دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۴
دردسرهاي فناوري الكترونيك براي خانواده ها
000348.jpg
يخچال هاي آينده داراي هوش و فكر خواهند بود و ريزتراشه هاي تعبيه شده در درون يخچال، تاريخ انقضاي ثبت شده بر روي برچسبهاي هوشمند مواد غذايي مانند گوشت و پنير را مي خواند.
اين دستگاه يك نامه الكترونيكي فوري به اين مضمون براي صاحب يخچال ارسال مي كند: از گوشت يخ زده و پنير خود به سرعت استفاده كن و مواد جايگزين را خريداري كرده و در يخچال قرار بده!
براي افراد عجول ياحواس پرت، اين بخش از نفوذ ريزتراشه ها به زندگي روزمره به عنوان يك اقدام خوشايند مورد استقبال قرار مي گيرد.
اما در افق ديد متخصصان آينده  نگر آلماني و سوئيسي، اين ريزتراشه ها روزبه روز كوچكتر شده و گسترش مي يابند. اين دسته از ريزتراشه ها نه تنها در زندگي روزمره نفوذ عميق تر مي يابند، بلكه مسير زندگي را نيز تغيير مي دهند.
به اعتقاد «زيگفريد براندت» از مو‡سسه مطالعات آينده و ارزيابي فناوري موسوم به«آي زد تي» در آميختن زندگي روزانه با اين به اصطلا ح «فرآورده هاي هوشمند» مي ت-واند تغييري به مراتب بيش از اينترنت در زندگي برجاي گذارد.
اين محققان آشكارا نسبت به خطرات افزايش غيرقابل كنترل منابع پرتوزا و پيامدهاي تهديد كننده اين پرتوها بر سلا مت عمومي هشدار مي  دهند.
علا وه بر اين، افزايش استفاده از تراشه ها، سبب ايجاد شكاف فرهنگي بين استفاده كنندگان از اين فناوريها و افرادي مي شود كه توانايي مالي استفاده از دستگاههاي الكترونيك را ندارند.
براساس تحقيق ۳۵۰ صفحه اي اين مركز كه با همكاري محققان سوئيسي انجام گرفت، ۱۰ سالآينده شاهد افزايش بيشمار فرآورده هاي الكترونيك خواهيم بود. همانگونه كه در حال حاضر برخي از صاحبان حيوانات خانگي براي مصون نگه داشتن سگها و گربه هاي خود در برابر دزدان، از اين ريزتراشه ها استفاده مي كنند، مردم نيز به اين ريزپردازنده ها مجهز خواهند شد. ريزتراشه هاي زيرجلدي مي تواند به عنوان نمونه، در عمليات تجسس براي يافتن كودك ربوده شده كمك كند.
به هر حال سوءاستفاده از حسگرها منجر به نقض حريم خصوصي افراد مي شود.
به اعتقاد اين محققان تقريباً تمام مردم به طور قطع بيش از گذشته در معرض منابع پرتوزا قرار مي گيرند. ريزتراشه هاي آينده به منظور فراهم آوردن امكان تبادل اطلا عات بي سيمي بطور كامل در شبكه قرار مي گيرند و اين بدان معناست كه فركانسهاي پرتوزا كه اكنون براي تلفنهاي همراه جنجال برانگيز شده است، بطور قابل ملا حظه اي چند برابر خواهد شد.
محققان براي عيني تر كردن خطرات اين فرآورده ها اين نكته را يادآور مي شوند كه يك بيمار قلبي ممكن است از مزاياي اين فناوري بهره مند شود. ولي در ضمن ممكن است اين فناوري وي را به بيماري جديدي مبتلا  كند.
اين تحقيق همچنين سؤالا تي را در مورد چگونگي از بين بردن امواج ناشي از اين دستگاههاي الكترونيكي مطرح مي كند. مصرف انرژي با استفاده بيشتر و بيشتر اين فرآورده ها در خودروها، وسايل خانگي، پوشاك وساير لوازم زندگي به شدت افزايش مي يابد. همچنين رايانه اي كردن زندگي روزانه به قوانين اجتماعي و عرفي جديد براي تعيين ميزان مسؤوليت و حريم خصوصي افراد نياز دارد.
از ديدگاه محققان  آينده نگر، خطرات استفاده از اين دستگاههاي الكترونيك بسيار بالا ست وجامعه بايد بطور جدي خطرات وابستگي به اين فناوري را به چالش بكشد. تلفنهاي همراه سلولي و اينترنت كه هر يك روش زندگي ما را تغيير داده اند، فقط پيشگامان تغييرات شديدتر هستند.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |