جمعه ۳۰ آبان۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۱
مدارس فوتبال در برزيل
ستاره هاي آينده
005568.jpg

ترجمه: نسيم جاويد
به توپ ضربه مي زند. توپ بي جان و ناتوان نرسيده به دروازه مي ايستد. مجدداً به سمت آن مي دود. دروازه بان به جهتي مخالف خيز برمي دارد. حالا چند نفر باهم قصد گل زدن پيدا كرده اند و توپ را دنبال مي كنند. آنها عاشق گل زدنند. مي خواهند مثل اسطوره هاي ذهنشان به دروازه حمله كنند و توپ هاي پي در پي را در آن جاي دهند. توپ را از چنگشان بيرون مي كشد. دوباره شوت مي كند. تور مي لرزد. به صورت مربي اش نگاه مي كند و با لبخند او شتاب مي گيرد. او دوست دارد وقتي به تيم بزرگسالان رفت، بكامي جديد شود. مي خواهد همانند او با سانترهاي قوي و به موقع اش حريف را پشت سر بگذارد و بتازد تا نام كشورش زبانزد مردم شود.
رو به آينده
كودكان، نوجوانان و جوانان در سرتاسر دنيا، با هر مليت و فرهنگي فوتبال را مي شناسند و قبل از شناختن به آن عشق مي ورزند. دنياي انعطاف پذير فوتبال مي تواند قوانين و تكنيك هاي پيچيده اش را براي حضور آنها ساده تر و قابل فهم تر كند و اين دنيا به آنها مجالي مي دهد تا با پاي خودشان به توپ ضربه زنند، دروازه را از نزديك ببينند، روي چمن ها راه بروند و در اين دنياي مجازي ابزار آرزوهاي بزرگ ستاره شدنشان را فراهم كنند. آنچه سبب ساز تاسيس چنين دنياي مجازي اي شد تنها علاقه و عشق جوانان به فوتبال بود. تيم هاي محلي به تيم هاي باشگاهي و كوچه ها و محل گذرها به زمين هاي سرسبز فوتبال تبديل شدند و اين تغييرات به تناوب و آرام آرام در كشورهاي مختلف اعمال شد. امروزه اكثر كشورهايي كه فوتبال مطرحي در سطح بزرگسالان دارند، در پشت  جام ها و ليگ هاي متنوع شان فضايي اختصاص داده اند براي آينده. در اين فضا رده هاي سني متفاوتي حضور دارند از ۶ تا ۲۳ سال. كارشناسان معتقدند بقا و عمر فوتبال هر كشوري به آموزش نوجوانان و جوان هايش باز مي گردد. آنها همانند بذر كوچكي هستند كه با نگهداري و صرف وقت امروز، سبب باردهي فردا خواهند شد.
005566.jpg

جوانان برزيل
برزيل،كشوري است كه به امر آموزش در رده هاي سني پايين اهميت زيادي مي دهد. موسسه «گوبايسا» موسسه مشهور برزيلي است به منظور برگزاري مسابقات به ليگ ها، تورهاي مختلف و برنامه ريزي هاي مربوط به آن خدمات مي دهد.
كارلوس كابين مدير اين موسسه رابطه چنين بخشي را با باشگاه هاي جوانان، رابطه اي مستقيم مي داند. تورهايي كه اين موسسه برگزار مي كند، اهداف اساسي و متنوعي را دنبال مي كند. آشنايي با فرهنگ ها و اقليم هاي متفاوت، به رقابت كشاندن باشگاه هاي متعدد و ... اين تورها گاهي تورهايي صرفاً آموزشي و يا آموزشي ـ تفريحي است و بخش هاي تفريحي اضافه شده به آن به علت ايجاد جذابيت بيشتر براي جوانان و نوجوانان است. اين فعاليت ها گوشه اي از آينده نگري كشورهاي علاقه مند به فوتبال است. شركت در برخي از تورنمنت ها براي پسرها و دخترهاي فوتباليست مورد توجه بيشتري است. ما سعي بر اين داريم تا شركت در جامي مثل جام گوتياي سوييس را براي تيم  پسران و جام سان مارينو را براي دختران محقق كنيم.اين موسسه شعبه هاي متعددي در كشورهاي مختلف از جمله اسپانيا، ايتاليا، فرانسه و آمريكا دارد. تمامي اين شعبه ها با اهدافي مشابه فعاليت مي كنند و از طريق همكاري هاي متقابل، مسابقات بين المللي متعددي را براي جوانان برزيلي ترتيب مي دهند.

داورهاي كوچك
در بين جمعيت مشتاق و فوتبال دوست جوان، عده اي نيز به داوري علاقه مندند. داورهاي كوچكي كه از ابهت و اقتدار يك داور و به نمايش گذاشتن كارت هاي زرد و قرمزش لذت مي برند «سوبرون» داور نوجوان معروفي هم براي تيم  دخترها و هم پسرهاست.
«من تا دو سال پيش يعني زماني كه ۱۲ ساله بودم، تنها بازيكن تيم دخترهاي برزيل بودم. اما بعد از گذشت مدت زماني احساس كردم به داوري علاقه بيشتري دارم. به همين منظور در كلاس هاي داوري شركت كردم» برون مي خواهد مهم ترين و تواناترين داور بين المللي زن شود. او مي گويد: «حالا كه توانايي داوري پيدا كرده ام، بعد از تماشاي مسابقات مختلف به حكم هاي داورهاي زيادي معترض مي شوم؛ حتي در تيم هاي بزرگسالان.»موسسه گوبايسا در برزيل و موسسات و مدارس ديگر در كشورهاي مختلف با برگزاري كلاس ها و دوره هاي آموزشي مختلف چشم اميد به بذرهاي كوچكي مانند «سوبرون» دوخته اند.مدير موسسه فوتبال GPI در كشور كانادا مي گويد: «در حال حاضر بودجه اختصاص يافته براي جوانان به بودجه فوتبال بزرگسالان نزديك است و اين موفقيت بزرگي است. امروزه تصميم گيران و مديران باشگاه هاي كشورهاي مختلف دريافته اند كه هر چه نيرو و انرژي براي تيم هاي در رده سني جوان صرف شود، در آينده اي نزديك چندين برابر به ارمغان مي آيد.»

مربي ها
وقتي يك مربي مقابل فوتباليست هاي جوان يا خردسال قرار مي گيرد بايد بداند به دنياي بسيار متفاوت تر از دنياي بزرگسالان پا گذاشته است و بايد سياست ها و روش هاي جديدي پيش گيرد. در تيم بزرگسالان يك مربي تنها به اجراي فنون و مهارت ها مي پردازد و با تمرين هاي سخت و متفاوت آنها را به اجرا مي گذارد. يك مربي نيازي نمي بيند تا رابطه اي قوي و عاطفي با تك  تك بازيكن ها برقرار كند اما شايد باور نكنيد كه ايجاد چنين رابطه اي چقدر براي هماهنگ كردن و به دست گرفتن جوان ها ضروري است. عده اي معتقدند هرچه خشن تر و جدي تر با بازيكن رفتار شود، هماهنگ كردن آن با تيم در مدت زمان كمتري انجام مي شود و نتايج بهتري به ارمغان مي آورد. اما در مورد تيم جوانان دقيقاً وضع برعكس است.
جان رابين سال ها است كه در مدرسه فوتبال F.S.M برزيل فعاليت مي كند. او قهرمان هاي بنامي را به فوتبال برزيل عرضه داشته است. وي مي گويد: «فرض جالبي است وقتي از طرف موسسه همه نوع امكانات به من مربي داده مي شود اما راندمان كارهايم پايين و نتايج نامطلوب باشد. اين شرايط به ريشه يابي نياز دارد و آنچه از اين جست وجو عايد شما مي شود، پرداختن به تنها يك كلمه و آن «رابطه» است.»
رابين اضافه مي كند: «به عنوان مثال «سوواي» كه اكنون در تيم جوانان برزيل توپ مي زند، روزي يكي از ضعيف ترين شاگردان من بود. از بين تمامي ضعف هايش تنها توانستم يك ويژگي مثبت از او به نمايش بگذارم و آن نگاه تيزبين و دقيقش براي پاس هاي مناسب بود. من «واي» را با همان ويژگي پرورش دادم. حالا او يكي از ستاره هاي فوتبال دختران برزيل است. براي به حركت درآوردن شاگردان و ايجاد نشاط و شادابي در آنها بايد پيوسته آنها را تشويق كرد. سو نگاه صددرصد مناسبي براي آنچه گفتم، نداشت بلكه تنها شرايطي ايجاد شد تا او توانايي هايش را باور كند.»
كاشتن يك بذر و بارور كردن آن از جمله سخت ترين مرحله براي رسيدن به محصول است. طي چنين روندي ساختار آموزش به هم مي ريزد و اطلاعات و فنون بازي به طرق ديگري ارايه مي شود. اما با تمام اين اوصاف تعليم فوتبال در سنين پايين از لذت بخش ترين آموزش هاست. آنچه به آتش و اشتياق پرداختن به فوتبال جوانان دامن زده است، تصور به دست گرفتن آينده است يا در حقيقت بيمه شدن فوتبال يك كشور در آينده. اين تصور سبب شور و نشاط و انرژي هم براي بازيكن هاي جوان و هم براي دست اندركاران مربوطه شده است؛ به طوري كه امروزه كشورهاي مختلف با سرمايه  گذاري هاي كلان و برنامه ريزي هاي دقيق با يكديگر به رقابت مي پردازند.
005574.jpg

مشكلات فوتباليست هاي جوان
وقتي جواني فوتبال را از سنين خردسالي تا ورود به تيم بزرگسالان در مدرسه يا موسسه  فوتبال مي آموزد، با شرايط و قوانين مربوط به چنين موسساتي تربيت مي شود. آنچه در اين مدارس به دانش آموزان ارايه مي شود با توجه به شرايط سني، فيزيكي و عوامل ديگر دستخوش تغيير مي شود. اهداف متفاوتي پشت اين تغييرات وجود دارد. عده اي معتقدند كه اين تغييرات، به اين علت است كه مدارس فوتبال در مرحله گذر وجود دارد و در حقيقت مقدمه اي است براي رسيدن به دنياي واقعي فوتبال. با توجه به اين كه يكي از اهداف اصلي حفظ علاقه مندي در بين دانش آموختگان است، لذا بايد قوانين برحسب طبقه بندي مربوطه و سن آنها تغيير كند.
رابين ـ مربي مدرسه فوتبال FSM ـ مي گويد: «نرمش يك مربي براي پرورش جوانان از اصول اساسي است. تبديل تكنيك هاي اساسي و پيچيده فوتبال به تكنيك هاي قابل فهم و هر لحظه با آنها بودن، چه از لحاظ روحي و چه فيزيكي، آنان را قادر به فوتبال بازي كردن مي كند. شايد جمله عجيبي باشد اما واقعاً آنها را قادر به بازي كردن مي كند. كودكي در سن زير ۱۰ سال، با جثه اي نحيف و بدني خشك، قادر به اجراي بسياري از تكنيك ها نيست اما با وجود چنين شرايطي مي شود او را به فوتبال علاقه مند كرد.»

عادت هاي نامناسب
تغييرات و سهل كردن تكنيك ها در رده هاي سني متفاوت، جوانان را با توهم خاصي رشد مي دهد. چنين فوتباليست  جواني زماني كه پا به تيم بزرگسالان مي گذارد، با دنيايي از تناقض ها رو به رو مي شود. تناقض در محيط، روابط، نحوه داوري، قوانين و حتي رابطه مربي و بازيكن. همچنين اين بازيكن با ترسيم آينده اي از ستاره شدن و پرواز بر فراز قله هاي فوتبال، پا به تيم بزرگسالان مي گذارد و از اين نقطه است كه مشكلات آغاز مي شود. بازيكن هاي جواني كه به تيم بزرگسالان وارد مي شوند در قدم اول با عادت هاي نامناسب و تناقض هاي گفته شده رو به رو مي شوند. توجه انحصاري به برد، استفاده از تكنيك هاي نهايي و ... از جمله اين عادت هاست. يك تيم باشگاهي بزرگسال در كشورهاي مختلف و در نتيجه با فرهنگ هاي متفاوت مسابقه مي دهد و حتي از آنها بازيكن مي گيرد. اما تيم هاي جوانان معمولاً محلي و مختص به فرهنگ و اقليم همان منطقه است. چنين شرايطي براي تمام كشورها يكسان نيست. به عنوان مثال فدراسيون جوانان برزيلي با موسساتي در ارتباط است كه طي برنامه  ريزي ها و ارايه امكانات تورهاي متنوعي را ارايه مي دهند. در اغلب مدارس فوتبال به منظور حفظ علاقه مندي آنها نظارت و اجراي مقررات از راه دور اعمال مي شود. لذا در چنين شرايطي جوانان با خلق و خوي جواني شان آزاد مي مانند. به همين دليل مشكلاتي از جمله توجه مطلق به پيروزي و استفاده از تكنيك هاي نهايي سرباز مي كند. با تمام اين اوصاف عمر اين مشكلات پس از گذشت چندين ماه و اعمال مقررات باشگاه هاي بزرگسالان از بين مي رود. رابين معتقد است:  «هر چند تفاوت ها و تناقض هاي فراواني در تغيير مكان يك جوان از تيم خود به بزرگسال به وجود مي آيد اما دريافت او از فوتبال طي سال هاي سپري شده در مدرسه فوتبال، به كمك او مي آيد. باشگاه مربوطه قوانينش را ارايه مي دهد و بازيكن در نهايت گذشت چندين ماه مجدداً به تعادل مي رسد. از طرفي چنين شرايطي اختياري نيست و اجباري بودن قوانين و حكم هاي قطعي براي هر تخلف، آنها را مجبور به اطاعت مي كند.»
005570.jpg

وي اضافه مي كند: «آنچه بازيكن هاي جوان پس از ورود به دنياي بزرگ تر يعني تيم بزرگسالان به دست مي آورند، تغيير نگاه آنها به روند بازي است. وقتي جواني تنها مي خواهد پيروز شود، در كنار اين انديشه، مشكلات فراواني را به وجود مي آورد. ناديده گرفتن صحبت هاي مربي، تك روي ها، اعمال خشونت و غيره از جمله اين مشكلات است. برنامه اي كه در طول شش سال گذشته دنبال كرده ام اين بوده است كه به دانش آموزانم بفهمانم بر اساس عقايد و باورهايشان فوتبال بازي كنند. قدرتشان را به نمايش بگذارند و تلاش كنند تا پيروزي جزئي از دستاوردهايشان باشد.»
رابين يكي از تجربيات خود را به ياد مي آورد زماني كه تيم قدرتمند او، هر هفته، حريف هايش را مغلوب مي كرده است اما هفته اي با نتيجه ۱ ـ ۵ بازي را واگذار مي كند.
«اين اتفاق پنج هفته از من نيرو و انرژي گرفت براي اين كه پيروزي را به تيمم بازگردانم. من تعداد زيادي از بازيكن هايم را عوض كردم چون شكست براي آنها غيرقابل باور بود.اما من ترجيح مي دهم در فوتبال جوانان با نتيجه ۰ ـ ۱۰ شكست بخورم به جاي اين كه ۱۰ بر صفر پيروز شوم. فكر مي كنم چنين نتيجه اي اغوا كننده است و بازيكن ها را از واقعيت دور مي كند.»

جنگجوهاي جوان
نوجوانان و جوانان به رقابت و مسابقه دادن علاقه مندند و طي اين زمان هاست كه به خود باوري مي رسند. رابين مي گويد: «من هم مثل بازيكنانم از ميدان هاي رقابت لذت مي برم.
هميشه به آنها يادآوري مي كنم كه طول زمان يك مسابقه، كلاس آموزشي است. بايد جست و جوگر باشيد، فكر كنيد و از لحظات و تجربيات بازي استفاده كنيد.»
نكته اي كه در رقابت هاي جوانان وجود دارد، نياز
و حياتي بودن چنين نبردهايي براي آنهاست چرا كه آنان احتياج به شرايط و موقعيت هاي فراواني دارند تا توانايي ها و ضعف هايشان را بشناسند. تحت اين شرايط آنها به آرامي مي آموزند كه چگونه از مهارت هايشان استفاده و آنها را ارزيابي كنند.
«سعي مي كنم تمرين ها و تكنيك ها را با مسابقه هماهنگ و تمام بازيكن ها را به بازي وارد كنم چون معتقدم چه بازيكن هاي قوي و چه ضعيف نياز به خودآزمايي و سنجش در طول مسابقه دارند.»
منبع: www.youthsoccer.com

مدارس فوتبال در ايران
فرداي ما
005572.jpg
تا پيش از سال ۱۳۷۸ نونهالان علاقه مند به فوتبال فقط مي توانستند آروزي فوتباليست شدن را داشته باشند. به هر كوچه و خياباني كه مي رفتي با سيلي از كودكان قد و نيم قد مواجه مي شدي كه وقتي توپ مقابل پايشان قرار مي گرفت خود را جاي اسطوره اي قرار مي دادند كه دوست داشتند روزي مثل او فوتبال بازي كنند. شما آروزهاي به ظاهر بزرگ و دست نيافتني را در چهره تك تك اين كودكان مي توانستيد مشاهده كنيد. توپ دولايه قرمز رنگ براي كودكان پرآرزو حكم توپ استاندارد مسابقات جام  جهاني را داشت و زمين آسفالت بي رحم با
سنگ ريزه هايش، حكم چمن مخمل فلان استاديوم معروف دنيا را. وقتي توپ مقابل پاي كودك قرار مي گرفت او خود را در قالب فوتباليست  محبوبش مي ديد و با تمام وجود تلاش مي كرد همچون او بازي كند. آروزي غريبي بود، نه؟ از تمام آنهايي كه اين گونه آرزوهايشان را پرورش مي دادند مگر چند نفر شانس حضور در زمين چمن، فوتبال بازي كردن با توپ واقعي فوتبال و رفع عطش از اين راه را داشتند؟ خيلي از اين آرزوها روي همين آسفالت هاي بي ريخت شهر گم شدند، خيلي هاشان هم مدفون.
تمام اين آرزوها وجود داشت ولي كسي فكر نمي كرد كه مي توان اين آرزوها را به واقعيت نزديك كرد.
چرا فقط مثلاً ۲۰ نفر آن هم درسن ۱۸ يا ۲۰ سالگي به چمن راه پيدا كنند؟ كاري نمي شود كرد كه اين كودك از سن زير ۱۰ سالگي با فوتبال در زمين چمن و با ابعادي مشابه زمين استاندارد آشنا شود؟
در سال ۱۳۷۸ در دوره رياست محسن صفايي فراهاني بر فدراسيون فوتبال، كميته اي در اين فدراسيون تشكيل شد به نام «جوانان». احمد خداداد به رياست اين كميته انتخاب شد و وظيفه اصلي اين واحد، سياستگذاري فوتبال پايه كشور و تهيه و تنظيم آيين نامه رقابت و مدارس فوتبال تعيين شد.
تا پيش از اين تاريخ مدارس فوتبال به صورت غير متمركز و گسسته توسط باشگا ه ها يا افراد خصوصي تشكيل مي شد اما اين كار آغاز فعاليت جدي در حيطه فوتبال مدارس بود. با تشكيل كميته جوانان، فدراسيون فوتبال به صورت جدي درصدد انسجام و هدايت فوتبال پايه اي كشور برآمد. از اين پس مدارس موظف شدند با كسب مجوز فعاليت از اداره كل تربيت بدني و هيات فوتبال استان ها در راستاي اهداف فدراسيون فوتبال قرار بگيرند.
متعاقب تهيه و تنظيم آيين نامه مدارس فوتبال، فدارسيون از كليه هيات هاي فوتبال استان ها خواست كه يك مدرس را براي حضور در اولين دوره كلاس  مربيگري مدارس فوتبال معرفي كنند. اين كلاس در همان سال برگزار شد. در همين سال يك دوره مسابقه ميان مدارس فوتبال سراسر كشور از سوي فدراسيون برگزار شد كه شرط حضور در اين رقابت ها كسب مجوز فعاليت بود.
در سال اول قانونمند كردن مدارس فوتبال، يعني تا اواخر سال ۱۳۷۹ ، ۳۰۰ تا ۴۰۰ مدرسه مجوز فعاليت دريافت كردند كه اين پراكندگي در سطح كشور بود.
مسابقات نونهالان ويژه مدارس فوتبال در سال ۱۳۷۸ در دوره زير ۱۰ و زير ۱۴ سال برگزار شد.
گزارش عملكرد كميته جوانان از سوي فدراسيون فوتبال به كنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) ارسال و موجب شگفتي مسئولان آسيايي شد زيرا اين شكل از فعاليت براي اولين بار بود كه درآسيا انجام مي شد. اين شعف و خرسندي از عملكرد فدراسيون فوتبال ايران به حدي بود كه مسئولان AFC در يكي از كنفرانس هاي مربوط به فوتبال آسيا از نمايندگان ايران خواستند گزارش را به عنوان ارايه الگويي در آسيا براي حاضران بخوانند.
در همان زمان پيشنهاد برگزاري مسابقات زير ۱۴ سال آسيا به AFC ارسال و خودمان به عنوان ميزبان اولين دوره انتخاب شديم. اين مسابقات از سه سال پيش به صورت فستيوال يا جشنواره اي برگزار مي شود كه تيم ايران در دومين دوره كه سال گذشته برگزار شد مقام دوم را به دست آورد.
پس از انتخاب محمد دادكان به عنوان رييس فدراسيون فوتبال، دو طرح تشكيل تيم هاي ملي نونهالان در پنج رده سني به صورت جدي پيگيري شد. آيين نامه و قوانين برگزاري مسابقات در رده هاي سني ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۳و ۱۴ سال تهيه و تدوين شد و امسال رقابت ها در هر پنج رده برگزار شده و البته ادامه خواهد داشت.
به دليل وجود رقابت در هر پنج رده سني، فدراسيون فوتبال دستور تشكيل پنج تيم ملي نونهالان را صادر كرد كه براي هدايت آنها سعي شده است تركيبي از مربيان سراسر كشور در كادرهاي فني حفظ شود.
حالا فكر مي كنيد نفرات حاضر در تيم هاي ملي نونهالان چگونه انتخاب مي شوند. يكي از فعاليت هاي كميته جوانان استعداديابي است. به همين دليل شبكه گسترده استعداديابي در سراسر كشور تشكيل و راه اندازي شده است. اين واحدها در داخل هيات هاي فوتبال استان ها فعال هستند. تعدادي مربي از رده هاي سني مختلف وظيفه بررسي مسابقات مدارس فوتبال شهرها را در هر استان به عهده دارند. آنها نفراتي را انتخاب و به تيم مدارس استان ها هدايت مي كنند. مسابقاتي ميان چند استان كه شكل پايگاه را به خود گرفته اند،برگزار مي شود كه از آن ميان نفرات انتخابي به پايگاه معرفي مي شوند. پايگاه هم مجاز است تا پنج نفر را به مركز كه همان اردوي تيم ملي باشد،بفرستد. شمال، شمال شرق، شمال غرب، جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب، مركز و پايتخت، هشت پايگاه استعداديابي هستند. البته اين پايگاه ها در رده هاي سني نوجوانان و جوانان فعاليت شان كمي گسترده تر مي شود كه جاي اين بحث نيست.
فدراسيون فوتبال قصد دارد يك دوره تورنمنت بين المللي نونهالان را در تهران برگزار كند كه از ۱۵ كشور براي حضور در اين تورنمنت دعوت شده است. اين مسابقات در سه رده سني ۱۲ ۱۳، و ۱۴ سال برگزار خواهد شد و اغلب كشورهايي دعوت شده اند كه فاصله زيادي از بعد مسافت با كشورمان نداشته باشند. به هر حال مسابقات در رده نونهالان است. پنج تا شش كشور هم اعلام آمادگي كرده اند كه در اين دوره شركت مي كنند. از كشورهاي اروپايي و نيمه اروپايي، تركيه، اوكراين، گرجستان و سوئد دعوت شده اند. همچنين تيم هاي آسيايي ميانه و كشورهاي عربي هم حضور خواهند داشت.
اگر مايل هستيد كه مدرسه فوتبالي تاسيس كنيد و فوتبال پايه اي را در آن رشد دهيد اگر در مورد قوانينش هم اطلاعات كلي داشته باشيد بد نيست. البته بهتر است بدانيد كه امروز بيش از ۱۱۰۰ مدرسه فوتبال در سراسر كشور مجوز فعاليت دريافت كرده اند و حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مدرسه هم بدون مجوز فعاليت مي كنند.
اگر فردي حقيقي هستيد كه به دنبال كسب مجوز رفته بايد اين شرايط را داشته باشيد:
۱ـ معتقد به نظام جمهوري اسلامي ايران
۲ـ متدين به يكي از اديان كشور
۳ـ ارايه برگ سوء پيشينه و عدم اعتياد
۴ـ داشتن حداقل مدرك تحصيلي ديپلم
۵ـ داشتن سه سال سابقه مربيگري يا تدريس در آموزش و پرورش، دانشگاه ها و تربيت بدني
۶ ـ حداقل ۳۰ سال سن.
امكاناتي كه مورد نياز است:
۱ ـ زمين فوتبال چمن ـ طبيعي يا مصنوعي ـ با ابعاد مناسب
۲ـ رختكن، سرويس بهداشتي و محل آبخوري مناسب
۳ـ داشتن حداقل امكانات براي آموزش تئوري
۴ ـ تسهيلاتي مانند توپ استاندارد، دروازه متحرك و...
مدارس فوتبال بر اساس نوع به دو دسته تقسيم مي شوند:
۱ ـ مدارس فصلي: هر ترم در مدارس فصلي به هشت هفته فعال آموزشي (علمي و تئوري فيلم آموزشي) سه جلسه اي، به مدت هر جلسه يك ساعت و نيم با رعايت سرفصل هاي آموزشي فدراسيون فوتبال تقسيم مي شود.
۲ـ مدارس دايمي: هر ترم به ده هفته آموزشي (علمي و تئوري فيلم آموزشي) سه جلسه اي به مدت هر جلسه يك ساعت و نيم با رعايت سرفصل هاي آموزشي فدراسيون فوتبال تقسيم مي شود. در پايان هر ترم، دو هفته مدارس تعطيل هستند.

مسابقات وزنه برداري قهرماني جهان
در انتظار روزهاي بهتر
005538.jpg

ساعت ۳۰/۱۰ دقيقه چهار شنبه است. راننده چند قدمي آن طرف تر ايستاده و فرياد مي زند؛ «پونك، پونك». حدود يك ربع همه منتظر مسافر آخري نشسته اند و هنوز راننده چاي داغ به دست، فرياد مي زند. بالاخره نفر آخر هم مي رسد و راننده دنده را چند دفعه اين طرف و آن طرف مي كند تا مطمئن شود خلاص است. مسافري مي گويد: «آقاي راننده، راديوتو روشن كن ببينيم بازي چند چنده.» او هم در جواب مي گويد: «روشنه، بايد ماشين رو روشن كنم.» مكالمه هاي كوتاه آخر شب اسپرت مي شود. از فوتبال صحبت مي كنند و البته در كنار فوتبال وزنه برداري عجيب نيست؟ يك حسين رضازاده اين جمعيت ۶۰ ، ۷۰ ميليوني ايران را چنين علاقه مند ورزشي كرده باشد كه اگر به هر كسي تا پنج سال پيش مي گفتي از وزنه برداري چه ذهنيتي داري اولين نكته اي كه اتفاقاً باعث رنجش خاطرش هم مي شد خاطرات محمود نامجو قهرمان وزنه برداري بود. يك وزنه بردار قدرتمند با عكس هاي سياه و سفيد و وزنه هاي بالاي سررفته، مدال هاي رنگارنگ كه هيچ رابطه اي با آن پيرمرد فرتوت روي ويلچر نشسته غمگين نداشت. وقتي نام وزنه برداري را مي شنيدند بي اختيار يك رابطه مستقيم ميان وزنه و ويلچر در ذهنشان تداعي مي شد. حالا مگر مي شد ثابت كرد كه در وزنه برداري نوين احتمال بروز اين مشكلات به حداقل ممكن رسيده است، نه ولي يك جوان ۲۵ ساله كه سال ۲۰۰۰ ، ۲۲ ساله بود توانست تمام اين ذهنيات آزاردهنده را به صفر برساند. جواني كه لقب هركول گرفت و امسال اگر شانس بياورد برترين ورزشكار سال ۲۰۰۳ ميلادي در جهان مي شود. به نظر شما حالا كه مسابقه قهرماني وزنه برداري جهان در كانادا برگزار مي شود، كسي هست كه اين جوان اردبيلي را نشناسد. او هر روز به سالن ورزشگاه كاناداپلاس شهر ونكوور مي رود تا رقابت ها را از نزديك ببيند. اما در كانادا چه مي گذرد؟
005540.jpg

۱۶۵كيلوي لعنتي
در ۷۲ كيلوگرم كه فلاحتي طلا گرفت، يك وزنه بردار ديگر هم حضور داشت كه بدشانسي او را از دور خارج كرد؛ «تقدير اين چنين بود كه نتوانم مدال طلاي اين دسته را به گردن آويزم.» بله، نام او محمد حسين برخواه است كه در حين وزنه زدن از ناحيه آرنج دست مصدوم شد و سپس به بيمارستان رفت. او از بيمارستان مرخص شد ولي گويا او دو ماه با وزنه  نبايد كاري داشته باشد. اصغر شهابي عضو فدراسيون بين المللي وزنه برداري در مورد او مي گويد: «معاينات صورت گرفته نشان داد كه آرنج او نشكسته كه اين امر جاي اميدواري دارد. پس از بازگشت به تهران معاينات بيشتري از برخواه به عمل خواهد آمد تا از هر جهت مطمئن شويم كه آسيب جدي به اين ملي پوش وزنه برداري ايران وارد نشده است.»
خود او هم مشكل پيش آمده را اين طور توصيف مي كند: «شرايط بدني و فكري آنچنان بود كه هيچ يك از شركت كنندگان در رقابت هاي دسته ۷۷ كيلوگرم حريف من نمي شدند ولي يك حادثه ناگوار باعث شد كه چنين شرايطي برايم به وجود آيد. با اين حال از اين كه يكي ديگر از وزنه برداران كشورمان به مدال طلاي اين دسته دست يافت بسيار خرسندم.»
آيا او به المپيك مي رسد؟ «به نظر مي رسد كه بيش از دو ماه بايد به استراحت بپردازم ولي نمي دانم بتوانم خود را به بازي هاي المپيك برسانم يا نه.»

پانزوان نهم شد
اما چهارشنبه شب رقابت هاي وزن ۸۵ كيلوگرم هم انجام شد. وزنه برداران اين وزن تعدادشان به ۳۶ نفر مي رسيد كه يكي از آنها سيد هادي پانزوان بود. او هم پيش از آغاز رقابت مصدوم بود. پانزوان در مجموع ۳۶۵ كيلوگرم ـ ۵/۱۶۷ كيلو يك ضرب و ۵/۱۹۷ كيلو دوضرب ـ بالاي سر برد و به مقام نهم رسيد. «با توجه به مصدوميتم از اين كه در جاي نهم ايستادم راضي ام. برسم ايران در تمرينات شركت مي كنم تا براي المپيك ۲۰۰۴ آتن آماده شوم، البته اگر در تيم ملي باشم»
در اين وزن والري كالنسيا از روماني با حد نصاب
۵/۳۸۲ كيلوگرم و به دليل وزن سبك تر به اليوان يوان از چين روي سكوي نخست ايستاد. كالنسيا ۵/۱۶۲ كيلوگرم يك ضرب زد و ۲۱۵ كيلو دوضرب. يوان هم ۱۷۰ كيلوگرم يك ضرب زد، ۵/۲۱۲ كيلو دو ضرب. به هر حال شانس من با كالنسيا همراه بود. سرگرچاخويان ارمني تبار استراليايي هم با ۵/۳۷۷ كيلوگرم سوم شد.

ايران سوم است
بدي برگزاري مسابقات در كانادا اين است كه شب و روز ما با آنها قاطي است. روز ششم بازي ها در آنجا تقريباً مي شد، ديشب ـ پنجشنبه شب و بامداد جمعه ـ ما. به هرحال آنچه تا پايان روز پنجم به لحاظ كسب مدال جدول بندي شد به اين شرح بود:
چين با شش طلا، ۵ برنز و دو نقره.
تركيه با چهار طلا، ۲ نقره و سه برنز.
ايران با دو طلا.
حيف شد برخواه مصدوم شد، نه؟
از سوي ديگر در جدول مدال ها به صورت كلي (زن و مرد) تيم ملي وزنه برداري كشورمان در مكان ششم جدول توزيع مدال ها قرار گرفت.
در اين جدول تيم چين با ۱۵ طلا، ۷ نقره و ۴ برنز در جاي نخست است، تركيه با ۳ طلا، ۲ نقره و ۶ برنز در جاي دوم است،  تايلند با ۲ طلا، ۴ نقره و ۲ برنز در مكان سوم قرار دارد، روماني با ۲ طلا، يك نقره و يك برنز چهارم است، اوكراين با ۲ طلا و يك نقره جاي پنجم را به خود اختصاص داده است و تيم كشورمان نيز با ۲ طلا مكان ششم را در اختيار دارد.
005542.jpg

سركيسه شل شد
ايرانيان مقيم كانادا، كيسه هاي اشرفي را از جامه هايشان بيرون كشيده اند و براي روحيه گرفتن وزنه برداران به آنها نشان مي دهند. آنها با همكاري سفارت ايران در كانادا به طلايي هاي وزنه برداري جايزه مي  دهند. آنها اعلام كرده اند «به هر يك از ملي پوشان وزنه برداري ايران كه در هفتاد و سومين مسابقات وزنه برداري قهرماني مردان كه هم اكنون در ونكوور جريان دارد، بر سكوي نخست بايستند، ۱۰ هزار دلار به عنوان جايزه اهدا خواهند كرد. به ملي پوشاني كه عناوين دوم و سوم را كسب كنند به ترتيب ۵ تا ۷ هزار دلار پرداخت مي شود. آنهايي هم كه از رده اول تا ششم قرار بگيرند جايزه مي گيرند.»

از ونكوور تا كيش
بهرام افشارزاده، كميته ملي المپيك و صد البته جزيره كيش. بين اينها رابطه اي مي بينيد؟ بهرام افشارزاده، دبير كميته ملي المپيك مسئول ورزش جزيره كيش هم هست. او حالا آن طرف دنيا در كانادا حضور دارد و خب، در اين جا مذاكراتي هم انجام مي دهد و در نهايت موفق مي شود رضايت مسئولان فدراسيون بين المللي وزنه برداري را براي برگزاري اجلاس هيات اجرايي اين فدراسيون در جزيره كيش كسب كند؛ «اجلاس در يكي از ماه هاي فروردين و يا ارديبهشت ماه سال آينده برگزار مي شود.»
اما نتايج ديگر ديدار افشارزاده و رييس فدراسيون بين المللي وزنه برداري؛ «به هنگام برگزاري اجلاس شرايطي را فراهم خواهيم كرد كه رييس فدراسيون بين المللي وزنه برداري از تاسيسات و امكانات اين ورزش در كشورمان بازديد به عمل  آورد».

كانادايي هاي مودب
بالاخره اشتباه است، پيش مي آيد. وقتي محمدعلي فلاحتي نژاد در وزن ۷۷ كيلوگرم مدال طلا گرفت و روي سكوي نخست ايستاد، مسئولان برگزاري رقابت ها در حين بالا رفتن پرچم ايران، سرود سابق كشورمان را پخش كردند. با اعتراض نمايندگان و مسئولان ايراني آنها اصلاح اشتباه كردند ولي بعد هم نامه عذرخواهي برايمان فرستادند؛ « از اشتباه صورت گرفته بسيار متاثريم و عذرخواهي خود را اعلام مي كنيم، اميدواريم كه چنين اشتباهاتي ديگر صورت نگيرد. ما بسيار خوشحال هستيم كه يكي از وزنه برداران ايراني بر سكوي قهرماني ايستاد و اميدواريم ديگر وزنه برداران ايراني نيز مدال طلاي اين دوره از مسابقات را كسب كنند.»

آنچه شما خواسته ايد
كانادايي ها طوري برنامه ريزي كرده اند كه افراد مختلف جامعه با سطح درآمدهاي متفاوت بتوانند در سالن حاضر شوند و رقابت ها را از نزديك تماشا كنند. آنها چند نوع بليت تهيه ديده اند. با ارزش ترين بليت اين مسابقات، بليت طلايي است. دارنده اين بليت مي تواند از تمامي مسابقات بدون محدوديت زماني در هر سالن ديدن كند و جاي ويژه اي براي او مشخص شده است. بهاي اين نوع بليت ۳۰۰ دلار است.
كساني كه مي خواهند تمامي مسابقات را تماشا كنند اما قدرت مالي كمتري دارند از بليت  نقره اي كه ۲۰۰ دلار است استفاده مي كنند. فرق اين بليت، با بليت  طلايي آن است كه جايگاه ويژه اي براي خريداران مشخص نشده است.
البته كانادايي ها براي نوجوانان تا ۱۴ سال و افراد بالاي ۶۵ سال كه بليت نقره اي مي خواهند تا ۱۰۰ دلار تخفيف مي دهند.

خبرهاي كوتاه
* روز شنبه آينده در اين مسابقات به نام تيم ايران نامگذاري شده است و آهنگ هاي اصيل ايراني نواخته خواهد شد.
* محمد نصيري قهرمان افسانه اي وزنه برداري ايران قرار است مدال هاي برترين هاي دسته ۹۴ كيلوگرم مسابقات را توزيع كند.
* روزانه حدود ۱۰ هزار تماشاگر با حضور در سالن هاي وزنه برداري ورزشگاه كاناداپلاس شهر ونكوور از نزديك اين مسابقات را مشاهده مي كنند.
* سر گوچاخويان وزنه بردار ارمنستاني سال گذشته تابعيت استراليا را پذيرفت.
* بيژن رضايي و مهران اسلامپور دو تن از ملي پوشان اسبق تيم ملي وزنه برداري ايران از آمريكا براي مشاهده رقابت هاي وزنه برداري كشورمان به كانادا سفر كرده اند.
005544.jpg

هركول دوست داشتني ما
صبح بخير آقاي هركول. داشتم فكر مي كردم چطور است برايت آرزوي موفقيت كنم. چند لحظه در مورد جملاتش فكر كردم، بعد به خودم خنديدم. مگر مي شود هركول نتواند؟ نه. براي ما آقاي هركول مثل يك آدم استثنايي مي ماند. مثل آدمي كه به محلول ماده حيات دست پيدا كرده، خورده و حالا ديگر كسي انتظار ندارد كه او بميرد، مثل آدم هاي ديگر. آقاي هركول ما هم مثل اين كه محلول عجيبي خورده. ديگر براي او انتظار نمي كشيم. منتظر نمي مانيم گوينده اخبار، با لبخندي مليح خبر ركوردشكني يا قهرماني آقاي هركول را تحويلمان بدهد. ما حالا آدم هايي هستيم كه باور كرده ايم او به معناي واقعي هركول است. حالا وقتي مي نشينيم پاي تلويزيون و اخبار را گوش مي دهيم و تماشا مي كنيم به اين دليل است كه ببينيم او چقدر ركورد قبلي اش را ارتقا داده. شايد اگر ما هم خارجي بوديم، اين حرف ها برايمان خنده دار بود ولي واقعيت همين است. ما منتظريم او همينطور وزنه هاي سنگين را بالاي سر ببرد. يك روزي مي گفتند بيشترين وزنه اي كه توان آدم قادر به بلندكردنش است، ۵/۲۶۲ كيلوگرم است. خب او كه بالاترش را زد. ديديد، او همان هركول دوست داشتني ما است. يك جايي هم شنيدم كه او آرزو دارد وزنه ۵۰۰ كيلوگرم ـ در مجموع ـ را بالاي سر ببرد. مي داني يعني چه؟ عجيب نيست. همين آقاي هركول ما تا قبل از المپيك ۲۰۰۰ سيدني معلوم نبود كجا بود. يك دفعه رفت و يك وزنه سنگين را بالاي سر برد و از آن وقت معروف شد به هركول. از آن به بعد همين طور وزنه هاي سنگين تر را بالاي سر برد. هر دفعه سنگين تر از قبل. رقبايش ديگر با او رقابت نمي كردند. همه مي دانستند ـ و حالا همه مي دانند ـ كه او اول است، بقيه بايد براي دوم تا آخر بجنگند.
خب شما هم اگر جاي ما بوديد وقتي منتظر خبرهاي هركول مي مانديد، اصلاً فكر شكست به سرتان راه پيدا مي كرد؟ ولي خدا وكيلي اگر هركسي جاي او بود، وقتي گفتند بيا تركيه اي شو،  ۸ ميليارد تومن بگير با سروكله مي رفت. حداقل وسوسه مي شد. اين همه پول، سه تا نقطه هم كه از اين رقم كم كنند و به من بدهند فكر مي كنم پولدارترين آدم روي زمين هستم. شما چطور؟
اما نه، اين آقاي هركول ما هم آدم است. درست است كه تا آنجا كه فكر كنيد او شكست ناپذير به نظر مي رسد ولي به هر حال او هم مثل ما است. اگر خداي نكرده يك لحظه مچ دست يا پا يا هر جاي ديگري از بدن او آسيب ببيند چه مي شود؟ نه بهتر است در اين موارد فكر نكنيم اما آرزو كنيم كه اينطور نشود. آرزو كنيم كه او دوباره برود بالاي سكو، وزنه هاي سنگين را مثل آب خوردن بالاي سر ببرد. آرزو كنيم او همچنان هركول ما بماند و همچنان بدرخشد. براي هركول آرزوي موفقيت كنيم. او را صدا مي كنند، بايد برود بالاي سكو و فولاد را موم كند.
كودك ذهن

خبرهاي كوتاه
اسامي  تيم هاي  راه يافته  به  مرحله  نهايي  جام  ملت هاي  اروپا
۱۶ تيم  اروپايي  حاضر در مرحله  نهايي  جام  ملت هاي  اروپا مشخص  شدند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه ، پرتغال ، ميزبان، فرانسه ، قهرمان  دوره  گذشته  به  همراه  تيم هاي  دانمارك ، چك ، سوئد، آلمان ، يونان ، انگليس ، بلغارستان ، ايتاليا، سوييس ، هلند، اسپانيا، لتوني،  كرواسي  و روسيه  ۱۶ تيم  حاضر در جام  ملت هاي  اروپا هستند. قرعه كشي  تيم ها ۳۰ نوامبر در ليسبون  برگزار مي شود.

انتخاب  سه  طرح 
براي  بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۸ چين 
از ميان  ۷ طرح  برگزيده  براي  پارك  جنگلي  و منطقه  مركزي  مربوط  به  المپيك  ۲۰۰۸ چين ، سه  طرح  به  مرحله  نهايي  راه  يافتند.به  گزارش  آسياويژن، طرح هاي  منتخب  شامل  دو طرح  مشترك  شركت هاي  آمريكايي  و چيني  است . يك   طرح  هم  به  شركتي  چيني  تعلق  دارد.
اين  گزارش  مي افزايد طرح  نهايي  تا روز جمعه  اين  هفته  انتخاب  خواهد شد. هدف  از ساخت  پارك  جنگلي  كه  مساحت  آن  ۷۰۰ هكتار خواهد بود، ايجاد كمربندي  سبز براي  تفريح  ساكنان  پكن  و بهبود شرايط  زيست  محيطي  است . منطقه  مركزي  هم  كه  مساحت  آن  به  ۱۶۰ هكتار مي رسد در دو طرف  محور مركزي  المپيك  سبز ايجاد خواهد شد. از زمان  اعلام  پذيرش  طرح هاي  پيشنهادي  ۵۱ طرح  از كشورهاي  آمريكا، استراليا، انگليس  و ژاپن  دريافت  شد كه  از ميان  آنها فقط  ۳ طرح  به  مرحله  نهايي  راه  يافته اند.

ديدار رييس  كميته  برگزاري  جام  جهاني  ۲۰۰۶ از آفريقاي  جنوبي
رييس  كميته  برگزاركننده  جام  جهاني  ۲۰۰۶ آلمان  از آفريقاي  جنوبي  ديدار كرد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره ، ديدار بكن  باوئر از آفريقاي  جنوبي  كه  يكي  از نامزدهاي  ميزباني  جام  جهاني  ۲۰۱۰ است،  سه  روز به   طول  خواهد انجاميد. بكن  باوئر در آغاز سفر خود گفت  از تلاش  آفريقاي  جنوبي  براي  ميزباني  مسابقات  جهاني  در سال  ۲۰۱۰ حمايت  مي كند.

مشكلات  اقتصادي  ورزش  عراق 
بخش  ورزش  عراق  از مشكلات  شديد اقتصادي  رنج  مي  برد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه ، فدراسيون هاي  ورزشي  مختلف  در عراق  اكنون  با كمبود بودجه  و امكانات  روبه رو هستند. عبدالخالق  سعود، مسئول  مالي  فدراسيون  فوتبال  عراق  گفت : بودجه  فدراسيون  در حال  رسيدن به صفر است  و ما براي  برگزاري  مسابقات  و آماده سازي  تيم ها براي  شركت  در مسابقات  بين المللي  مختلف  به  يك  ميليون  دلار نيازمنديم .

ارسال وسايل  ورزشي ژاپن  به  عراق 
ژاپن  قصد دارد وسايل  ورزشي  مستعمل  جمع آوري  شده  در اين  كشور را به  عراق  ارسال  كند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از توكيو در حالي كه  دولتمردان  ژاپن  همچنان  براي  اعزام  نيرو به  عراق  و شركت  در عمليات  بازسازي  عراق  در ترديد به  سر مي برند، فدراسيون  فوتبال  اين  كشور ديروز پنجشنبه  اعلام  كرد قصد دارد وسايل  ورزشي  دست  دوم  فوتبال  را به  عراق  ارسال  كند.
وزارت  امور خارجه  ژاپن  در اين  زمينه  گفت : اين  وسايل  ورزشي  شامل  ۱۲۰۰ توپ ، ۵۰۰۰ پيراهن  و ۴۰۰ جفت  كفش  كتاني  دست  دوم  است.
اين  گزارش  حاكي است  محموله  ورزشي  ژاپن  قرار است  پنجشنبه بعدازظهر با كشتي  به  عراق  ارسال  شود.

ديدار سپ  بلاتر
با رييس  جمهوري تونس 
رييس  فدراسيون  بين المللي  فوتبال  با رييس  جمهوري تونس  ديدار و گفت وگو كرد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره ، جوزف
  سپ  بلاتر و زين العابدين  بن  علي  درباره  تصويب  قطعنامه هاي  پيشنهادي  تونس  كه  در آن  ورزش  راهي  براي  ارتقاي  سطح  فرهنگ ، بهداشت ، توسعه  و صلح  در جهان  اعلام  شده  بود، گفت وگو كردند. بلاتر همچنين  در مراسم  كلنگ زني  ساختمان  جديد فدراسيون  فوتبال  تونس  شركت  كرد.

تساوي پرگل برزيل و اروگوئه
در ادامه رقابت هاي فوتبال مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان در منطقه آمريكاي جنوبي، چهارشنبه شب سه ديدار برگزار شد كه در آن، دو تيم برزيل و اروگوئه در يك ديدار تماشايي به تساوي ۳ ـ ۳ دست يافتند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين ديدار كه در شهر كوريتيبا برزيل و با حضور ۳۰ هزار تماشاگر برگزار شد، تيم برزيل (قهرمان جهان) در دقيقه ۲۰ توسط «كاكا»  و دقايق ۲۹ و ۸۷ به وسيله «رونالدو» به گل دست يافت اما تيم اروگوئه نيز در دقايق ۵۷ و ۷۶ توسط «ديه گو فورلان» و ۷۹ «گيلبرتو سيلوا»  (مدافع برزيل) دروازه حريف را گشود.
در ديگر ديدارهاي چهارشنبه شب، تيم هاي اكوادور و پرو به نتيجه مساوي بدون گل دست يافتند و كلمبيا و آرژانتين نيز ۱ ـ ۱ مساوي به كار خود پايان دادند. هرنان كرسپو دقيقه ۲۸ براي آرژانتين و خوان پابلو انخل، دقيقه ۴۸ براي كلمبيا گلزني كردند.
بنا به همين گزارش، در اين رقابت ها پس از انجام چهار بازي، تيم پاراگوئه با ۹ امتياز صدرنشين است و تيم هاي آرژانتين و برزيل هر دو با ۸ امتياز در رده هاي دوم و سوم قرار دارند. از اين منطقه كه ۱۰ تيم حضور دارند، چهار تيم نخست به طور مستقيم به جام جهاني ۲۰۰۶ صعود خواهند كرد و تيم پنجم بايد با نماينده اقيانوسيه دو ديدار رفت و برگشت برگزار كند.

بازتاب  پيروزي  تيم  ملي  فوتبال  ايران  در شبكه  الجزيره 
تيم  ملي  فوتبال  ايران  با برتري  سه  گل  برابر تيم  ملي  فوتبال  لبنان  به  مرحله  نهايي  جام  ملت هاي  آسيا راه  يافت .
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره، تيم  ملي  فوتبال  ايران  پيش  از برگزاري  آخرين  مسابقه  در گروه  چهارم  توانست  به  مرحله  نهايي  رقابت هاي  جام  ملت هاي  آسيا راه  يابد.
بنا براين  گزارش ، گل هاي  تيم  ايران  را علي  دايي  از روي  نقطه  پنالتي  در دقيقه  ۴۰، يحيي  گل محمدي  در دقيقه  ۶۱ و علي  نيكبخت  در دقيقه  ۸۲ به  ثمر رساندند.

ابراز رضايت  برانكو از  تيم  ملي
برانكو ايوانكوويچ ، سرمربي  تيم  ملي  فوتبال  ايران  در پايان  بازي  با تيم  ملي  فوتبال  لبنان  در ورزشگاه  شهر بيروت  در كنفرانس  خبري  از بازي  فوتباليست هاي  ايراني  و نتيجه  سه  بر صفر اين  بازي  به  سود تيم  ملي  فوتبال  كشورمان  ابراز رضايت  كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، برانكو در اين  كنفرانس  خبري  بازي  تيم  ملي  فوتبال  لبنان  در برابر تيم  ملي  فوتبال  ايران  را سخت  و پرانگيزه  و تلاش  توصيف  كرد و گفت : همان گونه  كه  انتظار داشتيم  تيم  لبنان  در بازي  برابر تيم  ايران  بسيار سخت  و پرانگيزه  و تلاش  ظاهر شد و سعي  زيادي  كرد تا تيم  ايران  را غافلگير كند و براي  عبور از سد ايران  هر اقدامي  كرد.
برانكو افزود: فوتباليست هاي  ايراني  در اين  بازي  خوب   ظاهر شدند و همان  چيزي  كه  انتظار داشتيم  در زمين  و در عمل  اتفاق  افتاد.
برانكو در عين  حال  گفت : در نيمه  دوم  و در پي  تعويض  در تيم  و آمدن  نيكبخت  واحدي  فرصت هاي  زيادي  به  سود تيم  ايران  خلق  شد كه  نتيجه  از آنچه  به دست  آمد مي توانست  بهتر باشد.
در اين  كنفرانس  خبري  سرمربي  سوري  موقت  تيم  ملي  فوتبال  لبنان،  محمد قويض  پيروزي  تيم  ملي  فوتبال  كشورمان  را در بيروت  تبريك  گفت  و اين  پيروزي  را حق  مسلم  تيم  ايران  دانست .
وي  افزود: تيم  ملي  فوتبال  ايران ، تيمي  قوي  و از بهترين هاي  فوتبال  آسياست  و هرچند كه  چند روز بيشتر  از مسئوليت  من  در رهبري  تيم  لبنان  نمي گذرد، اما در بازي  مقابل  تيم  ايران  تمام  تلاشمان  را كرديم  كه  اين  تيم  را متوقف  و برتري  خودمان  را تجربه  كنيم . اما اين  تلاش ها بي نتيجه  بود زيرا تيم  ايران  از نظر قدرت  بدني  و همچنين  از نظر تاكتيكي  و تكنيكي  بر ما برتري  داشت  و قدرت  مهار آنها به  مراتب  برتر از ما بود.
وي  همچنين  با تاكيد بر برتري هاي  تيم  ملي  فوتبال  ايران  نسبت  به  فوتبال  لبنان  بار ديگر برتري  تيم  ايران  در مسابقه  لبنان  را تبريك  گفت .
تيم  ملي  فوتبال  كشورمان  در پايان  بازي  با تيم  ملي  لبنان  بلافاصله  به  فرودگاه  بيروت  عزيمت  كرد تا با پرواز ايران اير به  تهران  بازگردد.

گزارش رويتر از صعود تيم ايران
كنفدراسيون فوتبال آسيا، اي.اف.سي، ديروز اعلام كرد صعود تيم هاي فوتبال ايران و قطر به مرحله پاياني مسابقات فوتبال جام ملت هاي آسيا حتمي شده است و بخت تيم فوتبال تايلند نيز براي راهيابي به اين مرحله پس از كسب دومين پيروزي پي درپي خود بيشتر شده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر از كوالالامپور، ايران ديروز با كسب پيروزي سه بر صفر در مقابل لبنان و با كسب ۹ امتيار از چهار بازي به مرحله پاياني راه يافت. اين درحالي است كه تيم فوتبال اردن روز سه شنبه با پيروزي بر تيم كره شمالي با نتيجه سه بر صفر و با سه امتياز بيشتر از ايران يعني ۱۲ امتياز، از پيش صعود خود را به مرحله پاياني مسابقات فوتبال جام ملت هاي آسيا در چين مسجل كرده بود.
علي دايي مهاجم تيم ملي فوتبال ايران در دقيقه ۳۸ بازي نخستين گل تيمش را در ورزشگاه تقريباً خالي از تماشاگر بيروت از روي نقطه پنالتي به ثمر رساند. دو گل بعدي تيم ايران در نيمه دوم به ترتيب توسط يحيي گل محمدي و واحدي نيكبخت به دست آمد و بدين ترتيب سه امتياز براي ايران به عنوان دارنده سه بار عنوان قهرماني مسابقات فوتبال جام ملت هاي آسيا رقم خورد.
تيم فوتبال قطر نيز با مربيگري فيليپ تروسيه مربي سابق تيم ملي ژاپن نيز در گروه B، با پيروزي خانگي دو بر صفر در برابر سنگاپور جواز صعود به مرحله پاياني را يافت. تيم ملي كويت پيشتر از اين گروه به مرحله پاياني صعود كرده بود.

قائم مقامي قهرمان مسابقات امارات
احسان قائم مقامي استاد بزرگ شطرنج ايران بالاتر از استاداني از كشورهاي جمهوري آذربايجان و گرجستان قهرمان مسابقات بين المللي جدول استادي دبي امارات شد.
به گزارش روابط عمومي فدراسيون شطرنج
قائم مقامي در دور پانزدهم و پاياني رقابت ها بر رانوسيس استاد بزرگ لتوني الاصل پيروز شد تا با ۵/۸ امتياز عنوان قهرماني مسابقات را از آن خود بسازد.
بعد از قائم مقامي، ماگرامف استاد بزرگ آذربايجان، گلاشويلي استاد بزرگ گرجستان به همراه آقاماليف استاد بزرگ آذربايجان با ۸ امتياز دوم تا چهارم شدند.
صالح نبيل از امارات با ۵/۷ امتياز ضمن قرار گرفتن در رتبه پنجم موفق به كسب نرم استاد بين المللي شد.
داشويلي استاد بزرگ گرجستان با ۷ و رانوسيس با ۵/۶ امتياز ششم و هفتم شدند.

ورزش
ادبيات
ايران
جامعه
داستان
رسانه
زمين
شهر
علم
كودك
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  داستان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  علم  |
|  كودك  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |