دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۴
در مقايسه با گوشت قرمز:
هزينه ها مساوي است، چرا ماهي نمي خريد؟
000332.jpg
بهترين راه درمان بيماريهاي قلبي - عروقي مصرف ماهي است، بويژه ماهيهايي كه سرشار از اسيدهاي چرب امگا ۳ هستند. در جوامعي كه ماهي غذاي اصلي آنها را تشكيل مي دهد، ناراحتيهاي قلبي بسيار نادر است. از نظر يك مؤسسه تحقيقاتي هلندي، براي پيشگيري از احتمال وقوع سكته كافيست روزي ۳۰۰ گرم ماهي مصرف شود.
پژوهشهاي صورت گرفته بر روي ۶۰۰۰ مرد ميانسال نيز نشان داد افرادي كه روزانه حدود ۵۰ گرم ماهي آزاد مصرف كرده بودند، ۳۶ درصد كمتر از كساني كه در رژيم غذايي خود از ماهي استفاده نمي كردند دچار مرگ ناشي از سكته مي شدند.
چگونه از بروز سكته هاي بعدي پيشگيري كنيم؟
افرادي كه قبلا ً يك بار سكته كرده اند به خوبي مي دانند كه بايد پيرو رژيم غذايي خاص باشند تا از حملا ت جديد در امان بمانند. مصرف فراوان ماهي مي تواند به ميزان يك سوم از بروز سكته مجدد بكاهد. نتايج چشمگير در صورتي بدست خواهد آمد كه همراه با اين توصيه، از مصرف چربيهاي اشباع شده بويژه چربيهاي موجود در فرآورده هاي لبني و گوشتي خودداري شود.
پروفسور الكساندر ليف، محقق دانشگاه هاروارد مي گويد: اگر قبلا ً دچار سكته شده ايد، با مصرف حداقل دو بار ماهي در هفته و همچنين ميوه و سبزي فراوان مي توانيد از احتمال وقوع حمله بعدي بكاهيد. اگر مصرف چربيهاي اشباع شده را نيز در رژيم غذايي خود به حداقل برسانيد، به نتايج بسيار موثرتري دست خواهيد يافت.
با مصرف روغن ماهي از تكرار سكته هاي بعدي جلوگيري كنيد
مصرف مقدار كافي روغن ماهي مي تواند به ميزان ۵۰ درصد از تكرار سكته هاي بعدي بكاهد.
دكتر مارك ار. مايلنر(جراح بيمارستان واشنگتن دي.سي) معتقد است كه پيروي از يك رژيم غذايي كم چرب به همراه مصرف روغن ماهي اثر چشمگيري در اين زمينه دارد. از نظر وي افرادي كه در طول هفته حداقل سه بار ماهي مي خورند، ديگر نيازي به دريافت كپسولهاي روغن ماهي ندارند.
تحقيقات دكتر ايزابل بايريتي از كشور كانادا نيز اين امر را تاييد مي كند. اين رژيم غذايي بويژه براي جلوگيري از انسداد مجدد شرايين بسيار موثر است.
اثرات روغن ماهي بر روي سيستم قلبي- عروقي بدن 
- ممانعت از چسبندگي پلا كها و انعقاد خون درداخل رگها (از عوامل ايجاد سكته قلبي)
- كاهش تنگي رنگها
- افزايش جريان خون 
- كاهش فيبرينوژن (فاكتور مهم در انعقاد خون و تشكيل پلا ك)
- كمك به باز شدن لخته هاي تشكيل شده 
- كاهش آسيب هاي وارده به سلولها از طريق راديكالهاي آزاد
- كاهش تري گليسيريدها (يكي از چربيهاي مضر خون)
- افزايش كلسترول مفيد خون يعنيHDL
- افزايش انعطاف پذيري سلولها
- كاهش فشار خون سرخرگي 
رژيم غذايي ژاپني ها هم موثر است 
مردم ژاپن از گذشته هاي بسيار دور و طبق عادات سنتي خود، از رژيم غذايي كم چرب و حاوي ماهي فراوان پيروي مي كردند و به همين دليل ميزان ابتلا  به بيماريهاي قلبي- عروقي در آنها پنج برابر كمتر از كشورهاي غربي بود (نتيجه تحقيقات پروفسور كينر در سال ۱۹۵۷). هر چند امروزه عادات ناپسند غذايي غربيها به اين كشور نيز رسوخ كرده است؛ اما هنوز هم جزايري در اين كشور وجود دارند ساكنين بومي آنها پيرو رژيم غذايي سنتي خود هستند و از بدن بسيار سالمي نيز برخوردارند . رژيم غذايي روزانه آنها به طور متوسط شامل ۴ تا ۵ فنجان كوچك برنج، ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم ميوه، ۲۵۰ گرم سبزي، ۵۰ گرم لوبيا، ۵۰ گرم گوشت، ۸۰ تا ۱۰۰ گرم ماهي، يك ليوان شير،حدوديك عدد تخم مرغ، دو قاشق شكر و يك تا يك قاشق و نيم سس سوياست . تنها اشكال رژيم غذايي آنها از نظر متخصصين، مصرف بيش از حد سديم است كه به دليل استفاده از سس سويا مي باشد.
پژوهشهاي صورت گرفته از سوي موسسه هاي تحقيقاتي مختلف نشان مي دهد رژيم غذايي ژاپني ها بهترين رژيم براي پيشگيري از ابتلا  به ناراحتيهاي قلبي است.

تأكيد بر استفاده از محصولا ت داخلي در غذاهاي جديد
چند مدتي است رويكرد شهروندان از غذاي سنتي به غذاي آماده، بيش از پيش محسوس مي شود. گرچه اين امر به خودي خود نامطلوب نيست و نتيجه گسترش روند شهرنشيني به شمار مي رود، اما نظارت دقيق را از سوي مسئولا ن چه از نظر اقتصادي و چه از نظر بهداشتي مي طلبد. در همين راستا، از چندي پيش پيشنهاد تأسيس سازمان غذا و دارو در كشور مطرح شده است.
كريم فتاح پور، نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلا مي در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به روي آوردن مردم ايران از غذاي سنتي به غذاي آماده گفت: در بحث برنامه غذايي بايد استراتژي مشخصي وجود داشته باشد و اطلا ع رساني در اين خصوص از اهميت زيادي برخوردار است. در واقع مردم بايد از معايب و مزاياي غذاي جديد و غذاي سنتي آگاهي داشته باشند.
وي افزود: همچنين فرهنگ سازي در امر تغذيه مي تواند مشكلا ت زيادي را برطرف كند. با توجه به توليدات كشاورزي داخل كشور بايد برنامه ريزيها به گونه اي باشد كه از محصولا ت كشاورزي داخلي براي تهيه غذاهاي جديد و مورد طبع مردم استفاده كرد. طبيعي است كه در اين راستا بحث برنامه ريزي در زمينه توليدات كشاورزي و نيز توجه به تغذيه مردم از سوي وزارت بهداشت و درمان و دانشگاههاي علوم پزشكي بويژه رشته تغذيه مي تواند بسيار مو‡ثر باشد.
نماينده اروميه نقش كارشناسان تغذيه را در استفاده درست مردم از مواد غذايي يك نقش محوري دانست و ادامه داد: در اين رابطه همچنين تشكيل سازمان غذا و دارو يكي از ضروريات اساسي و نيازهاي مهم است و نبود آن در كشور يك خلا ِ‡ محسوب مي شود. مدتهاي زيادي است كه دولت و نمايندگان مجلس در فكر تأسيس سازماني هستند كه بتواند در اين راستا فعاليت كند. يعني سازماني كه وابسته به رياست جمهوري باشد كه يكي از اهداف مهم آن توجه به تغذيه مردم بوده و در نهايت براي ارتقاي سلا متي مردم و جلوگيري از سوءتغذيه و بيماريهاي ناشي از مشكلا ت غذايي آنها اقدام نمايد.
وي تصريح كرد: اين سازمان مي تواند اهداف ديگري مانند اطلا ع رساني در مورد فوايد تغذيه و انواع غذاها و نحوه درست كردن آنها و نظارت بر توليد غذا از مرحله فرآورده هاي اوليه تا زمان مصرف را نيز مورد توجه قرار دهد. اميد است كه دولت و مجلس به كمك يكديگر در زمينه برنامه ريزي براي تشكيل چنين سازماني كه از نيازهاي به روز جامعه ماست تلا ش بيشتري كنند و اميدواريم كه مجلس ششم در پايان كار شاهد تأسيس سازمان غذا و دارو باشد.
عضو كميسيون اصل نود نقش تبليغات و اطلا ع رساني در زمينه تغذيه و استفاده از مواد غذايي را انكارناپذير دانست و افزود: طبيعي است كه تبليغات تصويري و ديداري مي تواند در اين زمينه تأثيرگذار باشد. البته با توجه به فراگيري برنامه هاي صدا و سيما تأثير اين مسأله بيشتر خواهد بود. در واقع اطلا ع رساني و پوشش خبري اين سازمان مي تواند در استفاده درست مردم از موادغذايي بسيار مؤثر باشد.
وي اظهار كرد: براي آنكه در برنامه توسعه شاهد تشكيل سازمان غذا و دارو باشيم، بايد نحوه اطلا ع رساني دستگاههايي كه اين امر را برعهده دارند مشخص شود و اين كار تنها نبايد در قالب يك برنامه صورت گيرد، بلكه بايد يك سري آئين نامه و قوانين مصوب در اين رابطه نوشته شود تا در عمل نيز كارآيي بالا يي حاصل آيد.

آيا شكر هم گران مي شود؟
از ابتداي سال تاكنون ۷۰ هزار تن شكر وارد كشور شده و پيش بيني مي شود اين ميزان تا پايان سال به يكصد هزار تن برسد. امسال دولت مجوز واردات ۴۰۰ هزار تن شكر را داده كه حدود ۷۰ هزار تن وارد شده‡ آن، بسيار نازل تر از ميزان پيش بيني شده است.
از ديگر سو، باتوجه به امكانات موجود، برآورد مي شود تا پايان سال فقط يك ميليون و صد هزار تن شكر در ايران توليد شود كه در قياس با يك ميليون و۹۰۰ هزار تن نياز داخلي، بسيار اندك مي نمايد.
برنامه ريزي نادرست جهت تأمين نياز شكر كشور كه به كمبود آن در ماه هاي پاياني سال منتج خواهد شد، به احتمال فراوان در پايان نتيجه اي جز گران تر شدن بهاي شكر دربر نخواهد داشت. از يك سو خانواده ها ناچار خواهند بود براي تأمين شكر مورد نياز خود مسافت زيادي را طي نمايند تا به غايت نهايي خود برسند و از ديگر رو، افزايش قيمت آن بر اقتصاد خانوارها تأثيري نامطلوب باقي خواهد نهاد. از منظري نو، با فرا رسيدن ايام عيد و دو چندان شدن هزينه هر خانواده، پرداختن بهايي گزاف تنها جهت تأمين شكر مورد نياز، نمي تواند چندان معقول باشد؛ مشكلي كه تنها با به كار بستن سياست هاي مناسب و مديريت صحيح به رويه اي ساده ، قابل حل بوده و تنها نظارت و اهتمام بيشتر مسؤولا ن را مي طلبد.

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |