يكشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۹
بانك برق
001902.jpg
نيروگاه سياه پيشه در ساعاتي كه مصرف برق زياد است با استفاده از آب سد بالا دست برق توليد مي كنند و در ساعات كم مصرف آب را از سد پايين به بالادست پمپاژ كرده و ضمن ذخيره آب براي توليد دوباره برق در شبكه سراسري برق كشور نيز تعادل ايجاد مي كند
ساخت نخستين نيروگاه ايران براي ذخيره برق در هنگام اضافه توليد آن پنجشنبه گذشته در مازندران آغاز شد.
وزير نيرو در مراسم آغاز عمليات اجرايي نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه گفت: اين نيروگاه در كنترل فركانس شبكه برق كشور نقش مؤثري ايفا خواهد كرد و با توجه به گستردگي شبكه سراسري و افزايش پيك مصرف برق اجراي اين طرح از نظر اقتصادي توجيه پذير و براي شبكه سراسري برق كشور بسيار مهم است.
بيطرف همچنين در مورد تأمين اعتبار طرح سياه بيشه گفت: باتوجه به اهميت اين پروژه، محدوديتي در تأمين اعتبار براي اجراي آن وجود ندارد و اميد داريم كه اعتبار مورد نياز اين پروژه به موقع جذب و عمليات احداث آن در زمان پيش بيني شده به پايان برسد.
وي گفت: در حال حاضر ظرفيت نصب شده نيروگاه هاي كشور ۳۴ هزار مگاوات است كه حدود پنج هزار مگاوات آن در استان تهران قرار دارد.
وزير نيرو در مورد نحوه عملكرد نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه گفت: اين نيروگاه در ساعاتي كه مصرف برق زياد است با استفاده از آب سد بالا دست برق توليد مي كنند و در ساعات كم مصرف مثل ۱۱ شب تا ۵ صبح با استفاده از برق موجود در شبكه، آب را از سد پايين به بالادست پمپاژ كرده و ضمن ذخيره آب براي توليد دوباره برق، در شبكه سراسري برق كشور نيز تعادل ايجاد مي كند.
بيطرف افزود: در كشور ما توانايي مديريت و اجراي طرح هاي بزرگ وجود دارد و اين توانايي جزو سرمايه هاي كشور است و وجود اين سرمايه ها باعث ايجاد ارزش افزوده و اجراي طرح ها بدون اتكا به شركت هاي خارجي مي شود.
مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران نيز در اين مراسم گفت: ظرفيت نيروگاه سياه بيشه يك هزار مگاوات است و با استناد به مطالعات انجام شده به ازاي هر ۲۵ تا ۳۰ هزار مگاوات ظرفيت نصب شده نيروگاهي در كشور به نيروگاه يك هزار مگاواتي تلمبه ذخيره اي نياز است.
مهندس زحمتكش خاطرنشان ساخت: پروژه نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه به شيوه« طرح و اجرا» انجام مي شود و در آن پيمانكاران ايراني جسارت لازم را براي اجراي ديگر پروژه ها بدست خواهند آورد .
مهندس زحمتكش همچنين آمادگي اين شركت را براي انجام مطالعات اوليه بر روي يك نيروگاه تلمبه ذخيره اي ديگر در كشور اعلام كرد و گفت: در صورت تقاضاي شركت توانير اين مطالعات به زودي آغاز خواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ظرفيت نيروگاه هاي برق آبي تا پايان برنامه سوم توسعه به پنج هزار و ۴۰۰ مگاوات و تا پايان برنامه چهارم، به بيش از ۱۰ هزار مگاوات خواهد رسيد.
محسن طرزطلب مجري اين طرح نيز گفت: نيروگاه سياه بيشه در چهار واحد ۲۵۰ مگاواتي و با توان بيش از يكهزار مگاوات، در منطقه سياه بيشه در استان مازندران ساخته مي شود.
هدف از اجراي طرح سد و نيروگاه سياه بيشه ايجاد تعادل در شبكه سراسري برق است.
توليد برق در ساعات پرمصرف شبكه به ميزان يكهزار مگاوات ساعت، مصرف برق در ساعات كم بار شبكه در حدود ۹۶۰ مگاوات و كاهش استهلاك نيروگاه هاي حرارتي معادل ۱۹ ميليون دلار در سال از جمله ويژگي هاي مهم اين نوع نيروگاه ها است.
وي افزود: كل هزينه اجراي اين طرح در حدود سه هزار و پانصد ميليارد ريال پيش بيني شده و در سه قرارداد با پيمانكاران امضا شده و يا در حال انعقاد است.
مجري طرح سد و نيروگاه سياه بيشه افزود: قرارداد نخست با هزينه اي بالغ بر ۸۸۷ ميليارد ريال با كنسرسيوم شركتهاي ايراني كيسون و بتا براي ساخت دو سد مخزني و تونل ها منعقد شده و مدت اجراي آن ۶۰ ماه است.
طرزطلب ادامه داد: مذاكرات مربوط به انعقاد قرارداد دوم براي ساخت يك نيروگاه با هزينه اي بالغ بر دو هزار و ۲۳۰ ميليارد ريال با كنسرسيوم شركتهاي ايراني فراب و تابليه در حال انجام بوده و مدت اجراي اين قرارداد نيز ۶۰ ماه خواهد بود.
وي ادامه داد: قرارداد سوم هم با شركتهاي مشانير، سكو و كلنكو با هزينه اي معادل ۱۵۰ ميليارد ريال به امضا رسيده است.
مجري طرح سد و نيروگاه سياه بيشه گفت: قراردادهاي پيمانكاري به صورت طرح و اجرا بسته شده و در آن پيش بيني شده كه تمامي خطرپذيري پروژه و مسائل و مشكلات احتمالي در حين اجراي طرح بر عهده پيمانكار باشد.
وي افزود: اين نوع نيروگاه ها علاوه بر توانايي اصلاح منحني شبكه برق، در عين حال به خاطر سرعت عمل در ورود و خروج از شبكه برق مي تواند در ايجاد انعطاف در كنترل شبكه مؤثر باشد.
طرح سد و نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه توسط پيمانكاران ايراني در ۱۲۵ كيلومتري شهر تهران و بر روي رودخانه چالوس احداث خواهد شد و براي اجراي كامل آن به سه هزار و ۵۰ ميليارد ريال اعتبار نياز است.

بهاي عادلانه نفت
هوگو چاوس  رئيس  جمهوري  ونزوئلا بهاي  كنوني  نفت  در بازارهاي  جهاني  راعادلانه  خواند.
به  گزارش  ايرنا، چاوس  گفت  كه  افزايش  بهاي  نفت  دربازار دستاورد تصميم  سازمان  كشورهاي  صادركننده  نفت  (اوپك ) است .بهاي  نفت  اوپك  در روزهاي  اخير از ۲۹ دلار براي  هر بشكه  فراتر رفته  ومحدوده  مورد نظر اين  سازمان  مبني  بر ۲۲ تا ۲۸ دلار را پشت  سرگذاشته  است .
رئيس  جمهور ونزوئلا گفت  كه  مدتي  پيش  بهاي  نفت  رو به  كاهش  گذاشت  اما به دنبال  تصميم  اوپك  مبني  بر كاهش  ۹۰۰ هزار بشكه  در صادرات  خود، بازيابي قيمتها شكل  گرفت .ونزوئلا واقع  درآمريكاي  جنوبي  از مهمترين  اعضاي  اوپك  وپنجمين  صادركننده نفت  در جهان  به  حساب  مي آيد.هوگو چاوس  به  تازگي  پيشنهادي  را مبني  بر افزايش  محدوده  قيمت  مورد نظراوپك  به  ۲۵ تا ۳۲ دلار براي  هر بشكه  ارائه  كرده  است .
تاكنون  ديگراعضاي  اين  سازمان  بزرگ  نفتي ، ديدگاه  خويش  را درباره  اين پيشنهاد تازه  ونزوئلا آشكار نساخته اند.
تنها وزير نفت  كويت  در كوالالامپور به  خبرنگاران  گفت  كه  دراجلاس  آتي اوپك  پيشنهاد مزبور مورد بررسي  قرار مي گيرد.

دامنه  فعاليت  اپك  گسترش  مي يابد
جان  كارلوس  كاپوني  رئيس  اجلاس  كارشناسان  ارشد كشورهاي  عضو همكاريهاي اقتصادي  آسيا- اقيانوس  آرام  (اپك ) گفت  كه  اين  سازمان  براي  گسترش  دامنه فعاليتهاي  خود بايد با موسسات  مالي  بين المللي  همكاري  كند.
به  گزارش  ايرنا، كارلوس  افزود: اهميت  همكاري  فني  واقتصادي  با موسسات  مالي  بين المللي  در اجلاس  كارشناسان  مورد تأكيد قرارگرفته  است .
وي  گفت  كه  اين  همكاري  بايد در زمينه  ساخت  ظرفيتهاي  انساني ، سرمايه گذاري -هاي  خرد و متوسط، توسعه  پايدار و تقويت  بازار باشد.
كارلوس  افزود: از همكاريهايي  كه  با موسسات  مالي  بين المللي  از جمله  بانك جهاني  بايد صورت  گيرد، همكاري  در زمينه  دانش  اقتصادي  و آموزشهاي  راه  دوراست .وي  همكاري  با بانك  توسعه  آسيا را انجام  تحقيقات  و بررسي هاي  اقتصادي  برروي  منافع  اقتصادي  منطقه  دانست .
كارلوس  در ادامه  گفت  كه  اپك  بايد سال  آينده  از مشاركت  بخش  خصوصي  نيز دراين  اجلاس  بهره  گيرد.
رئيس  اجلاس  كارشناسان  اپك  تأكيد كرد كه  سرمايه گذاري  هاي  خرد و متوسط درمحور مذاكرات  اپك  است  و اجلاس  كارشناسان  ارشد بايد تلاش  بيشتري  در زمينه تهيه  برنامه هاي  اقتصادي  و همكاريهاي  فني  براي  سال  ۲۰۰۴ داشته  باشد.۲۱ كشور عضو اپك  هستند و ۴۷ درصد از بازرگاني  جهان  در آن انجام  مي شود.جمعيت  كشورهاي  عضو اپك  ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون  نفر است  وكشورهاي  تايلند، استراليا، برونئي ، كانادا، شيلي ، مكزيك ، نيوزيلند، پاپواگينه  نو، پرو، چين ، هنگ  كنگ ، اندونزي ، فيليپين ، كره  جنوبي ، روسيه ، سنگاپور، تايوان ، ويتنام ، آمريكا، مالزي  و ژاپن  را شامل  مي شود.

انرژي
اقتصاد
بانك و بورس
بين الملل
ساختمان و مسكن
حمل و نقل
گزارش
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  ساختمان و مسكن  |  حمل و نقل  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |