سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۹۴- Oct, 14, 2003
نوستالژي ولودروم
زير ذره بين
هدف ما جاي گرفتن در جمع هشت تيم برتر اروپا است. مي دانيم كه رؤياي پيوستن به پنج تيم بزرگ اروپا واقع بينانه نيست اما پشت آنها، فضايي براي باشگاه هايي نظير ما وجود دارد.آژاكس الگوي خوبي در اين زمينه است و اكنون ققنوس ازميان خاكستر خويش برخاسته است.
012834.jpg
هرچه قايق تفريحي امواج خروشان آب هاي آزاد را پشت سر مي گذارد و به بندر نزديك تر مي شود، احساس قرابت بيشتري با اين شهر تاريخي مي كنم. پوست آن از دور مانند فلس ماهي هاست، زير پرتوهاي طلايي خورشيد مي درخشد و گمان مي كني شهر در خواب عميقي فرو رفته اما هنگامي كه در كوچه پس كوچه هايش گام برمي داري، مي تواني به خوبي روح زندگي را لمس  كني. در مارسي همه به چشم غريبه به تو مي نگرند اما اگر كمي با مردمانش دمخور شوي، وراي دستهاي پينه بسته، چهره هاي زمخت و نگاه هاي معروفشان شور و مهرباني را مي يابي كه كم نظير است.
كمي آن سوتر اما، فراتر از باروهاي «ولودروم»، حقيقتي كه با زندگي مردم شهر درهم تنيده شده،  رخ مي نمايد. المپيك مارسي سالها همچون روياهاي تك تك افراد شهر، كه خود را مردمي جدا از ديگر شهرهاي فرانسه، با فرهنگي ممتاز و اصالتي يگانه مي پندارند به قهقرا گراييده بود اما حالا ارتش ولودروم بار ديگر به صف اول اروپا بازگشته است. ده سال پس از فتح آخرين ستيغ، مارسي - مردمي ترين تيم قاره سبز - دوباره آماده ستيز با رقيبان است.
حصار زمان را به كناري بزنيم و كمي به گذشته بازگرديم. مارسي در دوران برنارد تالي، رئيس مقتدر روزهاي دور خود، بر اروپاسيطره يافته بود.آنان نخستين تيم از سرزمين گل بودند كه به افتخاري اروپايي دست يافتند و يك دهه بعد، به اولين تيم فرانسوي تبديل شدند كه با مباهات، جام قهرماني ليگ قهرمانان را به مجموعه افتخارات خود افزودند.
بيست و ششم مي ۱۹۹۳، تماشاگران حاضر در مونيخ شاهد خيز بلند «باسيل بولي»، فراتر از فرانك ريكارد، بودند كه با ضربه سر دروازه ميلان پرآوازه را گشود تا تاريخي ترين گل مارسي را به ثمر رسانده باشد. پس از پايان ديدار بازيكنان در رختكن به پايكوبي پرداختند، يكديگر را در آغوش مي كشيدند و آواي دلنواز پيروزي سرمي دادند. در فضاي پرآشوب رختكن «برنارد تاپي» تكيده و مبهوت،  لبخند محزوني بر لب داشت و در عمق نگاهش غم سنگيني موج مي زد كه مي كوشيد آن را از بازيكنان پنهان دارد.
۰۰۰ و مارسي كه داعيه پرواز درسر داشت،  به بند كشيده شد و اتهام پرداخت رشوه چنان سايه سنگين شومي بر باشگاه افكند كه هنوز پسران ولودروم زير فشار آن قامت راست نكرده اند. ژاك گلاسمن (بازيكن والنسين)، تنها دقايقي پيش از آغاز ديدار نهايي جام قهرمانان در اداره پليس مارسي اقرار كرد مديران اين باشگاه به او (و همچنين خورخه بورو چاگا و كريستوف روبر) پيشنهاد پرداخت بيست و پنج هزار پوند رشوه داده اند تا اسباب شكست تيمشان در نبرد حياتي ميان دو باشگاه را فراهم آورند و اين آغاز افول ققنوس هاي بندر بود.
يكسال بعد، پس از اينكه يوفا تيم را دوازده ماه از حضور در صحنه هاي اروپايي محروم ساخت، مارسي به دليل ورشكستگي به دسته دوم فرستاده شد، «تاپي» روانه زندان گشت و بهترين مردان تيم، چهره هايي نظير كريس وادل، ديديه دشان، مارسل دسايي، فابين بارتز، بولي، آلن بوكسيچ و رودي فولر آن را ترك كردند. ديگر مردان شهر افتخار را نه در ورزشگاه محبوبشان كه شب هنگام، پشت ميزهاي ترك خورده و چوبين كافه ها و لابه لاي خاطره هاي غبار گرفته گذشته جستجو مي كردند و مارسي همچنان در تقلاي يافتن نقبي به سوي گذشته بود.
در دسامبر ۱۹۹۶، روبر لوئيس دريفوس، مالك آديداس، پاي به صحنه گذارد. او در نخستين مرحله، يكصد و بيست ميليون پوند روي تيم سرمايه گذاري كرد تا آن را رمقي دوباره ببخشد.
در آوريل ۲۰۰۱ دريفوس، تاپي را براي بنيان نهادن دوباره باشگاه به مارسي فراخواند. خاطرات نوستالژيك ديگرباره نزد هواداران زنده شدند اما ديگر تاپي تنها وهمي از دوران طلايي اوان دهه نود بود. شايد دريفوس قصد داشت با به كاربستن اين حربه، براي هميشه اسطوره تاپي را در ياد هواداران خاتمه دهد تا آنها به مرد موردنظر او دل ببندند. سال پيش كريستوف بوشه (روزنامه نگار سابق يك مجله چپ) در شمايل رييس جديد باشگاه در قلب آشوب ها ظاهر شد. اين زوج در اولين گام، آلن پرين (كه ليون نيز خواستار جذب او بود) را به عنوان مربي تيم گماشتند. پرين با هدايت تروا به دسته اول و پس از آن جام يوفا، مرد مناسبي براي دميدن شور مبارزه جويي در كالبد مارسي بود.
گروه جديد، بدون خريد هيچ بازيكن جديدي، فصل ۲-۲۰۰۱ را با دغدغه گريز از سقوط به پايان بردند اما سال بعد كسب عنوان سوم ليگ،  پاداش تمام تلاش هاي آنان بود. مارسي به مرحله مقدماتي معتبرترين رقابت هاي باشگاهي دنيا پاي گذاشت و توانست با به زانو درآوردن آستريا وين در مجموع دو بازي رفت و برگشت، به مرحله گروهي پاي بگذارد. در ديدار رفت، مارسي به اولين باشگاه فرانسوي تبديل شد كه در تركيب يازده مرد ابتدايي خود از يك بازيكن فرانسوي نيز سود نمي جست اما چه كسي اهميت مي داد، اين بندر دروازه اي رو به گيتي است و پذيراي مرداني از جاي جاي آن.
سرمايه گذاري در بازار نقل و انتقالات اين فصل خطر بزرگي بود كه مديران باشگاه آن را پذيرفتند. بوشه در اين باره مي گويد: «ما دوازده ميليون پوند هزينه كرديم، البته با اين فرض كه به مرحله گروهي جام قهرمانان خواهيم رسيد».
مي دانستيم با درآمد حاصل از حضور در اين سطح، شرايط مالي روبه راه خواهد شد. بازيكنان هم از اين امر آگاه بودند و به خوبي از عهده وظيفه خود برآمدند. با زدن تنها چهل و يك گل در رقابت هاي فصل پيش ليگ فرانسه، پرين به خوبي آگاه بود كه خط آتش تيم به خون تازه اي نياز دارد. ديديه دروگبا، مهاجم ساحل عاجي گنگان، احمد ميدوي مصري (آژاكس)، استفان واشوسك چك تبار (اسلاويا پراگ) و استيو مارله (فولهام) به تركيب تيم افزوده شدند تا در كنار فرناندوي برزيلي و ديميتري سيچف روس رنگي تهاجمي بر چهره مارسي بنشانند و در مقابل ابراهيم باكايوكو باشگاه را به مقصد اوساسونا ترك كرد.
در دفاع نيز، براي پركردن خلأ فرانك لبوف، كاپيتان تيم كه راهي قطر شده، فيليپ كريستانوال، كه هر از چندگاهي در تركيب فرانسه به ميدان مي رود به خدمت گرفته شد. بوشه در توصيف تيمش مي گويد: «مارسي هنوز توجه بازيكنان را به خود جلب مي كند. انگار شكوه روزهاي گذشته در يادها باقي مانده است.» در حقيقت «دروگبا» كه مي توانست به ليون بپيوندد، ترجيح داد به جاي توجه به مسايل مالي به نداي قلبش گوش فرا دهد. شوق پوشيدن پيراهن سفيد مقاومت ناپذير مي نمايد. بوشه مي افزايد: «هدف ما جاي گرفتن در جمع هشت تيم برتر اروپا است. مي دانيم كه رؤياي پيوستن به پنج تيم بزرگ اروپا واقع بينانه نيست اما پشت آنها، فضايي براي باشگاه هايي نظير ما وجود دارد.
آژاكس الگوي خوبي در اين زمينه است و اكنون ققنوس ازميان خاكستر خويش برخاسته است.»
اريك بيلدرمن / ورلدساكر
مترجم: اشكان نعمت پور

ماراتن آغاز مي شود
012830.jpg
گروه ورزش: جان لوييچي بوفون را برترين دروازه بان كنوني دنيا مي خوانند. پس از افول نابه هنگام اوليور كان و حذف زود هنگام بايرن مونيخ از رقابت هاي ليگ قهرمانان فصل پيش كه مانع از درخشش دوباره كاپيتان ژرمن ها در اروپا شد، بوفون كه خود را بي رقيب مي ديد،به يگانه دروازه باني در قاره سبز تبديل شد كه با واكنشهاي سريع، قامت ورزيده و با هوش سرشار خود،  همگان را به تحسين وا مي داشت.
اكنون، پس از شكست ناگوار در ديدار نهايي جام قهرمانان سال گذشته، بوفون يوونتوس را در آستانه تبديل شدن به تيمي كامل مي داند كه توانايي به زانو در آوردن تمامي رقيبان و فتح ستيغ هاي افتخار را دارد.
* سال پرفروغي را شروع كرده ايد: يووه سوپر جام ايتاليا را با شكست دادن ميلان به كف آورد و شما هم بهترين بازيكن اروپا شديد. بهتر از اين هم مي شود؟
- فقط زماني كه امسال در جام قهرمانان و سري A به مقام نخست برسيم. درباره جايزه يوفا هم،  مباهات مي كنم كه آن را به دست آورده ام. معمولاً  دروازه بانان چنين پاداشي را دريافت نمي كنند.
* از اين كه بيشتر مهاجمان مورد توجه قرار مي گيرند، آزرده مي شويد؟
- به هيچ وجه. مهاجمان بزرگ شايسته چنين تقديري هستند زيرا گلهايي را به ثمر مي رسانند كه باعث پيروزي تيم در بازيهاي بسيار مهم مي شوند، نظير آنچه كه در ديدار دوستانه با آلمان روي داد. برتري برابر تيم دوم جام جهاني از اهميت والايي برخوردار بود، خصوصاً اين كه آنها را برابر تماشاگرانشان درهم كوبيديم. همچنين نبايد فراموش كرد هنگامي كه تيم ها سير قهقرايي را طي مي كنند، مهاجمان اولين افرادي هستند كه بار سرزنش ها را بر دوش مي كشند.
* نتايج مصيبت بار ايتاليا در جام جهاني، واكنش خشمگينانه هواداران و حالا اين نمايش ها، فكر نمي كنيد راه درازي را در خلال تنها يك سال پيموده ايد؟
- هميشه اذعان كرده ام بازيكنان تيم در كره بسيار ضعيف ظاهر شدند. البته مسأله مصدومان و يافتن جايگزينان مناسب براي آنها هم مطرح بود ولي نبايد تراپاتوني را متهم اصلي قلمداد كرد. اگر مربي تركيب بجايي را براي ديدار برنگزيند، بوفون اولين بازيكني است كه اعتراض خواهد كرد ولي در كره، مشكل ما به آرايش تيم بازنمي گشت.
* در فصل پيش روي، يوونتوس چه اهدافي را نشانه خواهد رفت؟
- به سياق هميشه: قهرماني در همه بازيها. شايد كمي خام طبعانه به نظر برسد اما چهره عريان حقيقت يووه، چنين است. چندان دلنشين نيست فصل را بدبينانه و به گمان شكست در برخي ستيزها آغاز كنيد.
چنين نگرشي، اصلاً حرفه اي نيست. به هر روي، درنمي يابم چرا نبايد قهرمان تمامي رقابتهايي شويم كه در پيش رويمان قرار دارند. سال پيش در ليگ ايتاليا بر صدر جدول تكيه زديم و تا ديدار نهايي ليگ قهرمانان نيز پيش رفتيم. اگر كمي خوش اقبال تر باشيم، اين بار هر دو جام را فتح خواهيم كرد. بي ترديد قادر به انجام اين كار خواهيم بود.
* شكست فصل پيش،  در ديدار نهايي جام قهرمانان را به فراموشي سپرده ايد؟
- هيچ گاه نمي توانيد باختهايي از اين دست را از خاطرتان بزداييد. هنوز هم به خاطر از دست دادن چنين فرصتي افسوس مي خورم. تنها نكته مثبت نهفته در چنين تجربياتي اين است كه قدر پيروزي را بيش از پيش مي دانيد.
مثلاً شايد سوپر جام ايتاليا بزرگترين افتخار دنيا نباشد اما سبب مي شود فصل را با روحيه اي والا آغاز كنيد، حتي اگر ما در ضربات پنالتي به برتري رسيده باشيم. از ديگر سو، اهميت زيادي داشت كه نشان دهيم قادر به شكست دادن ميلان در بازيهايي كه يك سوي آن قهرماني است، هستيم.
* با اين وجود احتمالاً  ترجيح مي داديد ضربات پنالتي بازي در منچستر، به سود يووه تمام مي شد.
- بيشتر دوست مي داشتم هم در منچستر و هم در نيويورك، فاتح از ميدان خارج مي شديم. كنايه آميز است كه در منچستر نسبت به نيويورك، يك ضربه پنالتي بيشتر را مهار كردم.
به هر جهت به يوونتوس نيامده ام كه در نبردهاي گوناگون مغلوب شوم. روح حاكم بر اينجا، روح پيروزي است چه در ليگ قهرمانان، سري A و چه در جام حذفي و سوپر جام ايتاليا.
* اين فصل چهره هاي جديدي به جمع پسران دل آلپي پيوسته اند. كداميك را بهترين خريد باشگاه مي دانيد؟
- من مردان تيم را انتخاب نمي كنم، اين كار به مارچلوليپي برمي گردد. او كار خودش را انجام مي دهد و اهتمام من هم در اجراي نيكوي وظيفه ام است. البته مرداني نظير فابريتزيو ميكولي را به سبب بازيهايي كه فصل گذشته برابر آنها انجام داده ام مي شناسم. فقط خوشحالم كه او حالا ديگر در تيم ما است.
* بنابراين مي توان تصور كرد يوونتوس آماده تر از هر زمان ديگري است؟
- شايد راه اندكي تا رسيدن به تيمي كامل، در پيش داشته باشيم، تمام تلاشمان براي رسيدن به اين غايت را به كار مي بنديم. فقط بايد بگويم تمامي حريفان، چه در ايتاليا و چه در اروپا بايد كاملاً هشيار باشند چون يووه حالا دو تيم كاملاً آماده در اختيار دارد.
* ... و محبوب ترين بازيكنانتان ؟
- پائولومالديني و ميشل پلاتيني و از دروازه بانان توماست انكونو (كامرون) و دينو زوف را دوست مي دارم. زوف تنها يك بازيكن عادي نبود بلكه معناي اسطوره در او تجلي مي يابد.
وقتي درباره دروازه بانان ايتاليا سخن مي گوييد، نام او فراتر از هر فرد ديگري قرار مي گيرد. زوف در تمامي رقابتها به مقام نخست رسيده،  او براي من الهام بخش است.

سايه روشن ورزش
نهمين  مجمع  عمومي  فدراسيون  ورزش  بانوان  كشورهاي  اسلامي  در مسقط برگزار شد
012828.jpg

معراج مژده: نهمين  مجمع  عمومي  فدراسيون  ورزش  بانوان  كشورهاي  اسلامي  در مسقط پايتخت  عمان  برگزار  شد.
دبيركل  فدراسيون  ورزش  بانوان  كشورهاي  اسلامي  گفت : از ايران  يك  هيأت  ۱۳ نفره  به  رياست  خانم  فائزه  هاشمي رئيس  فدراسيون  در اين  مجمع  شركت كرده است.
فريده  هادوي  افزود: اين  مجمع  هر دو سال  يك بار با شركت  اعضاي  فدراسيون  و ناظران  در يكي  از كشورهاي  عضو برگزار  شد.
به  گفته  وي  ، در حال  حاضر ۴۴ كشور با فدراسيون  همكاري  دارند اما اين تعداد هميشه  در مجامع  و مسابقات  رسمي  حضور ندارند و بنا به  شرايط مختلف  ممكن  است  تعداد كمتري  در جلسات  رسمي  شركت  كنند.
هادوي  افزود: براي  شركت  در اجلاس  مسقط ۲۴ كشور اعلام  آمادگي  كرده اند و پيش  بيني  مي شود، جلسه  با حضور۴۰ نفر برگزار شود.
وي  دستور جلسه  را، ارائه  گزارش  كار كميته ها و نواب  رئيس  و تصويب  يك سري  آئين نامه ها و مقررات  جديد عنوان  كرد.
هادوي  اظهار داشت : تغيير نام  تشكيلات  از «فدراسيون  ورزش  بانوان  كشورهاي  اسلامي » به  «فدراسيون  اسلامي  ورزش  زنان » به  دليل  گستردگي  فعاليت هاي  فدراسيون  در سطح  جهان  از جمله  مواردي  است  كه  بايد در اين  جلسه  به  تصويب  نهايي  برسد.
وي  افزود: بر همين  مبنا، در اساسنامه  فدراسيون  نيز يك  سري  اصلاح  و تغييراتي  صورت  گرفته  كه  بايد به  تصويب  اعضا برسد.
دبيركل  فدراسيون  ورزش  بانوان  اسلامي  در خصوص  انتخاب  ميزبان  چهارمين  دوره  بازي هاي  زنان  كشورهاي  مسلمان  گفت : هنوز در رابطه  با ميزباني  كشور قطر نظر نهايي  داده  نشده  است  اما احتمالاً در اين  جلسه  راجع  به  اين  موضوع  و قبول  يا رد ميزباني  قطر صحبت  خواهد شد.
هادوي  از برگزاري  جلسات  اختصاصي  كميته ها و ارائه  برنامه هاي  آنها براي سال  آتي  براساس  تقويم  فدراسيون  به  عنوان  ديگر برنامه هاي  مجمع  نام  برد.
هفتمين  المپياد ورزشي  دانشجويان  كشور برگزار مي شود
مدير كل  تربيت  بدني  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  گفت : هفتمين  المپياد ورزشي  دانشجويان  مراكز آموزش  عالي  كشور با عنوان  المپياد ملي  و شركت  هفت هزار دانشجوي  دختر و پسر مرداد ماه  سال  آينده  در يكي  از استان هـــاي  كشور برگزار مي شود .
«مهرزاد حميدي » در مراسم  پاياني  همايش  مديران  كل  تربيت  بدني  دانشگاه هاي  سراسر كشور در همدان  افزود: اين  المپياد با مشاركت  ۱۰۰ مركز آموزشي  در ۳۰ رشته  ورزشي  برگزار مي شود.
اين  عضو هيأت  علمي  دانشگاه  تهران  بيان  كرد: در دهه  فجر سال  ۸۳ نيز براي  اولين  بار المپياد بين المللي  دانشجويان  با ميزباني  جمهوري  اسلامي  برگزار مي شود.
وي  اضافه  كرد: بخش هاي  مختلف  آموزش  عالي  و تيم هاي  خارجي  در اين  المپياد رقابت  مي كنند. حميدي  گفت  : شهريور سال  ۸۳ نيز سومين  المپياد ورزشي  دانشگاه هاي  كشورهاي  حاشيه  درياي  خزر در دانشگاه  گيلان  به  اجرا در مي آيد.
به  گفته  وي  ، المپياد مذكور با مشاركت  تيم هاي  ورزشي  دانشگاه هاي  گيلان ، مازندران ، گرگان  و ۱۴ دانشگاه  كشورهاي  حاشيه اي  درياي  خزر برگزار مي شود.
وي  اظهار داشت : اولين  دوره  اين  المپياد سه  سال  پيش  در بندر آستاراخان  و دومين  دوره  آن  سال  گذشته  در قزاقستان  اجرا شد. به  گفته  وي ، المپياد كشورهاي  حاشيه  درياي  خزر داراي  تقويم  ثابت  دوسالانه  است .
از دانش  آموزان  كلاس  اولي ، آزمون هاي  ورزشي  مرتبط با سلامتي  گرفته  شد
012836.jpg

براي  اولين  بار نوآموزان  ۷ ساله  در بدو ورود به  مدارس ، علاوه  بر آزمون سلامت ، مورد سنجش  آزمونهاي  ورزشي  مرتبط با سلامتي  قرار گرفتند.
طاهره  مظلومي  سادات ، معاون  سلامت  دفتر تربيت  بدني  دختران  گفت : باتوجه  به  اهميت  آمادگي  جسماني  و تضمين  سلامتي  دانش  آموزان ، امسال  طرح  آزمونهاي ورزشي  به  منظور سنجش  وضعيت  انعطاف  پذيري ، استقامت  عضلاني ، آمادگي  قلبي  -عروقي ، تنفسي  و تعيين  ميزان  درصد چربي  خون نوآموزان  به  همراه  طرح  سنجش  سلامت  در تمام  استانهاي  كشور و در پايگاههاي  مختلف  به  اجرا گذاشته  شد.وي  افزود: براساس  اين  طرح  بيش  از ۷۰۰ هزار دانش  آموز كلاس  اولي  موردسنجش  آمــادگي  و استقامت  جسمــاني  و فاكتورهاي  تعيين  سلامت  جسماني  قــرارگرفتند.مظلومي  گفت: اين  طرح  باهمكاري  دفاتر تربيت  بدني  دختران  و پسران  آموزش  وپروش ، دفتر بهداشت  وتغذيه  و سازمان  آموزش  وپرورش  كودكان  استثنايي  اجرا شد.
وي  درخصوص  اقدامات  و اهداف  اين  طرح  گفت : اجراي  اين  طرح  در بدو ورود به  مدارس  ابتدايي ، فرصت  مناسبي  است  براي  مشخص  كردن  امتياز آمادگي  عمومي كودك ، بررسي  عملكرد او توسط معلمان ، هدايت  او به  فعاليت هاي  ورزشي  متناسب  با وضعيت  جسماني ، آگاهي  والدين  از ميزان  آمادگي هاي  جسماني  فرزندان  كه اطلاعات  جمع  آوري  شده  در شناسنامه  سلامت  نوآموزان  تحت  عنوان  آزمونهاي  ورزشي ثبت  خواهد شد.

خبرها و نگاه ها
يك داستان از فوتبال ما
012832.jpg

گروه ورزشي: اتفاقات فوتبال در ايران با تمام دنيا تفاوت دارد. يعني نه روي ضوابط است و نه روابط و البته هر دو در تصميم گيري ها دخيل است. باور نمي كنيد، پس اين داستان را بخوانيد.
روزي در اوج درگيري هاي دروني در يك تيم- فرض را مي گذاريم كه اين تيم آبي است- معاون اول به رئيس مي گويد حالا كه اكثر حرف هاي من را قبول نمي كنيد پس حداقل در حوزه تيم هاي پايه بگذاريد من تصميم بگيرم و براي مديريت اين تيم ها همان مدير قبلي قابل قبول است، اما رئيس اين يك شرط را هم قبول نمي كند و حكم به نام كسي زده مي شود كه در معاونت هاي ديگر بد جوري پارتي داشته است. با همين تصميم معاون اول قهر مي كند اما در فوتبال ما بالاتر از رئيس، رؤساي بسيار حضور دارند، معاونت برمي گردد و اتفاقاً قدرت بيشتري مي گيرد تا بزن بزن داخلي ادامه داشته باشد. اما اين پايان داستان نيست .همان مدير مورد نظر معاون اول سابق در تيم هاي ملي حكم مي گيرد تا قدرت معاون اول سابق در مجموعه فوتبال به نمايش گذاشته شود.
حالا هر كس از يك تيم- باز هم فرض مي كنيم آبي- دوست دارد در تيم ملي حكم بگيرد مي تواند به معاون اول سابق بچسبد و اگر در تيمش مي خواهد بماند- باز هم فرض مي كنيم آبي- با معاونت هاي ديگر دوست شود.
012838.jpg

مبارزه با دوپينگ در ايران
ورزش ايران در مبارزه با دوپينگ در صف اول ورزش جهان قرار مي گيرد. به همت دكتر محمدرضا كاظمي آشتياني كه هم اكنون عضو هيأت رئيسه فدراسيون پزشكي ايران، دبير كميسيون ضد دوپينگ كنفدراسيون دووميداني آسيا و رئيس امور ورزشي شركت ملي نفت ايران مي باشد و سرپرست تيم پزشكي در بازيهاي آسيايي بوسان بوده، قرار است ورزش ايران با شعار «پيشگيري مقدم بر آزمايشگاه دوپينگ» فصل تازه اي در مبارزه با اين پديده شوم بگشايد. براساس طرح دكتر آشتياني قرار است قبل از برگزاري ليگ و همچنين اردوهاي تيم ملي جزوات متعددي در اختيار قهرمانان قرار گيرد و همچنين كلاسهاي مستمري برگزار شود تا ورزشكاران ضمن آشنايي با مضرات استفاده از مواد نيروزا با مصرف داروهاي مجاز و تقويتي آشنا شوند.
در اين طرح همچنين تمامي ورزشكاران زير نظر قرار مي گيرند و داروهاي مجاز براساس نوع ورزش قهرمانان به آنها داده مي شود. به گفته آشتياني اين طرح حدود ۳ سال است كه در فدراسيون دووميداني اعمال مي شود كه حاصل آن شگفت انگيز بوده است. گفته مي شود در آزمايشي كه در سال ۷۹ از ورزشكاران دووميداني گرفته شده بود حدود ۶۰ درصد آزمايش دوپينگ ها مثبت بوده اما در سال جاري در حالي كه حدود ۳۰ ركورد ملي جابه جا شده اما هيچ نمونه مثبتي ديده نشده است.
اين اثرات مثبت در دووميداني باعث شده تا سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك اين طرح بزرگ ضد دوپينگ را در اكثر ورزشها گسترش و تعميم دهند.
وزنه برداري  آسيا و آفريقا
دبيركل  كنفدراسيون  وزنه برداري  آسيا از آمادگي ، مسئولان  هندي  بــــراي  برگزاري  مسابقات  وزنه برداري  قهرماني  آسيا و آفريقا سخن  گفت .بازي هاي  ورزشي  آسيا و آفريقا اوايل  آبان  ماه  سال  جاري  در رشته هـــاي مختلف  ورزشي  از جمله  وزنه برداري  در شهر حيدرآباد هند برگزار خواهدشد.«علي  مرادي » پس  از بازديدش  از امكانات  و تاسيسات  فراهم  شده  براي برگزاري  اين  مسابقات  گفت:  شرايط در شهر حيدرآباد به گونه اي  فراهم  شده است  كه  رقابت هاي  وزنه برداري  قهرماني آسيا و آفريقا در بخش هاي  زنان  و مردان  به  خوبي  برگزار شود.
دل پيرو در يوونتوس مي ماند
012826.jpg

مريم دري منش: او به ركورددار قهرماني ايتاليا وفادار مي ماند. الساندرو دل پيرو قراردادش را با يوونتوس تورين به مدت پنج سال ديگر يعني تا سال ۲۰۰۸ تمديد كرد. با كاهش درآمدي به ميزان پانزده درصد، كاپيتان تيم توريني ساليانه مبلغ ۶/۵ ميليون يورو درآمد حاصل خواهد داشت. بدين ترتيب وي پس از كاپيتان آ.اس.رم فرانچسكو توتي (۵/۷ ميليون)، بالاترين درآمد را در بين فوتباليست هاي ايتاليايي دارد. براساس اعلام باشگاه، وي علاوه بر ۶/۵ ميليون يورو درآمد از فوتبال، ساليانه ۳/۲ ميليون يورو نيز درآمد خالص از فعاليت هاي تبليغاتي خود دارد.
تيتر روزنامه «لاگازتادلو اسپورت» درمورد او چنين بود: «دل پيرو با يووه ازدواج مي كند.» حالا قطعا دل پيرو با باشگاه ريشه دار ايتاليايي پيوندي مادام العمر بسته است و ازهم اكنون به خاطر فعاليت هاي موفقيت آميزش در قرارداد جديد، انتقال او به مديريت يووه نيز ذكر شده است.اين بازيكن ۲۸ ساله از سال ۱۹۹۳ وقتي كه يك فوتباليست جوان بود به تورين پيوست. در سال ۱۹۹۸ قراردادش را براي اولين بار به مدت ۵ سال تمديد كرد. دل پيرو با يووه يكبار در سال ۱۹۹۶ قهرمان باشگاه هاي اروپا، پنج بار قهرمان ليگ ايتاليا و هفت بار قهرمان جام حذفي شده است. پس از ميشل پلاتيني فرانسوي و زين الدين زيدان، دل پيرو در سال هاي اخير شماره يك مطلق بانوي پير فوتبال ايتاليا شده است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
مدارا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  مدارا  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |