پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۴ - Nov 13, 2003
امروز با حافظ
دل سر گشته ما غير ترا ذاكر نيست
مردم ديده ما جز به رخت ناظر نيست
گر چه از خون دل ريش دمي طاهر نيست
اشكم احرام طواف حرمت مي بندد
دعاي روز هجدهم
بِسْم اللّه الرّحمن الرّحيم
اَلّلهُمَّ نَبِّهْني فيهِ لِبَرَكاتِ اَسْحارِهِ وَ نَوِّرْ فيهِ قَلْبي
بِضِيآءِ اَنْوارِهِ وَخُذِْ بكُلِّ اَعْضآئي اِلَي اتِّباعِ اثارِهِ بِنوركَ يا مُنَوِّرَ قُلُوبِ اْلعارِفينَ.

فريدون ناصري خبر داد
دعوت از اركستر سمفونيك تهران به روماني
فريدون ناصري، مدير عامل خانه موسيقي و رهبر دائمي اركستر سمفونيك تهران در واكنش به برخي انتقادات مطرح شده در خصوص نحوه  سفر اركستر سمفونيك به روماني دليل اين سفر را دعوت مسئولان هنري روماني از اين اركستر ذكر كرد.
رئيس اركستر سمفونيك تهران و مديرعامل خانه  موسيقي به ايسنا گفت: در پي همكاري هاي بين المللي فرهنگي - هنري و به دنبال دعوت از اركستر فيلارمونيك روماني براي اجراي مشترك با اركستر سمفونيك تهران، متقابلا مسئولان موسيقي روماني نيز از اركستر سمفونيك تهران براي اجراي برنامه مشترك در روماني دعوت كردند.
مدير عامل خانه  موسيقي افزود: از آنجا كه هنرمندان رومانيايي حدود ۶۵ نفر با اتوبوس به تهران آمده بودند از ما نيز به همان تعداد دعوت كرده اند.
به گفته  ناصري با توجه به مذاكرات انجام شده با مشاور امور بين الملل مركز موسيقي قرار شده كه از هنرمندان اركستر سمفونيك افرادي كه مايل هستند به صورت داوطلب اعزام بشوند، تا پس از اعلام آمادگي اعضاء قطعات اجرائي مشخص گردد.
رئيس اركستر سمفونيك تهران در عين حال از اعلام آمادگي ۱۰۰ نفر از موسيقيدانان براي حضور در اركستر و مذاكره نهائي با مسئولان فيلارمونيك كرايوا خبر داد.

بزرگداشت رخشان بني اعتماد در بوستون
001392.jpg
دهمين دوره جشنواره فيلم هاي ايراني در موزه هنرهاي زيباي بوستون از فردا ۲۳ آبان آغاز به كار خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، اين جشنواره، ۱۴ فيلم ايراني را در برنامه خود گنجانده است كه تا ۲۳ آذر ماه ادامه خواهد داشت.
در بخش ويژه اين جشنواره در بزرگداشت رخشان بني اعتماد فيلم هاي روزگار ما، زير پوست شهر، بانوي ارديبهشت، روسري آبي و نرگس، به نمايش درمي آيد.
در اين برنامه بنياد فرهنگي «آي لكس» كه در بوستون قرار دارد چهارمين جايزه سالانه خودرا به رخشان بني اعتماد اعطاء خواهد كرد.
بني اعتماد بدليل بيماري نمي تواند در اين بزرگداشت شركت كند و به جاي او دخترش باران كوثري و بازيگر فيلم هاي نرگس،روسري آبي،زير پوست شهر،روزگار ما و رقص در غبار در اين جشنواره شركت مي جويد.
اين بنياد از سال ۷۹، اعطاي جايزه خود را به سينماگران برگزيده ايراني آغاز كرده است كه در سال ۷۹ به خانواده مخملباف، در سال ۸۰ به فاطمه معتمد آرياو در سال ۸۱ به بهمن فرمان آرا جوايز خود را اعطاء كرده بود.
ديگر فيلم هاي ايراني موزه هنرهاي بوستون عبارتند از: واكنش پنجم، نوار خالي، نامه هاي باد،  سكوت بين دو فكر، زنان فيلمساز ايراني، گاگومان، رقص در غبار،  نفس عميق و طلاي سرخ.

نگارستان
كوه هاي سنگي
001396.jpg
۱. نام نقاش: آلبرت بريستات «Albert Bierstadt»
۲. تولد: زولينگن ۱۸۳۰ / وفات: نيويورك ۱۹۰۲
۳. سبك نقاش: رمانتيسم (رمانتيسم سبكي بود كه از اروپا آغاز شد و در قرن ۱۸ و ۱۹ به آمريكا رسيد. در اين سبك نقاشان احساسات مختلف مثل: ترس، پيروزي، ويراني و عشق را به تصوير مي كشيدند. اين سبك در اواسط قرن ۱۹ پايان يافت ولي دوباره در قرن بيستم به نام «نئورمانتيسم» احياء شد)
۴. زندگينامه نقاش: نقاش با تأثير از اوضاع ناخوشايند و تغيير طبيعت زيباي كشورش؛ مناظري زيبا و رويايي از بيابانها، صحراها و جنگلهاي آن به تصوير كشيد. اكثر كارهاي او در قطع بزرگ بود و همگي شرحي از طبيعت زيبا و بكر كشورش (آمريكا) و شكوه و جلال آن داشت. در اين تابلو كوههاي «راكي» در دهكده «يوزماي» به تصوير كشيده شده است. او در آلمان متولد شد ولي چون در كودكي به همراه خانواده به آمريكا مهاجرت كرد؛ خود را يك آمريكايي مي دانست. او از هجوم صنعت به كشورش مشوش بود.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: «كوههاي سنگي» / تاريخ نقاشي: ۱۸۶۳ / رنگ روغن روي بوم / ۳۰۶*۱۸۰ سانتيمتر
در ابتداي قرن نوزدهم، آمريكائيها از تغييرات كشورشان خشمگين بودند. آنها صداي پاي ريلهاي قطار؛ موتورهاي كارخانه ها و ماشينها را مي شنيدند و از آنها بيزار بودند. بنابراين تأثرشان را اينگونه بيان مي كردند.
۶. محل نگهداري تابلو: موزه هنر متروپولتين / نيويورك

۱۱ فيلم جديد در شبكه ويديويي
۱۱ برنامه ويديويي در قالب فيلم بلند، مستند و مجموعه تلويزيوني، مجوز نمايش در شبكه نمايش خانگي (ويديويي) را دريافت كردند.
به گزارش روابط عمومي معاونت سينمايي، شوراي مجوز شبكه نمايش خانگي با نمايش فيلمهاي سينمايي «واكنش پنجم»، «تو آزادي»، «راه سخت»، «دنياي اژدها»، «ولگرد»، «گنج بي پايان» و «سرگرد» در شبكه ويديويي موافقت كرد.
همچنين مجموعه هاي تلويزيوني «امام علي(ع)» و «خوش ركاب» به همراه مستند «قريه من» و كنسرت فرمان فتحعليان پروانه نمايش ويديويي دريافت كردند.

رضاداد، دبير جشنواره فيلم فجر شد
محمد مهدي  حيدريان  معاون  امور سينمايي  و سمعي  و بصري ، در حكمي عليرضا رضاداد را به  سمت  دبير بيست  و دومين  جشنواره  بين  المللي  فيلم فجر منصوب  كرد.
به  گزارش  روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، حيدريان  در اين  حكم  با تأكيد بر  اينكه  سينماي   ايران  يكي  از افتخار آورترين  حوزه هاي  فعاليتي   ايران  اسلامي درخارج  از مرزها و حوزه اي پر تلاش  و با فراز و نشيب  داخل  كشور بوده ، تصريح  كرده  است : جشنواره  بيست  و دوم  نيز با حضور متفاوت  و پرشكوه  بتواند، نشاندهنده  سينمايي  فرهنگي  و پويا، و نقطه  آغازي  ديگر بر تعامل  جدي  و كسب  جايگاهي  در خور  اين  هنر، صنعت  در ميان  آحاد مردم  باشد.
بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر از ۱۲تا ۲۲ بهمن  امسال  همزمان  در تهران  و مشهد مقدس  برگزار مي شود.

آثار عكاسان ايراني در مسابقه عكاسي ايتاليا
آثار دو عكاس ايراني كه توسط آژانس عكس ايران به مسابقه عكاسي بين المللي ايتاليا ارسال شده بود در اين مسابقه پذيرفته شد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران هيأت داوران مسابقه بين المللي عكاسي فرانسيسكو فروتو از بين آثار ارسالي به دبيرخانه اين نمايشگاه از سوي آژانس عكس ايران، آثار رافيك آوانسيان و مريم خوانساري را براي نمايش در نمايشگاه اين مسابقه پذيرفتند.
نمايشگاه آثار برگزيده هفتمين مسابقه بين المللي فرانسيسكو فروتو از روز سه شنبه ۲۰ آبان ماه ۸۲ در سالن رئاتوپوسي ايتاليا افتتاح شده است.

مدير جشنواره ايتاليا :
ايران سينماي جهان را دگرگون مي كند
«ايتالو اسپينلي » مدير جشنواره  «ديدار با سينماي  آسيا» در ايتالياگفت : ايران  با معرفي  كارگردانان  برجسته اي  به  سينماي  جهان ، در حال  ايجاد دگرگوني  در چهره  اين  هنر و بهبود سطح  آن در جهت  مفاهيم  انساني  و معنوي است .
اسپينلي  در شهر رم  به  خبرنگار ايرنا اظهار داشت :سينماي  ايران  جايگاه  برجسته اي  در جهان  پيدا كرده  و فعاليت  كارگرداناني  همچون  «مجيد مجيدي »، «عباس  كيارستمي » و «محسن  مخملباف » بسيار ارزشمند است .
وي  كه  علاوه  بر كارگرداني  و مستندسازي ، سابقه  ۳۰ ساله  پژوهش  درسينماي  جهان  بويژه  آسيا را دارد اظهار داشت : كارگردانان  ايراني  با بينش انديشمندانه  و اجتماعي  خود از طريق  تصاوير، سينماي  انساني  و شاعرانه اي  راهمراه  فرهنگ  ايران  در سراسر جهان  عرضه  مي كنند.
وي افزود: سينماي  ايران  از پيشينه  نئورئاليسم  برخوردار است  و اكنون  نيز از مرزهاي  اين  ديدگاه  فراتر رفته  است .
اسپينلي  با گسترده  توصيف  كردن  استقبال  ايتالياييها از نمايش  ۲۰فيلم  ايراني  در چهارمين  دوره  جشنواره  ديدار با سينماي  آسيا گفت : داستانهاي  بومي مطرح  در ايران  جاذبه  بيشتري  براي  مخاطبان  دارد.وي  افزود: مباحث  مطرح  شده  از سوي  كارگردانان  ايراني  مانند مجيدي ، كيارستمي  و مخملباف  بر خلاف  سينماي  غرب ، داراي  جنبه هاي  مختلف  هويت  انساني و آزادي  است .
مدير اين  جشنواره ، سرمايه گذاري  بيشتر براي  ارائه  آثار كارگردانان  جوان  ايراني  و برنامه ريزي  براي  پخش  و نمايش  جهاني  فيلمهاي  توليد شده  راضامن  حفظ جايگاه  برتر كنوني  سينماي  ايران  در جهان  و ارتقاي  سطح  آن دانست .
اسپينلي  درباره  تاثير حضور سينماي  ايران  در اين  جشنواره  گفت : هر سال  سينماي  يك  كشور در كانون  توجه  جشنواره  قرار مي گيرد كه  اين  دوره  به  فيلمهاي  ايران  اختصاص  دارد كه  ضمن  ارتقاي  كيفي  جشنواره  بسيار مورد توجه  بينندگان  قرار گرفته  است .

هفته فرهنگي ايران در سه شهر چين برگزار مي شود
هفته  فرهنگي  جمهوري  اسلامي  ايران  بزودي  با برپايي  چندين  نمايشگاه  آثار هنري  و صنايع  دستي  و با حضور هنرمندان  ايراني  در سه  شهر چين  برگزار مي شود.
به  گزارش  ايرنا به  نقل  از رايزني  فرهنگي  جمهوري  اسلامي  ايران  در پكن ، گروه  «دنا» آثار دوازده  تن  از هنرمندان  و نقاشان  معاصر زن  ايران  را در جريان  نمايشگاه  فرهنگي  ايران  از هفتم  آذر ماه  به  مدت  ده  روز در پكن  پايتخت  چين  به  نمايش  خواهد گذاشت .
همچنين  يك  هنرمند خطاط، يك  مينياتوريست  زن  و يك  هنرمند صنايع  دستي  فلزكاري  از ايران  در نمايشگاه  پكن  حضور خواهند داشت .
گروه  موسيقي  «مشتاق»  نيز با حضور در چين  به  مدت  يك  هفته  در پكن  پايتخت  و «فوجو» مركز «استان » «فوجيان»  در جنوب  اين  كشور برنامه  اجرا خواهد كرد.
تمامي  آثار ارايه  شده  در نمايشگاه  در تاريخ  ۲۵ آذرماه  نيز به  مدت  يك  هفته  و با حضور دو نفر از نقاشان  زن  ايراني  در «ووخان»  استان  «خوبي»  واقع  در مركز چين  به  نمايش  گذاشته  خواهد شد.
همچنين  اين  آثار از ۸ تا ۱۴ دي  ماه  در شهر بندري  شانگهاي  واقع  در شرق  چين  در معرض  ديد عموم  قرار خواهد گرفت .
قرار است  هفته  فرهنگي  جمهوري  اسلامي  ايران  با حضور مقام هاي  عاليرتبه  فرهنگي  دو كشور افتتاح  شود.

جايزه جشنواره روماني به ۲ فيلم ايراني اهدا شد
فيلمهاي كوتاه «جزيره آرامش» از علي محمد قاسمي و «اجاره نشين» از محمود كياني فلاورجاني جايزه ويژه هيأت داوران جشنواره بين المللي «روماني» را دريافت كرد.
پنجمين جشنواره بين المللي فيلم هاي «قوم شناختي و محيط زيست» اواخر مهرماه در روماني برگزار شد و جوايز آثار ايراني به تازگي به آنان اعطا شده است.
به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوانان، مستند «پيرحرا» ساخته مهوش شيخ الاسلامي جايزه بزرگ دوره قبلي اين جشنواره را دريافت كرد.

آثار مستندسازان آزاد شده از شبكه ۲ پخش مي شود
سعيد ابوطالب  مستندساز آزاد شده  ايراني  از اسارت  نيروهاي  آمريكايي در عراق ، از پخش  آثار مستند با موضوع  عراق  پس  از جنگ  با آمريكا در شبكه دو سيما خبر داد.
اين  مستندساز ديروز به  خبرنگاران ، گفت : اين  آثار مستند پس  از تدوين  و مونتاژ بزودي  پخش  خواهد شد.
وي  افزود: هدف  ما از سفر به  كشور جنگ  زده  عراق ، تهيه  ۱۳ فيلم  مستند از وضع  اين  كشور بود و تا زمان  اسارت ، توانستيم  كار تصويربرداري  چهار اثر را به  پايان  برسانيم .
به  گفته  ابوطالب ، بصره  بدون  دفاع ، پايان  شكست  ها، العماره  درآرامش  و مرداب  سرزمين  افسانه ها اسامي اين  آثار مستند است .
وي  درباره  چگونگي  اسارت  و نحوه  برخورد آمريكائي ها با او و همكارش گفت : ما مشغول  تصويربرداري  بوديم  كه  آمريكايي ها مانع  از كار ما شدند و به دستهاي  ما دستبند زدند.
اين  مستندساز ادامه  داد: نيروهاي  آمريكايي  پس  از دستگيري  من  و همكارم ، ما را به  مقر تفنگداران  دريايي  آمريكا در ديوانيه  منتقل  كردند و در اين  مقر چندين  بار مورد بازجويي  و شكنجه  قرار گرفتيم .
وي ، شكستن  چند دنده  از قفسه  سينه اش  و ناشنوايي  يكي  از گوشهايش  را از تبعات  اين  شكنجه ها عنوان  كرد.
سهيل  كريمي  ديگر مستندساز ايراني  آزاد شده ،  گفت : ما ۲۴ خرداد ماه  وارد خاك  عراق  شديم  و مدت  ۱۸ روز از مردم  و شهرهاي عراق  تصويربرداري  كرديم  و بيش  از ۳۰ حلقه  فيلم  به  ايران  ارسال  كرديم .
وي  ادامه  داد: زماني  كه  آمريكائي ها ما را به  اسارت  گرفتند كليه  وسايل و دوربين هاي  ما را مصادره  كردند و تاكنون  هم  اين  وسايل  به  ما پس  داده  نشده است .

رقابت ۷۳ فيلم در جشنواره ۱۰۰
جشنواره فيلم ۱۰۰ ثانيه اي، ۷۳ فيلم از ميان ۴۶۵ فيلم ارسالي به دبيرخانه اين جشنواره را براي بخش مسابقه برگزيد.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، اين فيلم ها در سه بخش آزاد، دفاع مقدس، مفاهيم ديني، ارزشهاي انساني و بخش ويژه با هم به رقابت مي پردازند.
در اين جشنواره ۱۳ فيلم از كرج، ۱۵ فيلم از تهران، ۵ فيلم از تالش، از شهرهاي شيراز، اردبيل و شهركرد هركدام ۴ فيلم، ۳ فيلم از ملاير، از شهرهاي ساري، قم، خرم آباد، اصفهان، نجف آباد و اهواز هركدام ۲ فيلم و از قزوين و بندرانزلي، كرمان، كرمانشاه، كردستان، آباده، خميني شهر، يزد، مشهد، ايلام و زاهدان هركدام يك فيلم حضور دارند.
نخستين جشنواره فيلم ۱۰۰ صدثانيه اي را حوزه هنري كرج از ۱۰ تا ۱۳ آذر برگزار مي كند.

بهارستان
آشناجان!
روز و روزگارم به ترانه خواني گذشت
روزم خوش است كه براي تو مي خوانم
روزگارم خوش نيست
چرا كه با هم نمي خوانيم
يدالله اميني (مفتون)

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
پرنده
روي بلندترين برج شهر، نشسته بود و به زندگي نگاه مي كرد كه صد مرتبه كوچكتر در جريان بود. آدمها چون مورچگان و ترن چون ماري برخاك مي خزيدند. چشم به آسمان دوخت. ستاره ها بزرگتر شده بودند و نور خورشيد تندتر شده بود.
چشمانش را بست، بال گشود و خود را رها كرد تا سفرش به زندگي يا آسمان به دست تقدير باشد. وقتي چشم باز كرد، آدم ها بزرگتر مي شدند، ترن بر ريل مي خزيد و ستاره ها كوچك مي شدند.
آرش نصيري

روزنگار
عدالتخانه به جاي مجلس
در چنين روزي در سال ۱۲۸۷، گروهي از روحانيون، رجال سياسي، بازرگانان و نمايندگان اصناف در باغشاه - محل سكونت محمدعليشاه قاجار - جمع شدند تا درباره نوع حكومت گفتگو كنند. شيخ فضل الله نوري در اين جلسه مشروطه را ناسازگار با شريعت دانست و تلگراف هايي را كه روحانيون بعضي شهرها و دسته اي از مردم در مخالفت با مشروطه فرستاده بودند قرائت كرد.
محمد عليشاه از ابتداي سلطنتش در انديشه زنده كردن سلطنت مطلقه اي بود كه پدرش، مظفرالدين شاه در اثر مجاهدت مشروطه خواهان ايران - به ويژه آيت الله سيدمحمد طباطبايي و سيدعبدالله بهبهاني -از آن دست شست و به تبديلش به سلطنت مشروطه رضايت داد. محمدعليشاه در جشن تاجگذاريش نمايندگان مجلس را دعوت نكرد. چندي بعد امين السلطان، اتابك اعظم را ازاروپا احضار كرد و به وي صدارت داد، به اين اميد كه در سايه اقتدار او بساط مشروطه را برچيند. اما امين السلطان به دست عباس آقا تبريزي كشته شد. چندي نگذشت كه محمدعليشاه مخالفت خود را با مجلس شوراي ملي آشكار كرد، نمايندگان مجلس را به دربار خواست و ضمن اعلام عدم رضايتش از دخالت آنان در امور قوه مجريه، ضرب الاجلي براي اصلاح رفتارشان تعيين كرد. چندي بعد عده اي به مجلس حمله بردند ولي مجلس مقاومت نشان داد. از گيلان و قزوين تلگراف هايي در حمايت از مجلس رسيد و سرانجام شاه وادار شد از در آشتي درآيد. روز هشتم اسفند ۱۲۸۶ در مسير كالسكه محمدعليشاه كه عازم دوشان تپه بود دو بمب منفجر شد و چند تن از همراهانش را كشت. چندي بعد قوام الملك شيرازي، از دشمنان مشروطه خواهان، در شيراز كشته شد.
وضع كشور هر روز آشفته تر مي شد. اواسط خرداد ۱۲۸۷ دو فوج قزاق روس در ميدان توپخانه، خود را براي حمله به مجلس آماده كردند. شاه از مجلس خواست ۸ تن از مشروطه خواهان را اخراج كند. مشروطه خواهان كه وضع را چنين ديدند به تقويت مواضع دفاعي مجلس پرداختند و با تلگراف از علماي نجف ياري خواستند. از نجف حاجي ميرزاحسين تهراني، حاج شيخ عبدالله مازندراني و ملاكاظم خراساني تلگراف هايي در تأييد كامل مشروطه خواهان به تهران فرستادند. اوايل تير ماه محمدعليشاه در تلگرافي به ولايات مجلس را خلاف مشروعيت اعلام كرد و روز بعد سرانجام حمله به مجلس و مجلسيان آغاز شد، در اين حمله قزاق ها به فرماندهي كلنل لياخوف روس، مجلس را به توپ بستند. گروهي از نمايندگان مجلس دستگير و در باغشاه زنداني شدند. در روزهاي بعد تعدادي از دستگيرشدگان اعدام و آقايان طباطبايي و بهبهاني تبعيد شدند. شاه در نامه اي به رئيس الوزراء مجلس را پناهگاه اشرار خواند و انحلال آن را موقتي دانست. او قول داد مجلس شوراي تازه اي تا سه ماه ديگر تشكيل شود. پنج ماه پس از آن بود كه در روز ۲۲ آبان ۱۲۸۷، به جاي تشكيل مجلس، مجمعي در باغشاه تشكيل و در آن به بررسي نوع حكومت پرداخته شد. در پايان اين جلسه عريضه اي با امضاي شيخ فضل الله نوري، سيدابوالقاسم امام جمعه و ظهيرالاسلام به شاه نوشته و در آن انصراف از مشروطه خواسته شد. شش روز بعد و در پي اصرار گروهي از رجال و علماء، شاه اعلام كرد كه از مشروطيت صرف نظر كرده است، اما دستور مي دهد مجلسي براي رسيدگي به شكايات مردم (عدالتخانه) تشكيل شود. اما تبريز از مدتي قبل برخاسته بود و مجاهدان مشروطه خواه آذربايجان به فرماندهي ستارخان و باقرخان با نيروهاي دولتي در جدال بودند. داستان مشروطه خواهي ايرانيان ادامه داشت و به فتح تهران و عزل محمدعليشاه از سلطنت انجاميد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
عاقبت شريك شدن
مادريد: چندي پيش ۲۰ نفر در اسپانيا به صورت شراكتي يك برگ بليت بخت آزمايي خريداري كردند و قرار بر اين شد كه در صورت برنده شدن در مسابقه، جايزه نقدي را به طور مساوي ميان خود تقسيم كنند.هنگامي كه نتيجه مسابقه اعلام شد، مشخص گرديد كه بليت آنها برنده شده اما فردي كه بليت را در دست داشت متواري شد تا به تنهايي صاحب ۷ ميليون دلار شود. البته ۱۹ شريك ديگر وي بلافاصله به دادگاه شكايت كردند و قاضي پرونده حكم داد كه مسئولان برگزاركننده مسابقه بخت آزمايي از پرداخت وجه جايزه به مرد فراري خودداري كنند.
درگيري با همسر
001444.jpg
لس آنجلس: كريستين اسليتر بازيگر مشهور سينماي آمريكا توسط همسرش به شدت مضروب شد. هنگامي كه اين دو با يكديگر درگيري لفظي پيدا كردند، همسر اين بازيگر يك ليوان به سوي وي پرتاب كرد كه به سرش خورد و خرد شد.
شدت جراحات وارده به اين بازيگر به حدي بود كه پزشكان مجبور شدند با ۲۰ بخيه محل جراحت را ترميم كنند.
زايمان در پمپ بنزين
ليون: سه روز پيش اتفاق بسيار جالبي در يكي از پمپ بنزين هاي شهر ليون فرانسه رخ داد.
هنگامي كه كارگر ۲۴ ساله اين جايگاه مشغول كار بود ناگهان با خانم بارداري مواجه شد كه از درد به خود مي پيچيد و در حال بدنيا آوردن نوزاد خود بود.به همين دليل وي را از خودرو بيرون آورد، به اتاق استراحت جايگاه انتقال داد و كمك كرد تا نوزادش را به دنيا بياورد.البته چند دقيقه پس از زايمان اين خانم، آمبولانس بيمارستان در محل پمپ بنزين حاضر شد و مادر و نوزادش را به بيمارستان منتقل كرد.
ديروز اين خانم به همراه نوزاد خود به جايگاه سوخت رساني مراجعه كرد و از كارگر پمپ بنزين كه در نقش ماما ظاهر شده بود قدرداني كرد.
مراسم عروسي در خودرو پسر صدام
بغداد: از اين پس، مأموران پليس كشور عراق مي توانند براي مراسم عروسي خود از خودرو رولزرويس پسر صدام حسين استفاده كنند.
چند روز قبل تعدادي از افراد سودجو قصد داشتند اين خودرو را كه از كاخ عدي به سرقت برده بودند در بازار سياه بفروشند كه مأموران پليس آنها را دستگير و خودرو را ضبط كردند.عدي علاوه بر اين خودرو، صاحب صدها خودرو گرانقيمت ديگر نيز بود.
۵۴ هزار دلار براي موناليزا
پاريس: يك مرد فرانسوي براي خريد يك كپي از تابلو نقاشي موناليزا اثر لئوناردو داوينچي، ۵۴ هزار دلار پرداخت كرد.اين تابلو در قرن هفدهم توسط يكي از شاگردان داوينچي نقاشي شد كه شباهت بسيار زيادي با نقاشي اصلي دارد.اين تابلو در موزه لوور شهر پاريس نگهداري مي شد و قيمت پايه آن در حدود ۱۱ هزار دلار تعيين شده بود.
تعويض لباس پشت فرمان
اينديانا: يك راننده كاميون كه قصد داشت حين رانندگي در يك بزرگراه لباس هايش را عوض كند دچار سانحه شد.اين راننده ۵۹ ساله در حاليكه با سرعت ۱۰۲ كيلومتر در ساعت در حال رانندگي بود اقدام به تعويض لباس هايش كرد كه در حين انجام اين كار، ناگهان وسيله نقليه وي واژگون شد و ترافيك سنگين در بزرگراه بوجود آورد.
اين راننده هم اكنون در بيمارستان بستري است.
سرقت عنكبوتي
برلين: روز گذشته آژير ضد سرقت يكي از سوپرماركت هاي بزرگ آلمان به صدا در آمد به همين دليل پليس، فروشگاه را محاصره كرد تا از فرار سارقان جلوگيري كند.اما مأموران پس از تحقيقات گسترده متوجه شدند كه هيچ كس وارد فروشگاه نشده و در حقيقت يك عنكبوت به حسگرها برخورد كرده و موجب روشن شدن آژير شده است.
به همين دليل، مأموران، عنكبوت و تارهايش را به مكان ديگري در فروشگاه انتقال دادند.
ركوردي تازه براي كتاب گينس
لندن: روز گذشته تعداد نسخه هاي چاپي كتاب هاي ركورد گينس به ۱۰۰ ميليون رسيد به همين دليل جشن بزرگي در شهر لندن برگزار شد.
در اين كتاب جامع اغلب ركوردهاي ثبت شده در جهان به چشم مي خورد و هزاران نفر علاقه مند هستند كه با به جاي گذاشتن ركوردي جديد، نامشان در اين كتاب ثبت شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۲۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳۹ دقيقه

گل و گياه
فريزيا
001390.jpg
نام علمي: Freesia شEverett'
خانواده: IRIDACEAE
گياهي است داراي پياز توپر با برگهاي افراشته باريك به رنگ سبز روشن و گلهاي خوشه اي معطر شيپوري به رنگ قرمز مايل به صورتي كه در زمستان و بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي گياه ۳۰ سانتي متر و گستردگي آن بين ۵/۲ - ۵/۱ سانتي متر مي باشد.
نيازها: مكان پر نور بهمراه خاك با زهكشي خوب را مي پسندد. پيازهاي توپر بايد در پاييز كاشته و در طول زمستان آبياري شوند. پس از گلدهي بايد آنها را از خاك خارج و در مكاني خشك نگهداري نمود.
تكثير: در پاييز از طريق كاشت پيازچه هاي شكل گرفته كنار پياز مادري يا كشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |