يكشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۹
سرماخوردگي را آسان و كم هزينه درمان كنيد!
(قسمت دوم و پاياني)
002175.jpg
مترجم: اعظم السادات علوي 
سرماخوردگي از بيماري هاي شايع فصل پاييز و زمستان است كه سيستم دفاعي ارگانيسم را تضعيف كرده و بدين ترتيب درصد ابتلا  به انواع بيماري هاي عفوني را افزايش مي دهد.
از زمان هاي بسيار دور مردم سراسر جهان به توصيه حكيمان مجرب براي درمان ناراحتي هاي دستگاه تنفس از انواع جوشانده هاي گياهي و مواد غذايي استفاده مي كرده اند. امروزه علم پزشكي با انجام مطالعات و تحقيقات گسترده اي، برخي از اين شيوه ها را مورد تأييد قرار داده است. دكتر زيمنت استاد دانشگاهUCLA معتقد است: بسياري از توصيه هاي مادر بزرگ هاي ما در رابطه با درمان بيماري هاي مجاري تنفس، در مجموع تفاوت چنداني با داروهايي كه امروزه در همين زمينه در داروخانه ها به فروش مي رسد، ندارند. همه اين روش ها از مكانيزم مشابهي برخوردارند و باعث رقيق  شدن ترشحات دستگاه تنفس مي شوند. مطالعات صورت گرفته حاكي از نقش مو‡ثر و خلطآور فلفل قرمز تند و ساير غذاهايي كه تند مي باشند، دارند.
دكتر زيمنت در توضيح خاصيت دارويي اين گونه مواد غذايي مي گويد: «علت اين امر به وجود ماده اي به نامCapsaicina ، كه مزه تندي را به فلفل مي بخشد، مرتبط مي شود. در واقع ساختار شيميايي اين ماده بسيار شبيه بهGuaiacolo ، كه نوعي مسكن است و به همراه عناصر فعال ديگري براي تهيه انواع شربت، كپسول، قرص و ساير داروهاي خلطآور مورد استفاده قرار مي گيرد، مي باشد.
مواد غذايي تند با مكانيزم هاي پيچيده اي ناراحتي هاي دستگاه تنفسي را تسكين مي دهند. يكي ازمهم ترين آنها رقيق كردن ترشحات مخاطي است. تماس اين مواد با مخاط دستگاه تنفسي، حلق و معده باعث تحريك گيرنده هاي عصبي و ارسال پيام به مغز مي شود. مغز نيز در پي آن، عصب واگ(عصب اصلي پاراسمپاتيك بدن) را كه يكي از وظايف آن تحريك فعاليت غدد مجاري تنفسي است، وارد عمل مي كند و اين غدد با ترشح مايعات به اين تحريك پاسخ مي دهند. به همين دليل است كه خوردن غذاهاي بسيار تند باعث جاري شدن اشك از چشم ها و آب بيني مي گردد. دكتر زيمنت اين روش درمان را به همه افرادي كه از ناراحتي هاي تنفسي رنج مي برند توصيه مي كند و آن را براي كساني كه سيگار مي كشند نيز بسيار مفيد دانسته و معتقد است كه مانع بروز برونشيت مزمن و آمفيزم (نوعي ناراحتي ريوي)مي گردد.
سوپ مرغ را فراموش نكنيد
مرغ نيز مانند اغلب مواد غذايي سرشار از پروتئين، حاوي اسيدآمينه اي به نامCysteine مي باشد كه در حين طبخ وارد آب مرغ مي شود. اين ماده از نظر شيميايي بسيار شبيه بهAcetyl Cysteine است كه در بسياري از داروهاي خلطآور مورد استفاده قرار مي گيرد. اضافه كردن سير، پياز و مقدار قابل توجهي گرد فلفل قرمز تند به سوپ مرغ، خاصيت درماني آن را همرديف با داروهاي ضدسرماخوردگي مي كند. نسخه اي كه دكتر زيمنت براي بيماران سرما خورده مي نويسد اين است: «سعي كنيد در طول مدت سرماخوردگي روزي يك فنجان سوپ مرغ تند را به تدريج ميل كنيد.»
سير و پياز داروي ضد سرماخوردگي 
سير به دليل داشتن ماده اي به نامAllina مي تواند باعث رقيق شدن ترشح ريه ها گردد. دكتر جيمز نورث، رئيس بخش ميكروبيولوژي دانشگاه برايگم مي گويد: «به محض احساس نخستين علا يم گلو درد، شروع به خوردن سيرو پياز كنيد. اين روش درمان سنتي قادر به از بين بردن ويروس هاي عامل آنفولا نزا و سرماخوردگي است.» قدرت ضدعفوني كننده و ضدباكتريايي سير در بين مردم نقاط مختلف جهان شهرت دارد. اما روس ها به طور خاصي به خاصيت دارويي سير اعتقاد دارند. دكتر اندرو ويل، استاد دانشگاه علوم پزشكي آريزونا درباره اثر درماني سير بر روي سرماخوردگي مي گويد: «براي بهبودي سريع سرماخوردگي هيچ چيز مو‡ثرتر از خوردن سيرخام نيست. سير خام را ريز كرده و مانند قرص با آب قورت دهيد. در صورت احساس نفخ، مقدارمصرفي را كمتر كنيد. من به افرادي كه از عفونت هاي مزمن قارچي رنج مي برند، هميشه خوردن يك تا دو حبه سير در روز را توصيه مي كنم.
مايعات فراوان بنوشيد
نوشيدن مايعات به مقدار زياد از نخستين توصيه هاي هر پزشكي به افراد سرماخورده است. زيرا به دليل بسته بودن راه بيني و تنفس هواي نسبتاً خشك از راه دهان، مخاط دستگاه تنفسي خشك شده و به اين ترتيب محيط بسيار مناسبي براي رشد و تكثير ويروس ها و باكتري ها فراهم ميآيد. مايعات گرم مو‡ثرتر از مايعات سردند. به نظر مي رسد كه گرما نيز به نوبه خود ويروس ها را فراري مي دهد. بنابراين تا آنجا كه ممكن است مايعات گرم بنوشيد و محيط اطرافتان را مرطوب نگه داريد.
اگر از سينوزيت رنج مي بريد، شير ننوشيد
محققين استراليايي دانشگاه آدلا يد در صدد مطالعه و بررسي بر روي اين اعتقاد سنتي، كه شير و پنير باعث چسبنده تر شدن ترشحات مي شوند برآمدند. نتيجه تحقيقات آنها نشان داد كه احتمالا ً نوشيدن شير، كه خود تا حدي حالت چسبندگي دارد، باعث ايجاد لا يه اي بر روي سطح زبان و گلو مي شود كه در مواقع سرماخوردگي شخص را رنج مي دهد. به هر حال دكتر زيمنت معتقد است عليرغم اينكه شير سبب چسبنده تر شدن مخاط ترشحي مجاري تنفسي نمي گردد اما بهتر است در زمان سرماخوردگي از نوشيدن آن پرهيز شود. زيرا اين ماده غذايي اثر عكس فلفل تند را دارد و باعث كندشدن رفلكس هاي معدي و ريوي شده و شخص سرماخورده قادر به دفع ترشحات نخواهد بود.
در واقع هيچ چيز به اندازه نوشيدن چند جرعه شير نمي تواند احساس سوزش ناشي از خوردن يك غذاي بسيار تند را تسكين دهد.
افرادي كه از سينوزيت، كه در غالب موارد به صورت مزمن در ميآيد، رنج مي برند بايد اين نكات را رعايت كنند:
- شير ننوشند.
- مايعات فراوان مصرف كنند.
- محيط اطرافشان را هميشه مرطوب نگه دارند.
-سيگار نكشند و در معرض گرد و غبار و هواي آلوده قرار نگيرند.
دكتر ويل با اين روش درماني به نتايج بسيار رضايتبخشي دست يافته است.

از عمل جراحي براي سرطان ريه نترسيد
002178.jpg
بررسي ها نشان مي دهند حدود ۴۰ درصد از بيماران مبتلا  به سرطان ريه اعتقاد دارند كه هرگونه عمل جراحي روي ريه آنها منجر به گسترش بيشتر تومورهاي سرطاني خواهد شد. اما همين بررسي ها اعلا م كرده اند كه اين اعتقاد بيماران و پرهيز آنها از جراحي، آنها را به مرگ نزديك تر مي كند.
مدير مركز سرطان شناسي در فيلا دلفيا ضمن اعلا م نتايج بررسي فوق گفت: «بسياري از بيماران دائماً پزشكان خود را سو‡ال پيچ مي كنند تا به طريقي از زير عمل جراحي شانه خالي كنند. بسياري از آنها بر اين باورند دست زدن به ريه آنها منجر به گسترش سرطان خواهد شد. باوري كه اساساً غلط است.»
بررسي اين گروه روي ۶۲۶ بيمار مبتلا  به سرطان ريه، كه ۶۱ درصد بيماران سياهپوست و ۲۹ درصد بيماران سپيدپوست آنها در پنج مركز سرطاني هستند، نشان مي دهد هرگاه تومور سرطاني باز شود و در معرض هوا قرار بگيرد سريع تر گسترش مي يابد.اعتقاد به باور غلط اجتناب از عمل جراحي بين بيماران مذكر و با سطح تحصيل پايين تر، بيشتر گزارش شده است.
پزشكان در حال بررسي اين امر هستند كه چه بخش از اين باور برگرفته از ترس است، و چه بخش از كمبود اطلا عات. اين امر وقتي جدي تر شد كه مطالعات انجام شده در مراكز سرطان شناسي كاليفرنيا نيز نشان داد بسياري از بيماران مبتلا  به سرطان ريه به فرضيه هاي خودساخته  دل سپرده اند و از عمل ريه رو به نابودي خويش مي گريزند. در اين گونه موارد، بيماري كه به او عمل جراحي پيشنهاد شده، به پزشك ديگري مراجعه كرده و مسير ديگري را پي مي گيرد تا از عمل جراحي فرار كند. اكثر اين بيماران مي گويند: «... نمي خواهم به ريه  دست بزنم، نمي خواهم جراح را ببينم، چرا كه هرگونه دست زدن به ريه ام بيماري را تشديد مي كند.»
اين افراد به درستي نمي دانند ايده فوق را از كجا آورده اند واين باور چگونه در ذهنشان خانه كرده.
سرطان ريه يكي از شايع ترين انواع سرطان است و فقط ۱۵۷ هزار نفر در سال جاري در آمريكا با ابتلا  به آن جان سپرده اند. پزشكان اعلا م كرده اند اگر بيماران مبتلا  به سرطان ريه زود به پزشك مراجعه كنند حداقل ۵۰ درصد امكان بهبودي دارند، در حالي كه فقط ۱۵ درصد از بيماراني كه در اين زمينه تعلل كرده اند مي توانند به دشواري به زندگي ادامه دهند.
كارشناسان بر اين باورند كه بايد در مورد سرطان حرف زد و از مجادله و ارائه اطلا عات در مورد آن نهراسيد. مدير مركز سرطان شناسي فيلا دلفيا سخنان خود در اين زمينه را با مثالي از سيگار به پايان برده ومي گويد: «...بيماران ريوي جلو ميآيند و مي گويند بله سيگار مي كشم و اگر قرار است از سرطان جان دهم، بهتر است سيگارم را ادامه دهم تا در آرامش بميرم.» او افزود:« اين انگاره كودكانه و ابلهانه است. بيمار ريوي بايد استفاده از سيگار را قطع كند.»

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |