پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۴ - Nov 13, 2003
واكنش رئيس جمهور به گزارش البرادعي: رضايت و گلايه
گزارش البرادعي در مجموع مثبت اما داراي برخي نكات غيرقابل قبول بود
001430.jpg
گروه سياسي: سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري روز گذشته در پايان جلسه هيأت دولت و در جمع خبرنگاران ضمن مثبت ارزيابي كردن گزارش اخير البرادعي در مورد فعاليت هاي هسته اي ايران ابراز اميدواري كرد شوراي حكام با اين گزارش سياسي برخورد نكند.
به گزارش خبرنگار همشهري: رئيس جمهوري مهمترين نكته گزارش البرادعي را اعلام اين مسئله دانست كه «نشانه اي از تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي يافت نشده است». وي افزود: گزارش البرادعي صحبت هاي ما را اثبات كرده و زمينه سوءاستفاده برخي قدرت ها و محافل را عليه ايران از بين مي برد.
خاتمي با اشاره به اينكه البرادعي همكاري ايران از سپتامبر به بعد را با آژانس خيلي خوب توصيف كرده است، گفت: از همان زمان ما تصميم گرفتيم شفاف تر و همه جانبه  و داوطلبانه با آژانس
همكاري كنيم.
رئيس جمهور اظهارات البرادعي مبني بر وجود قصورهايي در همكاري ايران با آژانس كه جبران شده و يا در حال جبران شدن است را يادآور شد و گفت: طبيعي است كه در ۲۰ سال فعاليت اتمي، برخي كوتاهي ها و قصورها وجود داشته اما اينها به معناي تخلف و عبور از چارچوب هاي ان.پي.تي نبوده است.
خاتمي افزود: در برخي جاها كه ما واقعاً اعلام نكرده ايم علت اين بوده كه آنها به بهانه هاي مختلف جلوي فعاليت هاي عادي ما را نيز مي گرفتند.
رئيس جمهور برخي نكات گزارش البرادعي را نيز غيرقابل قبول خواند و گفت: البته ايشان ملاحظاتي داشته و آن را اعمال كرده است.
وي گفت: طرح قصورهاي گذشته كه قبلاً نيز در گزارش ها بيان شده بود آنهم با آب و تاب از نظر ما بي خود و نارواست و از جنبه حقوقي و فني نيز بسيار ضعيف است.
رئيس جمهور با ابراز گله مندي از البرادعي گفت كه لابد ايشان ملاحظاتي براي گنجاندن برخي مطالب در گزارش خود داشته است.
خاتمي تأكيد كرد كه ايران همچنان كه با اروپايي ها توافق كرده همكاري خود را با آژانس ادامه داده و منتظر تصميم شوراي حكام مي ماند.وي خواستار برخورد فني و حقوقي با فعاليت هسته اي ايران شد و تأكيد كرد كه اروپايي ها و بخصوص روسيه فعاليت هاي ايران را تأييد كرده اند.
خاتمي ابراز اميدواري كرد كه شوراي حكام با مسئله فعاليت هسته اي ايران برخورد سياسي نكند.
وي تأكيد كرد كه در صورت برخورد سياسي، ايران هم حق خود مي داند كه به گونه ديگري رفتار كند.
خاتمي در مورد بحث پلوتونيوم نيز گفت: ما فعاليت هاي فراوان كشاورزي و پزشكي داريم و ممكن است در كنار برخي از اين فعاليت ها ذراتي از پلوتونيوم توليد شود.
رئيس جمهور تأكيد كرد كه ايران درصدد ايجاد پلوتونيوم نبوده و نيازي به آن نداشته است؛ مگر اينكه در مسير صلح آميز بوده است. خاتمي در مورد وجود سايت هاي مخفي براي غني سازي اورانيوم كه در گزارش البرادعي به آن اشاره شده است گفت: ليزر را آمده و ديده اند و حتي نمونه برداري هم كرده اند و چيزي مخفي نبوده است.
براي غني سازي بالاي ۵/۳ درصد كه به سوي بمب اتمي مي رود بارها از زبان مقام معظم رهبري و خود بنده اعلام شده است كه ايران به آن سو نخواهد رفت.
خاتمي گفت: مهم اين نيست كه ما چه تأسيساتي داريم بلكه مهم اين است كه ما در آن مسير حركت مي كنيم يا خير.
رئيس جمهور تأكيد كرد كه در گزارش البرادعي هم چيزي كه بر مسير حركت ايران به سمت توليد سلاح اتمي حكايت كند وجود نداشته و اين شاهد خوبي است.
رئيس جمهوري در ادامه محتواي پرونده داريوش زاهدي استاد ايراني مقيم امريكا ابراز بي اطلاعي كرد و گفت: من در اين كار دخالت نمي كنم، وزارت اطلاعات نظر خاص داشت و اعلام كرد.
وي ضمن ابراز خشنودي از آزادي زاهدي از زندان گفت: اميدوارم مشكلات حل شوند.
رئيس جمهور در پاسخ به پرسش ديگري در مورد بحث حقوق بشر و سفر اخير ليگابو به ايران گفت: هيچ كس نمي تواند ادعا كند كه در هيچ كشوري كمبودها و نقص هايي وجود ندارد، در كشور ما نيز مسائلي وجود داشته كه مورد توجه خود ما نيز بوده است اما تبديل اين مسأله به عنوان يك مسأله سياسي «نخ نما» شده است.
وي ضمن تأكيد بر ضرورت عدم برخورد تبعيض آميز بر سر حقوق بشر موضوع زندانيان گوانتا نامو را يادآور شد و گفت: در سفر ليگابو به تهران مشخص شد كه برخي از گزارش هاي ايشان كه از منابع خاص گرفته بودند درست نيست.
خاتمي همچنين در پاسخ به سئوالي در خصوص انتخابات مجلس هفتم، انتخابات آينده را سرنوشت ساز خواند و گفت: همه تلاش ما اين است كه يك تفاهم خوبي بوجود آيد كه انتخابات هرچه بهتر و بيشتر آزادتر برگزار شود.
وي افزود: تلاش مي كنيم تا سخت گيري ها كمتر باشد و معيارها و ضوابط طبق قانوني كه وجود دارد، اعمال شود.
خاتمي ابراز اميدواري كرد كه انتخابات آينده پرشور و فراگير برگزار شود.

در گفت و گوي تلفني با وزير خارجه ايتاليا و كميسر روابط خارجي اروپا
خرازي: اكنون نوبت عملي شدن وعده هاي اروپاست
001434.jpg
كمال خرازي وزير امور خارجه ديروز طي دو گفت و گوي تلفني جداگانه با فراتيني وزير امور خارجه ايتاليا و كريس پاتن كميسر روابط خارجي كميسيون اروپا درباره اقدامات انجام شده از سوي ايران در همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي و همكاري ايران با اتحاديه اروپا بحث و گفت و گو كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت امور خارجه خرازي در گفت و گو با فراتيني با اشاره به گزارش متوازن مديركل آژانس و با برشمردن اقدامات ايران از جمله اعلام امضاي پروتكل الحاقي، تعليق غني سازي اورانيوم و پاسخ به تمام سئوالات آژانس تصريح كرد: ديگر مسأله مهمي وجود ندارد و اكنون نوبت اروپاست كه گامهاي مثبت و عملي خود را براي همكاري با ايران بردارد.
فراتيني نيز با اعلام نياز اروپا به همكاري با ايران افزود: اقدام مثبت ايران، اروپا را تشويق كرد تا اعتماد ديگر كشورها را نسبت به عملكرد شفاف ايران جلب كرده و هدف ما اين است كه حركت همكاري اتحاديه اروپا با ايران در مسيري درست و رو به جلو ادامه يابد.
خرازي همچنين در گفت و گو با كريس پاتن گزارش البرادعي را نشانه همكاري مثبت و شفاف ايران با آژانس دانست و گفت: اتحاديه اروپا لازم است در واكنش به رويكرد صحيح و حسن نيت ايران قدمهاي مثبت و عملي بردارد و همكاريهاي سازنده بين جمهوري اسلامي ايران و آژانس را تقويت سازد.
آقاي كريستين پاتن نيز ضمن قدرداني از اقدامات خردمندانه جمهوري اسلامي ايران و عملكرد دولت ايران در جلب اعتماد جامعه جهاني، از ايجاد فضاي جديد همكاري اتحاديه اروپا و ايران استقبال و اظهار اميدواري كرد كه اين همكاريها در همه زمينه هاي گسترش يابد.

گزارش هفتگي كميسيون هاي مجلس
001432.jpg
* كميسيون برنامه و بودجه در جلسه اين هفته خود شور دوم لايحه اصلاح ماده (۶) قانون تشكيل وزارت جهاد كشاورزي را به تصويب رساند. همچنين شور دوم اعزام بيماران توسط بيمارستان ها به خارج از كشور نيز به تصويب رسيد. علاوه بر اينها، در اين جلسه شور اول طرح نظام مشاركت، كيفيت و بهره وري سيستم هاي علمي مديريت پيشرفته جهاني و مديريت اسلامي رد شد.
* در كميسيون فرهنگي دو مشكل موجود در زمينه لايحه تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حل شد. در اين جلسه نماينده دولت و آيت ا... رضواني و ابراهيم عزيزي دو عضو شوراي نگهبان حضور داشتند و با تغييرات انجام داده شده، نظر شوراي نگهبان برآورده شد و اين لايحه براي رأي گيري به صحن علني فرستاده شد. همچنين اشكالات وارده بر طرح آزادسازي عرصه قلعه تاريخي فلك الافلاك خرم آباد اعاده شده از سوي شوراي نگهبان رفع شد.
* در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مواردي از طرح الزام حراستها به اجراي قوانين موضوعه كشور به تصويب رسيد و همچنين طرح خدمت نظام وظيفه مورد بررسي قرار گرفت.
* جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات كه قرار بود با حضور وزير آموزش و پرورش تشكيل شود به علت عدم حضور وي تشكيل نشد. همچنين قرار بود گزارش وزارت اطلاعات در مورد مدارس غيرانتفاعي در كميسيون ارائه شود ولي اين گزارش نيز به كميسيون ارائه نشد.
* كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي ۶ ماده از لايحه مديريت پسماند ها به تصويب رسيد.
* در جلسه اين هفته كميسيون حقوقي و قضايي سئوال جمعي از نمايندگان از علي زاده رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور درمورد عقب ماندگي ايران در زمينه گسترش واحدهاي ثبتي در بخش هاي مختلف مطرح شد؛ ولي ساير دستوركارهاي كميسيون مورد بررسي قرار نگرفت و فرصتي براي طرح آنها وجود نداشت.
* تصميم به برگزاري «همايش بررسي راهكارهاي افزايش منابع فصل بهداشت و درمان در بودجه سال ۸۳» مهمترين محور بحث جلسه كميسيون بهداشت و درمان بوده است.
دكتر سراج الدين وحيدي مهرجردي رئيس كميسيون بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار همشهري ضمن بيان اين مطلب افزود: عمده مشكلات عملي بهداشت و درمان كشور به اين برمي گردد كه سهم دولت در ارتقاء سطح سلامت مردم طي دهه گذشته سال به سال تقليل يافته است و همين امر باعث شده كه مردم براي پرداخت هزينه هاي سلامت خودشان با مشكلات بسيار جدي مواجه شوند. حال كه در شرف تصويب بودجه سال ۸۳ و برنامه چهارم توسعه قرار داريم، مطرح شدن لايحه وزارت رفاه و تأمين اجتماعي مي تواند نقش مهمي در برنامه هاي آتي بخش سلامت داشته باشد. لذا با حضور نمايندگان مجلس، مسئولين سازمان مديريت و برنامه ريزي و صاحب نظران مربوطه اين همايش را در ۱۷ آذر برگزار خواهيم كرد.
همچنين وي از عدم حضور پزشكيان در جلسه كميسيون خبر داد و گفت: ما نسبت به مسائل دروني اين وزارتخانه و همچنين عدم حضور معاون پارلماني وزير بهداشت اعتراض داريم و در همين راستا درخواست ملاقات با خاتمي را نموده ايم.

كارتر هم به صف منتقدان بوش پيوست
001428.jpg
جيمي  كارتر رئيس  جمهوري  پيشين  آمريكا نيز با پيوستن به صف مخالفان جورج بوش گفت : اقدامات  غلط آمريكا در جنگ  عليه  تروريسم  موجب  شده است  كه  ديكتاتورهاي  جهان  نيز خشونت هاي  خود را توجيه  كنند.
وي  در كنفرانس  حقوق  بشر در آتلانتاي  آمريكا افزود:از بين  بردن  آزادي هاي مدني  در آمريكا همچون  چك  سفيدي  براي  ديكتاتورها و ناقضان  حقوق  بشر در دنيا بوده  است .كارتر در اين  زمينه  به  صدها نفري  اشاره  كرد كه  توسط آمريكا به  اتهام عضويت  در گروه  القاعده  ويا طالبان  براي  مدت  نامعلومي  به  زندان  گوانتانامو منتقل  شده اند.
اين  زندانيان  از حقوق  اوليه  نظير دسترسي  به  وكيل  محروم  بوده  و درشرايط دشواري  زندگي  مي كنند.
كارتر همچنين  به  دستگيري  ۱۲۰۰ نفر مسلمان  و اتباع  كشورهاي  خاورميانه  پس  از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اشاره  كرد.اين  افراد كه  هيچيك  ارتباطي  با تروريسم  نداشتند نيز پيش  از محاكمه  ماه ها در زندان  بسر بردند.

اختلاف نظر انگليس و آمريكا درمورد گزارش جديد البرادعي درباره ايران
انگليس كه از متحدان نزديك آمريكا در جنگ خليج فارس به حساب مي رود ديروز اعلام كرد درباره چگونگي برخورد با برنامه هسته اي ايران با متحد نزديك خود اختلاف نظر دارد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، جك استراو وزير امورخارجه انگليس ديروز در آستانه ديدارش با كالين پاول وزير امورخارجه آمريكا در گفت وگو با راديو بي.بي.سي گفت: «ما بايد با آرامش با گزارش جديد آژانس بين المللي انرژي هسته اي برخورد كنيم.
اين گزارش اگرچه از نظر آنچه آشكار مي سازد به طور قطع بسيار نگران كننده است، اما درعين حال نشان دهنده سطح خوبي از همكاري هم هست.»
استراو افزوده است: «ما خواستار فرآيندي هستيم كه از طريق آن ايران به طور كامل وارد اردوگاه دموكراتيك مدرن شود و درعين حال بتوان احترام كامل به ريشه هاي اسلامي اين كشور و اين واقعيت كه اين كشور يك جمهوري اسلامي است داشت.»
وي تصريح كرد: «به دليل مسائل تاريخي بين ايران و آمريكا، مسئله هسته اي ايران در آن كشور در مقايسه با اروپا حساسيت بيشتري دارد، اما ما از اين موضوع تحليل ديگري داريم هرچند كه همه ما داراي يك هدف مشترك هستيم.»

تيراندازي نظاميان آمريكايي به خودروي بحرالعلوم
يك  مقام  مسئول  آمريكايي  اعلام  كرد كه  نظاميان  اين  كشور ديروز به  طور اشتباهي  به  سمت  خودروي  يك  عضو شوراي  حكومت  انتقالي  عراق  در ورودي مقر نيروهاي  ائتلافي  در بغداد تيراندازي  كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بغداد، سرهنگ  دوم  مارك  ياناوي ، مسئول  امنيت  اعضاي  شوراي  حكومت  انتقالي  عراق ، در عين  حال  افزود كه  محمد بحرالعلوم ، عضو اين  شورا از اين  حادثه  جان  سالم  بدر برد.وي  همچنين  اضافه  كرد: «اما راننده  خودرو از ناحيه  پا مورد اصابت  يك گلوله  قرار گرفت .»

وزير كشور:
دولت موضوع لوايح دوگانه را با اصرار پيگيري مي كند
گروه سياسي: دولت براي نهايي شدن دو لايحه رئيس جمهوري اصرار دارد و موضوع را پيگيري مي كند ولي اميدي به تأييد نهايي آنها ندارد.
اين مطلب را روز گذشته عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور در پايان جلسه هيأت دولت و در جمع خبرنگاران عنوان كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري موسوي لاري با تأكيد بر اينكه دولت براي تصويب اين دو لايحه در مجلس مشكلي نداشته است گفت: لايحه انتخابات مي توانست به روند قانونمندتر شدن انتخابات مجلس آينده كمك كند اما اگر اين لوايح تصويب نشوند وزارت كشور بر اساس مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد رد صلاحيت كانديداها بر اساس نظر چهار مرجع قانوني عمل خواهد كرد.
موسوي لاري مبناي تصميم گيري در مورد رد صلاحيت كانديداها را هيأت هاي اجرايي دانست و گفت: شوراي نگهبان مكلف به اجراي قانون است و براي رد صلاحيت تأييد شدگان از سوي هيأت هاي اجرايي بايد دلايل مستند قانوني داشته و براي عدم صلاحيت كانديداها رأي بدهند.
وي تأكيد كرد كه اگر تخلفي در اين زمينه صورت گيرد وزارت كشور بر اساس ماده ۲۵ قانون انتخابات عمل خواهد كرد.
معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهوري نيز گفت: بررسي لوايح دوگانه در مجلس ششم به جايي نمي رسد.
به گزارش ايرنا محمدعلي ابطحي پس از جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: معلوم نيست پيگيري هاي دولت و مجلس ششم در مورد لوايح دوگانه به نتيجه برسد.

نگاه نمايندگان مجلس به مأموريت روحاني در وين و مسكو
ماموريت دبير شوراي عالي امنيت ملي در زمينه حل و فصل مسائل هسته اي ايران ديروز موضوع گفتگوي كوتاه خبرنگار پارلماني همشهري با سه نماينده مجلس بود.
متن اين گفت وگو به شرح زير است:
۲ دستاورد سفر
حميد رضا حاجي بابايي نماينده مردم همدان و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در اين زمينه گفت: سفر روحاني به وين و مسكو نقش مهمي در خنثي سازي شائبه هاي ايجادشده توسط امريكا و رژيم صهيونيستي بوده و علي رغم حسن نيت جمهوري اسلامي در اين امر و اينكه توانست امريكا را در مقابل يك عمل انجام شده قرار دهد و اروپا را از امريكا جدا كرد كه از همان لحظات اول، عصبانيت امريكا و انگليس را به دنبال داشت كه دال بر موفقيت جمهوري اسلامي در اين زمينه مي باشد.
وي افزود: حضور روحاني توانست به ميزان قابل توجهي ابهامات موجود را برطرف كند و اين نكته در صحبت هاي البرادعي كاملا مشخص بود و ديدار وي با پوتين دو نكته مثبت داشت. اول اينكه روسيه به عنوان يكي از اعضاي دائمي شوراي امنيت و يكي از اعضاي اصلي شوراي حكام مي تواند در خنثي نمودن توطئه عليه ايران نقش مهي را ايفا كند و نكته دوم اينكه چون روسيه با ما قرارداد ساخت نيروگاه هسته اي دارد، از اين جهت مي تواند در تسريع اين پروژه و برطرف  كردن سوءظن هاي موجود عليه ما نقش آفريني كند.
ابتكار عقلايي
تركاشوند نماينده مردم تويسركان و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز گفت: كليات اين سفر را يك ابتكار عقلاني مي دانم چرا كه امضاي پروتكل جمهوري اسلامي را از يك بحران حتمي با عواقب مبهم نجات داد.
وي افزود: سفر روحاني در ادامه تصميم مدبرانه به وين صورت گرفت. تلاش ايران در جهت متقاعدكردن اروپا و مسكو و در كنار اينها، چين مي تواند باب جديدي را براي رفع مشكلات منطقه اي باز كند. تركيب چهارجانبه ايران با چين، روسيه و اروپا مي تواند به دور از تاثيرپذيري از سياست هاي بين المللي امريكا، كمك حال ما باشد. سفر روحاني تاثير بلندمدتي را خواهد داشت كه يكي از آنها موضوع پروتكل الحاقي است و جوانب ديگر موضوع فضاسازي لازم با اين كشورها و ايجاد تعامل با آنها براي برداشتن قدم هاي بعدي است.
ديوارهاي بي اعتمادي فرومي ريزد
كوزه گر نماينده شهريار نيز گفت: سكانداران سياست خارجي ما در جهت تنش زدايي و تعامل بيشتر با جهان خارج و پيدا كردن راه هاي گفتگو با دنيا مي باشند،كه در اين ميان اين مهم به عهده دبير شوراي عالي امنيت ملي گذاشته شده است.
وي افزود: بايد در اينگونه سفرها روابط خارجي خود را ترسيم كرده و ديوارهاي بي اعتمادي را فرو بريزيم و راه پيشرفت و توسعه كشور را در آژانس جستجو كنيم و هر كس در اين راه گام بردارد، مورد حمايت مردم و منتخبين مردم خواهد بود.

راهپيمايي روز جهاني قدس ۳۰ آبان در سراسر كشور برگزار مي شود
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: مراسم  راهپيمايي  روز جهاني  قدس  سي ام  آبان  ماه  مصادف  با ۲۶ ماه  مبارك رمضان  در سراسر كشور برگزار خواهد شد.
به  گزارش  روابط عمومي و امور بين الملل  شوراي  هماهنگي  تبليغات اسلامي ، ستاد برنامه ريزي  و هماهنگي  مراسم  روز جهاني  قدس ، نمايندگان سازمانها و مراكز مختلف  برنامه هاي  ويژه  خود را براي  برگزاري  اين  مراسم اعلام  كردند.
رجبي  معمار رئيس  ستاد انتفاضه  و قدس  در شوراي  هماهنگي  تبليغات  اسلامي گفت : تمام  ملتهاي  مسلمان  و آزاديخواهان  جهان  بايد به  منظور اعلام انزجار خود از جنايات  اسرائيل  غاصب  و پايمال  كردن  حق  ملت  فلسطين ، حضوري فعال  در راهپيمايي  روز جهاني  قدس  داشته  باشند.
وي  افزود: شركت  فعالانه  مسلمانان  در مراسم  روز جهاني  قدس ، سبب  تقويت مبارزات  مردم  فلسطين  در ادامه  راهشان  خواهد بود.

رئيس مجلس بستري شد
مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي درساعت ۵۰/۱۰ دقيقه ديروز در راهروهاي مجلس هنگامي كه قصد ترك صحن علني را داشت بر اثر كاهش فشار خون دچار ناراحتي شد و فورا از درب پشتي مجلس به بيمارستان منتقل شد.
طبق آخرين اخبار شنيده شده حال وي كاملا مساعد است و رئيس جمهور در مركز تخصصي قلب از وي عيادت كرده است.
مسعود پزشكيان، ضعف بدني و خستگي ناشي از كار سنگين مجلس و روزه را دليل ناراحتي كروبي عنوان كرد.

حقوقدانان نامزد عضويت شوراي نگهبان رأي نياوردند
در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي، هيچ يك از افراد معرفي شده به عنوان حقوقدان شوراي نگهبان كه از سوي آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه معرفي شده بودند نتوانستند حد نصاب لازم آراء نمايندگان را كسب كنند.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين جلسه پس از اظهارات كوتاه غلامحسين الهام و سيد فضل الله موسوي رأي گيري با ورقه به عمل آمد.
از مجموع ۱۹۹ رأي مأخوذه، موسوي ۹۰ رأي و الهام ۴ رأي را كسب كردند و ۸۳ رأي سفيد و ۲۲ رأي ممتنع نيز به گلدان ريخته شد. رئيس قوه قضائيه يك ماه فرصت دارد كه افراد ديگري را به مجلس معرفي كند.

در راهروهاي مجلس
* اختلافات اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس با وزير بهداشت دوباره شدت گرفت. پزشكيان مدتي است در جلسات كميسيون مربوطه حاضر نمي شود و معاون پارلماني وي نيز در مجلس حضور ندارد. در پي اين مسئله، اعضاي اين كميسيون درخواست ديدار فوري با رئيس جمهور را نموده اند تا شكايت خود از عملكرد پزشكيان را به خاتمي ابلاغ كرده و چاره اي بينديشند.
* با وجود اينكه طرح منع شكنجه در دستور كار دو هفته اخير كميسيون حقوقي و قضايي مجلس قرار داشت، ولي با اصرار رئيس كميسيون و فشار عده اي ديگر از نمايندگان خارج از كميسيون، اين طرح به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستاده شد.
يكي از اعضاي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس با اظهار ناراحتي از فرستادن اين طرح به مجمع تشخيص گفت: متأسفانه به نظر بسياري از اعضاي كميسيون در اين زمينه اهميت داده نشد و حتي بحث در مورد منع شكنجه در دو هفته اخير در كميسيون به تعويق افتاد.

كابينه فلسطين رأي اعتماد گرفت
كابينه ۲۴ نفره احمد قريع نخست وزير حكومت خودگردان فلسطين عصر ديروز از مجلس قانونگذاري فلسطين راي اعتماد گرفت.
به گزارش ايرنا از رام الله، در جلسه ديروز مجلس ۴۶ تن از نمايندگان به كابينه راي اعتماد دادند.در اين جلسه حدود ۸۰ نماينده از مجموع ۸۵ عضو مجلس شركت داشتند.
۶۶ نماينده مجلس حكومت خودگردان فلسطين از اعضاي جنبش فتح هستند.

اعتراض پليس عراق
جمعي  از نيروهاي  پليس  بغداد ديروز براي  دومين  روز پياپي  در مقابل  كاخ  كنفرانسهاي  بغداد دست  به  تجمع  اعتراض  آميز زدند.
به گزارش ايرنا اين  عده  كه  حدود ۵۰ نفر بودند نسبت  به  تاخير در پرداخت  حقوق  سه  ماهه خود و عدم  پاسخگويي  مسئولان  بويژه  نيروهاي  اشغالگر آمريكايي ، اعتراض كردند.
برخي  از اين  افراد در گفت وگو با ايرنا اظهار داشتند: نيروهاي پليس  به  رغم  اين كه  در معرض  خطر و تهديدهاي  مختلف  هستند، با جان  و دل  براي تامين  امنيت  كشور تلاش  مي كنند ولي  حقوق  معوقه  آنها تاكنون  پرداخت  نشده است .به  گفته  آنها، مدت  سه  ماه  است  كه  نيروهاي  اشغالگر آمريكا براي  پرداخت حقوق  به  نيروهاي  پليس  وعده  و وعيد مي دهند اما تاكنون  به  وعده  خود عمل نكرده اند.
جمعي  ديگر از نيروهاي  پليس  بغداد روز سه شنبه  نيز در اعتراض  به  عدم  پرداخت  حقوق  معوقه  خود در مقابل  كاخ  كنفرانس ها تجمع  كردند.

آقازاده: گزارش آژانس درباره فعاليت هاي هسته اي ايران به شوراي امنيت نخواهد رفت
گروه سياسي: آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: گزارش آژانس درباره فعاليت هاي هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل نخواهد رفت.
به گزارش خبرنگار همشهري وي كه ديروز پس از پايان جلسه هيأت دولت با خبرنگاران گفت وگو مي كرد در مورد تصميم گيري شوراي حكام آژانس بين المللي هسته اي گفت: هنوز تصميم گيري شوراي حكام قابل پيش بيني نيست. وي در عين حال متذكر شد؛ بايد منتظر بود كه در مورد ديگر بندهاي معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي در شوراي حكام چه مباحثي مطرح خواهد شد. آقازاده بار ديگر تصريح كرد: همكاري جمهوري اسلامي ايران با آژانس كامل و جامع بوده است.
وي با بيان اينكه رايزني رئيس جمهور، وزير خارجه و سازمان انرژي اتمي با كشورهاي مختلف عضو سازمان، براي كاهش واكنش ها عليه فعاليت هسته اي ايران بوده است گفت: هم اكنون مسائل مربوط به ايران سياسي است و موضوع دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي نيز سياسي مطرح و بزرگنمايي مي شود.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با پيش بيني اينكه نشست آينده اعضاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي هسته اي موضوعي كاملا سياسي خواهد بود كه به چگونگي تعهدات اروپاييان و فعاليت آمريكا بستگي خواهد داشت، نتايج مذاكرات دبير شوراي عالي امنيت ملي با رئيس جمهوري روسيه را بسيار خوب توصيف كرد و گفت: ساير كشورها نيز نسبت به ايران موضع مناسبي دارند.

آمريكا: گزارش البرادعي نگران كننده است
آمريكا، گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي از برنامه هاي هسته اي ايران را نگران كننده خواند.
يك سخنگوي وزارت خارجه آمريكا به خبرگزاري فرانسه گفت: گزارش البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي نگراني هاي ما را بيشتر كرده است.
استيون پايك، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت برنامه جنگ افزارهاي هسته اي ايران عميقا نگران كننده است.پايك افزود: تهران براي برنامه هاي مسالمت آميز هسته اي نيازي به غني سازي اورانيوم و بازآوري پلوتونيوم ندارد و چنانچه اين فعاليت ها را پيگيري كند نمي تواند اعتماد بين المللي را بازسازي كند.
مهم است كه تهران تمامي فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم و بازآوري پلوتونيوم را متوقف كند. تا هنگامي كه جمهوري اسلامي رضايت كامل آژانس بين المللي انرژي اتمي را فراهم نياورده و كاملا نگراني هاي جامعه بين المللي را مورد رسيدگي قرار نداده واشنگتن معتقد است هيچ كشوري نبايد در زمينه هسته اي با ايران همكاري كند.

وزير كشور انگليس دستور منع تعقيب قضايي سليمانپور را صادر كرد
وزير كشور انگليس عصر ديروز دستور منع تعقيب قضايي هادي سليمانپور سفير پيشين ايران در آرژانتين را صادر كرد.
«بن براندن» يكي از وكيلان مدافع سليمانپور در تماس خبرنگار ايرنا عنوان كرد ما منتظر دريافت گزارش نهايي وزارت كشور انگليس تا پايان وقت امروز (چهارشنبه) بوديم.
«ديويد بلانكت» وزير كشور انگليس در يادداشت خود نوشته است، به دليل عدم وجود شواهد كافي و عدم رضايت وزارت كشور انگليس از مدارك تهيه شده از سوي قاضي آرژانتيني دستور لغو بازداشت موقت هادي سليمانپور و رسيدگي قضايي وي صادر مي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |