احياي درختان خيابان وليعصر
گروه شهري: مدير عامل  سازمان  پارك ها و فضاي  سبز شهرداري  تهران  گفت : كار اصلاح ، احياو حفاظت  ازدرختان  چنار خيابان  وليعصر(عج ) تهران  از هفته  گذشته  آغاز شد.
«علي محمد مختاري » ديروز در گفتگو با ايرنا، افزود: درختان  خيابان  وليعصر(عج ) از قدمتي  ۷۰ ساله  برخوردار هستندو حفظ و نگهداري  آنان  به  عنوان  ميراث  ملي  پايتخت  ضروري  است .وي  اظهار داشت : سازمان  پارك ها و فضاي  سبز شهرداري  تهران ، احياي  درختان چنار بزرگترين  خيابان  خاورميانه  را در اولويت  برنامه هاي  خود قرار داده  وكار اصلاح  و احياي  آنها را از هفته  گذشته  آغاز كرده  است .
وي  به  پايان  يافتن  مراحل  تدوين  طرح  كاربردي  اصلاح ،احيا وحفاظت  از درختان چنار خيابان  وليعصر(عج ) از سوي  معاونت  پژوهشي  دانشگاه  تهران  اشاره  وتصريح كرد: سازمان  پارك ها و فضاي  سبز بر اساس  وظايف  خود مبني  بر حفظ فضاي  سبزشهر تهران ، اين  طرح  را برمبناي  مطالعات  علمي و كارشناسي  انجام  شده ، اجرامي كند.
مختاري ، تغيير بسترسيماني  درختان  در خيابان  وليعصر(عج ) را نخستين  برنامه  سازمان  پارك ها دراحياي  درختان  برشمرد و گفت : اصلاح  درختان ، كوددهي ، شخم سطحي  و تزريق  موادغذايي  به درختان  براي  احياي  آنها از ديگر اولويت هاي  برنامه  سازمان  پارك ها در اجراي  اين  طرح  است .

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    يادداشت    |
|   صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |