چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۹
درمانگاه
Front Page

برونشيت مزمن
000124.jpg

در بين اندام ها، آنها كه در سر و صورت واقع شده اند در مقايسه با بسياري ديگر از قسمت هاي تنه از اهميتي بسيار بيشتر برخوردارند.
برخوردهاي اجتماعي افراد، روابط عاطفي آنها و اعتماد به نفس افراد داراي مشكل در اين نواحي نسبت فراواني با چگونگي جبران نقص ها در اين قسمت بدن دارند. در گفت وگو با دكتر عليرضا روفيگري، فوق تخصص پروتزهاي فك و صورت- كه نمونه اي از كارهايش را در عكس ها ملاحظه مي كنيد - به بررسي راه حل بسياري از اين مشكل ها مي پردازيم.
گفت وگو با دكتر روفيگري را به زودي در همين صفحه بخوانيد.

بد نيست در ادامه فصل سرما، مختصري به توضيح بيماري هايي كه امكان دارد در اين فصل گريبانگير افراد شود و يا با بيماري هاي اين فصل اشتباه شود، بپردازيم.

برونشيت مزمن به مواردي اطلاق مي شود كه سرفه مداوم خلط دار به مدت بيش از سه ماه در هر سال وجود دارد و طي دو يا سه سال متوالي ادامه مي يابد. البته بايد دقت كرد كه هنگام تشخيص، برونشيت نبايد با برونشكتازي (استاع غيرطبيعي وگشادشدگي دائمي نايژه ها) اشتباه شود زيرا برونشكتازي نيز با سرفه و خلط همراه است. از علت هاي مهم برونشيت، كشيدن سيگار است. البته قرارگيري در معرض گرد و غبار و مواد آلوده كننده اي مانند آن، نيز نقش مهمي در بروز برونشيت مزمن دارد. (كه در شهرهايي مثل تهران، با درصد بالاي آلاينده ها و آيروسول ها و آلرژن ها، امري كاملاً طبيعي است). در برونشيت مزمن، ما با انسداد راه هاي هوايي روبه رو هستيم كه اين انسداد تنها به علت سرفه و خلط نيست بلكه علت اصلي، آمفيزم (بزرگي غيرعادي فضاهاي هوايي بعداز نايژكهاي انتهايي و تغييرات تخريبي در ديواره حبابچه هاي ريه)، اسپاسم (منقبض شدن) نايژه و مسدودشدن راه هاي هوايي محيطي است.
درواقع برونشيت يك بيماري انسدادي مزمن ريه است كه ممكن است با آسم هم همراه باشد. بيماري انسدادي مزمن ريه، دو بيماري آمفيزم و برونشيت مزمن را شامل مي شود كه روندي متفاوت با هم دارند اما اغلب با يكديگر ديده مي شوند. بيماري انسدادي مزمن ريه در مردان بيش از زنان است و سفيدپوستان را بيشتر از سياهپوستان درگير مي كند. اين بيماري در بين افرادي از طبقات اقتصادي اجتماعي پايين تر و نيز در كودكان با وزن كم به وقت تولد شيوع بيشتري دارد.
همانطور كه اشاره شد، كشيدن سيگار شايع ترين علت شناخته شده اي است كه با برونشيت مزمن در طول زندگي ارتباط دارد. حدود 90 درصد بيماران مبتلا، از مصرف كنندگان فعلي يا قبلي تنباكو هستند. گرچه قطع سيگار منجر به برگشت كامل انسدادهاي پيشرفته تر نمي شود اما باعث كاهش واضحي در سرعت افت عملكرد طبيعي ريه مي شود. كشيدن سيگار شايع ترين عاملي است كه منجر به انسداد مزمن راه هاي هوايي مي شود و در عين حال به اثرات آلودگي هوا، شغل و عفونت كه كمك كننده اين انسداد هستند، مي افزايد.
ميزان بروز مرگ و مير در برونشيت مزمن در نواحي شديداً صنعتي يا دچار آلودگي شديد به دي اكسيد گوگرد (2(So و مواد ذره اي، مربوط است. همچنين ميزان بروز اين بيماري در كارگراني كه شغلشان به شكلي است كه آنها را در معرض ذرات آلي يا غيرآلي و گازهاي مضر قرار مي دهد، شايع تر است، مانند كارگران كارخانه هاي پلاستيك، اتاق هاي پنبه زني و ريسندگي.اين بيماري كمتر در افراد غيرسيگاري ديده مي شود و شروع آن به شكل تيپيك در دهه پنجم زندگي است اگرچه مي تواند زودتر هم رخ دهد. برونشيت مزمن اغلب به شكل سرفه خلط دار يا بيماري حاد قفسه سينه بروز مي كند. سرفه فرد سيگاري هنگام صبح غالباً وجود دارد اما در ابتدا متناوب و غيرغالب است، حجم خلط معمولاً كم است،  امكان دارد خس خس سينه هم وجود داشته باشد. اما وجود آن دليل بر شدت بيماري نيست. با پيشرفت بيماري، اختلالات تبادل گازي بيشتر شده و تنگي نفس بيشتر مي شود.
جالب اينكه در افراد مبتلا، تحمل نسبت به حركات ورزشي محدود مي شود. افراد مبتلا ممكن است به علت احتباس دي اكسيدكربن در خون، صبح ها دچار سردرد شوند. در حالت پيشرفته بيماري، هميشه كاهش وزن وجود دارد.
اضطراب، افسردگي و اختلالات خواب هم مي تواند شايع باشد.
تنها نشانه هاي غيرطبيعي در اوايل بيماري ممكن است خس خس سينه هنگام بازدهم سريع باشد. مطالعات بهداشت ريه نشان داده است كه قطع مصرف توتون براي تسريع بهبودي و حفظ سلامت فرد مبتلا بسيار مهم است و درمان دارويي به تنهايي كاهش جريان هوا را اصلاح نمي كند. در كل فقط 6 درصد سيگاري ها موفق به ترك درازمدت سيگار مي شوند و 70 تا 80 درصد ترك هاي كوتاه مدت بي فايده است
000122.jpg

براي درمان دارويي، داروهاي گشادكننده برونشي كاربرد دارند كه جريان هوا را در ريه ها بهبود مي بخشند.
ازجمله اين داروها كه به شكل استنشاقي يا خوراكي هستند، آلبوترول خوراكي، سالمنترول استنشاقي،  تئوفيلين خوراكي، ايپراتروپيوم برومايد اشاره كرد كه دوز مطلوب بر حسب شرايط فرد تعيين مي شود.
از آنجا كه برونشيت مزمن مانند آسم، همراه با التهاب راه هاي هوايي است كورتن ها هم جزء راه هاي درماني اند.
اما مثل هميشه، توصيه صفحه پزشكي، مراجعه به پزشك و خودداري از مصرف خودسرانه داروهاست.
نشميل تبريزي 

عدس
منبعUSDA Pea and lentil concil :
۳۰۰ Nelson Farms2
سارا صرافي زاده - كارشناس تغذيه 
طرز تهيه عدس:تهيه كردن عدس كار ساده اي است. به راحتي مي توان آن را پاك كرد و آشغال ها را از آن زدود. عدس را 15 تا۲۰ دقيقه در آب بجوشانيد و لازم نيست آن را خشك كنيد. همچنين در هنگام پختن عدس به آن نمك اضافه نكنيد؛ چرا كه ممكن است سفت شود. نگهداري آن نيز راحت است؛ عدس را در يك مكان خنك و خشك نگه داريد. در نگهداري طولاني مدت ممكن است رنگ عدس تغيير كند ولي مزه آن همچنان باقي خواهد ماند.
خواص تغذيه اي عدس:
عدس داراي مواد مغذي، فيبر، كربوهيدرات پيچيده(Complex Carbohydrate) و اسيدفوليك است. همچنين عدس كم كالري و كم چربي بوده و كلسترول ندارد و در كنار اين موارد لازم است متذكر شويم كه عدس بسيار ارزان است. (البته در مقايسه با مواد مغذي ديگر با اين همه ارزش غذايي) اسيدفوليك يكي از مهم ترين مواد مغذي موجود در عدس است. طبق توصيه انجمن سلامتي ايالات متحده مصرف 400 ميكروگرم اسيدفوليك براي خانم هايي كه باردار هستند، ضروري است و اكثر خانم ها اين مقدار را مصرف نمي كنند. يك دوم ليوان عدس پخته 90 درصد از مقدار توصيه شده را تامين مي كند. همچنين عدس منبع خوبي از آهن و براي خانم هايي كه كم خوني ناشي از فقر آهن دارند مناسب مي باشد. مصرف عدس همراه با غذاهاي غني از ويتامين  C مانند گوجه فرنگي، فلفل سبز، كلم بروكلي و مركبات و آب مركبات باعث افزايش جذب آهن موجود در عدس مي شود. عدس از نظر پروتئين غني است و فقط يك اسيد آمينه كم دارد و نام آن متيونين است. اضافه كردن مقداري جو يا تخم مرغ، آجيل، دانه ها، گوشت و يا پنير (محصولات لبني) باعث كامل شدن پروتئين عدس مي شود و مي توان گفت كيفيت پروتئين غذايي را بالا مي برد.
همچنين عدس داراي فيبر محلول است. فيبر محلول همانند يك برس براي دستگاه گوارش عمل مي كند و باعث تميز شدن سيستم گوارشي مي شود. اين نوع فيبر باعث كاهش قند و كلسترول خون شده و موجب كاهش انسولين مصرفي در بيماران ديابتي مي شود.
ارزش غذايي عدس در هر وعده (يك دوم ليوان)
كالري ۸۰
كل چربي كمتر از 1 درصد
چربي اشباع صفر درصد
كلسترول صفر درصد
سديم صفر درصد
كل كربوهيدرات ۷) 22gr درصد)
فيبر خوراكي ۴۴) 11gr درصد)
قندصفر درصد
پروتئين gr8
ويتامينA صفر درصد
ويتامينC دو درصد
كلسيم دو درصد
آهن ۱۴ درصد

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |   درمانگاه  |
|  سفر و طبيعت  |   يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |