پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۴ - Nov 13, 2003
عمليات تبديل زندان قصر به فضاي سبز و مجموعه فرهنگي آغاز شد
شهرداري براي خريد زندان اوين اعلام آمادگي كرد
گروه شهري: عمليات تخريب و تبديل زندان قصر به فضاي سبز و مجموعه مراكز فرهنگي و هنري ديروز با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران و جمعي از مقامات مسئول در حوزه مديريت شهري و سازمان زندانها به اجرا درآمد.
به گزارش خبرنگار ما، ديروز عمليات واگذاري فاز سوم و به عبارتي ۷۰ درصد از مساحت ۱۲ هكتاري زندان قصر محقق شد و قرار است ۳۰ درصد باقيمانده در قالب فاز ۳ حداكثر تا آ خر امسال تحويل شهرداري تهران شود.
بنابراين گزارش، رقمي حدود ۳۰ ميليارد تومان جهت احداث مراكز فرهنگي، ورزشي، تفريحي و فضاي سبز ظرف ۳ سال آينده كه زمان پيش بيني شده براي اتمام اين پروژه است در نظر گرفته شده است.
به گفته احمدي نژاد، شهرداري تهران آمادگي دارد در صورت تحقق همكاري هاي بين بخشي و اعلام آمادگي از طرف سازمان زندانها ،زندان اوين را نيز خريداري نموده و در جهت احداث و توسعه فضاهاي فرهنگي، ورزشي مورد نياز براي شهر تهران اختصاص دهد، اعلام آ مادگي شهردار تهران در حالي صورت مي گيرد كه شنيده ها حاكي از انجام برخي توافقات بين دانشگاه شهيد بهشتي و سازمان زندانها مبني بر اختصاص فضاي زندان اوين به اين مركز دانشگاهي است.
شهردار تهران طي سخناني از تخريب زندان قصر به عنوان يك رويداد بسيار بزرگ ياد كرد و گفت: شايد روزي كه شاه قاجار سنگ بناي كاخ خود را در اين محل مي گذاشت هيچوقت به ذهنش خطور نمي كرد روزگاري در دوران منحوس پهلوي از اين محل به عنوان شكنجه گاه عناصر اصيل و آزاديخواه ايران و در عصر جمهوري اسلامي با يك تغيير ماهوي تبديل به يك مركز هنري و فرهنگي استفاده شود.
وي تاكيد كرد: سوابق تاريخي زندان قصر بايد در كاربري جديد آن لحاظ شود.
وي ادامه داد: آرزوي امام (ره) هم اين بود كه روزي زندان،  تبديل به دانشگاه و محلي براي تربيت انسانهاي صالح شود كه امروز شاهد تحقق بخشي از اين آرزوي بزرگ هستيم ،به طوري كه ديوارهاي زندان قصر فرو خواهد ريخت و به جاي آن پايه هاي احداث يك مركز فرهنگي گذاشته خواهد شد.
وي از همه كساني كه از سالها قبل اين انديشه را مطرح و تا بدين جا پيگيري و اجرا كردند تشكر و قدرداني كرد.
وي ادامه داد: اقرار مي كنيم كه جابجايي مجموعه بزرگ زندان قصر در مدت كوتاهي كه سازمان زندانها در اختيار داشت كار بسيار سخت و توانفرسايي بود، با اين همه اين سازمان خيلي خوب به تعهدات خود تا به اين لحظه عمل كرد.
شهردار تهران اظهار اميدواري كرد، در آينده نيز با همين سرعت عمليات جابجايي زندانيان به خارج شهر ادامه يابد و تا آخر امسال كل مجموعه زندان قصر آزاد و جهت بهره برداريهاي فرهنگي مردم تجهيز و آماده سازي شود.
وي از مشاوران و طراحان خواست با توجه به اينكه بخشي مهم از تاريخ ۷۵ ساله ملت ايران و انقلاب اسلامي در اين محل شكل گرفته بهترين طراحيها در احداث اين مجموعه فرهنگي و به منظور آشنايي نسل امروز و فردا نسبت به اتفاقاتي كه در سياهچاله هاي اين مركز بر سر بزرگان اين مرز و بوم آمد انجام دهند.احمدي نژاد،  برتنوع كار و به تصوير كشيده شدن انواع هنرها و فعاليتهاي فرهنگي ورزشي در اين محل تاكيد كرد و گفت: زندان قصر بعد از تغيير كاربري بايد كانون تجمع كليه هنرمندان و دانشمندان باشد و حتي مديريت اين مركز فرهنگي دخالت مستقيم داشته باشند.وي از كليه اهالي محل به خاطر تحمل صبورانه رنج سالها همجواري با زندان قصر قدرداني و از اينكه به زودي مردم اين محل از اين رنج تاريخي نجات پيدا مي  كنند اظهار شادماني كرد.

۱۷درصد خودروها در تهران روغن سوزي دارند
روشن كردن خودروهاي آلوده كننده هوا جرم محسوب مي شود
001420.jpg
طبق ماده ۲ قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب (۳/۲/۷۴) به هر عملي كه موجبات آلودگي هوا را فراهم كند، ممنوع است.
به گزارش روابط عمومي كنترل كيفيت هوا، همچنين بر طبق ماده ۴ همين قانون استفاده از وسايل نقليه موتوري كه بيش از حد مجاز مقرر، دود و آلوده كننده هاي ديگر وارد هواي آزاد كنند، ممنوع است.
حدمجاز خروجي وسايل نقليه موتوري توسط سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري وزارت صنايع تعيين و به تصويب شوراي عالي حفاظت محيط زيست مي رسد. با توجه به مواد قانوني فوق و اين كه بيش از ۲ ميليون خودرو در تهران در حال تردد هستند كه قسمت عمده آلودگي هواي تهران را توليد مي كنند و حدود ۱۷درصد اين خودروها داراي روغن سوزي هستند و آلودگي بيش از استاندارد توليد مي كنند، مشخص مي شود علاوه بر اين كه اين وسايل موجبات آلودگي هوا را فراهم مي آورند عملي غيرقانوني و خلاف قانون انجام مي دهند. زيرا بر طبق مواد فوق، حتي روشن كردن اين وسايل جرم محسوب مي شود وقانونگذار مجازات هاي نقدي و جلوگيري از تردد خودروي مزبور را پيش بيني كرده است.

نگاه
طالبان دوباره در افغانستان فعال شد .
001422.jpg
داوود كاظمي

در ملاقات سفير چين با شهردار تهران عنوان شد:
تهران و پكن خواهرخوانده مي شوند
گروه شهري: طي ملاقات ليوچن تانگ سفير جمهوري خلق چين با دكتر احمدي نژاد شهردار تهران طرفين ضمن تأكيد بر گسترش مناسبات في مابين، خواستار اجراي پروژه هاي مشترك در امور شهري به ويژه توسعه شبكه راه آهن شهري تهران شدند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، در اين ملاقات ابتدا سفير كشور جمهوري خلق چين ضمن دعوت از شهردار تهران جهت بازديد از پكن، علاقه مسئولان اين شهر به عقد قرارداد خواهرخواندگي بين تهران و پكن را اعلام كرد.
براساس اين گزارش شهردار تهران نيز ضمن ابراز علاقه به گسترش همكاري هاي فني و مهندسي شهرهاي تهران و پكن گفت: پيشنهاد خواهرخواندگي تهران و پكن را به صورت جدي پي گيري خواهم كرد.
شهردار تهران افزود: مسايل شهرسازي، ترافيك، تجهيزات و تأسيسات شهري زمينه هاي مناسبي براي همكاري و مذاكرات كارشناسان و مديران هر دو شهر مي باشد.

مجموعه  ورزشي  ويژه  بانوان  در منطقه  ۱۰ تهران  به  بهره برداري  رسيد
نخستين  مجموعه  ورزشي  ويژه  بانوان  به همراه  يك  مجموعه  ورزشي  آقايان  در تهران  به  بهره  برداري  رسيد.
در مراسم  افتتاح ، كلنگ  احداث  دو پروژه  عمراني نيز به  زمين  شده  شد.
شهردار منطقه  ۱۰ تهران  در اين  مراسم  با تشريح  فعاليت هاي  انجام  شده  در خصوص  افزايش  سرانه  ورزشي  منطقه ، گفت : مجموعه  ورزشي  بانوان  حضرت  زهرا(س ) ،در زميني  به  مساحت  دو هزار متر مربع    احداث  شد.وي ، توجه  به  افزايش  سرانه  ورزشي  در منطقه  را يكي  از مهمترين  اولويت هاي  سياست  شهرداري  اين  منطقه  عنوان  و تصريح  كرد: در همين  راستا مجموعه  ورزشي علي  اصغر(ع ) با زير بناي  حدود يك هزار متر مربع  در جنوبي ترين  محدوده  منطقه و براي  استفاده  قشر كم  درآمد احداث  شد.
در اين  مراسم ، معاون  امور مناطق  شهردار تهران ، كلنگ  احداث  دو پروژه  عمراني را به  زمين  زد.
احداث  مسجد حضرت  زهرا(س ) با مساحت  ۱۸۰۰ متر مربع  در بزرگراه  نواب  و اولين بناي  طرح  ياوران  پارك  كه  به  حفاظت  از محيط پارك  از سوي  شهروندان  اختصاص دارد، آغاز شد.

وزارت بهداشت، لايحه جامع كنترل دخانيات را به مجلس فرستاد
گروه شهري :معاون  سلامت  وزارت  بهداشت ، درمان  از تدوين  لايحه «كنترل  جامع دخانيات» از سوي  وزارت  بهداشت ، خبر داد و گفت  كه وزارت  بهداشت  اين  لايحه  را به مجلس  شوراي  اسلامي برده  است .
دكتر محمد اسماعيل  اكبري  ديروز  در گفت  وگو باايرنا، افزود: ارائه اين  لايحه ، پس  از جنگ  تبليغاتي  انجام  شده  ازسوي  وزارت  بهداشت  عليه  دخانيات ، يكي  از مهمترين  گامهاي  وزارت  بهداشت  درزمينه  كنترل  دخانيات  در كشور است .
اكبري ، اظهارداشت : لايحه  كنترل  جامع  دخانيات  كه  مبتني  بر كنوانسيون مصرف  دخانيات  در ژنو است ، به  كميسيون  اجتماعي  مجلس  شوراي  اسلامي ارائه  شده است .

محيط بان پارك ملي خجير اخراج شد
مجتبي سيري، محيط بان پارك ملي خجير، به دليل انجام مصاحبه با روزنامه همشهري اخراج شد.
به گزارش قلم سبز ايران، مجتبي سيري محيط بان پارك ملي خجير روز يكشنبه در گفت وگو با روزنامه همشهري از عقب افتادگي حقوق خود به مدت ۶ ماه و كمبود جيره غذايي نيروهاي اجرايي سازمان حفاظت محيط زيست در پارك هاي ملي خبر داد.
به گفته مجتبي سيري، حكم اخراج وي به دليل انجام اين مصاحبه صبح ديروز از سوي دفتر نظارت و بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست صادر شده است. اين در حالي است كه يك مقام آگاه در سازمان حفاظت محيط زيست با تأييد خبر حكم اخراج اين محيط بان، اعلام داشته است: «هرگونه تصميم گيري در اين مورد از سوي اداره كل محيط زيست استان تهران انجام شده است.»

گزارش تازه از پرونده مجتمع اركيده
گروه شهري: به گزارش خبرنگار ما آقاي «ب» مديرعامل شركت چهارصفه به شعبه دوم دادسراي شهرري مراجعه كرد و در رابطه با اين شركت و مجتمع مسكوني اركيده توضيحاتي به بازپرسي پرونده ارائه داد.
اين فرد از آنجايي كه شاكيان پرونده وكيل شركت را متهم اصلي كلاهبرداري معرفي كرده اند، هم اكنون آزاد است .
مشروح گزارش كلاهبرداري ۹ ميليارد توماني امروز در صفحه ۱۹ - ضميمه ايرانشهر - آمده است ولي از آنجايي كه صفحات ايرانشهر ۴۸ ساعت قبل از توزيع به چاپ مي رسد، موارد مذكور در گزارش چاپ شده، مورد اشاره قرار نگرفته است.

فضاهاي حياتي شهر
اسماعيل عباسي
با تحويل بخش ديگري از زندان قصر به شهرداري تهران با هدف تبديل آن به فضاي سبز و مركز فرهنگي - تفريحي، حفظ و تقويت مراكز فرهنگي_ هنري و ايجاد امكانات جديد براي تامين فضاهاي حياتي شهر در برنامه هاي كلان شهرداري تهران اولويت ويژه مي يابند. بخصوص كه شهردار تهران در اين مراسم، براي خريداري زندان اوين و تبديل آن به فضاهاي حياتي مورد نياز شهروندان اعلام آمادگي كرده است. واقعيت اين است كه در طول بيش از يك دهه و در روند شتاب آلود فروش تراكم مازاد در شهر تهران، ساخت و ساز خارج از محاسبات دقيق و به صورت ناموزون ادامه پيدا كرده است و در ازاي از ميان رفتن بخش وسيعي از باغها و طبيعت سبز تهران به ويژه در مناطق شمالي، شبكه هاي درهم تنيده اي از بناهاي بلند، اين محله ها را فرا گرفته است. ساخت و ساز بناهاي بلند با توجه به موقعيت جغرافيايي شهر تهران و كمبود زمين، يك ضرورت است، اما در غياب طرح جامع و برنامه هاي منسجم و مبتني بر ديدگاههاي كارشناسي ساخت و سازهاي عنان گسيخته مي تواند، علاوه بر بلعيدن زمين ها و باغ هاي باقيمانده و رشد زيانبار در ارتفاعات، وضعيت حمل و نقل شهري و هواي تهران را بحراني تر كند. بنابراين طرح تبديل زندان ها و برخي پادگان ها به فضاهاي مورد نياز شهروندان با توجه به وسعت اين اماكن اقدامي مفيد و حياتي است كه چشم انداز آينده پايتخت را روشن تر مي كند، منوط بر آنكه، براي حفظ باغ هاي باقيمانده تهران و ساخت و ساز در يك بستر اصولي و پايدار با در نظر گرفتن اراضي مورد نياز فضاهاي حياتي شهر، اقدامات اساسي به عمل آيد.

شهردار تهران در مصلا به مردم پاسخ مي دهد
همزمان با برگزاري نماز جمعه اين هفته در مصلاي بزرگ تهران دكتر احمدي نژاد به اتفاق معاونان و شهرداران مناطق ۲۱ گانه پايتخت آماده پاسخگويي حضوري به شهروندان تهراني است. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران،  در راستاي سياست پاسخگويي شفاف به شهروندان و به منظور ايجاد سهولت در امر مراجعات شهروندان و حل و فصل شكايات مردمي، اين هفته شهردار تهران به اتفاق همكاران ستادي خود در محل نماز جمعه واقع در مصلاي بزرگ تهران حضور خواهد يافت و پس از نماز شخصا به نامه ها، شكايات و تقاضاهاي مردم از شهرداري رسيدگي خواهد كرد. شهرداري تهران در صدد است اين برنامه را به صورت نوبتي در نمازهاي جمعه آتي نيز با حضور مسئولان و شهرداران مناطق تهران مجددا تكرار كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |