شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۶ - Nov 15, 2003
كشتي فرنگي نوجوانان آسيا
ايران در آستانه كسب قهرماني است
گروه ورزشي: با به پايان رسيدن دور مقدماتي رقابت هاي كشتي فرنگي قهرماني نوجوانان آسيا كه در شهر فونگ يون كشور تايوان برگزار مي شود تيم ايران با موفقيت در ۸ وزن مدعي كسب عنوان قهرماني آسيا است.
صبح ديروز كشتي گيران كشورمان با شكست مدعيان قزاق فاصله خود را با اين تيم زياد كردند كه پيروزي «داود گيل نيرنگ» و «عابدين زاده» در برابر اين حريفان، چشم گير بود. «سعيد رمضانلو»، «رضا شيخي» و «جاسم اميري» سبك وزن هاي تيم ايران بودند كه با پيروزي بر حريفانشان و حضور در فينال در يك قدمي مدال طلا قرار دارند.
حريف رمضانلو در فينال كشتي گير ژاپني و حريف شيخي كشتي گير هندي است. «آيت رضايي» و «حميد ريحاني» تنها نفرات فرنگي كار بودند كه در برابر حريفانشان شكست خوردند. «رضايي» با قبول دو شكست، شانسي براي كسب مدال ندارد، اما «ريحاني» براي كسب مدال نقره با كشتي گير تايوان مبارزه مي كند.
«رنجبر»، «عابدين زاده» و «گيل نيرنگ»، كشتي گيران ميان وزن تيم كشورمان بودند كه پيروزي هاي حساس و ارزشمندي را به دست آوردند. اين سه كشتي گير در صورت پيروزي برابر حريفان قزاقستان و تايوان به فينال مي رسند. در سنگين وزن نيز «محمد امين رضايي» و «موسوي» با كشتي هاي خوب خود موقعيت مناسبي در جدول مسابقه ها دارند.
پس از اين تيم ايران كه شانس اول قهرماني است، قزاقستان و ژاپن رقابت سختي دارند، ضمن آنكه از تيم كره  جنوبي نيز نبايد غافل شد.
در حاشيه
* بيني «آيت رضايي» در حين كشتي با حريف دومش دچار آسيب ديدگي جزئي شد كه با تلاش مسئولان تيم اين مشكل پس از بازي برطرف شد.
* «حميد ريحاني» پس از پيروزي بر حريف تايواني روي سكوي تماشاگران گريه مي كرد، چرا كه با شكست در كشتي اول مدال طلا را از دست داده بود و به نقره قانع نبود.
* «داوود عابدين زاده» و «داود گيل نيرنگ» در فن سينه به سينه حريفان قزاقي خود را شكست دادند كه در نتيجه تيم ايران تأثير بسزايي داشت.
* «محمد امين رضايي» كه از كشتي دوم خود اطلاعي نداشت و بدون انجام حركات نرمشي به روي تشك رفت از شكست برادر كوچك ترش به شدت متأثر بود و از ناراحتي مي گريست، به طوري كه ساير اعضاي تيم مشغول دلداري وي بودند.
* كشتي «سيد هادي موسوي» با حريف هندي، در حالي كه نتيجه آن براي هر دو تيم حساس بود و حريف هندي با ضربات دست به صورت موسوي مي كوبيد، داوران كشتي را قطع كردند.

ليگ برتر واليبال
قهرمان سال پيش مغلوب برق شد
گروه ورزشي: هفته پنجم ليگ برتر واليبال ايران به جدال تيم هاي تهراني با هم و شهرستاني ها با يكديگر اختصاص داشت. در جدال تيم هاي تهراني پيكان مغلوب بزرگ بود كه به عنوان تيم مدافع عنوان قهرماني در سد جوانان با انگيزه برق متوقف شد.
از باخت پيكان، دو تيم پاس و صنام خوشحال شدند كه دو ضلع ديگر مدعيان اين فصل را تشكيل مي دهند. البته صنام هنوز تا رسيدن به صدر جدول كار مشكل تري نسبت به پيكان پيش رو دارد.صنام در غياب بازيكنان مصدومش در مقابل سايپا به موقع به خود آمد و توانست بازي باخته را مبدل به يك پيروزي خوب سازد.
اما پاس صدرنشين ليگ برتر اين روزها با كسب پنج پيروزي و انجام يك بازي بيشتر نسبت به ساير مدعيان روي ابرها حركت مي كند. پاس با خوردن به قرعه استراحت سايه رقيبان را نزديك تر حس خواهد كرد.پاس در پيكار با دخانيات به برتري سه برسفر نايل آمد.در دو بازي شهرستان ها هر دو ميزبان باختند تا تيم هاي ميهمان با دست پر روانه ديارشان شوند. در شيروان پگاه با آب كردن قند نشان داد كه در اين فصل در زمره بهترين تيم هاي شهرستاني است و در اصفهان نئوپان گنبد هم با قدرت نشان داد.
جنجال آفريني برترين بازيكن جهان
در خاتمه بازي پيكان و برق محمد سليماني برترين بازيكن نوجوانان و جوانان جهان در حركتي احساسي با حمله بردن به سوي چند تماشاگر جوان خود را زير سئوال برد. البته وي مورد بازخواست دادرس مديرعامل باشگاه پيكان قرار گرفت و جريمه هم شد.اما مطئنا بايد منتظر واكنش مسئولان كميته انضباطي در اين مورد بود، هرچند اين كميته پيرامون مسايل اخير واليبال هنوز راي خود را صادر نكرده است.
نتايج هفته پنجم
* پيكان تهران ۲ - برق تهران ۳ * صنام تهران ۳ - سايپا تهران يك
* سبا اصفهان يك - نئوپان گنبد ۳ * قند شيروان يك - پگاه اروميه ۳
* پاس تهران ۳ - دخانيات تهران صفر

علي مرادي دبيركل مسابقه هاي جهاني وزنه برداري شد
گروه ورزشي: مسابقه هاي وزنه برداري قهرماني بزرگسالان جهان با حضور قهرمانان ۸۷ كشور از ديشب در شهر ونكوور كانادا آغاز شده است و سيد مهدي پانزوان به عنوان اولين وزنه بردار تيم ملي ايران، دوشنبه شب به وقت تهران در گروه B دسته ي ۶۹ كيلوگرم مسابقات جهاني وزنه برداري كانادا به ميدان خواهد رفت.
علي مرادي رييس فدراسيون وزنه برداري كه در ونكوور كانادا به سر مي برد، در گفت و گويي به بيان آخرين تحولات مسابقات جهاني وزنه برداري در ونكوور پرداخت و افزود: طي ۳ روز كنگره مباحث مختلفي از جمله ميزباني هاي آينده بررسي شد كه طي آن مسابقات جوانان جهان در سال ۲۰۰۴ در كشور بلاروس برگزار خواهد شد، همچنين مسابقات دانشجويان جهان در سال ۲۰۰۴ نيز به ميزباني آمريكا برگزار مي شود.وي ادامه داد: مسابقات جوانان جهان نيز در سال ۲۰۰۵ در شهر بوسان كره جنوبي برگزار مي شود و ميزباني مسابقات قهرماني بزرگسالان جهان در همين سال به احتمال فراوان به كشور قطر داده خواهد شد.
مرادي در ادامه يادآور شد: طي نشست هاي برگزار شده نيز اعضاي فني و دبير كل مسابقات برگزيده شدند كه من نيز در كادر دبير كلي قرار گرفتم كه اين مساله براي كشور ايران حايز اهميت است.
رييس فدراسيون وزنه برداري با اشاره به گروه هاي رقابتي وزنه برداران كشورمان خاطر نشان كرد: سيد مهدي و هادي پانزوان طي بررسي هاي انجام شده در گروه B به رقابت خواهند پرداخت و بقيه وزنه برداران در گروه A خواهند بود.

فوتبال ايران نگران راي AFC
اظهار نظر كارشناسان درباره بازي ايران و كره شمالي
001454.jpg
گروه ورزشي: با گذشت چهار روز از برگزاري ديدار تيم هاي ملي فوتبال ايران و كره شمالي از گروه چهارم رقابت هاي مقدماتي قهرماني ملت هاي آسيا كه به دليل پرتاب مواد محترقه توسط يك تماشاگرنما در ورزشگاه آزادي تهران ناتمام ماند، هنوز هم ابعاد فرهنگي و اجتماعي اين حركت ضدانساني مورد توجه عموم است و علاقه مندان و دوستداران فوتبال خواستار برخورد قانوني با عاملين اصلي اين ماجرا هستند.
اگرچه كنفدراسيون فوتبال آسيا AFC با انتشار اطلاعيه اي ضمن تقبيح اين حركت از داوران سوري اين مسابقه خواسته است هرچه سريعتر گزارش كتبي خود را به اين كنفدراسيون ارائه دهند، اما نگراني عمومي از اين بابت است كه با توجه به موقعيت كنوني تيم ملي فوتبال كشورمان كه در اين گروه براي راهيابي به جمع تيم هاي برتر آسيايي رقابتي نزديك با تيم  اردن دارد، راي صادره از سوي AFC مي تواند بسيار تعيين كننده و بااهميت باشد و اگر چنانچه اين راي به نفع تيم ما نباشد چه بسا كه تيم ملي كشورمان در عين شايستگي از گردونه اين رقابت ها خارج شود.
در دو سه روز گذشته كارشناسان و اهالي فوتبال هر كدام با توجه به ديدگاه هاي خود اظهارنظرهاي متفاوتي را دربا ره راي  كنفدراسيون آسيا ارائه داده اند كه به بعضي از آنها اشاره مي كنيم.
خبيري: شرايط براي كره شمالي سخت تر است
دكتر خبيري مي گويد: تصميم نهايي AFC در مورد اتفاقات حاشيه اي ديدار ايران ـ كره شمالي پس از بررسي در جلسه  ۱۶ آذر (۷ دسامبر)، ۲۴ آذرماه اعلام خواهد شد.
نماينده  ايران در كنفدراسيون فوتبال آسيا كه هم اكنون در مقر AFC در كوالالامپور به سر مي برد با تشريح قوانين AFC در موارد اين چنيني، افزود: تمامي موارد كه در حاشيه  اين ديدار اتفاق افتاده است با گزارشي كه نماينده و ناظر AFC ارايه مي كند، طي جلساتي در كميته  مسابقات و كميته  انضباطي AFC، بررسي خواهد شد و بر اساس مقررات و آيين نامه با دو تيم ايران و كره  شمالي برخورد مي شود.
وي تصريح كرد: شرايط براي تيم كره  شمالي سخت تر خواهد بود چرا كه بدون اجازه  داور، ناظر و مسئولان برگزاري ديدار، زمين مسابقه را ترك كرده اند لذا در اين مورد AFC با تيم كره  شمالي برخورد خواهد كرد.
خبيري اضافه كرد: برخورد با تيم ايران بيشتر جنبه هاي محروميت از ميزباني است و جرايمي را نيز متوجه فدراسيون فوتبال ايران به علت عدم تفتيش بدني و كنترل جمعيت حاضر در استاديوم خواهد كرد و البته فدراسيون فوتبال اخطارهايي در اين زمينه؛ كه قبلا نيز در دو مورد، اتفاق افتاده، دريافت خواهد كرد.
وي با ابراز تاسف از حركات ناشايست برخي از تماشاگران كشورمان در حاشيه  ديدار با كره  شمالي، اظهار داشت: مطمئنا فوتبال كشورمان براي ميزباني هاي آينده دچار مشكل خواهد شد و از امتياز ميزباني مسابقات در حد بالاي AFC محروم مي شويم.
ايوانكوويچ: فكر نمي كنم بازي ايران و كره شمالي تكرار شود
سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان اظهارداشت: متاسفم از اينكه ديدار برابر كره شمالي نيمه تمام باقي ماند زيرا مي توانستيم تا پايان بازي بهترين نتيجه را كسب كنيم.
برانكو ايوانكوويچ در ارزيابي از اين بازي اظهار داشت: انتظار چنين بازي  مقابل تيم سازمان يافته، جنگنده و با انگيزه اي چون كره  شمالي قابل پيش بيني بود، اما اگر حركت زشت و غير ورزشي يكي از تماشاچيان، جو مهيج و بسيار خوب ورزشكار را خدشه دار نمي كرد، مطمئنا يكي از بهترين بازي هايي مي شد كه كسي نمي توانست ايرادي به آن وارد كند.
وي در رابطه با پيامدهاي مسايل حاشيه اي بوجود آمده در اين بازي گفت: دقيقا نمي دانم AFC چه تصميمي خواهد گرفت، اما اين احتمال وجود دارد كه علاوه بر جريمه نقدي فدراسيون فوتبال، با محروميت تماشاچي نيز مواجه شويم.
برانكو يادآور شد: پيش از بروز چنين اتفاقي، جو استاديوم، ورزشي و فوتبالي بود، اما به هر صورت شكل گيري چنين حوادثي در تمام نقاط دنيا امري طبيعي و اتفاقي است كه نمي توان همه چيز را صددرصد كنترل كرد.
وي افزود: براي چنين مواردي از سوي مجامع بين المللي، مقررات و جرايمي در نظر گرفته شده است كه بعيد مي دانم، محروميت از ميزباني جزو اين مقررات باشد.
سرمربي تيم ملي فوتبال در رابطه با تكرار مجدد اين بازي، خاطر نشان ساخت: فكر نمي كنم مجددا اين بازي تكرار شود، عليرغم تأكيد داور و ناظر بر ادامه بازي، مسئولان كره شمالي زمين را ترك كردند و اين احتمال وجود دارد كه بازي با نتيجه  ۳ ـ صفر به نفع ما اعلام شود.
وي افزود: آمادگي كامل داريم بر تمام موانعي كه بوجود مي آيد، فائق آييم تا در آينده بار ديگر بازي هاي بسيار خوب و درخشاني را به نمايش بگذاريم.
فركي: از اين واقعه
بايد درس گرفت
حسين فركي در ارزيابي از عملكرد ملي پوشان كشورمان در مدت زمان ۶۰ دقيقه بازي برابر كره  شمالي گفت: بر خلاف پيش بيني هاي انجام شده از سوي بخشي از مطبوعات و كارشناسان كه اين مسابقه را به شكلي آسان تصور مي كردند و حتي به ثمر رسيدن پنج يا شش گل به سود ايران را محتمل مي دانستند، پيش بيني ما بر اين بود كه با تيمي بسيار خوب مواجه خواهيم شد و در عمل نيز اين تيم تفاوت آشكاري با آنچه در بازي رفت داشت، از خود نشان داد.
متأسفانه حركت يك تماشاگر تمام
نقشه هاي ما را برباد داد. از اين واقعه بايد درس بگيريم تا در آينده،مشكلي براي ما پيش نيايد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |