پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۷ - Nov 6, 2003
پرند، چيتگر و لشگرك گزينه هاي جانشين هستند
تعيين مهلت قطعي براي انتقال نمايشگاه بين المللي تهران
گروه شهري: نمايشگاه بين المللي حداكثر طي دو سال به نقطه مناسب انتقال خواهد يافت و براساس توافق شهرداري تهران و وزارت بازرگاني تا آن زمان برگزاري نمايشگاه هاي پرازدحام در محل فعلي ممنوع خواهد بود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتراحمدي نژاد شهردار تهران طي حكمي به مهندس محمدي زاده معاون خدمات شهري تهران مأموريت داد تا با همكاري مهندس سعيدلو (معاون مالي و اداري) و مهندس جعفرزاده (سرپرست اداره كل حقوقي) موضوع موافقتنامه شهرداري تهران با وزارت بازرگاني جهت انتقال نمايشگاه را تا حصول نتيجه نهايي پيگيري و گزارش نمايد.
در متن حكم شهردار تهران آمده است: حتي اگر در گذشته حضور نمايشگاه بين المللي تهران در بخشي از پيچيده ترين بافت هاي شهري براساس اصول شهرسازي استوار بود و مزاحمتي ايجاد نمي كرد امروز به دليل گسترش بي رويه شهر به معضل بزرگي در آن بخش از تهران تبديل شده است و براساس سياست اصولي و قطعي مديريت شهري بايد به نقطه مناسب انتقال يابد.
احمدي نژاد با تاكيد بر پيگيري دراختيار قرارگرفتن مديريت مجموعه نمايشگاه بين المللي توسط شهرداري تهران با انتقال قانوني ۵۱ درصد سهام شركت نمايشگاه ها تصريح كرده است: با هماهنگي سازمان مشاور و با انتخاب مشاور امين و توانمند سريعا زمين هاي تعيين شده در دو محدوده پارك چيتگر به وسعت يكصد هكتار و در شمال شرق تهران به وسعت سي هكتار را مورد بررسي قرارداده و طرح مناسب را براي هريك تهيه و ارائه نماييد.شهردار تهران با اشاره به ضرورت استفاده از آخرين فناوري و دستاوردها در اجراي اين طرح تاكيد كرده است: فضاهاي احداثي براي نمايشگاه بين المللي بايد جزو زيباترين و پيشرفته ترين فضاها و در شأن تهران باشد و فضاي سبز و خدمات كافي براي مراجعين منظور شود.
همچنين در طراحي، همه دسترسي ها و نيازهاي ترافيكي اطراف ازجمله توقف گاه هاي چند طبقه به ميزان كافي و با آينده نگري پيش بيني گردد به شكلي كه هيچ گونه مزاحمتي براي مردم ساكن در محدوده هاي همجوار ايجاد نگردد.
شهردار تهران ضرورت اصلاح ساختار فضايي منطقه فعلي نمايشگاه بين المللي تهران، را يادآور شده و خواسته است كه با انتخاب مشاور ذيصلاح جهت مطالعه روي محل فعلي، كاربري متناسب با نيازهاي منطقه با تاكيد بر كاربري عمومي، فضاي سبز و تحقيقاتي ايجاد شود.
در متن اين حكم، درمورد محل درنظر گرفته شده در شهرك پرند آمده است: محل موجود را بررسي و چنانچه دولت محترم اعتبارات لازم را در اختيار قرار داد نسبت به احداث محل نمايشگاه هاي بزرگ طولاني مدت در آن محل نيز اقدام نماييد.
اين گزارش حاكي است، شهردار تهران همچنين تاكيد كرده است: طول مدت طراحي و ساخت و انتقال حداكثر نبايد بيش از دو سال باشد و همان گونه كه در توافق آمده است در طول اين مدت، از برگزاري هرگونه نمايشگاه پرازدحام در محل فعلي با جديت جلوگيري گردد.

تهران براي چندمين بار شاهد ركود ساخت وساز است
تهران ديگر بهشت سرمايه گذاران بخش مسكن نيست
001018.jpg
001020.jpg

گروه شهري: كارشناسان شهرسازي و معماري و بخش مسكن بر اين نكته مشترك تأكيد دارند كه به دليل عدم شفافيت قوانين ساخت و ساز در تهران، از ميزان سرمايه گذاري در اين بخش كاسته شده و به ساير شهرهاي بزرگ كشور از جمله مناطق شمالي و سرسبز سوق يافته است.
خبرنگار ما در گزارشي مي نويسد بازار خريد و فروش و اجاره مسكن و نيز ساخت وساز مسكن به ويژه به صورت مجتمع و برج سازي به شدت دچار ركود شده و سرمايه داران و فعالان اين بخش ترجيح مي دهند فعاليت خود را در شهرهاي ديگر از جمله استان هاي مازندران و گيلان و گلستان متمركز كنند.
مهندس حسين دنكوب يزدي متخصص شهرسازي و معماري در اين باره مي گويد: خبرهاي به دست آمده نشان مي دهد كه سرمايه داران و بساز بفروش ها از تهران خارج شده و در استان هاي شمالي و سرسبز كشور فعاليت مي كنند. همچنين كاهش تقاضاي ساخت و ساز در نيمه اول سال جاري در مقايسه با مدت زمان مشابه سال قبل، صحت خبر يادشده را تأييد مي كند.
وي مي افزايد: اراضي كشاورزي به بهانه هاي مختلف و با صرف هزينه هايي، تغيير كاربري يافته و در حال حاضر شاهد ساخت و سازها با كاربري مسكوني و تجاري و بعضاً اداري هستيم و با استمرار اين روند وضعيت استان  هاي شمالي همچون مناطق شمال تهران از جمله مناطق يك، دو و سه خواهد بود.
يك كارشناس بخش مسكن نيز به ركود بازار مسكن از سالهاي گذشته تاكنون اشاره مي كند و مي افزايد: تبعات اين مسأله براي كشوري كه تراكم خانوار در واحد مسكوني بر اساس سرشماري سال ۷۵ در مناطق شهري معادل ۱۶/۱ درصد است، خيلي نگران كننده است.
علي عباسي مي گويد: با وجود آنكه حدود ۸۵ درصد ساختمان سازي در بخش مسكن است، اما آمار نشان مي دهد كه بازار مسكن در طول دوره ۱۳۳۸ تا ۱۳۷۵ شش بار دچار ركود شده است.
در همين زمينه خسروي از انبوه سازان تهراني مي گويد: بسياري از انبوه سازان مسكن به دليل نامشخص بودن مقررات و عدم فروش مازاد تراكم توسط شهرداري ها، تمايل بيشتري به فعاليت در ساير شهرها از خود نشان مي دهند و استانهاي پرجاذبه مثل گيلان، مازندران براي سرمايه گذاري مطلوب است.به نظر مي رسد تهران ديگر بهشت سرمايه گذاران و فعالان بخش ساخت و ساز نيست و كارشناسان در بيان چرايي اين وضعيت به عدم شفافيت سياست هاي مربوط به توليد مسكن و به ويژه مسأله فروش مازاد تراكم است.
دنكوب يزدي مي گويد: فروش تراكم مازاد بدون استراتژي و آينده نگري موجب جاذبه فراوان براي سرمايه گذاري در بخش ساخت و ساز شد و اينك كه موتور فروش تراكم مازاد خاموش شده، طبيعي است كه سرمايه ها به حوزه ها و مكاني به غير از تهران سوق يابد.
كارشناسان مي گويند مديريت شهري تهران بايد براي خروج از اين بحران كه در ذات خود داراي تبعات منفي بسياري است، هرچه سريع تر و با بهره گيري از دانش و توان متخصصان و فرهيختگان به تهيه و تدوين طرح جامع و تفصيلي تهران مبادرت ورزند و قطعاً از اين رو مي توان شاهد سرمايه گذاري منطقي در بخش ساخت و ساز شده و رشد تهران موزون و هماهنگ مي شود.

عرضه كنندگان مواد غذايي آموزش سه ماهه مي بينند
001030.jpg
گروه شهري: مديركل  سلامت  و محيط كار وزارت  بهداشت  و درمان  اعلام  كرد براي  عرضه  كنندگان  مواد غذايي  كلاسهاي  آموزشي  سه  ماهه  برگزار مي شود كه  شركت  در اين  كلاسها اجباري  است .
فرشاد در مصاحبه  با راديو سراسري  تصريح  كرد:گذراندن  دوره آموزش  بهداشت  براي  متصديان  مراكز عرضه  مواد غذايي  از اول  مهر اجباري شد، برهمين  اساس  تمام  متصديان  مراكز عرضه  مواد غذايي  بايد در كلاسهاي  آموزش  وزارت  بهداشت  شركت  كنند.
وي  افزود: وزارت  بهداشت  به  بخش  خصوصي  براي  آموزش  متصديان  مراكز عرضه  مواد غذايي  مجوز مي دهد بنابر اين  مراكز آموزشي  مي توانند براي  فعاليت  در اين  بخش  به  مراكز بهداشتي  و درماني استانها مراجعه  كنند.
شركت  متصديان  مراكز عرضه  مواد غذايي  در اين  كلاسها اجباري  است  بنابراين  اگر اين  متصديان  گواهي  آموزشي  را دريافت  نكنند براساس  قانون  با آنها برخورد مي شود.

نگاه
۳۰ سال از فرهنگ ترافيك دنيا عقب تريم ( جرايد )
001022.jpg
فريد مرتضوي

توان انجام سالانه دو ميليارد سفر شهري توسط شركت واحد
مديرعامل  شركت  اتوبوسراني  تهران  گفت : اين  شركت  براي  جابه  جايي  ۲ ميليارد مسافر در سال  برنامه ريزي  مي كند.
صرافين  گفت : شركت  واحد در سال  ۸۱ حدود يك  ميليارد مسافر را جا به  جا كرده  است  و با برنامه ريزي هاي  مدون  قصد دارد اين  ميزان  را به  دوبرابر افزايش  دهد.
وي  افزود: حدود ۲۳۵۰ كيلومتر از خيابان هاي  تهران  مي تواند به  حمل ونقل  عمومي  مجهز شود در حالي  كه  اكنون  فقط در ۱۱۲۰ كيلومتر از خيابان ها خدمت رساني  مي شود.
صرافين  با اشاره  به  راه اندازي  ۱۰ خط شبانه، ۶ خط روزانه  و تغيير وافزايش  طول  مسير برخي  از خطوط گفت : متاسفانه  از ۴۴۰۰ دستگاه  اتوبوس  ناوگان  شهري  بيش  از ۲۰۰۰ دستگاه  عمري  بالاي  عمر مفيد و ۷۰۰ دستگاه  بالاي  ۲۰ سال  عمر دارند.
مديرعامل  شركت  اتوبوسراني  تهران  راه  اندازي  خطوط نواب  به  توحيد، ۱۳آبان  به  شهر ري  و مترو به  تهرانسر شرقي  را ازجمله  خطوط جديد روزانه  اتوبوسراني  برشمرد.

از روز ۱۷ آبان ماه
با خودروهاي فاقد معاينه فني برخورد مي شود
مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران اعلام كرد:از ۱۷ آبان برخورد با خودروهاي فاقد برگ معاينه فني شهر تهران تشديد مي شود.
احمدي افزود: اين طرح براساس مصوبه اخير هيأت وزيران مبني بر ممنوعيت تردد خودروهاي فاقد برگ معاينه فني انجام مي پذيرد.احمدي از شهرونداني كه تاكنون فرصت مراجعه به مراكز معاينه فني را نداشته اند خواست پيش از ازدحام در مراكز معاينه فني به يكي از مراكز ۶ گانه مكانيزه در سطح شهر تهران مراجعه كرده و از خدمات ويژه اين مراكز بهره مند شوند.

آخرين خرس شميرانات در معرض خطر است
گروه شهري: در حالي كه هنوز يك سال از كشتار و سوزاندن يك قلاده خرس قهوه اي به عنوان گونه تقريبا نادر زيستي در منطقه شميرانات نمي گذرد و پرونده اين تعرض به حيات وحش توسط محيط زيست مختومه اعلام شده است، چند تن از اهالي روستاهاي منطقه رودبار قصران در تدارك كشتار قلاده اي ديگر از اين گونه جانوري هستند.
به گزارش «ميراث خبر»، با مشاهده يك قلاده خرس قهوه اي طي چند روز گذشته در حوالي منطقه آهار، تعدادي از ساكنان اين روستا بدون هماهنگي با مسئولان شوراي اسلامي روستا و شهرستان شميرانات براي يافتن اين قلاده خرس اقدام كرده اند، گزارش هاي عيني حكايت از آن دارد كه اين افراد، مسلح به سلاح هاي گرم هستند.اين اقدام ساكنان در حالي صورت مي گيرد كه در كمتر از يك سال گذشته نيز يك قلاده خرس قهوه اي پس از رويت در محدوده باغ هاي اين روستا، توسط چند تن از اهالي كشته و به آتش كشيده شد.
اكنون نگراني مسئولان شوراي اسلامي آهار و شهرستان شميرانات از تكرار فاجعه گذشته و تلاش براي نابودي باقيمانده هاي اين گونه جانوري است.

همايش ۲۷ هزار نفري كارگران شهرداري تهران
گروه شهري: براي نخستين بار همايش بزرگ «سفيران شهر» با حضور ۲۷ هزار نفر كارگر فضاي سبز و خدمات شهري تهران برگزار مي شود.مشاور اجرايي حوزه خدمات شهري شهرداري تهران طي مصاحبه اي با بيان اين مطلب افزود: از ابتداي رمضان ۱۳ هزار نفر نيروي خدمات شهري و بخشي از ۱۴ هزار نفر كارگر فضاي سبز شهرداري با حضور در ۳۸ مكان تعيين شده در ۲۱ منطقه تهران روزه خود را گشوده و پس از شركت در كلاس هاي آموزشي ارتقاء بهداشت محيط و مسايل عقيدتي، فعاليت خود در سطح شهر را آغاز مي كنند.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ابراهيم مداحي تأكيد كرد: مراسم افطار و كلاس هاي آموزشي ويژه نيروهاي خدمات شهري تا نيمه ماه مبارك رمضان ادامه يافته و به همايش بزرگ «سفيران شهر» كه با حضور جمعي از مسئولان كشور در جمع كارگران زحمتكش شهرداري در مرقد مطهر حضرت امام(ره) يا مصلي تهران برگزار خواهد شد، متصل مي شود. وي همچنين با اشاره به انتخاب كارگران نمونه خدمات شهري تهران در همايش سفيران شهر تأكيد كرد: ارتقاء آموزش هاي كاركنان خدمات شهري و فضاي سبز در بهبود وضعيت زيست محيطي كلانشهر تهران بسيار مؤثر خواهد بود.

استقبال دبيركل سازمان ملل از امضاي كنوانسيون محيط زيست درياي خزر
گروه شهري: كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  از امضاي كنوانسيون  حفاظت  از محيط زيست  دريايي  درياي  خزر كه  در تهران  به تصويب  رسيد استقبال  كرد و آن  را گام  رو به جلوي قابل  ملاحظه اي  در منطقه  دانست .
وي  گفت : اين  كشورها - جمهوري  آذربايجان ، جمهوري  اسلامي  ايران ، قزاقستان ، فدراسيون  روسيه  و تركمنستان - كه  در مسئوليت  حفاظت  از بزرگترين  درياچه  روي  زمين  مشتركند، پيامي را به  مردم  خود و مردم  جهان  مي فرستند كه  همكاري چند جانبه  براي  توسعه  پايدار نه  تنها اساسي  است  بلكه  امكان  پذير است .
دبيركل  سازمان  ملل گفت : مراسم  امضاي  روز سه شنبه  بيانگر اوج  روندي  است كه  تقريبا يك  دهه  قبل  آغاز شد و مورد حمايت  سازمان  ملل  بوده  است .
عنان  افزود: برنامه  محيط زيست  درياي  خزر كه  در سال  ۱۹۹۸ توسط پنج  كشور ايراد شد، ايده  روشنتري  را به  ما درباره  تهديداتي  كه  محيط زيست  منطقه  با آن  روبرو است ، داده  است .
اين  كنوانسيون  هم اكنون  راهكاري  را براي  پاسخگويي  به  اين  چالش ها ارائه داده  است  و من  از دولت هاي  درياي  خزر براي  ابتكارهاي  شجاعانه  خود و تعهدات  آنان  براي  توسعه  پايدار تجليل  مي كنم .
وي  گفت : هنگامي كه  اين  كنوانسيون  مورد تصويب  قرار گيرد، از اين  پيمان  برجسته  كه  نخستين  موافقتنامه  الزام  آور قانوني  ميان  پنج  كشوري  است  كه  در درياي  خزر مشتركند، صدها ميليون  نفر در زمينه هاي  بهداشتي  و امرار معيشت  خود از آن  منتفع  خواهند شد.

عضو شوراي شهر تهران:
دولت حداقل دو هزار ميليارد ريال به شهرداري بدهكار است
گروه شهري: عضو كميسيون  برنامه  ريزي  و بودجه  شوراي اسلامي  شهر تهران  گفت : متاسفانه  تاكنون  دولت  اقدامي  براي  پرداخت  بدهي هاي  خود نكرده  و شهرداري  نمي توانداملاك  قرار گرفته  در طرح ها را تمليك  كند.
مهندس  اميررضا واعظ آشتياني  روز چهارشنبه  با حضور در شهرداري  منطقه  ۱۹تهران  از نزديك  با شهروندان  اين  منطقه  ديدار و گفت وگو كرد.
وي  در پايان  اين  ديدار به  ايرناگفت : يكي  ازمشكلات  عمده  شهروندان  اين  منطقه  قرار گرفتن  املاك  آنها در طرح هاي  فضاي  سبز، عمراني  و بزرگراهي  تهران  است  كه  شهرداري  تهران  به  دليل  كسر بودجه  نمي تواند آنها را تمليك  كند.
وي  افزود: مهم ترين  دليل  عمده  تمليك  نشدن  املاك  شهروندان  از سوي  شهرداري ، مسئله  بودجه  اين  نهاد است  كه  در سال هاي  گذشته  ۵۰ درصد آن به  فروش  تراكم  اختصاص  داشت  و جبران  كسر بودجه  شهرداري  در سال  جاري  محقق  نشد و امروز ما شاهد اعتراضات  مردمي  براي  روشن  شدن  تكليف  املاك  آنها هستيم .
به  گفته  عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران ، مسئولان  و از جمله  دولت  بايد به  فكر مشكل  بودجه  شهرداري  باشند تا با مشخص  شدن  وضعيت  طرح ها مردم  از بلاتكليفي  نجات  يابند. آشتياني  گفت : دولت  عمده ترين  بدهكار شهرداري  است  كه  حداقل  آن دو هزارميليارد ريال  بوده  و ما چندين  بار مطرح  كرديم  كه  دولت  بدهي  خود را پرداخت  كند، اما تاكنون  انجام  نشده  است . وي  تصريح  كرد: اگر اين  اقدام  عملي  شود بخشي  از كسري  بودجه  شهرداري  محقق  مي شود و شهرداري  مي تواند املاكي  را كه  در طرح  واقع  شده  تمليك  كند. عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران  تأكيد كرد: به  دليل  قرار گرفتن  املاك  در طرح ها، مردم  نمي توانند آنها را بسازند و يا بفروشند و اميدواريم  مسايل  به  گونه اي  حل  شود كه  مردم  بيش  از اين  معطل  نمانند. آشتياني  مشكل  عمده  شهروندان  اين  منطقه  را مهاجرت  پذيري  آن برشمرد و اظهار داشت : متاسفانه  در چند سال  اخير مهاجرت هاي  زياد و ساخت  و سازهاي  بي رويه  بسياري  در منطقه  صورت  گرفته  است  و مشكلاتي  را ايجاد كرده  است . وي  افزود: افراد سودجوي  بسياري  در منطقه  با تفكيك  غير قانوني  زمين هاي  زراعي  و باغات ، آنها را به  مهاجرين  مي فروشند و شهرداري  اجازه  ساخت وساز به  آنها نمي دهد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |