جمعه ۹۲ آبان۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۱
در نخستين جشنواره چهره هاي آسماني
كوچك ترين شهردار جهان انتخاب شد
004998.jpg

تهران آلوده است، خيلي آلوده؛ هم زمين و هم آسمانش. ديگر جاي هيچ عذر و بهانه اي براي توجيه كردن تقصيرات ما در ايجاد اين آلودگي باقي نمانده است. ترافيك هاي طولاني، جوي هاي كثيف و پر از زباله، تردد عابرين پياده درست در كنار پل عابر از وسط چهارراه ها، نگه داشتن سواري ها وسط خيابان، دور زدن در جايي كه ممنوع است و ايستادن و توقف كردن در جايي كه بايد حركت كرد و بي توجهي به چراغ هاي راهنمايي و خط كشي هاي وسط خيابان، كيسه هاي پر از زباله كه تا چهار بعدازظهر وسط كوچه ها و... اين است حال و هواي شهر ما.
چندبار اين حرف ها را خوانده يا شنيده ايد! مسلماً بارها و به كرات، اما چندبار براي رفع اين مشكلات كه تنها توسط شما حل شدني هستند كمك كرده ايد؟ متاسفيم. ما قصور كرده ايم، اما فرزندان ما هنوز فرصت دارند. تنفس هواي پاك، راه رفتن روي زمين تميز و نگاه كردن به منظره كوچه ها و خيابان هاي زيبا حق آنهاست، پس آنها را با مسئوليت شان در برابر نظافت و زيبايي جايي كه در آن زندگي مي كنند، آشنا كنيم. اين كار با گره زدن سر يك كيسه زباله از همين امشب، بعد از ساعت ۹ شب آغاز خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش حوزه هنري روز شنبه، سوم آبان ماه اتفاق فرخنده اي افتاد، شهرداري منطقه ۱۰ تهران،  با كمك ستاد تشكل هاي مردمي آن منطقه و همكاري خانه آموزش هنر سوره حوزه هنري و آموزش و پرورش منطقه ۱۰ جشنواره اي به نام «چهره هاي آسماني» را به منظور «رشد و شكوفايي خلاقيت هاي پنهان كودكان و نوجوانان،  مشاركت آنان در فرآيند تصميم سازي و برنامه ريزي هاي كلان شهري، انتقال آموخته هاي مرتبط با مسايل شهري در سطح خانه، مدرسه و اجتماع و حفظ،  احيا و توسعه محله هاي شهري» ترتيب داد كه در آن هم كودكان و هم مديران، كارشناسان و مشاورين شهرداري منطقه مذكور، حضور داشتند.
سيدمحمود حسيني ـ شهردار منطقه ۱۰ تهران ـ در نخستين جشنواره «چهره هاي آسماني» كه با حضور دكتر كبيري ـ رييس مركز تشكل هاي مردمي منطقه ۱۰ ـ دكتر علوي ـ رييس درمانگاه سلامت و مشاور فرهنگي شهرداري منطقه ـ و جمعي از خانواده هاي ساكن منطقه مذكور همراه بود،  با اشاره به اين كه تفكيك زباله هاي قابل بازيافت از ساير زباله ها برعهده خانواده ها است،  گفت: «وظايف خانواده ها و شهرداري متاسفانه از هم تفكيك نشده و خانواده ها، آنچه را كه در حيطه وظايف خودشان است به گردن شهرداري مي اندازند.»
وي با تاكيد بر ضرورت آشناسازي كودكان با مسئوليتي كه در برابر زيبايي و نظافت محيط زيست، محله و خيابان محل سكونت خود دارند،  اظهار داشت:  «تمام اميد ما به بچه ها است. تهران زماني از نظر شهرنشيني به كمال خواهد رسيد كه فرهنگ شهرنشيني و آپارتمان نشيني را از همين حالا به كودكان آموزش بدهيم،  به اين صورت كه هر كودكي شهرداري خانواده اش باشد و در مهدكودك ها، با ضوابط شهرنشيني آشنا بشود.»
شهردار منطقه ۱۰ تهران، در پايان سخنان خود  با اشاره به اين كه ريشه تمامي ناملايمات اجتماعي در عدم آشنايي با ضوابط و مقررات است،  خواستار مطالعه ضوابط شهرداري توسط خانواده ها شد و يادآوري كرد:  منطقه ۱۰، آلوده ترين و پرجمعيت ترين منطقه شهر تهران است. لازم است كه احساس مسئوليت در برابر زيستگاه و محله مان را در بچه ها تقويت كنيم.
در ادامه اين نشست، دكتر كبيري ـ رييس مركز تشكل هاي مردمي منطقه ـ پيرامون چهار محور آشنايي كودكان ۱۲ ـ ۴ سال با خدمات شهري و شهروندي، ايجاد شبكه اطلاع رساني محلي با كمك فناوري اطلاعات، كشف استعداد و خلاقيت كودكان در حوزه خدمات شهري و ارتقاي كيفيت زندگي با آموزش همگاني، به بحث پرداخت و شاخص هاي انتخاب «شهرداران خانواده» را برشمرد.
005002.jpg

سپس دكتر علوي ـ  مشاور فرهنگي شهرداري منطقه ۱۰ و رييس درمانگاه سلامت ـ  به بيان ويژگي هاي خلاقيت پرداخت و افزود: در كشورهاي جهان،  به كودك روش هاي حل مسئله و قدرت تصميم گيري در روابط اجتماعي آموزش داده مي شود، در حالي كه مشكل كودكان كشور ما در تفكر خلاق،  نحوه شناسايي مسايل و قدرت تصميم گيري است.
علوي اظهار داشت: اولين خصوصيت ذهن خلاق،  سيال بودن آن است. يعني بتواند جواب هاي متعدد و متنوعي را در پاسخ دادن به يك سؤال طرح كند. خصوصيت ديگر، انعطاف پذيري ذهن خلاق و ديگر شاخص خلاقيت،  تازگي داشتن تفكر خلاق است.
رييس درمانگاه سلامت، با تاكيد بر بالا بردن ميزان خلاقيت در كودكان يادآور شد: «خلاقيت يعني اين كه فرد بتواند مشكلات را احساس كند، خلاء موجود را ببيند و براي حل مشكلات و پر كردن آن خلاء فرضيه هايي ارايه كند، آن فرضيه ها را آزمايش كند و بهترينشان را انتخاب و اجرا كند.»
وي در پايان سخنانش تصريح كرد: «كودكان خلاق به نظم و ترتيب بسيار علاقه مند هستند،  قدرت ابراز وجود دارند، بسيار كنجكاوند،  مستقل هستند و از قدرت تاثيرگذاري بر ديگران برخوردارند.»
گفتني است كه در بخش جنبي اين جشنواره، سه كارگاه نقاشي در نظر گرفته شده بود كه كودكان مهد آموزش هنر سوره ـ كه نزديك به ۱۰۰ نفر بودند ـ نظرات خود را از طريق نقاشي،  در رابطه با مسايل شهري و زيباسازي شهر و تفكيك زباله ها در آن كارگاه ها اعلام مي كردند.
در پايان اين جشنواره از شهرداران برگزيده خانواده ها، با اهداي لوح توسط شهردار منطقه ۱۰ تقدير به عمل آمد و «پونه رمضان پور» چهارساله، به عنوان شايد كوچك ترين شهردار جهان انتخاب شد.

گزارش يك تحقيق درباره ۲۰۰۰ معتاد
افزايش درصد اعتياد در سنين پايين كشور
005008.jpg
نتايج يك تحقيق نشان مي دهد كه درصد اعتياد در سنين پايين در ايران رو به افزايش است.
اين تحقيق توسط دكتر «عبدالرضا عزيزي» پزشك و درمانگر اعتياد، از بررسي شرح حال دوهزار فرد معتاد منتج شده و در آن رويكرد به اعتياد، به عنوان يك بيماري كه مستلزم درمان است، معرفي شده است.
محقق در اين پژوهش متوسط سن شروع اعتياد را ۲۴ سال ذكر كرده و افزوده است: از اين افراد بيش از ۵۱ درصد بين ۲۰ تا ۴۰ سال و ۴۵ درصد زير ۲۰ سال سن داشته اند.
به اعتقاد وي مهم ترين عامل اعتياد به مواد مخدر در ايران و به ويژه در بين جوانان، ريشه در اعتقادات و فرهنگ مردم دارد كه معضلات اقتصادي، بيكاري و نبود امنيت شغلي آن را تشديد مي كند.
در اين تحقيق همچنين به نقش خانواده به عنوان اصلي ترين مراكز كنترل رفتار فردي اشاره شده كه گاهي با آسيب پذير شدن خود، عاملي براي گرايش جوانان به اعتياد مي شود.
محقق معتقد است اين محيط در ايران طي چند سال اخير به علت اختلال در روابط والدين با فرزندان از جمله به سبب گرفتاري پدر، مادر و يا اعتياد آنها، متزلزل و ثبات آن با چالش روبه رو شده است.
دسترسي آسان به مواد مخدر در ايران (به خاطر همجواري با افغانستان و در مسير قاچاق بودن)، عدم يك برنامه مدون و پايدار براي پيشگيري از اعتياد، كمبود امكانات تفريحي، ورزشي و سركوب برخي از خواسته هاي طبيعي جوانان از جمله علل ذكر شده براي گرايش آنان به استعمال مواد مخدر است.
طبق نتايج اين پژوهش، دوستان و محيط نامناسب عامل روي آوري ۶۰ درصد افراد به مواد مخدر است و اين عامل خود در بازگشت به اعتياد همچنان پررنگ ترين عامل محسوب مي شود.
در اين پژوهش ۱۷ درصد معتادان درمان بيماري هاي بعضاً پيش پاافتاده مانند سرماخوردگي، دردهاي مفصلي، دردهاي عصبي و آرتروز را عامل استفاده از مواد مخدر ذكر كرده اند، كه به اعتقاد محقق اين نشانگر ميزان تاثير باورها و ضعف فرهنگي در خصوص مراجعه و اعتماد به پزشك است.
همچنين بسياري به اين علت كه در هنگام ترك اعتياد اذيت شده اند، به مصرف مجدد روي آورده اند كه اين مي تواند نتيجه خوددرماني و يا عدم درمان صحيح از سوي درمانگر باشد.
در اين پژوهش درخصوص نوع مواد مصرفي و ميزان آن توسط معتادان آمده است: سيگار، اولين ماده مصرفي در ۱۹/۷۳ درصد افراد است و اين معتادان قبل از اعتياد به مواد مخدر، سيگار مصرف مي كرده اند.
همچنين در اين تحقيق به بالا بودن مصرف «ترياك» در كشور اشاره شده است: نوع مصرف در ۳۴/۶۷ درصد بيماران ترياك، در ۳۸/۲۰ درصد افراد شيره ترياك و در ۱۲/۱۲ درصد معتادان هرويين است. نزديك به ۴۰ درصد افراد تجربه استعمال حشيش و ۵۰ درصد تجربه نوشيدن مشروبات الكلي را داشته اند.
از ديگر يافته هاي اين پژوهش، حصول يك رابطه معني دار و معكوس بين ميزان تحصيلات و اعتياد است. به اين معنا كه افراد تحصيلكرده كمتر دچار اعتيار به مواد مخدر مي شوند و بيش از ۹۰ درصد اين بيماران بي سواد بوده يا داراي تحصيلات ديپلم و زيرديپلم هستند.
در اين پژوهش در خصوص انگيزه هاي ترك اعتياد آمده است: بيش از ۶۰ درصد از معتادان با اعلام انزجار از ادامه اين روند و خسته شدن از وضعيت فعلي، براي ترك اعتياد اقدام مي كنند.
درمان نامناسب اعتياد توسط پزشكان ناوارد و ايجاد عوارض سوء براي فرد، ترس از اطلاع يافتن خانواده از اعتياد فرد در هنگام ترك اعتياد و ناتواني افراد در شناسايي پزشكان رازدار و معتمد، از جمله عواملي ذكر شده كه باعث مي شود فرد علي رغم ميلش به مصرف موادمخدر ادامه دهد.

حوادث
باد شديد در زنجان
وزش باد شديد در استان زنجان موجب اختلال در رفت و آمد عابران و شكسته شدن شاخه هاي درختان شده است.
ورود يك سيستم كم ارتفاع كه با افزايش تدريجي فشار سطح زمين نيز همراه است آسمان اين استان را از روز سه شنبه تحت تاثير قرار داده و موجب افزايش ابر و وزش باد شديد شده است.اداره كل هواشناسي استان زنجان سرعت باد را در نقاط مختلف اين استان ۲۵ تا ۴۵ كيلومتر در ساعت اعلام كرده است.

۹ كشته در محور اردبيل - پارس آباد
در يك سانحه رانندگي در جاده اردبيل - پارس آباد ۹ نفر جان باختند. در اين سانحه كه چهارشنبه شب در كيلومتر ۸۵ پارس آباد روي داد بر اثر برخورد يك دستگاه خودروي سواري با يك دستگاه وانت بار و آتش گرفتن دو خودرو سرنشينان گرفتار در ميان شعله هاي آتش سوخته و جان خود را از دست دادند. شدت حادثه و آتش سوزي به حدي بود كه رانندگان عبوري نتوانستند كمكي به سرنشينان خودروهاي سانحه ديده بكنند.
به گفته شاهدان عيني اجساد شش سرنشين خودروي سواري و سه سرنشين وانت بار بر اثر شدت سوختگي قابل شناسايي نبودند.
هنوز گزارشي رسمي از سوي راهنمايي و رانندگي در مورد علت اين سانحه ارايه نشده اما گفته مي شود سرعت غيرمجاز عامل اصلي بروز آن بوده است.

۲۸ روستاي اروند كنار
در محاصره سيل
بخشدار اروند كنار گفت: بر اثر بالا آمدن آب رودخانه اروند ۲۸ روستاي دهستان نوآباد از توابع اين بخش در محاصره سيلاب قرار گرفت.
«حسنعلي علي دوست» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بر اثر طغيان رودخانه اروند، جاده «نوآباد» به «قميجه» واقع در جنوب بخش اروند كنار را آب فرا گرفته و امكان تردد خودروها در آن نيست.وي اضافه كرد: به علت آب گرفتگي اغلب روستاها و راه هاي روستايي، عمليات امدادرساني با مشكل رو به رو شده است.
به گفته بخشدار اروند كنار جريان سيلاب و بالا آمدن آب رودخانه اروند  كه از روز چهارشنبه در پي وزش باد بسيار شديد شروع شده همچنان در حال افزايش است و بسياري از روستاهاي مرزي حاشيه اروند در خطر سيلاب قرار دارند.
در همين حال بر اثر بالا آمدن آب ۱۳ نهر داخل شهر اروند كنار، آب به اكثر منازل مسكوني و واحدهاي تجاري شهر نفوذ كرده است.به گزارش خبرنگار ايرنا از سطح شهر سيلاب زده اروند كنار، جاده شهر به گمرك به طول يك  هزار متر كاملاً تخريب شده است.جريان سيلاب و آب گرفتگي همچنين خسارات زيادي به اراضي كشاورزي، نهرها و بندهاي روستايي منطقه اروند كنار وارد كرده است.از ميزان دقيق خسارت سيلاب و آب گرفتگي در اروند كنار هنوز گزارش دقيقي دريافت نشده است.

۴ كشته در تصادف رانندگي
دو سانحه تازه رانندگي در محورهاي ساوه - تهران و ساوه - همدان كه ديروز رخ داد، چهار كشته و يك مجروح بر جا گذاشت.
به گزارش روابط عمومي نيروي انتظامي شهرستان ساوه، در سانحه نخست كه در محور قديم ساوه - تهران رخ داد، يك دستگاه كاميون به شماره انتظامي «۱۱۴۶۳ ساري ۹۲» با يك دستگاه پيكان سواري به شماره «۷۶۵۶۷ تهران ج» برخورد كرد. در اين سانحه راننده خودروي پيكان و دو سرنشين ديگر آن كه مجهول الهويه هستند، در دم فوت كردند و يك سرنشين ديگر خودروي پيكان مجروح و به بيمارستان منتقل شد.
كارشناسان راهنمايي و رانندگي، علت اين سانحه را بي احتياطي و تجاوز به چپ راننده پيكان اعلام كرده اند.
همچنين در سانحه ديگري كه در محور ساوه - همدان به وقوع پيوست يك دستگاه پژو ۲۰۶ به شماره «۷۷۳ ط ۹۷ تهران ۱۴» با يك دستگاه تريلي به شماره «۱۱۴۴۶ زنجان ۱۲» تصادف كرد.
در اين سانحه رانندگي راننده خودروي پژو به نام «قربان فرج پور» در دم جان سپرد.

سارقان ۴۵۰ ميليون ريال چك
در خرم آباد دستگير شدند
مسئول مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي لرستان پنجشنبه از دستگيري عاملان يك فقره سرقت و كيف قاپي به ارزش ۴۵۰ ميليون ريال در خرم آباد خبر داد.
«محمدرضا خسروي» در گفت وگوبا ايرنا افزود: در پي اطلاع ماموران انتظامي از وقوع يك فقره كيف قاپي در محله «فلك الدين» خرم آباد، پس از حضور به موقع در محل در يك اقدام پليسي چهار نفر كيف قاپ را دستگير كردند.
وي گفت: مالباخته كه يك تاجر پارچه در بازار تهران بود، پس از تماس تلفني با بدهكاران براي وصول مطالبات خود به خرم آباد سفر كرده بود.
وي افزود: با مراجعه اين تاجر به محل قرار از پيش تعيين شده، وي مورد حمله سارقان قرار گرفته و مقداري چك به ارزش ۴۵۰ ميليون ريال از وي به سرقت مي رود.
وي گفت: براساس اعترافات اوليه اين سارقان، مشخص شد كه از سوي افراد بدهكار تاجر تهراني براي اين كار مامور شده بودند.
خسروي افزود: افراد دستگير شده پس از برگرداندن چك هاي مسروقه و تشكيل پرونده قضايي تحويل مقامات قضايي اين شهرستان شدند.

امروز در شهر
نمايشگاه بين المللي قرآن كريم
يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم امروز جمعه نهم آبان  در مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گشايش مي يابد.
رييس يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم با اعلام اين مطلب گفت: نمايشگاه قرآن كريم امسال علاوه بر تهران، در بيست و پنج شهر كشور و نيز كشورهاي فرانسه، قطر، كانادا، پاكستان و كنيا برگزار مي شود.
وي افزود: اين نمايشگاه در ۱۴ بخش آثار مكتوب، جوانان، بين الملل، رايانه سراي قرآن و انديشه، هنري، ماورا از دريچه سينما، همايش كاتبان معاصر، دانشجويي، بانوان، امام خميني(ره) و قرآن، كودك و نوجوان، محافل، مراسم و تجليل از خادمان قرآن برپا مي شود.
نمايشگاه امسال با حضور صد ناشر قرآني در مساحتي برابر با ۱۵ هزار مترمربع برگزار خواهد شد.
شعاعي گفت: امسال در بخش ماورا از دريچه سينما، ۳۰ فيلم سينمايي، مستند و كوتاه هر شب در سالن اجتماعات نمايشگاه به نمايش در مي آيد و مستند و كوتاه هرشب در سالن اجتماعات نمايشگاه به نمايش در مي آيد و در بخش مسابقه عكاسي، صد قطعه عكس شركت داده مي شود.

بزرگداشت شكسپير در تالار وحدت
كنسرت موسيقي فيلم «اتللو» (صامت) به رهبري و آهنگسازي «لوريس چكناواريان»، از هشتم آبان ماه در تالار وحدت به اجرا در آمده است. چكناواريان پيش از اين قرار بود، چهارم آبان ماه اين كنسرت را اجرا كند.
اين برنامه كه تا ۲۱ آبان ماه ادامه دارد، به مناسبت بزرگداشت جهاني «ويليام شكسپير»، توسط چكناواريان و با همكاري اركستر مجلسي رودكي ارمنستان اجرا مي شود.
فيلم اتللو محصول ۱۹۲۲ به كارگرداني «ديميتري بوچوفسكي» است. چكناواريان روز چهارشنبه هفتم آبان ماه اين كنسرت را براي اهالي مطبوعات به اجرا گذاشت.

۶ نمايش بر صحنه
با پايان يافتن جشنواره نمايش هاي آييني و سنتي، برخي از تالارهاي نمايش روال عادي كار خود را پي گرفتند. خاطرات هنرپيشه نقش دوم «نوشته بهرام بيضايي» به كارگرداني هادي مرزبان دو روز پيش در تالار سنگلج به روي صحنه رفته است.
اين نمايش كه تاكنون دو اجراي خود را پشت سر گذاشته است موفق به جذب ۵۱۵ تماشاگر شده است.
تالار هنر نيز ميزبان دو نمايش عروسكي است.
نمايش «پينوكيوي كوچك من» به كارگرداني توسكا واقدي پس از ۲۵ اجرا، ۲۶۶۷ تماشاگر داشته است.
همچنين ديگر نمايش اين تالار، ايران من نوشته «افشين راضي» به كارگرداني فريبا رييسي با پشت سر گذاشتن ۹ اجرا موفق به جذب ۳۵۴ تماشاگر شده است.
اما تالار وحدت براي سومين هفته پياپي ميزبان نمايش «خسيس» به كارگرداني ابوالفضل پورعرب است.
اين نمايش كه تاكنون ۲۰ اجراي خود را پشت سر گذاشته است با داشتن ۱۰۸۰۰ تماشاگر به فروشي برابر با ۲۳ ميليون و ۵۰۰ هزار ريال دست يافته است.
اين رقم با احتساب تسهيلاتي است كه روابط عمومي تالار وحدت براي سازمان ها و شركت هاي مختلف در نظر گرفته است.

برنامه  سينماهاي تهران
براساس آخرين جلسه شوراي صنفي نمايش فيلم «نغمه» از ديروز به جاي «نفس عميق» در گروه سينمايي عصرجديد به نمايش درآمد.
«نغمه» به كارگرداني ابوالقاسم طالبي داستان زندگي يك مهندس كامپيوتر و همسرش است كه محمود جانباز شيميايي جنگ است و به دليل اين كه مي داند زمان كوتاهي به پايان زندگيش باقي مانده، مي خواهد همسرش را طلاق دهد كه او آزاد باشد و...
حسين ياري، حميرا رياضي، فقيه سلطاني، مهتاج نجومي، ناصر فروغ و گلاب آدينه به ايفاي نقش مي پردازند و تهيه كننده آن سيد عليرضا بسط  احمدي است.
فيلم هاي «آدمك ها» ساخته «علي قوي تن» و «مرد كوچك» ساخته «ابراهيم فروزش» از اين هفته در سينماهاي پايتخت به نمايش گذاشته شد.
«آدمك ها» در سينماهاي استقلال، آستارا، صحرا، جمهوري، شقايق، بهمن۲، حافظ، مركزي۲ و فردوسي به روي پرده رفته است.
آسيا، المپيا، ايران۲، كانون و ميلاد سينماهايي هستند كه فيلم «مرد كوچك» را به نمايش گذارده اند.
«توكيو بدون توقف» ساخته «سعيد عالم زاده» در سينماهاي شهرقشنگ، سعدي، قدس، ايران۳، جوان، پارس۱، پيروزي، تهران۱، جي۲، گلريز۱، ملت، پيوند، اروپا، سپيده، قيام، ناهيد، كارون، شيرين، دهكده المپيك، پايتخت، شاهد و فرهنگ۲ درحال نمايش است.
فيلم «عشق فيلم» ساخته «ابراهيم وحيدزاده» در سينماهاي آفريقا، بلوار، ايران۱، گلريز۲ و شيدا در حال نمايش است.
«اژدهاي سرخ» نيز در سينماهاي رودكي، تهران۲، شباهنگ و شهر تماشا در معرض ديد قرار دارد.
فيلم هاي «گـاهي  به آسمـان نگـاه  كـن»، «عـروس خـوش قـدم»، «اين زن حرف نمي زند»، «ديوانه اي از قفس پريد»، «شهرك  پليس»، «غوغا»، «دنيا»، «فرش باد»، «رنجر»، «ياس هاي وحشي»، «چشم ها»، «عقاب ها»، «شيرهاي جوان»، «ديوانه  وار»، «تو را دوست دارم» و «زمانه» همچنان بر پرده ديگر سينماهاي شهر قرار دارند.

كودكان هيجان
005018.jpg

دكتر مسعود جان بزرگي
سال اول و دوم زندگي، بنيادي ترين سال هاي عمر انسان از نظر اغلب روان شناسان بزرگ است. در اين سال ها بسياري از زيرساخت هاي رواني تشكيل مي شود؛ سال هايي كه كودك توانايي مكالمه و بيان خواسته هاي خود را به صورت كلامي نداشته و تنها با يك سري واكنش هاي غيركلامي با دنياي خود ارتباط برقرار مي كند، دنيايي كه محدود به اطرافيان خود به ويژه مادر است. كودكان با فعاليت و عمل خود در محيط اطرافيان شخصيت خود را تشكيل مي دهند. يكي از ابعاد وجودي انسان كه در اين سنين بيشترين كارايي را دارد، بعد عاطفي و هيجاني انسان است. عواطف در طول دوران كودكي براي روابط اجتماعي كودك چارچوبي خاص سازمان مي دهد (كامپوز Campos و بارت Barrett، ۱۹۸۴). سؤالي كه خيلي از خانواده ها از آن غافل هستند اين است كه كودكان چه نوع عواطف و احساساتي را درك و يا بروز مي دهند؟ يك كودك در اين سال ها طيف وسيعي از هيجانات را از خود بروز مي دهد، هيجان هايي از قبيل ترس، پريشاني، Disgust، تعجب، برانگيختگي، exitment، علاقه مندي، لذت، خشم و ناراحتي در اين سنين بروز مي كند. اغلب مشخص شده است كه اين كودكان هيجان هايي مثل لذت، علاقه مندي، تعجب و پريشاني را در چهره خود نشان مي دهند. بزرگ ترهاي با تجربه اين هيجانات را به راحتي تشخيص مي دهند. والدين و ديگر مربيان و مراقبان كودك به نشانه هاي چهره، صدا و رفتار هيجاني كودكان اعتماد مي كنند تا بتوانند اهداف و حالت هاي دروني كودكان را درك كنند (Malateta، Lazard، ۱۹۸۴). البته، تنها بزرگ ترها نيستند كه بر عواطف كودكان تاثير مي گذارند، بلكه كودكان نيز بر عواطف بزرگ ترها و مربيان تاثير مي گذارند ولي در اين چرخه تعامل مراقبان و والدين تغييراتي در حالت هاي عاطفي و هيجان هاي كودك ايجاد مي كنند، چون آنها مي خواهند مداخله هاي موثري در رفتار كودك داشته باشند.
وقتي اين تعامل راه انحراف را پيش مي گيرد، يعني بزرگسالان نمي توانند و يا نمي خواهند نيازهاي كودكان را درك كنند، گذشته از اين كه چارچوب روابط اجتماعي كودك به هم مي خورد شكل گيري تصوري كه كودك از خود دارد و نيز حرمتي كه براي خود قايل است مسيري ديگر مي پيمايد، علاوه بر اين بذرها و نطفه هاي اختلال انگيز عاطفي كاشته مي شود. اين حالت وقتي ايجاد مي شود كه ما تلاش مي كنيم عواطف و هيجانات كودك راتغيير دهيم و آنچه هست راناديده بگيريم. در اين حالت ها معمولاً بزرگ ترها تلاش زيادي براي اصلاح روابط و بازنگري آنها به خرج مي دهند.
وقتي كودك ۶ ماهه اي بازيچه خود را مي طلبد، از خود صداهايي درمي آورد دست خود را به سمت آن دراز مي كند و نهايتاً حالت هاي پريشاني از خود بروز مي دهد. مثلاً پدر سعي مي كند بفهمد او چه مي خواهد، به رفتار كودك نگاه مي كند، با حوصله نياز او را درمي يابد و سعي مي كند مشكل او را دريافته و بازيچه را در اختيار او قرار دهد. اما اكنون او ياد گرفته است چگونه با بزرگ تر از خود ارتباط برقرار كند، بنابراين به تكرار آن رفتار و رفتارهاي مشابه مي پردازد. چون در تلاش قبلي خود موفق بوده است، حال اگر پدري به كودك نگاه نكند شما فكر مي كنيد وقتي جيغ و فرياد كودك براي اسباب بازي خود را مي شنود چه مي كند؟
همچنين در اين سن كودكان بيان عاطفي، هيجاني ديگران را درمي يابند. آنها به راحتي متوجه تبلور ترس در چهره مادر به هنگام ديدن يك سوسك و يا غم او هنگام دعواهاي خانوادگي و نيز شادابي و نشاط، خشم و تعجب در چهره بزرگ ترها مي شوند و تفاوت حالت هاي چهره در هيجان هاي مختلف را درك مي كنند.
005020.jpg

كودكان هم از طريق بينايي و هم از طريق شنوايي (گوش) مي توانند چنين تمايزي را درك كنند البته در شرايط خاصي هم كودكان با واكنش هاي عاطفي خود رفتار بزرگ ترها را هدايت و تحت تاثير خود قرار مي دهند. كودكان اغلب از مادر خود به عنوان مرجع اجتماعي استفاده مي كنند و البته ساير بزرگسالان هم مي توانند چنين كنشي براي كودك داشته باشند. وقتي نوزاد با يك موقعيت ناآشنا روبه رو مي شود به چهره مادر خود مي نگرد و از بيان كلامي و غيركلامي او به عنوان يك منبع و مرجع استفاده كرده و سپس پاسخ خود را تنظيم مي كند. اگر واكنش مادر منفي باشد، كودك سعي مي كند از آن موقعيت روي گردانده و فرار كند. اگر مادر واكنش مثبت نشان دهد كودك نيز علاقه مند شده با آن موقعيت رابطه برقرار مي كند. پس معلوم مي شود كه بسياري از رفتارها مانند كمرويي و روي گرداني از موقعيت ها، حاصل الگوگيري افراد از والدين خويش است. تا حدود دوازده ماهگي كودك تلاش مي كند از اين مكانيزم براي ارزيابي موقعيت هاي مبهم استفاده كند.
بنابر آنچه گفته شد:
۱ - مبادله عاطفي و هيجاني بين مادر و اطرافيان از يك سو و كودك از سوي ديگر از همان روزهاي اول تولد وجود دارد.
۲ - كودكان اين سن، انواع هيجان ها را تجربه مي كنند.
۳ - نحوه بيان عاطفي ما الگويي براي بيان عاطفي كودكان است. بنابراين اگر ما داراي ناهماهنگي عاطفي در برخورد با مسايل باشيم، كودكان نيز متاثر مي شوند. ما الگوهاي عاطفي خود را (مانند كمرويي، اضطراب، ترس و...) به كودكان منتقل مي كنيم.
۴ - كودكان نيز بر هيجان هاي ما تاثير گذاشته و موجبات نشاط خانواده را فراهم مي كنند و گاهي بيان عاطفي نوزادان نحوه مبادله بزرگ ترها با وي را فراهم مي كند.
۵ - والدين بايد وقتي را براي مبادله عاطفي با كودك صرف كنند، نگهداري صرف از كودكان به معناي تربيت نيست بلكه با صرف اوقاتي براي مبادله عاطفي با آنها مي توان روان عاطفي درستي در كودكان سازمان داد.

كلانشهر
پرنده خيال من
005022.jpg
حميد رضا نظري
... مي گويند همه چيز عشق است و ديگر هيچ!...
و من در انديشه ام كه آيا به راستي...
... خود را در قطار متروي تهران - كرج مي بينم؛ در حالي كه سرم را به شيشه خيس چسبانده و به تپه هاي ميان راه و باران پاييزي چشم دوخته ام...
قطار مترو همچنان به نرمي به راه خود ادامه مي دهد و شرشر باران و صداي مناجات روح بخش ماه مبارك رمضان از بلند گو، مرا به گذشته ها و سرزمين هاي دور مي برد؛ به جايي دور از اين مكان؛ به شهر كوفه و مردمان آن ديار...
***
ـ اي زنان و مردان اين ديار! آيا مي دانيد اينك چه زماني است؟!
تو از چه مي گويي؟!
ـ از زمان نور و روشنايي، زمان رفتن به مهماني در ماهي شيرين و گوارا.
ـ مهماني؟ كدامين مهماني؟ ماه؟ كدامين ماه؟
ـ ماهي كه شب قدر را در دامن دارد؛ شبي كه بيدار دلان بيدار ديده، نيايشي عاشقانه تر دارند.
ـ كدامين نيايش؟ با چه چيز و چگونه؟!
ـ با مناجات و دعا، با سوختن، با گداختن تا رسيدن به وصال... گوش فرا دهيد من اينك از خلوتي ديگر و از عشق بازي خالق و مخلوق سخن مي گويم؛ از پروردگاري كه زيباست و زيبايي ها را دوست دارد...
***
ـ اي جماعت! اينك در ماه تجلي بيشتر خداوند بر كاينات، ديگر از چه چيز بايد سخن گفت؟!
ـ از سحرها و شب هاي اين ضيافت الهي
ـ در اين ايام، لحظه ها تابندگي خاصي دارند
ـ و زبان ها؟!
ـ عطر ذكر دارند و بوي خدا را
ـ و دست ها؟!
ـ بوي تسبيح و استغفار و كتاب آيات حقيقت را... اينك بايد دريچه اي از جهان نور را به تاريكخا نه قلب گشود، بايد شوق پرواز داشت و فيض ديدار آرزو كرد. اين زمان بايد به رستگاري انسان انديشيد، راه رستگاري، راهي بس سخت است و خون مي طلبد، خوني كه...[به يكباره زمين و زمان گويي به لرزه در مي آيد]:
«فزت  و رب الكعبه»
ـ اين ندا از كدامين سوي آمد؟
ـ خداوندا، چه مي بينم؛ چرا آسمان چنين تيره و تار شد؟!
ـ اين صداي مهيب غرش رعد در آسمان آفتابي براي چيست؟!
ـ الهي، اين چه وقت بارش باران است؟! اين خون كيست كه چنين بر زمين فرود مي آيد؟!
ـ پروردگارا، چرا زمين و زمان رنگ خون به خود گرفته است؟!
ـ اي جماعت! نهراسيد!... اين خون نداي رستگاري مهربان ترين مرد عالم، مولايمان علي بن ابي طالب است، شمايان رد خون را از محراب مسجد كوفه بگيريد... اينك ذوالفقار علي تنها مانده است... اي كودكان يتيم بشتابيد علي از شما كاسه شير مي طلبد، بشتابيد كه ديگر كسي شبانه با كيسه اي طعام، در خانه تان را به صدا در نخواهد آورد، بشتابيد و آخرين لبخند شيرين و خونين رئوف ترين امير روزگار را از نزديك شاهد باشيد...
نخل ها فانوس مي بارند امشب بي قرار / كوچه هاي كوفه دلواپس، پريشان، سوگوار / مي وزد داغ يتيمي بر دل پروانه ها / عشق هم گيسو پريشان كرده در اين گير و دار / الفتي با مهرباني هاي مولا داشتند / مسجد خونين كوفه، كودكان روزه دار /
***
ـ آقا! شما نمي خواهي پياده شوي؟!
ـ ب...بله؟! ... چه شده؟!
ـ هيچي آقا، نگران نشو! ما به كرج رسيديم و همه مسافران پياده شده اند!...
به آرامي به خاطر مي آورم كه در قطار مترو نشسته و براي مدتي زمين و زمان را فراموش كرده ام...
... نمي خواهم متصدي قطار، بيش از اين شاهد اشك هايم باشد. بعد از خداحافظي با او، خودم را به خيابان خيس مي رسانم، اما دمادم درگوشم صدايي شنيده مي شود:
تيغ شهادت سر او را شكافت
كوفه بود كوه، مناي علي
عالم امكان شده پرغلغله
چون شده خاموش صداي علي
شتابان، پا در پياده رو مي گذارم و در ميان باران شديد پاييزي و ريزش برگ ها، همراه و همگام با صداي ساز دلتنگي هاي هميشگي خويش، علي گويان همچنان به سوي مقصدي ناپيدا رهسپار مي شوم؛ در حالي كه در اين انديشه ام كه نكند واقعاً عاشق شده ام و خود بي خبرم؟! شايد به راستي همه چيز عشق است و ديگر هيچ...

ياد
براي خالق رم شهر بي دفاع
جمعه ۳۱ اكتبر (۹ آبان ماه) ۱۰ سال از مرگ «فدريكو فليني» كارگردان سينماي ايتاليا مي گذرد روزي كه يكي از فيلمسازان با نفوذ و سرشناس اروپا و جهان بر اثر سكته قلبي چشم از جهان فروبست.
به گزارش خبرگزاري ها از رم، اگر چه ستاره  اقبال «فليني» در سال هاي آخر عمر كمرنگ شده بود، اما اين فيلمساز در اوج خلاقيت هنري دنياي عجيبي ساخته بود كه تنها صفت «فليني گونه» مي تواند بيانگر آن باشد، دنيايي عجيب و مضحك و غالباً فاقد انگيزه  روايي.
اين فيلمساز براي دوري از انتقاد از فيلم هايي چون «ساتيريكون» و «رم» مي گفت: «فيلم هاي من براي فهميدن نيستند آنها براي تماشا كردن ساخته شده اند.»
با وجود آن كه وي يك انسان گراي متعهد بود اما اغلب اوقات رگه اي از عرفان در كارش ديده مي شد. گويا شيوه برخورد اتوبيوگرافيك وي با فيلم ابزاري براي جست و جوي خويشتن بود.
آنچه در فيلم هاي او به چشم مي آيد مردي است كه هم مجذوب زنان است و هم از آنان بيم دارد و از حس پوچي و خارق العادگي سرشار و به تنوع نمايش و سيرك علاقه مند است كه اين همه ريشه در دوران كودكي و نوجواني او دارد كه در شهر «ريميني» در ساحل درياي آدرياتيك گذشت.
«فليني» در ايتاليايي بزرگ شد كه زيرچكمه استبداد فاشيستي موسوليني و شخصيت زاهدي مثل «پاپ پيوس دوازدهم» قرار داشت.
با وجود آن كه حرفه «فليني» از درون جنبش نو واقع گرايي (نئورئاليستي) سال هاي ۱۹۴۰ رشد كرد، اما او هرگز در واقعيات فقر و دشواري هايي كه نماد غالب كارهاي كساني چون «ويتوريو دسيكا»، كارهاي اوليه «لوچانو ويسكونتي» و به ويژه دوستي مثل «روبرتو روسيليني» بود، محصور نماند - او با روسيليني در فيلم هايي مثل «رم شهر بي دفاع» و «وطن» همكاري داشت.
«رم شهر بي دفاع» نخستين فيلم او بود كه در سال ۱۹۴۵ ساخته شد و آخرين فيلم او «صداي ماه»، در سال ۱۹۸۹ به روي پرده رفت.
از ديگر آثار او مي توان به «معجزه» (۱۹۴۸)، «هشت و نيم» (۱۹۶۳)، «ساتيريكون» (۱۹۶۹)، «رم فليني» (۱۹۷۲)، «آمار كورد» (۱۹۷۳) و «مصاحبه» (۱۹۸۷) اشاره كرد.
«فليني» در سال ۱۹۴۳ با «جوليا ماسينيا» بازيگر سينما آشنا شد و با وي ازدواج كرد. در سال ۱۹۴۵ آنها صاحب فرزند پسري شدند كه تنها دو هفته زنده ماند و بر اثر ناراحتي هاي ريوي درگذشت.
او در سال ۱۹۵۳ جايزه «شير نقره اي» جشنواره فيلم ونيز را براي فيلم «احساس جواني» كسب كرد. وي سال بعد هم به اين جايزه دست يافت.
«فليني» در سال ۱۹۹۳ پنجمين اسكار را به خاطر دستاورد يك عمر فعاليت از آن خود كرد.

نقطه ديد
يك اختلال
آرزو سهيلي پور
اختلاف در خوردن يك نوع نارسايي رفتاري است كه در نتيجه تعامل پيچيده بين يك سري عوامل ايجاد مي شود. اين عوامل ممكن است شامل اختلالات شخصيتي و هيجاني، فشارهاي زندگي، عوامل ژنتيك، استعداد بيولوژيك و يا فرهنگي باشد.
به طور كلي اختلالات خوردن به دو دسته تقسيم شده اند: بي اشتهايي عصبي و پرخوري عصبي.
پرخوري عصبي: پرخوري عصبي شايع تر از بي اشتهايي عصبي است و با دوره هايي از پرخوري و برگرداندن غذا مشخص شده است.
بي اشتهايي عصبي: بي اشتهايي عصبي منجر به حالتي از گرسنگي كشيدن و لاغري مرضي و از دست دادن حداقل ۱۵ درصد و حداكثر ۶۰ درصد از وزن طبيعي بدن مي شود.
اگرچه هر دو نوع اين اختلالات جدي هستند ولي در نوع اول (پرخوري عصبي) به خاطر فشار زيادي كه بر بدن وارد مي آيد افراد تحت اين رژيم آسيب پذيرترند.
مطالعه اي كه روي جوانان و نوجوانان (Teenagers) انجام داده اند نشان مي دهد كه ۸/۶ درصد از دختران و ۸/۲ درصد از پسران اختلالات خوردن داشته اند سرعت آشكار شدن اين اختلال در مردان روبه افزايش است. درواقع مردان در پنهان كردن اختلال نسبت به زنان مستعدتر هستند. از يك مطالعه روي مردان نيروي دريايي چنين گزارش شد كه؛ شيوع بي اشتهايي ۵/۲ درصد و پرخوري ۸/۶ درصد است و ۴۰ درصد هم اختلال خوردن از نوع NOS (اختلالات غذايي بدون برگرداندن غذا) دارند.
از مطالعه روي مردان عادي كه مبتلا به اختلال خوردن هستند چنين گزارش مي شود كه ۴۲ درصد از آنها مبتلا به پرخوري اند و ۵۸ درصد از آنها مبتلا به بي اشتهايي بودند.
هم مردان و هم زنان به خصوص اگر از افسردگي، اختلال شخصيتي يا سوءمصرف مواد رنج مي برند، در معرض خطر ابتلا به اختلال خوردن هستند. پرخوري در مقابل بي اشتهايي عصبي در چند سال گذشته به سرعت افزايش يافته، برآورد شده كه شيوع پرخوري عصبي در ميان زنان جوان از ۳ درصد تا ۱۰ درصد بوده است. بعضي از متخصصين مدعي هستند كه اين مشكل به طور فاحشي غيرقابل برآورد است. به خاطر اين كه خيلي از مردمي كه پرخوري عصبي دارند، دوره هاي برگرداندن غذا را پنهان مي كنند و كاهش وزن به طور محسوس پديدار نمي گردد.
بعضي از مطالعات نشان مي دهد كه ۸۰ درصد دانش آموزان دختر پرخور هستند. البته در بيشتر مواقع اين رفتار بعد از دوران جواني ادامه پيدا نمي كند.
بي اشتهايي عصبي سومين بيماري مزمن ميان زنان جوان است و هم اكنون در ميان آنان ۳ برابر افزايش پيدا كرده است.

تا روز يكشنبه ادامه خواهد داشت
باد و باران در تهران
005178.jpg
سازمان هواشناسي، وضع هواي كشور را امروز و فردا به صورت رگبارهاي باران همراه با وزش باد پيش بيني كرد. اين وضعيت در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود.
ديروز تهراني ها ارتفاعات شمال تهران را سفيدپوش ديدند.رگبارهاي پراكنده باران كه طراوت پاييزي دلنشين را به تهران عرضه كرده بوده امروز نيز ادامه خواهد داشت. سازمان هواشناسي براي مناطق غرب، تهران، مركزي و سواحل درياي خزر روز جمعه بارش باران و وزش باد را پيش بيني كرده است.
به گزارش اين سازمان نقشه هاي پيش يابي عددي استقرار سامانه كم ارتفاع تراز مياني جو را برفراز كشور نشان مي دهد كه مركز آن روي درياي مازندران و شمال غرب ايران قرار دارد و در سطح زمين با سامانه كم فشار همراه است.
به تدريج از شمال غرب نفوذ زبانه پرفشار در سطح زمين مشاهده مي شود و در روز جمعه اين سامانه كم ارتفاع به سمت مناطق شمال شرق ايران انتقال مي يابد و همچنان تا روز يكشنبه مركز آن در شمال درياي خزر حاكم خواهد بود.
به تدريج شمال شرق كشور و سواحل درياي خزر كم و بيش تا روز يكشنبه تحت تاثير امواج ناپايدار اين سامانه به تناوب شاهد بارش باران يا وزش باد است.
گزارش تصويري همشهري جمعه از بارش باران در سطح شهر تهران را در صفحات ۸ و ۹ خواهيد ديد.

شهر
ادبيات
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |