چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۹
تيغ، چكش، پيچ و آينده اي مبهم
فقط به خاطر چند سانت قد
000118.jpg
شهرام فرهنگي 
چه آگهي جذابي. با يك عمل آسان به راحتي مي توانيد قدتان را بلند كنيد. حالا ديگر جراحي بيني، كشيدن پوست و برداشتن چربي از مد افتاده به فكر افزايش قد باشيد. البته قبل از آن حتما اين گزارش را بخوانيد. اين افزايش زيبايي عوارض دارد!

اين رويا هنوز در شهر فراگير نشده اما برخي از دخترها خود را در هيبت <نيكول كيدمن> مي بينند و پسرها هم خود را <جرج كلوني> مي بينند. افزايش قد وسوسه بزرگيست كه به ذهن جوان ها حمله كرده است. مقاومت برابر امكان افزايش قد دشوار است. شما مي توانيد به لطف يك جراحي از شر قد كوتاه خود خلاص شويد!
اين وسوسه وقتي به شهر حمله كرد كه چند آگهي افزايش قد در روزنامه ها خودنمايي كردند. بهترين نمونه اين آگهي ها در يك سايت ايراني قابل رويت است. مطالعه اين آگهي از جراحي افزايش قد در ذهن شما چيزي شبيه رفع بيماري سرماخوردگي مي سازد. آسان، كم دردسر و عادي. اگر باور نداريد متن اين آگهي را بخوانيد: <بعد از بسته شدن صفحه رشد در اندام ها و ستون فقرات امكان افزايش قد با كمك داروها و ديگر روش هاي غيرجراحي وجود ندارد اما در دهه 50 ميلادي اولين عمل جراحي افزايش قد در شوروي انجام شد. اين روش سال ها در شوروي مورد استفاده قرار گرفت و پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي آرام آرام به كشورهاي ديگر هم منتقل شد. بعد از گذشت سالها روش جراحي تغييري نكرده، اما پيشرفت تجهيزات پزشكي مراحل عمل و دوره بهبود را آسان تر كرده است. جراحي افزايش قد به دو روش انجام مي شود؛ روش بيروني و روش دروني. در روش اول دستگاهي در بيمارستان روي هر دو ساق نصب مي شود و روزانه يك ميلي متر به قد اضافه مي شود. بعد از افزايش قد جز بيروني دستگاه برداشته مي شود و جزء دروني آن فعال مي شود تا استحكام استخوان كامل شود. معمولا چند روز بعد از عمل فرد قادر به راه رفتن و انجام كارهاي روزمره است. در روش دوم استفاده از بخش بيروني وجود ندارد و محدوديت حركتي به مراتب كمتر است. ابزار مورد استفاده براي اين جراحي از پيشرفته ترين وسايل پزشكي هستند.>
در مورد اين جراحي در پايان آگهي نكات اطمينان دهنده ديگري هم اضافه شده: ورزش و فعاليت بعد از عمل باعث نتيجه بهتر مي شود، استحكام استخوان بعد از اتمام دوره كاملا طبيعي است، در صورتي كه انحراف زانوها وجود داشته باشد هم در اين روش تصحيح مي شود، محدوديت سني وجود ندارد و بالاخره اينكه ميزان افزايش قد بايد با در نظر گرفتن حفظ تناسب اندام ها تعيين شود.
حالا مي توانيد با خيال راحت سراغ يكي از آگهي ها برويد، آدرس را بيرون بياوريد، چند روز در بيمارستان بستري شويد و بعد نيكول كيدمن يا جرج كلوني از بيمارستان بيرون بيايد. افزايش قد اغلب حتي از فكر به دماغ زيبا هم مهم تر است. وقتي كه قدبلند و خوش تيپ باشيد ديگر كسي چندان اهميتي به بيني نسبتا بزرگ شما نمي دهد. با اين حال پيش از تهيه پول عمل و حركت به سمت بيمارستان حتما ادامه گزارش را هم بخوانيد. براي شما داستان دختري را مي نويسيم كه به عشق افزايش قد از كانادا به ايران سفر كرد.
دكتر صدرالدين هادي پور، متخصص و جراح ارتوپد مي گويد: <دختري چند ماه است كه براي مداوا به مطب من مي آيد. مشكل جراحي ناموفق افزايش قد است. اين دختر آگهي افزايش قد را در اينترنت ديده و به ايران آمده تا اين كار را انجام دهد. متاسفانه استخوان هاي او عفونت كرده اند و حتي براي نشستن هم مشكل دارد. او در اين مورد به نظام پزشكي شكايت كرده است. اصولا انجام چنين عملي روي اشخاص سالم در كتاب هاي پزشكي توجيه نشده است. وظيفه پزشك سالم كردن است نه معيوب كردن شخص سالم. اين دختر خانم 7، 8 ماه منتظر بود كه وضعيتش بهتر شود اما نه تنها پيشرفتي در بهبود نديد بلكه روز به روز هم بدتر شد. البته اين جراحي روي پاي اشخاصي كه يك پايشان كوتاه است انجام مي شود تا قادر به زندگي معمولي باشند اما اين جراحي به حدي سنگين است كه انجام آن روي اشخاص سالم عاقلانه به نظر نمي رسد. جراحي افزايش قد عوارض دارد. عفونت استخوان، جوش نخوردن استخوان ها و...>
و حالا توضيح در مورد نحوه عمل جراحي كه در آگهي بسيار آسان و معمولي به نظر مي رسد. استخوان هاي ساق شما را از چند نقطه مي شكنند، در فواصل آنها پيچ قرار مي دهند تا چند سانت قدتان بلند شود اگر مايل باشيد كه قدتان خيلي بلند شود حركتي مشابه روي استخوان هاي ران هم انجام مي شود حتما مي دانيد كه يك شكستگي معمولي استخوان هم براي بهبود به مدت ها زمان نياز دارد. به اين ترتيب شما فقط روي تخت قد بلند مي شويد. با اين حال وظيفه ما نيست كه به شما توصيه كنيم براي افزايش قد به همان كفش هاي پاشنه بلند يا لژدار قناعت كنيد. آگهي افزايش قد در دسترس شماست. اگر دوست داريد سري را كه درد نمي كند دستمال ببنديد، يك كيف پر از پول برداريد و به بيمارستان برويد. تيغ، چكش و تخت بيمارستان در انتظارتان است!

كوتاه
توضيح
چند روزي بود كه زير عنوان <داستان>، قصه هاي بسيار كوتاهي را با اسامي زنبيل - كودك و پروانه - ايمان و دست چاپ كرديم. اين داستانك ها را يكي از دوستان، از طريق پست الكترونيك براي ما فرستاده بود و در ميلش، اشاره اي به منبع اين قصه ها نكرده بود.
اما چند روز پيش فكسي دريافت كرديم از آقاي بهنام زاده ، كه اشاره كرده بودند اين داستان ها را در جلدهاي اول و دوم سري كتاب هايي تحت عنوان <نشان لياقت عشق> ترجمه كرده اند و ظاهرا منبع اصل ايميل مذكور هم كتاب ايشان بوده است.
با اعلام اين كه با دوست سارق مذكور، قطع رابطه كرده ايم؛ از آقاي بهنام زاده عذر مي خواهيم و به خوانندگان محترم وعده  مي دهيم كه سري جديد چنين داستان هايي را كه از يك منبع اوريجينال تهيه شده و به زودي در اين ستون، به چاپ خواهد رسيد.
ايستگاه آخر
كمي زود است به شما وعده پخش يك برنامه جديد از تلويزيون را بدهيم اما وظيفه ما اطلاع رساني است . پس مي  نويسيم كه فيلم سينمايي <ايستگاه آخر> به نويسندگي و كارگرداني ابراهيم جواد خاني و بازي نگين صدق گويا و سعيد تهراني در حال توليد است.
اين فيلم را كجا مي توانيد ببينيد؟ نگران نباشيد خودش به خانه شما مي آيد. قرار است از شبكه يك يا سه پخش شود. موضوع اش چيست؟ بازهم مشكلات خانوادگي . زن وشوهري كه مشغله كاري بين آنها فاصله ايجاد كرده و به جدايي نزديك شده اند. زن وكيل است و مرد پليس جنايي. آخرداستان چه مي شود؟ دلواپسي شما بيهوده است آخر داستان خوش است. مثل هميشه!
پيشرفت ما
تا به حال، حدود ده ترجمه متفاوت از هري پاتردر ايران چاپ شده است. كاري به كيفيت اين ترجمه ها نداريم. اما نكته اين جاست كه تمام اين ورسيون هاي متفاوت از اين كتاب، تا يك ماه بعد از چاپ بين المللي اش در اختيار مخاطبين ايراني بود.
اين قضيه البته فقط از سرعت عمل مترجمين و ناشران ايراني سرچشمه نمي گيرد. خوشبختي ما در اين است كه عضو پيمان جهاني كپي رايت نيستيم و هر بلايي كه بخواهيم مي توانيم سر نسخه اصل اين كتاب ها بياوريم. اما در هند و  آلمان كه از اين خبرها نيست، اولين نسخه هاي كتاب ترجمه شده هري پاتر، تازه به بازار آمده است. به خاطر عدم رعايت اين قانون هم كه شده در دهكده جهاني، دست ما از كشور پيشرفته اي مثل آلمان هم پيش است.

ذهن زيبا
بدترين و خطرناك ترين جمله اين است: همه همين طور هستند.
لئوتولستوي
آنقدر شكست خوردم تا راز شكست دادن را آموختم.
ناپلئون بناپارت
هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر مي رسد.
توماس كارلاين
استعداد بزرگ بدون اراده بزرگ وجود ندارد.
بالزاك 
يك بدبين؛ آدم بد دهني است كه باديد معيوبش، چيزها را آنطور كه هستند مي بيند، نه آنطور كه بايد باشند.
امبروز بيرس 

مترادف، همان كلمه اي است كه وقتي املاي اولين كلمه اي كه به فكرت رسيد را نمي دانستي، از آن استفاده مي كني.
برت باكاراك

بدلي براي كشتن
يك فيلم آلماني در راه است! شايد از پخش فيلم هاي آلماني خسته شده باشيد اما اين فيلم با بقيه فرق دارد. داستانش را كه برايتان بنويسيم حتما قانع مي شويد. اين فيلم داستان يك مشاور امنيتي است كه در جلسه اي مهم از هوش مي رود و پزشك معالج، اين مساله را ناشي از تومور مغزي مي داند. مشاور كه به زودي صاحب فرزند مي شود از اين اتفاق ناراحت است. پزشك به او پيشنهاد مي كند كه براي تامين آينده فرزندش اقدام به شبيه سازي كند اما پس از مدتي اين مشاور پشيمان مي شود و وقتي كه اطلاع مي يابد موضوع تومور مغزي هم دروغ بوده بيشتر نسبت به توليد بدل واكنش نشان مي دهد. با اين حال بدل ايجاد شده و مشاور ناخواسته درگير مسائل و مشكلاتي مي شود.
قرار است اين فيلم به سفارش شبكه يك سيما دوبله شود. فيلم <بدلي براي كشتن> محصول سال 1998 است. متن فيلم به مدت 87 دقيقه ارائه مي شود. متن به وسيله كتايون وائقي به فارسي برگردانده مي شود و ناصر طهماسب هم مديريت دوبلاژ را بر عهده دارد.

ميز گرد نقاشي
نگارخانه  خيال در فرهنگسراي هنر اين روزها به موضوع نقاشي معاصر ايران مي پردازد.
به جز نمايشگاهي كه در همين زمينه در نگارخانه  خيال برقرار است، ميزگردهايي هم هر هفته، با شركت اساتيد نقاش ايران مثل محمود جوادي پور، آيدين آغداشلو، حبيب آيت الهي، علي اصغر قره باقي، محمد خزائي و مرتضي گودرزي در همين محل برگزار مي شود.
تا به حال دو ميز گرد درباره نقاشي معاصر ايران برگزار شده است. زمان ميزگرد هم دوشنبه ها ساعت 3 بعدازظهر است. البته پيش از اين كه براي شركت يا بازديد از اين جا برنامه ريزي كنيد، با روابط عمومي فرهنگسراي هنر تماس بگيريد و از برگزاري ميزگرد مطمئن شويد. كسي چه مي داند، شايد خواستند يك هفته برگزارش نكنند يا مثلا يك روز ديگر اساتيد دور هم جمع شوند.

دومين جشنواره سوني
اگر جزو آنهايي هستيد كه فيلم كوتاه ساخته اند و براي جشنواره كارگردانان جوان كه سوني برگزار مي كند فرستاده اند، منتظر خبرهاي تازه باشيد. هيات انتخاب اين جشنواره در همين روزها كارشان را براي داوري اوليه شروع مي كنند.
تا به حال بيشتر از دو هزار فيلم به دفتر جشنواره رسيده و رخشان بني اعتماد، ناصرتقوايي، سعيد ابراهيمي فر، حسن يكتاپناه، محمدرضا دزفولي و فرامرز بهشتي از بين آن همه فيلم، آثار بخش مسابقه را انتخاب مي كنند.
داوري نهايي فيلم ها بر عهده يك گروه ديگر شامل بهرام بيضايي، خسرو سينايي، بهمن فرمان آرا، مجيد مجيدي و رضا ميركريمي است كه زمستان امسال انجام خواهد شد.
به جز تنديس و ديپلم افتخار، شش جايز نقدي در بخش اصلي و 10 جايزه نقدي به عنوان جوايز ويژه هيات داوران به برندگان جشنواره اهدا مي شود.

صبح تا شب
قبل از هر چيز براي بازي امروز تيم ملي با لبنان آرزوي موفقيت مي كنيم. امروز همه چيز براي برد ما آماده است. هم سه شنبه نيست (در راستاي اينكه سه شنبه ها تيم هاي مورد علاقه مان مي بازند) و هم تما شاگران لبناني آدم هاي بافرهنگي هستند و نارنجك توي زمين پرتاب نمي كنند. پس قرارمان ساعت...
سينما
امروز حداقل دو فيلم جديد روي پرده سينماهاي تهران آمده، يكي <رقص در غبار> اولين كار فرهاد توحيدي كه فرامرز قريبيان و باران كوثري بازي مي كنند و ديگري <دختر ايروني> فيلم تازه محمدحسين لطيفي است كه هديه تهراني و امين حيايي را به عنوان زوج بازيگر دارند. از لطيفي قبلا فيلم هايي مثل سرعت و عينك دودي را ديده بوديم. در ضمن <دار و دسته هاي نيويوركي> آخرين فيلم مارتين اسكورسيزي هم تا چند روز آينده قرار است اكران شود. فيلمي كه به انتظارش مي ارزد.
كتاب 
حتي اگر اهل فيلم ديدن و سينما هم نيستيد، يك بار خواندن فيلمنامه ژنرال را امتحان كنيد. اين فيلمنامه را خود جان بورمن نوشته كه فيلم را هم كارگرداني كرده است. داستان درباره يك سارق كار درست و حرفه اي است به نام مارتين كاهيل كه بين دوستانش به ژنرال معروف شده چون سال ها توانسته پليس ايرلند را سر كار بگذارد و هيچ مدركي دست شان ندهد. خواندن اين فيلمنامه، درست مثل خواندن يك رمان، لذت بخش است. اين كتاب را انتشارات ساقي چاپ كرده و فيلمنامه را هم رحيم قاسميان ترجمه كرده است.
موسيقي 
علاقه مندان به كارهاي فرهاد مهراد اين روزها مي توانند در نوارفروشي ها و فروشگاه هاي محصولات فرهنگي مجموعه آثار او را بخرند. تمام آهنگ ها و اجراهاي اين خواننده و آهنگساز ايراني در پنجCD به بازار آمده است. كاش اين كار كمي زودتر انجام مي شد مثلا دو سال پيش از اين كه فرهاد از دنيا برود.
ويديو
كلودشابرول از معتبرترين فيلمسازهاي امروز سينماي فرانسه است و سابقه اش هم به دوران موج نوي اين سينما بر مي گردد. فيلم <از شكلات شما متشكرم> كه شابرول سال 2000 آن را ساخته حالا دوبله شده و مي توانيد در شبكه ويديويي پيدايش كنيد. داستان فيلم اگر چه چندان پيچيده نيست (دختري جوان به خانه يك زوج ثروتمند مي رود تا درباره خودش چيزهاي بيشتري بداندچون تصادفا مي فهمد كه در بيمارستان ممكن بوده با پسر اين زوج عوض شود) اما شابرول با مهارت استادانه اي در اين سادگي لايه هاي پيچيده اي تصوير مي كند. مدير دوبله اين كار زهره شكوفنده است و به جاي ايزابل اوپر هم نيكو خردمند حرف زده است.
تلويزيون 
به جز قضيه فوتبال، امشب مهم ترين اتفاق تلويزيون احتمالا پيگيري سرنوشت رامين است كه با وجود آن همه تير توي بدنش هنوز زنده مانده است. خلاصه اين قسمت اين است: سيتا مي آيد بيمارستان و بدن نيمه جان رامين را مي بيند و حالش كلي گرفته مي شود. از آن طرف منصور مي رود سراغ مختاري و با هم قرار ملاقات مي گذارند تا دوئل نهايي فيلم را انجام دهند و اين طرف حال رامين خيلي وخيم مي شود و سيتا تصميم مي گيرد براي نجات رامين برود امام زاده و دعا كند.شبكه تهران هم ساعت 8 شب يك قسمت ديگر از سريال كره اي پزشكان را نشان مي دهد. يك قسمت ديگر از سريال بامزه هتل هم ساعت 11 از همين جا پخش مي شود كه تكرار جمعه گذشته است.

زماني براي پايان تفريح آزاردهنده
مزاحم مورد نظر در دسترس است 
000120.jpg
يادش به خير. بچه كه بوديم تلفن برايمان يكي از ابزار مبارزه بود. توي كوچه آقاي هاشمي حوصله گل كوچك و فرياد كودكانه ما را نداشت. ما ناتوان از جدال رو در رو به تلفن پناه مي برديم. وسيله اي معتبر براي انتقام. يك تماس با آژانس و بعد لذت از صحنه اي كه در آن راننده تاكسي با آقاي هاشمي بداخلاق جر و بحث مي كند.
اينكه تنها يك انتقام كودكانه بود اما تلفن هميشه به اندازه منفعتش مضر هم بوده. مزاحمت هاي تلفني گاهي فراتر از يك شوخي مي روند. مردم با تماس هايي كه از آن طرف خط فقط صداي فوت مي آيد يا اينكه پس از سكوتي طولاني قطع مي شوند كنار مي آيند، با اين حال براي بعضي ها مزاحمت تلفني تبديل به يك عادت مي شود. آنان تا مرز جنون از اين مزاحمت لذت مي برند! بگذريم. اين مقدمه بهانه اي بود براي نوشتن از خدماتي كه اخيرا مخابرات به مخاطبانش ارائه كرده. حالا مزاحم مورد نظر در دسترس است.
شركت مخابرات از چند ماه پيش امكان رويت شماره شخص تماس گيرنده را براي مشتركانش فراهم كرده است. البته اين طرح كه با هدف مبارزه با مزاحمت هاي تلفني صورت گرفته هنوز در تمام نقاط تهران اجرا نشده اما به زودي درتمام تهران و پس از آن تمام شهرهاي بزرگ ايران تلفن شخص تماس گيرنده روي دستگاه تلفن قابل رويت است. شما مي توانيد با تهيه تلفن هايي كه از <كالر آي دي> برخوردارند اين شماره را ببينيد. اگر هم دستگاه تلفن شما قديمي است مي توانيد <كالر آي دي> را حداكثر با 4 هزار تومان تهيه كنيد و به مزاحمان رو دست بزنيد.
طبق آماري كه اخيرا گرفته شده پس از ارائه اين خدمات تازه به مشتركان تعداد مزاحمت هاي تلفني به يك سوم كاهش يافته است. اين در حالي است كه هنوز مزاحمان مي توانند در برخي نقاط شهر بدون مزاحمت مزاحم مردم شوند.
... خلاصه اينكه تفريحي به نام مزاحمت رو به انقراض است.
دوره فوت كردن، نوار پخش كردن و حتي تك زنگ (!) گذشته است. حالا ديگر حتي اگر از صداي پدر و مادر دوستتان هم خوشتان نمي آيد بايد تحملشان كنيد. گرچه به شما حق مي دهيم كه تحمل بعضي برخورد ها را نداشته باشيد اما چاره اي نيست شما قربانيان مزاحمت هاي تلفني هستيد.
اين سيستم اولين بار توسط شركت مخابرات روي تلفن هاي همراه پياده شد. آن روزها اين اتفاق تازگي داشت. خيلي عجيب بود كه پيش از ارتباط با شخص تماس گيرنده بدانيد كه با چه كسي صحبت مي كنيد.
براي شخصي كه تماس گرفته است خيلي عجيب بود كه وقتي گوشي را بر مي داريد به او بگوييد: <سلام فلاني> به هر حال اين دوره گذشت و حالا ديگر رويت شماره تماس گيرنده حتي روي تلفن هاي زميني هم ممكن است. امروز ديگر به هرجايي كه تماس بگيريد پيش از برداشتن گوشي شما را مي شناسند.
اگر كسي پاسخ شما را نداد مطمئن باشيد كه در آن مكان كسي علاقه اي به صحبت با شما ندارد. چاره اي نيست.
هردفع آفتي مضراتي هم دارد؛ براي اينكه وقتي كسي جوابتان را نمي دهد عصباني نشويد، در اين لحظات فقط به اين فكر كنيد كه ديگر كسي جرات ايجاد مزاحمت تلفني را ندارد.احتمالا سال  هاپيش خيلي دوست داشتيد بدانيد چه كسي مدام تلفن خانه شما را به صدا در مي آورد. اين امكان تا چندماه پيش بعيد به نظر مي رسيد. چطور امكان داشت كه مزاحم را غافلگير كنيد؟مزاحم خانه شما حالا احتمالا به حدي پير شده كه عاقل باشد و براي كسي مزاحمت تلفني ايجاد نكند اما براي مزاحمان نسل جديد زندگي دشوار شده است. شماره تلفني كه براي مزاحمت مورد بهره  برداري قرار مي گيرد خيلي راحت لو مي رود: مزاحم مورد نظر در دسترس است.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |