شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۶ - Nov 15, 2003
تصميم بانك مركزي درباره كاهش سود تسهيلات بانكي به صادرات
گروه اقتصادي: نرخ سود تسهيلات به متقاضيان دريافت وام از شبكه بانكي براي بخش هاي مختلف اقتصادي در ايران يكي از بالا ترين نرخهاي سود در بين بانكهاي جهان است . اين نرخ سود كه براساس نرخ تورم موجود در پايان هر سال تعيين مي شود با انتقاد فعالان اقتصادي مواجه شده است.
صادركنندگان كالاها و خدمات به دليل تثبيت نرخ ارز و بالا بودن نرخ سود دريافتي از بانكها در شرايط نامساعدتري قرار داشتند.
در هفته هاي گذشته شوراي پول و اعتبار به درخواست بازرگانان و بخشي از مسئولان نرخ سود تسهيلات اعطايي به بخش صادرات را كاهش داد و از ۱۶ درصد به ۱۵ درصد رساند. در اطلاعيه اي كه از سوي بانك مركزي صادر شده آمده است: كاهش نرخ سود تسهيلات اعطايي بانكها به بخش صادرات از ۱۶ به ۱۵ درصد كه از ۱۴ آبان ماه اجرا شده درباره قراردادهاي قبل از اين تاريخ اجرا نمي شود.
اين گزارش مي افزايد: با توجه به مصوبه شوراي پول و اعتبار در مورد كاهش نرخ سود تسهيلات اعطايي بانك ها به بخش صادرات در تاريخ ۲۶ مهرماه كه زمان اجراي اين مصوبه را از ۱۴ آبان ماه اعلام كرد، تسهيلات اعطايي به بخش ياد شده كه تاريخ انعقاد قرارداد آنها قبل از تاريخ اجراي اين مصوبه است، تا سررسيد، تابع نرخ هاي زمان انعقاد قرارداد است. همچنين نرخ سود تسهيلات اعطايي به بخش صادرات كه از تاريخ يادشده به بعد مورد تمديد قرار مي گيرند، براساس نرخ هاي جديد است. كارشناسان اقتصادي مي گويند كاهش يك درصدي نرخ سود تسهيلات اعطايي بانكها به صادرات مي تواند بخشي از عدم نفع صادركنندگان را به دليل تثبيت نرخ ارز جبران كند.

كاهش هزينه ها از محوري ترين برنامه هاي ايران خودرو است
گروه اقتصادي: مديران دو كارخانه اصلي خودروساز در كشور، تحت شرايط جديد اقتصادي و افزايش رقابت در بازار، تلاش دارند قيمت توليدات خود را كاهش دهند.
از جمله مدير عامل ايران خودرو در جمع مديران ارشد اين شركت گفته است: كاهش قيمت خودرو با برنامه ريزي در يك دوره زماني انجام خواهد شدو با آنچه از نظر رواني در رسانه ها مطرح شده تفاوت دارد.
هنگامي مي توان قيمت خودرو را كاهش داد كه كليه برنامه ها تنظيم شده و به نتيجه برسند.
وي افزود: شركت ايران خودرو با توليد خودروهاي ارزان و كيفي، علاوه بر رهبري بازار خودرو در ايران در صدد حضور در صحنه رقابت جهاني است.
به گزارش روابط عمومي ايران خودرو منوچهر منطقي در دومين گردهمايي مديران ارشد اين شركت افزود: كاهش هزينه ها يكي از فرآيندهاي رقابت پذيري در عرصه جهاني است و بايد در ايران خودرو اين روند به يك فرهنگ كاري تبديل شود.
او گفت: نتيجه اصلي و نهايي كاهش هزينه ها، پايين آمدن نرخ محصولات خواهد بود كه در حال حاضر به عنوان يك برنامه در مجموعه ايران خودرو مطرح است.
منطقي با اشاره به اينكه عمده نياز بازار خودرو در ايران، خودروهايي با كلاس قيمتي كمتر از هشت ميليون تومان است افزود: ايران خودرو به منظور افزايش سهم خود در بازار داخلي، طرح هايي را در دست اجرا دارد. وي توليد خودرو ال - ۹۰ را يكي از سه طرح ايران خودرو براي توليد و عرضه خودرو با فناوري روز و قيمت مناسب به بازار ذكر كرد و گفت: ال - ۹۰ به دليل اقتصادي بودن يكي از خودروهايي است كه مي تواند جايگزين پيكان باشد.
منطقي توضيح داد: با توجه به توانمندي هاي ايجادشده در گروه صنعتي ايران خودرو، اين شركت توانايي توليد و صدور برخي از قطعات خودرو
ال - ۹۰ و نيز محصول كامل را به ديگر كشورها دارد.

تحولات بازار نفت در هفته گذشته
گروه اقتصادي: قيمت نفت خام در يك ماه گذشته عليرغم نوسان هاي پياپي و كوتاه مدت روندي فزاينده داشت.
عليرغم برخي پيش بيني ها تقاضاي نفت در بازارهاي جهاني در روزهاي پاياني پاييز و آغاز زمستان بيش از انتظار افزايش يافت.
در گزارش اخير سازمان انرژي بين الملل كه به ۲۶ كشور عضو در زمينه آينده نفت خام اين كالاي ارزشمند مشاوره مي دهد،پيش بيني ميزان تقاضاي نفت در سه ماهه پاياني سال ۲۰۰۳ را معادل
۱۷۰ هزار بشكه افزايش داد و معادل يك ميليون و ۲۸۰ هزار بشكه اعلام كرد.
در اين گزارش رشد تقاضاي مصرف در چين معادل ۹۰ هزار بشكه اعلام شده است.
براساس گزارش ها عمليات بمب گذاري در عراق و عربستان سعودي نيز موجب شده تا تقاضاي نفت روبه افزايش گذاشته و در نهايت قيمت ها افزايش يابند.
در روزهاي پاياني هفته گذشته قيمت نفت در نيويورك پس از يك نوسان ۱۴ سنتي به ۳۱ دلار و ۸۴ سنت براي هر بشكه رسيد و نفت برنت درياي شمال نيز ۲۹ دلار و ۲۵ سنت داد و ستد شد.
در دو هفته گذشته قيمت نفت خام در بازارهاي جهان ۱۲درصد رشد داشته است.
كاهش ذخاير نفت آمريكا به ميزان ۸۰۰ هزار بشكه و عدم اطمينان به افزايش صادرات عراق عليرغم پيش بيني هاي پس از پايان جنگ در اين كشور از عواملي است كه رشد قيمت ها در بازار نفت را موجب شده است. اين روند تا چهارم دسامبر مصادف با ۱۳ آذر و هنگام اجلاس وزراي نفت اوپك در وين ادامه خواهد يافت.
با توجه به اينكه اعضاي اوپك نيز از ثبات قيمت ها حمايت مي كنند و حفظ قيمت ها در سطح كنوني را مورد تاييد قرار داده اند انتظار نمي رود كه ميزان توليد اوپك نيز با توجه به شرايط كنوني بازار نفت تغيير كند.

وزير راه و ترابري خبر داد
تفاهم با چين براي حضور در طرح هاي راه و ترابري ايران
گروه اقتصادي: چين جايگاه موثرتري در اقتصاد ايران مي يابد و براساس توافق هاي اخير وزير راه و ترابري با شركت هاي چيني، اين كشور نقش بيشتري در ساخت و احداث بنادر، جاده و راه آهن در ايران به دست خواهد آورد.
احمد خرم وزير راه و ترابري در سفر اخير خود به چين در زمينه همكاري شركت هاي چيني در طرح هاي راه و ترابري توافق هايي براي انجام سرمايه گذاري هاي مشترك با طرف هاي چيني به تفاهم نامه هايي دست يافته است.
وي پس از بازگشت از سفر به چين در گزارشي اعلام كرد كه مشكل خريد واگن هاي حمل و نقل راه  آهن از چين برطرف شده است.
وي در گفتگو با خبرگزاري فارس اعلام كرده است: در اين سفر با امضاي ۵ سند تفاهم بين دو كشور مقرر شد كه ساخت تجهيزات بندري و مشاركت در ساخت كشتي و لوكوموتيو باري با سرمايه گذاري مشترك انجام شود. وي افزود: ناوگان حمل و نقل كشوري با افزايش توليد خودروسازان در آينده اي نزديك دو برابر مي شود و به همين دليل علاوه بر ۷۰۰ كيلومتر راه در دست ساخت به ۵ هزار كيلومتر اتوبان نياز داريم.
احمد خرم تأكيد كرد: براساس تفاهم هاي انجام شده طرح هاي گوناگوني با چين در قالب «سرمايه گذاري و احداث» ، «سرمايه گذاري ، بهره برداري و واگذاري» اجرا خواهد شد.
در اين زمينه، توسعه آزادراه ها و راه آهن غرب كشور و ساخت بنادر تجاري و غيره اولويت دارند.
وزير راه و ترابري ابراز اميدواري كرد كه دولت و مجلس در سال آينده براي اجراي طرح هاي مختلف اجازه دو ميليارد دلار فاينانس را بدهند چرا كه بودجه اين وزارتخانه محدود است و امكان لازم براي جذب سرمايه و اجراي طرح هاي مختلف وجود ندارد.

گزارش هفتگي بورس تهران
هزار و ۴۵۵ ميليارد ريال داد و ستد سهام در بورس تهران
گروه اقتصادي: هفته گذشته در بورس تهران ۲۴۳ ميليون و ۹۳۳ هزار سهم و حق تقدم به ارزش يك هزار و ۴۵۵ ميليارد و ۴۸۳ ميليون و ۶۳۹ هزار ريال داد و ستد شد.
به گزارش سازمان بورس اوراق بهادار تهران، تعداد سهام و حجم ريالي معاملات در هفته گذشته نسبت به هفته پيش از آن به ترتيب ۳/۱۷۷ درصد و ۳۶/۱۸۶ درصد افزايش يافت.
در تالار اصلي بورس تهران در هفته مورد بررسي افزون بر ۲۱۰ ميليون و ۸۷ هزار سهام و حق تقدم به ارزش يك هزار و ۳۵۰ ميليارد و ۷۵۹ ميليون و ۸۰ هزار ريال داد و ستد شد كه حجم داد و ستد در تالار اصلي نسبت به هفته گذشته از نظر تعداد سهام ۶۶/۱۹۵ درصد و از نظر حجم ريالي ۸۳/۲۱۲ درصد رشد داشت.
در تالار فرعي نيز ۳۳ ميليون و ۸۴۶ هزار سهام و حق تقدم به ارزش ۱۰۴ ميليارد و ۷۲۲ ميليون و ۵۵۸ هزار ريال داد و ستد شد كه نسبت به هفته پيش از آن از نظر تعداد سهام ۱۳/۱۰۰ درصد و از نظر حجم ريالي ۹۲/۳۶ درصد افزايش يافت.
در پايان مبادلات سهام هفته گذشته شاخص كل قيمت سهام به ۸۳/۹۶۲۶ واحد رسيد كه نسبت به هفته پيش از آن ۵۶/۳۱۸ واحد افزايش داشت.
در هفته مورد بررسي نهادها و سازمان هاي دولتي در مجموع ۷ ميليون و ۳۸۰ هزار سهم به ارزش ۴۷ ميليارد و ۶۳۶ ميليون و ۲۸۶ هزار ريال در بورس تهران عرضه كردند كه سازمان خصوصي سازي به وكالت از سوي سازمان گسترش و نوسازي ايران، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، شركت ملي صنايع پتروشيمي و سازمان صنايع ملي ايران در بورس تهران عرضه شد.

مطالعات سه ميدان نفتي با مشاركت شركت استات اويل
گروه اقتصادي: كار مطالعات جامع ميدان نفتي بي بي حكيمه و مخازن آسماري اهواز و مارون در حال حاضر با مشاركت شركت نروژي استات اويل و پژوهشگاه صنعت نفت (بعنوان مجري) مطابق شرح كار تنظيمي از سوي شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب در دست اقدام مي باشد و طبق برنامه به پيش مي رود.
به گزارش روابط عمومي شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب براساس برنامه تنظيمي مطالعه ميدان بي بي حكيمه تا ۳ ماه آينده به پايان رسيده و فعاليت هاي مربوط به مطالعه دو مخزن آسماري اهواز و مارون تحت نظارت كارشناسان مناطق نفتخيز جنوب ادامه خواهد داشت.
مطابق قرارداد منعقده براي مطالعات «ميدان بي بي حكيمه، اهواز آسماري و مارون آسماري در مقايسه با پروژه هاي مشابه در سطح جهان، رقمي معمول و متعارف در نظر گرفته شده است.
در اين قرارداد به جهت حفظ منافع شركت ملي نفت ايران، هرگونه پرداخت هزينه به اتمام مطالعات و ارائه طرح توسعه و تأييد نهايي كارشناسان ناظر موكول شده، در حالي كه در قراردادهاي مشابه با توجه به پيشرفت كار پروژه، هزينه آن در ضمن كار و بتدريج پرداخت مي شود. ايرنا يكشنبه گذشته خبري مبني بر عدم تأييد مطالعات سه ميدان نفتي جنوب از سوي شركت نروژي استات اويل مخابره كرده بود.

كمبود بنزين به استان خراسان هم سرايت كرد
در روزهاي اخير خبرهاي متعددي از كمبود بنزين در برخي از شهرهاي ايران از سوي خبرگزاري هاي مختلف مخابره شده بود كه بيانگر بالاگرفتن معضل بنزين در كشور است.
به دنبال كمبود بنزين در اوايل هفته گذشته در شهرهاي تهران، قزوين و كرج در هفته گذشته كه منجر به توقف فعاليت پمپ بنزين ها در شهرهاي مذكور گرديد، خبرگزاري جمهوري اسلامي از كمبود بنزين در استان خراسان در روزهاي آخر هفته خبر داده است.
براي جبران اين كمبود، شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي شاهرود طي چند روز اخير بخشي از نياز اين استان را تامين كرد. معاون اين شركت در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: در اين ارتباط ۵/۹ ميليون ليتر بنزين از اين منطقه به شهرهاي استان خراسان حمل شد.
مهندس سيد محمود طاهري افزود: ۵/۵ ميليون ليتر از اين محموله به شهر مقدس مشهد، سه ميليون ليتر به سبزوار و يك ميليون ليتر نيز به نيشابور اختصاص يافت.

گفت و گوي امروز
شركتهاي ژاپني حق انحصاري توسعه ميدان نفتي آزادگان را از دست داده اند
فراز و نشيب هاي تفاهم نامه ايران و ژاپن براي توسعه ميدان نفتي آزادگان با دعوت از چند شركت بين المللي ديگر اخيراً پايان يافت.
اخيراً  مسئولان شركت مهندسي و توسعه نفت اعلام كردند كه مذاكره براي انتخاب شركت واجد شرايط براي انجام عمليات بهره برداري از اين حوزه در حال انجام است و تعدادي از شركت هاي خارجي از جمله ژاپني در اين مذاكرات حضور دارند.
از سوي ديگر هيأتي از مقامات وزارت خارجه ژاپن در هفته گذشته به تهران سفر كرد و با طرف هاي ايراني مذاكره كرد. برخي منابع خبري يكي از محورهاي اين مذاكرات را حوزه نفتي آزادگان اعلام كردند كه نتيجه مذاكرات احتمالي منتشر نگرديد.
در زمينه وضعيت شركتهاي ژاپني در مذاكرات توسعه ميدان  آزادگان با مهندس «آل آقا» مدير مهندسي نفت شركت مهندسي و توسعه نفت گفت وگو كرديم.
***
*اگر حق انحصاري شركت هاي ژاپني براي بهره برداري از حوزه نفتي آزادگان از ميان رفته است، هزينه هاي انجام شده از سوي كنسرسيوم ژاپني از سوي ايران چگونه بازپرداخت مي شود؟
- آنچه شركت كنندگان در مذاكرات براي مطالعات و غيره هزينه مي كنند بر عهده خود آنها است و شركت ملي نفت ايران در هيچ موردي به شركت كنندگان ناموفق بازپرداختي نخواهد داشت.
در ضمن آنچه ژاپني ها از آن برخوردار بودند حق مذاكرات انحصاري بود نه انحصار در بهره برداري از ميدان.
* اگر طرح به شركت هاي غير ژاپني واگذار شود، آيا سهم انحصاري به ژاپني ها با توجه به تفاهم نامه امضاء شده در نظر گرفته مي شود؟
- هيچگونه سهمي براي ژاپني ها در مذاكرات با ديگران منظور نشده و در تفاهم نامه نيز چنين امري مطرح نيست.
* احتمال حضور مجدد شركت هاي ژاپني در اين طرح با توجه به مذاكرات اخير هيأت ژاپني در تهران و برخورداري مجدد آنان از حق انحصاري در اين حوزه چه اندازه است؟
حق انحصاري در مذاكرات قبلي بر اساس يك تفاهم نامه بود كه مدت آن بسر رسيد، به طور قطع در زماني كه ما در حال مذاكره با ديگر شركت ها (علاوه بر ژاپني ها) هستيم اعطاي مجدد چنين انحصاري معنا ندارد.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |