پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۱۷- Nov. 6, 2003
از دانشگاه مجازي چه مي دانيم؟
مريم سپاسي
000808.jpg

دانشگاه مجازي دانشگاهي است كه دروس و برنامه هاي آموزشي را از طريق اينترنت به دانشجو ارائه مي كند و دانشجو با استفاده از تكنولوژي اينترنت، نيازي به حضور دركلاس هاي درس سنتي ندارد. در واقع دانشگاه مجازي نوعي از آموزش از راه دور است كه در آن تكنولوژي وب و اينترنت براي آموزش و ارزشيابي دانشجو به كار مي رود.
براي اين آموزش محدوديت مكاني و يا زماني وجود ندارد و دانشجو مي تواند بر حسب تمايل، زمان و واحدهاي درسي خود را انتخاب كند.همچنين نيازي نيست تا تعداد دانشجويان به حد نصاب برسد و واحدهاي ارائه شده نيز به همين ترتيب محدوديتي ندارند.در اين نوع از آموزش با تعداد محدودي استاد مي توان دانشجويان بسياري را پوشش داد.علاوه بر اين كه انتقال الكترونيكي متون درسي به صورت فايل هاي متني از چاپ كاغذ بسيار با صرفه تر است و تمام هزينه هاي دانشگاهي به نحو چشمگيري كا هش مي يابد.
امروزه صدها دانشگاه معتبر در سراسر دنيا دروس و رشته هاي دانشگاهي خود را از طريق اينترنت ارائه مي كنند. تنوع رشته ها و دروس ارائه شده با اين روش بسيار زياد است.
تكنيك هاي آموزشي كه در اين روش استفاده مي شوند متنوع هستند، منتشركردن متون،فايل هاي صوتي و تصويري جلسات تدريس، اسلايدها و نمودارهاي درسي، اتاقهاي چت و كنفرانس،استفاده از شبكه هاي آموزشي راديويي و تلويزيوني بر روي اينترنت از آن جمله اند.
علاوه بر اين استفاده و دسترسي بهتر به كتابخانه ها و منابع آموزشي و امكان جستجوي سريع در حين مطالعه دروس بدون آن كه نياز به ترك محيط مطالعه و صرف وقت شود،به كيفيت اين شكل از تحصيل مي افزايد.
از طرف ديگر منتقدان اين شيوه از تحصيل، نظري به كاستي هاي آن داشته اند و اين شيوه را از بعضي جهات غيرحرفه اي مي دانند.آنها معتقدند كه نظارت مستقيم بر نحوه تحصيل دانشجوياني كه به اين روش تحصيل مي كنند وجود ندارد و اين مقوله بيشتر نوعي تجارت اينترنتي مدارك تحصيلي است. سيستم هاي ارزشيابي و ارزشگذاري ناقص و نا كارآمدند و....عده اي ديگر از زاويه ديگري بر اين مقوله نظر كرده اند و مي گويند كه هدف از تحصيلات دانشگاهي تنها يادگيري يك سري از دروس و يا كسب اطلاعات و مهارت ها نيست بلكه دانشگاه مرحله اي است براي اجتماعي شدن و ورود به اجتماع .آن چنان كه مدرسه در مراحل پايين تر آموزشي چنين نقش حياتي دارد كه اينترنت به خوبي جايگزين آجرهاي كلاس هاي درس و ... مي شود، ولي هرگز نمي تواند جايگزين چالش هاي متحول كننده اي بشود كه در روابط چهره به چهره وجود دارد. البته نحوه ارتباطات اينترنتي روز به روز غني تر مي شود و شايد در آينده نزديك ديگر اين ايراد به شيوه از آموزش وارد نباشد.
ويژگي ها و مشكلات
آموزش از طريق اينترنت سابقه طولاني ندارد، ولي امروزه به عنوان قويترين روش آموزشي مطرح شده است. تقاضاي فراواني كه براي به كارگيري اينترنت در آموزش وجود دارد شاهدي بر اين ادعاست.
رشته هاي متفاوت و دانشگاه هاي معتبر و متفاوتي كه اين رشته ها را ارائه مي كنند، امكان ادامه تحصيل براي هر كسي كه سيستم مورد نياز كامپيوتر، توانايي مالي پرداخت شهريه دانشگاه وهزينه ارتباط تلفني را دارد، فراهم مي كند.
گرهارد كسپر ازمديران دانشگاه استنفورد مي گويد:«كه با وجود اينترنت ديگر نيازي به سفر هاي طولاني نيست. توليد كنندگان نرم افزارهاي آموزشي رقباي دانشگاه ها در امر آموزش اند.همچنين ايده دانشگاه مجازي در پاسخ به تقاضاي تكنولوژي سيستم خلاقي بود كه مي تواند تعداد نا محدودي از افراد را با به كارگيري طيف وسيعي از اطلاعات و در زمينه هاي متفاوت و در هر زماني و در هر كجا كه باشند آموزش دهد.» تغيير بوجود آمده به وسيله اين آموزش به اندازه اي بزرگ است كه يادآور تغييري است كه با انتشار نخستين كتاب چاپي بوجود آمد وهمه اين نظرها بيانگر تغيير شگفت آوري است كه در آينده اي نه چندان دور در امر آموزش رخ خواهد داد.
مضمون آموزش Just In Time توضيح دهنده ويژگي هاي اين نوع از آموزش است. خصوصا در افرادي كه شاغل هستند و يا به هر نحوي امكان حضور در كلاسهاي درسي معمولي را ندارند، مانند معلولين كه مي توانند دروس و واحد هاي متناسب با وضعيت خود و زمان ممكن را انتخاب كنند. تمام مراحل ثبت نام، پرداخت هزينه ها و امتحانات به صورت الكترونيكي و بر روي اينترنت انجام مي شود.
000816.jpg

دانشگاه ايالتي كاليفرنيا، سرمايه گذاري بزرگي براي دانشجوياني كه مايل به تحصيل در اين دانشگاه از طريق اينترنت هستند، كرده است.
با بوجود آمدن دانشگاه هاي مجازي سوالات تازه اي مطرح شدند از جمله اين كه ارزش آموزش به اين شيوه چقدر است؟ و اين كه آيا مدارك اين دانشگاهها معتبرند و يا خير؟
عده زيادي معتقدند كه تفاوت چنداني از نظر سطح آموزشي بين اين دانشگاه ها و دانشگاه هاي سنتي وجود ندارد. مثلا در تحقيقي كه به وسيله تام راسل از دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي انجام شد، بيان شد كه تفاوت واضحي در سطح آموزشي دانشگاه هاي سنتي و دانشگاه هاي مجازي وجود ندارد.
در تحقيق ديگري كه توسط جرالد.جي.شات از دانشگاه ايالتي كاليفرنيا انجام شد، دانشجوياني كه دروس خود را به صورت Online خوانده بودند نمره شان ۲۰% بيشتر از دانشجوياني بود كه در كلاس هاي درس معمولي آن دروس را گذرانده بودند.
در بررسي ديگري نظر دو گروه از دانش آموختگان به وسيله اينترنت را جويا شدند. هر دو گروه با تحصيل به وسيله اينترنت موافق بودند . مباحث سوال شده از دانشجويان به شرح زير بود:
- تسلط بر درس وجود دارد.
- مو ضوع درس به طور موفقيت آميز بررسي مي شود.
- استاد در دسترس دانشجويان است.
- به پاسخ ها در كلاس حساس است.
- تكاليف درسي براي يادگيري مفيد و لازم هستند.
ـ عادل است.
در بررسي ديگري محققان دريافتند كه از مهمترين دغدغه هاي دانشجويان نحوه ارتباط و كارآيي استاد است.
در تحقيقي كه به وسيله مركز تكنولوژي هاي خاص انجام شد، عملكرد ۵۰۰ دانش آموز را كه در كلاس هاي چهارم و ششم در هفت مدرسه اطراف شهر تحصيل مي كردند بررسي كردند. نيمي از آن ها به اينترنت دسترسي داشتند. با در نظر گرفتن اثر اينترنت بر دانش آموزان به اين نتيجه رسيدند كه دانش آموزاني كه به اينترنت دسترسي داشتند به شكل واضحي نمرات بهتري در دروس مديريت اطلاعات، ارتباطات و بيان عقايد داشتند. نتايج به دست آمده در زمينه هاي ديگر بسيار پراكنده و متفاوت بود.
مبحث مهم ديگر در آموزش از طريق اينترنت نحوه ارتباط دانشجو و استاد است. اين كه استاد به چه نحوي بر عملكرد دانشجو نظارت مي كند.آموزش از راه اينترنت به يك سيستم مديريتي بسيار فعال وكارآمد وابسته است. دانشجو واستاد بايد نمونه مكاتبات ومباحث درسي خود را به صورت ضبط شده در اختيار داشته باشند. بر اساس فيد بكي كه دانشجو ارائه مي كند، استاد از عملكرد و بازدهي آموزش با خبر مي شود و براي رفع كاستي ها اقدام مي كند. علاوه بر اين دانشجويان را بايد به استفاده از ژورنال ها، گزارش ها و منابع موجود بر روي اينترنت تشويق و راهنمايي كرد. لازم به ذكر است كه تبحر در جستجو و استفاده از ابزارهاي جستجو براي دانشجويي كه داوطلب تحصيل از طريق اينترنت است ضروري است.
در تحقيقي كه به مدت دو سال در دانشگاه هاي انگلستان انجام شد به اين نتيجه رسيدند كه دانشگاه هاي مجازي آن چنان كه در تئوري موفق اند در عمل توفيقي ندارند.
بر خلاف انتظار روش ارائه درس به درس در اين شيوه آموزشي آهسته تراز دانشگاه هاي سنتي است. در يكي از رشته هاي علوم انساني بررسي شد كه از تكنولوژي كنفرانس از طريق ويدئو استفاده شده بود، طرفين مسئول برگزاري كنفرانس از هزينه بالاي آن شاكي شدند و عملا كار ناتمام ماند. در دروسي هم كه بايد به طريق خود آموزي مطالعه مي شدند مثل درس فرهنگ سايبر و مهارت هاي اطلاعاتي اشكالاتي ديگر بوجود آمد. درس اول را تنها يك نفر انتخاب كرده بود و براي درس دوم مسئولين كتابخانه به هم طرازي نسخه اينترنتي اين درس با نسخه معمولي آن اعتقاد نداشتند.آن چه در پي اين پژوهش مورد توجه بيشتر قرار گرفت، هماهنگي لازم در تمام ابعاد آموزشي براي انجام اين كار بود. در عمل بر خلاف تئوري بايد يك سيستم مديريتي هماهنگ كننده به كار گرفته شود تا اهداف آموزشي را تامين كند.
مشكل بزرگتر در استفاده از دانشگاه هاي مجازي نحوه ارزشيابي دانشجويان است. براي ارزشيابي عادلانه،استاد و دانشجو بايد چالش هايي را با هم تجربه كرده باشند. در اين جا اين سوال مطرح مي شود كه براي دست يابي به چنين روابط و يا قابليت هايي چه بايد كرد؟
پاسخ اين است كه بايد از سيستم هاي كامپيوتري مديريتي پيشرفته ياري جست. سيستم هاي جديد بر خلاف سيستم هاي قديمي مديريتي تنها به وسيله مدير به كار گرفته نمي شوند و تمام افراد گروه آموزشي از جمله دانشجو و استاد از آن بهره مي گيرند.
به بياني ديگردانشگاه مجازي يعني سيستم مديريتي پيشرفته و كارا كه شامل يك Database پيچيده و ارتباطات فعال و چند جانبه گروه هاي دانشگاهي است كه با همديگر براي تحقق اهداف آموزشي تلاش مي كنند.
اين نوع از مديريت به نوپردازي روزانه نياز دارد. از آن جايي كه تمام سيستم هاي كامپيوتري در مدت شش ماه نو مي شوند ،ضروري است كه هميشه از آخرين نسخه استفاده كرد و سيستم را به روز نگاه داشت.
دانشگاه هاي مجازي در ايران
تاسيس دانشگاه هاي مجازي در ايران را بايد از دو ديدگاه فرهنگي و اقتصادي بررسي كرد.
دربعد فرهنگي تاسيس دانشگاه هاي مجازي فرصتي براي معرفي دانشگاه هاي ايران، فرهنگ و زبان ايران است. چنان كه دانشگاه مجازي تاميل به همين منظور تاسيس شد تا زباني را كه رو به نابودي مي رفت دوباره احيا كند. يا دانشگاه مجازي يهوديان كه براي اهداف فرهنگي تاسيس شد .
از نظر اقتصادي نيز دانشگاه هاي مجازي به خاطر موقعيت سياسي و فرهنگي ايران مي تواند موجب جذب ارزآوري شود. ارزي كه مي توان از آن در تحقيق و يا توسعه دانشگاه ها بهره جست. از آن جايي كه دانشگاه هاي مجازي هزينه هاي كمتري نسبت به دانشگاه هاي سنتي دارند تاسيس دانشگاه هاي مجازي بسيار مقرون به صرفه است.
قدم اول براي تاسيس و برقراري اين شيوه آموزشي در ايران، حل كردن مشكل اساسي ارتباط اينترنتي در ايران است. ارتباط اينترنتي الفباي دانشگاه مجازي است براي دانشجوياني كه از داخل ايران خواستار تحصيل به اين شيوه باشند، با وجود سرعتهاي پايين استفاده مطلوب از كنفرانس هاي ويدئويي و شنيداري، ممكن نيست. علاوه بر اين هزينه هاي استفاده از ارتباط اينترنتي در ايران نسبتا بالاست در حالي كه در كشورهاي ديگر هم كيفيت و هم كميت ارتباطات اينترنتي  بهتراست.
خطوط تلفني كه به عنوان خطوط مخابراتي ارتباطي استفاده مي شوند با سرعت هاي بسيار بالاي ارتباطات جهاني  (فيبرنوري)قابل مقايسه نيستند. در صورت  سرويس دهي به دانشجويان خارج از ايران هم مشكل ارتباطي هم چنان باقي است اگرچه بسياري ار كشورها از كابل براي ارتباط استفاده مي كنند و سرعت هاي بالا و مطلوبي دارند اما سرويس دهنده هاي ايراني بسيار ضعيف عمل مي كنند و در مقابل هك شدن بسيار آسيب پذيرند. اخيرا يك هكري خيرخواه تعداد زيادي از سايت هاي ايراني را براي چند ساعتي از كار انداخت تا آسيب پذيري آن ها را ياد آوري كند.
در دروسي كه نياز به واحد هاي عملي و يا شركت در جلسات اينترنتي است برنامه ريزي آموزشي نياز به دقت بيشتري دارد. به هر حال، اگر چه ايران از اين قافله عقب است، ولي با فاصله حركت مي كند. چرا كه سيستم هاي ارتباطي ما بسيار ضعيف و آسيب پذيرند ولي سرعت حيرت آور اين پديده آموزشي، اين نوع از آموزش را براي ما نيز اجتناب ناپذير كرده است و بايد همراه با همه دنيا براي استفاده از آن تلاش كنيم.
قدم اول را بايد با اصلاح و تكميل پروژه هاي مخابراتي و رفع معايب سرويس دهنده ها برداشت كه اين به سياست هاي كلي مملكتي وابسته است و نه دانشگاه ها و يا مراكز آموزش عالي و قدم بعدي دسترسي به آخرين روشهاي كامپيوتري مديريتي و تربيت متخصصاني در اين زمينه است تا آخرين پديده هاي آموزشي را به كار گيرند.

نردبان فولادي وب در چين
000822.jpg
ترجمه: مصطفي قوانلو قاجار
دولت چين در استفاده از اينترنت براي بيان آزاد عقايد سختگيري مي كند. اين سختگيريها شامل كساني است كه از طريق اينترنت در چت رومها گفت وگو مي كنند و يا مقالات و نظرهاي خود را در مورد دولت چين بر روي اينترنت منتشر مي كنند.
پليس چين عكس و مشخصات دو معاند اينترنتي را منتشر كرد كه به گفته پليس شواهدي مستدل براي محكوميت آنها وجود دارد.
پليس در پيگردهاي خود نسبت به جوانان دانشجوي چيني حساسيتهاي بيشتري نشان مي دهد. دانشجويان چيني به اينترنت لقب نردبان فولادي داده اند. آنها با اينترنت گاه دموكراسي را فرياد مي كنند. ليو دي دانشجوي ۲۲ ساله روانشناسي دانشگاه دورميتوري پكن اول نوامبر از زندان آزاد شد و به آغوش خانواده بازگشت. پليس اعلام كرد، مدارك اينترنتي براي بازداشت وي ناكافي بوده است. در يك مورد ديگر دادگاه در مورد استيناف چهار نفر از معاندان اينترنتي تصميم گيري مي كند. اگر دادگاه بر گناهكاري آنان تأكيد كند، بايد منتظر بيش از ۱۰ سال حبس باشند.
فرانك ليو رئيس مركز اطلاعات انساني مي گويد: «در يك مورد ديگر سه نفر بر اساس اعترافهايشان دستگير شده اند. اين كار فاقد وجاهت قانوني است و آنها بايد هرچه سريع تر آزاد شوند.» ليو مي افزايد: «دولت بيشتر از پيش با اين مشكلات روبه رو مي شود. آنها ميليونها نفر از مردم هستند كه هر روز از طريق اينترنت به راحتي مقاله و اظهار نظرهاي خود را منتشر مي كنند و با يكديگر تبادل نظر مي كنند، به همين دليل امكان كنترل اينترنتي همه مردم ممكن نيست.»
ليو ادامه مي دهد: «اگر آنها مي خواهند با جستجو در مقاله هاي آن لاين به تعقيب مردم بپردازند، بايد وقت بيشتري صرف جمع آوري مدارك بيشتر و مستدل تر كنند.»
دولت چين به گروههاي دانشجويي آن لاين و سايتهاي آنها بسيار حساس است و هر حركتي را رديابي مي كند. اتاقهاي چت، ايميل، پرونده هاي شخصي اينترنتي، پيامها و متنهاي نوشتاري بازرسي مي شود.
در اين ميان رشد كساني كه از طريق اينترنت به فعاليت بر ضد دولت چين دست مي زنند بيشتر شده است. گروههاي دانشجويي خواستار آزادي دو نفر از دوستان خود هستند كه عكسهاي آنها به عنوان معاندان اينترنتي منتشر شده است.
فرانك ليو كه خود در جنبش دانشجويي ۱۹۸۹ ميدان «تيان آن من» شركت داشته به كساني كه در مبارزات اينترنتي بر ضد دولت چين شركت دارند لقب«جامعه جديد جوانان » مي دهد.
زوي وي، يانگ زيلي، جن هايكي و زانگ هونگكاي چهار نفري هستند كه به زودي دادگاه استيناف در مورد آنها تشكيل مي شود. آنها در سال ۲۰۰۱ اعلاميه اي در اينترنت منتشر كردند كه خواستار جامعه اي غير نظامي بر اساس دموكراسي و قانون بود. زوي وي روزنامه نگار سابق چيني و يانگ زلي به ده سال حبس و دو نفر ديگر هر كدام به هشت سال حبس محكوم شده اند. اين اقدام دادگاه با واكنش شديدي در فضاي اينترنتي چين روبه رو شد. بسياري از مردم چين با اين سختگيريها موافق نيستند.
به گفته خانواده هاي زندانيان، آنها از هرگونه ارتباط رو در رو و تلفني منع شده اند. اين در حالي است كه دانشگاه زندانيان دستگير شده در آِشوب به سر مي برد.
منيع: آسوشيتد پرس، سوم نوامبر

لينكستان
دستگيري همدستان سرقت اينترنتي بانك ملي
000818.jpg

باشگاه سيب:سارق اينترنتي كه موفق به سرقت ۵۶ ميليون تومان پول از حساب بانك ملي شده بود، همدستان خود را معرفي كرد.پس از شكايت نماينده حقوقي بانك ملي در خصوص سرقت ده ها ميليون تومان پول از حساب بانك از طريق اينترنت،پرونده اي در دادسراي عمومي تهران تشكيل شد و پرونده با دستور قاضي براي شناسايي و دستگيري متهم در اختيار كارآگاهان دايره مبارزه با جرايم خاص و رايانه اي اداره آگاهي تهران قرار گرفت.سارق اينترنتي در ابتدا منكر هر گونه سرقت از حساب بانك شد و با اظهارات خود سعي داشت مسير تحقيقات راتغيير دهد، ولي سرانجام هنگامي كه دلايل و مدارك موجود در پرونده را عليه خود ديد لب به اعتراف گشود و به سرقت حدود ۵۶ ميليون تومان پول از طريق هك كردن مركز اطلاعات انفورماتيك بانك و از راه اينترنت،از حساب بانك ملي اعتراف كرد.
كارآگاهان با تامل بر اين كه متهم به تنهايي قادر به خارج كردن اين حجم پول از حساب بانك نبوده شاخه اي از تحقيقات خود را متوجه شناسايي همدستان احتمالي اين متهم كردند. اين سارق اينترنتي كه هنوزهويتش فاش نشده است در ابتدا همچنان اصرار داشت كه به تنهايي مرتكب اين سرقت شده ، اما در بازجويي ها به داشتن چند همدست اعتراف كرد.پس از اعترافات متهم ماموران اداره آگاهي با دستور قاضي پرونده به مخفيگاه همدستان متهم رفته و آنها را نيز دستگير كردند.يك مقام انتظامي با تاييد خبر دستگيري همدستان اين سارق اينترنتي گفت:«ماجراي سرقت از حساب بانك توسط اين سارق نبايد باعث سلب اعتماد مردم به امنيت حساب هاي بانكي شود. اين شيوه سرقت براي اولين بار در سيستم بانكي كشور رخ داده است كه با هوشياري بازرسان بانك، مسئولان بانك بلافاصله متوجه ماجرا شدند و پس از طرح شكايت بانك از اين سارق، كارآگاهان اداره آگاهي تهران موفق شدند در كوتاه ترين زمان ممكن اين سارق اينترنتي و همدستانش را شناسايي و دستگير كنند.»
در هند اينترنت براي همه
000812.jpg

دولت هند اعلام كرده است كه مبلغي بيش از دو ميليارد و پانصد ميليون دلار را براي گسترش دسترسي به اينترنت در ميان مردم اين كشور هزينه خواهد كرد. هند همچنين اعلام كرد كه در صدد ساختن يك رايانه ارزان قيمت است كه فرمان هاي شفاهي را به هر زباني كه گفته شود، اجرا كند.خبرنگار بي بي سي در هند مي گويد: گرچه شهرهاي هند شاهد گسترش قابل توجه دسترسي به اينترنت بوده اند، ولي در مورد روستاهاي اين كشور كه بيشتر جمعيت را در خود جاي داده اند، چنين نبوده است.راجيوا راتنا شاه، وزير مشاور در سياست هاي صنعتي، گفت اين دستگاه شبيه رايانه هاي دستي ساده و ارزان است كه دو سال پيش توسط مهندسان هندي ساخته شد. اين رايانه هاي دستي داراي قابليت هايي مانند ارسال و دريافت نامه الكترونيكي (ايميل) و فناوري تبديل متن به صدا هستند.
آقاي رانتا شاه كه در نمايشگاه فناوري اطلاعات در بنگلور سخن مي گفت، افزود كه يادگيري استفاده از اين رايانه ها نبايد مانعي براي به كارگيري آنها باشد و مساله مهم اين است كه فناوري نوين نبايد موجب ايجاد شكاف اجتماعي عميق تر شود. در يك پروژه آزمايشي كاركنان شركت پست در هند از رايانه هاي دستي براي پياده سازي و تحويل نامه هاي الكترونيكي به ساكنان روستاها استفاده كرده اند. روستائيان با استفاده از همين روش مي توانند به نامه هاي الكترونيكي پاسخ دهند.
باز هم قطع ارتباطات اينترنتي
ايسنا:در پي قطع شدن فيبر مسير آباده،شهرضا ارتباطات اينترنتي ايران كند شد. اين فيبر در مسير اتصال ايران به شبكه  جهاني ارتباطات قرار دارد.براثر اين خرابي دروازه هاي اصلي ديتاي شركت مخابرات ايران شامل ارتباط مجموع  ۳۱۰ مگابيت بر ثانيه ارسال و دريافت فلگ و ارتباط مجموع ۳۱۰ مگابيت بر ثانيه ارسال و دريافت كابل وايرلس قطع شده است.
شايان ذكر است كه در حال حاضر تنها ارتباط ماهواره اي سي اند دبليو با مجموع  ۱۰۴ مگابيت بر ثانيه دريافت و ۲۰ مگابيت بر ثانيه ارسال ارتباط ايران را تا حدودي برقرار مي كند.كند شدن ارتباطات اينترنتي به طور مكرر اتفاق مي افتد. اين در حالي است كه از خط هاي بك پون براي جايگزيني مسيرهاي قطع شده خبري نيست.
حسن طاهري استاد مخابرات دانشگاه اميركبيرمعتقد است:فيبر نوري از هر جهت يك سيستم مخابراتي ايده آل است، چرا كه با كمترين ميزان نويز و تضعيف حجم انتقال اطلاعات روبرو مي شود.متأسفانه بسياري از خريد هاي كشور بدون كارشناسي صحيح انجام شده است كه در حال حاضر با پرداخت هزينه زياد وعدم استفاده صحيح از آن مواجهيم.
سايت ها مجوز بگيرند و گرنه فيلتر مي شوند
ايسنا: مشاور معاونت حقوقي وزارت پست و تلگراف و تلفن گفت: فيلترينگ مشمول سايت هاي غير اخلاقي مي شود و اصلاً برخورد سياسي يا جناحي در اين زمينه وجود ندارد. افراد با هر تفكر سياسي اگر موازين را رعايت نكنند از اين قاعده مستثني نيستند. با اين حال براي قانونمند شدن، اعلام شده كه براي ايجاد سايت نياز به اخذ مجوز است و سايت هاي فعال فعلي كه براي كسب مجوز اقدام كنند، حتي اگر غير اخلاقي نباشند، فيلتر خواهند شد.
وي افزود: اگر قرار است كه به بحث هاي سرنوشت سازي مثل آي تي بپردازيم و به سمت فناوري اطلاعات حركت كنيم، بايد از سرو صداهاي سياسي بپرهيزيم.
شايد بعضي ها توقع دارند كه اين وزارتخانه مثل بعضي جاها به شكل سياسي و خطي عمل كند، اما اين انتظار از يك مركز فني بجا نيست. وي ادامه داد: وزارتخانه در حال حاضر با كمترين سر و صدا  بيشترين فعاليت ها را انجام مي دهد.

سايه روشن روزنت
درآمد ۴۱ ميليون دلاري تله كام قطر
ايلنا:شركت تله كام قطر اعلام كرد درآمد اين شركت در ۹ ماهه سال جاري ۴۱ ميليون دلار برآورد شده است. به گزارش شبكه خبري گلف نيوز درآمد شركت تله كام قطر در ۹ ماهه سال ۲۰۰۳ ميلادي ۹/۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال پيش افزايش داشته است. اين شركت در بخش خدمات سيستم سراسري ارتباطات متحرك از رشد خارق العاده ۶/۳۱ درصدي برخوردار بوده است. همچنين شمار مشتركين خدمات سيستم ارتباطات متحرك با ۸/۵۱ درصد رشد بالغ بر ۳۵۸ هزار مشترك است كه اين تعداد تقريباً نيمي از جمعيت قطر را در بر مي گيرند. شايان ذكر است ميزان صدور جواز براي راه اندازي خطوط اينترنتي در ۹ ماهه اول امسال ۱۰۸ درصد افزايش داشته است و در اين مدت تعداد مشتركين اينترنتي نيز ۳۳ درصد افزايش يافته است.
شكايت عليه دانلود رايگان موسيقي
ايلنا:اتحاديه صنعت ضبط موسيقي ۸۰ شكايت جديد عليه كاربراني كه به دانلود غير قانوني موسيقي از روي اينترنت مي پردازند ، تسليم مقامات واشنگتن نمود.
به گزارش شبكه خبري اي پي،ان ۸۰ كاربر در ميان ۲۰۴ كاربر بودند كه پيش از اين ايميل هاي هشدار دهنده از سوي اتحاديه صنعت ضبط موسيقي آمريكا دريافت نموده بودند. اين ايميل ها از كاربران درخواست مي كرد به دريافت و پياده سازي غيرقانوني موسيقي از روي اينترنت خاتمه دهند و براي حل و فصل خصوصي مناقشه با اين اتحاديه تماس بگيرند. طبق گفته اتحاديه صنعت ضبط موسيقي آمريكا ۱۲۴ نفر از اين ۲۰۴ كاربر كه اين ايميل ها را دريافت نموده بودند با اين اتحاديه تماس گرفته اند.
بنابراين گزارش پيش از اين نيز اتحاديه ضبط موسيقي از ۲۶۱ نفربه اتهام دانلود غير قانوني موسيقي شكايت كرده بود. ۱۵۶ نفر از اين تعداد با پرداخت جريمه هاي دو هزار و پانصد و هفت هزار و پانصد دلاري موافقت كرده اند. در توافقي كه با اين ۱۵۶ كاربر انجام شده آنان موظف گشته اند آن دسته از ترانه هايي را كه به شكل غيرقانوني و پياده سازي شده اند نابود نمايند.
همچنين از آنان درخواست شده از بيان هر گونه اظهار نظري كه در تضاد با مفاد توافقنامه آنان با اتحاديه ضبط موسيقي باشد،خودداري كنند. شايان ذكر است، اتحاديه صنعت ضبط موسيقي آمريكا اعلام كرده است كه هزاران شكايت جديد عليه دانلود كنندگان غيرقانوني تسليم مقامات قضايي آمريكا مي كند. اين اتحاديه همچنين از شركت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي درخواست كرده كه در شناسايي آن دسته از مشتركين خود كه به دريافت و پياده سازي غير قانوني موسيقي مي پردازند، با اين اتحاديه همكاري كنند.
000814.jpg

تمايل مايكروسافت براي همكاري با گوگل
ايلنا:نيويورك تايمز خبرداده كه طي دو ماه اخير مسئولان مايكروسافت در حال مذاكره با صاحبان شركت گوگل كه موتور جستجوگر اينترنت به شمار مي رود به منظور همكاري در زمينه هاي مختلف هستند. بنابر اين گزارش، در پي تصميم گوگل براي به فروش گذاردن سهام اين شركت، اين مذاكرات ناكام ماند.يك سخنگوي شركت مايكروسافت با بيان اينكه اين شركت به رد يا تاكيد شايعات نمي پردازد از اظهارنظر در اين مورد خودداري كرد. شايان ذكر است، كارشناسان معتقدند هرگونه تلاش از سوي مايكروسافت براي همكاري با گوگل به اين معناست كه مسوولان مايكروسافت اين موتور تحقيقاتي را يك رقيب و تهديد بالقوه مي دانند و با همكاري با اين شركت سعي در خنثي نمودن چنين خطري دارند.
000810.jpg

جهان درميان اقيانوسي از اطلاعات محاصره شده است
ايلنا: محققان آمريكايي مي گويند هر ساله ۸۰۰ ميليون بايت اطلاعات براي هر انسان در روي زمين توليد مي شود. مطالعات اين محققان نشان مي دهد اطلاعات ذخيره شده دركتابها، فيلم ها، ديسكهاي بصري و يا مغناطيسي از سال ۱۹۹۹ ميلادي تاكنون دو برابر شده است. بنابراين گزارش ميزان اطلاعات ثبت شده در كتابها نشريات و ساير اسناد ملي سه سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است.آخرين مطالعات بيانگر اين نكته است كه از سال ۱۹۹۹ تاكنون ميزان اطلاعات توليد شده در هر سال ۳۰ درصد افزايش يافته است.
000820.jpg

گوشي هاي تلفن همراه به زباله تبديل مي شوند
آسوشيتد پرس: قانون جديدي كه از بيست و چهارم نوامبر اجرا مي شود به دارندگان تلفن همراه اجازه مي دهد تا بدون تعويض شماره موبايل شركت ارائه دهنده خدمات، تلفن همراه خود را تغيير دهند.طبق پيش بيني هاي انجام شده،حدود ۳۰ ميليون مشترك در يكسال اول اجراي اين قانون گوشي تلفن همراه خود را تعويض مي كنند. با اجراي اين قانون مشتركان ناگزيرند گوشي تلفن همراه را تعويض كنند. چرا كه شركت هاي خدمات تلفن همراه از سيستم هاي گوناگوني كه هر كدام با يك نوع خاص گوشي تلفن همراه سازگاري دارد، استفاده مي كنند. در اين صورت ميليونها عدد گوشي تلفن همراه به دور ريخته مي شوند و سرب و ديگر مواد آلوده كننده شيميايي به زمين منتقل مي شوند. ممكن است برخي از اين گوشي ها طبق برنامه هاي بخشش به ديگران واگذار شوند اما مقدار انبوه گوشي هاي از كار افتاده كه هر ساله در آمريكا به صد ميليون عدد مي رسد به شكل زباله زير زمين دفع شده و عوارض زيست محيطي فراواني ايجاد مي كنند.
اين در حالي است كه حتي گوشي هاي بخشيده شده نيز به زباله تبديل شده و مشكلات بسياري را پديد مي آورند به ويژه در كشورهاي فقير كه از سيستم بازيافت برخوردار نيستند. براي مقابله با چنين مشكلاتي به تازگي اتحاديه اروپا قوانيني را تصويب كرده كه به موجب آن سازندگان گوشي هاي تلفن همراه و ديگر وسايل الكترونيكي موظف شده اند در ساخت اين محصولات از نيمه سال ۲۰۰۶ ميلادي از سرب، جيوه و ساير مواد مضر براي محيط زيست استفاده نكنند.

روزنت
ادبيات
اقتصاد
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  روزنت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |