سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۲ - Nov 11, 2003
امروز با حافظ
دست شفاعت هر زمان در نيكنامي مي زنم
عمريست تا من در طلب هر روز گامي مي زنم
دامي به راهي مي نهم مرغي به دامي مي زنم
بي ماه مهر افروز خود تا بگذرانم روز خود
دعاي روز شانزدهم
بِسْم اللّه الرّحمن الرّحيم
اَلّلهُمَّ وَفِّقْني فيهِ لِمُوافَقَهِ اْلاَبْرارِ وَجَنِّبْني فيهِ مُرافَقَهَ اْلاَشْرارِ
وَ اوِني فيهِ بِرَحْمَتِكَ اِلي دارِ اْلقَرارِ بِاِلِهّيَتِكَ
يا اِلهَ اْلعالَمينَ.

۲۰ فيلم ايراني در جشنواره ايتاليا
برنامه  نمايش  ۲۰ فيلم  سينماي  ايران  در چهارمين  دوره  جشنواره  فيلم  آسياتك  ايتاليا در شهر رم  با استقبال  گسترده  دست اندركاران  سينما ومنتقدان  روبرو شد.
به  گزارش  ايرنا، چند نوبت  نمايش  فيلم  خدا مي آيد و پدر از مجيدمجيدي  و حاجي آقا آكتور سينما به  كارگرداني  اوهانيانس  در دو روزنخست  برگزاري  اين  جشنواره ، با حضور گسترده  علاقه مندان  به  سينماي  ايران  مواجه  شد.
اين  استقبال  بگونه اي  بود كه  بسياري  از علاقه مندان  براي  تماشاي  فيلمهاي  ايراني  مجبور بودند چند ساعت  منتظر بمانند.
مجيد مجيدي  كارگردان  سينماي  ايران  يكشنبه  شب  در نشست  پرسش  و پاسخ  فيلمهاي  خود و سينماي  ايران  گفت : سينماي  هر كشور تنها در صورت  برقراري  ارتباط با مردم  و جذب  مخاطب  مي تواند به  حيات  خود ادامه  دهد. وي  افزود: انساني  بودن ، پرداختن  به  مسائل  فطري  مانند محبت ، فداكاري و عنصر خانواده  از ويژگيهاي  بارز سينماي  ايران  است  كه  مورد استقبال  جهاني  بويژه  در غرب  كه  از اين  مفاهيم  دور شده  قرار گرفته  است .
دستفروش  و ناصرالدين شاه  آكتور سينما ساخته  محسن  مخملباف ، اجاره نشينها از داريوش  مهرجويي  و تهران ، ساعت  ۷ صبح  ساخته  اميرشهدرضويان  از جمله  آثار سينماي  ايران  در جشنواره  آسيا تك  است .
بخش  مرور اين  جشنواره  با نمايش
۶ فيلم  از مجيد مجيدي  به  بررسي آثار اين  كارگردان  ايراني  اختصاص  دارد.
بخش  ويژه  اين  جشنواره  غيررقابتي  نيز به  تهران ، گذشته  و حال  مي پردازد كه  در آن ، دوره هاي  مختلف  تاريخي  شهر تهران  از طريق  فيلمهاي  سينماي  ايران  به  نمايش  در مي آيد.

فن آوري اطلاعات و آموزش هنر
يكي از روش هايي كه امروزه در امر آموزش هنر مطرح است آموزش از طريق فن آوري اطلاعات (IT) يا گسترش و ايجاد كلاس هاي مجازي آموزش هنر در سطوح مختلف است.
ياسمن اسكويي، كارشناس ارشد برنامه ريزي درسي و مدرس مراكز تربيت معلم با بيان مطلب فوق اظهارداشت: در آموزش الكترونيكي، ارائه مطالب براساس نيازها فراگيران تغيير مي يابد و در آن فضايي ايجاد مي گردد تا فراگير با فراغ بال و بدور از اضطراب و با حفظ استقلال و اعتماد به نفس به فعاليت هاي موردنظر خود بپردازد. آموزش الكترونيكي يك سيستم آموزشي واحد را براي تعداد زيادي از فراگيران فراهم مي سازد كه خود منجر به ايجاد فرصت هاي آموزشي مختلف مي شود.
وي همچنين تصريح كرد: در جامعه اي كه با كمبود معلمان هنر كارآزموده و تربيت شده روبه روست و اجراي برنامه هاي درسي هنر يا عقيم مي ماند و يا به  درستي و به صورت كامل اجرا نمي شود، سيستم IT به عنوان راه حلي مطلوب و جايگزين قابل بررسي است.
اسكويي افزود: آموزش هنر تأثيرات تربيتي و آموزشي فراواني بر نظام آموزش داشته و امر تربيت دانش آموزان را تسهيل مي كند. پرورش خلاقيت و گسترش تفكر خلاق، رشد و تكوين ابعاد مختلف شخصيت فراگيران، ايجاد ارتباطي موثر و سالم از طريق بيان آزادانه افكار و احساسات و تصحيح  نمودن خطاهاي تفكري معقول، بر لزوم آموزش هنر در مدارس تاكيد مي ورزد.
نخستين همايش سراسري آموزش هنر ۸ و ۹ آذرماه در محل تالار انديشه حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برپا خواهد بود. همچنين برپايي كارگاه هاي آموزشي در تاريخ ۲۷ ، ۲۸ و ۲۹ آبان ماه، اجراي برنامه هاي موسيقي برپايي نمايشگاه صنايع دستي با شكلي نوين و در فضاي باز، اهداء هداياي ويژه به مقالات برگزيده و تجليل از پيشكسوتان رشته هنر از ديگر برنامه هاي اين همايش است.

فروش فيلم ها در سينماهاي تهران
فروش روزانه فيلم هاي ايراني و خارجي نمايش اول تهران تا تاريخ ۱۷ آبان ماه اعلام شد.
به گزارش ايسنا، توكيو بدون توقف بعد از ۶۰ روز نمايش در ۲۱ سينما
۴۳۰ ميليون تومان فروخت.
نغمه به كارگرداني ابوالقاسم طالبي بعد از ۱۱ روز نمايش در ۱۵ سينما فروشي معادل ۱۲ ميليون تومان داشت.
عشق فيلم به كارگرداني ابراهيم وحيد زاده بعد از ۳۲ روز نمايش در ۳ سينما ۱۹ ميليون تومان فروخت.
عروس رومشكان به كارگرداني ناصر غلامرضايي بعد از ۴ روز نمايش در ۵ سينما فروشي معادل ۳ ميليون تومان داشت.
فيلمهاي خارجي اين دور عبارتند از اژدهاي سرخ بعد از ۲۵ روز نمايش در ۳ سينما ۶ ميليون تومان، پايان بازي بعد از ۱۸ روز نمايش در يك سينما ۹۲۱ هزار تومان و دخالت الهي بعد از ۱۱ روز نمايش در يك سينما فروشي معادل ۲ ميليون تومان داشت.

ناصر غلامرضايي:
ديگر فيلم فرهنگي نخواهم ساخت
كارگردان فيلم عروس رومشكان، از اكران نابهنگام و بدهنگام اين فيلم به شدت انتقاد كرد و گفت: در هيچ جاي دنيا، با مال يتيم و كافر نيز چنين كاري را نمي كنند.
به گفته ناصر غلامرضايي، شوراي صنفي نمايش تنها دو هفته براي اكران اين فيلم در نظر گرفته و با انتخاب ماه رمضان براي نمايش عروس رومشكان به اين فيلم لطمه جبران ناپذيري زده است.
وي كه در نشست خبري خبرگزاري مهر سخن مي گفت از عدم پخش تيزر تلويزيوني اين فيلم انتقاد كرد و گفت: پس از اين كه قرار شد صدا و تصوير هيچ زني در تيزر نباشد تازه مي گويند كه فيلم را بدهيد تماشا كنيم.
وي تاكيد كرد: با اين وضعيت ديگر من فيلم فرهنگي نخواهم ساخت.
غلامرضايي از طرح آزادسازي اكران سينماها در سال آينده انتقاد كردو گفت: مگر ما آزاد هستيم كه هر فيلمي را بسازيم كه حالا مي خواهند اكران سينماها را آزاد كنند.
كارگردان آثاري چون خون بس و نامزدي در ادامه سخنان خود، هدف اصلي از ساخت رومشكان را هشدار نسبت به تاراج ميراث فرهنگي در كشور عنوان كرد وگفت: تاراج ميراث فرهنگي در كشور بسيار موضوع مهمي است و بايد در رسانه پر قدرتي مثل سينمابه اين موضوع پرداخته شود.
غلامرضايي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد گويش هاي محلي اين فيلم براي تماشاگران تهراني قابل فهم نيست، گفت: سينما تنها به تهراني ها تعلق ندارد و اگر بخواهيم در سينما به دنبال يك تعامل باشيم، بايد براي سينماي بومي نيز اهميت قائل شويم.
وي تصريح كرد: سينماي ملي تنها سينماي تهراني نيست و سينماي بومي از شاخه هاي درخت تناور سينماي ملي است.

جلسه نقد آثار حجمي در مركز صبا
در پي برگزاري نمايشگاه آثار حجمي استاد جعفر نجيبي در مركز فرهنگي - هنري صبا، جلسه نقد آثار اين هنرمند در همين مركز برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، اين جلسه در ساعت ۱۵ امروز در مركز فرهنگي - هنري صبا برگزار مي شود و در آن اساتيدي چون قانع، آزموده، فخيمي، وزيري و زلدطريان به نقد آثار نجيبي خواهند نشست.
مركز فرهنگي - هنري صبا در خيابان طالقاني، جنب سينما فلسطين، خيابان برادران شهيد مظفر، پلاك ۵۳ واقع شده است.

وزارت نفت مجموعه هاي سينمايي تأسيس مي كند
در آستانه برگزاري نخستين جشنواره بين المللي فيلم نفت، وزارت نفت اعلام كرد براي رشد و توسعه سينماي ملي به احداث مجتمع هاي سينمايي اقدام مي كند.
به گزارش ستاد خبري جشنواره فيلم نفت بر اساس تفاهم نامه اي كه بين وزارت نفت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به امضاء رسيد، وزارت نفت موافقت كرد نسبت به سرمايه گذاري شركت هاي وابسته خود براي احداث مجموعه هاي چندمنظوره تفريحي سينمايي در نقاطي از كشور كه وزارتخانه مزبور در آنجا حضور دارد و يا واجد امكانات مناسب است، اقدام كند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز طرح و نقشه اين مجموعه ها را در اختيار خواهد گذاشت.
بر اساس مفاد اين تفاهم نامه وزارت نفت آمادگي و موافقت خود را براي پشتيباني مالي و حمايت از حضور تبليغي و تجاري سينماي ايران و فعاليت هاي هنري و فرهنگي در داخل و خارج از كشور در حد مقدورات خود اعلام كرد.
اكبر نعمت اللهي دبير جشنواره بين المللي فيلم نفت و دو نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اجراي مفاد اين تفاهم نامه را پي گيري خواهند كرد. نخستين جشنواره بين المللي فيلم نفت از ۲۴ تا ۲۷ آذرماه در اهواز و آبادان برگزار خواهد شد.

۲ سينما در مازندران بازگشايي شد
با پي گيري هاي اداره كل نظارت و ارزش يابي معاونت امور سينمايي و سمعي بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ۲ سينما در مازندران بازگشايي شد.
به گزارش ستاد خبري مركز ساماندهي سينماهاي كشور هفته گذشته سينما انقلاب بابل با نمايش فيلم سينمايي جاسوس تصادفي فعاليت خود را آغاز كرد. همچنين سينما شقايق بابلسر در روز ۱۳ آبان ماه با فيلم «عروس خوش قدم» طي مراسمي بازگشايي شد.

بهارستان
من اگر زبانم آتش
من اگر ترانه هايم
همه شعله هاي سركش
چه كنم كه يك دل است و همه داغ هاي سوزان
غم آب هاي هرز و غم باغ هاي سوزان.
محمود كيانوش

نگارستان
001338.jpg
خواهر ترزا
۱- نام نقاش: جيان لورنزو برنيني Gianlorenzo Bernini
۲- تولد: ناپل ۱۵۹۸ / وفات: رم ۱۶۸۰
۳- سبك نقاش: باروك (اين سبك در رم از سال ۱۶۰۰ آغاز و تا اواسط قرن ۱۸ ادامه داشت. مشخصه اين سبك غلو و تكلف و روياپردازي و احساس گرايي به طور اغراق آميز است)
۴- زندگينامه نقاش: برنيني يكي از معروفترين نقاشان و مجسمه سازان سبك باروك است. استعداد و ذوق هنري او و ظرافت كارهايش يادآور كارهاي زيبا و بدون نقص «ميكل آنژ» و «آنتيكو» وعده اي از نقاشان و مجسمه سازان مشهور معاصرش مثل «كاراواجيو» است. او طراح و معمار بسيار ماهري بود و تمام كارهاي او در دوران طلايي هنر در رم بي نظير و منحصر به فرد بود. طراحي ميدان زيبا و معروف «پدرپيتر» در رم يكي از برجسته ترين كارهاي معماري اوست.
۵- نام تابلو و مشخصات: «شادماني خواهر ترزا» / تاريخ نقاشي: ۵۲-۱۶۴۶ / قطع مجسمه: ۱۳۸*۳۵۰ سانتيمتر/ مجسمه از سنگ مرمر است/
فرشته اي را در حال فرو بردن نيزه طلايي به قلب خواهر ترزا مي بينيم. بيهوشي خواهر ترزا، حالت روحاني او و عشق به پروردگار را نشان مي دهد. حالت او عشق الهي و ارتباط رؤياگونه او را با پروردگار نشان مي دهد. نيزه؛ سمبل عشق الهي است.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري سانتاماريا دلا وينوريا / رم

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
يك قصه عاشقانه
مرد سيگارش را توي زيرسيگاري له كرد. زيرسيگاري پر از سيگارهاي نصفه بود خودكارش را به دست گرفت و دوباره بالاي كاغذ سفيد نوشت: «يك قصه عاشقانه.» روي زمين، دور و بر مرد پر از كاغذهاي مچاله شده و پاره بود.
عباس قديرمحسني

روزنگار
تقسيمات كشوري
در چنين روزي در سال ۱۳۳۶، هيأت وزيران لايحه تقسيمات كشوري را تصويب كرد. براساس اين لايحه ايران به چهارده استان تقسيم مي شد.
تا پيش از انقلاب مشروطه، ايران فاقد تقسيمات كشوري مدون بود و ولايات مرز مشخصي نداشت و به نام هاي محلي خوانده مي شد. در سال ۱۲۸۵ نخستين دوره دارالشورا - يا مجلس شوراي ملي - مملكت محروسه ايران را به چهار ايالت ۱- آذربايجان ۲- كرمان و بلوچستان ۳- فارس ۴- خراسان تقسيم كرد. در سال ۱۳۰۰ در تقسيمات قبلي تجديد نظر شد و تعداد ايالات به ۸ رسيد، به اين شرح: آذربايجان، گيلان، مازندران، استرآباد، خراسان، كرمان، بلوچستان، مكران، فارس و خوزستان.
در سال ۱۳۱۶ قانون تقسيمات جديد كشوري، ايران را به ۱۰ استان و ۴۹ شهرستان تقسيم كرد. در اين قانون هر استان مركب از چند شهرستان، هر شهرستان مركب از چند بخش، هر بخش مركب از چند دهستان و هر دهستان مركب از چند ده و قصبه تعريف شده بود.
پايان جنگ جهاني اول
در چنين روزي در سال ۱۹۱۸، جنگ جهاني اول پايان يافت. اين جنگ از چهار سال پيش آغاز شده بود. از مدت ها پيش از آغاز جنگ، اروپا خود را براي آن آماده كرده بود.
فرانسه با آلمان اختلاف ارضي داشت و مي خواست بخش هايي از سرزمين خود را از اين كشور بازستاند. ناسيوناليسم در بالكان و صربستان به شدت رواج يافته بود و اتريش درصدد درهم شكستن صربستان بود. در اين هنگامه يك دانشجوي صرب وليعهد اتريش را در سارايوو ترور كرد و آتش جنگ افروخته شد. دسته بندي هايي كه اروپاي آن روز داشت، امكان پايان دادن مسالمت آميز به اختلافات را منتفي مي كرد. بريتانيا كه ابتدا از درگيري كناره مي گرفت، بر اثر افزايش قدرت دريايي آلمان، رقيب اصلي اش در اروپا نگران مي شد. بريتانيا ضمنا نسبت به حفظ تماميت ارضي بلژيك متعهد بود. روز ۲۸ ژوئيه ۱۹۱۴ اتريش به صربستان اعلان جنگ داد. روسيه ارتش خود را در مرز اتريش و آلمان - دو متحد - متمركز كرد.
روز يكم اوت آلمان به روسيه و فرانسه كه هم پيمان بودند اعلان جنگ داد و سه روز بعد بخشي از بلژيك را تصرف كرد. بريتانيا فورا به آلمان اعلان جنگ داد. عثماني در نوامبر ۱۹۱۴ به اتحاد آلمان و اتريش پيوست و در اكتبر سال بعد نيز بلغارستان همين كار را كرد. از سوي ديگر ژاپن، روماني، ايتاليا و ايالات متحده تا سال ۱۹۱۷ به متفقين پيوستند.
در طول اين جنگ نخستين تانك - توسط بريتانيا - و نخستين سلاح شيميايي به كار گرفته شد. آلمان ها از زيردريايي استفاده كردند و بمباران هوايي جنگ را به شهرها كشاند. در سال ۱۹۱۷ وقوع انقلاب در روسيه، اين كشور را از صحنه نبرد دور كرد. روز ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ آتش بس اعلام شد و پس از آن كنفرانس صلح پاريس براي ترسيم نقشه جديد اروپا شكل گرفت.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
ضربه مغزي
منچستر: يك جوان ۲۰ ساله انگليسي به نامزد خود ضربه مغزي وارد كرد.
هنگامي كه اين جوان متوجه شد كه يكي از همكاران مرد نامزدش با ارسال پيام كوتاه با وي مزاح كرده است خشمگين شد و او را از بالاي پله به پايين انداخت اما سر نامزد وي در حال سقوط به رادياتور برخورد كرد و ضربه مغزي شد. وي هم اكنون در بيمارستان بستري است.
يك ليوان كاكائو گرم
لندن: مصرف يك ليوان كاكائو قبل از خواب باعث مبارزه با سرطان و بيماري هاي قلبي مي شود. به گفته دانشمندان خاصيت مصرف كاكائو بسيار بيشتر از مصرف شكلات و يا چاي است. تركيبات موجود در كاكائو باعث جلوگيري از تكثير سلول هاي سرطاني، پيري زودرس و افزايش كلسترول مي شود.
سگ وظيفه نشناس
اسلو: ديروز صاحب يك كارخانه شكلات سازي در نروژ با پليس تماس گرفت و مدعي شد چند نوجوان به كارخانه اي دستبرد زده اند. پليس با حضور در صحنه ۵ تن از اين نوجوانان را دستگير كرد اما دو تن از آنان پا به فرار گذاشتند. به همين دليل مأموران براي دستگيري اين دو، يك سگ تربيت شده را به دنبال آنان فرستاد كه اين سگ پليس با ديدن شكلات ها، وظيفه اش را فراموش كرد و به خوردن شكلات پرداخت.اين سگ به حدي شكلات خورده بود كه پليس مجبور شد او را به دامپزشكي انتقال بدهد.
اولين روز زندگي مشترك پيرها
نيوزلند: چند روز پيش در همين ستون نوشتيم كه يك پيرمرد ۹۹ ساله قصد دارد با پيرزني ۸۴ ساله در خانه سالمندان ازدواج كند.
روز يكشنبه مراسم ازدواج اين دو با حضور بيش از صد ميهمان برگزار شد و آن ها از ديروز زندگي مشترك خود را آغاز كردند.روز گذشته اين زوج پير با قدم زدن در محوطه خانه سالمندان اولين روز از زندگي مشتركان را تجربه كردند. نكته جالب اينكه آنها قصد ندارند خانه سالمندان را ترك كنند.
تيم فوتبال ۶ نفره
بخارست: داور يك بازي فوتبال در روماني مجبور شد اين مسابقه را به دليل
۶ نفره شدن يكي از تيم ها متوقف كند.
در ۳۶ دقيقه اول اين بازي فوتبال، سه بازيكن تيم باكائو از زمين اخراج شدند در دقيقه ۶۲، دو تن از بازيكنان اين تيم به دليل مصدوميت شديد قادر به ادامه بازي نشدند. طبق قوانين فوتبال، هنگامي كه تيمي كمتر از ۷ بازيكن در زمين داشته باشد، داور بايد بازي را متوقف كند و مسابقه ۳ بر صفر به سود تيم حريف اعلام شود. به همين دليل، داور اين مسابقه را متوقف كرد.
مرگ پيرترين زن جهان
آلباني: پيرترين زن كشور آلباني و شايد جهان در سن ۱۲۳ سالگي درگذشت.
اين زن در سال ۱۸۸۰ چشم به جهان گشود و خانواده اش او را مجبور كردند در حاليكه تنها ۱۴ سال سن داشت با مردي ۶۰ ساله ازدواج كند.
وي پس از ازدواج بدون وقفه كار مي كرد و از صبح تا شب به انجام كارهاي كشاورزي و مراقبت از فرزندانش مشغول بود.اين زن مسلمان علاقه خاصي به مصرف قهوه و كره داشت.
بيماريهاي قلبي نسل جوان
واشنگتن: از هر ۸ نوجوان آمريكايي يك نفر در معرض ابتلا به بيماري قلبي قرار دارد.نوجواناني كه از فشار خون، تري گليسريد و انسولين بالا رنج مي برند، به احتمال بسيار زياد با بيماريهاي قلبي دست به گريبان خواهند شد.
همچنين چاقي يكي از علل اصلي ابتلا به بيماريهاي قلبي است.
كلاس اخلاق
برلين: مدير يك دبستان در شمال آلمان كلاس «اخلاق» براي دانش آموزان در نظر گرفته است. اين كلاس هر هفته به مدت نيم ساعت برگزار مي شود اما در اين كلاس نه آزموني وجود دارد و نه نمره.
در اين كلاس به دانش آموزان نحوه صحيح برخورد با بزرگتر، چگونگي در زدن و وارد شدن به اتاق و مؤدب صحبت كردن آموزش داده مي شود.بسياري از مسئولان آموزش و پرورش آلمان معتقدند علت اصلي تنش هاي مدارس اين كشور، برخوردار نشدن دانش آموزان از تربيت صحيح در خانه است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳۷ دقيقه

گل و گياه
سيكلامن
001336.jpg
نام علمي: Syclamen Cilicium
خانواده: PRIMULACEAE
گياهي است دائمي داراي پياز توپر و برگهاي قلبي شكل به رنگ سبز كه داراي نقاط تيره و روشن مي باشد. گلها به رنگ سفيد يا صورتي با لكه هاي بنفش تيره در انتهاي گلبرگها كه در پاييز همزمان يا قبل از تشكيل برگ ها ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي آن به ۱۰ سانتي متر و گستردگي آن بين ۵ تا ۱۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان نيمه سايه به همراه خاك غني از هوموس و با زهكش خوب را مي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل اين گياه ۵- درجه سانتيگراد مي باشد. بايد در نظر داشت كه پيازها را در فصل تابستان از گلدان خارج نموده و خشك كرد تا در فصل پاييز آنها را دوباره كاشته و آبياري نمود تا رشد كند.
تكثير: از طريق كاشت بذر در اواخر تابستان يا پاييز ميسر است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
انفورماتيك
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |