پنج شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۹۰- Oct, 9, 2003
به بهانه برگزاري نشست تخصصي «مجموعه هاي طنز» در هفته فيلم تلويزيون
از ماست كه برماست
صغري كبيري
012594.jpg

اشاره:
به عنوان يك مخاطب تلويزيون چند درصد از برنامه هاي طنز آميز تلويزيون را مشاهده مي كنيد؟ تاكنون چه برنامه هاي طنزي شما را به خود جلب كرده است؟
البته تعدد شغل و ساير مشغله هاي فكري نه تنها خانواده ها، بلكه متوليان امور فرهنگي تلويزيون را آنچنان به خود مشغول كرده است كه كمتر به فكر خنداندن يا خنديدن باشند. از سوي ديگر آنچنان سهم برنامه هاي تلويزيوني طنز آميز در شبكه هاي تلويزيوني كاهش يافته است كه توليد آثار اندك هم نتوانسته تاثير مطلوب خود را در مخاطبان عام و خاص تلويزيوني به جا بگذارد.
با اين حال برگزاري نشست تخصصي «رضا عطاران» كارگردان و نويسنده طنز و داريوش كاردان «كارگردان سازنده مجموعه هاي تلويزيوني طنز در هفته فيلم تلويزيوني» موجب شد كه نگاهي به «توليدات طنز» تلويزيون داشته باشيم. با هم اين مطلب را پي مي گيريم:

چهارمين نشست از مجموعه نشست هاي تخصصي هفته فيلم تلويزيون، تحت عنوان «مجموعه هاي طنز، نياز به قالب هاي بديع» در سالن شماره يك سينما فلسطين برگزار شد. قبل از اين نيز نشست «مستند در تلويزيون» برگزار شده بود اما دو نشست تخصصي «دوبله در تلويزيون» و «فيلم هاي سينمايي محصول سيما» به خاطر عدم استقبال تماشاگران و تغيير برنامه هاي اجرايي هفته فيلم تلويزيون ملغي شده بود.
تجربه طنز جدي در شبكه هاي تلويزيوني بيشتر به برنامه هاي تلويزيوني نوروز ۷۲ با مشاركت داريوش كاردان و مهران مديري باز مي گردد، در آن سال ها مخاطبان تلويزيوني پس از مدت ها شاهد شكل گيري نوع جديدي از برنامه هاي تلويزيوني بودند، در طول اين سال ها به خاطر بروز جنگ تحميلي و نبود يك استراتژي منسجم در جذب مخاطبان عام و خاص، عملاً ساخت مجموعه هاي طنز به نوعي «تابو» در حيطه رسانه اي محسوب مي شد. بنا بر اين اغلب دست اندركاران تلويزيون نيز اگر تلاش اندك در اين زمينه انجام مي دادند كمتر مورد پذيرش مديران و برنامه ريزان قرار مي گرفتند.
تجربه محدوديت نگاه طنز آميز به جنگ تحميلي نيز به نوعي در عرصه سينما دنبال مي شد بنا بر اين اغلب فيلمسازان براي ساخت برخي از سوژه هاي اجتماعي و فرهنگي نيز با محدوديت مواجه بودند، حتي طرح ساخت «عروسي خوبان» نيز با توجه به حمايت هاي جدي مسئولان فرهنگي از كارگردان آن با انتقاد جرايد و مسئولان فرهنگي ديگر مواجه شد. با اين حال توليد مجموعه «نوروز ۷۲» شرايط جديدي را در عرصه سيما براي مخاطبان ايراني رقم زد، حالا پس از سال ها وقتي به اولين آثار طنز نگاه مي كنيم تازه متوجه مي شويم كه آن آثار چقدر در حد نازلي قرار داشتند.
«داريوش كاردان» كارگردان و نويسنده طنز تلويزيوني با اشاره به مفهوم طنز مي گويد: براي آنكه موقعيت هر پديده اي در جامعه مشخص شود، ابتدا بايد تعريفي از آن ارايه داد تا آنگاه ببينيم اين تعريف با مولفه هاي موجود در جامعه همخوان است يا نه.
متاسفانه هم اكنون در حد تعريف طنز نيز مشكل داريم چه برسد به اينكه ببينيم آيا اين تعريف با ماهيت موجود تطابق دارد يا خير؟
هجو، هزل، كمدي و حتي كاريكاتور از جمله قالب هاي طنز هستند بقيه اين قالب ها با هم متفاوت و در عين حال در يك وجه كه همان خنداندن است، مشترك هستند.
به عبارت ديگر طنز عبارت است از استفاده از تمام ابزارهاي موجود كه براي بيان دردها و مشكلات اجتماعي، سياسي، فرهنگي، ايجاد خنده مي كنند.
وي مي افزايد: با استفاده از طنز مي توان در سايه خنداندن چيزي را گفت كه به طور معمول طرح آن غيرممكن است. طنز به عبارتي استفاده از تمام ابزارهايي است كه مي تواند موقعيت خنداندن را ايجاد كند و در كنار آن شمشير تيزي است كه بر جايي كه بايد فرود بيايد، فرود خواهد آمد و اين مسئله مي تواند گريبان دولت و حتي مردم را بگيرد. البته در بخش هايي از برنامه هاي تلويزيوني اين اتفاق افتاده و در بخش عظيمي هنوز وجود ندارد. هم اينك تنها ۲۰ درصد از مجموعه هاي تلويزيوني را طنز واقعي مي دانم و مابقي برنامه ها را نزديك به كمدي يا در حدي مي دانم كه به قول يكي از بزرگان به خود تهمت طنز مي زنند.
تجربه ساخت مجموعه هاي طنز «حرف تو حرف»، «ساعت خوش»، «سال خوش»، «نوروزي ها»،  «اين چند نفر»، «زير آسمان شهر»، «بدون شرح»، «باغچه مينو»، «پاورچين» نشان داد كه مي توان با يك برنامه ريزي مناسب و استفاده بهينه از توان فكري افراد جوان و خلاق مي توان كارهاي خوبي را در عرصه  طنز براي مخاطبان تلويزيوني تهيه كرد. اما متاسفانه در طول سال ۸۰ و ۸۱ طنزگرايي برخي از شبكه هاي تلويزيوني موجب شد كه بعضي از آثار توليدي در عرصه طنز در حد هجو و هزل قرار گيرد.
براي آن دسته از مخاطبان تلويزيوني وقتي برنامه طنز از حد خاصي افت مي كند ديگر مورد توجه آنان قرار نمي گيرد، بي گمان اين پديده را مي توان به عينه در تماشاي دو مجموعه تلويزيوني دو طنز شبكه تهران و شبكه سوم سيما لمس كرد، تكرار بخش هاي بعدي «بدون شرح» و «زير آسمان شهر» همزمان با يكي از مجموعه هاي طنز شبكه تهران به نام «پاورچين» پخش مي شد افت رفتار و موقعيت هاي طنز آميز برنامه هاي قبلي شبكه سوم سيما موجب شد كه مخاطبان تهراني بيشتر متمايل به برنامه تلويزيوني «پاورچين» شوند.
«رضا عطاران» كارگردان مجموعه تلويزيوني «كوچه اقاقيا» در اين نشست تخصصي با اشاره به كاهش درصد پخش برنامه هاي تلويزيوني طنز مي گويد: كمتر از ۲۰ درصد از مجموعه  هاي تلويزيوني در حد طنز هستند و بسيار بهتر از اين مي توان كار كرد.
ديدن برنامه هاي تلويزيوني طنز هم اينك به صورت يك عادت در بين بينندگان درآمده است، در حال حاضر گوشه و كنايه زدن به معضلات اجتماعي و... در اين نوع برنامه ها مدنظر قرار دارد و تنها زماني كه برنامه اي حرف هاي سياسي مي زند هم مي گويند به به!
012596.jpg

مشكل ما تنها طرح مسايل سياسي نيست براي مثال وقتي در برنامه اي مثل كوچه اقاقيا در مورد انتخابات صحبت مي شود، آن وقت است كه همه قبول دارند، حرفي  زده شده است اما اين صحبت هاي سياسي كاملاً با تلويزيون هماهنگ مي شود و تمام نكات ريز و درشت با مديران شبكه ها در ميان گذاشته خواهد شد.
وي در ادامه مي افزايد: كمتر پيش مي آيد كه برنامه اي طنز و با محتواي مسايل سياسي حرف واقعي دل خود نويسنده و كارگردان باشد پس بايد زياد روي اين بخش متمركز نشد و روي مسايل فرهنگي كاركرد.
برخي از مخاطبان تلويزيوني وقتي با طرح مسائل سياسي از طريق برنامه هاي طنز تلويزيون مواجه مي شوند ناخواسته واكنش نامناسبي از خود بروز مي دهند، به باور آنان طنز بايد يك حيطه مستقل براي ايجاد «انبساط خاطر» مخاطبان باشد و نه بيش از آن.
بنا بر اين تماشاگران عادي و خاص تلويزيون وقتي در كنار مسائل روزمره سياسي و اجتماعي با اين نوع موضوعات مواجه مي شوند نوعي از زدگي را در خود احساس مي كنند. به تعبير دست اندركاران طنز، بايد اين نوع برنامه ها صرفاً به نوع روابط اجتماعي، ارتباطات خانوادگي و در نهايت ايجاد لحظات شاد و طنز آميز توجه كند. لذا غلطيدن كارگردان و متن داستاني مرتبط با موضوعات روز سياسي و اجتماعي مي تواند خطر «مخاطب گريزي» را به دنبال داشته باشد.
«داريوش كاردان» سازنده برنامه «نوروز ۷۲» با اشاره به عدم حضور مديران دست اندركار تلويزيوني در نشست تخصصي طنز مي گويد: عدم حضور مسئولين شبكه هاي تلويزيوني در اين نشست تخصصي خود يك طنز است.
در زمان ساخت «نوروز ۷۲» ما دو ماه وقت صرف كرديم تا ۱۳ روز برنامه بر روي آنتن برود اما الان وضعيت بالعكس است ۱۳ روز كار مي شود تا برنامه اي به مدت ۲ ماه آنتن را پر كند.
البته اخيراً نيز مجموعه هايي در عرصه طنز ساخته شده كه موفق بوده اند،  مجموعه اول «زير آسمان شهر» به لحاظ كمدي و طنز موفق عمل كردند اين مجموعه كه بسياري از قسمت هاي آن توسط «رضا عطاران» نوشته شده بود بي آنكه حرف سياسي بزند حرفي براي گفتن داشت.
مجموعه «زير آسمان شهر» يك مورد درباره مسائل فرهنگي جامعه بود و مي دانيم كه در زمان پخش آن خيابان ها خلوت مي شد.
وي مي افزايد: بسياري از مردم به من گفتند كه در زمان پخش «زير آسمان شهر» ماهواره ها خاموش مي شد پس ما توان مقابله با ماهواره را داريم و اگر نمي توانيم، يا نخواسته ايم و يا تنبلي كرده ايم به خود ما برمي گردد.
متاسفانه در حيطه برنامه سازي طنز تلويزيون اتفاق جالبي افتاده است،  اغلب تهيه كنندگان يا مديران گروههاي تلويزيوني وقتي با اقبال يك برنامه طنز مواجه مي شوند دوباره در تكاپوي آن هستند تا با تهيه قسمت هاي بعدي همان اقبال يا توجه مخاطبان را به خود جلب كنند اما نمي دانند كه اشباع مخاطبان از نوع رفتار يا موقعيت كميك يك بازيگر يا نويسنده حدي دارد.
تجربه ساخت مجدد برنامه هاي طنز تلويزيوني «زيرآسمان شهر» قسمت ۲ و ۳، «بدون شرح» ۲ و «پاورچين» ۲ نيز نشان داد كه مردم تنها به مضامين آغازين توجه دارند لذا تكرار بازيگران، كارگردان و نويسنده ها نه تنها وضعيت مطلوبي را در ميان تماشاگران ايجاد نمي كند بلكه يك نوع مقاومت منفي را در بين آنها ايجاد مي كند.
از سويي ديگر برخي از مديران شبكه هاي تلويزيوني تصور مي كنند كه با موقعيت بازيگران و كارگردان يك برنامه طنز تلويزيوني در شبكه ديگر مي توان كار جديدي را خلق كرد. تكراري بودن سوژه ها، نويسندگان، بازيگران كميك و بالاخره تهيه كنندگان مجموعه هاي طنز تلويزيوني باعث شده كه شبكه هاي داخلي تنها به اين گروه از افراد بسنده كند. بنابر اين در طي ۵ سال اخير كه توليد برنامه هاي طنز رواج يافته است كمتر گروه بازيگران جديد و يا نويسندگان و تهيه كنندگان خلاقي به اين مجموعه افزوده شده است.
با توجه به واقعيتهاي موجود در باره فقدان توانايي هاي لازم در ارتباط با برخي ازسازندگان مجموعه هاي طنز تلويزيوني، «رضا عطاران» به عنوان نويسنده و كارگردان طنز با انتقاد از وضعيت طنز در تلويزيون مي گويد: هيچ تهيه كننده اي بدش نمي آيد كه به او پيشنهاد كار شود تا عده اي از اين سفره استفاده كنند. تمام مشكلات به سياست گذاريهاي موجود برمي گردد كه از آن زمان انبوه سازي در تلويزيون به وجود آمد و انبوه سازي نيز با خود مشكلاتي به همراه خواهد داشت. اگر تمام نخبه هاي اين گروه هاي طنز ساز دور هم جمع شوند برنامه بسيار خوبي را ببينند،آن وقت چيز خوبي ارايه خواهند داد. پخش يك برنامه درست از تلويزيون بسيار بهتر از اين است كه به چندين برنامه لطمه بخورد . كسي به درستي نمي داند كه آيا ۲۰ درصد از مجموعه توليدات تلويزيوني را برنامه هاي طنز تشكيل مي دهند يا نه؟ اگر تعداد ساعات مفيد پخش برنامه هاي شبكه هاي اول تا ششم سيما را ارزيابي كنيم پخش برنامه ۴۰ الي ۴۵ دقيقه اي طنز آميز از مجموع بيش از ۱۰۰ ساعت برنامه توليدي در طول روز شايد سهم ۱ درصدي از آن را به خود اختصاص دهد با اين حال تهيه و توليد بيش از آن مي تواند تاثير مثبتي را در ذهنيت مخاطبان رقم زند.
امروزه جامعه بيش از ساير زمان ها به توليد و پخش برنامه هاي طنز آميز نياز دارد، تنوع برنامه ها، تعدد مشغله ذهني و كاري خانواده ها، تنازعات سياسي موجود در ايران و ساير كشورها و در نهايت تكثر برنامه هاي جدي موجود در شبكه هاي تلويزيوني ايجاب مي كند كه مديران تلويزيوني سهم بيشتري را به برنامه هاي طنز اختصاص دهند.

ويروس هاي مرموز اينترنتي
012598.jpg
برخي ويروس ها سعي مي كنند كاربران را براي بازكردن صفحه هاي اينترنتي فريب دهند. به گفته كارشناسان امنيت شبكه، حملات مخرب ويروسي و همچنين قفل شكن ها (هكر) طي شش ماه اول سال جاري ۲۰ درصد افزايش يافته است.
براساس مطالعه اي كه توسط شركت سيمانتك (Symantec) توليدكننده نرم افزارهاي ضدويروس انجام شده قفل شكن ها نيز دريافتن درزهاي امنيتي نسبت به گذشته سرعت عمل بيشتري نشان مي دهند.
همچنين براي فلج كردن سيستم ها از راه هاي تازه اي براي انتشار ويروس و همچنين تركيبي از كدهاي مخرب و درزهاي امنيتي موجود در نرم افزارها استفاده مي شود.
تحليلگران مي گويند اين بايد اخطاري براي شركت ها باشد تا با تمام قوا به حفاظت از سيستم هاي خود بپردازند.
حملات مركب براساس اين گزارش سرعت و نحوه استفاده از آنچه به عنوان «تهديدهاي مركب» توصيف مي شود يكي از بزرگترين تهديدهايي است كه شركت ها امسال با آن مواجه هستند.
اين «تهديدهاي چندگانه يا مركب» ضمن استفاده از كدهاي موذي از حفره هاي امنيتي در نرم افزارها بهره برداري مي كند.
كرم «اسلمر» (Slammer) در ابتداي سال در كمتر از چند ساعت به سيستم هاي سراسر جهان حمله كرد و «بلستر» (Blaster) نيز كه در تابستان منتشر شد به طور متوسط هر ساعت حدود ۲۵۰۰ رايانه را آلوده كرد كه براي شركت ها ميلياردها دلار هزينه و خسارت به بار آورد.
كاربران خانگي نيز بايد از خود محافظت كنند. بنا به اين گزارش درحالي كه شركت ها به طور متوسط هفته اي ۳۸ بار هدف حمله قرار مي گيرند، حصول اطمينان از برطرف كردن اين نقطه ضعف ها براي بقاي آنها «اهميت حياتي» دارد.
جف اوگدن از شركت سيمانتك به بي.بي.سي گفت: «مشكل تهديدهاي مركب اين است كه براي «مقابله با آنها» به چند نوع فن آوري و مديريت مناسب نياز داريد». «و اين تهديدها مي تواند صورت هاي مختلفي به خود بگيرد، مثلا مي تواند يك قطعه كد موذي باشد كه به يك نقطه ضعف حمله  مي كند و به شيوه هاي مختلف منتقل مي شود، بنابراين بايد نحوه انتقال كد و همچنين عملكرد آن را درك كنيد.» استفاده روزافزون از برنامه هاي «آي ام» (Instant Messaging) براي انتقال فوري پيام ميان همكاران در داخل يك سازمان راه را براي انتشار كدهاي موذي بازمي كند كه مشكل بزرگي در زمينه ايمني است.» حفاظت چندبعدي آقاي اوگدن مي گويد: اين مسأله نه تنها براي شركت هاي تجاري، بلكه همچنين براي كاربران خانگي كه از «اي ام» و ساير خدمات توزيع فايل استفاده مي كنند مايه نگراني است.
ارقام تازه «دفتر آمار ملي» بريتانيا نشان مي دهد كه ۲۸ درصد مردم اين كشور در سال گذشته هدف حمله ويروس رايانه اي قرار گرفته اند شركت ها و كاربران خانگي بايد براي حفاظت از خود از تركيبي از سيستم هاي محافظتي استفاده كنند.
«جف اوگدن» گفت: شركت ها بايد به فن آوري ديوار دفاعي (Firewall)، سيستم نظارت منظم بر تردد در شبكه، سيستم هاي بازدارنده قفل شكن ها و برنامه هاي ضدويروسي مجهز باشند.
كاربران خانگي نيز بايد در جستجوي نرم افزاري باشند كه همه اين وظايف را انجام مي دهد.
ارقام تازه «دفتر آمار ملي» بريتانيا نشان مي دهد كه ۲۸ درصد مردم اين كشور در سال گذشته هدف حمله ويروس رايانه اي قرار گرفته اند.

آن سوي مرزها
چين و نفوذ اينترنت
012600.jpg

بررسي هاي اخير يك مركزتحقيقاتي چيني نشان مي دهد كه مردم اين كشور از ورود شبكه جهاني اينترنت به زندگي خود استقبال مي كنند و آن را براي توسعه خود و كشورشان مثبت مي دانند.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، اين بررسي ها را ماه جاري ميلادي مركز تحقيقات توسعه اجتماعي چين با هدف تعيين ميزان نفوذ اينترنت در جامعه چين انجام داده است.
اين بررسي ها نشان مي دهد كه ۶۲ درصد از مردم چين اعتقاد دارند اينترنت براي كار و تحصيل آنان بسيار مفيد است و ۳۴ درصد گفته اند كه اينترنت كاملاً در جامعه چين نفوذ كرده است. اين در شرايطي است كه فقط چهار درصد از مردم چين اينترنت را عامل مزاحمي براي كار و تحصيل خود دانسته اند. همچنين ۵۲ درصد معتقدند ارتباط اينترنت با كتابخانه هاي كشور عامل مهمي براي كسب اطلاعات است و ۴۶ درصد ديگر اينترنت را مانند يك پارك سرگرمي و تفريحاتي، جالب توصيف كرده اند.
بررسي ها نشان مي دهد ۱۰ درصد خواستار نظارت و مديريت جدي دولت چين بر اينترنت هستند و بسياري نيز اخبار اينترنتي را نسبت به اخبار تلويزيون، راديو و رسانه هاي مطبوعاتي غيرقابل اعتماد دانسته اند. براساس اين بررسي ها بيشتر چيني ها ترجيح مي دهند براي اخبار قابل اعتماد به رسانه هاي موجود كشور از جمله خبرگزاري شين هوا، روزنامه چاينا ديلي و تلويزيون مركزي رجوع كنند.
راه اندازي شبكه تلويزيوني آمريكايي در خاورميانه
تلويزيون آمريكا با حمايت مالي كنگره اين كشور تا پايان ماه دسامبر سال جاري ميلادي (دي ماه) به منظور اشاعه فرهنگ آمريكايي در خاورميانه شبكه تلويزيوني جديدي در اين منطقه به زبان عربي راه اندازي مي كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي مناريپورت اين شبكه ماهواره اي با حمايت هاي مالي كنگره آمريكا براي كشورهاي خاورميانه راه اندازي مي شود.
پاتيز هدف از راه اندازي شبكه هاي راديو و تلويزيوني براي كشورهاي خاورميانه را اشاعه فرهنگ آمريكايي و در عين حال ايجاد فرصتي براي طرح ديدگاه هاي مختلف مورد اين فرهنگ دانست.
براي راه اندازي اين شبكه در نخستين سال مالي حداقل ۳۰ ميليون دلار سرمايه گذاري شده است.
تلويزيون آمريكا پيشتر اقدام به راه اندازي يك شبكه راديويي به زبان عربي با عنوان «راديو سوا» براي كشورهاي خاورميانه كرده بود كه بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه اين راديو در اهداف خود موفق بوده است.
بررسي انجام شده از ميان پنج هزار و ۷۳۷ نفر در كشورهاي امارات، مصر، اردن، قطر و كويت نشان داده است كه ضريب نفوذ اين راديو در گروه هاي سني ۲۹-۱۵ سال بيش از ۴۲ درصد بوده است.
طرح شبكه تلويزيوني بين المللي فرانسوي
دولت فرانسه از شبكه هاي تلويزيوني دولتي اين كشور و شبكه ۱ تلويزيون خصوصي فرانسه خواست تا در مورد طرح هاي مربوط به تأسيس يك كانال خبري تلويزيوني بين المللي فرانسه زبان با يكديگر همكاري كنند.
بنابر بيانيه دفتر ژان پير رافارن نخست وزير اين دو شركت براي تدارك مقدمات راه اندازي اين كانال چراغ سبز نشان داده اند. اين كانال هاي تلويزيوني به پشتوانه دارايي شركت هاي اصلي دولتي و خصوصي فرانسه ديدگاه فرانسوي را در عرصه تلويزيون بين المللي گسترش خواهند داد.
هفت شبكه راديو و تلويزيون خصوصي در كامرون
012602.jpg

با مشاركت دولت كامرون سه شبكه راديو و تلويزيون خصوصي اجازه يافتند كه برنامه پخش كنند.
براساس بيانيه وزارت ارتباطات كامرون، اين شبكه ها از لحاظ محتوايي در كنترل مقامات حقوقي دولتي قرار خواهند داشت كه به اين ترتيب بخش قابل توجهي از برنامه ها به موضوعات بهداشت و درمان، آموزش و توسعه شهري اختصاص خواهد يافت.
از زمان آزاد سازي بازار سمعي و بصري در سال ۲۰۰۰ در كامرون، حدود ۶۰ ايستگاه راديويي در اين كشور آغاز به كار كرده اند اما وزارت ارتباطات همواره نظارت را بر آنها قطع نكرده است.

سايه روشن هنر
موفقيت فيلم هاي صدا و سيما در جشنواره فيلم جهانگردي
دفتر جشنواره اداره كل دفاتر خارج از كشور سازمان صدا و سيما از راه يابي و موفقيت هفت فيلم منتخب سازمان به نخستين جشنواره فيلم هاي جهانگردي خبر داد.
بنابر اين گزارش فيلم هاي جزايرمند به كارگرداني سيدحسين صافي توليد مركز بوشهر، ياد و يادگار به كارگرداني مصطفي رزاق كريمي و فرهاد ورهرام توليد شبكه سحر و برون مرزي، همراه با باد در دل تنهايي كوير به كارگرداني منوچهر طياب توليد شبكه اول سيما، سبلان سحرانگيز به كارگرداني سيدكاظم گنجي توليد مركز اردبيل، موفق به دريافت تنديس بال و ۴ سكه بهار آزادي شدند.
همچنين هيأت داوران به شش فيلم، ديپلم افتخار و دو سكه بهار آزادي اهدا كرد كه از آن ميان سه برنامه سفالينه به كارگرداني محمود زنده نام توليد سيماي مركز همدان، مجموعه سفرابي به كارگرداني جواد طاهري توليد شبكه اول سيما و جغرافياي عشق به كارگرداني منوچهر مشيري توليد شبكه اول سيما متعلق به صدا و سيماست.
۲۲ شبكه استاني در ايران
012604.jpg

با راه اندازي ۲ شبكه استاني سيماي مراكز، تعداد شبكه هاي استاني سيما در كشور تا پايان امسال به ۲۲ شبكه افزايش خواهد يافت.
به گفته رئيس سازمان صدا و سيما اين سازمان عزم جدي و نيروي فني لازم را براي راه اندازي شبكه هاي استاني سيما را دارد ولي به دليل وضعيت بودجه، اين شبكه ها در استان هاي باقيمانده اندكي ديرتر راه اندازي خواهد شد.
وي افزود: ايجاد شبكه هاي استاني سيما موجب تقويت خرده فرهنگ ها و در نهايت تقويت هويت و فرهنگ ملي مي شود.
اجراي طرح اينترنتي شبكه هاي تلويزيوني ايران
012606.jpg

به گفته معاون اداري مالي سازمان صدا و سيما در مراسم آغاز عمليات اجرايي طرح توسعه شبكه استاني سيماي خراسان امكان دريافت شبكه هاي صدا و سيما از اينترنت در كشور فراهم مي شود.
«علي كردان» گفت: راه اندازي شبكه تلويزيوني العالم بزرگترين طرح فني سازمان صدا و سيما در عرصه رسانه است، هم اكنون از اين شبكه كه بزرگترين شبكه تلويزيوني جهاني است به زبان غيرفارسي براي تمام جهان برنامه پخش مي شود. خوشبختانه برنامه هاي اين شبكه با اثرگذاري مطلوب مورد توجه مخاطبان در سراسر جهان به ويژه خاورميانه و كشورهاي عربي قرار گرفته است.
وي افزود: از آغاز امسال ۳ شبكه استاني در كشور راه اندازي شده است و تا پايان امسال شبكه هاي استاني استان هاي سيستان و بلوجستان، بوشهر و گلستان نيز به بهره برداري مي رسد.
برگزاري نمايشگاه بين المللي تجهيزات صوتي، تصويري در تهران
012608.jpg

چهارمين نمايشگاه بين المللي تجهيزات صوتي، تصويري، سينمايي، عكاسي و ادوات موسيقي با حضور بيش از ۵۰ شركت داخلي و خارجي از ۲۹ مهر امسال به مدت ۵ روز در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود.
بنابر اين گزارش اين نمايشگاه با مجوز مركز توسعه صادرات ايران و همكاري شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود.
در اين نمايشگاه آخرين فناوري ها و توليدات دوربين هاي پيشرفته مورد استفاده در سينما، تلويزيون و عكاسي، تجهيزات شنيداري و ديداري، انواع پروژكتور و مونيتور، سيستم هاي رايانه اي تصويري، لوازم مربوط به جلوه هاي ويژه عرضه خواهد شد.
همچنين تجهيزات عكاسي سه بعدي، تجهيزات مورد استفاده در استوديوهاي سينمايي و تلويزيوني، تجهيزات متحرك تصويربرداري، دوربين هاي مدار بسته، ضبط  تصوير ويديويي، تكنيك هاي ديجيتالي به نمايش گذاشته مي شود.

هنر
ادبيات
اقتصاد
حقوق بشر
روزنت
سفر و طبيعت
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  حقوق بشر  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |