پنج شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۹۰- Oct, 9, 2003
داستان موتورهاي جستجو
012582.jpg
نيما اكبر پور
اشاره:
امروزه موتورهاي جستجو به آچار فرانسه كاربران اينترنت تبديل شده اند.
هر كاربري كه به درستي كار با موتورهاي جستجو را بلد نباشد بايد وقت و هزينه بيشتري صرف يافتن اطلاعات مورد نياز خود كند.
شناخت موتورهاي جستجو و آشنا شدن با نحوه كار آنها امري ضروري است.مطلب زير نگاهي دارد به چگونگي استفاده از موتورهاي جستجو .

موتورهاي جستجو به دو دسته كلي تقسيم مي شوند: موتورهاي جستجوي پيمايشي و فهرستهاي تكميل دستي،هر كدام از آنها براي تكميل فهرست خود از روشهاي متفاوتي استفاده مي كنند كه هر يك را بطور جداگانه مورد بررسي قرار مي دهيم:موتورهاي جستجوي پيمايشي يا Crawler-Based Search Enginesموتورهاي جستجوي پيمايشي مانند Google ليست خود را بصورت خودكار تشكيل مي دهند.
آنها وب را پيمايش كرده و سپس كاربران آنچه را كه مي خواهند از ميانشان جستجو مي كنند.
اگر شما در صفحه وب خود تغييراتي را اعمال نماييد، موتورهاي جستجوي پيمايشي آنها را به خودي خود مي يابند و سپس اين تغييرات ليست خواهند شد.
عنوان، متن و ديگر عناصر صفحه، همگي شامل اين ليست خواهند بود.
فهرستهاي تكميل دستي يا Human-Powered Directories فهرست تكميل دستي مانند يك Open Directory مثل Dmoz وابسته به كاربراني است كه آنرا تكميل مي كنند.
شما صفحه مورد نظر را به همراه توضيحي مختصر در فهرست ثبت مي كنيد يا اين كار توسط ويراستارهايي كه براي آن فهرست در نظر گرفته شده انجام مي شود.
عمل جستجو در اين حالت تنها بر روي توضيحات ثبت شده صورت مي گيرد و در صورت تغيير روي صفحه وب، روي فهرست تغييري بوجود نخواهد آورد.
چيزهايي كه براي بهبود يك فهرست بندي در يك موتور جستجو مفيد هستند، تاثيري بر بهبود فهرست بندي يك دايركتوري ندارند.
تنها استثناء اين است كه يك سايت خوب با پايگاه داده اي با محتواي خوب شانس بيشتري به نسبت يك سايت با پايگاه داده ضعيف دارد.
موتورهاي جستجوي تركيبي با نتايج مختلط به موتورهايي اطلاق مي شود كه هر دو حالت را در كنار هم نمايش مي دهند.
غالبا، يك موتور جستوي تركيبي در صورت نمايش نتيجه جستجو از هر يك از دسته هاي فوق، نتايج حاصل از دسته ديگر را هم مورد توجه قرار مي دهد.
مثلا موتور جستجوي MSN بيشتر نتايج حاصل از فهرستهاي تكميل دستي را نشان مي دهد اما در كنار آن نيم نگاهي هم به نتايج حاصل از جستجوي پيمايشي دارد.
بررسي يك موتور جستجوي پيمايشي شامل سه عنصر اصلي هستند:
اولي در اصطلاح عنكبوت (Spider) است كه پيمايشگر (Crawler) هم ناميده مي شود. پيمايشگر همين كه به يك صفحه مي رسد، آنرا مي خواند و سپس لينكهاي آن به صفحات ديگر را دنبال مي نمايد.
اين چيزيست كه براي يك سايت پيمايش شده (Crawled) اتفاق افتاده است.
پيمايشگر با يك روال منظم، مثلا يك يا دو بار در ماه به سايت مراجعه مي كند تا تغييرات موجود در آنرا بيابد.
هر چيزي كه پيمايشگر بيابد به عنصر دوم يك موتور جستجو يعني فهرست انتقال پيدا مي كند.
فهرست اغلب به كاتالوگي بزرگ اطلاق مي شود كه شامل ليستي از آنچه است كه پيمايشگر يافته است.
مانند كتاب عظيمي كه فهرستي را از آنچه كه پيمايشگرها از صفحات وب يافته اند، شامل شده است. هرگاه سايتي دچار تغيير شود، اين فهرست نيز به روز خواهد شد.
از زماني كه تغييري در صفحه اي از سايت ايجاد شده تا هنگامي كه آن تغيير در فهرست موتور جستجو ثبت شود مدت زماني طول خواهد كشيد.
پس ممكن است كه يك سايت پيمايش شده باشد اما فهرست شده نباشد.
تا زماني كه اين فهرست بندي براي آن تغيير ثبت نشده باشد، نمي توان انتظار داشت كه در نتايج جستجو آن تغيير را ببينيم.
نرم افزار موتور جستجو، سومين عنصر يك موتور جستجو است و به برنامه اي اطلاق مي شود كه بصورت هوشمندانه اي داده هاي موجود در فهرست را دسته بندي كرده و آنها را بر اساس اهميت طبقه بندي مي كند تا نتيجه جستجو با كلمه هاي درخواست شده هر چه بيشتر منطبق و مربوط باشد.
چگونه موتورهاي جستجو صفحات وب را رتبه بندي مي كنند؟
وقتي شما از موتورهاي جستجوي پيمايشي چيزي را براي جستجو درخواست مي نماييد، تقريبا بلافاصله اين جستجو از ميان ميليونها صفحه صورت گرفته و مرتب مي شود بطوريكه مربوطترين آنها نسبت به موضوع مورد درخواست شما رتبه بالاتري را احراز نمايد.
البته بايد در نظر داشته باشيد كه موتورهاي جستجو همواره نتايج درستي را به شما ارائه نخواهند داد و مسلما صفحات نامربوطي را هم در نتيجه جستجو دريافت مي كنيد و گاهي اوقات مجبور هستيد كه جستجوي دقيقتري را براي آنچه كه مي خواهيد انجام دهيد اما موتورهاي جستجو كار حيرت انگيز ديگري نيز انجام مي دهند.
فرض كنيد كه شما به يك كتابدار مراجعه مي  كنيد و از وي درباره «سفر» كتابي مي خواهيد.
او براي اينكه جواب درستي به شما بدهد و كتاب مفيدي را به شما ارائه نمايد با پرسيدن سوؤالاتي از شما و با استفاده از تجارب خود كتاب مورد نظرتان را به شما تحويل خواهد داد.
موتورهاي جستجو همچنين توانايي ندارند اما به نوعي آنها را شبيه سازي مي كنند. پس موتورهاي جستجوي پيمايشي چگونه به جواب مورد نظرتان از ميان ميليونها صفحه وب مي رسند؟ آنها يك مجموعه از قوانين را دارند كه الگوريتم ناميده مي شود.
الگوريتمهاي مورد نظر براي هر موتور جستجويي خاص و تقريبا سري هستند اما به هر حال از قوانين زير پيروي مي كنند:مكان و تكراريكي از قوانين اصلي در الگوريتمهاي رتبه بندي موقعيت و تعداد تكرار كلماتي است كه در صفحه مورد استفاده قرار گرفته اند كه بطور خلاصه روش مكان-تكرار (Location/Frequency Methode) ناميده مي شود، كتابدار مذكور را به خاطر مي آورِد.
لازم است كه او كتابهاي در رابطه با كلمه «سفر» را طبق درخواست شما بيابد.
او در وحله اول احساس مي كند كه شما به دنبال كتابهايي هستيد كه در نامشان كلمه «سفر» را شامل شوند.
موتورهاي جستجو هم دقيقا همان كار را انجام مي دهند.
آنها هم صفحاتي را برايتان ليست مي كنند كه در برچسب Title موجود در كد HTML حاوي كلمه «سفر» باشند.
موتورهاي جستجو همچنين به دنبال كلمه مورد نظر در بالاي صفحات و يا در ابتداي پاراگرافها هستند.
آنها فرض مي كنند كه صفحاتي كه حاوي آن كلمه در بالاي خود و يا در ابتداي پاراگرافها و عناوين باشند به نتيجه مورد نظر شما مربوطتر هستند.
تكرار يا Frequency عامل بزرگ و مهم ديگري است كه موتورهاي جستجو از طريق آن صفحات مربوط را شناسايي مي نمايند.
موتورهاي جستجو صفحات را تجزيه كرده و با توجه به تكرار كلمه اي در صفحه متوجه مي شوند كه آن كلمه نسبت به ديگر كلمات اهميت بيشتري در آن صفحه دارد و آن صفحه را در درجه بالاتري نسبت به صفحات ديگر قرار مي دهند.
دستور آشپزي
آشپزي چه ربطي به موتورهاي جستجو دارد؟ رابطه در اينجاست.
همانطور كه آشپزهاي حرفه اي دستورات آشپزي خود را در لفافه نگه مي دارند و مقدار و چگونگي ادويه هاي افزودني به غذاهاي خود را افشا نمي كنند، چگونگي كاركرد دقيق موتورهاي جستجو درباره روشهايي از قبيل مكان-تكرار فاش نمي شود و هر موتور جستجويي روش خود را دنبال مي كند.
به همين دليل است كه وقتي شما كلمات واحدي را در موتورهاي متفاوت جستجو مي كنيد، به نتايج متفاوتي مي رسيد.
برخي موتورهاي جستجو نسبت به برخي ديگر صفحات بيشتري را فهرست كرده اند.نتيجه اين خواهد شد كه هيچ موتور جستجويي نتيجه جستجوي مشتركي با موتور ديگر نخواهد داشت و شما نتايج متفاوتي را از آنها دريافت مي كنيد.
موتورهاي جستجو همچنين ممكن است كه برخي از صفحات را از فهرست خود حذف كنند البته به شرطي كه آن صفحات با Spam شدن سعي در گول زدن موتورهاي جستجو داشته باشند.
Spamming روشي است كه برخي از صفحات براي احراز رتبه بالاتر در موتورهاي جستجو در پيش مي گيرند و آن به اين صورت است كه با تكرار بيش از حد كلمات بطور عمدي سعي در بر هم زدن تعادل و در نتيجه فريب موتورهاي جستجو دارند، آنها سعي دارند كه با افزايش عامل تكرار، در رتبه بالاتري قرار بگيرند.
موتورهاي جستجو راههاي متنوعي براي جلوگيري از Spamming دارند و در اين راه از گزارشهاي كاربران خود نيز بهره مي برند.
عوامل خارج از صفحه موتورهاي جستجوي پيمايشي اكنون تجربه فراواني در رابطه با وب مسترهايي دارند كه صفحات خود را براي كسب رتبه بهتر مرتبا بازنويسي مي كنند. بعضي از وب مسترهاي خبره حتي ممكن است به سمت روشهايي مانند مهندسي معكوس براي كشف چگونگي روشهاي مكان-تكرار بروند.
به همين دليل، تمامي موتورهاي جستجوي معروف از روشهاي امتيازبندي «خارج از صفحه» استفاده مي كنند.
عوامل خارج از صفحه عواملي هستند كه از تيررس وب مسترها خارجند و آنها نمي توانند در آن دخالت كنند و مساله مهم در آن تحليل ارتباطات و لينكهاست.
بوسيله تجزيه صفحات، موتورهاي جستجو لينكها را بررسي كرده و از محبوبيت آنها مي فهمند كه آن صفحات مهم بوده و شايسته ترفيع رتبه هستند.
بعلاوه تكنيكهاي پيشرفته به گونه اي است كه از ايجاد لينكهاي مصتوعي توسط وب مسترها براي فريب موتورهاي جستجو جلوگيري مي نمايد.
علاوه بر آن موتورهاي جستجو بررسي مي كنند كه كدام صفحه توسط يك كاربر كه كلمه اي را جستجو كرده انتخاب مي شود و سپس با توجه به تعداد انتخابها، رتبه صفحه مورد نظر را تعيين كرده و مقام آنرا در نتيجه جستجو جابجا مي نمايند.
توضيح: براي برخي از واژگان بيگانه، معادلهايي در نظر گرفته شده كه ممكن است منظور را بطور كامل بيان نكند.

دو روز براي دانلود كردن يك فيلم
به يقين مي توان گفت در ايران كاربران اصلا نمي توانند فيلمي را از اينترنت دانلود كنند و در رايانه شخصي خودشان به تماشاي آن بپردازند.
چرا كه تقريبا ۲ روز وچهار ساعت زمان براي دانلود كردن يك فيلم نياز است.
012584.jpg
مصطفي قوانلو قاجار
«انجمن  ارتباطات  سازمان  ملل  اعلام كرد كه  در حدود  ۶۰ تا  ۷۰ درصد از خانوارهاي  كره  جنوبي، از اينترنت  با سرعت  بالا برخوردار هستند، و همچنين  در ژاپن  سرعت  اينترنت  بسيار بالا و قيمت  آن  پايين  است».
اين خبر در هفته اي كه گذشت ،بر روي بسياري از سايتها، روزنامه ها و خبرگزاريهاي داخلي ديده شد.
خواندن اين خبر براي كاربران ايراني اينترنت قطعا با حسرتي فراوان همراه خواهد شد وقتي در ادامه اين خبر مي خوانيم:«كاربران  ژاپني  قادر خواهند بود كه  يك  فيلم  كامل  را در زماني  كمتر از  ۲۰ دقيقه، از اينترنت  به  رايانه ي  خود انتقال  دهند .
در كشور كره ي  جنوبي  براي  همان  فيلم، مدتي  زماني  در حدود ۲۶ دقيقه، مورد نياز است» اين در حالي است كه به بقين مي توان گفت در ايران كاربران اصلا نمي توانند فيلمي را از اينترنت دانلود كنند و در رايانه شخصي خودشان به تماشاي آن بپردازند.
با يك حساب سر انگشتي و با فرض اين كه از بهترين آي اس پي براي اينترنت استفاده كنيم، به طور متوسط براي دانلود كردن يك فيلم معمولي به ۱۱۰۰ مگابايت فضا احتياج است.
با لحاظ كردن سرعت انتقال اطلاعات در ايران به طور متوسط در هر ثانيه ۵ كيلو بايت اطلاعات دانلود مي شود و تقريبا ۲ روز وچهار ساعت زمان براي دانلود كردن يك فيلم نياز است.
البته اگر و اماهاي ديگري نيز مانند قطع نشدن ارتباط اينترنت، پايين نيامدن سرعت دانلود را نيز بايد در نظر گرفت.
متاسفانه بايد گفت فاصله بعيدي ميان ارتباط اينترنتي در ايران با كشورهايي مثل ژاپن و كره جنوبي وجود دارد.
سرعت نقل و انتقال داده ها در دنياي اينترنت به مشغله اصلي مسئولين ارتباطي كشورهاي پيشرفته تبديل شده، در اين مسابقه انتقال داده ها هر كشوري سعي مي كند تا باند دستيابي خود را به داده هاي اينترنتي عريض تر كند.
استفاده از سيستم بي سيم (واير لس) و استفاده از خطوط دي اس ال (خط ديجيتال)،در اروپا و آمريكا نيز در حال گسترش است. سرعت بالاي انتقال داده ها چند فايده مهم دارد.
۱- سرعت در تبادل اطلاعات
در عصر ارتباطات ودنياي ديجيتال كشوري موفق تر است كه بتواند با سرعت بيشتري اطلاعات را دريافت كند و آنها را بفرستد.
كاربران براي دريافت اطلاعات از سيستمهاي چند رسانه اي كه صدا وتصوير را با هم عرضه مي كنند احتياج به سرعت بالايي دارند تا بتوانند وقايع مهم دنيا زنده پخش كنند.
۲-كيفيت در تبادل اطلاعات
سرعت بر روي كيفيت تصوير و صدا هم تاثير مي گذارد.
سرعت باعث مي شود تا تصاوير تكه تكه دريافت نشوند و وضوح بيشتري داشته باشند.
۳- حجم گسترده تبادل اطلاعات
با افزوده شدن تعداد كاربران اينترنت بر ميزان تبادل اطلاعات اضافه مي شود.
وررد هر نفر به دنياي اينترنت و تبديل شدن او به كاربر فعال حجم اطلاعات را بيشتر مي كند اما اگر اطلاعات با سرعت بيشتري جابه جا شود از ترافيك اينترنتي جلوگيري مي شود.
در ايران استفاده از فيبر نوري براي بالابردن سرعت اطلاعات از سال ۱۳۶۴ و با پروژه كابل نوري تهران، كرج مورد توجه قرار گرفت؛اما از آن موقع تاكنون توسعه فيبر نوري با مشكلات بسياري همراه بوده است.
خريد ۲۸ هزار كيلومتر فيبر نوري از چين به علت عدم كارايي وتست نشدن آن باعث شد تا ميلياردها ريال سرمايه به هدر رود.فيبر نوري توانايي انتقال ۱۰ ميليون بيت در ثانيه را دارد در حالي كه روشهاي سيمي شماره گيري تلفن تنها مي تواند ۵۶ هزار بيت در ثانيه را جا به جا كند.
در حال حاضر به علت هزينه هاي بالاي كابل كشي فيبرنوري تنها مراكز مخابرات و آي اس پي هايي كه براي استفاده از فيبر نوري ثبت نام كرده باشند مي توانند از فيبر نوري بهره مند شوند. البته مشتركين اين آي اس پي ها نيز مي توانند از خطوط پر سرعت استفاده كنند.
گرچه مجهز شدن به سيستم فيبر نوري مي تواند سرعت انتقال اطلاعات را بالا ببرد ،اما فيبر نوري قابل قياس با سرعت اينترنت بي سيمي(واير لس) نيست.

لينكستان
انتقاد يك استاد دانشگاه از اعتياد به وبلاگ نويسي
استاد دانشكده  علوم دانشگاه تهران با انتقاد از روند وبلاگ نويسي در ايران گفت: ظهور كامپيوتر و تحولات شگرف و حيرت آور در اين زمينه، بدون ترديد پيامدهاي اجتماعي و فرهنگي زيادي را خواهد داشت.شايد هنوز ما به آن جايگاه و زمان نرسيده ايم كه اين تحولات را احساس يا به چشم مشاهده كنيم ولي بدون شك در آستانه ي احساس چنين دوره اي هستيم.
يعقوب فرجامي با بيان اين مطالب افزود: افرادي كه داراي وبلاگ مي شوند، معمولا خود را وقف اين كار مي كنند و كارهاي مثبت و مفيدي كه به عهده شان است، انجام نمي دهند.
دكتر فرجامي، با اشاره به جوان بودن جمعيت كشور، گفت: جوان تحت تاثير حرف هاي زيبا مسخ و هيپنوتيزم مي شود و اين روشي است كه بسياري از افراد در كنترل افكار جوانان از آن استفاده مي كنند.
وي، افزود: در دنياي وبلاگ كه بيشتر جوانان و دانشجويان درگير آنند با اين روش درصدد اعلام حضور جدي هستند. اينترنت هم هنوز اسمش در جامعه  بزرگ تلقي مي شود و داشتن يك صفحه و حضور در اينترنت از نظر مردم عامي، مهم و جدي تلقي مي شود.
استاد دانشگاه تهران، با اشاره به عدم مخالفتش با ايجاد فضاي باز، ابراز داشت: وب لاگ فضاي بازي است كه استفاده  كنترل نشده از آن مي تواند به مسخ و به بردگي كشيدن افكار جوانان منجر شود. وي، گفت: اگر كنترل جدي بر دنياي وب لاگ صورت نگيرد در آينده تاثيرات منفي خيلي زيادي بر ايدئولوژي، باورها و تفكرات جوانان خواهد گذاشت و اين پديده مي تواند باعث كنترل كردن جامعه از سوي افراد پليد شود. دكتر فرجامي، با اشاره به نبودن امكان فني براي بستن وب لاگ ها، گفت: براي مقابله با خطرات اين ناحيه، بايد جوانان را از لحاظ ايدئولوژيك، محكم، قوي و مستدل بار آورد و فكر آنها را به عنوان مهمترين و ارزشمندترين بخش وجودشان معرفي كرد و به آنها فهماند كه حكاكي در افكار خود را به دست ديگران نسپارند.
وي درباره ي استفاده درست از فضاي باز ايجاد شده در اينترنت وب لاگ ها، گفت: بايد فضاهاي مفيدي براي پاسخگويي دقيق به پرسش هاي جوانان ايجاد شود و با نزديك كردن آنها به قرآن و شناساندن واقعيت هاي ديني به آنها جوانان را كه چشمان تيزبين و قلب حساسي دارند، ياري داد.
سن بالاي آموزش رايانه در ايران
012586.jpg

باشگاه سيب:بر طبق بررسي هاي انجام شده در حال حاضر فراگيري مباني رايانه در ايران از مقطع دبيرستان انجام مي شود و البته در تمامي دبيرستانها اين آموزش انجام نمي گيرد. برطبق آماري كه از سوي دفتر فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است تنها ۶۹۰۰ كارگاه آموزش رايانه در مدارس سطح كشور موجود است كه بسياري از آنها فعال نيستند.
آقاي محمدي از كارشناسان دفتر فناوري اطلاعات وزارت آموز ش و پرورش در خصوص دليل عدم تجهيز تمامي مدارس به كارگاه رايانه گفت: بر طبق بررسي هاي انجام شده جهت تجهيز كليه دبيرستانهاي دولتي به كارگاه رايانه حدود ۶۵۰۰نفر دبير علوم رايانه نياز است و همچنين فضا و تجهيزات لازم براي مدارس نيز بايد درنظر گرفته شود كه تهيه و گرد آوردن اين تجهيزات نيازمند صرف وقت و بودجه مكفي است كه بايد توسط شوراي عالي آموزش و پرورش بررسي شود.
روزنامه نگاري اينترنتي در سايت آي تي ايران
نسخه  دوم سايت آي تي ايران، با نشاني itiran. net كه به صورت يك وبلاگ گروهي است، آغاز به كار كرد.
مدير اين سايت در توضيحي نوشته است: «آي تي ايران نسخه ۲ وبلاگ تقريبا گروهي است كه البته هنوز گروه آن جمع نشده اند و قرار است در آن موضوعات مختلفي از جمله آي تي مورد بحث، نقد و نظر قرار گيرد.
اين وبلاگ همه موضوعات موجود در جهان واقعي و مجازي را تحت پوشش قرار مي دهد و براي كسب محبوبيت نگاه انتقادي و البته غير رسمي خود را به همه اين موضوعات حفظ خواهد كرد و صرفا به مقوله  آي تي نخواهد پرداخت. نويسندگان اين وبلاگ نويسندگان و فعالان اينترنتي هستند كه البته براي اين كار دعوت شده اند و به زودي كار خود را آغاز خواهند كرد.»
وي، يادآور شد: روزنامه نگاري اينترنتي آينده، تجربياتي را مي طلبد كه تنها از طريق ارتباط مستقيم خواننده و نويسنده به وجود مي آيد و سيستم هاي نظرخواهي كه در وبلاگ ها وجود دارد، اين ارتباط دوسويه را آسان مي كند.
دانشگاه ايلام به سيستم فيبر نوري مجهز شد
رييس دانشگاه ايلام از راه اندازي دفتر هدايت استعدادهاي درخشان اين دانشگاه خبر داد زين العابدين طهماسبي هدف از راه اندازي اين سيستم را تشويق و ترغيب دانشجويان نخبه و فعال در زمينه هاي علمي عنوان كرد.
وي درمورد توسعه سيستم هاي جديد آموزشي در اين دانشگاه گفت: باتوجه به رشد سريع تكنولوژي هاي آموزشي در جهان و نيازي كه احساس مي شود، دانشگاه ايلام با تجهيز سيستم فيبر نوري و اتصال به شبكه هاي كامپيوتري و اينترنتي در داخل و خارج و توسعه اين تجهيزات، سعي دارد گام مهمي در اين راستا بردارد.
وي افزود:دانشكده فني دانشگاه كه از امسال به طور مستقل فعاليت خود را آغاز كرده، با تكميل ساختمان، كار خود را از سر خواهد گرفت و دوره هاي آموزشي اين دانشكده از كارداني به كارشناسي ارتقا خواهد يافت.
رييس دانشگاه ايلام در ادامه كمبود امكانات رفاهي، دانشجويي، نبود خوابگاه براي دانشجويان شبانه دختران، كمبود بودجه براي امور فرهنگي و فوق برنامه ها، ديواركشي اطراف دانشگاه و محدوديت در فضاي سلف سرويس را از مشكلات دانشگاه ايلام برشمرد.

سايه روشن روزنت
استفاده فليپيني ها ازSMS براي انتقال احساسات
012588.jpg

باشگاه سيب:نتايج يك پژوهش جديد در مورد تلفنهاي همراه در آسيا نشان مي دهد كه فيليپيني ها بيش از هر ملت ديگري در آسيا از سرويس هاي SMS براي ابزار احساسات استفاده مي كنند.
در مقابل هندي ها كمتر از ديگر آسيايي ها از اين سرويس براي بيان عواطف خود بهره مي برند.
البته سنگاپوري ها اندكي كمتر از هندي ها از پيام هاي متني براي اين كار بهره مي برند.
در اين پژوهش كه توسط شركت آلماني زيمنس انجام شده از مردان و زنان بين ۱۵ تا ۲۹ سال سوالاتي مطرح شده است.
يافته هاي اين پژوهش همچنين نشان مي دهد كه فيليپيني ها انواع و اقسام عادات مربوط به روابط اجتماعي- اعم از دعوا، مهرورزي، قطع رابطه و مزاحمت - را از طريق SMS منتقل مي كنند و در چنين اقداماتي سرآمد آسيايي ها هستند.چنانچه از هر ۱۰ فيليپيني شش نفر دست به چنين اقداماتي زده است.
پس از آنها اندونزي و مالزي با ۴ و ۳ نفر و هندي ها و سنگاپوري ها با ۳ و ۲ نفر از هر ده نفر قرار دارند.
گفتني است كه زنان آسيايي بيش از مردان از SMS براي ابراز احساسات استفاده مي كنند.
مشاجره ISP ها و پژوهشگران بر سر چت روم
012590.jpg

تصميم مايكروسافت در مورد بستن چت روم هاي MSN با انتقاد پژوهشگران IT مواجه شده است.
يكي از مديران موسسه Lycos در اين مورد گفت ،بستن چت روم ها به جاي ايمن سازي آنها آن هم از سوي شركتهاي بزرگي مانند مايكروسافت تنها موجب مي شود تا فعاليتهاي خرابكارانه زير زميني شوند.
چت روم ها كاربران زيادي دارند ،تعطيلي آنها موجب نمي شود تا اين كاربران دست از چت بكشند. در مقابل Isp هاي مختلف ضمن حمايت از اين اقدام معتقدند كه ايمن سازي فضاي وب از هر چيز ديگري مهمتر است چرا كه اين چت روم ها خطرات فراواني را براي جوانان كم سن و سال در بردارند، لذا بستن آنان اقدامي ضروري است.
دو موسسه خيريه بسيار مشهور انگليسي كه از كودكان نيازمند و بي سرپرست نگهداري مي كنند از اقدام مايكروسافت در بستن چت روم هاي خود حمايت كردند.
اين دو موسسه كه NCH و NSPRC نام دارند اعلام كردند تصميم مايكروسافت تنها آغاز يك مسير طولاني است.
آنها تأكيد كردند كه شهرت مايكروسافت به علت سوءاستفاده از چت روم هايش در معرض خطر قرار گرفته بود.
موسسات مذكور ضمن حمايت از تصميم مايكروسافت آن را درست خواندند و گفتند صرف نظر از انگيزه هاي اين شركت بچه ها در آينده بيشتر امنيت خواهند داشت.
اين دو موسسه اظهار اميدواري كردند كه اين اقدامات امكان حفاظت از كودكان در برابر خطرات موجود را افزايش دهد.
اخراج كاركنان به خاطر ارسال e - mail
012592.jpg

باشگاه سيب:برخي شركتهاي تجاري آمريكا به منظور كنترل گسترش ويروس ها و هرزنامه هاي مخرب كامپيوتري به دنبال كاهش يا حذف كامل استفاده از نامه هاي الكترونيك هستند.
يك باشگاه ورزشي در بوستون ارتباط كامپيوترهاي شخصي با اينترنت را قطع كرد.
شركتي ديگر استفاده از سرويس هاي mail -e ياهو و Aol را ممنوع كرد تا بهتر از شبكه خود محافظت كند.
شركت معروف Phones4u از فروشندگان تلفن همراه در انگلستان تاكنون ۲۵۰۰ كارمند خود را از ارسالmail -e برحذر داشته است.
اما امكان ارسال نامه الكترونيك به اين شركت وجود دارد.
كارشناسان معتقدند پست الكترونيك مهمترين ابزار ارتباطي اينترنتي است و ۸۰ درصد شركتها از آن استفاده مي كنند، چنين اقداماتي تحولات گسترده اي در استفاده از اينترنت ايجاد خواهد كرد.
نامه هاي الكترونيك و هرزنامه ها سالانه ميلياردها دلار خسارت به بار مي آورند.
بر طبق آمار در سال جاري بيش از ۲ تريليون نامه از اين نوع بوده اند و تنها در ماه گذشته ۴۵۰ ويروس در اينترنت پخش شده است .
اينتل از بازٍيهاي گرافيكي حمايت مي كند
شركت اينتل پردازنده پنتيوم چهار جديدي را مختص علاقمندان به بازيهاي رايانه اي طراحي كرده كه در آن از تكنولوژي موسوم به «هايپر تريدينگ» استفاده شده است.
مقامات اين شركت در همايشي كه طي هفته پيش برگزار شد اعلام كردند عرضه اين پردازنده و نصب آن در كامپيوترهاي شخصي طي ۳۰ تا ۶۰ روز آينده آغاز خواهد شد اما فعاليت آن هنوز اعلام نشده است.
پردازنده موجود به گونه اي طر احي شده كه مي تواند به راحتي از بازيهاي گرافيك بالايي كه در سال ۲۰۰۳ توليد شده پشتيباني كند.
سرعت پردازنده مذكور همانند تراشه هاي ديگر پنتيوم ۴ ساخت اينتل ۲/۳ گيگاهرتز است.

روزنت
ادبيات
اقتصاد
حقوق بشر
سفر و طبيعت
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  حقوق بشر  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |