پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۴ - Nov 13, 2003
وزير تعاون:
وجود وزارتخانه تعاون ضروري نيست
وزير تعاون وجود وزارت تعاون را غير ضروري خواند و بانك مركزي را مانع اصلي در تاسيس بانك تعاون و تصويب هيات مديره آن دانست.
به گزارش ايسنا، علي صوفي، ديروز پس از پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران درباره چشم انداز ۲۰ ساله نظام جمهوري اسلامي ايران گفت:« تعاون در اين چشم انداز جايي ندارد، ولي در مجموع اشاره اي به تقويت روح تعاون در آن شده است.»
وي درباره همكاري نظام بانكي با شعب تعاون اظهار كرد:« بخش تعاون در دستگاه هاي اقتصادي ضعيف تر از بخش خصوصي است و به دليل اعتباري كه بخش خصوصي در بانك ها دارند سپرده گذاري اي كه آنها مي كنند عمدتا تسهيلات به سمت آنها سوق داده مي شوند.»
وزير تعاون درباره برنامه هاي وزارت تعاون در برنامه چهارم خاطرنشان كرد:« هنوز لايحه برنامه چهارم از طرف دولت ارائه نشده و قرار است كه در جلسات آن بحث شود.»وي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به جايگاه نه چندان مناسبي كه در برنامه چهارم براي بخش تعاون در نظر گرفته شده است آيا فكر مي كنيد وزارت تعاون بتواند در پنج سال آينده نقش خود را ايفا كند، گفت:« مشكل و خيلي مشكل خواهد بود.»
وي درباره حذف اين وزارتخانه گفت:« در اين باره دولت بايد تصميم بگيرد، ولي من فكر مي كنم وقتي بخش تعاون جايگاهي در برنامه هاي پنج ساله نداشته باشد، شايد وجود اين وزارتخانه هم لازم نباشد.»
صوفي درباره تاسيس بانك تعاون گفت:« بانك تعاون بانكي غير دولتي است. در اين زمينه اقدام هايي صورت گرفته است و افرادي به بانك مركزي معرفي شده اند و كميته خاصي براي اين قضيه تشكيل شده است.»
وي افزود:« تاسيس بانك تعاون مراحل ابتدايي و مطالعاتي خود را طي مي كند و اگر اين هيات مديره به فوريت در بانك مركزي به تصويب رسيد قطعا خيلي سريع مي توانند بانك را تشكيل دهند و مانع اصلي همين مساله است.»

گفت و گوي امروز
راهكار صرفه جويي بنزين
در روزهاي اخير مسئله توليد و مصرف بنزين در كشور به يك معضل عمومي تبديل شده و ديدگاه هاي متفاوتي از سوي مسئولان و كارشناسان در اين زمينه مطرح مي شود. در اين زمينه با دكتر علي رشيدي اقتصاددان گفتگوي كوتاهي انجام داده ايم.
***
* در شرايط امروز اقتصاد ايران آيا حذف يارانه بنزين عملي است؟
- با توجه به اهميت اقتصادي، اجتماعي و سياسي خودرو در زندگي روزمره مردم و جامعه ايران به طور اصولي حذف يارانه بنزين در شرايط امروز اقتصاد ايران ممكن نيست، بويژه اينكه آثار تورمي آن در اقتصاد ايران به مراتب بيشتر از اثر درآمدي آن براي دولت هزينه دارد.حذف يارانه يا بالا بردن قيمت ممكن است از نظر درآمدي براي دولت مفيد بنظر آيد ولي از نظر پيامدهاي سياسي و اجتماعي نامطلوب است، بويژه اينكه قوانيني وجود دارد كه افزايش قيمت را منع كرده اند .
* چه راه حلي در كوتاه مدت و يا بلندمدت براي حل اين مشكل بنظر مي رسد؟
- در كوتاه مدت هيچ راه حلي وجود ندارد و متأسفانه با وجود اينكه ده سال است كه در مورد صرفه جويي در مصرف سخن گفته مي شود دولت هيچ اقدام عملي در اين زمينه نكرده است.اين امر در نهادهاي دولتي مشهودتر است. توليد خودرو به شدت ادامه دارد و خودروهاي فرسوده در شهرهاي كشور در حركت هستند، افزايش خودروهاي شخصي از يك سو و عدم توجه به توسعه ناوگان هاي حمل و نقل عمومي نشان مي دهد كه مسئله صرفه جويي در مصرف بويژه مصرف بنزين جدي نيست.
* آيا افزايش قيمت و يا جيره بندي بنزين در كاهش مصرف مؤثر است؟
- افزايش قيمت در كاهش مصرف تأثيري ندارد و مسئله رشد مصرف با افزايش خودروها و كمبود حمل و نقل عمومي ادامه مي يابد.صرفه جويي در مصرف راهكارهاي خود را دارد، همانگونه كه كشورهاي صنعتي در سال ۱۹۷۳ و بروز بحران نفتي اقدام كردند و مصرف انرژي در كالاهاي انرژي بر را تا يك سوم كاهش دادند.ولي در ايران هرگز در اين زمينه اقدام جدي صورت نگرفته است.جيره بندي بنزين هم در شرايط حاضر در سال جاري ممكن نيست.

در بروكسل برگزار شد
چهارمين دور گفتگوهاي كارشناسان ارشد ايران و اتحاديه اروپا
مقام هاي ايران و اتحاديه اروپا سه شنبه گذشته در بروكسل در يك نشست يك روزه در مورد مسايل اقتصادي و سرمايه گذاري به بحث و گفت وگو پرداختند.
كيا طباطبايي، مدير كل امور اقتصادي وزارت امور خارجه در گفتگو با ايرنا در بروكسل با اشاره به اينكه اين گفت وگوها بسيار مثبت، دوستانه و تجاري بود،گفت: موضوع هاي عمده اي از جنبه هاي مختلف تجاري، سرمايه گذاري ها و مسايل فني و قيمت ها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
سرپرست هيأت ايراني در اين نشست هدف از اين نشست را ارائه تصوير روشني از نحوه كار اين سيستم ها در ايران به هيأت اروپايي اعلام كرد و افزود: از هيأت اروپايي خواسته شد تا اتحاديه اروپا نقش فعالانه تري در بخش هاي سرمايه گذاري اقتصاد ايران ايفا كند.
گروه كارشناسان اقتصادي و سرمايه گذاري اتحاديه اروپا و ايران در چارچوب گفتگو و گسترش روابط اقتصادي و تجاري در سال ۲۰۰۲ تشكيل شد و در همين راستا سالي دو بار تشكيل جلسه مي دهند.
هدف اصلي اين گروه نزديكتر كردن ديدگاه هاي ايران و اتحاديه اروپا با توجه به بخش هاي اقتصادي و مقررات و قوانين در ايران است.

شبكه برق ايران آماده اتصال به كشور هاي منطقه است
001416.jpg
گروه اقتصادي: امكان فني پيوستن شبكه برق جمهوري اسلامي ايران به شبكه برق كشورهاي منطقه از جمله سوريه، اردن، تركيه و... وجود دارد.
عبدالحسين فضل اللهي ديروز در گفتگو با ايرنا افزود: بدون ترديد اتصال شبكه برق جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي منطقه سبب ثبات و پايداري شبكه و تثبيت آن مي شود.
به گفته فضل اللهي، خط انتقال نيروي ۴۰۰ كيلو وات ايران به تركيه احداث شده اما به دليل مشكلات فني در خط داخلي تركيه در مرحله نخست اين خط با ولتاژ ۱۵۴ كيلو ولت به شيوه جزيره اي فعاليت مي كند و بخشي از برق تركيه را تامين مي كند.شبكه برق ايران در حال حاضربه شبكه برق كشورهاي ارمنستان و تركمنستان متصل است و از اين طريق با كشورهاي ياد شده مبادله انرژي مي كند.
در نهمين نشست ادواري وزيران برق كشورهاي سوريه، لبنان، اردن، مصر، تركيه و عراق كه به تازگي در دمشق پايتخت سوريه برگزار شد طرح اتصال شبكه هاي برق شش كشور منطقه بررسي شد. وزير برق سوريه در اين اجلاس از مشاركت ايران در اين طرح استقبال كرد.

كارت هوشمند جايگزين كالابرگ مي شود
گروه اقتصادي: از مرحله سيزدهم به بعد كارت هوشمند جايگزين كالابرگ مي شود و كالاهاي يارانه اي از طريق اين كارت توزيع مي شود.
اين طرح از سوي ستاد بسيج اقتصادي آماده شده است و هموطنان هنگام دريافت كالابرگ مرحله دوازدهم فهرست اطلاعات ويژه اي را بايد تكميل كنند و در موعد مقرر كارت هوشمند به نشاني آنان ارسال مي شود.
اسماعيلي مدير كل ستاد بسيج اقتصادي وزارت بازرگاني در گفتگو با واحد مركزي خبر با اعلام اين خبر يادآور شد: براساس نرم افزار رايانه اي طراحي شده توزيع همه كالاهاي يارانه اي از طريق كارت هوشمند امكان پذير است و در صورت ضرورت عرضه فرآورده هاي نفتي نيز با استفاده از اين كارت ممكن است. وي افزود: اين كارت ها ۱۲ سال اعتبار دارد و امكان جعل و واگذاري آن به غير وجود ندارد.

لايحه بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران از تصويب دولت گذشت
هيات دولت، صبح ديروز به رياست حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور،جلسه تشكيل داد.
در اين جلسه، لايحه  بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران كه قبلا در كميسيون اقتصادي هيات دولت بررسي شده بود، مطرح شد و از تصويب دولت گذشت.
اين لايحه، علاوه بر تشويق معاملات منصفانه و شفاف در بورس اوراق بهادار، بازار اوليه كشور را براي سرمايه گذاري هاي جديد، ساماندهي خواهد كرد.
با تصويب اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي، تجهيز منابع پس اندازها در كشور به صورت مطلوب و صعودي صورت مي گيرد و تخصيص منابع ارتقاء مي يابد تا به افزايش اشتغال، بهره وري و توليد و كاهش هزينه سرمايه  منجر شود.
بر اساس بخش ديگري از اين لايحه، نيازهاي سرمايه اي و سرمايه  در گردش بخش هاي صنعتي، كشاورزي،  خدمات و بازرگاني در كشور مرتفع و رشد پايدار غيرتورمي  تثبيت خواهد شد.با تصويب اين لايحه، منابع جديد غير از منابع سيستم بانكي در اختيار اقتصاد كشور قرار خواهد گرفت.همچنين در اين لايحه براي نظارت بر بازار اوليه و بازار ثانويه (بورس) هيات نظارت بر بازار بورس تشكيل مي شود كه زير نظر شوراي بورس، فعاليت مي كند.در اين لايحه، به انتشار اوراق بهادار توسط بخش خصوصي اولويت داده شده است.

يادداشت
در حاشيه بحران بنزين تهيدستان گم شده اند
محمدصادق جنان صفت
دولت دوم آقاي خاتمي هنوز تشكيل نشده بود. براي تصدي وزارت امور اقتصادي و دارايي، افراد مختلفي مطرح بودند.
طهماسب مظاهري، يكي از افرادي بود كه شانس بيشتري براي تصدي وزارتخانه يادشده داشت.
براي اينكه افكار عمومي و كارشناسان و فعالان اقتصادي با عقايد وي آشنا شوند، با او گفت وگو كردم كه در همين صفحه درج شد.
وزير اقتصاد و دارايي اين روزهاي كشورمان تأكيد داشت، هر اقدامي براي آزادسازي قيمت ها و فعاليت ها كه منجر به افزايش فشار تورمي به مردم به ويژه اقشار كم درآمد جامعه شود نيازمند «تصميم هاي جبراني» است. در پاسخ به پرسش نگارنده كه اين تصميم هاي جبراني درباره متغيري مثل «افزايش قيمت بنزين» چگونه انجام خواهد شد، گفت: «بايد اقشار كم درآمد شناسايي شوند.»
واقعيت اين است كه پيش و پس از مظاهري، مسئولان عاليرتبه اقتصادي ديگري نيز خواستار شناسايي واقعي تهيدستان شده اند تا پس از آن بتوانند «پرداخت يارانه مستقيم» را جايگزين شيوه فرسوده و غيرعادلانه فعلي كنند، اما گويا تهيدستان قابل شناسايي نيستند.
آيا سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، سازمان تأمين اجتماعي، سازمان بهزيستي، كميته امداد امام خميني(ره) و دهها نهاد پژوهشي و تحقيقاتي كه سالانه ميلياردها ريال بابت برگزاري همايش ها، كنفرانس ها و... كرده و مي كنند از دادن اعتبار براي يافتن تهيدستان واقعي ناتوانند. مگر مي شود وضعيت كنوني در پرداخت انواع يارانه را ادامه داد؟ روزي مي رسد كه دولت ناتوان از پرداخت يارانه شده و توقعات مردم همچنان بالاست و اقشار تهيدست نيز همچنان گم شده. در آن روز كارها حتماً سخت تر از امروز خواهد شد.

رئيس جمهور تأكيد كرد
حذف يارانه بنزين در دستور كار دولت نيست
001426.jpg

گروه اقتصادي: موضوع اين است: مسئولان وزارت نفت پيش بيني كرده بودند، متوسط رشد سالانه مصرف بنزين در سال هاي اجراي برنامه سوم توسعه (۱۳۸۲-۱۳۷۹)، ۶ درصد خواهد شد.
بنابراين، پيش بيني شد بخشي از رشد مصرف با افزايش توليد داخل و بخش ديگر از واردات تأمين شود. اما پيش بيني ها نادرست از آب درآمد. افزايش توليد خودرو و باقي ماندن خودروهاي توليدشده دهه هاي قبل در خيابان ها، از دلايل اصلي بود كه موجب شد رشد مصرف بسيار بالاتر از ۶ درصد پيش بيني شده شود و اين وضعيت سرانجام منجر به بحران بنزين شد.
دولت براي رفع كمبود بنزين لايحه يك فوريتي به مجلس برده است تا براي افزايش واردات اقدام شود كه با مخالفت نمايندگان مواجه شده است.
در روزهاي گذشته اظهارنظرهاي متفاوتي درباره بازار بنزين و شرايط توليد، مصرف و واردات از سوي كارشناسان، مسئولان و نمايندگان مجلس صورت پذيرفت. برخي معتقدند حذف يارانه بنزين و دريافت قيمت واقعي اين محصول از مصرف كنندگان و توزيع درآمد مازاد بين اقشار كم درآمد تنها راه حل براي حل تنگناي بنزين است و برخي ديگر معتقدند، راه حل يادشده فقط به افزايش تورم عمومي منجر شده و كارايي ندارد.به دنبال اين بحث ها كه احتمال دارد يارانه بنزين حذف شود موجي از التهاب در جامعه برانگيخته شد. آقاي خاتمي رييس جمهوري روز گذشته به خبرنگاران گفت: حذف يارانه بنزين، سوخت و انرژي در دستور كار دولت نيست.
به  گزارش  ايرنا، خاتمي كه  به  سئوالي درباره  رد يك  فوريت  لايحه  واردات  ۵۰۰ ميليون  دلاري  بنزين  در مجلس  شوراي  اسلامي ، پاسخ  مي داد، اظهارداشت : با توجه  به  رشد عظيم  مصرف  بنزين ، ماقطعا بايد مقدار بيشتري  فرآورده  وارد كنيم .
رئيس  شوراي  اقتصاد افزود: دولت  اجازه  چنين  كاري  را ندارد وما پيشنهاد كرديم  مجلس  به  دولت  اجازه  دهد كه  مبلغي  را از حساب  ذخيره  ارزي  براي  واردكردن  بنزين  برداشت  كند كه  مجلس  به  يك  فوريت  آن  راي  نداد و طبيعي  است  كه  اين  حق  مجلس  است .وي  گفت : درهرصورت  بايد فكري  كنيم  و هياتي  را براي  چاره جويي  در اين خصوص  كه  هم  مردم  و هم  دولت  در تامين  نيازهاي  مردم  دچار مشكل  نشوند، تشكيل شده  است  .
آقاي  خاتمي خاطر نشان  كرد: دولت  با مجلس  تفاهم  مي كند و بايد به  طوراساسي  درمورد مصرف  بي رويه  بنزين  كه  عمدتا در شهرها و نه  روستاها است ، اقدام  كنيم .
به  گفته  رئيس  جمهوري ، باتوجه  به  يارانه اي  كه  اكنون  براي  بنزين  پرداخت  مي شود، در حال  حاضر ۱۰۰ درصد افراد جامعه ، تاوان  ۱۵ درصد (مصرف كنندگان  بنزين ) را مي پردازند.وي افزود:  روستايي  كه  اصلا بنزين  را نديده  و مورد استفاده  او نيست ، بايد از جيب  او يارانه  داده  شود تا كسانيكه  امكانات  وسيعتري  دارند، بنزين  ارزان تري  مصرف  كنند.
رئيس  جمهـوري  بـا تاكيد بر لزوم  هدفمند شدن  پرداخت  يارانه ها گفت : ازسه  چهار سال  پيش  مساله  هدفمند كردن  يارانه  انرژي  مورد بحث  ما بوده  است .حتي  ما سه  سال  پيش  در بودجه اي  كه  داديم  پيشنهاد خاصي  را در اين  ارتباط داديم  كه  مجلس  قبول  نكرد .
ما گزينه هاي  مختلفي  داشتيم  كه  در جلسه  سران سه  قوه  مطرح  شد و (اين  مباحث ) ادامه  خواهد يافت .
تشكيل كميته تنظيم بازار مصرف بنزين
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز در پايان جلسه ديروز هيأت وزيران از تشكيل كميته تنظيم بازار مصرف بنزين خبر داد.به گزارش ايرنا، ستاري فر با اشاره به اينكه كميته تنظيم بازار مصرف بنزين از وزارت نفت و چهار دستگاه دولتي تشكيل مي شود؛ وظيفه اين كميته را تنظيم عرضه و تقاضاي بنزين بيان كرد و افزود: مسئوليت اين كميته براساس تصميم دولت برعهده وزارت نفت است. وي گفت: اين كميته نظام سهميه بندي بنزين را بررسي و در هفته آينده درمورد راهكارهاي اجرايي، سهميه بندي و چگونگي اصلاح الگوي مصرف گزارش خواهد داد.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي با تاكيد بر اينكه امسال بحث قيمت بنزين در دولت مطرح نيست و تصحيح الگوي مصرف و سهميه بندي مدنظر است تصريح كرد: سال جاري بسترسازي و اصلاح الگوي مصرف بنزين انجام خواهد شد و قيمت بنزين تغيير نخواهد كرد.وي همچنين درمورد لوايح جامع اصلاح الگوي بنزين، سوخت، ميزان تامين اجتماعي، اورژانس كشور و محيط زيست نيز گفت:  اين لوايح به دليل ازدحام كاري مجلس براي بررسي لوايح برنامه چهارم توسعه و بودجه سال ۸۳، تيرماه سال آينده به مجلس تقديم خواهد شد.
001418.jpg

وزير نفت: نمي توانم بگويم
درهمين حال بيژن زنگنه، بالاترين مقام اجرايي صنعت نفت كه در ماه هاي اخير با مشكلاتي مثل عهدشكني ژاپني ها در اجراي ميدان نفتي آزادگان، پرونده استات اويل و... مواجه بوده اكنون با بحران ديگري در حوزه وظايف وزارت نفت روبه رو است. سخنان نه چندان قانع كننده معاونان وي درباره شرايط قيمت گذاري و نحوه توزيع بنزين در روزهاي گذشته موجب شد، خبرنگاران از وي در اين باره پرسش كنند.
وزير نفت گفت: مشكل  بنزين  بطور جدي  در كشور وجود دارد و گروهي  كارشناس  سرگرم  يافتن  راه حل هاي  آن  هستند.
بيژن  زنگنه    در پايان  جلسه  هيات  دولت  در جمع  خبرنگاران  گفت : در جلسه  ديروز هيات  دولت  مقرر شد گروهي  به  بررسي  اين  مشكل  در كشور بپردازند و پس  از بررسي ، پيشنهاد به  دولت  ارائه  شود.
زنگنه  در پاسخ  به  اين  سؤال  كه  حسين  كاشفي  مديرعامل  شركت  ملي  پخش  فرآورده هاي  نفتي ، طرح  سهميه بندي  را براي  حل  مشكل  بنزين  بيان  كرده  است ،گفت : بايد اين  گروه  كار كارشناسي  را انجام  دهد.
وزير نفت  همچنين  گفت : موضع  وزارت  نفت  در مورد حل  مشكل  بنزين  مشخص  است ، اما بهتر است  اين  گروه  كارشناسي ، بررسي  را انجام  و اعلام  كنند.
وي  در پاسخ  به  سؤالي  كه  آيا سال  جاري  قيمت  بنزين  افزايش  و يا طرح  سهميه بندي  اجرا خواهد شد، تاكيد كرد: هيچ  چيز نمي توانم  بگويم .
سخنگوي دولت: در آينده
عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت نيز كه در روزهاي گذشته ناچار شده است درباره بحران بنزين توضيح دهد، روز گذشته بار ديگر به خبرنگاران دراين باره گفت:  وزارت نفت گزارش خود درباره ارائه راهكار براي حل مشكل بنزين و تأمين منابع مالي بنزين را به دولت ارائه داد، كه درباره آن در جلسه بعدي تصميم گيري خواهد شد و فعلا تصميم خاصي در اين باره گرفته نشده است.
سخنگوي دولت درباره پرداخت نقدي يارانه بنزين گفت:  دراين باره هيچ تصميمي گرفته نشده و اين پيشنهاد در كنار ساير پيشنهادها درحال بررسي است.
رمضان زاده درباره صرفه جويي درصورت كسري بودجه اظهارداشت: اين صرفه جويي در تمامي بودجه دولت متمركز بوده و تمام دستگاه ها را شامل مي شود؛ پيش بيني مي كنيم دو هزار و صد ميليارد تومان عدم تحقق درآمد و كسري خواهيم داشت و به دنبال پيداكردن راهكارهايي براي جبران اين عدم تحقق درآمدها هستيم و درصورتي كه نشود، اين مبلغ بايد به صورت سرجمع از بودجه جاري تمام دستگاه هاي دولتي تامين شود.
نمايندگان: قيمت را افزايش ندهيد
برخي از نمايندگان مجلس در پاسخ به پرسش «شبكه خبر دانشجو» تأكيد كردند، افزايش قيمت بنزين موجب تورم شده و راه حل غيرمنطقي است.
حسن سبحاني گفت:  قيمت بنزين، نبايد افزايش يابد، زيرا ازنظر اقتصادي افزايش غيرمعقول بنزين مي تواند نوعي انفجار باشد.وي با بيان اين مطلب كه نبايد قيمت بنزين را متناسب با قيمت هاي خليج فارس درنظر گرفت،  اظهارداشت: درحال حاضر منطقي ترين راه حل براي مشكل بنزين، جيره بندي آن در كوتاه مدت است و بايد بنزين موجود را به يك شيوه اي توزيع كردكه وسايل حمل و نقل عمومي با مشكل مواجه نشوند.وي دليل اصلي افزايش بنزين را، بالارفتن سن خودروهاي موجود در كشور و همچنين نارسايي هاي حمل و نقل عمومي شهري دانست.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اين سئوال كه آيا تصويب نشدن لايحه اختصاص ۵۰ ميليون دلار به واردات بنزين، مي تواند نقطه اميدي براي حل مسئله بنزين در كشور باشد، خاطرنشان كرد: بستگي به اين دارد كه دولت و مجلس گام هاي بعدي را چه طور بردارند، يعني اگر گام هاي بعدي، سنجيده و رو به حل مشكل باشدمخالفت با فوريت گام مثبتي بوده است ولي اگر روزمره گري را حفظ كنيم، تصويب نشدن آن مقداري كارهاي موجود را تغيير خواهد داد.
عبدالله سهرابي نماينده مردم مريوان در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت:  وقتي قيمت بنزين واقعي شود خود به خود مصرف آن نيزكاهش مي يابد ودر واقع ديگر نيازي به برداشت از صندوق ذخيره ارزي براي واردات بنزين نيست . وي در پاسخ به اين سئوال كه براي كاهش مصرف بالاي بنزين كشور و كنترل آن، افزايش نرخ بنزين موثر خواهد بود يا خير، اظهارداشت: طبيعتا موثر است، اما تبعات اجتماعي و فشار آن بر قشر آسيب پذير قابل بحث است وگرنه طبق اصول اقتصادي هرچه قيمت بالاتر رود، تقاضا كمتر و صرفه جويي بيشتر مي شود.
سهرابي درعين حال تصريح كرد: افزايش قيمت بنزين به طور تصاعدي، قيمت ديگر كالاها و خدمات را بالا مي برد و نرخ تورم را دوچندان مي كند.عضو كميسيون انرژي مجلس به تأثير مثبت افزايش قيمت بنزين اشاره و خاطرنشان كرد: افزايش قيمت بنزين، در حذف قاچاق، كاهش مصرف و تأمين درآمد براي دولت موثر است.
بنظر مي رسد ديدگاه و نظر واحد و مشخصي در دستگاه هاي اجرايي و سياستگذاري براي حل بنيادين مصرف سوخت بنزين وجود ندارد. واقعيت اين است كه با قيمت بنزين نمي توان در رابطه با ساير مسائل نظير محيط زيست و توليد خودرو بازي كرد. راهكار بنيادين تعيين و تعريف الگوي كارآمد مصرف بنزين است كه در اين راستا متغيرهايي چون تقويت حمل و نقل عمومي، و توليد خودروهاي كم مصرف بايد به طور جدي مورد توجه قرار گيرد. راهكارهايي نظير افزايش قيمت، جيره بندي و حذف يارانه راهكارهاي موقت و در واقع به تعويق انداختن معضل است.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۵۷
۱۲۰۳
۲۱۰۱۶۰
توسعه معادن روي ايران
۲۰۷
۵۳۳۶
۳۵۰۱۰
شهد ايران
۳۱۰-
۵۸۹۷
۵۰۰۰۰۰
نوش مازندران
۹
۲۸۳۰
۳۰۸۳
روغن نباتي پارس
۵۵
۳۸۷۴
۱۲۳۰۴
پارس مينو
۶۶-
۳۵۷۶
۱۳۱۹۹
توليدي مهرام
۳۳۶
۷۰۶۸
۲۲۷۹۱
بهنوش ايران
۲۱۹
۴۶۰۸
۱۵۰۶۴
ساسان
۱۳۴۸
۲۸۳۱۳
۱۳۷۰۰
افست
۱۲۲
۸۵۵۳
۵۸۵۰۱
صنايع شيميايي ايران
۱۰
۸۴۸۸
۱۷۴۱۳۷
پتروشيمي خارك
۲۷۲-
۲۲۲۴۶
۵۱۶۹۶
پتروشيمي اصفهان
۶۹
۷۷۲۸
۴۸۸۵۷۹
پتروشيمي اراك
۲۲۶-
۹۴۳۶
۲۰۰۸۸۸۱
پتروشيمي آبادان
۳۶
۱۷۰۷۱
۶۳۲۷۰
داروسازي ابوريحان
۴۸۷
۱۶۵۸۸
۵۵۴۶۱
داروسازي فارابي
۳۲
۱۴۱۰۴
۱۷۳۹۸
داروسازي اكسير
۱۶-
۲۵۹۴
۹۸۷۸
كف
۸
۱۹۹۸
۲۳۳۸۵
گلتاش
۳۳۰
۱۵۹۶۲
۵۸۶۶۶
كربن ايران
۱۶
۱۸۵۶
۱۴۴۹۸
ايران تاير
۱۰-
۲۰۲۸۰
۲۵۰۰۰
صنايع لاستيكي سهند
۱-
۱۱۳۴
۱۰۰۰۰
درخشان تهران
۱۱۸-
۶۱۳۵
۱۴۳۰۶
فرآورده هاي نسوز آذر
۵۹-
۹۹۱۸
۲۲۵۵
صنايع كاشي و سراميك سينا
۱-
۴۳۹۸
۴۵۱۰
گروه صنعتي سپاهان (سهامي عام)
۱۵۹-
۴۱۰۶
۳۵۳۰۹۰
ماشين سازي اراك
۱۱۶
۳۰۰۰
۸۵۰۵۵۴
حق تقدم ماشين سازي اراك
۵۴
۷۵۱۳
۲۱۳۸۸۰
صنايع آذر آب
۱۱۵
۹۳۹۶
۳۲۷۰۴۴
تراكتورسازي ايران
۳-
۳۶۰۲
۳۶۷۱۲
موتوژن
۲۱۲
۱۵۹۱۱
۱۱۱۷۱
كابل البرز
۱۰۴
۳۹۴۷
۶۰۴۹۱
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۱۵
۱۱۱۹
۱۲۶۶۲
كارخانجات صنعتي پيام
۲۰۱
۶۲۶۱
۱۰۰۱۰
كنتورسازي ايران
۱۵۲
۴۲۷۳
۲۷۲۰۴۴
ايران خودرو ديزل
۱۵۴
۳۰۲۲
۷۰۹۵۳
حق تقدم ايران خودرو ديزل
۱۱۱-
۸۹۸۹
۱۰۳۱۲۳۸
ايران خودرو
۹۱
۶۵۱۴
۱۸۲۵۸۳
گروه بهمن
۱۳-
۱۸۰۸۰
۳۴۸۲۵
سايپا ديزل
۱۳۸-
۲۷۴۳۱
۱۱۱۰۴۴
سايپا
۸۱
۱۸۲۳۲
۱۰۲۱۲۰
زامياد
۴۱
۷۹۹۹
۱۴۵۳۷
كاربراتور ايران
۸۸
۱۴۸۲۶
۵۱۲۸۰
سايپا آذين (سهامي عام)
۷۳۳
۱۹۸۰۶
۴۶۴۰۱۴
صنعتي دريايي ايران
۷
۲۰۸۹
۲۲۴۹۹
شركت ساختمان اصفهان
۱۵۲۴
۳۵۳۳۸
۲۲۳۱۸۵
خدمات انفورماتيك
۳۵-
۲۸۶۸
۸۵۶۴۷
سرمايه گذاري البرز
۴۴
۵۱۶۹
۱۳۷۳۱۶۹
توسعه صنايع بهشهر
۱۵
۴۰۳۶
۲۱۹۴۵۵
سرمايه گذاري ملي ايران
۱۴
۲۳۶۳
۴۹۴۵۳۲
سرمايه گذاري سپه
۸۶
۲۵۵۲
۲۳۳۶۷۷۵
سرمايه گذاري پتروشيمي
۸-
۱۸۳۳
۸۸۱۷۸
سرمايه گذاري ملت
۳۶۸
۵۶۶۷
۴۵۳۳۳۸۷
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۰-
۶۱۲۱
۹۵۳۶۴
سرمايه گذاري رنا
۶
۴۷۰۶
۱۴۶۴۶۳۳۷
حق تقدم سرمايه گذاري رنا
۱۶۶
۵۸۰۰
۱۰۱۷۳۱۹
سرمايه گذاري غدير
۴
۳۶۴۸
۴۳۸۶۵
سرمايه گذاري پارس توشه
۷۳۲
۱۵۴۲۳
۹۹۷۹۳
گروه صنعتي سديد
۱۷
۳۶۹۴
۹۰۳۸۲۲
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۲۱۵
۴۵۲۵
۳۶۲۷۴۹
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۵
۱۶۲۳
۴۳۷۹۲۵
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۲۶
۲۹۱۱
۴۴۰۶۵۴
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱۴
۱۲۶۷۵
۳۹۳۳۰
داروپخش
۷-
۲۱۳۲
۴۸۰۳۷
سرمايه گذاري صنعت نفت
۵۱
۴۶۲۰
۶۷۸۴۴
معدني و صنعتي چادرملو (سهامي عام)
۶۴
۲۵۲۳
۱۲۶۳۸
بهپاك
۱۶۵
۳۴۷۰
۱۸۰۰۰
توكا فولاد

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۸۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۶۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۶۹۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |