شيوه هاي بسياري وجود دارد كه با كاربرد آنها مي توان به كودكان كمك كرد تا بر كم رويي خود غلبه كنند. برخي از شيوه ها ممكن است در بعضي كودكان موثرتر از بقيه واقع شوند.برخي كودكان ممكن است از كاربرد منظم موارد كمي از شيوه هاي زير بهره فراواني ببرند و كودكان ديگري ممكن است نياز داشته باشند كه شيوه هاي بيشتري را به كار بگيرند. پيشنهاد مي شود كه در صورت امكان بسياري از شيوه ها به مدت حشداقل يك ماه امتحان شوند و بعد با آن تعدادي كه در مورد يك كودك خاص اميدوار كننده به نظر مي رسد ادامه يابد. بسياري از شيوه ها ارزش آن را دارند كه همواره ادامه يابند زيرا كه آنها اصول دقيقي براي تربيت صحيح فرزند هستند.
درباره مواقعي كه خجالتي رفتار كرده ايد
با كودكان خود گفت و گو كنيد
به محض اين كه كودكان احساس بدي درباره خجالتي بودن پيدا مي كنند، احتمالاً وارد يك چرخه نزولي مي شوند كه اعتماد به نفس آنها كمتر و كمتر مي شود و داراي عزت نفس پايين تري مي شوند. كمك والدين از طريق آشكار كردن زمان هايي كه آنها خودشان خجالتي رفتار كرده اند، مي تواند اثرات ناگوار كم رويي را خنثي كند (زيمباردو، ۱۹۸۱، ص ۱۶۶). زيرا كودكان اغلب، والدين را به عنوان افراد قدرتمند و نمودهاي الهي تصور مي كنند و با اين كار والدين، كودكان احساس بهتري درباره رفتار خجالتي خودشان خواهند داشت. اگر والدين بعد از آن درباره اين كه چگونه آنها اجتماعي تر شدند صحبت كنند كودكان الگوي قدرتمندي براي ادامه دادن خواهند داشت.حسن استفاده از حكايت هاي مقابله اي شخص براي راهنمايي و هدايت كودكان اين است كه موجب مقاومت زياد در كودكان نمي شود. هيچ كس نبايد به آنها بگويد كه چه كاري انجام دهند، والدين فقط آنچه را كه انجام داده اند، تعريف مي كنند.
به كودكان توضيح دهيد
كه ارتباط هاي اجتماعي چه منافعي دارد
كودكان تمايل دارند رفتاري را انجام دهند كه انتظار مي رود آن رفتار سودي برايشان داشته باشد (پي يرومارتين ۱۹۹۶، ص ۱۱۱). مطمئن ترين راه براي والدين اين است كه ارزش اجتماعي برخورد كردن را با ذكر مثال هاي شخصي به كودكان بگويند: «من براي معلم شدن مجبورم كه بر كم رويي خود غلبه كنم زيرا تدريس مستلزم آن است كه فرد تقريباً هر روز براي افراد جديدي صحبت كند.» والدين همچنين مي توانند فايده مستقيم تر اجتماعي برخورد كردن را به كودك توضيح دهند از جمله: به دست آوردن دوستان بيشتر، داشتن تفريحات بيشتر و بيشتر لذت بردن از فعاليت هاي مدرسه و ساير فعاليت هاي اجتماعي.
وقتي كودكان براي برقراري ارتباط
احساس ترس مي كنند، سعي كنيد نشان دهيد كه احساسشان را درك مي كنيد
يك راه كمك به كودكان براي كنترل ترسشان از موقعيت هاي اجتماعي خاص، اين است كه وقتي آنها براي ارتباط برقرار كردن با ديگران احساس نگراني مي كنند، با آنها همدلي كنيم. بدين نحو كه اگر كودكي به علت كم رويي اش از رفتن به زمين فوتبال براي بازي امتناع مي كند، والدين بهتر است بگويند: «من احساس نگراني تو را در مورد رفتن به آنجا درك مي كنم. من هم گاهي اوقات احساس نگراني مي كنم، مخصوصاً زماني كه مطمئن نباشم چه كاري بايد انجام دهم و ديگران هم در حال نگاه كردن من باشند.» والدين با همدلي كردن كمك مي كنند كه كودك به احساس خود پي برده و آن را بپذيرد و همچنين كمك مي كنند كه كودك احساسات خود را شناخته و درباره آنها صحبت و شروع به پيدا كردن راهي براي كنترل آنها كند.
قدرت تلويزيون
متاسفانه به نظر مي رسد به جاي آن كه كيفيت و بار آموزشي يك برنامه تلويزيوني را در اولويت قرار دهند،بيشتر به پر كردن برنامه توجه دارند.
حسن هدايت، كارگردان، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، نقش تلويزيون را در امر آموزش و فرهنگسازي بسيار مهم و حياتي دانست و گفت: در عصر جديد و از زماني كه تلويزيون به عنوان رسانه اي قدرتمند مطرح شد، به طور قطع مي توان گفت نقش آن در امر آموزش بيش از نقش پدر و مادر است. در نتيجه اگر تلويزيون به خطا برود و برنامه هاي آن به سمت روزمرگي سوق يابند به مخاطبين خود آموزش غلط مي دهند.وي قدرت تلويزيون را در كشوري مثل ايران فوق العاده خواند و گفت: به دليل چنين قدرت حيرت آوري است كه تلويزيون مي تواند نقشي فوق العاده در آموزش بينندگان و خصوصاً كودكان كه در سنين يادگيري هستند و همه چيز را مي بلعند داشته باشد لذا مسئوليت تلويزيون از اين حيث بسيار خطير خواهد بود.