جمعه ۹۲ آبان۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۱
تغيير جامعه با فناوري هاي ارتباطي
005028.jpg
ايلكا تومي ترجمه: اسماعيل يزدان پناه
كتاب جامعه دانايي و پرسش هاي آينده، در واقع گزارش مطالعه اي است پيرامون مسايل آينده جهان كه نياز به بررسي و پژوهش حول و حوش آنها از هم اكنون احساس مي شود. مقاله زير بخشي از كتاب مذكور است كه به زودي از سوي مركز پژوهش هاي ارتباطات منتشر خواهد شد.
مفهوم «شاهراه اطلاعاتي» و بحث هاي پيرامون «فراساختارهاي اطلاعاتي» كه تا به حال توليد شده اند، بيانگر وجهي فني بوده اند. با وجود اين، سياستگذاري هاي محدودي با اين رويكرد كه فراساختارهاي جديد به يك اقتصاد جديد منجر خواهد شد، همراه بوده است. تمامي بحث ها و گفتارها اغلب مبتني بر اين انگاره و ديدگاه بود كه مهندسان نوآوري مي كنند و فناوري هاي جديد مي آورند و مديران و شركت هاي تجاري اين نوآوري ها و فناوري ها را براي استفاده مصرف كنندگان كاربردي مي كنند. به صورتي ضمني اين فرض وجود داشت كه توسعه فني به ديگر بخش هاي جامعه سرايت خواهد كرد و جامعه صنعتي را به جامعه اي با اقتصاد نو تبديل خواهد كرد.
در آمريكا، مشروعيت دهي اجتماعي به جامعه اطلاعاتي، تا حد زيادي براساس فرضيه سودآوري براي مصرف كننده است. وجه اجتماعي اين پديده تنها متكي براين ايده است كه براي توسعه اجتماعي و اقتصادي متعادل بايد دسترسي عمومي و همگاني ميسر باشد، در پي اين ايده، بحث هاي فراواني بر سر شكاف ديجيتالي درون جامعه آمريكا پديد آمده است. يكي از مشخصه هاي ويژه روايت آمريكايي از وجه اجتماعي جامعه اطلاعاتي را مي توان در نوع بحث هاي پيرامون حريم خصوصي مشاهده كرد. در آمريكا، حريم خصوصي اغلب به عنوان حق فرد در «مالكيت» و «كنترل» اطلاعاتي است كه در ميان او و جهان پيرامونش توليد شده است. اگر در اروپا صنايع و بازار بزرگ ترين خطر براي حريم خصوصي محسوب مي شوند، در آمريكا چنين انگاره اي وجود دارد كه حكومت ها بزرگ ترين دشمن حريم خصوصي  هستند.
در اروپا بيشتر بر اين فرض تكيه مي شود كه «مصرف كنندگان» عضو جامعه مدني  هستند و در آن سهم و نقش دارند، حكومت و بخش عمومي به عنوان بخش خدماتي براي شهروندان در نظر گرفته مي شوند و جامعه اطلاعاتي به عنوان فرصتي است براي به رسميت شناختن اموري همچون نظام تامين درماني، آموزش و فرآيندهاي اجتماعي و سياسي. براي مثال در فنلاند براي تعيين هويت كاربران شبكه به سادگي مي توان از فراساختارهاي ارايه شده توسط بخش عمومي استفاده كرد. چنين روندي براي بسياري از آمريكاييان عجيب است، در نظر آنها نظام تعيين هويت كاربران نمي تواند در دست حكومت باشد. در اروپا، به طور كلي و در مقايسه با آمريكا، بخش عمومي يكي از پايه هاي مشاركت كننده در توسعه جامعه اطلاعاتي است كه براي نظم نوين اجتماعي و اقتصادي چارچوب هاي نهادين و قانوني فراهم مي آورد و قوانين جديد وضع مي كند، توليد و توسعه منابع انساني را سامان و سازمان مي دهد و برخي خدمات عمومي و تخصصي را ارايه مي كند.
بسياري از بحث هاي اوليه در اروپا بر تاثير فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي بر اشتغال تاكيد مي كرد. از اين وجه، تمركز ژاپني ها بر رقابت صنعتي و تمركز اروپايي ها بر اشتغالزايي با هم قرابت دارند. براي مثال گزارش رسمي كميسيون اروپا پيرامون رشد، رقابت و اشتغال، كه در آن موضوع جامعه اطلاعاتي به عنوان مسئله اصلي سياستگذاري ها و برنامه ريزي ها مطرح گرديد، در پاسخ به اين پرسش آغاز شد كه اين گزارش براي چه تهيه شده است. پاسخ بسيار صريح بود: «بيكاري تنها مسئله قابل مطالعه است.» فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي از اجزاي اصلي اين روايت فني از نظريه هاي كينز است. به طور كلي سه مفهوم بررسي شده در اين گزارش ـ رشد، رقابت و اشتغال ـ به خوبي بيانگر جهت گفتارهاي عمومي پيرامون جامعه اطلاعاتي است؛ رشد اقتصادي ريشه در رقابت دارد و نتيجه نهايي مي تواند اشتغال باشد.
در گزارش منتشره توسط كميسيون اروپا در دهه نود، مسئله جامعه اطلاعاتي با استفاده از مولفه هاي اقتصادي و فني تعريف شده بود. با وجود آن كه در بحث هاي اروپايي ها نسبت به آمريكايي ها توجه بيشتري به تاثيرات اجتماعي مي شد، هر دو گروه تاثيرات اقتصادي را در كانون توجه قرار داده بودند. گزارش «اروپا و جامعه اطلاعاتي جهاني؛ توصيه هايي به شوراي اروپا»  كه به گزارش بنگمن مشهور شده است، يادآور مي شود كه توسعه فراساختارهاي اطلاعاتي وظيفه اصلي بخش خصوصي است. مسئولان بخش عمومي هم بايد قواعد جديد وضع كنند، بر اجراي آن نظارت كنند و علايق عمومي را برانگيزند. گزارش ها و اسناد كميسيون اروپا در بستر مفهوم يك «مسابقه جهاني براي رقابت اقتصادي» قرار داشت و «امر اجتماعي» در وهله اول همچون مسئله رشد اقتصادي تعريف مي شد.
براي مثال، كميسيون اروپا در سال ۱۹۹۶ در سندي با عنوان «اروپا در خط مقدم جامعه اطلاعاتي جهاني»، بيان مي دارد: جامعه اطلاعاتي نه چالشي براي آينده كه براي حال است. تصميم سازان و تصميم گيران به خوبي نسبت به اين واقعيت آگاهي دارند كه آينده اروپا در اقتصاد جديد جهاني ارتباط زيادي به ميزان و سرعت استفاده از فرصت هاي پديد آمده توسط فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي دارد.
فراخوان هاي مشابهي را مي توان در نظريه هاي جديد اروپاي الكترونيكي مشاهده كرد كه روي آوري به فناوري هاي نوين ارتباطي را خواستار شده است.
در مقايسه با كميسيون اروپا، در پارلمان اروپا بر مسايل اجتماعي تاكيد بيشتري مي شود. در قطعنامه سال ۱۹۹۶، با اشاره به گزارش بنگمن و برنامه كاري كميسيون، به صراحت بيان شده بود كه جامعه اطلاعاتي نبايد با رقابت اقتصادي يكسان فرض شود.
اين پارلمان خواستار توجه به جامعه اطلاعاتي در چارچوب جلوگيري از طرد برخي كارگران، تشديد نابرابري هاي ميان مناطق، از دور خارج كردن زنان، نقض حريم خصوصي و تضعيف تفاوت هاي فرهنگي است. صورت هاي جديد وا بخشي و توزيع الكترونيكي بايد در جهت پخش اطلاعات عمومي براي همه شهروندان مورد استفاده قرار گيرند و مسئولان ذي ربط به حمايت از دسترسي آزاد به فراساختارهاي اطلاعاتي، به ويژه نهادهاي آموزشي، سازمان هاي فرهنگي و كتابخانه ها دعوت مي شوند.
با وجود آن كه ابعاد فني و اقتصادي تغييرات جديد در اسناد اوليه سياستگذاري مورد تاكيد بيشتري واقع مي شد، به تدريج وجه اجتماعي برجستگي يافته است. پيش از اين در سال ۱۹۹۵، اين كميسيون گروه كارشناسان عالي رتبه را براي تحليل وجوه اجتماعي جامعه اطلاعاتي تشكيل داد. بنا به نظر گروه كارشناسان عالي رتبه، جامعه اطلاعاتي عبارت است از:
جامعه اي كه در آن فناوري هاي ارزان اطلاعات، ذخيره سازي داده و انتقال آنها استفاده عمومي داشته باشد و اين عموميت يافتگي در استفاده از اطلاعات و داده ها، با نوآوري سازماني، تجاري، اجتماعي و حقوقي همراه شده باشد و زندگي، هم در حوزه كار و هم در تماميت اجتماع، تحول يافته باشد.
اعضاي گروه كارشناسان عالي رتبه، از طيف گسترده اي از كارشناسان تشكيل شده بودند و بر اين امر تاكيد داشتند كه گزينش فناوري، متضمن تحول در نهادهاي اجتماعي نيز هست. فناوري هاي جديد مي توانند الگوهاي اجتماعي و اقتصادي جديدي را پديد آورند، اما نمي توان فناوري را تنها نيروي تعيين كننده دانست. گروه كارشناسان عالي رتبه خاطرنشان ساخته اند كه توسعه فني، فرآيندي است كه طي آن نيازهاي جديد و فناوري هاي جديد با هم در تعامل قرار مي گيرند. فناوري هميشه ريشه هاي اجتماعي دارد. بنابراين، توجه صرف به مسايل غني، باعث ناديده ماندن اساسي ترين وجوه براي شناخت تحولات جاري مي شود. گروه كارشناسان عالي رتبه همچنين استدلال كرده اند كه اگر خوشه هاي فني و صنعتي، نيازهاي مادي به نسبت زيادي را سبب مي شد، اقتصاد متكي بر اطلاعات نياز به مهارت و دانش ضمني را پديد آورده است. بنا به نظر اين گروه، مي توان چنين نتيجه گرفت كه جامعه اطلاعاتي را بايد «جامعه آموزشي» دانست.
گروه كارشناسان همچنين خاطرنشان ساخته اند كه جامعه اطلاعاتي  مي تواند به چندين صورت متحقق شود. مدل اروپايي جامعه اطلاعاتي، بي شك با مدل هاي ديگر تفاوت هاي زيادي خواهد داشت. به ويژه، گروه كارشناسان اعلام كرد ه اند كه مدل اروپايي بايد مدلي اجتماعي و همراه با مفهوم كاملي از همبستگي باشد و بتواند خود را در تناسب با وضعيت در حال تغيير رفاه تطبيق دهد.
در ژاپن موضوعات فناوري، رقابت و رشد اقتصادي در بحث هاي پيرامون جامعه دانايي مطرح هستند. در راهبرد جديد «ژاپن الكترونيكي» اين استدلال ارايه مي شود كه تغييرات جديد همسنگ و همسان با انقلاب صنعتي هستند. بنابر نظر مركز راهبردي فناوري اطلاعاتي ژاپن:
به همين نسبت، پيشرفت هاي حاصل آمده در فناوري اطلاعات ـ و در وهله اول، اينترنت ـ باعث تقويت بعد كيفي جريان اطلاعات خواهد شد و از طريق كاهش چشمگير هزينه ها و زمان لازم براي توزيع اطلاعات، تحولي در ارتباط ميان افراد با يكديگر، ميان افراد و سازمان ها و ميان افراد و اجتماع پديد خواهد آورد. اين نظر وجود دارد كه اين تغييرات و تحولات به ايجاد «جامعه دانش پديد» خواهد انجاميد؛ آنجا كه تعامل ميان دانش ها باعث خلق ارزش هاي افزوده بلندمرتبه اي خواهد شد.
با وجود آن كه در اين ديدگاه مردم در مركز تمامي تغييرات قرار دارند، مي توان متوجه اين واقعيت شد كه فناوري اطلاعات به بخش اقتصادي آن تقليل يافته است. به عبارت ديگر، مركز راهبردي فناوري اطلاعات ژاپن كه امور مربوط به ژاپن الكترونيكي را مديريت مي كند، گذار به جامعه دانايي را از ديدگاهي رصد مي كند كه قايل به جبر فني و اقتصادي است. البته در پايه اي ترين بخش از بحث ها اين استدلال وجود دارد كه بسياري از مسايل كنوني ژاپن مرتفع خواهد شد. در جدول يك كه شماي نظري ژاپن الكترونيكي را ارايه مي دهد، مي توان اين امر را مشاهده كرد كه راهبرد ژاپن الكترونيكي از يك «جامعه فناوري اطلاعات» ايده ال و يك «جامعه دانش پديد» سخن مي گويد. مفهوم اول بر فناوري و مفهوم ديگر بر نوآوري و خلاقيت اقتصادي مولد تاكيد مي كند.

دكتر رويا رحماني عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي:
بازي هاي رايانه اي را گزينش كنيد
005026.jpg
متخصص تكنولوژي آموزشي، گفت: «تعاملي بودن بازي هاي خارجي از علل جذاب بودن آنها است در حالي كه بازي هاي داخلي كمتر حالت تعامل داشته و فرد نقش كمتري در آنها ايفا مي كند.»
دكتر «رويا رحماني»، عضو هيات علمي دانشكده روان شناسي دانشگاه علامه طباطبايي، در گفت و گو با ايسنا در مورد علت جذابيت بازي هاي رايانه اي توليد كشور هاي خارجي، براي خردسالان اظهار داشت: بازي هاي رايانه اي در اين  كشورها بر اساس موضوعات مطرح شده در تلويزيون ساخته مي شود. به عنوان مثال يك بازي رايانه اي با معروف شدن يك شخصيت تلويزيوني و انجام شخصيت پردازي بيشتر، توليد مي شود.
وي ادامه داد: كودكان براي قدرت و نيروهاي شخصيت مذكور وجود خارجي قايلند و اين قدرت در بازي بيشتر خود را بروز مي دهد و كودكان از جنگ با شخصيت مذكور و يا همراهي و مشاركت با وي لذت مي برند.وي گفت: تعاملي بودن بازي ها از ديگر دلايل جذابيت بازي هاي خارجي است؛ زيرا بازي هاي توليد داخل كمتر حالت تعاملي دارند و فرد بازي كننده كمتر در آن فعاليت خاص درگير است در حالي كه دربازي هاي رايانه اي خارجي، فرد دربازي نقش زياد و موثري داشته است.
وي تصريح كرد: خوب نبودن برنامه اي كه براي تهيه نرم افزار بازي داخلي به كار گرفته مي شود و عدم به كارگيري مناسب برنامه نرم افزار توسط توليد كننده و سازنده بازي از دلايل مورد توجه نبودن بازي هاي داخلي است.
وي ادامه داد: تعداد متخصصان و نظر دهندگان در بازي هاي خارجي بسيار زياد است و گاهي براي توليد بازي هايي كه فرد پس از گذراندن مدت زمان طولاني قادر به رسيدن به مرحله نهايي آن نيست، متخصصان زيادي در حوزه انيميشن كامپيوتر، برنامه نويس و غيره بر روي آن كار مي كنند و اين در حالي است كه ميزان كار توسط توليد كنندگان داخلي انجام نمي گيرد.
وي در مورد وجود تضاد و تعارض فرهنگي ميان كشور ما و كشور هاي توليد كننده بازي هاي خارجي گفت: امكان نفي اين گونه بازي ها و شخصيت هاي موجود در آنها وجود ندارد اما مي توان آنها را بومي كرد.
وي ادامه داد: خانواده ها مي توانند در تهيه اين بازي ها گزينشي عمل كنند وپيشنهاد كنند. پدر ومادر براي آن كه در مورد استفاده از اين گونه بازي ها اظهار نظر كنند، بايد ابتدا از آن بازي استفاده كرده و يا نسبت به آن آگاهي داشته باشند. بنابراين توصيه پدر و مادري كه قادر به استفاده از كامپيوتر و درگير شدن در بازي ها نيستند مورد قبول كودكان قرار نخواهد گرفت.همان طور كه در مورد انتخاب لباس، دوست و غيره براي فرزندانشان گزنيشي عمل مي كنند مي توانند در تهيه بازي هايي كه نسبت به ساير بازي هاي موجود ترجيح داده مي شوند نيز گزينشي عمل كنند.
وي در مورد جايگزين شدن بازي هاي داخلي به جاي توليدات خارجي، گفت: استفاده از شخصيت هاي مورد علاقه كودكان، افزايش ميزان تعامل و نقش بازيگر در بازي و طراحي برنامه نويس بازي به شكلي كه بازيگر با تمام توانايي ها خيلي ساده به هدف مورد نظر دست پيدا نكند از جمله عواملي است كه بايد توسط توليدكنندگان داخل مورد توجه قرار داده شود.
وي ادامه داد: ما قادر به منع كردن بازي ها نيستيم مگر آن كه جايگزيني براي آن بيابيم. در غير اين صورت مي توان از ميان بازي هاي خارجي موجود در بازار به صورت انتخابي بازي هايي را كه براي كودكان مضر نيست، انتخاب كرد.
در اين باره دكتر زهرا عالم، روان شناس و عضو هيات علمي دانشكده علوم پزشكي تهران، گفت: بسياري از تضادها و تعارض ها كه پس از گذراندن دوران كودكي در نوجوانان و جوانان مشاهده مي شود ناشي از اثرات تخريبي بازي هاي رايانه اي است كه از نظرفرهنگي با جامعه ما مطابقت نداشته اند و متاسفانه كودكان به خصوص در كشور هاي جهان سوم درگيري زيادي با اين مورد پيدا كرده و از سنين پايين از رايانه و بازي هاي رايانه اي استفاده مي كنند.
وي ادامه داد: عدم توجه والدين به اين مسئله نيز وجود تعارضات را بيشتر خواهد كرد.
تطابق موارد مطروحه در بازي هاي رايانه اي با فرهنگ كشور از جمله مواردي است كه بايد براي جايگزين كردن بازي هاي داخلي مورد توجه قرار گيرد، به اين معني كه موارد به نمايش گذاشته شده براي اين كودك نبايد با فرهنگ داخلي كشور تضاد داشته باشد.
وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر بازي هاي رايانه  اي جدا از جنبه سرگرمي و تفريحي خود، در واقع نقش پدر و مادر را در امر آموزش كودكان ايفا مي كنند، در حالي  كه والدين و به خصوص مادر بايد با توجه كردن و اختصاص زمان خاص به فرزند خود مانع ارتباط افراطي كودك با بازي شود.
عالم، خاطر نشان كرد: بازي هاي رايانه اي و به طور كل خود رايانه، امروز به يك وسيله ضروري، به عنوان ابزاري براي سرگرم كردن كودكان مورد استفاده قرار مي گيرد كه اگر كاربرد آن با اعتدال همراه نباشد منجر به محدود كردن روابط و تعامل كودك و ايجاد ضعف ارتباطي كه از مهم ترين مسايل رواني براي كودك محسوب مي شود، خواهد شد.
اين روان شناس، تصريح كرد: بازي هاي رايانه اي به جاي كودك تصميم گرفته و به جاي او فكر و حركت مي كنند. همچنين معمولاً استفاده از بازي هاي رايانه اي مانع كسب مهارت هاي اجتماعي و رشد خلاقيت كودك مي شود.

مكث
جهاني شدن تابع شرايط بازار پيام
005032.jpg

مهدي محسنيان راد گفت:  جهاني شدن، شرايط همزمان قبض و بسطي را در حوزه خلق آثار سينمايي فراهم كرده كه همان شرايط «بازار پيام» است.
به گزارش خبرگزاري فارس،  اين استاد ارتباطات در همايش «جهاني شدن و نقش سينما در حمايت از هويت ملي» كه در چهل و هشتمين جشنواره فيلم آسيا ـ پاسيفيك برگزار شد،  ضمن بيان مطلب فوق افزود: مهم ترين عامل آسيب شناسانه كشورهاي در حال توسعه از جمله گروهي از كشورهاي آسيا ـ  اقيانوسيه عدم شناخت شرايط موجود،  تعميم اشتباه آميز آن به عصر امپرياليسم فرهنگي و در نتيجه سردرگمي است.
محسنيان راد، در ادامه مقاله خود گفت: اين تعميم سبب مي شود كه كشورهاي مذكور سرانجام به وضعيت انفعالي دچار شوند پديده اي كه خاص بازار رسانه است نه بازار پيام، زيرا در امپرياليسم رسانه اي، درجه انفعالي طرفين بسيار نابرابر است در حالي كه در نظريه «بازار پيام» نه تنها انفعال مي تواند در آن حد نباشد، بلكه حتي ممكن است با تدابيري بتوان بدون انفعال و سردرگمي حضور داشت.
اين استاد ارتباطات با اشاره به اين كه اصطلاح «بازار پيام» به تازگي از سوي وي در كنفرانس بين المللي محققان ارتباطات در ژنو مطرح شده گفت:  اين اصطلاح با اصطلاح قديمي «بازار رسانه ها» كه از سوي نظريه پردازان اتحاد جماهير شوروي سابق مطرح شد، متفاوت است. وي برخي از ويژگي هاي بازار پيام در حوزه سينما را با ايده گرفتن از قواعد حاكم بر بازارهاي كهن شرقي اسلامي توصيف كرد و مشابهت آن را با آينده جهاني شدن در حوزه رسانه ها تبيين كرد و افزود: به عنوان مثال در بازار پيام، تك فروشنده ها كه نقش فروشنده هاي دوره گرد را ايفا مي كرده اند، روبه روي حجره بزرگي از بازار،  كالاي خود را عرضه كرده و خريدار (مخاطب) به مراتب بيش از خريداران امروزي با نقش گزينش گرانه، تصميم به خريد از هر يك از دو منبع نابرابر مذكور مي كرد. به عبارتي در بازار پيام،  اگر خريداران به شكل انبوه بودند، فروشندگان نيز چنين خصلتي داشتند.

پايان ضرب الاجل مايكروسافت
كميسيون اروپا اعلام كرد مهلت مايكروسافت براي اثبات نادرستي اتهامات وارده از سوي اين كميسيون پايان يافته است.
به گزارش ايلنا، سخنگوي شركت مايكروسافت اعلام كرد اين شركت پاسخ خود را تسليم كميسيون اروپا كرده است.
اين در حالي است كه مايكروسافت تقاضا كرده بود شش هفته به مدت مهلت اين شركت براي بررسي اتهامات وارده افزوده شود اما كميسيون اروپا تنها دو هفته بر مدت ضرب الاجل خود افزود، بنابراين گزارش كميسيون اروپا شركت مايكروسافت را متهم به ايجاد انحصار غيرقانوني به بازار رايانه هاي شخصي و سيستم هاي سرويس دهنده كرده بود.در آگوست گذشته كميسيون اتحاديه اروپا به منظور اصلاح سيستم هاي عامل ويندوز آخرين مهلت را به شركت مايكروسافت داد.در صورت عدم اطاعت مايكروسافت از دستورات كميسيون اتحاديه اروپا، اين كميسيون كدهاي مالكيت نرم افزارهاي مايكروسافت را در اختيار رقيبان اين شركت قرار مي دهد و همچنين به ميزان سه ميليون يورو اين شركت را جريمه مي كند.شايان ذكر است مايكروسافت در جلسه گفت و شنودي در اواسط ماه نوامبر فرصت ديگري براي دفاع از خود دارد اين جلسه علني نيست و تنها مقامات دولتي و شركت هاي رقيب اجازه شركت در آن را ندارند اين جلسه در بروكسل برگزار مي شود.

افزايش يك ميليون دلاري صادرات نرم افزار ايران
نخستين گردهمايي فعالان IT كشور همزمان با برگزاري نمايشگاه GITEX2003 در دبي برگزار شد.
005030.jpg

به گزارش خبرگزاري ايلنا در اين گردهمايي كه با همكاري اتحاديه صادركنندگان نرم افزار اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و سفارت جمهوري اسلامي ايران در امارات متحده عربي برپا شد،  دكتر انتظاري معاونت بين الملل اتاق ايران، دكتر سالاري سفير جمهوري اسلامي ايران در امارات متحده و همچنين نمايندگان كنسولگري و وابسته بازرگاني سفارت ايران در دبي به همراه جمعي از مديران بانك ها و سازمان ها و شركت هاي فعال در بخش IT حضور داشتند نقش تكنولوژي اطلاع رساني در رشد اقتصادي كشور و پتانسيل هاي موجود كشور در اين زمينه مورد تاكيد قرار گرفت و همچنين شهرك اينترنتي دبي و خانه فناوري اطلاعات ايران كه به همت اتحاديه صادركنندگان نرم افزار ايران تشكيل شده است، معرفي شد.
دكترانتظاري با اشاره به نقش توسعه IT در رشد اقتصادي جوامع گفت:  ساختار كنوني اقتصاد جهان در توليد ناخالص ملي كشورهاي بزرگ مانند آمريكا، اتحاديه اروپا و ژاپن و همچنين مقايسه اقتصادي كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه حاكي از توجه اين كشورها به بخش نرم افزار بوده و ما نيز براي پيشرفت در اين زمينه بايد به جوانان تحصيل كرده اي كه از پتانسيل هاي بسيار بالايي برخوردارند، ميدان دهيم تا بتوانند توانمندي هاي خود را به منصه ظهور برسانند.
معاون بين الملل اتاق ايران بر استفاده از امكانات و تسهيلات اعتباري دولت براي كمك به شركت هاي جوان تاكيد كرد و افزود: با توجه به حمايت رييس و هيات رييسه اتاق بازرگاني و صنايع معادن ايران از توسعه صادرات نرم افزار تشكلي تحت عنوان اتحاديه صادركنندگان نرم افزار ايران ايجاد شده كه هدف آن افزايش سطح صادرات نرم افزار تا مرز يك ميليون دلار با هدايت و كمك شركت هاي عضو است.

نشريات جهان
روزنامه تورنتواستار
005010.jpg

«تورنتواستار» يكي از مهم  ترين روزنامه هاي چاپ كاناداست كه در ۱۸۹۲ توسط بيست وپنج چاپچي كه در جريان ناآرامي هاي كـارگري كارشان را از دست داده بـودنـد، به عنوان روزنامه عـصر و با نام (Evening Star) آغاز به كار كرد.
به نوشته كتاب «روي دكه هاي جهان» چاپ موسسه فرهنگي مطبوعاتي جام جم، اين روزنامه چهار صفحه اي در طول سال هاي نخستين، چندين بار دست به دست شد تا اين كه عده اي از سرشناسان شهر در سال ۱۸۹۹ روزنامه را خريدند و «ژوزف آتكينسن» مديريت آن را بر عهده گرفت.
متعاقب اين اقدام روزنامه به تورنتو ديلي استار (Toronto Daily Star) تغيير نام داد و صبح ها با تعداد ورق هاي بيشتر و حال و هوايي متفاوت تر ادامه انتشار يافت.
درج اخبار مختلف، تنوع مطالب و بهره گيري از ژورناليسم آمريكايي باعث شد كه تورنتواستار بتواند در خلال تنها پنج سال فعاليت، شمارگان خود را از ۷ هزار نسخه در روز به ۴۰ هزار نسخه در روز برساند.
رويه ليبرالي تورنتواستار در برخورد با مسايل روز جامعه، صميميت و اعتماد مخاطبان را جلب كرد به گونه اي كه در مدت كوتاهي تيراژ نشريه به رقم ۸۰ هزار نسخه در روز رسيد.
تورنتو استار در اوايل دهه بيستم به روزنامه منادي مبارزه با بيكاري و مشوق طرح بيمه بيكاري در كانادا بدل شد. پرداخت به موضوعات اجتماعي و همچنين انعكاس و پيگيري موضوعات رفاهي و اجتماعي روز جمعه از قبيل عدالت اجتماعي و پانسيون هاي سالمندان باعث محبوبيت هر چه بيشتر روزنامه  در سطح كانادا شد.
همچنين توجه جامعه بين الملل نيز به اين روزنامه جلب شد.تقويت انگيزه هاي ملي در ميان همه اقوام مختلف كانادا با درج مقالات مختلف در اين خصوص همچنين تاسيس ايستگاه راديويي CFCA در سال ۱۹۲۲ به همين منظور از جمله اقدامات قابل توجه اين روزنامه بود.
وقايع و رويدادهاي بين الملل موضوعي بود كه با پايان جنگ اول جهاني مورد توجه دست اندركاران اين روزنامه قرار گرفت و اين روزنامه با ارايه تحليل هايي در سطح بين المللي هر چه بيشتر خود را در عرصه جهاني مطرح ساخت به گونه اي كه دولت نازي آلمان تورنتواستار را به عنوان اولين روزنامه آمريكاي شمالي تحريم كرد.
تورنتواستار در حال حاضر يكي از بهترين نشريات است كه با بهره گيري از ژورناليسم و گرافيك مطبوعات جذاب خود توانسته است توجه مخاطبان محلي و بومي همچنين بين الملل را به خود جلب كند و به عنوان پرتيراژترين روزنامه كانادا همچنين روزنامه ملي اين كشور مطرح باشد. تورنتواستار صفحات خود را به عناوين گوناگوني از جمله بين الملل، سياسي، اجتماعي، ورزشي و سرگرمي اختصاص داده است.اين نشريه در قطع بلند (كانادايي) و به صورت چهار رنگ با تيراژ نيم ميليون نسخه در روز منتشر مي شود.
005012.jpg

جروز الم پست
جروزالم (اورشليم) پست روزنامه انگليسي زبان دولت اشغالگر قدس است كه صبح ها منتشر شده و يكي از منابع براي دسترسي به اخبار روز و وقايع سرزمين اشغالي به شمار مي رود.
جروزالم پست در حقيقت پايه هاي خود را بر روي روزنامه فلسطيني (Palestine Post) كه در سال ۱۹۳۲ تاسيس شده بود، بنا كرد كه متعاقب اشغال فلسطين توسط اسراييل و تثبيت اشغال اين روزنامه در سال ۱۹۵۰ به جروزالم پست تغيير نام داد.اين روزنامه صبح كه پرخواننده ترين روزنامه اسراييل در خارج از مرزهاي اشغالي است، در تمام روزهاي هفته به جز شنبه (سبت)، تعطيل عمومي يهوديان منتشر مي شود كه نسخه جمعه آن معمولاً حجيم تر و شامل ضمايم مختلف است.يكي از ضمايم نسخه جمعه جروز الم پست توزيع بين المللي دارد. هفته نـامه ضميمه جروز الم با نام (Jerusalem Post Weekly) است كه در آن تحليل ها و نقدهاي مختلف و نظرات كارشناسان را در امور سياسي و بين المللي مي توان يافت.جروزالم پست به صورت سنتي به روي اخبار خارجي تكيه مي كند در حالي كه همواره توجه ويژه اي به روابط اعراب و اسراييل نشان مي دهد.
علي رغم اين كه تحريريه جروزالم پست ادعا مي  كند كه مستقل است و وابستگي جناحي ندارد اما مي توان رگه هايي از گرايش اين روزنامه به احزاب دست چپي اسراييل را يافت.
سرمقاله هاي اين روزنامه عمدتاً ليبرال مآبانه و منتقدانه نوشته مي شود و حال آن كه تيترها و عناوين جروزالم پست به گونه اي انتخاب مي شوند كه در عين اختصار، اطلاعات مندرج در متن را تا حد ممكن در خود داشته باشند.
صفحه هاي اين نشريه با وسواس خاصي چه به لحاظ گرافيكي و چه به لحاظ تنوع موضوعات بسته مي شود و حال آن كه وسواس ويرايشي تقريباً در تمام صفحات اين روزنامه ديده مي شود. مطالعه روزنامه در اسراييل چندان زياد نيست و بدين لحاظ، تيراژ اين روزنامه بين ۶۰ تا ۱۰۰ هزار نسخه در روز متغير است و تنها در روزهاي جمعه كه اين نشريه توزيع بين المللي دارد، تيراژ آن به حدود ۱۴۸ هزار نسخه مي رسد.
تعداد صفحات اين روزنامه در اغلب اوقات ثابت است و مقوله اي به نام آگهي، چندان در آن ديده نمي شود به طوري كه مي توان تعداد محدود آگهي  در اين نشريه را از ويژگي هاي آن دانست.

رسانه
ادبيات
ايران
تكنيك
جامعه
زمين
شهر
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |