دكتر عبدخدايي:
بايد از گردشگري داخلي شروع كرد
|
|
روز سه شنبه هشتم مهرماه، همايش «توسعه جهانگردي همگام با رونق ايرانگردي»، در راستاي بزرگداشت روز جهاني جهانگردي در دانشكده مديريت و حسابداري دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد. در اين همايش مديران بخش صنعت توريسم سخنراني كردند و نقطه نظرات خود را بيان داشتند. آنچه بيشتر از همه نظرها را به خود جلب مي كرد، سخنراني دكتر عبد خدايي، رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي در مورد راهكارهاي اين صنعت به منظور توسعه و بسط آن در كل كشور و نيز توجه خاص و بيشتر از گذشته بود. عبد خدايي گردشگري داخلي را در رأس همه امور در صنعت توريسم ذكر كرد و گفت: آنچه بايد در شروع كار به آن پرداخت، توريسم داخلي و شناساندن ايران به ايرانيان است. تا زماني كه ايرانيان به جاذبه ها و داشته هاي خود واقف نشوند، زمينه براي ورود توريسم خارجي فراهم نخواهد شد. نگاه عبدخدايي، نگاه داخلي و پس از آن، نگاه قاره اي است. زيرساخت هاي اين صنعت ساخته نخواهد شد مگر اين كه به گردشگري داخلي بها دهيم و آن را تقويت كنيم. وي ترس از تهاجم فرهنگي را يكي از علل ركود صنعت گردشگري در كشور دانست و با مقايسه اي تاريخي ميان ايران و چند كشور اروپايي و آسيايي به توانمندي هاي فرهنگ غني ايران پرداخت.
عبدخدايي در ادامه گفت: عربها در سال ۲۰۰۰ ميلادي حدود ۲۵ ميليارد دلار خرج سفر كردند و سهم ما از اين رقم بسيار اندك بوده است. در سال، بين پانزده تا شانزده ميليون ژاپني به اقصي نقاط جهان سفر مي كنند، در حالي كه فقط ۶۰۰۰ نفر از اين تعداد به ايران مي آيند. بنابر اين آمار، كشورهاي حوزه خليج فارس و آسيايي مي تـوانند ارزآوري و رونق گردشگري را به ارمغان آورند. تمركز بازاريابي و امكانات روي قاره آسيا خواهد توانست ما را به اهداف تعيين شده سوق دهد.
با نگاهي اجمالي به همايش مذكور، تغيير نگاه اين صنعت و اين كه كساني به فكر توسعه توريسم افتاده اند، جاي اميدواري دارد، اما هنوز كافي نيست. لازم است كه طرحها و برنامه ريزي ها در عمل موفق باشد وگرنه با كاغذبازي و جدول بندي زماني بدون عمل، در نقطه صفري كه هستيم خواهيم ماند و پيشرفتي صورت نخواهد گرفت. مدت هاست كه سازمان ايرانگردي و جهانگردي و ديگر دست اندركاران صنعت توريسم در حال برنامه ريزي طرح هاي مديريت و غيره هستند، اما نتايج بارزي مشاهده نشده است.
باعث تأسف است كه با ۱۵ سال كار سازمان، پس از جنگ ايران و عراق، آمار توريست ورودي واقعي كشور ايران در سال ۲۰۰۲ بيش از ۴۰ هزار نفر نبوده است. صنعت گردشگري چيزي نيست كه بتوان با در نظر گرفتن يك جنبه يا چندجنبه خاص، به آن پرداخت. بلكه زنجيري است كه هر كدام از دانه هاي آن ارتباط مستقيم با ديگر دانه ها دارد. مسلم است كه ايجاد شكاف در هر كدام از موارد مذكور جدايي زنجير و درنتيجه عقب ماندگي در بازار جهاني را سبب خواهد شد. مديريت يكي از مهمترين عوامل اين حلقه است كه سال هاست از داشتن آن محروم بوده ايم. امكانات رفاهي، حتي براي گردشگران داخلي، بسيار كم است. توسعه گردشگري نيازمند توسعه امكانات رفاهي در زمينه هاي مختلف است و مطمئناً با برگزاري همايش ها و سمينارهايي از اين دست، هيچ چيز حل نخواهد شد مگر اين كه طرح هاي مطرح شده واقعاً به انجام برسد.
زمان مي گذرد و موج عظيم توريست همچنان به كشورهاي اسپانيا و آلمان و فرانسه و غيره سرازير است و ايران...؟ بايد واقعيت ها را ديد و از آن فرار نكرد.
امروزه بحث عمومي بر سر مشاركت هاي مردمي است و ثابت شده كه مديريت دولتي به تنهايي كارساز نيست و اگر مديريت كارا و پويا در طول سال هاي گذشته وجود داشت، امروز صنعت توريسم بايد به جايگاه واقعي خود دست يافته و درآمدهاي حاصل از آن با درآمد نفت برابري مي كرد.
خوب است خود را ارزيابي كنيم، به خود بپردازيم و جايگاه خود را در سطح جهان بازشناسيم. بايد از جايي شروع كنيم و پيكره پوسيده و از هم پاشيده توريسم كشورمان را ترميم نماييم. سمينار و همايش بايد راهكاري براي توسعه عمليات اجرايي در پروژه هاي مختلف باشد. نه جاي بحث و گفتگوهاي تعارف مآبانه و جدل هاي اداري. بايد چون فرزندي دلسوز و مهربان، مادر وطن و سرزمين خود را دريابيم تا به سر منزل مقصود برسيم و جز اين راهي نيست.
حسين يگانه
|