پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۷ - Nov 6, 2003
گزارش رئيس كل بانك مركزي از عملكرد اقتصادي ۱۳۸۱
كاهش ۹/۹ درصد بدهي هاي خارجي و رشد ۴/۷ درصدي توليد ناخالص داخلي
ميزان  بدهي  هاي  خارجي  كشور در سالهاي گذشته  با كاهش  متوسط سالانه  ۹/۹ درصد از ۱۳ ميليارد و ۹۹۹ ميليون دلار در سال  ۱۳۷۷ به  ۹ ميليارد و ۲۵۰ ميليون  دلار در پايان  سال  ۱۳۸۱رسيد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر، ابراهيم  شيباني  عصر ديروز در چهل  و سومين  اجلاس  مجمع  عمومي بانك  مركزي  با ارائه گزارشي  از تحولات  اقتصادي  كشور در سال  گذشته  گفت:  اجراي  تدريجي  مقررات جديد تسهيل  تجارت  خارجي  و تحولات  بازار جهاني  نفت  باعث  بهبود تراز بازرگاني  كشور در سال  ۸۱ شد.وي  گفت  :در سال  گذشته  متوسط قيمت  هر بشكه  نفت  خام  صادراتي  نسبت  به  سال  ۱۳۸۰ حدود ۳/۲۰ درصد افزايش  يافت  و موجب  افزايش  ۹/۱۷ درصد ارزش صادرات  نفتي  كشور شد.
شيباني  افزود :منابع  ارزي  صادرات  بخش  نفت  از ۱۹ ميليارد و ۳۳۹ ميليون دلار در سال  ۸۰ به  ۲۲ ميليارد و ۸۰۷ ميليون  دلار در سال  ۸۱ رسيد.
وي  تعديل  نسبي  مقررات  و ضوابط بازرگاني  خارجي  را موجب  افزايش  صادرات  غيرنفتي  كشور به  ميزان  ۸/۱۷ درصد دانست  و گفت : ميزان  صادرات  غيرنفتي  كشور در سال  گذشته  ۵ ميليارد و ۳۷۹ ميليون  دلار و ميزان  واردات  نيز با ۲/۳۱ درصد رشد به  ۲۳ ميليارد و ۷۸۶ ميليون  دلار بالغ  شد.
رئيس  كل  بانك  مركزي  تراز بازرگاني  كشور را با احتساب  صادرات  نفتي  در سال  گذشته  ۴ ميليارد  و۴۰۰ ميليون  دلار اعلام  كرد و گفت  :در سال  ۸۱ دارايي  خارجي  بانك  مركزي  و حساب  ذخيره  ارزي  ۴ ميليارد و ۸۵۸ ميليون دلار افزايش  نشان  مي دهد.
  شيباني  اهداف  نقدينگي  و تورم  را در قالب  سياست  هاي  برنامه  سوم براي  سال  ۸۱ به  ترتيب  ۷/۱۵ درصد و ۳/۱۵ درصد بيان  كرد و گفت : با وجود اعمال  سياست  هاي  پولي  و مديريت  نقدينگي  از طريق  فروش  اوراق  مشاركت  به ميزان  ۷۶۰۰ ميليارد ريال ، ميزان  نقدينگي  با رشدي  معادل  ۱/۳۰ درصد به ۴۱۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال  در پايان  سال  ۸۱ رسيد.وي  رشد نقدينگي  را مهمترين  عامل  اثرگذار بر افزايش  قيمت  ها دانست  و گفت : ميزان  تورم  به  ۸/۱۵ درصد در پايان  سال  ۸۱ رسيد.
شيباني  به  رشد ۴/۷ درصدي  توليد ناخالص  داخلي  در سال  گذشته  اشاره  كرد و گفت : در ميان  بخش  هاي  اقتصادي  بالاترين  نرخ  رشد به  ميزان  ۸/۱۱ درصد به  بخش  صنعت  و معدن  اختصاص  داشت  كه  عمدتاً ناشي  از كاهش  مشكلات  ساختاري  بخش  صنعت  و ايجاد محيط و بستر مناسب  براي  توسعه  فعاليت  هاي  صنعتي  است .
رئيس  كل  بانك  مركزي  در ادامه  از رشد ۶/۱۶ درصد ميزان  درآمدهاي  دولت در سال  ۸۱ خبر داد و گفت : درآمدهاي  عمومي دولت  در سال  گذشته  به  ۶۲هزار ميليارد ريال  رسيد و معادل  ۷۵ درصد بودجه  مصوب  تحقق  يافت .
وي  برآورد خوشبينانه  درآمدهاي  دولت  در بودجه  به  ويژه  درآمدهاي مالياتي  را علت  اصلي  تحقق  نيافتن  ۲۵ درصدي  درآمدهاي  عمومي دولت  اعلام كرد و گفت:  پرداخت  هاي  هزينه اي  بودجه  جاري  در سال  گذشته  ۱۴۸ هزار و ۳۰۰ميليارد ريال  بود كه  در مقايسه  با سال  قبل  از آن ۵/۴۱ درصد رشد و نسبت  به  رقم  بودجه  مصوب  ۷/۴ درصد عدم  تحقق  داشت .

گفت وگوي امروز
رفع توقيف از كارخانه بهره برداري نفت و گاز منصوري
چندي پيش براساس راي شعبه هفتم دادگاه عمومي اهواز كارخانه و تاسيسات طرح جمع آوري گازهاي همراه (آماك) پلمب شد.سه شنبه گذشته از اين كارخانه رفع توقيف شد. در اين زمينه با نعمت اللهي رئيس روابط عمومي وزارت نفت گفت وگو كرديم.
***
* مختصري درخصوص مشكل بوجودآمده براي كارخانه بهره برداري نفت و گاز منصوري و سوابق آن بيان نمائيد.
- مشكل بوجود آمده داراي سابقه قبلي مي باشد و يك بار نيز در سال ۸۰ اين كارخانه براثر فشارها و پيگيري هاي برخي از افراد توقيف شده بود و علي رغم بخش نامه رئيس قوه قضائيه به قضات كه در آن اعلام شده است تا از توقيف اماكني كه ملي بوده و يا منافع ملي در آن دخيل است، خودداري شود، متاسفانه چندي پيش مجدداً اين كارخانه پلمب شد.
* در مورد چگونگي رفع توقيف از اين كارخانه توضيح دهيد.
- به دنبال نامه مهندس زنگنه به رئيس قوه قضائيه و با توجه به بخشنامه آقاي هاشمي شاهرودي، از آنجا كه اين ميدان نفتي ملي است از آن رفع توقيف و برنامه زمانبندي يك ماهه اي براي بررسي موضوع توسط قوه قضائيه تعيين شده است تا پس از آن حكم قطعي صادر شود.
*ادعاي وزارت نفت مبني بر مالكيت اداره منابع طبيعي براين اراضي از يك سو و خريد بخشي از اراضي از مالكين را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- اداره منابع طبيعي برخي از اراضي را به مالكين واگذار كرده بود كه از آنها خريداري كرديم اما در مورد بخشي از زمين ها كه چندين كيلومتر با زمين هاي كارخانه فاصله دارد و شركت نفت نيز كار خاصي روي آنها انجام نداده است، برخي افراد خاص از طريق وارد آوردن فشارهاي مختلف مدعي هستند كه اين اراضي متعلق به آنها است و از اين طريق درصدد سودجويي و دريافت مبالغ هنگفت هستند كه قابل قبول نيست.
* چنانچه در آينده مشكل مشابهي ايجاد شود و نفت در اراضي غيردولتي يافت شود، وضعيت حقوقي آن چگونه است؟
- طبق قانون زمين هايي كه در آن نفت يافت مي شود، در گام نخست سعي داريم از طريق مذاكره و گفت وگو رضايت مالكان را جلب نمائيم و در غيراين صورت براساس ماده ۸ و ۹ قانون تملك اراضي، دولت مي تواند با قيمت كارشناسي روز و به شكل يك طرفه مبلغ زمين را به حساب صندوق واريز كند.

مرغ هفته پيش بيشترين افزايش قيمت را در بين كالاهاي مصرفي داشت
هفته گذشته و نسبت به هفته قبل از آن قيمت گوشت مرغ ۶/۸ درصد افزايش يافت كه به اين ترتيب در بين مواد خوراكي بيشترين افزايش قيمت را داشته است.
به گزارش خبرگزاري فارس، براساس آمار بانك مركزي قيمت هر كيلوگرم گوشت مرغ در هفته منتهي به نهم آبان به ۱۳ هزار و ۵۵۰ ريال رسيد. اين ميزان در هفته قبل از آن ۱۲ هزار و ۴۸۰ ريال بود.
قيمت هر كيلو گوشت مرغ در هفته مشابه ماه قبل ۱۲ هزار و ۲۵۰ ريال بوده است.
در هفته گذشته همچنين بهاي گوشت گوسفند يك دهم درصد پايين آمد؛ اما گوشت گاو و گوساله يك دهم درصد افزايش يافت.
قيمت هر كيلو گوشت گوسفند در تهران طي هفته گذشته ۴۳ هزار و ۲۶۰ ريال بوده است.
بنابر آمار بانك مركزي، قيمت ميوه در هفته نسبت به هفته قبل از آن از رشدي معادل ۲/۴ درصد برخوردار بوده و اين درحالي است كه قيمت ها نسبت به هفته مشابه ماه قبل از رشدي معادل ۱۵ درصد حكايت مي كند.
در اين هفته قيمت هر كيلو سيب قرمز پنج هزار و ۲۲۰ ريال، سيب زرد چهار هزار و ۷۴۰ ريال، پرتقال درجه يك ، شش هزار و ۳۵۰ ريال، پرتقال درجه دو ، سه هزار و ۵۱۰ ريال و نارنگي سه هزار و ۹۶۰ ريال گزارش شده است.

رئيس جمهوري:
نوسازي صنعت از برنامه هاي محوري دولت است
در صورتي مي توانيم كالا و خدمات صنعتي صادر كنيم كه بتوانيم در دنياي رقابتي امروزعرض اندام نماييم
سيد «محمد خاتمي» ديروز در جمع  برجستگان  صنعت  كشور در محل  رياست  جمهوري با اشاره  به  جايگاه  و نقش  صنعت  در دنياي  امروز گفت : توليد، صنعت  و كارآفريني  در كشور نقش  پايه اي  و محوري  دارد.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه توسعه بدون پيشرفت در امر صنعت امكان پذير نيست، افزود: به  اين  دليل  از محوري ترين  برنامه هاي  دولت، نوسازي  در امر صنعت  بود كه  با موفقيت  انجام  و حتي  استراتژي  صنعتي  كشور هم تهيه  شده  است .
خاتمي وضع  صنعت  كشور را مناسب  و اميدواركننده خواند و  با اشاره  به  صادرات  غير نفتي،  گفت : در صورتي  مي توانيم  در كالا و خدمات  صنعتي  صادرات داشته  باشيم  كه  بتوانيم  در دنياي  رقابت  امروز عرض  اندام  كنيم .
آقاي  خاتمي خاطرنشان  كرد: بايد در كنار جذب  سرمايه  خارجي ، مديريت ، تكنولوژي  و دانش  او را نيز وارد كنيم .
رئيس  جمهوري  در پايان  اظهار اميدواري  كرد كه  با حمايت  و همراهي  و همت  و تلاش  صنعتگران  شاهد پيشرفت  براي  ايراني  باشيم  كه  شايسته  همه گونه پيشرفت  است .
پيش  از سخنان  رئيس  جمهور، اسحاق  جهانگيري  وزير صنايع  و معادن  با اشاره  به  چشم  انداز توسعه  ۲۰ ساله  كشور، گفت : در طول ۲۰ سال  قرار است تغييرات  اساسي  در بخش  اقتصاد بوجود آيد كه  بخش  صنعت  و معدن  محور توسعه اقتصادي  كشور خواهد بود و در اين  صورت  كشور مي تواند از اقتصاد، صنعت  و كشاورزي  مطلوبي  برخوردار باشد.

ايران از نظر فناوري اطلاعات در مقام صد و هفتم جهان قرار دارد
ايرنا: بر اساس گزارش منتشره سازمان ملل ،  ايران  از نظر استفاده  از فناوريهاي  جديد اطلاعاتي  و ارتباطي  مقام  صد وهفتم  را در ميان  كشورهاي  جهان  داراست .
در اين  گزارش   ايران  از بسياري  از كشورهاي  آفريقايي  نظير الجزاير(مقام  ۹۱)، بوتسوانا (مقام  ۱۰۱)، لسوتو (مقام  ۱۰۲) عقب  تر است  و با كشورهاي  ديگر آفريقايي  نظير تونس ، ساحل  عاج ، زيمبابوه  و كنيا (به  ترتيب مقامهاي  ۱۰۸ ، ۱۱۳ ، ۱۱۶ و ۱۱۸ جدول ) فاصله  اندكي  دارد.
آمريكااز نظر استفاده  از فناوريهاي  اطلاعاتي  و ارتباطاتي  در مقام  اول قرار دارد و سوئد، استراليا، دانمارك  و انگليس  مقامهاي  بعدي  را به  خود اختصاص  داده اند.

با عرضه اوراق قرضه ارزي
ايران خودرو وارد بورسهاي خارجي مي شود
گروه اقتصادي:دبيركل بورس اوراق بهادار تهران اعلام كرد: در راستاي جهاني شدن بورس تهران ده درصد سهام شركت ايران خودرو در بورس هاي خارجي از جمله لوكزامبورگ عرضه خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي  ايران خودرو، حسين عبده تبريزي با تاكيد بر اينكه مقدمات اجراي اين كار در حال بررسي است، افزود: ايران خودرو بزرگترين شركت  صنعتي داراي سهام در بورس تهران است و رشد سهام اين شركت از روند صعودي پايدار برخوردار است.
وي كه پس از ديدار از خطوط توليد گروه صنعتي ايران خودرو سخن مي گفت، اعلام كرد: براساس تفاهم نامه اي كه بين بورس تهران و بحرين امضا شده است، ايران خودرو ۵۰۰ ميليون دلار اوراق قرضه ارزي در بورس بحرين عرضه خواهد كرد.در اين ديدار مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو نيز اظهارداشت: ايران خودرو در شش ماهه اول سال جاري ، معادل ۹۰ درصد كل توليدات سال گذشته خود، خودرو توليد كرده است.وي افزود: محصولات ايران خودرو از سال ۸۴ با قيمت مناسب و كيفيت بالاتر توليد و به بازار عرضه خواهد شد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۸
۴۳۴۷
۱۱۹۳۴
چادر ملو
۱۱
۳۲۹۲
۱۱۵۵۶
قند مرودشت
۱۷۲
۵۱۶۶
۱۳۹۷۰
قند پيرانشهر
۲۹-
۱۸۲۸۲
۹۷۷۷
قند اصفهان
۱۶۳
۳۶۳۷
۵۱۱۴۶
مهرام
۲۳۹
۵۶۹۷
۲۳۰۱۰
بهنوش
۵۹
۴۱۴۲
۴۶۵۸۳
كارتن مشهد
۳
۱۰۳۰۰
۱۶۰۰۰
پتروشيمي فارابي
۶۷
۸۰۷۷
۲۶۲۰۰
صنايع شيميايي
۱-
۸۴۰۸
۱۴۲۰۵۶
پتروشيمي خارك
۳۸۳
۲۳۵۱۲
۵۳۰۶۰
پتروشيمي اصفهان
۱۱۳-
۷۵۶۲
۲۱۹۰۰۸۲
پتروشيمي اراك
۸۸-
۹۳۹۹
۳۲۴۳۰
پتروشيمي آبادان
۳۱
۱۳۹۷۸
۷۴۳۰
رازك
۲-
۱۲۶۲۳
۱۱۳۴۲
داروپخش
۸۷-
۹۴۴۰
۷۶۴۲
پارس دارو
۸۶-
۱۴۸۶۸
۳۰۶۶۸۹
داروسازي فارابي
۱۳
۲۵۰۹
۱۰۷۲۱
پاكسان
۱۱۴-
۱۵۹۹۷
۲۶۰۳۳
كربن ايران
۶۷
۱۸۶۷
۳۴۴۶۶
ايران تاير
۱
۱۱۳۹
۴۰۵۱۰
درخشان تهران
۲۳۴
۱۰۷۸۴
۶۱۰۴۴۰
گاز لوله
۱
۱۱۱۰۱
۱۰۰۰۳
شيشه قزوين
۱۰۵
۲۲۸۲
۵۲۷۴۳۸
فارسيت دورود
۱۰۰-
۹۰۹
۹۲۷۰
ت - نورد و لوله اهواز
۲۶
۳۳۲۶
۱۸۴۰۲۰۳
ت -صنعتي سپاهان
۳۶۲
۷۶۰۵
۱۰۰۰۶۶۰
فولاد كاويان
۱۳۵
۳۹۳۵
۲۰۹۰۵
نورد آلومينيوم
۱۳
۴۱۷۶
۳۶۶۲۱
ماشين سازي اراك
۳۲۱
۷۳۵۵
۲۳۷۵۴۵۹
آذرآب
۵-
۱۸۱۹
۷۸۹۵
آبسال
۹۸-
۹۵۸۲
۱۸۵۹۲۶
تراكتورسازي
۱۵۵-
۳۵۰۳
۳۵۴۰۳
موتوژن
۲-
۶۸۰۰
۳۲۷۶۷
ايران ترانسفو
۹۵-
۴۰۴۰
۴۹۶۹۹
مخابراتي راه دور
۴۴
۹۳۹
۱۸۰۱۱۷
پارس الكتريك
۳۷
۳۷۵۶
۸۸۸۰۵
ايران خودرو ديزل
۳۸-
۸۶۸۶
۸۴۹۷۷۳
ايران خودرو
۷
۶۴۵۷
۳۷۱۳۵۱
گروه بهمن
۴۸
۵۰۰۰
۱۵۸۰۰
ت - گروه بهمن
۴۵۶-
۱۷۵۱۷
۵۹۶۴۵
سايپا ديزل
۱۲-
۲۵۷۱۰
۷۵۹۸۸
سايپا
۱۲۰-
۳۳۷۶
۷۰۳۰۸
نيرومحركه
۲-
۳۶۳۵
۲۱۵۸۸
محورسازان
۷۴-
۸۴۰۷
۱۲۰۷۷
كاربراتور ايران
۲۰-
۶۷۲۵
۷۲۲۴۵
آهنگري تراكتورسازي
۲۰۵-
۱۳۸۹۷
۱۰۵۳۵۷
سايپا آذين
۲۸۴
۱۶۶۱۰
۴۱۷۸۹
صنعتي دريايي (صدرا)
۱۴۵-
۱۶۸۷۸
۸۳۸۲۲۳
ت - صنعتي دريايي (صدرا)
۱
۱۹۳۴
۱۸۹۹۸
ساختمان اصفهان
۹
۱۹۵۸
۱۰۶۰۸
سامان گستر اصفهان
۹۵
۲۵۱۸
۷۴۷۳۲
سرمايه گذاري البرز
۴۸
۴۷۰۴
۹۳۵۰۱
توسعه صنايع بهشهر
۹۷-
۴۰۰۰
۱۰۵۲۶۶۳
سرمايه گذاري ملي
۱-
۲۳۸۸
۵۱۴۴۶
سرمايه گذاري سپه
۴۷
۲۲۳۷
۱۵۹۲۸۲۸
سرمايه گذاري پتروشيمي
۸-
۱۸۳۲
۹۲۳۸۵
سرمايه گذاري ملت
۱۲۳-
۵۰۰۳
۷۸۵۹۱۰
سرمايه گذاري بانك ملي
۳۸-
۶۱۴۸
۶۴۹۷۱
سرمايه گذاري رنا
۵۱-
۵۵۸۷
۲۵۳۳۶۳
سرمايه گذاري غدير
۱
۳۵۴۷
۱۶۵۴۳
پارس توشه
۲۷۲
۱۲۰۹۱
۱۹۲۵۲
گروه صنعتي سديد
۲
۳۶۰۰
۵۱۷۶۶
سرمايه گذاري ساختمان
۱۳۳
۴۰۱۹
۲۰۶۹۰۳
صنعت و معدن
۱۰
۳۶۲۷
۱۰۲۹۲
معادن و فلزات
۱۵-
۱۶۱۶
۱۶۰۱۳۶
توسعه صنعتي
۱۴۱-
۲۷۱۵
۱۸۷۹۱۷
سرمايه گذاري بيمه
۱۶۵
۳۴۷۰
۱۸۰۰۰
توكا فولاد

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۷۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۵۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۵۶۷

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |