دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۴
آشپزخانه هاي كوچك اما جادار
يكي از بزرگترين مشكلا ت آپارتمان هاي كم متراژ امروزي، عدم برخورداري از فضاي كافي در آشپزخانه و در نتيجه كافي نبودن تعداد كابينت ها و سطوح كار قابل دسترس است. به خصوص كه ما ايراني ها عادت پسنديده دور هم جمع شدن را همچنان حفظ كرده ايم و گاه به گاه تمام اقوام و بستگان را به شام يا نهار و يا افطاري دعوت مي كنيم.
در چنين مواقعي اين معضل به شدت احساس مي شود. اما آنچه مسلم است تنها بزرگ بودن فضاي آشپزخانه چاره كار نيست. هر چند فضاي بزرگ امكان مانور بيشتري را در اختيار ميزبان قرار مي دهد اما اگر از فضاهاي خالي موجود در آن به نحو احسن استفاده نشود و چيدمان سه عنصر اصلي آشپزخانه، يعني سينك ظرفشويي، سطح كار و اجاق گاز، بر اساس اصول صحيح صورت نگيرد، خانم خانه باز هم احساس راحتي نخواهد كرد. آشپزخانه هاي كوچك را هم مي توان به سادگي جادار و كاربردي نمود. حداكثر استفاده از ديوارهاي قابل دسترس در اين فضا، جهت نصب تعداد بيشتري كابينت، مي تواند راه حل بسيار مناسبي باشد. استفاده از كابينت هاي تمام قد كم عرض و قفسه بندي مناسب داخل آنها نيز فضاي كافي براي قرار دادن مواد غذايي مختلف مانند برنج، روغن، حبوبات، ماكاروني و غيره را فراهم آورده و حتي به منزله يك انباري كوچك عمل مي كند. همچنين نصب دو رديف كابينت فوقاني بر روي هم فضاي آشپزخانه را كاملا ً كاربردي مي سازد. ظروف و وسايل كم مصرف را به راحتي مي توان در داخل كابينت هاي رديف بالا ، كه دسترسي به آنها كمي مشكل تر است، جاي داد. فضاي زير ميز اوپن در اغلب آشپزخانه ها معمولا ً بدون استفاده رها مي شود، حال آنكه با قفسه بندي و نصب كابينت هاي دو سويه اي كه هم از داخل آشپزخانه و از هم فضاي نشيمن قابل دسترس مي باشند، مي توان از اين فضاي مناسب به خوبي بهره برد. راه حل مو‡ثر ديگر كابينت بندي قسمت فوقاني ميز اوپن با رعايت فاصله كافي از روي ميز است. اين كابينت ها مي توانند به صورت دو طرفه نصب گرديده و بسيار مو‡ثر و كاربردي باشند. در صورت تمايل مي توان از اين فضاها در قسمت نشيمن به عنوان دكور نيز استفاده نمود.

هشدار كارشناسان در مورد مصرف تنقلا ت صنعتي
در شرايطي كه تبليغات گسترده شركت هاي توليد كننده چيپس، پفك و لواشك موجب افزايش مصرف اين محصولا ت در ميان كودكان شده يك متخصص در مورد عوارض ناگوار مصرف اين محصولا ت هشدار داد.
دكتر طالب آزرم عضو انجمن پيوند استخوان اروپا گفت: در آينده  نزديك بيماري  كمبود آهن و كم خوني بين كودكان به دليل مصرف تنقلا ت فانتزي (مانند چيپس، پفك و لواشك) شايع مي شود. استاد دانشگاه علوم پزشكي اصفهان افزود: استفاده بي رويه از اين تنقلا ت موجب شده است سيستم دفاعي بدن و استخوان بندي كودكان دچار ضعف و پوكي شود. وي تأكيد كرد: خانواده ها بايد به جاي اين گونه تغذيه كاذب، مصرف ميان وعده هاي غذايي و تنقلا ت سنتي كه سرشار از ويتامين هستند را جايگزين تنقلا ت فانتزي بچه ها كنند. وي گفت: خانواده ها بايد مصرف سبزي ها، ترشي ها، ماست ترش و مواد گوشتي كباب شده راكه در جذب آهن نقش مو‡ثري دارند در رژيم غذايي خود قرار دهند. اين عضو انجمن پزشكان متخصص اروپا گفت: بيش از آنكه اين وضعيت به خاطر فقر مالي بروز كند از فقر فرهنگي ناشي مي شود. دكتر طالب آزرم تأكيد كرد: اگر به مصرف و رژيم غذائي كودكانمان توجه نكنيم مطمئناً با مشكل روبه رو مي شويم.

وظايف كارفرمايان نسبت به بيمه شدگان
نظام بيمه اجتماعي به منظور حمايت از نيروي كار در برابر خطرها و رويدادهاي طبيعي و غيرطبيعي بر پايه مشاركت ۳ طرفه كارگر، كارفرما و دولت شكل گرفته است.
حقوق و تكاليف مطرح شده در بيمه اجتماعي مبناي قانوني دارد، به نحوه اي كه حتي اگر يكي از طرف هاي مشاركت كننده در بيمه اجتماعي حقوق خود را رعايت نكند وظايف و حقوق طرف هاي ديگر ساقط نمي شود. كارفرمايان به عنوان يكي از طرف هاي مهم اجراي نظام بيمه تأمين اجتماعي در كشور نقش مهم و مو‡ثري در افزايش ضريب بيمه هاي اجتماعي ايفا مي كنند.ارتباط سازمان تأمين اجتماعي با كار فرمايان روند طولا ني و مستمري است به طوري كه از مرحله تأسيس با تشكيل پرونده بيمه شده آغاز و با ارسال حقوق و دستمزد و پرداخت حق بيمه ادامه مي يابد.
تشكيل پرونده بيمه اي خود شاغل در شعبه تأمين اجتماعي، ارسال ليست حقوق يا دستمزد بيمه شدگان، پرداخت حق بيمه در مهلت تعيين شده (حداكثر يك ماه) اعلا م تغييرات جا به جايي نيروي كار شاغل همزمان با ارسال ليست حقوق و دستمزد به شعبه تأمين اجتماعي، اعلا م حوادث و اتفاقاتي كه براي بيمه شده پيش ميآيد در مدت ۳ روز اداري و دريافت مفاصا حساب از شعبه تأمين اجتماعي به هنگام نقل و انتقال كارگاه از جمله وظايف كار فرما است كه نسبت به بيمه شده بايد در شعبه بيمه هاي اجتماعي انجام شود.
ولي بعضاً مشاهده مي شود كه برخي كارفرمايان به علل مختلف از انجام برخي از اين وظايف سر باز مي زنند. در چنين شرايطي فرد بيمه شده مي تواند به صورت مستقيم به شعبه سازمان هاي بيمه اجتماعي مراجعه كند و نسبت به احقاق حقوق خود اقدام كند. نكته مهم ديگر اينكه ممكن است سازمان بيمه اجتماعي از موارد خطاي صورت گرفته از سوي كارفرما آگاه نباشد لذا مراجعه بيمه شده به شعبه مي تواند احتمال بروز چنين وضعيتي را به حداقل برساند.
برخي از بيمه شدگان گمان مي كنند كه اگر كار فرما نسبت به انجام امور بيمه اي فرد بيمه شده تخلف و تخطي كند وظايف او ساقط مي شود در حالي كه مطابق قانون اين چنين نيست و تخطي كارفرما به هيچ وجه به حقوق بيمه شده لطمه وارد نمي كند. مهم ترين لا زمه اجراي صحيح قانون آگاهي از جزئيات وظايف و حقوق است به طوري كه اگر بيمه شدگان با مطالعه دقيق نسبت به اين دو مورد آگاهي داشته باشند ضريب اجراي قانون خود به خود افزايش مي يابد.

چرا استفاده از تنباكو بين زنان رايج شده؟
ثروتي كه بر باد مي رود
به اعتقاد آنها زنان و دختران ايران به شدت از كنار گذاشته شدن توسط جامعه رنج مي برند و احساس آنان اين است كه با هر گونه ترفندي مي توانند ساختارهاي موجود را بشكنند، بنابراين به هر صورت و تدبيري واكنش نشان مي دهند
000346.jpg
ليلا  عظيمي 
استفاده از تنباكو يا كشيدن سيگار، به تدريج در كشورهاي جهان سوم به معضلي پردردسر تبديل مي شود. از يك سو، درآمدي كه مي تواند صرف بهبود تغذيه، شرايط بهداشتي و زيستي تك تك اعضاي خانواده شود با كشيدن سيگار به هدر مي رود و از ديگر سو اين عمل با تأثير منفي بر سلا مت فرد، او را ميزبان بيماري هاي گوناگوني مي سازد كه پيامد آن صرف هزينه هاي گزاف براي درمان فرد است. همچنين دود آن، نه تنها براي خود او بيماري زا است كه ديگر اعضاي خانواده را نيز از آسيب مصون نمي گذارد. در سال ۱۲۲۸ شمسي كه امتياز توتون و تنباكو با تحريم ميرزاي شيرازي مواجه شد، اولين كساني كه قليان ها را شكستند زنان دربار قاجار بودند. ولي تصور نمي شد ۱۵۴ سال بعد، كشيدن قليان در ميان دختران تا بدين حد رواج يابد!
درست كردن قليان از سال هاي نه چندان دور بر عهده دختران و زنان خانه بود و كشيدن قليان بر عهده پدرها و پدربزرگ ها. اما در حال حاضر وضعيت تغيير يافته است. جاي توتون خوانسار را توتون ميوه اي و جاي پدران و پدربزرگ ها را جوان ها تصاحب كرده اند. متأسفانه دختران، ديگر براي پدر و پدربزرگ ها، قليان چاق نمي كنند بلكه در بسياري از موارد قليان آماده شده توسط خدمتكار سفره خانه و قهوه خانه ها را با ميل مي كشند.
كشيدن قليان في نفسه عمل ناهنجاري محسوب نمي شود. اما پرسش اينجا است كه چرا چنين روندي در سال هاي اخير تا اين ميزان رواج يافته؟ آيا قليان كشيدن نوعي سرگرمي است يا نوعي كمبود دروني است كه دختران با كشيدن قليان سعي در برطرف ساختن آن دارند و مي خواهند اين گونه حضور خود را ثابت كنند؟
مسائل ناهنجاري مانند اعتياد و بزهكاري و حتي كشيدن قليان و ... كه در چند سال اخير رواج يافته است شايد يكي از دلا يل آن بيكاري باشد كه موجب شده جوان ها فقط به فكر گذراندن وقت خود باشند و اين وقت و زمان را در كافي شاپ ها، سفره خانه ها و پارك ها بگذرانند. البته شايد وقت گذراني دليل موجهي براي اين قشر باشد اما نمي تواند دليل قطعي باشد.
احتمالا ً دليل دوم، بالا  رفتن سن ازدواج در ميان جوانان است كه سبب شده ايشان به اين نوع سرگرمي هاي كاذب روي آورند.
دختران هم مثل پسران دليل روشني براي كشيدن قليان ندارند. شايد علت اين كار را آرامش گذرا قلمداد مي كنند و يا با طرح اين سو‡ال در جواب سو‡ال ما مي گويند: مگر ما دخترها چه چيزي از پسرها كم داريم ما هم مي توانيم كارهايي كه پسرها انجام مي دهند را انجام دهيم. از واكنش آنان نوعي دهن كجي و اعتراض به پسرها و چشم هم چشمي بر ميآيد اما چرا به اين شيوه و بدين شكل؟
جامعه شناسان اين قبيل اعتراض هاي زنان را ناشي از عدم پذيرش آنان از سوي جامعه و تلقي هاي مردانه قلمداد مي كنند ولي آيا شكل ديگري براي حضور در سطح جامعه وجود ندارد؟ آيا نمي توان به صورت ديگري جايي در اجتماع يافت؟
به اعتقاد آنها زنان و دختران ايراني به شدت ازجدي گرفته نشدن در جامعه رنج مي برند و احساس آنان اين است كه بايد ساختارهاي موجود را بشكنند، بنابراين به هر صورت و تدبيري واكنش نشان مي دهند. اما فراموش نمي كنيم حضور دختران در دانشگاهها و مدارس تحصيلي عالي بسيار درخشان است و در بسياري موارد از پسرها نيز پيشي مي گيرند ضمن آنكه همه آنها از مضرات كشيدن قليان به ويژه توتون هاي ميوه اي آگاه هستند و مي دانند توتون سرطانزا است، اما بدان دل مي دهند. هر دليلي كه براي اين كار دخترها وجود داشته باشد اعم از گذراندن وقت، اعتراض و ... هشداري براي جامعه محسوب مي شود.زيرا دختران امروز، زنان فرداي جامعه ما هستند و مادران آينده اين سرزمين به شمار ميآيند. با افزايش درصد دختراني كه به كشيدن قليان، سيگار، حشيش، مواد مخدر و قرص هاي توهم زا روي ميآورند، آتيه نسل بعدي جامعه ما به شدت تهديد مي شود و بدين سياق،بنيان بسياري از خانواده هاي آينده ايراني، در هاله اي از ابهام فرد مي رود.
آمار تكان دهنده 
مو‡سسه تحقيقاتي غيررسمي به پژوهش درباره آمار سيگاري ها در سراسر جهان پرداخته،اما محققان اين مركز در ايران به نتايج اسف باري دست يافته اند. در اين بررسي كه يك هزارم جمعيت هر كشور، افرادي كه سن آنها در دامنه پانزده تا شصت و نه سال قرار مي گيرد، آزموده شده اند، آشكار گرديد درايران ۶/۱۴ درصد از پرسش شوندگان سيگاري بوده اند و مصرف روزانه آنها به طور متوسط بر ۶/۱۳ نخ سيگار بالغ مي شده است، اين آمار نشان مي دهد: در ايران دست كم روزانه حدود شصت و هشت ميليون نخ سيگار مصرف مي شود كه هزينه اي بيش از دو ميليارد و پانصد ميليون تومان در بر دارد.
نكته هشدار دهنده اينجا است كه شصت و شش درصد آزمون شوندگان سن اعتياد به سيگار را پانزده تا بيست و چهار سالگي عنوان كرده اند، سني كه پربارترين دوران زندگي فردي به شمار مي رود، دوراني كه يك جوان در دبيرستان يا دانشگاه سپري مي كند و شايد در كنار آن، از دخانيات بي بهره نمي ماند!

استقبال خانواده ها از پخش تيزرهاي راهنمايي و رانندگي
۹۶ درصد بينندگان سيما علا قه مند به پخش تيزرهاي تلويزيوني راهنمايي و رانندگي هستند و ۹۷ درصد از اين افراد نيز معتقدند كه اين تيزرها تأثير مناسبي بر ذهن بينندگان در رعايت قوانين و مقررات راهنمايي دارد.آنها بر اين باورند كه پخش اين دست برنامه ها از تصادفات و بالطبع هزينه هاي گزاف مالي و جاني وارد بر خانواده ها مي كاهد.

آيينه تصوير
000352.jpg

استفاده از اينترنت در جهان پيشرفته امروزي چنان توسعه اي يافته كه دولتمردان سعي دارند هر روز با بهره گيري از تكنولوژي، استفاده از شبكه ارتباطات جهاني را براي شهروندان سريع تر و ساده تر سازند. هم اكنون در «پارك اسكوئي مديسون» نيويورك، رايانه هاي بدون سيم متصل به اينترنت، با سرعت زياد، كار گذاشته شده تا استفاده از اين شبكه را راحت تر سازد. در طول سه چهارم سال ميلا دي گذشته، اين خدمات درآمدي معادل ۷۹/۱ ميليارد دلا ر در برداشته كه بسيار قابل توجه مي نمايد.
000354.jpg

داروهاي ضد ايدز در دسترس عموم افراد جامعه قرار داده شده است. آفريقا چنان با اين بيماري دست به گريبان است كه آتيه بسياري از مردم اين سرزمين، خصوصاً كودكان آن، تمام مجامع جهاني را نگران ساخته؛ در برخي آمار تعداد مبتلا يان ايدز در قاره سياه را تا چهل درصد ارزيابي كرده اند كه بسيار تكان دهنده مي نمايد. به هر روي، يووري موسوني، رئيس جمهور اوگاندا از رهبران كشورهاي جهان خواست تا هر چه سريع تر براي پيشگيري از شيوع بيشتر ايدز تصميم گيري كنند.
000356.jpg

يك فروشنده سعي دارد با جلب توجه عابران و جلب رضايت مشتريان، لباس هاي بيشتري را- كه نام مشخصي بر آنها حك شده- به فروش برساند. سرمايه گذاران خارجي معتقدند براي همكاري اقتصادي بيشتر با چين، دولت اين كشور بايد قوانين راسخ تري را پيرامون حق كپي رايت اعمال كند. در حال حاضر چين مشغول مذاكره با آمريكا و بسياري از كشورهاي اروپايي است تا با جلب نظر موافق سرمايه گذاران آنان، روحي تازه در كالبد اقتصاد و متعاقب آن، صنعت خود بدمد.
000358.jpg

پشه اي نيش خود را در پوست يك انسان فروبرده و در حال مكيدن خون او است تا بدين گونه به حيات خود ادامه دهد.
شرايط نامطلوب بهداشتي و فقر غذايي و آلودگي محيط زيست، همه و همه دست به دست هم داده اند تا بسياري از مردم هند، زندگي نا به ساماني راتجربه كنند. در اين ميان گزش پشه ها نيز دردسر ساز شده است؛ تا به حال دست كم ده نفر جان خود را بر اثر تب ناشي از گزش پشه ها از دست داده اند و حدود هزار و چهارصد نفر نيز در پي عفونت ناشي از آن، در بيمارستان ها بستري شده اند

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
چراغي كه به خانه رواست 
در اخبار منتشره اخير، علت اصلي گراني قيمت تخم مرغ و ساير مواد غذايي، افزايش ناگهاني تقاضا در ماه رمضان ذكر شده است. ازمسئولا ن س‡والي دارم: بهتر نيست در مورد كمك هاي غذايي به عراق و افغانستان، همزمان با كمبود مواد غذايي درداخل كشور، قدري شفاف تر به مردم توضيح داده شود؟ براي اين امر چه توجيهي داريد؟ براي شما تأمين رفاه كدام طرف در اولويت قرار دارد؟
ساكن منطقه ۲۰
تسريع در احداث بوستان معين 
ضمن تشكر از شهرداري منطقه ۱۴ براي خدمات و تلا ش جهت حفظ فضاي سبز ، خواهشمنديم در ساخت و احداث بوستان معين، پايين تر از ميدان ۱۳ آبان، تسريع شود.
صفار- ساكن منطقه ۴
راستگويي مسئولا ن 
چندي پيش اعلا م شد كه قيمت لبنيات و گوشت در ماه مبارك رمضان تغييري نمي كند و مردم، هيچ نگراني به دل راه ندهند. خواستم بگويم وقتي چند روز پيش از شروع ماه مبارك، قيمت ها چند درصد افزايش يافت، ديگر لزومي ندارد تا در طول ماه دوباره اجناس گران شود.فتاحي 
اسانس مواد شوينده 
اغلب مواد شوينده موجود در بازار، داراي اسانس خوشبوكننده بسيار قوي و تند هستند كه ناراحت كننده است. چندي پيش از استفاده از جنس خريده شده منصرف شدم و دوباره مبلغ زيادي را براي خريد صابون هاي گليسرينه هزينه كردم.
نيره ميرزايي 
آلودگي صوتي موتور سيكلت ها
برخي از موتور سيكلت ها، مجهز به بوق هاي شيپوري و نامتعارف هستند كه نه تنها هيچ كاربردي ندارند، بلكه فقط به آلودگي صوتي و ناهنجاري شهري دامن مي زنند. پيشنهاد مي كنم اداره راهنمايي و رانندگي ترتيبي دهد تا اين افراد متخلف، همانند رانندگان اتومبيل جريمه نقدي بشوند.
علي حاجيها- سعدي جنوبي 
سرعت گير مي خواهيم 
در خيابان گيلا ن بعد از بوستان ۲ ( پاسداران ) درمحلي كه اتومبيلها از فرخي يزدي وارد اتوبان همت مي شوند نصب سرعت گير ضرورت دارد . بنويسيد مسئولا ن امر از اين محل بازديد كنند و به فكر چاره باشند .
خانم باقري
شماره كوپنها را اعلا م كنيد
چرا بازارچه گوشه اي از صفحات خود را به درج مرتب بن ها و كوپنهائي كه اعلا م مي شوداختصاص نمي دهد.خبررساني دراين زمينه مورد درخواست خانمهاي خانه داري است كه خواننده ثابت همشهري هستند.
نظري 
كپسول گاز ناياب است 
دو هفته است درنسيم شهر جاده ساوه كپسول هاي گاز ناياب شده است. خودروهاي سيار هم كه مي آيند تنها دريك كوچه كپسولهايشان تمام مي شود و بقيه سرگردان مي مانند.نصيري - ازطرف اهالي نسيم شهر
قيمت كتري چقدر است
قيمت كتري برقي بلك اند دكر جي سي ۲۰ را در بازارچه ۱۱ هزار تومان اعلا م كرده بوديد. در فروشگاه رفاه شعبه تهرانپارس ( فلكه دوم ) آن را ۲۰ هزار تومان قيمت زده اند.قيمت واقعي كدام است؟
الف- اسدي 
تعادل برقرار است
روزنامه ها نوشته اند قيمت ها به نرخ سابق برمي گردد كه غير از نان در مورد ساير اقلا م خبري نشد. قراربود مابه التفاوت نرخ برق كه گران محاسبه شده بود در ماه هاي بعد روي قبض ها محاسبه شود كه نه تنها نشد، بلكه قيمت برق در آخرين قبض گرانتر از قبل هم محاسبه شده است. مفيدي - كارمند بازنشسته 
توجه به نظافت كوچه ها
از شهرداري منطقه ۱۲ درخواست مي كنيم به مسؤولا ن نظافت كوچه هاي فرعي خيابان جمهوري بخصوص كوچه شيرواني كه محل جمع آوري زباله هم هست تذكر دهند نظافت اين كوچه را فراموش نكنند.
خانم مقدم 
رعايت حال مردم را بكنيد
از شركت هاي آب، برق، گاز، تلفن و تلفن همراه انتظار داريم قبوض بدهي مشتركان را طوري صادر كنند كه چندين قبض با هم يا در طول يك هفته تحويل خانه ها نشود. زمان بندي مناسب براي فرستادن قبض هاي مشتركان، مي تواند بسياري از دغدغه هاي پرداخت بموقع قبوض را برطرف سازد.
خانم بختياري 
فروش سانتيمتري مسكن!
مسئولا ن بخش مسكن پس از مدت ها كنكاش و تفكر، راه حل فروش متري مسكن را براي رفع مشكلا ت پيشنهاد داده اند. بيائيد با هم يك حساب سرانگشتي داشته باشيم: ۸۰ تا۷۰ درصد مردم از درآمد متوسط ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در ماه برخوردارند. حداقل قيمت يك متر زمين خالي در جنوبي ترين نقطه تهران كمتر از ۳۰۰ هزار تومان نيست. از طرف ديگر مي دانيم تمام درآمد افراد صرف هزينه هاي روزمره و كمرشكن مثل اياب و ذهاب، كرايه خانه، خورد و خوراك و غيره مي شود و اصلا ً چيزي پس انداز نمي شود. با اين حساب جوانان ما در اين مملكت كي مي توانندده متر زمين بخرند؟
يك مستأجر

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
چرا بريتانيايي ها از سمت چپ مي رانند؟
ريشه در روم باستان دارد.سواران رومي از سمت چپ مي راندند تا دستشان براي استفاده از شمشير آزاد باشد. نمي دانم چرا ديگران از سمت راست مي رانند!
انگليسي احمق، حالا  ديگر كسي از شمشير استفاده نمي كند!
چون به هر حال از يك سمت جاده بايد استفاده كرد، حالا  چه اهميتي دارد كدام طرف؟!
در روزگاران دور، غريبه ها ترجيح مي دادند كه از سمت چپ يكديگر حركت كنند تا دست راستشان (كه با آن شمشيرمي زدند) به دشمن نزديك تر باشد. حركت از سمت راست سبب مي شد سمت چپ بدن بدون محافظ بماند. مسأله اينجا است كه چرا مردم در كشورهاي ديگر اينقدر به هم بي اعتماد بوده اند؟
انگليسي احمق، شايد مردم آنجا بيشتر چپ دست بوده اند!
چون مي توانند!
رومي ها از سمت چپ حركت مي كردند تا دست راستشان براي كشيدن شمشير آزاد باشد. اما ناپلئون چپ دست بود به همين سبب جهت جاده هاي فرانسه را عوض كرد. بقيه اروپا هم چون ناپلئون سرزمينشان را فتح كرده بود، ناچار به انجام اين كار شدند.
دليل اصلي اينكه انگليسي ها از سمت چپ مي رانند اين است كه فرانسوي ها از سمت راست مي رانند! اما دليل ديگر اين است كه تا سال ۱۹۴۰-۱۹۳۹ انگليس تنها نبود. در چك و اسلواكي و هلند هم از سمت چپ رانندگي مي كردند اما آنها ناچار به تغيير سيستم اتومبيلهاي خود شدند و بعد از سال ۱۹۴۵ هم ديگر شيوه خود را تغيير ندادند. جالب است بدانيد هنوز هم در اندونزي، جنوب شرقي آسيا، استراليا و نيوزيلند رانندگي در سمت چپ جاده ميسر است.
گمان مي كنم يك سوم جمعيت دنيا از سمت چپ، يك سوم هم از سمت راست مي رانند و يك سوم باقيمانده اصلا ً جاده اي ندارند.
در حال حاضر در شصت و هشت كشور دنيا فرمان اتومبيل در سمت راست و در صد و پنجاه و نه كشور نيز در سمت چپ قرار دارد.

ده پرسش روز
نوجوانان
جنسيت و سن: پسر - ۱۷ سال  رشته تحصيلي: عمومي (اول دبيرستان)
000350.jpg
۱-علا قه داريد چكاره شويد؟
مهندس برق.۲-فكر مي كنيد علم بهتر است يا ثروت؟
به نظر من هر دو خوب است زيرا هر دو باهم رابطه دارند.
۳-ترجيح مي دهيد ستاره معروف سينما شويد يا صاحب يك سوپر بزرگ؟
ستاره معروف سينما.
۴-فكر مي كنيد راه و رسم رسيدن به زندگي خوب چه باشد؟
ايمان به خدا و اعتقادهاي درست و منزّه.
۵-هزينه ورزش كردن بيشتر است يا تئاتر و سينما رفتن؟
هزينه تئاتر و سينما از ورزش بيشتر است.
۶-در سال چند بار به سلماني مي رويد و هر بار چقدر مي پردازيد؟
۳ بار و هر بار به مبلغ ۱۲۰۰ تومان.
۷-اگر امروز يك ميليون تومان به دست آوريد با آن چه مي كنيد؟
يك موتور زيبا مي خرم و با آن كار مي كنم.
۸-اگر ده ميليون به دست آوريد چه مي كنيد؟
يك ماشين به همراه يك تلفن همراه براي خودم مي خرم.
۹-فكر مي كنيد والدينتان راه و رسم خرج كردن را بلد هستند؟
راه و رسم خرج را بلد هستند و به زيبايي پولها را خرج مي كنند!
۱۰-اگر بتوانيد يك اتومبيل پژوي نو به پدرتان هديه دهيد، يا دو ماه راهي سفر اروپايي شويد، كدام را بر مي گزينيد؟
يك پژوي نو، زيرا پدرم تنهايي به سفر نمي رود.

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |